vT
WEGENS VACANÏ1E
GESLOTEN
BERINI M. 21
Taak en streven Evanston-assemblée
PELTENBURG
1 RIJ
VOLKSWAGEN
Kantoorbediende
BILIP
Tussen 17 en 25
N.V. Het Motorhuis - Tel. 24741
Rijwiel- en Motorenhandel VAN ZIJP
Seizoenopruiming
DE KLEINE WINST
LEIDSCH DAGBLAD - VRIJDAG 30 JULI
Oproep van Wereldraad vond
gehoor tot aan het einde der aarde
Werkelijk als kerk spreken
(Door ds H. van Cocvcrden, sccr. van de Oecumenische Jeugdraad in Nederland)
Terwijl U in Nederland uw krant opslaat, is in de Verenigde Staten van
Amerika een jarenlang voorbereide invasie beiig zich te voltrekken. In alle zee-
n luchthavens zijn kleine commando's uitgezet om te speuren naar de vreemde
indringers. Zij staan bij de valreep en op het inklaringsbureau en letten op
de koffers van de passagiers. Ontdekken zij een ronde blauwe badge met een
scheepje met een kruis als mast, en daaromheen „World council of churches"
en „Óikoumene" geschreven, dan wordt de betrokkene terstond ingerekend.
'e is overigens een vreedzame en het commando een commissie,
die weer een gedelegeerde naar de tweede Assemblée van de Wereldraad
van Kerken heeft ontdekt en hartelijk welkom heet. Uit alle delen van de wereld
hebben afgevaardigden zich op weg begeven naar Evanston bij Chicago
te komen naar de tweede assemblée, die van 1531 Augustus a.s. zal worden
gehouden.
Uit Europa en Azië, Australië en Japan, Indonesië en Afrika, van de eilan-
>n uit de Stille Zuidzee en de Grote Oceaan, ja werkelijk van de eindei
der aarde, is geantwoord op de oproep van de Wereldraad van Kerken. Het
n onze eeuw, dat in haast alle kerken een diepe onrust over de onderlingen
verdeeldheid geleid heeft tot een nieuwe houding ten opzichte van elkaar.
Die onrust, die oecumenische beweging, bracht in 1948 in Amsterdam een
|50-tal kerken tot het besluit met elkaar verder te gaan en met elkaar te
zoeken naar de taak van de kerk in de wereld van vandaag.
Vaak is het de jeugd, die de kerken
uit hun schuilhoeken roept tot kennis
making en overleg.
Het Oecumenisch Instituut, in een
kasteel aan het meer van Gonève on
dergebracht, ontving een stroom van be
zoekers, studenten, commissies en con
ferenties. Nu eens kwamen christen
artsen. dan weer juristen, leidende per
sonen uit het gevangeniswezen of huis
vrouwen bijeen om onder leiding van de
staf directeur is onze landgenoot
prof. dr H. Kraemer de vragen uit
het eigen beroep te bespreken. De deel
nemers kwamen uit de meest verschil
HOE GING HET VERDER?
Dat is een echte vraag voor Evanston.
Zes jaren heeft de staf van de Wereld
raad gewerkt volgens de aanwijzingen,
die de kerken in Amsterdam hadden ge
geven. Zes jaren hebben de kerken ge
legenheid gehad de boodschap van Am-
Iterdam naar de gemeenten door te
geven, te doordenken en in daden om
te zetten. Er is in die zes jaar een
programma van wederzilds bezoek cn
overleg door de kerken afgewerkt, dat
in de geschiedenis zijn weerga niet
ïindt en alleen al door ziin omvang
indrukwekkend is.
lende kerken en zo deden duizenden in
Chateau de Bossey hun oecumenische
ervaring op.
De jeugd ontmoette elkaar op de we-
reld-christen-jeugdconferentie in Tra-
vancore in India, de theologen in Lund,
de Aziatische kerken in Bangkok. En
zo zou men door kunnen gaan met hc
opsommen van plaatsnamen, die even-
zovele oecumenische ontmoetingspunten
voor de kerken betekenden
WERD ER ALLEEN MAAR
GEPRAAT?
Vervreemding van eeuwen overwint
men niet zonder deze ontmoetingen
en gesprekken. Maar van het begin af
hebben de kerken in de Wereldraad
geweten, dat het bü praten alleen niet
blijven kon.
Het departement voor oecumenische
hulp aan kerken en vluchtelingen
heeft inmiddels zijn naam onvergete
lijk gemaakt in de overstroomde ge
bieden. in de vluchtelingenkampen in
Duitsland. Arabié. Pakistan, in Hong
kong en Korea.
Een Wereldraad, als in Amsterdam
begonnen, was er in de geschiedenis
nog niet geweest. Alle wereldraadswerk
was pionierswerk. Min of meer chao
tisch groeide de taak van het secreta
riaat uit. Zal een nieuwe structuur het
werk beter dienen?
In 1950 besloot het centrale comité
van de Wereldraad van Kerken, dat m
een wereld zonder hoop. of levend ln
misleidende verwachtingen, de kerk ge
roepen is uit te spreken, welke hoop de
wereld hebben mag op grond van wat
wi) weten van Jezus Christus.
Zo gemakkelijk het was dit thema
voor te stellen, zo moeilijk bleek het dit
te handhaven. Men vreesde o.a. dat het
thema van de hoop der Christenen te
veel bij de toekomst zou bepalen cn de
dag van vandaag doen vergeten. In het
Nieuwe Testament echter is er een op
vallend verband tussen de christelijke
hoop en een verhoogde en verdiepte ac-
tivlteit van de gelovigen. Het is de taak
van de kerken dit verband ook in de I
wereld van de 20ste eeuw te vinden.
In de tweede week van de Assemblee
van Evanston zullen de gedelegeerden
in zes secties uiteengaan. Iedere sectie
heeft de opdracht voor het eigen levens
gebied na te gaan. wat het betekent,
dat Jezus Christus de hoop van de
wereld is.
Wf) zullen nu achtereenvolgens iets
over deze zes secties vertellen.
De zes secties
1. ONZE EENHEID IN CHRISTUS
EN ONZE GESCHEIDENHEID
ALS KERKEN.
In deze sectie komen vooral de theo
logen aan het woord.
Meer dan op de onderlinge verschillen
zal er gelet moeten worden op de ver
houding van de kerken tot hun hoofd,
Jezus Christus Meer dan op de verschil
len die uit het verleden de kerken
meegegeven werden..zal er gelet moeten
worden op de eenheid, die zii bezitten
ln de éne Heer. Die ons aller toekoms:
ls. De Herder. Die ons opwacht, kent
maar één kudde.
2. DE OPDRACHT VAN DE KERK
JEGENS HEN. DIE BUITEN
STAAN.
Velen buiten dc kerk menen, c
Jezus Christus er is voor de mensen
in de kerk. Jezus Christus is echter
niet de hoop van dc kerk, m
hoop van de wereld. De kerk
plaats, waar dit erkend wordt. De
kerk is niet in de wereld om zichzelf
in stand te houden, maar om de we
reld te dienen met de haar toever
trouwde boodschap. Is het niet vaak
de houding van de gelovigen geweest,
die de wereld deed denken, dat Jezus
Christus er alleen was voor dc kerk?
Uit een rapport van de commissie
voor evangelisatlevragen blijkt, dat er
een groeiend besef van schuld bij de
kerken is. dat doet zoeken naar de
weg tot vernieuwde gehoorzaamheid.
3. DE VERANTWOORDELIJKE
MAATSCHAPPIJ IN EEN
WERELDPERSPECTIEF.
Heeft de kerk een woord te spreken
in de sociale vragen? Als de Wereld
voedselorganisatie berekent, dat binnen
tien jaar de bevolking van de wereld
verdubbeld zal zijn. hoe moeten dan al
die mensen leven? En de diepere vraag
daarachter: hoe moeten die mensen
samen leven? Heeft de kerk vanuit de
haar geschonken kennis van de mens en
ztfn bestemming daarover iets te zeg
gen? Is vanuit het geloof Iets te zeggen
over de waarde van de publiekrechte
lijke bedrijfsorganisatie en andere nieu-
i*o samenlevingsvormen? Heeft de kerk
als een van nature boven-natlonaal
lichaam een woord te spreken als
landen zoeken naar een samengaan ln
l een groter verband dan het nationale,
zoals bv ln Europa?
Deze derde sectie van de Wereldraad
|zal zich ook bezighoudt-» met de vragen,
die de onder-ontwikkelde gebieden ons
allen stellen
4.
DE CHRISTENEN IN DE
STRIJD OM EEN WERELD
GEMEENSCHAP.
Terwyl vroeger de kerken op vredes-
'congressen en assemblees resoluties op-
i stelden, hadden de diplomaten hun be-
I slissingen al genomen!
j De kerken ln de Wereldraad zijn
daarom een andere weg ingeslagen. De
commissie voor internationale zakcr.
speelt niet assemblectje in een hoek.
waar toch geen beslissingen genomer.
worden, maar is er bij als de diplomaten
confereren in Korea. Berlijn, Genèv
en ln de Uno-vergaderlngen. Het laat
zich aanzien dat deze methode vrucht
draagt. Uit de boezem van deze com
missie kwam het plan van dc Vredes-
waarnemers commissies, dat door de Uno
is uitgewerkt. Door de commissie werd
de verklaring van de rechten van de
mens zodanig aangevuld, dat gelovigen
ook het recht hebben van geloof te ver
anderen en werd op het juiste moment
in Korea een bijdrage geleverd bij het
totstandkomen van de wapenstilstand.
Aan de kerken zal in Evanston wor
den gevraagd, of zii de commissie ir.
deze vorm het werk willen laten voort
zetten en waar h.l. de urgente vrager,
liggen.
5. DE KERK TE MIDDEN VAN
SPANNINGEN TUSSEN
RASSEN EN VOLKENGROEPEN
Zoals de kerk zich niet kan vereen
zelvigen met enig land of enige klasse,
zo ook niet met enig ras. Het Evangelie
is een boodschap voor blank en geel
en bruin en zwart gelijkelijk. Rassen
discriminatie zullen de kerken hebben
af te wijzen en uit hun midden weg te
doen. Het zal er ln Evanston om gaan
de boodschap van de christelijke hoop
zó te vertellen, dat de diepste wortels
het rassenvooroordeel er door wor
den aangetast. Rassenspanningen hebben
'werelddimensies aangenomen en zullen
I in de toekomst meer en meer mede de
aard van de wereldsamenleving be
palen.
6. DE CHRISTEN EN ZIJN BE
ROEP.
Overal in de wereld worden beroeps
groepen gevormd, waarin christenen en
niet-christenen uit een bepaald beroep
de daarin opkomende vraagstukken met
het Evangelie confronteren. De resul-
i taten van deze eerste pogingen zullen in
I Evanston de grondslag vormen voor een
j verder gaand gesprek over de vraag, of
1 de nieuw-gewonnen inzichten en de ver-
'anderde arbeidsverhoudingen niet dwin-
1 gen tot een nieuwe wijze van kerk-zlln
ln de wereld, waarbij de theoloog-predi
kant meer de adviseur op de achter
grond wordt en de ..leek" meer dan tot
nu toebetrokken ls bij de bezinning over
de wijze, waarop de kerk in de wereld
I heeft te beslissen
Over deze. en vele andere, vrager,
zullen dc kerken in Evanston met
elkaar spreken. Het is duidelijk, dat
d'zj ordernem ng mi lukken moet zon.
der bijzondere geestesleiding. In alle
delen van de wereld wordt met ge
spannen verwachting uitgezien naar
de tweede assemblee. En niet in de
kerken alleen.
Ik herinner aan de 1600 perskaar
ten. die zijn aangevraagd, een belang
stelling, die onovertroffen ls in de
Ver. Staten, zelfs bij de presidents
verkiezingen. Het feit dat de Wereld
raad van Kerken zijn leden heefl aan
weerszijden van het IJzeren Gordijn,
zal ook op die belangstelling invloed
hebben gehad.
Werkelijk als kerk spreken, dat ls
de opdracht voor de Assemblée. Als
kerk en niet naar de mond van enige
partij, enig ras, enig blok. Het is een
reden tot bezorgdheid, dat in het
Amerika van vandaag vrijwel ieder
woord, dat wordt gesproken werdt uit
gelegd als pro- of anti-Amerikaans
en dat daarna de vraag naar goed
of kwaad geen vraag meer is.
Zo heeft de Assemblée. behalve aan
de spanningen in eigen gelederen, ten
volle deel aan de spanningen in de
wereld.
In een volgend artikel uit Evanston
hoop ik U te laten horen, hoe ds
1 Assemblée met haar taak bezig is.
Gloed
nieuwe
met in de zomer dezelfde enorme keus als
in de winter, en op prettige voorwaarden
voor iedereen?
Ja, daarvoor moet je zijn bij:
BREESTRAAT 109
waar je behalve in huurkoop, ook met
een gerust hart contant kunt kopen.
VAN
Si„ 1,1
h*''" U
.At «en! Kom
Nu 1-rij costumes meer en meer
in de mode komen hebben wij onze
collectie uitgebreid met
een grote sortering 1-rij costumes.
Natuurlijk hebben wij ook een
grote collectie 2-rij costumes
in de nieuwste dessins.
En de prijzen
vallen buitengewoon mee.
59 - 69 - 89 - 99 - 109- 119
HAARLEMMEriSTRAAT 175. LEIDEN
Door het verbindend wor
den der enige, tevens slotuit-
delingsljjst is het faillisse-
ment van R. H. DE HOOG.
restaurateur, wonende te
Sasscnheim, geëindigd.
De curator:
Mr P. J. TEEBAAL.
Leiden. 29 Juli 1954
Breestraat 81.
UITSLAG
WASSERIJ - PRIJSVRAAG
Na wekenlang beoordelen van tienduizenden inzen
dingen heelt de Jury Ihans de 154 uitgeloofde prijzen
van II 40 000 - toegekend.
De prijswinnaars ontvingen reeds bericht, welke pri|S
Z'l dezer dagen ontvangen
Dc hoofdprijs van tl. 10.000.— won Mevrouw
D B. Kemerink, Tijholslaan 13 te Almelo, mei haar
Door wetenschap en wastechniek
werd ..Wasserij" tot „Was-kllnlck".
Men spaart dus tijd en geld cn goed
als men de was de deur uit doet I
Verder nieuws over deze prijsvraag wordt gepubliceerd
de landelijke dagbladen van heden, t.w
Alg Handelsblad. De Maasbode, Nwe Rollerdamsche
Crl, Het Parool, Trouw, De Tijd, De Volkskrant en
Het Vrije Volk.
Het Bestuur van de S. W V. dankt de deelneemsters
en deelnemers aan deze prijsvraag hartelijk
voor hun vertrouwen In de S. W. V.-
1948
in prima staat, met nieuwe
banden, f 1.750.—Te bevr.
Rhijngeesterstraatwcg 16 B.
gevraagd op Grossierskantoor.
Leeftijd pl.m. 16 jaar.
Brieven Bureau van dit Blad
onder No. 8052.
IN
PRIJS.
lste klas ANKER-horloges
waterdicht, schokvrij, enz.
met stalen band
vanaf 48»n
Fabrikaat var dc wereldbe
kende LIP-horloge fabrieken
Voor 't eerst ln Nederland.
Zeldzame modellen en
wijzerplaten
W. J. C. SOMERWIL
HAARLEMMERSTRAAT 81
Telefoon 24478
JUNGHANS SPECIAALZAAK VOOR LEIDEN
Te koop aangeboden
BRUITSTOILET
maat 3310. Bevragen heden-
avond 7 308 30 uur of Zater-
dagmiddag 3—4 uur.
RAPENBURG 96.
BaBiiiBiainiBri
B A EES WIJS.
D KOOP IN HET
BROEKENPALEIS
2 54 Haarlemmerstraat 54 1
r.aast REX-bioscoop l
B SPORT 1
B COLBERTS 26.75 1
HEREN
PANTALONS 13.95 j
Ook voor corpulente
personen.
JONGENS PLUSFOURS
PANTALONS 12.75
Serieuze jonge werkers (mnl. of vrl.) die zich aange
trokken voelen tot het bewerken en afwerken van
een bijzonder fijn modern soort aardewerk, kunnen
hierover inl. verkrijgen 's avonds Breestraat 123a.
Tel. 24710. Leiden, of overdag op de werkplaats
F< Ra vel li. Katwjjkerweg 45. Valkenburg. - Enige
ervaring, aanleg voor tekenen of handarbeid strekt
tot aanbeveling.
is onze werkplaats MORSSINGEL 1 B
van 2 t.m. 7 Augustus a.s.
Voor kleine service reparatie Hoge Rijndijk 5
de beste en mooiste bromfiets ooit gemaakt
Prijs slechts f 483.
l'it voorraad leverbaar
Ook ln termijnen met i
lste betaling van f 50.
KaarEemmerstr. 295-279 - Korevaarstraat 6
ABONNEERT U OP DIT BLAD
Nog slechts enkele dagen
BETER EN STUKKEN GOEDKOPER!
Afgepaste GORDIJNEN
160 cm. lang, oq
OVERGORDIJNSTOF
120 cm. breed. OQ
Zomerprjjzen
GEWATTEERDE
DEKENS
1 persoons 12.75
2 persoons 17.75
Zomerprijzcn
WOLLEN DEKENS
1 persoons 15.95
2 persoons19.25
MOLTON DEKENS
1 persoons 3.25
COCOSLOPERS
45 cm. breed 1.89
70 cm. breed2.49
Vele koopjes in HOLTAP- en WILTON KARPETTEN
COUPONS Balatum, gordijnen enz. tegen spo.prjjzen!!!
BEDDEN-REPARATIE in ÉÉN DAG GEREED.
Haarlemmerstraat 51
Telef. 24958