EEN ZWERVER BEREIKTE ZIJN DOEL KIJKVENSTER Een Zoeklicht Comenius, zoeker van het Licht De Om mee op reis te nemen Zaterdag 17 Juli 1954 ■«Bewogen Leven LXXXI terat'1 t drog fl getemd; ontbreekt deze, of was zij verkeerd, dan is hij het meest bandeloze van alles wat ;nPïk de aarde voortbrengt. uilen ltliL Dit schrijft Plato in het zesde boek over de wetten. Het is een gevleugeld woord geworden en i ende lijfspreuk van menig paedagoog. Zo gebruikt de opvoedkundige Comenius het bijvoorbeeld als hij wil aantonen dat ontwikkeling voor ieder mens noodzakelijk is. 1 vas •kelt' AN AMOS KOMENSKY werd de 28ste Maart 1592 techi geboren, ergens in het tegenwo&rdige Tsjecho-Slowa- n Ty kije. Hij stamde uit een boerengeslacht, leefde dus in jn jeiigd in oe vrye natuur, en aangezien er voor hem rn schoolgaan geen sprake was. vertoefde hij elke dag hder de blote hemel. H»j zag de morgen komen en voelde l'ch gelukkig Hij onderging het onweer, dat in zijn ge- eeft jorteland snel op kan steken, met de moed van iemand nota le zich behouden weet. :i HU was immers protestant, en de protestanten hadden toch de mensen opnieuw naar de Waarheid gebracht? -Dat wist hU al toen hü nog heel jong was. Volwassen IT Al mensen, die het konden weten, hadden het hem verteld. TELI du weten stemde hem zo blijmoedig, dat hü een grote 1 M«. behoefte kreeg om te leren lezen. Als men lezen kan, kan men immers precies in de Bijbel nazoeken hoe alles pér geweest is en hoe alles komen zal? In de Bijbel kan men toch alles vinden? Zijn ouders waren ln deze dagen al gestorven: de mensen ierven zo jong. eeuwen geleden, en zijn voogden lieten J,1;ch weinig aan hem gelegen liggen. Gelukkig behoorde hij - vyt de Boheems-Moravische broedeischap. Dit was een 8 ;iort kerkgenootschap, dat zich vooral bezig hield met het v .?oefenen van het practisch Christendom Een eeuw eer- Si;r ontstaan aan de grote Hervormingsbewegingen van "'uther en Calvijn. had zij zich met grote standvastigheid avcó-1 lijdzaamheid weten te handhaven ln Centraal-Europa. G.xoch ls het wonder, dat ze hoe langer hoe meer vurig ging 33 V aken naar het ogenblik waarin „de tijden zouden zijn c. i ;rvuld?" Zi) werd zo heftig vervolgd en zij kon zich zo ]:t- loeilijk verdedigen, want zü beschikte niet over geld en j ïacht. In de eerste tijd van haar bestaan had zelfs de j roederschap de rijken en de edelen geweerdomdat ru'ci ie door hun rijkdom of door hun adeldom on-christelijk con.juden levenEen Christen was slechts hit. die God :e. iet had en de mensen. Die dus ook zijn bezittingen in pneienst had gesteld van de broederschap der mensen. ic;er. ■XUÏ N deze broederschap vond Comenius iemand die hem js.. wilde leren lezen. Toen hij de kunst van lezen machtig was voelde hij zich zo gelukkig, dat hij besloot zijn rs" ven te wijden aan de opvoeding en ontwikkeling der 3rac ensen. Het werd hoog tijd. want spoedig zou immers het 1 ïdsryk op aarde aanbreken. Voor het zo ver was. zou de NCens zich naar ziel en lichaam moeten hebben gereinigd. Me ziel reinigt men slechts als men de hoogste gedachten 1 de schoonste gevoelens van begenadigde mensen in zich °"r at werken. "9 35 Het lichaam reinigt, men als men leeft in harmonie met r.riim! natuur. Dat waren gedachten der Broerier Uniteit. uinajmenius kwam op de Latijnse school; tenslotte mocht !3 3i j, op kosten der Broederschap, studeren aan verschil- ^r3d[ nde Universiteiten. 'lwiL N°0" heeft een mensenkind met meer lust gestudeerd d i dan dit, want nooit is een mensenkind meer overtuigd geweest dat men het mensdom via opvoeding en ontwik- vos keling, „voort kon helpen op de weg naar het Licht", K dl° imbc sar." yflSSCHIEN' hebben mijn lezers ln vroeger Jaren wel rram.yl eens hun naam en adres in hun agenda geschreven is <:»J. op „nog al ln het ooglopende wyzeIk bedoel onge- er als volgt: Deze agenda behoort aan Jan de Haan. 131' BSHi Breestraat 14 'P1" Leiden. Grin 0 v Prov. Zuid-Holland MX Land: Nederland. >*30 8" -•>'' Werelddeel: Europa. uriM ■.■W'.- Planeet: Aarde Pari ':;,Ty Heelal: Deze. REEDS VELE jaren ligt hü op één en dezelfde plek. met een beperkt en vrüwel onveranderlijk uitzicht op de uitgestrekte tuin. De muren van de hoge gebouwen rondom laten slechts een kleine driehoek van de hemel vrü- Hi| kan slechts liggen. Van opstaan is geen sprake. Toch ls zijn leven niet Inge klemd tussen deze beperkte ruimte. Zie, hoe levendig zijn ogen zijn gebleven. Ook blijkt het gehoor dubbel scherp te zun. Niets bin nenshuis en ook geen enkele kleine beweging bulten vo gels, die heen en weer springen in de bomen, lichte of donkere wolken, die in de open driehoek hoog boven hem voortui drijven, kinderen en ouderen, die nu en dan in de tuin verschünen ontgaat hem. WOORD VAN BEZINNING maar toch de beperkte afmetin gen van de driehoek thuis veie malen overtreft. ALS HIJ over deze tocht ver telt staren zün ogen in de Hü ziet nog steeds de wisse lende beelden van het land schap De stroom van herinne ringen laat zien niet met woor den achterhalen In een paar ogen tintelen met een verras sende levendigheid Hü ziet de kamer, het strookje hemel, de hoge muren, maar door hetkyk- verister van de herinnering blij ven de landschappen en de ge beurtenissen van één week varen zichtbaar. Zun aandacht voor de dingen binnenshuis en voor eik- beweging buiten is hierdoor weer sterker geworden Ook het ge hoor ls dubbel zo scherp. gevoerd langs de wisselende landschappen van Gods wereld, met de wijde ruimte van Zijn hemel boven je en aan de ho rizont Zün Rijk. dat van uur tot uur naderbij komt? Och kom, je moet na een der gelijke reis altijd weer terugke- TOTDAT voor één week be denk eens goed. dat is eén dag. nog een dag. zes, zeven volle dagen en even zovele nachten! de onverbrekelijke regelmaat van uren, maanden en Jaren voor hem is door broken. Ook hü mocht Immers mee reizen op een schip van het Rode Kruis! Dat betekende verandering van omgeving, een steeds wisselende omgeving, want al varende trek ken landerijen, havens, dijken, steden, bruggen en dorpen voor- bü- En dan het wijde uitzicht over de rivieren. En de hemel, die vanuit het schip wel niet ln volle omvang zichtbaar is. korte, stotende zinnen wordt e-n verslag gegeven, waarin voldoer.- de matenaal schuilt om vele kolommen van dc krar.t. mis schien ae bladzijden van ccn omvangrrik boek. vol te schrijven. „Prachtig was 't. Het was prachtig. Prima verzorging Wij kregen telkens autoriteiten op bezoek. Zij hebben ons overal cadeaux meegegeven. Muziek corpsen kwamen aan boord. Prachtig was 't. Het was prach tig Nu ligt hü weer binnen deze vertrouwde muren, met het be perkte uitzicht op de tuin en het stukje hemel hoog boven zich. Maar meen niet. dat hij ver drietig is of ontstemd over het feit. dat deze week van gestadig wisselende omgeving en van een ongekend wild uitzicht voorbij is De handen liggen onbewege lijk op de rand van het laken, de mond blijft met een zekere vastberadenheid gesloten. De ren naar de beperkte ruimte van eigen omgeving. Wat voor zin heeft een tocht door de ver af gelegen gebieden van de Bijbel? Als je maar ogen hebt. die het uitzicht op Gods wereld in ver leden en heden, maar vooral in de toekomst, ontdekken! Tegelijk zal ook de opmerk zaamheid voor de mensen en de dingen, binnen de nauwe gren zen van eigen leven, sterker worden. De Bijbel opent uitzichten van een verrassende ruimte en diepte Het zyn geen onwezenlijke, ver vagende beelden. De Bijbel ls en blijft, zonder verenging of beperking, het kyk venster. P. L. SCHOONHEIM. Predikant voor bijzonder kerkewerk der Hervormde Gemeente te Leiden, Hoge Ründük 14a. JAN AMOS COMENIUS HIJ heeft aan de weg naar het Licht gewerkt, deze Comenius. Hy heeft zijn steen ertoe bijgedragen. Welk een taak, de ganse kennis van het mensdom samenvatten, terwyl men achtervolgd wordt. Welk een karakter, nooit aflaten al is de teleurstelling nog zo groot. Toen. in de slag by de Wittenberg rn Bohemcn. de Bioe- deischap te gronde ging en het Protestantisme verloor, bleef hy een lichtdrager voor de menselyke vryheid en de Goddeluke Liefde. H11 ligt begraven in het land der vrij heid, in Nederland. Zyn mausoleum vindt U in Naarden. Veel wat hü geschreven heeft, is te Amsterdam gedrukt. En te Oegstgeest had hü zün zo beroemd geworden onder houd met Descartes, die hy tenslotte volledig overtuigde van de noodzaak van de strüd die hij te voeren had. Bij het afscheid verklaarde Descartes: „Ik zal niet boven het wijsgerige uitgaan. Bij my zal slechts een gedeelte worden gevonden van dat, wat bij U volledig is." Hü rust dus temidden van ons. Daarop kunnen wij trots zyn. Doch laten wy het gedenken met gepaste trots. Want zyn grote tijdgenoot cn medestrijder voor een wereldgemeenschap, een Nederlander. Hugo de Groot, hebben wij verbannen en hem pas weer toegelaten na zijn dood. Er was een verschil in denken en werkwijze tussen deze twee. Comenius had zyn wortels in de religie, De Groot in het Humanisme. Comenius wilde een nieuw religieus leven boven al het andere uit, dat het ganse mensdom zou kunnen bevruchten De Groot wilde een federatie van al het bestaande. Hij was Jurist, Comenius priester. Er zyn tijden in de wereldgeschiedenis geweest, die grote mensen hebben gevormd. Europa heeft o.a. aan deze Comenius de volksschool te danken, die wij allen hebben bezocht. Hij had echter geen school op het oog waarin men; vreemde woordjes leert en nog veel andere vreemde dingen. Uit zyn geest is reeds een school geboren, waarin jonge mensen werkelyk werden geschoold, dat ls gevormd voor het leven. Zün geest was een deel van de grote Geest, die altyd schept uit liefde tot het leven. In het zesde Hoofdstuk van zyn Onderwysleer maakt hy ons duidelijk, dat de mens moet worden ontwikkeld, wil hy waarlijk mens zün. Hü doet dat op een heel eigenaardige, heel oorspronkelijke en directe wüze. „Er bestaan voorbeelden dat mensen, die reeds in hun Jeugd door wilde dieren werden geroofd en door hen weiden grootgebracht, niet meer wisten dan deze redeloze schepselen, ja, zich niet eens door taal. handen en voeten van deze dieren onderscheidden, zolang zij niet eerst weer enige tijd onder de mensen hadden verkeerd. Ik noem enige voorbeelden. Omstreeks 1540 raakte ln een Hessisch, midden in het bos gelegen dorp. een driejarig knaapje door zorgeloosheid van de ouders zoek. Enige jaren later zagen de boeren, dat tussen de wolven een levend wezen kwam aangelopen, dat in gedaante van hen ve schilde; het was viervoetig, maar had een gezicht als een mens: toen dit ruchtbaar werd. gaf de voorganger der gemeente hun last om te proberen dit wezen op de een of andere wyze levend te pakken te krygen Het werd gevangen en tot hem gebracht, en later naar Cassel gevoerd voor de landgraaf. Toen men het in het slot van de vorst bracht, rukte het zich los, vluchtte en kroop weg onder een bank. van waar het grimmig bleef toekyken en een afschuwelijk gehuil aanhief. De vorst beval het onder de mensen groot te brengen. Toen dit geschiedde begon het wilde schepsel geleidelijk tam te worden, zich vervolgens op de achterbenen op te richten, op twee benen te lopen, vervolgens verstandig te spreken en een mens te worden." EN een mens te worden Ais de mens leeft als een dier. is bij weerzinwekkend om aan te zien. Een dier is als dier schoon. Een mens is als dier een gedrocht. Hij moet zich oprichten, hü moet luisteren naar de wei ten van het mens zijn. Ook zijn geest moet zich oprichten en zyn ziel moet voelen tol de sterren Hij moei al zyn gaven oprichten, dat is ontwikkelen. „Wie zal oetwijfelen dat de gcestelyk beperkten, ter overwinning van hun natuurlyke stompzinnigheid on derwijs nodig hebben? Maar de geestelijk begaafden hebben in feite het onderwijs nog veel meer nodig, want een scherpzinnige geest zou zich anders met schadelijke dingen bezig houden. Geeft niet dc vruchtbare akker, zo die niet wordt beploegd, en zo daarin niet wordt gezaaid en gewied, een massa onkruid?" Comenius leefi nog. Hy wil dat er in uw huis. uw school lokaal. uw werkplaats of uw fabriek veel zonneschyn zal zyn. op gezette tyden regen, en een doodenkele maal bliksem en donder. Bovenal wil hy dat de wereld naar een eenheid groeit. Hij wacht nu al drie eeuwen. REIN BROUWER. v :Dit cosmische besef, dat in vele jongeren meer onbewust n bewust aanwezig is. stond by Comenius in het blikveld. y voelde zich in de eerste plaats een kind van het ganse r ensdom. Reeds in zijn studententyd vatte hy dan ook plan op om ccn encyclopedie te schrijven van 28 delen. 21 (ij ïarin de kennis van de ganse mensheid zou zyn verwerkt. Ij heeft er practisch aan gewerkt tot zün dood. Daar- "Sjjast kwam een ander plan. De mens is wel een kind van ganse mensheid, doch die mensheid kent verschillende len en elke taal is het middel om in contact te komen n* 0et de Godsgeschenken. Wil men deze geschenken ont- oLcrngen dan moet men eerst lercn dit m,ddel ,e handte- An.„n Daarom zou hü ook zün ganse leven werken om zyn en ndgenoten de schoonheid van de Boheemse taal te leien. lmviiZ^n leven werd een leven van strüd, achtervolging, leurstelling cn ontgoocheling. Hij moest het beleven ur't z^n 20 geliefde Broederschap In de stoimen van dc ertigjarige Oorlog verging. Doch zelfs toen de Jezuïeten |tli 'n vervolging op grote schaal inzetten tegen hen die de ,0 -lyders genoemd kunnen worden van het vrüe woord, n o-us hü niet verbitterd. Wel wanhopig. Doch ondanks zijn us: anhoop zette hij door en hield vast aan zijn eenmaal diep beleefde idealen, neergeschreven ln een kort ge- 12 k hrlft: Via Lucls. God is goedertieren, volmaakt dus >0 K:dkel goed. Hü zal daarom al zün kinderen liefhebben, iu-et ls nu onze taak om al het nobele dat door mensen ls 'zegd. gezongen of geschreven, te bundelen in één groot 1 £1 erk en dit de mensheid aan te bieden. Men kan slechts duisternis verdrijven door licht. Omdat de duisternis oot ls, mag men geen enkel licht negeren In welk ras <*1 et moge leven, ln welke godsdienst het moce schnnen. ■jy-et moet verenigd worden met het grote licht, dat de nsternis, dat ls de duivel, verdrijft '';1 ^9? heeft hij zich uitgesloofd, deze zwerver van Gods j:trdbodem om de mens de weg te wüzen naar het licht l,: f z?udfn universele boeken moeten komen, waarin het rs.T lent scheen Die boeken zouden de kaars zün. Er zouden 10 oiversele scholen moeien komen, die moesten dienen S!' S,la1v !?r Fr zou een unlverseel college moeten komen, i,fr at het licht droeg, dat de dienaar was van het licht Uitermate geschikt als vacantie- lectuur zijn de lichte, handige uil gaven van de Salamander- en de Nimmer Dralend-reeks. Deze boeken zijn goed van formaat om in koffer, rugzak of desnoods jaszak te bergen, zy kunnen tegen een stootje dit in tegenstelling tot de pocket- books, die men gewoonlijk na le zing in de prullemand kan gooien en men behoeft zich niet te generen om ze na de vacantie. eventueel na venvydering van het stofomslag, een plaats in de boekenkast te geven. Dil wat betreft hun uiterlijk. Over de inhoud van de werken, die in deze heide reeksen verschijnen be hoef ik niet meer uit te wijden; die is boven alle lof verheven. Bij de uitgaven, die deze zomer ver schenen zün treffen wü in herdruk aan: F. Bordewijk. „Blokken", „Knor rende Beesten". ..Bint". Nygh en Van Dilmar. 's-Gravenhage. Deze drie vroege novellen van Bor- dewyk, die onlangs de Staatsprys voor Letterkunde <P. C Hooftprljsi heeft ontvangen, hebben van het moment van hun verschijnen af de aandacht getrokken door hun achter bizarre fan tasie verborgen sociale strekking. .Blokken" geeft het beeld van een to taal gemechaniseerde stad en zün on dergang. „Knorrende Beesten' is de roman van een parkeerterrein waarin de mentaliteit van de bezitter wordt opgeroepen utt de eigenschappen van zyn auto. „Bint" is de geschiedenis van een even fantastische als interessante onderwijsmethode. Beh Vu.vk. „Het laatste Huis van de Wereld". - Nijgh en Van Dit- mar. 's-Gravenhage. Deze roman over het leven van een jong echtpaar op een zeer afgelegen kajóepoetlh-oliestokerü op Boeroe. ls l OP DE BOEKENMARKT niet het werk van de „totok", die In donesië ziet als een hem ln wezen vreemd land. maar van een blanke wier vaderland Indonesië is. Deze stryd om de grond en om het bestaan is even boeiend om dc Intelligente kyk. die de schryfster heeft op de sociale toestan den. als om de poëtische landschaps beschrijving. Aart van der Leeuw. „De Kleine Rudolf". - N'ügh en Van Dilmar, 's-Gravenhage. De kleine Rudolf is een op de reali teit geschoeid bljna-sprookje van dc dichter Van der Leeuw, die op oudere leeftyd zün grote bekendheid heeft ge kregen door zün proza. De zachtmoe dige zelfironie en de beeldende taal maken, dat deze levensgeschiedenis van het kleine mannetje met het grote hart behoort tot het beste, dat er ln dit genre in Nederland te vinden Is Wouter Paap „Vincent Hainan". - Em. Querido, Amsterdam. De sleutelroman uit de tüd van Tachtig, genaamd Vincent Haman. is ongetwijfeld een merkwaardig boek en verdient als sarcastisch tijdsbeeld van dc beroemde Nieuwe Gids-periode stei- ligde aandacht van de lezer met litte raire belangstelling Er is natuurlijk geen reden om dit beeld als waarheid te aanvaarden, daar de auteur van een zekere zuurheid niet vrli te pleiten is Raymond Brulez. „André Terral. - Em. Querido. Amsterdam. Deze autobiografiscne roman van ae Vlaamse schrijver Raymond Brulez. die zijn eersteling is. doet stellig niet onder voor zyn ..Het Huis te Borgen" en zün opvolgers. Een zeer fijne humor en een zuivere vrijmoedigheid, waar het de eigen aard en omgeving betreft, maken dit boek tot een even verkwikkend als boeiend werk. Edna Ferber. „Show Boat. - Em- Querido. Amsterdam. ..Show Boat", van de in de jaren omstreeks '30 letterlijk verslonden schrijfster Edna Ferber blijkt niets van zün charme verloren te hebben. Deze historie van een op de Mississippi heen en weer varend theater heeft kwali teiten waar de high-brow van die tüd aan voorbügegaan is. doch die bü her lezing duidelijk aan den dag treden. Een meeslepend verhaal dat noch wat betreft het gegeven, noch ln de be handeling verouderd Is. H. Marsman. „Zelfportret van J. F. en ander proza" - Em. Querido. Amsterdam. Dit deels verhalend, deels beschou wend proza van de jong gestorven dichter Marsman ls ongetwüfeld ster ker dan zün bekende roman „De Dood van Angèle Degroux Het wortelt in dezelfde grond waar zün gedichten uit voortgekomen zün. Albert Helman. Zuid-zuid-west" Em. Querido, Amsterdam. Een zeldzaam genoegen ls het Albert Heimans eerste proza werk „Zuid-zuid west" weer in handen te krijgen. De sublieme tederheid en zuiverheid van dit jeugdverhaal staat de krachtige aard er van geen ogenblik in de weg. Het karakter van het land Suriname wordt opgeroepen, enerzüds door de realiteit, die Helman kent als geen an der. en anderzijds door het beeld van de herinnering en het heimwee, zodat het geheel de tegelijk primitieve en ver fijnde waarachtigheid krijgt, dat aan een Rousseau le Douanier doet denken. Voor wie ln de overtuiging leeft, dat slechts detectiveverhalen in de vacantie verpozing kunnen geven ls de uitgevery Het Wereldvenster zo vrlendelük ge weest om drie Van Eemlandts tegelijk op de markt te brengen Over deze Ne derlandse auteur heb lk naar aanlei ding van zijn „Weer verdwynt een Atoomgeleerde" uitvoerig gesproken. Deze schrijver weet op Intelligente wyze de spanning er ln te houden en zun inspecteur van Houthem „houdt hem" inderdaad Iedere keer weer. Men kan kiezen tussen een moord tüdens een zonsverduistering (Dood in Sche mer). een moord op het podium van een concertgebouw (Moord met Mu ziek) of een moord op iemand, die even een kistje sigaren gaat halen uit een andere kamer en dat nog wel onder de neus van Van Houthem (Kogels bij het dessert). De verslaafde leest ze alle drie achter elkaar. CLARA EGGINK.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1954 | | pagina 5