Kleurig lentefestijn van de Bollenstreek door honderdduizenden bewonderd Tere bloemenweelde in betoverend gewaad MELODIE IN BLOEMEN Nederlanders vormden meerderheid van overweldigende toeschouwersstroom Lentezon doorbrak wolkenbarrière 93ste Jaargang LEIDSCH DAGBLAD Maandag 26 April 1954 Tweede Blad No. 28203 Woor onze smaak een der fijnste wagens van het .corso, inderdaad met de eerste pn/s m klasse III m bekroond, was de Inzending van de N.V. Eduard Nieuwenhuis te Lisse, het Spinneliedje. Harmonisch van vorm, Beenvoudig van kleur, treffend van'eenvoud en buitengewoon sierlijk. Een bewijs dat succes niet alleen in het lmosso/e te vinden is. Ongetwijfeld is als gevolg hiervan veel moeilijker, zwaarder en wellicht kost baarder werk verricht dan anders bij de opbouw van de geraamten der wagens, die nadien slechts in het passend bloe- menkleed gestoken dienden te worden En dan is er naar ons Inzicht nog een merkwaardige noot ln dit corso geweest, welke een winstpunt opleverde: er was geen enkele statige zwaan, geen grappig varken, geen bloemige poes, geen ka meel. wasvis of wat voor ander beest dan ook hoofdbestanddeel van een voor stelling. Natuurlijk zijn die dieren ook wel eens leuk. maar er is iets onnatuurlijks in een hyacinthen-varken, een bloe- menkameel wat dies meer zij. Een poes is niet van bloemen. Daar helpt nu een maal geen lievemoederen aan. Weliswaar is een gondel van bloemen ook niet betrouwbaar, maar een uit beelding daarvan, of van een brug, een huig. een draaimolen, is toch altijd aan vaardbaarder. Ten volle aanvaardbaar zelfs. Slechts een enkele maal kan een dier in dit gewaad verantwoord worden uitgebeeld: een tere vlindervleugel, een wegschietende zwaluw als decoratie van een grotere voorstelling, een krekel op een bloemenveld. Het aantal wagens, dat deze onover troffen bloemen-symphonie vormde, was iets geringer dan andere jaren. Maar over het algemeen toonde het pu bliek zich zeer voldaan over de veran dering van een ongekende kwaliteit ten koste van een kwantiteit, welke in zulk een overweldigende stoet toch nauwe lijks te meten valt. Laugs de stoet Na zulk een algemeen oordeel, dat in alle opzichten gunstig genoemd kan worden, een korte wandeling langs de stoet. De rijkdom aan schoonheid maakt het echter nodig, slechts hier en daar een greep te doen. slechts van deze of gene wagen even een typerend onder deel der getoonde schoonheid te noe- Wie de stoet in gedachten nog eens voorbij ziet trekken, moet zeker eerst denken aan het zo wonderwel in het lentefestijn der lage landen passende fleurige muziekcorps van de Schotse Le tionde van Oskar Strauss, ae imposante echt draaiende draai molen met vrolijke bemanning, leverde Van Gend en Loos de eerste prgs in klasse II op. moeiende taak die zij 's middags met zoveel verve volbrachten, nog optraden in Treslong te Hillegom. waar zU de ovationale hulde kregen welke zij ver dienden en die langs de straat ln de openlucht (vooral bij een wat schuw Hollands publiek) minder goed tot haar recht kon komen. VEELVOUDIGE HARMONIEUZE CHARME En dan de bloemenweelde die zich voor het oog van honderdduizenden ontvouwde. Daar was. na de kleurige groep bloe- mensoldaten van Bloembollencultuur Sassenheim die de March of Spring uit- i beelden, de gracieuze lentefee die ach ter de vlietende sneeuwman het bekende liedje van Catharina van Rennes ..Als de winter vlucht voor de lentelucht vertolkte De sneeuwman liet ons. zoals het behoorde, volkomen koud De lente fee riep echter ln haar stralende entou rage vreugde over dit lentefeest wak ker. Onder een gekroond baldakijn, door een voile van teergekleurde bloemenre gen, welke <als meteorologisch wonden scheen op te rijzen uit een bed van I fijnheid, doch oogstte succes door de originaliteit en de vlotheid, waarmee de opzet was uitgevoerd. Hoog boven de menigte, die bewonde rende blikken naar haar opwierp, troon de „Madame Butterfly" op detroon, waarop zij bij de startplaats met behulp van een ladderwagen geplaatst moest worden. Een toonbeeld van de algemene gedachte van dit corso, waann met kleur en vorm gespeeld werd zonder in bloe men een concreet beeld te geven. Sl"chts £en tere bloemenweelde, door sierkunstenaars omgetoverd in een bekoorlijk jlwaad voor de prille lente, is Zaterdag voorbijgetrokken aan de bewonde- •nde ogen van honderdduizenden uit ons land, uit geheel Europa en uit de «euwe Wereld. Het traditionele voorjaarsfestijn, befaamd geworden in de ihele wereld, schijnt dit jaar een apotheose geworden te zijn van de ontwik- Hing door de jaren heen, een ontwikkeling naar de ideale vorm van het philderen en beeldhouwen met de materialen van de herlevertde natuur. Niet Seen was Melodie in Bloemen het motief van dit onvergetelijke corso van de instreek, het was er tevens de kernachtigste omschrijving van. Waarlijk, wat hier getoond werd aan kunstenaarschap was een lied zelve, een symphonie van kleur en vorm, een speelse blijheid. Geen van de talloze toeschouwers, opgetogen over het feest van de lente, zal dit magnifieke corso, tot in details geraffineerd verzorgd, de moeiten en Rjn hebben vermoed die juist dit Jaar aan de opbouw ervan verbonden zijn ...jt. Tot op het laatste ogenblik heeft de natuur de volle opbloei van de •llenvelden vertraagd. Tot de start van de wagens lag het gebrek aan bloemen druk over dit corso. Toen de druk wegviel, begon een ongekende zege- fcht. En de weergoden, die het corso gedurende de laatste weken zo arglistig ;n belaagd, waren beschaamd toen zü zagen, hoe de mensen hadden gewerkt r toch een succes van te maken. Ze hebben het te elfder ure goed gemaakt voor ideaal lenteweer te zorgen. Na de ervaringen van de laatste weken M niemand op deze entourage van een verwarmende en opvrolijkende zon Van ver over de grenzen stroomden de corsogangers toe, doch hoezeer het pitenland ook door een massale invasie moeite deed de meerderheid te verwer- 'tn, het aantal binnenlandse toeschouwers behield de overhand. Hoe die honderdduizenden weer uit de bollenstreek zijn weggekomen Is een Hdsel. De politie zorgde er echter voortreffelijk voor, dat het ging, en ernstige •Patoppincen vonden nergens plaats. Ongekend succes na overwinnen der moeilijkheden schijnlek tegenstrijdige stijlen van bloemsierkunst. Dan was er nog de strijdvraag over de prijstoekenning. Moest deze geheel volgens technisch- bloemsierkundige maatstaven geschie den. of moest meer op het algemene, niet-vakkundige oordeel van het publiek worden afgestemd? Toen dat eenmaal allemaal tot een bevredigende oplossing was gebracht (en andere kleinere problemen eveneens wa ren overwonnen) werd een grandioos corso ontworpen.... op papier, met als datum 24 April. Naarmate die hoogtijdag naderde pak ten zich opnieuw wolken samen. Letter lijk en daardoor figuurlijk. Het staaltje van de winter hield de bollenvelden angstwekkend lang in hun slaap, de lente brak nog niet in volle gloed dooi en de bollenvelden bleven in hun bloei achter bij de verwachting Uitstellen, het corso? Enerzllds werd het te laat om in het buitenland de eenmaal gevoerde propaganda voor de 24ste April om te buigen naar 1 Mei. anderzijds meende de RUkspolitiP geen verantwoordelijkheid te kunnen aan vaarden voor een vlot verkeer bi) een corso op 1 Mei. in verschillende landen zoals België een vrije dag als gevolg waarvan enkele honderdduizenden bui tenlanders meer naar de bollenstreek zouden stromen. Het is een woord van oprechte hul de waard, dat ondanks deze zieh op stapelende moeilijkheden het corso zé voortreffelijk geslaagd is. dat het voor uw verslaggever van alle voorgaande Columbus met zijn ruwe kornuiten wos in de bollenstreek wel heel ver uit zijn koers geslogen, maar werd daar met meer gejuich ontvangen dan vier en een halve eeuw geleden in de N ieuwe We- reld. De United Sta tes Lines te Rotter dam verwierven hiermee de vi/fde prijs in klasse I. Pwss lang voor het corso pakten zich oiken boven dit traditioneel gewor- Hollandse lentefeest samen. Bij de p! fcwam de vraag naar voren of het Jso nog wel gehandhaafd kon worden ■ten de streek zelve niet door een gro- p( deelneming wat meer belangstcl- ■g t.-n--(je Inmiddels werd ook een ochten over twee oeen- »5hogrr.ent uit Faust, in beeld u'O'Qcht door de Oran/eliin te Rot- ■^cc-T), verwierf de zevende prijs l00' ce grootste wagens. corso's wel uitermate moeilijk wordt nieuwe superlatieven te vinden om uit te drukken hoe de stijgende lijn der prestaties, vorig jaar schijnbaar aan de top gekomen, zich andermaal heeft voortgezet. Enkele jaren heeft men een „vrij" cor so gehouden, een andere maal probeerde men de inzendingen wat meer in éen lijn te houden door een ..Leitmotiv", zonder dat dit tot dusverre belangrijke vruchten afwierp ten aanzien van de harmonie van het geheel. NIEUW MOTIEF, ONGEDACHT RESULTAAT Het corso van Zaterdag kreeg opnieuw een motief, en wel „Melodie In Bloe men". Door de deelnemers werden me lodieën van allerlei aard ln beeld ge bracht. en merkwaardig was het te con stateren. dat ditmaal wel degelijk een harmonisch geheel ontstond, ondanks het zeer ruime motief dat tot gezien de geformeerde wagens zeer uiteen lopende voorstellingen leiden kon en waarbij de origlnialiteit wel sterk va- riërende wegen bleek te kunnen bewan- j delen. Waarom ditmaal die eenheid in aard en toon? Heel eerlijk gezegd weten we het niet, maar die eenheid, die har monie was er nu eenmaal. Een winst punt waar na het corso van vorig Jaar I geen winstpunt meer tc behalen scheen. j Bovendien trof, het geheel over ziende. de fijnheid, de geraffineerde elegance van de wagrnstoet. Hoewel er wagens van enorme omvang waren, was er nergens pompeuze ..massali teit". maar overheersten sierlijkheid in vorm en kleur. Wellicht dat de on vergetelijke wagen van vorig jaar. de zwanendans, een inspiratie voor velen geweest is om het te zoeken In het boetseren met de lentebode in plaats van schilderen. i Hooglanders, dat voor de stoet uit trok. Op de heenweg, van Sassenheim (waar prompt op tijd werd weggereden) naar de grens van Hillegom-Bennebroek. werd het corso vooraf gegaan door de Military Band of the Seafoth Highlan ders en de Pipe Bind of the Queen's Wwn Cameron Highlanders in ceremo niële tenue Een kleuriger en pittiger kopgroep had het corso zich niet kun nen wensen. Hulde aan deze Schotten, die de avond van het corso na de ver lentebloesem. waar overheen sierlijke zwaluwen scheerden, die wel geen zomer, maar zeker wel lente maken, was zij een voorbode van de weelde, die haar volgde. Bijzonder fijn waren de „Drie kleine Kleutertjes". Geen Imposante wagen, maar een treffende, treffend door jeug dige charme en frisse helderheid, door prille jeugd in velerlei opzicht en door harmonie in vorm en kleur. De „orgelman" ontbeerde iets van die De gemeente Lisse kwam goed voor de dag met de vlucht van de winter voor de lentelucht, het bekende liedje van Cath. van Rennes. De lentefee onder een bloemensluier, oprijzend u'-t een weelderig voorjaarskleeJ waarover een zwah v scneerx. de tere vlindervleugels, die haar vooraf gingen, vormden een concrete uitbeel ding, doch door hun voortreffelijke teer heid. hun ragfyne en luchtige vormge ving. vormden zij een evenwichtige aan vulling van de voorstelling als geheel. VOORBEELD VAN SIERLIJKE EENVOUD Een van de mooiste wagens vonden wij het Spinneliedje". Eenvoudig, sier lijk. zowel in vorm als kleur, chai- mant over de volle (geringe) lengte, breedte en hoogte, een voorbeeld voor velen, dat succes niet synoniem is met massaliteit en omvang. Deze wa gen toonde misschien meer dan enige andere het verschil met vorige corso's. Vroeger had misschien in het kader van de toen heersende opvattingen op het thema „spinneliedje" gepast een formidabele, angstaanjagende bloe- men-spin, die met zijn gevangen mug gen een melodie toverde op een no tenbalk. Dan hadden misschien een heleboel mensen gelachen en gezegd „hoe komen ze er op!". Nu lachte niemand, maar genoot iedereen. Een Juweeltje. Bloemensierkunst en corso- prestatie van de allereerste, allerhoog ste rang. rvolg pag. 4 van het 2e Blad Het corso opende met de March of Spring, waarmede Bloembollencultuw Sassenhem pn/s verwief.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1954 | | pagina 3