Eskimo's bezitten bewonderenswaardig aanpassingsvermogen L r HARD BESTAAN IN BAR KLIMAAT WEKELIJKS BIJVOEGSEL VAN IIET LEIDSCII DAGBLAD - ZATERDAG 24 APRIL - PAGINA i OP VISITE BIJ DE ESKIMO'S Bedenkelijke toestand in Canada's Noordland Het woongebied van de Eskimo's ligt over grote afstanden verspreid bijna uitsluitend aan of nabij de kust. We vinden hen in de Zuidelijke delen van de Oostkust en langs de gehele Westkust van Groenland, op Noord Labrador en langs de gehele Noord- en Noordwestkust van Noord Amerika, van de Hudson- baai tot aan Zuid Alaska, benevens op de Noordelijke eilanden van de Bering Straat, terwijl zich tevens nog enkele kleine groepen Eskimo's in het uiterste NO. van Azië bevinden. Eén volk, ondanks grote verspreiding DE AANPASSING van de levens wijze van dit volk aan een kli maat en omgeving, welke voor de mens nagenoeg ongeschikt zijn, kan men zonder aarzeling uniek noemen. Men dient daarbij te be denken, dat het woongebied prac- tisch geheel buiten de boomgrens ligt en dat de bewoners gedwongen wor den tot het ontwikkelen van een eigen cultuur, teneinde het barre kli maat te kunnen trotseren. Lage temperaturen typeren het ge hele woongebied. Echter wisselen zo wel de duur van de winter als die van dag en nacht en de zonshoogten sterk door het enorme verschil in geogra fische breedte tussen S3 en 78° N.B. waarop de woonplaatsen gelegen zijn. De meeste Eskimo's leven ten Zui den van de Poolcirkel en ztjn dus geen enkel etmaal van daglicht verstoken. Hun Noordelijker levende broeders echter kennen jaarlijks een meer of minder lang durende periode van duisternis. Dë Pool-Eskimo's van N.W. Gedurende de winter bestaat de kle ding uit huiden en in de zomer uit zeehondenvellen. De vrouwen snijden met hun mes, de oelo, repen leer tot cirkels, ruiten of vierkanten, verven deze vervolgens In bonte kleuren om ze daarna in smaakvolle schikking op hun kleding vast te naaien. Het milieu stelt ook speciale eisen aan de woningen, welke met het jaar getijde in de streek, vrij sterk kunnen verschillen. Natuurlijk zijn de bezig heden hierop ook van invloed: im mers, de Eskimo heeft geen vaste woonplaats, hij moet zwerven in ver band met de jacht, welke iri winter, zomer en voorjaar verschillend is. In de zomer bewoont het afzonder lijke gezin veelal een tent. Men ver vaardigt deze door zeehonden- en rendiervellen aan elkaar te naaien en het geheel met roeispanen of stangen te ondersteunen. In de winter betrekt men perma nente woningen, die één of meer fa milies in een enkel vertrek herbergen. De Eskimo bouwt dan zijn sneeuwhuis of. meer in het Westen van het woon gebied, het ondergrondse huis. Heeft men solider materiaal beschikbaar, dan maakt men echter ook wel huizen van steen of hout. DE JACHT: MET HET DIER TEGEN HET DIER. IN DE WINTER jaagt de Eskimo op het ijs op de zeehond. In zijn harde bestaansstrijd is hij allereerst van dit dier afhankelijk. Het levert hem voedsel en kleding, licht en brandstof. De zeehond leeft onder het ijs. doch houdt aan de oppervlakte daarvan luchtgaten open. waar het dier telkens lucht komt ademen. Het enige tamme dier, dat de Eskimo bezit, n.l. de hond. bewijst hem bij deze jacht goede diensten: het is de hond. die de gaten in het ijs. waar door de zeehonden komen ademhalen, opspoort. Daarna krabt de jager met zeehondenklauwen op het ijs en bootst daardoor het geluid na. waarmee de wijfjes de mannetjes lokken. Zodra zich nu bij deze luchtgaten een zee hond vertoont, wordt deze geharpoe neerd. Ook gebruikt de jager wel de lans. welke veelal uit beenderen ver vaardigd wordt. In de zomer, wanneer de zeehonden op het ijs ltggen te zonnen, is de Jaoht het meest lonend. In het voorjaar gaat het ijs kruien en dan trekt de Eskimo naar de fjor den. om er zalm te vangen. Ook maakt hij jacht op landdieren, zoals mus kusossen. ijsberen en rendieren. De hond leidt deze beesten aan zolang af. tot de jager de buit kan naderen en doden. Is het water ijsvrij, dan benut de Eskimo zijn kajak om op zeezoogdie ren te gaan jagen. Deze kajak is wel een bijzonder fraai voorbeeld van het specialisatie- en aanpassingsvermogen der Eski mo's. Dit lichte, ranke, snelle en wei nig gerucht makende vaartuig bezit een vrij grote zeewaardigheid en is bii uitstek geschikt voor jachtdoel- einden. Het houten geraamte van de boot ls geheel met een waterdichte huid overtrokken. Hierin biedt alleen een rond gat ruimte voor de bestuurder. Deze vormt met zijn kajak en zijn kleding van zeehondenvel een water proof geheel. Met de pagaai beweegt hij zijn vaartuig voort. Deze kajak is zó licht, dat men haar kan dragen. Dit is van groot belang, daar men door de schiereilanden over te steken, dik wijls de weg aanzienlijk kan bekorten. Allegoo, een erkende schoonheid onder de Eskimo's Groenland b.v. zitten met een on onderbroken winternacht van bijna vyf maanden! De Eskimo's vallen op door hun middelgrote lichaamslengte en krach tige constitutie. Deze laatste maakt hen niet alleen bijzonder sterk, doch schenkt ook een groot uithoudings vermogen. Hun benen zijn kort. hun handen en voeten klein, doch goed gevormd. Hun huidskleur ls geelachtig bruin, de haren zijn zwart en golvend. Aan de Mongolen herinneren de breed uitstekende Jukbeenderen, de grote hersenen, de hoge schedel, alsmede het ronde gelaat met de kleine, veelal bruine, ogen. Hoewel verspreid over een gebied, waarvan de uiterste delen duizenden kilometers uiteen liggen, onderschei den de Eskimo's zich als ras. doordat hun lichamelijke kenmerken nergens aanzienlijke verschillen vertonen. Zo als reeds werd opgemerkt dwingt het klimaat tot de ontwikkeling van een eigen cultuur, want culturele uitwis seling met andere volken «met het daaraan verbonden voordeel van nieu we, van bulten komende impulsen) is veelal niet mogelijk. Door de grote overeenkomst In be- schavingsbezit en de gelijkenis van taal (men spreekt dialecten van een zelfde taal) moet men de Eskimo's als één enkel volk beschouwen. DOOR DE KOUDE is de Eskimo ge noodzaakt om zijn kleding zo droog mogelijk te houden en er steeds grote zorg aan te besteden Voor beide geslachten ls ze vrijwel Identiek. Men heeft een boven- en een onderkledingstuk en bij elk daarvan is de broek die bij de vrouw korter is dan bij de man aan het bovenste deel vastgenaaid. Dit laatste niet uit gemakzucht om maar gauw met kle den klaar te zijn. doch u't noodzaak men wil voorkomen, dat koude lucht kan doordringen. Voor het naaien be nut men benen naalden en pezen. Wat weten we eigenlijk over c Eskimo's. Niet veel. Het never staande artikel bedoelt onze li zers en lezeressen eens wat met te vertellen omtrent dit toch 3 merkwaardige land en volk. Het typische sneeuwhuis wordt uit bevroren sneeuwblokken vervaardigd die met het benen mes worden uit gesneden en die vervolgens worden opeengestapeld. De Eskimo weet daarbij, als enige onder de primitie ven. een koepelvormig dak te con strueren. In het aldus verkregen ge heel spaart hjj een opening voor een raam uit. Deze kan met doorzichtig ijs worden gesloten. De gehele binnenbekleding van het sneeuwhuis, evenals de vloer, houdt hf) geheel glad van oppervlakte, door bevriezing toe te passen. Aan de wan den bevinden zich houten britsen, waarop men slaapt of zit. ook bestaan deze wel uit harde sneeuw en men bedekt ze dan veelal met huiden In deze ruimte leven mannen, vrouwen en kinderen van eén of meerdere fa milies dicht opeen. Door uitgebreide voorzorgsmaatre gelen tracht de Eskimo te verhinde ren dat de intense koude zijn sneeuw huis binnendringt, waarin hij de tem peratuur op ongeveer 1° C tracht te houden. Daartoe heeft hij soms een nauwe, lage, naar de binnenkant afhellende gang gebouwd, die door een hoge drempel van het eigenlijke woonver trek gescheiden is en rechtstreekse toe treding van buitenlucht voorkomt. Alvorens de woning te kunnen ..be treden" moet hij dus door deze gang kruipen Ook plaatst hij wel een voor- raadschuurtje bij het huis. dat dan slechts via het schuurtje te berei ken is. Verlichting en verwarming ver krijgt de Eskimo door ziin lamp. een met zeehondenvel gevulde spekste nen schaal, voorzien van enige pitten van mos. Over grote uitgestrektheden ontbreekt hout of andere brandstof De Eskimo's vinden het in hun sneeuwhuizen zo warm. dat ze er nagenoeg naakt rondlopen Jonge Eskimo-vrouw met haar kind in een zak op de rug ONBLOEDIGE OPLOSSING VAN KLEINE TWISTEN. PROPER kan men de Eskimo moei lijk noemen. Vele stammen zijn zowel wat hun uiterlijk als wat hun gewoonten betreft, onbeschrijflijk smerig. Zelfs de Eskimo, die onder Europese invloed staat, kan men slechts met moeite de elementaire be grippen omtrent zindelijkheid bij brengen. Misschien vindt een en ajider zijn oorzaak in het feit. dat water zo schaars is. Dit immers moet met be hulp van kostbare en schaarse brand stof door smelten uit sneeuw en ijs verkregen worden. Vandaar dat men water voor belangrijker doeleinden dan voor het wassen gebruikt. In velerlei opzicht echter dwingen de Eskimos onze bewondering af. Ge durende de lange poolwlnter leven ze als het ware opgesloten in het enige vertrek van hun hutten Hierin is het dal ze eten. drinken, slapen, liefhebben en vrolijk zijn. On aangenaamheden komen niet dikwijls voor. Over hot algemeen is de Eskimo verdraagzaam en beminnelijk Men beweert wel. dat hij zelfs geen scheld woord kent en ook geen woord, dat de oorlog aanduidt. De Eskimo is trouwens zeer karig met zijn woorden: de taal is hieraan zó arm. dat één enkel Eskimowoord dikwijls uitdrukt hetgeen in andere talen veel omslachtiger te kennen ge geven wordt. Ontstaan minder belangrijke twis ten. dan worden deze veelal bijge legd op een wel zeer geslaagde wijze, n.l. door middel van het zangduel. Hierbij brengen, in het bijzijn van de gehele nederzetting, de tegenstan ders hun bezwaren tegen elkaar lot uiting in geïmproviseerde zangen, waarin op slagvaardige wijze ge tracht wordt de wederpartij te over troeven. zjjn schuld aan de kaak te stellen en hem belachelijk te maken. Wie hierin het best slaagt en de openbare mening op zijn hand krijgt, geldt als overwinnaar en versterkt dikwijls voor lange tijd zijn sociale pos'tie ten koste van de an dere partij. Bij dergelijke samen komsten danst men gewoonlijk ook. hetgeen de algemene stemming ver hoogt! Het sociaal gevoel is bij de Eskimo's sterk ontwikkeld! De hongerigen kun nen steeds rekenen op de voedings middelen, die de anderen nog bezit ten. Wat de jacht oplevert is steeds gemeenschappelijk eigendom; echter ontvangt hij. die het dier ontdekte of doodde, het beste deel. GESPREK MET HET MANNETJE IN DE MAAN. IN een leven na de dood gelooft ook de Eskimo. Hij kent het hier namaals bovenaardse Jachtgronden toe. waar hij een minder harde voort zetting van het aardse bestaan voert Verkeert hij in levensgevaar dan schijnt hü bereid zijn noodlot te on dergaan: hij is met de dood en het doodsgevaar vertrouwd geraakt. Wijd verbreid is het geloof aan het bestaan en de werking van tal van eeesten Niet alleen mensen, maar ook dieren en levenloze voorwerpen d°nkt de Eskimo bezield: alles heeft voor hem zyn levende eigenaar. Toch Ls de geest van de dood, Torn- gak genaamd, de meest gevreesde geest. Deze heeft leven en geluk van de mens in handen en men doet dan ook al het mogelüke om met deze geest op goede voet te blijven. Tus sen hem en het volk bemiddelt de angekok. de tovenaar of sjamaan. Deze heeft de gevreesde geest geheel en al in zijn macht en kan daardoor kwade geesten uitdrijven, ziekten genezen en het weer veranderen. V<jór men op de rendierjast gaat raadpleegt men de angekok: want heeft men hem door geschenken ge wonnen. dan stuurt hij zijn geest erop uit. waardoor de rendieren de jager tegemoet gedreven worden. Hoe vertrouwelijk de sjamaan met zun geesten omgaat, blijkt wel bil één der gebruikelijkste conversaties die de Eskimo's gedurende de lange winternacht kennen: de reis van de sjamaan naar de r..aan! Het gehele dorp verzamelt zich dan in de grote hut: mannen, vrouwen en kinderen zitten op de banken beneden terwijl de sjamaan, stevig met touwen door enige mannen aan de zoldering is vastgebonden. De ruimte is geheel donker gemaakt. Allen moeten de ogen sluiten. De sjamaan heeft een koord m de hand. waaraan een vast voorwerp als een hamer of steen is vastgebonden. Hij laat dit rondsnorren en heft ge- lijkttjdig een lied aan. „Ik voel me niet zo zwaar als gewoonlijk", zo be gint hij. „het lijkt- wel alsof ik los van de aarde ben Ik word zo licht als een veer". En met een stem. alsof deze van grote hoogte komt. vervolgt hij: „en nu ga ik de lucht in. ik" vlieg reeds en ga steeds sneller". De stem wordt steeds vager en vager en tenslotte fluistert de sjamaan nog steeds, als van oneindig ver. Dan be leeft hij allerlei op de maan. en converseert met het maanmannetje over de vooruitzichten van de jacht. Een leder zit dan geboeid en adem loos in het duister te luisteren. Na ongeveer een half uur wordt zijn stem weer luider en tenslotte roept de sjamaan duidelijk: ..Nu zweef ik wee- door het venster terug en kom op de grond terecht. Open nu je ogen en maak licht". Daarop moet hij van zijn beleve nissen op de maan vertellen, waarbij h'i zijn fantasie rijkelijk laat gelden. Wederom luistert ieder geboeid en dit is het hoogtepunt van het feest. Echter raken d" heidense gewoonten steeds meer in onbruik, want vele Eskimo's hebben zonder aarzelen het Christendom aanvaard. KAN een man goed genoeg jagen om een vrouw te kunnen kopen en te onderhouden, dan trouwt hij Dit is overigens een zeer nuchtere aangelegenheid en gaat dan ook zon der speciale formaliteiten gepaard. De bruidschat wordt voldoende geacht, als de vrouw haar kleding, een lamp en een mes meebrengt. Zeer goede Jagers kunnen zich meer dan een vrouw permitteren, zodat Kalygamie door economische mogelijk- eden binnen de perken gehouden wordt. Het monogame huwelijk is dan ook het normale. Scheiding vindt echter gemakkelijk plaats Is de man met z'n vrouw niet tevreden dan stuurt hij haar weer naar huis en probeert het met een ander. Dikwijls zijn drie of vier hu welijken nodig, voordat het tot een definitief samenleven komt. Dit ge schiedt meestal zodra er kinderen uit het huwelijk geboren worden. Het lot van de Eskimovrouw ls niet plezierig, al wordt ze niet als slavin of lastdier behandeld. Haar huishou delijke plichten vergen zeer veel ar beid. Ook het vervaardigen van kleren uit de vellen is haar taak. Hiertoe be werkt ze de gestroopte zeehondenvel len eerst met mes en schrappers, daarna worden ze gelooid en soepel gemaakt, waarbij de vrouwen ze niet zelden kauwen. Gebeurt dit dikwü'". dan worden de tanden tot op het tandvlees afgesleten. De rechten van de man gaan zeer ver zo mag hij zjjn vrouw aan een ander uitlenen. De reden hiervan kan gastvrijheid of een vrienden dienst zgn, echter ook wel het ver langen naar nakom .dingen als het huwelijk kinderloos is. Cok geven economische overwegingen herhaal delijk de doorslag. MANNELIJK KROOST ZEER BEGEERD VAN hun kinderen houden de Eskimo's zeer veel. Zij behandelen hen liefdevol. Ze krijgen,.ook in tijden van grote schaarste het beste voedsel en ze worden zelden gestraft. Vooral mannelijke nakomelingen wor den zeer begeerd. In verband met de langdurige borst, voeding, die soms drie tot vier Jaar aanhoudt en zwangerschap voorkomt, doodt men wel eens een meisje, om de mogelijke geboorte van een zoon te bespoedigen. Met de zoeven ge noemde liefde voor l.inderen lijkt dit niet te kloppen, maar men moet bedenken dat de geestes- en ge moedsgesteldheid van natuurvolken veelal niet gelijk aan de onze kan zijn. Naast hun geheel andere houding te genover de dood. doet zich evenzeer hun veelvuldig handelen onder in vloed van een opwelling gelden. In hun moeilijke bestaansstrijd is even eens het economisch motief belang rijk: zonen leveren het gezin veel meer voordeel dan dochters, die als ze trouwen, een andere familie haar diensten bewijzen. Omdat het gezin niet in staat is een groter aantal te verzorgen, worden bjj sommige stammen de kinderen gedood, die geboren worden, nadat er al twee zijn. Men draagt de kleintjes op de rug, over de schouders, in een soort tas, die door een verwijding van de boven- kleren ontstaat. Deze tas is met zee honden- of rendiervel gevoerd. De kleine heeft het er behaaglijk warm in en kan er zich veilig voelen. De moeder wordt aldus niet bij haar werk gehinderd. DE LAATSTE DINGEN.... VEELAL worden de Eskimo's niet oud. De harde bestaansstrijd en de dikwijls onvoldoende voeding vragen menig slachtoffer. Gaat de Eskimo in de zomer op jacht, dan moet zijn gezin meetrekken, daar dit an ders geen voldoende voedsel zou heb ben. Allen moeten dus moe. Het typi sche vervoermiddel de hondenslede, is in de zomer niet te gebruiken. Zieken of ouderen, die de groep niet kunnen vergezellen, wensen hun bestaan dan dikwijls te beëindigen. Sommigen laten zich van de rotsen in zee werpen, anderen worden in een onverwarmde hut opgesloten, waar ze na korte tijd omkomen. Zolang ze nog kunnen antwoorden roept men hen geregeld van de buitenkant toe en vertélt hun alles, wat hen interesseert. Daar de grond dikwijls hard bevro ren is, wordt er geen kuil gemaakt, doch legt men het lijk op de grond. Men bedekt het met grote stenen. Voorwerpen van dagelijks gebruik geeft men de dode mêe. soms in mi niatuur. Dit niet alleen, omdat men zich de gestorvene niet meer wil her inneren. doch tevens omdat men aan neemt dat deze zijn eigendommen in de geestenwereld kan gebruiken. Meer beschaafde stammen betrek ken van handelaren kisten, die voor de dodenbezorging gebruikt worden. VREEMDE INVLOEDEN DE meeT Oostelijk wonende Eskimo- stammen, aan de Baffinsbaai en op Groenland hebben al vroeg de invloed der Europese cultuur onder gaan In de 11de en 16de eeuw werden de kusten van Groenland reeds door Denen bezocht en op de smalle Zuid- strook van dit eiland was lange tijd het Deense bestuur en de zending gevestigd. Er zijn kerken, winkels en scholen voor de zeer leergierige Eski mo's. De jager kan hier ijzeren werk tuigen kopen, waaraan hU thans veel al de voorkeur geeft boven ziin werktuigen van steen en been, Dt levenswijze van deze Eskimo's is geheel afgeweken van die hunner voorvade ren. Bepaald bedenkelijk ls de toestand van de Eskimo's op Canada's Noord, land. Sedert 1941 liep hun aantal van 13000 zielen tot nauwelijks S004 terug. Oorzaak: de Eskimo-heer. der-schepping is de zeehondenjachl moe geworden. Hij overreedde zijn gezin af te stappen van het traditio. nele pooldiëet (vis en de ingewander van pooldieren) ten gunste van hel menu (ingeblikt of diepvries) vat de blanken. Hierbij bedacht hij niet dat een poolgezln meer caloricer behoeft dan de gemiddelde Neder lander of New Yorker. Ook het sneeuwhuis viel in onge nade. De Canadese Eskimo prefereëri een permanente woning en het on geluk heeft gewild dat hij zich dii ook kon aanschaffen. Maar de „so ciale" ontwikkeling was sneller dai de hygiënische. Het gevolg zijn ziekte verschijnselen (vooral t.b.c die ziel in toenemende mate voordoen. Canada's program van sociale ver zekeringen, dat zich ook tot de Eskl mo's uitstrekt, had eveneens fnui kende gevolgen. De Eskimo onder vindt n.l. niet langer de prikke om aan het werk te gaan en vindt di Jacht op zeehonden en poolvis ni dikwijls te riskant. Toen een werkloo werd er alleen maar gewerkt, wannee: het steungeld opgesoupeerd was. Een kindertoelage werd ingesteld Het gemiddelde Eskimogezin bestaa hier uit een echtpaar met vier kinde ren: de twintig Canadese dollars dh een dergelijk gezin per maand ont vangt. betekenen in de pooleconomli een comfortabel inkomen. Wat moe •men er mee doen? Het Canadesi rapport verhaalt o.a. van Eskimo": die zich een paar dozijnwekker; hebben aangeschaft. Dit niet om di trein te missen, doch louter als tik-tal muziek. De Canadese regering heeft he echter niet aangedurfd de Eskimo' In hun eigen belang deze social- verzekering te ontnemen. Wel ls d- kindertoeslag thans omgezet in ge schenken in nalura als melk, baby kleren en babyvoedsel. J. H. VAN DEN BRINK. i Sneeuwhutten in een tijdelijk dorp van Eskimo's in Alaska. Wanneer het waarschijnlijk is dat het verblijf op één plaats var langere duur zal zijn, bouwen de Eskimo's keurige roncle sneeuw hutten met een ijsschol als venster. De luchtverversing vindt gemeen lijk alleen door het deurgat plaats, maar de hitte in de hut is als gevolc' van het gebruik van olie voor verwarming en koken meestal zc groot, dat de bewoners er met heel weinig kleren toe kunnen.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1954 | | pagina 14