Vr rouw Willem van Otterloo en Cor de Groot HET OUDE THEMA spraken over hun plannen Uit het alphabet der Voorjaarsmode WEKELIJKS BIJVOEGSEL VAN HET LEIDSCH DAGBLAD - ZATERDAG 3 APRIL - PAGINA Rendes-vous in Wenen Kijkjes in de Natuur ls dit: de schoonmaakperiode is i:-0' luid en dus ligt het voor de hand. y honderden, huisvrouwen hun hui nenste buiten gaan keren, waarbi in verborgen hoeken van zolde: J kelder, tussen opgerolde markleze: waar dan ook. wel eens een ol ar slapend dier zullen opstoten. Dit kan van alles zijn: vliw waaronder de prachtige atalanta's de dagpauwogen, ook wel eens verdwaald padje of een kikker en hoewel by uitzondering, een vl muisje. Het zal dan voorkomen, dat zi hun plotselinge schrik door de on wachte verschijning van het niet ir 4 der verschrikte dier, reageren op primitieve manier van alle wezens, schrikken, namelyk van zich af.-:, vernietigen! Ik weet. dat het onbegonnen is, tegen onberedeneerde angst, r ciaal die van schoonmakende fc moeders, dienstmeisjes en werkster te gaan. Angst voor een onbekend c dat bovendien sinds eeuwen in kwade reuk staat. Toch wil ik en voor de zoveelste maal. de lezen van doordringen, dat een vleern een volkomen ongevaarlijk dier is dat het een leugen is, dat hij in je ren zou vliegen. Een leugen, wie het ook mocht 1 gen! t UIST in deze tijd, nu er zoveel I deze dieren uit de huizen moe J worden verwijderd, wil ik de sch achtigen op 't hart drukken, toch heel eenvoudig middel te gebruike Men laat het dier eenvoudig in doos kruipent het vliegt niet zo nu van de grond op!) of men neemt met die zo voordelige stofdoek vc zichtig op en dan zet men het bui de deur ergens neer in een don hoekje en laat het aan z'n lot ove: Moet er met alle geweld altijd a den vernietigd? Eigenlijk moest iedereen de gewo te aannemen, in een dergelijk schr geval in zichzelf even tot tien te len. Net lang genoeg, om z'n verlc positieven weer bij elkaar te kry en geen gekke dingen te doen. 3 tegen een. dat de belangstelling c de overhand krijgt. Het gezonde v stand volgt dan en de zaak is gewi nen. Waarom nu zoveel woorden om 1 onbeduidend vodje van een vleerm Maar dat is het 'm juist! Een v'.e muls ls geen onbeduidend vodje, is buitengewoon nuttig omdat hy veel schadelijke Insecten eet. vliegen en muggen, meikevers en r. veel meer schadelijke kevers. Zake bekeken benadeelt leder, die een vk muis doodt, feitelijk zichzelf. We kunnen het vraagstuk ook a ders bekijken. Ideeël of moreel, zo I wilt. Want het nutteloos en doel!: doodmaken van een dier is immorr 1 Degene die dit doet. benadeelt ztc:j zelf als mens, als redelijk, denker de prima dweilen en de zo voordelige stofdoeken. DENKT U nu niet, dat lk die schoonmaak belangrijk genoeg vind om er een artikel aan te wijden. Er is evenwel iets. waardoor lk er toch aandacht aan besteed. Een klein voorvalletje, dat behoort tot een onderwerp, dat ik al meerdere keren heb moeten behandelen. Onlangs ontving ik n.l. een papier, dat gewikkeld was om een klein dood diertje, een vleermuisje, beter gezegd het overblijfsel van wat kort tevoren nog een levend dier was geweest: nu een bloederige vormloze massa, plat- Bij het schoonmaken van een les lokaal had een jongeman het beestje uit zijn winterslaap opgestoten en toen was het naar beneden getuimeld. Hü wist niet beter te doen dan het dood te trappen. Over dit voorval weid ik verder niet uit. Het gebeurde binnen de muren van een school, dus de leraar, die het te behandelen kreeg, zal er het zijne wel van hebben gzzegd, vermanend of fel verontwaardigd, al naar zijn aard of temperament. Waar wij wel mee te maken hebben HET eerste lauwe regentje ls ge vallen, het eerste echte voor jaarsregentje. Veel gevolgen heeft het nog niet gehad, maar toch staan er enkele crocuskelken wijd open en lopen de prunustakken uit. Binnens kamers dan. in een vaas op tafel. En nu beginnen de blaadjes ook te vallen. Door de brievenbus. Iedere dag liggen er een paar op de gang mat. aardige reclameblaadjes, die in soms zeer bloemrijk Nederlands de hup! over de schutting en in buur- mans tuin van 't zelfde. Het dorre winterg ?zicht van dat gras heeft van plezier al wat kleur ge kregen en een manmus. zijn zwarte slabbetje onder zyn snavel geknoopt, hipt rond met nestmateriaal, veertjes en pluisjes, in zijn bek. Nog een paar van die heerlijke da gen en dan moeten we er aan gelo ven! De schoonmaak is niet meer to keren. Geef ze de ruimte, de sponsen. neer we hem naar zijn lievelingscom ponisten vragen, noemt hij zonder aarzeling eerst Chopin, maar dan on middellijk daarop d? twee Oostenrij kers: Mozart en Schubert. Ook meer moderne speelt hij. by voorkeur Ra- vel en Debussy, maar hij verheelt ons niet dat zyn voorliefde toch naar de „klassieken" uitgaat, ook al moet hy de technische perfectie van een Bar- tok bewonderen Maar dan alleen met zijn ver stand. Het hart blyft echter daarbij afzydig en juist dat hart voelt zich in Wie denken mocht dat een Ml- nister van Luchtvaart alleen maar per super-straalvliegtuig reist, hoeft alleen maar dit plaatje te bekijken om te zien dat hij zich vergist. De heer Christiacns. de Franse Minister van Luchtvaart, maakte kortgeleden een tocht door India, welke voor de Franse vliegtuigin dustrie het prettige resultaat had. dat verschillende belangrijke or ders van de regering van New Delhi konden worden geboekt. Op een van zijn tochten door het land liet de Minister 'zien. dat hij. hoe wel hij kortgeleden de geluidsbar- rièrre heeft doorbroken, toch ook minder snelle vervoermiddelen, die trouwens beter in liet landschap passen, nog wel kon waarderen. In gezelschap van zijn vrouw maakte hij lange tochten op de rug van een olifant. bonen en bonennat. De eerste worden de bonen gegeven met a&- .1 pelen, zure saus, een sla. van ger, biet en rauwe witte kool. verder lllly of augurkjes en uitjes. Voo I soep een kopje gekookte witte achterhouden. 1 1 met water verdund bom een kopje gekookte bonen, middelmatig grote ui, l'/2 i,a pel boter of margarine, een 1 lepel kerriepoeder, zout. dS wenst peper of een scheut De bonen In een weinig vloj verwarmen en fyn stampen. Ge lijk de rest van het vocht er dooi ren. De ui schillen, snipperen en geel fruiten ln de boter of mare in een gesloten pan. op het laat kerrie mtebakken. De bonen me 1 bonennat toevoegen en de soep kwartiertje laten trekken. Indien 1 dat wenst, de smaak van de soep zachten met een scheut melk of s per maken met een weinig pept a extra kerrie. LI\ %kg linzen, een uitje, een k winterwortel. 30 g (twee t pels) boter of margarine, k A nagelpoeder, laurierblad, zot De linzen na een nacht weken de kook brengen met het weekwat zachtjes gaar koken in ongever uur. Na een half uur koken het de ln stukjes gesneden groenten er laurierblad toevoegen. Wanneer linzen gaar zyn, het kooknat afj en het laurierblad verwijderen. Di ter of margarine lichtbruin laten den en over de linzen schenken. De linzen opdienen met aarda- puree en gekookte prei. Het koq tot soep verwerken. I VOOR DE |7" Herstel de peulvrucht in ere! Als u eens wist wat een kostelijk voedsel peulvruchten zijn. Menige huisvrouw tobt omdat ze haar gezin niet dagelyks vlees voor kan zetten, of vis of eieren, maar ze versmaadt de peulvruchten, die ook een grote waarde voor ons lichaam vertegenwoordigen. Wat geven ons vlees, vis en eieren? Onder meer het eitwlt, dat onontbeer- lyk is voor jong en oud. omdat het de bouw van het lichaam bevordert en slytage herstelt. En dat belangryke eiwit leveren ons de peulvruchten ook. Drinken we bij ons erwten- of bo- Ook bij St. Mary's in Kansas (V.S.) heeft de mens de strijd om het door droogte verdorde land gewonnen. Een tractor, een pomp en aclitduimspijp waren nodig, toen stroomde het water overvloedig t de velden van de uitgemergelde Kaw-vallci. Met deze nieuwe irrigoa methode kan bijna 5.000 liter water per minuut worden verkregen. Dm kundigen schatten, dat één dergelijke pomp meer dan genoeg m geeft voor een veld van bijna honderd Hectare. De aan te leggen l zenleiding zal van een sproeier-installatie worden voorzien. Oostenrijkers zijn begenadigde musici Wenen zo goed geborgen. Dat is dan ook de verklaring voor het feit waar op Van Otterloo wyst dat de Oosten- rykers op muzikaal gebied misschien wel het meest conservatieve volk zyn. Maar dat schynt Cor de Groot niet te storen. Na het enerverende werk zou hij hier nog heel graag een paar da gen onbekend en volkomen alleen wil len rondzwerven om van de stad te ge nieten en er de atmosfeer van ln te ademen. Ja - en eigeniyk zou hij ook wel weer eens een goed glas Oosten rijkse wijn willen drinken. Maar zo lang er wordt „gewerkt" is wyn ver boden en taboe. Daarom zien we onze twee landgenoten steeds maar glazen melk drinken. Het is zeer goed moge lijk dat byvoorbeeld een schryver bU 'n glas goede wyn sprankelende ldeeen krijgt, maar een uitvoerend kunste naar heeft niet alleen ldeeen in zyn hoofd, maar zyn vingers moeten daar- by natuurlijk nauwkeurig en feilloos reageren op het bevel van de geest. Voor deze reflexbewegingen ls alcohol vergift. Wanneer de zo vurig verlangde va- cantie is aangebroken, zal misschien ook daarvoor de tyd zün gekomen. Na zyn tournée in het Oosl^n hoopt De Groot naar Oostenrijk te kunnen terugkeren, naar het land dat zyn hart heeft gewonnen Hy denkt aan een paar rustige dagen ergens in de ber gen of aan een stil bergmeer. Daar droomt hij nu van - midden tussen het werk. En dromen is mooi, vooral by een begenadigd kunstenaar PROF. DR NICO GREITEMANN. nenmaal een glas melk of geven we een melktoetje. dan kunnen wc ervan overtuigd zijn, dat onze behoefte aan eiwit gedekt is Zorgen we dan boven dien nog voor verse groenten, dan ls onze maaltyd prima ln orde. Houd ons goed-vaderlands bonen- maal In ere. Zet vanavond nog wat peulvruchten ln de week en verras uw gezin morgen met één van de vol gende schotels. Succes verzekerd! SCHOTEL VAN EEN OF ANDERE BRUINE BONENSOORT 'i kg bruine bonen, l 1% kg aardappelen, Vi kg uien, een flinke appel, 100 g mager spek, ongeveer 50 g boter of marga rine. zout. De bonen, na een nacht weken, aan de kook brengen met het weekwater en zachtjes gaar koken in ongeveer IV2 uur Na een uur koken een lepel zout toevoegen. De aardappelen schoonmaken, een paar maal doorsny- den en gaar koken. De uien schillen, in plakken verdelen en licht bruin bakken in de boter of margarine. De appel schoonmaken, snipperen en op het laatst even met de uien mee bak ken. De bonen afgieten en het nat be waren. Aardappelen, bonen en uien dooreen scheppen. Desgewenst het geheel met bonennat smeuig maken en op smaak brengen met aroma of jus. Het spek ln dunne plakken snyden, deze langzaam eroquant en licht bruin bakken. Het spekvet door het gerecht mengen, het spek er als garnering op leggen. De schotel goed warm opdie nen. Een groentesla erby geven. WITTE BONENSOEP MET KERRIE Deze soep wordt bereid van een rest (Van onze correspondent te Wenen) Waar zou men twee bekende landgenoten als Willem van Otterloo en Cor de Groot toepasselijker kunnen ontmoeten dan op het Schwar- zenberg-plein in het harte van Wenen, dat wij Nederlanders hier onder elkaar „Hoek van Holland" hebben gedoopt, omdat juist rondom dit plein de grote kantoren liggen van de K.L.M., de Koninklijke Shell, de Nederlandse scheepvaartlijnen, het consulaat, de Kamer van Koop handel, en niet te vergeten: Philips Op dit punt, in het restaurant „Dr Barry", hadden we een afspraak met Cor de Groot, en we troffen het dat Willem van Otterloo intussen ook was verschenen. Beide kunstenaars zyn nu voor de tweede keer in Wenen. Verleden jaar hebben zy hier in Fe bruari geconcerteerd ten bate van d? slachtoffers van de watersnood in ons land en nu zyn zy teruggekomen om met een groots gebaar van erkenteiyk heid opnieuw een liefdadigheidsconcert te geven - maar nu voor de lawine slachtoffers van Oostenryk. Men voelt hoe zy zich alle twee verheugen op Wenen, waar zelfs een concierge of een wasvrouw bewyzen geeft van een meer dan gewone muzikaliteit. Het is voor hen een genot dagenlang te oefenen en te spelen met het Sym- phonie-orkest, een van de beste en soepelste orkesten van de wereld. Er staat echter nog meer op hun programma. Naar aanleiding van dit concert hebben ze namelyk de gele genheid waargenomen om een reeds vroeger vastgesteld plan ten uitvoer te brengen: het opnemen van een aantal concerten op lange gramofoonplaten van Philips. WENEN MUZIEKSTAD Wenen ls en blijft een muziekstad. Het heeft niet alleen twee opera's en twee wereldberoemde orkesten, name lyk het Phllharmonische en het Sym- phorue-orkest. maar bovendien nog twee grote concertgebouwen: het zo genaamde „Konzerthaus", dat we vanuit het restaurant „Dr Barry" links voor ons zien liggen en de „Muslk- verein", rechts achter ons om de hoek. In dit laatste heeft het liefdadig heidsconcert onder medewerking van het Symphonle-orkest plaats. We slaan zodoende twee vliegen in één klap", zegt van Otterloo, „want het pianoconcert nummer 4 van Beet hoven en Bruckner's zevende Sympho- nie kunnen tevens op platen worden vastgelegd. Ik blyf dan nog een paar dagen in Wenen om ook de opname van het vioolconcert van Paganini en „Doornroosje" van Tsjalkovsky te lel den". BEETHOVEN EN BRUCKNER De hoofdzaak blyft inmiddels toch het concert met Beethoven en Bruck ner. waarvoor het Weense publiek een byzondere voorliefde en een heel scherp gehoor heeft. Want Bruckner's barokke en vervoerende muziek spreekt de Oostenrijkers aan. Hy is een van hun laatste grote componis ten. En Beethoven? Al mag hy dan in Bonn zyn geboren, hy heeft 35 jaar lang in Wenen geleefd en is er byna een echte Wener geworden. Afgezien van Mozart is er dan ook geen compo nist, waarmee de Oostenryker zozeer dweept en die hy zo goed begrijpt. Daarom is het voor onze landgeno ten een groot en interessant experi ment om juist deze twee componisten voor het Oostenrykse publick te ver tolken en er hun visie op te geven. Wat een verschil overigens in de ui- teriyke verschynlng van deze twee Ne derlandse kunstenaars! Van Otterloo breed geschouderd, eerder zwygzaam in het begin en meditatief - en daar naast de beweeglijke, smalle en byna jongensachtige De Groot, met een gul le lach om de mond. En toch: on danks alle uiterlijke verschil: hoeveel overeenkomst, niet alleen omdat z? alle twee als het ware bezeten zyn van de muziek, maar ook omdat ze zo na- tuurl yk en ongedwongen optreden, met het gevolg dat een landgenoot, ook als hij hen voor het eerst ont moet. zich by hen dadelyk op zyn ge mak voelt. EN SNAKKEN NAAR VACANTIE Alle twee vertellen ze van hun aan staande plannen, die hen geen dag rust laten. Van Otterloo gaat in Mei naar Triest en Genua, dan zal hy in ons land, tezamen met Ferd. Veitner, een dirigenten-cursus voor de radio geven, en tenslotte staat in Augustus een tournée naar Argentinië op het programma. Cor de Groot blyft nog langer weg. Op een concertreis van drie maanden zal hy oa. Ceylon, Birma en Indone sië bezoeken. Zeker, zulke reizen brengen veel voldoening, maar zy zyn uiterst in spannend En wanneer onze landge noten - midden tussen het enerveren de werk hier in Wenen - over die tournée's beginnen te spreken, hoort men ze als het ware zuchten en snak ken naar vacantie. naar een paar da gen rust en ontspanning. Maar voorlo- uig staat Wenen nog op het program ma en wanneer we dit thema aansny- den. breekt dan ook dadelyk by Van Otterloo weer de kunstenaar door. die enthousiast is over het Weense Sym- phonie-orkest. dat hy onvolprezen noemt en dat hy op grond van zyn ryke ervaring :-n met andere orkesten kan vergeiyken. Volgens hem vormt het Weense or kest éen groot homogeen klankge heel. dat gedragen wordt door e?n warmbloeüje musiceergeest. vooral by de strykers. By hen staat het spon tane en bijna natuuriyke musiceren op de voorgrond tegenover de bijna meetkundige accuratesse en byvoor- b;eld een Amerikaans orkest. WIJN IS TABOE By Cor de Groot merkt men onmid- delluk dat hij zich in Wenen thuis voelt Hy benydt ons omdat wy hier ln deze muziekstad wonen. En wan- Spiegeltje, spiegeltje aan de ivand.... Parijs, 31 Maart 1954 De mantel is in de nieuwe mode aan enige variatie onderhevig, variatie die niet zozeer de lijn of het silhouet geldt, als wel de lengte, de stoffen, de kleuren en de combinatie met japon, rok of tailleur, die de moderne mantel kenmerkt. De mantel varieert dit jaar van lang tot tweederde; daar tussen in zijn de zeven achtste jas en de driekwart dito op het appèl. De meeste zijn recht, sommige tonvormig (dat wil zeggen, zij worden naar de zoom toe iets nauwer). Naast deze is de redingote in volle glorie present, hij is altijd streng getailleerd en heeft een klokkende of gladde wijde rok, en soms een rok die op de rug zijn grootste wijdte draagt De Mantel in zijn modernste versie Typerend voor mantelmode 1954, die overdadige en opvallende garne ringen negeert, zyn de hierbij afge beelde modellen, gekozen uit de toon aangevende voorjaarscollecties: M. De volkomen rechte mantel zon der mouwen, die een creatie is van Hubert de Glvenchy. Niet alleen door het gebrek aan mouwen is hy modieus, doch ook door de lichtblauwe zachte, wollen stof, die voor dit model diende. De mantel is voorts toege rust met een blauwe fluwelen kraag en dwarse klepzakken, die vry hoog zyn aangebracht. N. De redingote met gladde rok, die op naam staat van Jacques Fath en die voorzien is van een afstaande reverskraag, een zeer lange knoop- slultlng en een over de heupen zeer bol gewerkte rok Deze strenge, don kere mantel wordt gegarneerd met een witte strik en aangevuld met een witte hoed. O. De ton-vormige mantel van Dior die. zoals zovele modellen van de grote modevorst op de herenoverjas werd geïnspireerd Favoriet ln de huidige mantelmode zyn tweed en de dubbele knocpsluitlng beide in deze mantel verenigd. P. De zevenachtste mantel die zijn plaats in de huidige mode inneemt en nooit alleen staat. Hy begeleidt Japon, rok of tailleur van dezelfde stof. In het hierbij afgebeelde model van Jacques Griffe werd hy gepaard aan een Japon van tweed, waarover een kort jakje van donkerblauwe Jersey wordt gedragen. De mantel zelf is eveneens van tweed. Q. De driekwart mantel, die op naam van La n vin-Castillo staat en dio gemaakt ls van zwart en wit gestreepte katoenen materiaal. Hy completeert een zwarte japon en ls zeer mannelyk van snit. heeft een strenge revers kraag. een dubbele knoopslulting en zijsplitten. Het model wordt aangevuld met een witte zyden sjaal en een wit hoedje. R. De tweederde mantel, die altyd een bybehorende japon of rok verge zelt en steeds van dezelfde stof ls als deze laatste. In het hlerby afgebeelde model van Dior betreft het gryze al- pacca voor het zeer wyde manteltje en de rechte rok. Het jasje heeft een afstaande sjaalkraag en wordt met één knoop gesloten. S. De fantasleredingole van Pierre Clarence, die uit zwart en wit ge streepte wollen stof werd gemaakt en die een ronde, kraagloze halsopening, driekwart mouwen en een dubbele knoop6lulting heeft. Hij is gegarneerd met een corsage, die op de linker schouder is aangebracht. Tot zover de mantels, die dit jaar werden uitgebracht Rest nog: één aflevering van het alphabet, dat ge- wyd ls aan de nieuwe mode en de karakteristieke modellen van de jong ste voorjaarscollecties. En van T tot Z laten we de volgende week. zien hoe witte garnttuurtjès matrozenpak ken en Jantjeskragen hun zeer apart stempel hebben gedrukt op de mode voor het komende halfjaar. J. V. lente bezingen, om dan zeer abrupt via sneeuwklokjes en Paaslammetjes over te stappen op zeer voordelig aangebo den gryze dweilen, handige vaatdoe ken. wondere bleekwateren en prima wasknypers. Een maandje geleden waren de fa brikanten van schoonmaakartikelen al begonnen met hun verleideiyk py- pen voor de argeloze huisvrouwen, maar een onverwacht omtrekkende manoeuvre van de aftrekkende win ter gooide roet in 't eten. 't Werd guur deuren en ramen bleven potdicht en het kachelstoken was weer troef. Maar nu is er iets gebeurd. Het ls menens geworden. Er zit iets in de lucht. Dat merkten we dadelyk, toen we zo maar de tuindeuren opengooi den en de tuin Instapten, waar we de ophanden zynde verandering aan al lerlei kleinigheden opmerkten. De merels spurtten over het gras. kris kras de hele tuin door, pink plnkl

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1954 | | pagina 12