De Erven-Gide versus Frans Ministerie van Financien OVER EEN ROERDOMP Gesloten van tien tot vijf - Open van vijf tot tien WEKELIJKS BIJVOEGSEL VAN HET LEIDSCH DAGBLAD - ZATERDAG 13 FEBRUARI 1954 - PAGINA Kijkjes in de Natuur HIER IS hy dan, de roerdomp, en zoals beloofd was. ten voeten uit. Alleen spijt het me heel erg, dat moet beginnen met de mededeling, at hy niet meer ln leven Is. Hij Is de Januarl-koude niet doorgekomen. Dit Is ln meer dan een opzicht jammer: de roerdomp ls een byzonder interes sante bewoner van onze al schaarser wordende moerassen en om zyn grote schuwheid een weinig bekende, laten we gerust zeggen, een zeldzame ver- schynlng. Maar persoonlijk voel ik het als een grote teleurstelling, omdat we meenden werkelijk op de goede weg te zyn met de patiënt Ik schryf „we", want alleen kon ik deze grote en lang niet ongevaariyke vogel niet behan delen. Daarom ga ik met dergelijke lastige karweitjes nog wel eens naar een goede kennis-vogelkenner en dan Eroberen we het zaakje samen op te nappen: Laat Ik even vertellen, dat het dier me gebracht werd 's avonds half- elf. De twee jongemannen verdienen alle lof voor de moeite, die ze zich getroost hebben, om de vondeling te vervoeren en te bezorgen Dat hun moeite tenslotte nog vergeefs is. doet niets af aan hun goede bedoelingen! Zoals ik vorige week al schreef, de vogel was volkomen uitgeteerd, hy was letteriyk vel over been. Een roer domp is een moerasvogel, een rietbe woner. die zich voedt met alles, wat het water en de waterkant hem op levert. Dus visjes, veel waterinsecten, als 't zo uitkomt, muizen en water ratten, een hele lijst van gerechten. Hy is nu een van die stakkers, die absoluut verloren zyn, als de tempe ratuur te ver daalt en het water be vriest. We moeten n.l. bedenken, dat zyn soortgenoten, dat zijn de blauwe reigers, de lepelaars, de purperreigers en nog meer van die langsnavelige (hy heeft de prachtige bevedering als van een uil> gaat hij zo volkomen op in het geheel van rietstengels en schaduwstrepen, dat de aandachtige speurder hem ln zyn ..paalstandglad o\er het hoofd ziet. Ontdekt hy hem echter wel en probeert hy hem aan de achterkant te naderen, dan draait de vogel in dezelfde stand met hem mee en houdt steeds de smalle kant van zyn uitgerekt lichaam naar het gevaar gekeerd. Laten we nu niet zeggen: „Wat een uitgeslapen rakker, zon roerdomp", want deze beschermingsbewegingen gebeuren onbewust, zonder dat het dier er by denkt. EEN ROERDOMP heeft een eigen aardige. byna sluipende manier van gaan en het is bekend, dat hij met behulp van zyn wonderbaar- lyk lange tenen hele wandelingen door het rietland kan maken. Zün familie lid, de kleine roerdomp of het wouw aapje, wandelt op deze wyze van rietstengel naar rietstengel, zonder de grond te raken. Ook al zo'n ge heimzinnige vrind uit het waterland. Nu nog iets over het geluid van de roerdomp. Ik heb het nog nooit ge hoord. behalve dan het zachte enigs zins klagende reigergeluid, dat deze vogel leit horen nadat we hem hadden gevoerd Een roerdomp kan echter als hy in zyn element is (dus zomers- avonds in het rietland» en als er an dere roerdompmannen in de buurt zyn, die een seintje moeten hebben, een vreemdsoortig geluid laten ho ren, dat de bewoners van de Friese en Zuidhollandse merengebieden wel zullen kennen. Het klinkt als een aangehouden „oemmrn en het moet in stille nachten een eigenaardige indruk maken op de luisteraar. Trieste schoonheid SUBLIEM weten de Franse cineasten de mistroostige, lugubere sfeer van een ha ven te suggereren. Er moet toch lets ln het Franse karakter zyn. dat. ondanks alle luchthartigheid, de weemoed zoekt en de tragiek. Wanneer ge Juist een vreemd soortig boek als „De roes der misdaad", waarin zich afgrijse- ïyke gebeurtenissen in- en rond Franse havenkroegen afspelen, hebt verslonden, wordt ge in die overtuiging gesterkt. DE HAVENSFEER heeft voor my altyd iets oeklemmends. Hoevéél te meer wanneer mist en sneeuw haar in hun greep houden. Tevergeefs zoekt ge dan naar énige vroiykheid, vooral als de schepen, tot werkeloosheid ge doemd, roerloos liggen. De stilte, de kille eenzaamheid omvangt U als een huivering. Het zou zo vreemd niet zyn, peinst ge. als er plotseling een mes getrokken werd. En wéér ziet ge die Franse film van onlangs voor U HET ls zó stil. dat het schrille fluiten van een schip u plotseljug ontstelt. Dit lykt Uw zenuwen aan te tasten. Dan ls er opnieuw die angst wekkende stilte, af en toe c dejbroken door het geroep van meeuwen. Nu klinkt opeens de bromstem van een onverwacht uit de dichte schemer opdoemende ge stalte. die ruw vraagt, wat ge hier te zoeken hebt. Het wordt al duister. De lichtjes van de café's aan de wal floepen één voor één aan. ook die m de roefjes van de schepen, wachtend op vertrek. HET BEELD van de Franse film vervolgt U: het wordt nu volledig tot obsessie De rode lichtreclame s dringen door de nevel, de harmonica klank klinkt in de verte het „Douce Fiance" en het schrynt Het lachen van een man en een vrouw komt nader en neemt at en wéér hoort ge die schrille fluit, die het op Uw zenuwen voorzien heeft Ge voelt, dat het nu maar beter wordt om weg te gaan. En ge draagt een beeld van trieste schoonheid met U mee. in de eerste plaats van onwezen- lyke schoonheid, omdat het U méér aan de film dan aan het werkeiyke leven denken doet. En tóch hoe vreemd het is juist andersom! Maar ge komt er niet alle dag mee in aanraking En dat is misschien wél ze goed! FANTASIO. Is de waarde van een Litteraire nalatenschap gelijk te stellen met een geldelijk fortuin steltlopers op 't ogenblik hoog en breed in Afrika zitten. Aan de oevers van de Nyi stappen ze daar rond op de kleibanken van de Nyloevers tus sen de krokodillen door. Ja. de roer dompen gaan wel door naar Arabié of Abesslnie! Daar staan ze dan weer langs hun snavel te koekeloeren en laten zich lekker braden in het Afri kaanse zonnetje. Of ze benen op z'n roerdomps met hun merkwaardige poten (prachtige poten met tenen als uit hout gesne den) door het hoge riet van de einde loze, onafzienbare moerassen. Er bestaat een praatje onder de plattelandsbevolking dat de vogel, dat geluid maakt, door zun snavel in het water te houden, maar dat is maar wat je noemd een praatje. Niets van geloven! En nu arme kerel. d3ar sta je dan. volgens de regelen der moeilyke prae- pareerkunst opgezet. Is hem mis schien toch nog veel lyden bespaard? Die schrale troost is dan maar voor ons. S. VAN DER ZEE. (Van onze Parijse correspondent) De Franse letterkundige v/ereld, nauwelijks bekomen van de jaarlijkse emoties van Pnx-Goncourt, Femina, Theo- phraste-Renaudot en andere litteraire competities, staat nu al weer te schokken op haar grondvesten. Maar ditmaal is de reden niet gelegen in een letterkundige revelatie - of, wat nog meer voorkomt, in de verwaarlozing van een figuur, die velen graag een onderscheiding hadden toegedacht. De oorzaak van deze nieuwe aardbeving, schuilt in niets meer of minder dan een ambtelijke brief, die het Ministerie van Financiën gericht heeft tot de enige dochter en erfgename van wijlen de Nobelprijswinnaar, de schrijver André Gide, teneinde haar om betaling van een bedrag van twintig millioen francs (220.000 gulden) te verzoeken. Ter voldoening van achter stallige belastingen. Nu vindt natuurlijk niemand het erg leuk een aanmaning te ontvangen, en zeker niet ten bedrage van een som, die in de tonnen loopt. Maar in dit geval werd door die eis een punt geraakt dat niet enkel de persoon van die particuliere mevrouw Cathénne Lambert, geboren Gide, interesseerde en vandaar ook die litteraire beroeringen. De gedachtengang van het Ministe rie van Financien was deze: Gedurende drie jaren heeft het lit teraire oeuvre van André Gide. zoals ons uit de boeken van zyn uitgever Gallimard gebleken is. aan auteurs rechten een bedrag opgeleverd dat ge- lyk staat met een redelijke rente van een kapitaal dat op 650 millioen francs (ruim zeven millioen guldenvalt te schatten. Ergo heeft de dochter van Gide. op wie zijn rechten zyn overge gaan. een bezit geërfd waarvan de waarde met dat genoemd fortuin over eenkomt. zodat ze dan ook maar als groot kapitaliste over de brug moet komen. En ziedaar dan een redenering, die. in haar ogenschijnlijke yzeren lo gica. nu wel weer echt alleen uit een administratief brein ontspruiten kon en waartegen, met madame Lambert, de hele Franse litteraire wereld dan ook in heilig verzet is ontstoken. Te- reoht. Wanneer men, zoals ook het Nederlandse Ministerie van Financiën onlangs met betrekking tot de No belprijs van professor Zernike aan vankelijk wilde doen. de materiele ba ten van geesteiyke inspanningen over een en dezelfde kam wil scheren met de winsten die een industrieel of een groothandelaar verwerft, dan begaat i middeliyk op. dat deze gewoon lijk zo felle vogel, die in z'n snavel zo'n geducht en gevaariyk wapen be zit, zo mak was als een lam. Dat was een veeg teken! Hm! 's avonds half elf! Die haalde de ochtend niet meer, als er niet snel werd gewerkt. Hoe het ons gelukt is. in de snavelklem, waarin een onbegrypelijke kracht zit, toch nog een portie voedsel te krygen, daarover nu niet, maar wel over onze verbazing en vreugde, toen de vol gende morgen bleek, dat de vogel de nacht goed doorgekomen was. En wat meer zei. hy begon al af te weren. Mag ik hier even iets zeggen aan het adres van degenen, die by toeval met een reigerachtige vogel te maken krygen? Als u niet weet. hoe het met z'n kracht gesteld ls, wees dan zeer voorzichtig! ZIJN SNAVEL schiet als een blik semschicht naar uw gezicht! Wie hiervan iets meer wil weten, moet eens lezen over de proeven, die dr Portielje met zyn Artlsroerdomp heeft genomen. Heel interessante lectuur. Na een dag bleek, dat de roerdomp zelf gegeten had van het voedsel, dat hem in een bak water was voorgezet. Wat een prachtig succes' Maar wat een ontzaglijke teleurstelling toen het dier plotseling, midden op de ochtend, voedsel weigerde en snel achteruit ging. Dat gaat by een vogel toch altyd zo snel. daar kun Je haast bij blijven wachten. Er was geen redden meer aan. 's Avonds was hij dood en nu pijnigen wy onze hersens met dit vraagstuk, waarby we telkens weer uitkomen op het punt „de koude, de honger, de uitputting". Een vogel heeft een heel teer uurwerk, dat zeer nauwkeurig geageert op de omstan digheden. Wat zou het ons anders waard ge weest zyn, als we hem. voorzien van een pootrlng, de vryheid hadden kunnen geven of hem zolang verzor gen, tot de weersomsandigheden voor zyn vryheid gunstig waren. NU REST me alleen nog maar. een tekening van hem te maken en er een paar byzonderdheden by te vertellen. Wist U byv.. dat deze vo gel zich ln het riet absoluut onzicht baar kan maken, zo groot als hy is? Zodra er n.l. gevaar dreigt, neemt hy een eigenaardige stand aan. Hii strekt romp. hals. kop en snavel in één lün en blijft doodstil staan. Zelf geel bruin gekleurd, gevlekt en gemarmerd Parijs, 9 Februari 1954 Gesloten van zo tot zo laat, open van dat tot dat uur Het cartonnen bord, dat achter zovele Parijse winkeldeuren over het open en gesloten zijn van die deur inlicht, doet denken aan de talrijke creaties, waarop een soortgelijke formule van toepassing is en die in de Seinestad zoveel opgang maken, om dat ze zo bijzonder practisch zijn: ze kunnen namelijk het klokje rond worden gedragen - van zo tot zo laat gesloten, van dat tot dat uur open! Of met andere woorden: de creaties, waaraan we denken, zijn verandercreaties, die door middel van een (meestal eenvoudige) kunstgreep, en al dan niet met behulp van bepaalde accessoires, van daags huis- of wandeltenue tot (meer gedecolleteerde) gelegenheidsdracht kunnen worden her schapen. Zeer uitgebreid zijn de mogelijkheden voor dergelijke handige toiletjes en, kijkend en spiedend links en rechts, ont dekten v/e vijf verschillende formules, volgens welke ze kunnen worden opgebouwd. En voor wie ze nog niet kent geven we hierbij uit elke groep één voorbeeld. gegarneerd met een stropdas, die met behulp van de knoopjes van de japon wordt opgeknoopt en onder de leren ceintuur wordt doorgehaald. Dc strop das kan van zwarte ribszljde zijn (bij de kerrykleurige wol) of van beige ge ribde zyde (by het havanabrum). Bij decolleté wordt het jasje niet drie knopen gesloten. De japon, die van dezeifde stof is. heeft een rechte rok, terwijl het mouwloze lijfje van een royaal decolleté is voorzien. V. De ecn-delige veranderjapon. Ook ln deze categorie zyn vele modellen, I. De Overgooier-Japon. Deze is tij dens het eerste gedeelte van de dag eenvoudige overgooier en. als de late middag is aangebroken, gedecolleteer de cocktail- of uitgaansjapon. Het mouwloze model, dat we als voorbeeld kozen, heeft een brede, ronde hals opening met aangeknipte schouder banden: op de vierbaanse, gerende rok ls een klepzak aangebracht, terwijl het getailleerde lijfje aan de basis van de linkerschouderband een klein klep- zakje draagt. Gemaakt van vuurrode ratiné. kan zij overdag worden aan gevuld met een witte trui of blouse, ofwel met soortgeiyk toebehoren in effen zwart of van gestreept materiaal. Des avonds dienen als accessoires een byou, een collier, een broche of een speld, terwyi ook een bloemencorsage. die op de ceintuu' of op de zak wordt geprikt, een aardige garnering is. Het zelfde modelletje kan ook van effen zwart materiaal worden gemaakt, dat altyd gedistingeerd is en geen grenzen stelt aan de by te voegen accessoires, terwijl zy die noch rood. noch zwart aantrekkelijk vindt, kan kiezen uit alle felle en alle pasteltinten van het palet der mode. ter een nieuwe versie van: de hoog tegen de maag opgeknipte konings blauwe wollen rok. die uit acht baan tjes bestaat, wordt overdag aangevuld met een wit en blauw gestreepte over hemdblouse die een wit. gesteven boordkraagje heeft en brede polsboor. den. en die als „open" is geoorloofd wordt gecompleteerd met een zeer gedecolleteerd blousje van dunne witte wollen Jersey of flanel, ofschoon ook kleuren als roze. flessen- en zeegroen, mauve en reebruin by het konings blauw van de rok passen. De boothals van het geklede blousje kan door middel van een doorgeregen lintje op de gewenste maat worden gebracht. De rug is glad. de voorkant gerimpeld; de pofmouwtjes zijn vry laag ingezet. De princesserok is aan de voorkant opgeknipt en op de rug lichtelijk uit gehold. III. De Separates vormen eveneens een modern tenue, dat open en geslo ten gedragen kan worden. Als eenvou dig. maar aardig voorbeeld diene de tweedelige japon van havanakleurige of kerrykleurige wollen stof. waarvan het getailleerde lyfje aangeknipte korte mouwtjes heeft en een klassiek blousekraagje dat open of gesloten kan zijn. In het laatste geval is het meer formele gelegenheden wordt het lijfje vervangen door een gedecolle teerde blouse van zwarte Jersey, die door een zwarte ceintuur gescheiden wordt van de zes-baanse wollen rok. Op deze rok zijn, op ongelijke hoogte, twee grote zakken aangebracht. IV. Het Spencer-Ensemble ls al niet minder in zwang dan de voorgaande verandertoiletjes Het Is met dé spen cer dag- of middaetenue. zonder het getailleerde jasje is het een dracht voor de late middag en de avond Als voorbeeld een japon, die van zwarte faille gemaakt is Het streng getail leerde jakje reikt tot aan de taille en heeft aangeknipte driekwart mouwen. De opgeknipte hals is aan de voorkant puntig uitgesneden en onder het die afwisselend open of gesloten kun nen worden gedragen. Het model, dat vandaag als laatste voorbeeld dient is gekleed en leent zich zowel voor ste vige zyde (faille, ottoman etc.) als voor soepele wollen stof. Het lijfje ls streng getailleerd en heeft aangeknipte driekwart mouwen. Onder de hoog op geknipte hals wordt de schuine over slag met drie knopen gesloten, ofwel in een brede revers teruggeslagen in welk geval een klein wit vestje zichtbaar wordt De rok van deze ja- fon is asymmetrisch het gladde lin er rokpand ls op het geplisseerae rechterpand geknoopt en vormt rechts een steekzak; de rok is aan de voor kant gerend, op de rug recht. J. V. men direct al een schromelijke I rechtvaardigheid. Omdat die ;hh lyke inspanningen nu eenmaal na in klinkende munt zijn uit te drukt; en daarenboven altyd te laag wora beloond. Een uitzonderlijk groo! g leerde of kunstenaar zou, menen t mateneel nimmer in het krijt bij gemeenschap moeten kunnen staan by voorbaat van alle financiële r; plichtmgen worden vrygesteld. s dat in de Renaissance dan ook n beurde. Een geest van hun formsa'i nooit als schatplichtig mogen a aangemerkt, omdat hy altyd de o diteur blyft van de gemeenschap: hij meer geschonken heeft dan minister of burger van hem kan v. langen. Maar goed. breng dat maar eei ambtenaar van de belastingen a; verstand. In dit speciale geval aan die principiële onrechtvaardute aan de basis- echter nog een, al niet bewuste denkfout toegevoerd Ministerie ging er namelijk vr een litterair oeuvre als een c grootheid kon worden beschouw s in valuta's was uit te drukken N temin weet iedereen of zou dat kunnen weten dat ook of de kunstwereld voor modeverscniju len zeer ontvankeiyk is. Van heeft tijdens zijn leven geen werk" kocht en nu wordt de waarde vane doeken in tonnen becyferd. Mei u Breitner heeft deze gang van i'J! zach veeleer in de tegenovergesé richting voltrokken en ook dat Is h lemaal geen uitzondering geweest In de litteratuur zyn nog veel."' van dergelijke voorbeelden to ne en geven de factoren vraag en u bod. die ook hier de prys bepaler.; nog aanzienlijk wisselvalliger beeló Er is een tyd geweest, om nu i weer op Gide terug te komen, da! lagen van nog geen duizend exen*; ren jaren op de zolder van zi.in c gever bleven opgetast. Daarna br:ï een periode van hoogconjunctuur u en daarop heeft de Minister van F. nanciën natuuriyk juist zijn oo; vestigd, om zyn millioenennota teto nen opstellen. Zeer Juist heeft hetG nootschap van Franse letterkunde daarom al tegengeworpen, dat hf laas best mogciyk is dat er binnenl op eens weinig of geen vraa? o naar Gide's boeken zal bestaan zou voor zUn dochter betekenen zij dan zal blijken te zijn aangesla voor een „interest" die in geen er' redelijke verhouding meer staat lo „waarde" van haar „bezit", te de litteraire erfenis van haar n De onrechtvaardigheid schuilt ac gezeed daarin, dat men een k;; in geld meer of minder juist t>"' kan. zodat men dus zelf ver.mh dehjk is voor de baten die Ir' brenet. Met een litteraire na!"' schap is dat natuurlijk principle', anders. Bovendien kan en ma: zo'n „bezit" niet verhandelen. het bil laatste wilsbeschikking aar bepaalde persoon werd geleesteen Met dat al wacht men nu m«: spanning af waarop dit belan:-" schil tussen het Ministerie en de Fr: se litteratoren zal uitlopen. Eer. nine, die in het bijzonder wnrrt deeld door de nagelaten betrekt" van andere crote schiijvers als en Saint-Exupérv, die tot dn»ver de fiscus nog met m®t Men weet hef Wanneer dek" h"t nauw zit. dan kan hU rue <r pen maken En een Frans mini'te: financiën zit. om zo te zeeeen hoofde van zyn functie, const?" het nauw. Maar dat ontslaat h'n ons. toch nog niet van de r~- plicht zyn slachtoffers met en:??, dehike omzichtigheid uit te kiezen i meer omdat het hem aan keu?' mankeert. De geruchtmakende effen"" van de minister van financiën afgelopen zomer hebben. behal't' krle milllocnen, in elk geval o°k aan het licht gebracht, dat er I» goede Frankryk nog heel wat 1* tingzonrlaars rondwandelen 'n het genot hunner volle vu®® Boosdoeners die nog steeds weer spelen met duiten, die op heel wat minder oirbare hebben vergaard, dan André I" zijn auteursrechten, die per s|f< opbrengst vormen van eer waarvoor Frankryk in zijn nai" Nobelprys verworven heeft-

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1954 | | pagina 10