Arnhems schoolmeisje werd ster van Broadway en Hollywood Hartveroverende charme en rijke persoonlijkheid Voor het einde van het jaar Leidse emigrant slaagde in Australië WEKELIJKS BIJVOEGSEL VAN HET LEIDSCII DAGBLAD - ZATERDAG 14 NOVEMBER 1953 - PAGINA 4 Audrey Hepburn's bliksem-carrière 1947lieftallig meisje in Nederlandse documentaire Nog maar een paar jaar geleden kon men haar dagelijks met een paar balletschoentjes onder de arm door de straten van Amsterdam zien gaan: een voormalig schoolmeisje uit Arnhem met magere armen, onregelmatige tanden en een geestig gezichtje, op weg naar de studio van Sonia Gaskcl om daar op het gladde parket met ijver, gratie en elegance haar ..pas de chats" en jetécs te maken. Een onbekende, tengere ..sweet seventeen' in de zee van anonieme Amsterdammers, een aardig, maar niet bijzonder opvallend, piepjong ding. dal onderweg wel eens een filmtijdschrift kocht in een kiosk en zichzelf in gedachten misschien op de voorpagina zag prijken als een stralende ster in haar glansrol. De romantische droom van een jongmeisje. Maar in dit geval zou liet geen droom blijven... Want sedert kort duikt dat zelfde geestige ge zichtje over de licle wereld op de frontpagina's van kranten en tijdschriften op: liet gelaat van Audrey Hepburn, het Engels-Nederlandse meisje, dat van haar tiende tot haar achttiende jaar in Nederland werd opgevoed, hier de bezetting meemaakte, kattckwaad uithaalde, muzieklessen nam en briefjes bezorgde voor de ondergrondse en dat thans bezig is met verbijsterende snelheid omhoog te schieten aan het firmament van Broadway en Hollywood. En het zal niet lang meer duren of men zal haar naam in stralend neonlicht aan de voorgevels der bioscopen zien: Audrey Hepburn, de ster van ..Gigi" en ..Roman holiday", het meisje, dat reeds thans door enthou siaste critici ..de grootste ontdekking sedert Garbogenoemd wordt en dat filmjournalisten, theatermensen, scenarioschrijvers, regisseurs en camcralieden in verrukking brengt door de liart- veroverende charme van haar spel. dat naief. fris en ongekunsteld aandoet en afwijkt van alles wat men tot nu toe op het bioscoopdoek heeft gezien. Naief, fris en ongekunsteld spel GIGI WON ALLER HARTEN. Als ..Gigi" in de titelrol van het toneelstuk naar het gelijknamige boek van de beroemde Franse schrijfster Colette wist Audrey verleden jaar reeds stormenderhand Broadway te veroveren. Alle mensen van het vak waren het er over eens. dat er voor haar een grandioze filmtoekomst is weggelegd. Hoe hoog men de waarde van deze nieuwe ontdekking aanslaat, „blijkt wel uit het feit, dat er reeds een fikse pennestrijd is ontbrand tus sen Amerikaanse en Britse filmcri tici. die ijverig pogen Audrey te „nationaliseren" en haar resp. vooi de U.S.A. en voor Engeland opeisen, waarbij zij Audrey's goed Nederlandse afkomst en Jongemeisjesjaren lucht hartig ter zijde wuiven. STRLJD OM NATIONALITEIT. Al een jaar geleden schreef een enthousiaste Donald Zee in de „Daily Mirror": ..Hepburn vertegenwoordigt iets ge heel nieuws In de film. Zij heeft een rijke persoonlijkheid, met iets van de slanke gratie van Moira Shearer en een glimp van Jean Simmons. Zo is dit bijdehande actricetje met het uiterlijk van een schoolmeisje bezig naar de top te snellenin Amerika. Het is hoog tijd. dat wij ophouden met hier in Engeland bewaarschool te spelen voor Hollywood en dat wij Audrey thuisbrengen Een om zijn scherpe pen gevreesd New Yorks criticus schreef echter: „Men moest dit meisje nooit toestaan naar Engeland terug te keien, maar haar in Amerika interneren" Regisseur William Wyler merkte op „Dit meisje wordt de grootste ster van Hollywood en het grote Ameri kaanse weekblad „Time" meent: Paramounts nieuwe ster schittert en gloeit met het vuur van een goed ge slepen diamant". Daar kan Audrey het mee doen en de schoolvriendinnetjes uit Arnhem en de meisjes van het ballet uit Am sterdam zullen zich wel even de ogen uitwrijven Wat overigens de' eer be treft, Audrey te hebben „ontdekt" be hoeft Nederland zich niet onbetuigd te laten, want het was een Nederlands cineast, die het 17-jarige dochtertje van baronesse Van Heemstra en de Schotse zakenman J. A. Hepburn in 1947 in Amsterdam voor het eerst voor de filmlens bracht. De cineast was Charles Huguenot van der Linden, die voor de Britse J. Arthur Rank- organisatie bezig was een gespeelde documentaire over Nederland te ver vaardigen onder de naam „Dutch in seven lessons" Van der Linden was getroffen door Audrey's frisse persoon lijkheid en door haar fotogenieke kwa liteiten. Bovendien kon dit meisje zeer aantrekkelijk zingen, dansen en ac teren. Laten wij het vast optekenen voor de tijd, wanneer Audrey Hepburn in derdaad „een tweede Garbo' zal ziin geworden, de eerste maal dat zij de filmcamera's hoorde snorren wras in het voorjaar van 1947 en de plaats van handeling was het grauwe asfalt op het kruispunt P. C Hooftstraat— Hobbemastraat 'een der beruchtste wegkruisingen van Amsterdam", waar Audrey in epn eenvoudig maar lief tallig zomeriurkje met halve mouwtjes, lange handschoenen en een snoezig wit hoedje in het haar, met een aller liefst kostschoolmeisjesgllmlach stond te kijken naar de cameraman, die uit een der vensters van het roemruchte café „De Posthoorn" hing. Misschien zullen film-enthousiasten daar nog wel eens een gevelsteen aanbrengen. In dat filmpje speelde Audrey de rol van een K.L.M stewaidesje. onder de vaderlijke hoede van pllopt Viruly. met "ie zij od een vliegtuigtrap werd vereeuwigd. Ook kreeg men het zon nige meisje te zien als levend mu seumstuk, en wel als luitspeelster naar het schilderij van Frans Hals. Haar eerste filmeollega's waren o.a. Magda Janssens. Wam Heskes en Han Bcntz van den Berg. HARD WERKEN IN LONDEN. Audrey Hepburn is een kind van gescheiden ouders. Haar prille jeugd jaren bracht zij in België door, waar zij in 1929 in Brussel was geboren. Kort voor de oorlog werd de schei ding tussen de heer Hepburn Ruston en baronesse Van Heemstra uitge sproken en toen de strijd tussen En geland en Duitsland was ontbrand, bracht men Audrey, die tot dat tijd stip afwisselend in België en ln En geland de school had bezocht, vei ligheidshalve naar het neutrale Ne derland, waar zjj als meisje van tien jaar met haar moeder haar intrek nam in het Arnhemse huis van de Van Heemstra's de oorspronkelijke be woners van het kasteel in Doorn, waar na de eerste wereldoorlog ex-keizer Wilhelm werd geïnterneerd. Het was in Arnhem en Velp. dat Audrey Hepburn de bezettings-ellende meemaakte enkele van haar fami lieleden werden door de Duitsers ge- executeerd. Toen de laatste Hitler- troepen uit Nederland vertrokken wa ren, was Audrey een kordaat meisje van vijftien, dat vrij nauwkeurig wist wat zij wilde: een carrière aan het ballet. En zo kwam Audrey naar Am sterdam een aardige bakvis met een tenger figuurtje, donkerblonde ha ren en grijze ogen gereed om de allereerste schreden te zetten op het pad naar de roem. Maar het eerzuchtige meisje was niet tevreden met wat zij in Amster dam kdn bereiken. Dat was trouwens niet veel. Na haar optreden in „Ne derlands in zeven lessen", had Audrey nog een half jaar lang een contract met regisseur Van der Linden, die wilde voorkomen, dat men hem zijn ontdekking afsnoepte, maar de moge lijkheden voor een Nederlandse speel- filmproductie waren in die dagen even gering als ze altijd zijn geweest en Audrey vertrok naar Londen. Daar liep zij in 1948 practisch zon der geldmiddelen rond, zodat zij door hard werken aan de kost moest zien te komen. Zij werkte als fotomodel voor reclame-doeleinden en kreeg een baantje als dansmeisje in de revue Sauce piquante". Het waren voor Audrey moeilijke jaren, waarin het succes nog verre was. maar waar zij zich dapper doorheensloeg. Toen brak de periode aan van de kleine filmrolletjes. In „Tire Lavender Hill Mob", zag men van haar niet veel meer dan een paar flitsen van een vriendelijk gezichtje en in „Laughter in Paradise" verscheen zij in de rol van een sigarettenmeisje net lang genoeg op het filmdoek om de toeschouwer in de zaal een paar trek jes van zun sigaret te laten nemen. De eerste grotere rol was ?ls dan seresje" in „The secret people". Maar deze film was geen onverdeeld succes en zou Audrey nog niet veel roem brengen, al werd de Engelse film wereld wakker geschud door Audrey's magnetische persoonlijkheid. Nie mand minder dan Sir Michael Balcon merkte op: „Dit meisje heeft gewel dige mogelijkheden in zich om het tot een grote ster te brengen". ONTDEKKING DOOR COLETTE Intussen ging het Audrey financieel wat boter. Bij de Londense première van Walt Disney's „Assepoester" in de Kerstdagen van 1950 zag men haar in een zeer flatterende „Kerstmannetjes- mantel" van zwart fluweel en wit her melijn. Een paar maanden later zou Audrey haar grote kans krijgen: een hoofdrol als tegenspeelster van de Ne derlandse acteur Jack Gimberg in Ray Ventura's nieuwe film „Nous irons 4 Monte Carlo" Het waren de opnamen voor deze film, in de hal van een ho tel in Monte Carlo, die leidden tot Audrey's ontdekking door de Franse schrijfster Colette. Audrey kwam juist door de draai deur in de hal van het hotel, waar een deel van de opnamen werd ge maakt, toen Colette daar binnen kwam. in haar rolstoel voortgeduwd door haar echtgenoot, de in Frank rijk zeer bekende Nederlandse schrij ver Maurice Goudeket. „Daar staat mijn Glgi", riep Colette uit, zodra zij Audrey ontwaarde en niets was meer ln staat haar van gedachten te doen veranderen: Audrey Nephurn en niemand anders zou Gigi spelen, in de nieuwe bewerking, die binnen kort op Broadway zou gaan. PIJLSNELLE CARRIÈRE. Het succes was snel en overdonde rend. Hoewel Audrey nog helemaal niet zeker van zichzelf was en bij iedere opvoering doodsangsten uitstond, was het publiek enthousiast en putte de pers zich uit in lofuitingen. Audrey bleek in zeer sterke mate die betrek kelijk zeldzame kwaliteit te hebben, Een gezellige peignoir De mode brengt enkele nieuwe mo dellen. Ze heeft de kamerjas, die met de klassieke badjas in model overeen stemt, naar het domein der heren kleding teruggewezen, en de tot de grond reikende, getailleerde peignoir met wijde rok heeft ze een pendant gegeven in de even lange, rechte of licht gerende mantelpeignoir, die in verhaal van het prinsesje, dat plotse, ling genoeg krijgt van het „opzitten en pootjes geven", der officiële ver- plichtingen, en dat met een onbekende journalist «Gregory Peck)in Rome on onschuldige wijze de bloemetjes buiten zet door alles te doen. waar zij haar leven lang zin in heeft gehad, maar wat zij nooit heeft mogen doen: drin ken uit een fontein en in het open. baar ijshorentjes eten. Het is in deze rol waarbij de toe. schouwer geneigd is vergelijkingen te tiekken met Prinses Margaret dat Audrey's flimtalent onmisbaar naar voren treedt. Haar „prinses met va. •antie" grijpt de toeschouwer recht ir Hjke waardigheid een resultaat dat overigens ook regisseur William Wyler tot eer strekt. HUWELIJK GING NIET DOOR: Tijdens de opnamen van „Roman holiday" was Audrey verloofd met de Blitse zakenman James Hanson, een internationaal transportondernemer van zeer bekende en welgestelde ta- milie in de Midlands en het zag er naar uit, dat het huwelijksbootje een einde zou maken aan Audrey's film- carrière nog voorzi) goed en wel be gonnen was. Verleden jaar October zou het hu. weljjk worden gesloten. De datum was al vastgesteld, er waren 200 gas. ten uitgenodigd, de dochter van de Amerikaanse ambassadeur zou een der bruidsmeisjes zijn en een Itali. aanse modekoning zou de bruid*. 1953: het vuur van een goed ge slepen diamant welke slechts de allergrootsten ken merkt: het onmiddellijk „over het voet licht" komen, het snelle „rechtstreek se" contact tussen actrice en toeschou wer. Van dit moment af ging het razend snel met Audrey's carrière. Zo snel, dat men het in Europa nog amper kon verwerken en op dit moment zullen er in Nederland nog heel wat mensen zijn, die Audrey Hepburn kennen, maar geen vage notie hebben dat zij een grote ster is geworden. Paramount kwam met het verlokkelijke contract voor „Roman holiday", het charmante Spiegeltje, spiegeltje aan de wand Parijs, November 1953 November, de elfde maand al, is reeds 14 dagen oud en zoetjes aan zijn we al weer een heel eind weg op weg naar de donkerste dagen van het jaar. De avonden zijn weer lang en gezellig en noden tot huiselijkheid, ze zijn warm van sfeer en, terwijl het buiten al onbehaaglijker koud wordt, doen donkere, ijzige ochtenden een verraderlijke en zware aanyal op onze (vaak falende) heldenmoed. Wat is in deze tijd van het jaar welkomer en prettiger, behaaglijker ook dan een goede, prac- tische peignoir, die 's avonds en 's ochtends volop zijn goede diensten kan bewijzen zijn details (vooral de laag ingezette mouw) de mode der overige kleding stukken volgt. Uit allerhande materiaal kan een dergelijke mantelochtendjas worden gemaakt; elke kleur ook er jajion ontwerpen. Maar op het al lerlaatste ogenblik veranderden Audrey en James van mening, Audrey keerde terug naar de schit tering van Broadway cn Hollywood, zonder James Hanson. Misschien ligt Audrey's geluk in een andere richting. De combinatie echt- genote-filmactrice is immers niet eenvoudig, omdat het filmwerk door gaans de volledige persoonlijkheid en werkkracht opeist. Maar Audrey heeft nog de tijd. Voor een meisje van 24 jaar met Audrey's capacitei ten en talenten ligt de wereld open. naaide zakken, terwijl hij. van effen materiaal gemaakt, gegarnceid werd met gestreepte parementen. Popelir.» I flanel en dunnen wollen stof komen I voor dit model in aanmerking, en u.i vele mogelijke en geslaagde kleuip- combinaties noemen we het ietwat romantische effen rose, gepaard aa.n een blauw en wit streepje. 2. Een winterse, zeer gezellige kamer jas van moderne trant, die minder boudoirstuk is dan het eerste model, is gemaakt van fijne zwarte ribsflu- weel. Deze creatie heeft evenals 1c voorgaande laag ingezette mouwen. En. terwijl het model geheel recht is en breed, wordt het met een enkele, law rij knopen onder een kort sjaalkraaci" gesloten. De lange mouwen en de opge naaide, vierkante zakken zijn met een gebreide zwarte boord afgewerkt. 3. Numero drie is een getailleerd model, zoals we dat al langei dan d>! seizoen kennen. Het heeft aangeknipte driekwart mouwen en een wijde, zas- baanse rok. De brede overslag wordt op het lijfje met drie knopen gesloten onder een lange, zwart fluwelen sjaal- 1 geval is Maar veel hangt ook af van de vriendschap, die men van de Australiërs ondervindt. Zij zijn be hulpzaam cn ik draag hen op dc han den." HANDEN UIT DE MOUWEN! Wel moet de emigrant beseffen, dat hij hier de handen uit de mouwen nioet steken, niet alleen in eigen vak, maar ook wat betreft de werkjes, die nodig verricht moeten worden om een huis bewoonbaar te maken. De heer Rarnak heeft thans ook een nieuwe auto aangeschaft. Met de 6- jarige Robert, die Australisch spreekt als ware hij hier geboren, cn met de 2-jari?e. in Australië geboren Patricia, maken zij elk weekeinde tochten in de omgeving, onderhouden contact met vele Hollandse vrienden en staan el kaar over en weer met raad en daad terzijde. Er is ongetwijfeld een ogenblik ge weest, waarop dit gezin voor zulke grote moeilijkheden werd geplaatst, dat iemand met met minder doorzet tingsvermogen en minder vertrouwen in de toekomst bcz.ield het bijltje er bij zou hebben neergelegd Want het valt niet mee om dag-in dag-uit zware loden pijpen in een tem peratuur van 107 graden te versjou wen Men moet „guts" hebben, zoals de Australiërs zeggen, om dit vol te hou den met alleen voor ogen. dat eens de dag zal aanbreken, waarop men dc gebondenheid aan een weinig scrupu leuze werkgever, vaarwel kan zeggen Thans is de heer Ramak zelfstandig Hij is. wat we noemen, een geslaagds emigrant. Er rijn er meer zo er zjjr er ook anderen, die deze harde strijd om h'f bestaan niet kunnen volhou den. Maar een man als Kamak die weet wat emigreren en vechten om een nieuw bestaan, zeggen wil. is ééi van vele andere geslaagde Nederlands- immigranten, die elk uur van dc dar gereed staan landgenoten te helpen Daarom mocht een foto van deze stralende mensen bij dit verhaal niet ontbreken. diverse garneringen, die onder net motto „eenvoud" passen, zijn aan de orde van de dag. De moderne ochtend jas kan een romantisch of een nuch ter. een kinderlijk of een vrouwelijk gedistingeerd, een sober of een rü'i <-en doelmatig of een luxueus aanschijn hebben, aj naar gelang het gebruikt- materiaal en de uitverkoren kleur. Een paar van die modieuze model en als voorbeeld- 1. Een mantelpelgnotr. die aan de voorkant recht ls en op de rug lichte lijk geert, die voorts een dubbele knoopsluitlng heeft en grot», opge- ALLE BEGIN IS MOEILIJK! De beer Ramak, die thans twee kappersbedienden aan het werk beeft, kan van de moeilijkheden, die een emigrant In de eerste jaren van zijn verblijf in het nieuw land moet meemaken, «preken! Zijn ,-rouw niet minder, want voor het gezin zover was. dat het deze zaak met ruime woongelegenheid kon beginnen, hield het verbiyf In een van de oudste hui/en van Melbourne in een van de wijken, waar het uitschot van de samenleving bUeenhokt. „Als je wil slagen, dan moet je Jf alles ontzeggen in zo'n beginperiode Want wie een eigen bedrijf wil begin nen. zal eerst het kapitaal er voo- moeten sparen", zo meent onze Lelde naar. Hij werkte als loodgieter en al- betonwerker en verzette in negen maanden meer werk dan hij ooit ge dacht had in twee jaar te kunnen doen. Met zijn gezin woonde hij ln het kraag, die tot de taille reikt Gepa troneerde zijde, flanel en soepele al maar ook diverse soorten effen nia'e* riaal komen voor dit model in aan merking. 4. Tenslotte een heerlijK warme en verleidelijke mantelpeignoir. waarvM' grijze wollen jersey de grondstel Een gebreide halsboord en dito man chetten in dezelfde kleur garneren ca «erken het model af terwiil hel voer,5 voorzien is van een ronde schouder- pas en her me) een lange lïi stofover- trokken knopen wordt gesloten I" o* zijnaden zijn steckzakken gewerkt en ontslag nemen zou hem tegelijker tijd woningloos hebben gemaakt. Na negen maanden pas kwam de gelegenheid om met het gespaarde kapitaaltje een kleine kapperszaak over te nemen, waar achter eén kamer voor wonen, slapen, koken. eten. was sen. Maar de zaak liep en na twee jaar was er zoveel verdiend, dat de nieuwe, grotere kapperszaak in Coburg kon worden gekocht. .Het succes hangt af van de recom- mendatie. De klanten geef ik een betere service dan in het algemeen in de Australische kapperszaken het Het echt poor Ramak bij zijn nieuwste aanwinst Foto J. D. Rcmpt Met niets begonnen, heeft hij thans twee man personeel en een auto (Van onze correspondent in Australië MELBOURNE, 30 October. „Ik ben nu drie jaar ln Australië en hoop het komende jaar met mijn gezin met vacantie naar Nederland te komen", zo vertelde mij de 32-jarige Leidenaar W, F. Ramak (voorheen Heerensingel 47». die ik in Melbourne bezocht in zijn kapperszaak, annex tabakswinkel, aan de hoofdweg van een der drukste voorsteden van deze millioenen stad. krot dat aan zijn werkgever toebe hoorde en dat deze hem verhuurde voor £A 2 per week Daarmee spaarde Ramak ajvast £A 3 per week uit op de huur. die hij in de eerste weken moest betalen (£A 5i voor een enkele kamer. Het te verrichten werk kostte hem grote inspanning, maar opgeven

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1953 | | pagina 10