Kunnen Nederlandse toneelspelers ook goede filmspelers zijn? Leidraad voor een „eigen look" lil De (on)mogelijkheid van interplanetair verkeer Jane Austen (1774-1817) WEKELIJKS BIJVOEGSEL van liel LEIDSC.I1 DAGBLAD - ZATERDAG 12SEPTEMBER 1953 - Pagina 3 Spiegeltje, spiegeltje aan de wand Regisseur Walter Smith wil dat in „Rechter Thomas" bewijzen Regisseur Walter Smith, die de nieuwe Nederlandse film Rechter Thomas heeft gemaakt, naar de gelijknamige roman van Francois Pau wels en die op het ogenblik nog in de Profilti-studio's met zijn helpers werkt aan de montage en de verdere technische afwerking, heeft ons verteld, dat hij er o.a. naar heeft gestreefd, aan te tonen, dat het sprookje als zouden Nederlandse toneelspelers geen goede filmspelers zijn, niet meer is dan een sprook|e, met andere woorden dat het niet met de werkeli|kheid overeenstemt. Het gaat er maar om, zo zegt hij, de goede acteurs uit te kiezen en hun begrip bij te brengen voor de eisen van de camera, die nu eenmaal verschillen van die van het toneel. „Ton van Duinhoven, Piet Brom en de anderen die in Rechter Thomas optreden, hebben dat begrip getoond; ik had met hen trouwens al eerder bijzonder gunstige ervaringen, o.a. in reclamefilms die ik de laatste |arert maakte Parijs, 15 September 1953 Half September is voorbij en mantelweer is sinds lang aangebroken. Bij de japon verleden week hebt ge een keus kunnen doen en Uw richtlijn vast kunnen stellen! hoort dus een straatkleed. En ook dat straatkleed de mantel of de jas, die in de najaarscollecties vrijwel altijd bij een japon of een pakje hoort, zonder dat hij noodzakelijk van hetzelfde materiaal hoeft te zijn als die laatste ook het straatbeeld dus biedt U een uitgebreide variatie v/at lijn, silhouet, stijl, stof en details betreft, zodat U ook op het ter rein der mantels (waarin andermaal eenvoud het leidende kenmerk is) gemakkelijk een „eigen 'ook" kunt vinden die practisch en flatteus is en aan ai Uw persoonlijke eisen vol doet. Een der filmscenes: van links naar rechls Rini van Slingelandt, Henk van Buuren, Cor Cremer en Lou Cremer. Acht dagen naar de Ardennen of twee weken naar het zonnige Zuiden in onze super-luxe reiswagens. U kent ze, de reclames der reisbureaux. Zullen over enkele tientallen jaren fel-gekleurde affiches ons toeschreeuwen: „Met onze schok vrije, stabiel-verwarmde raketten twee heerlijke weken op Venus!" of „Een gondelvaart op de kanalen van Mars geeft U de subliemste vacantie?" Mogelijk is alles zeker in onze fantasie maar er zal nu heef wat „onmogelijks" mogelijk gemaakt moeten v/orden voor het zover is. Wij willen met cijfers verklaren waarom. Variatie in mantels De redingote neemt dit Jaar weer een grotere plaats in dan lang het ge val was en geeft verschillende sil houetten te zien. die voornamelijk be paald worden door de roklengte en wijdte. DIOR brengt naast vele an- dere modellen ook de getailleerde jas een karakteristiek voorbeeld is de rode wollen redingote, waarvan de wijde, korte rok door dwars afgebiesd*- steekzakken en een opgenaaide vrij brede heupband wordt gegarneerd en ..verkort". Terwtjl de taille uiterst fijn en rank is, en de Jas tot heuphoogte met een knopenry wordt gesloten, boordt een zwart fluwelen biesje de ronde, kraagloze halsopening van deze moderne creatie, die met een perslaner mofje wordt aangevuld. De iets gerende, ruime mantel, die als een comfortabele enveloppe is ont breekt naast de meer pretentieuze redingote niet Van Hubert de Gi- venchi is het model, dat als tweede werd afgebeeld, en dat gemaakt Is van wollen tweed en voorzien van een ta melijk grote beverkraag, die in deze wordt met een los bontsjaaltje gegar neerd, het ongemak van driekwart mouwen wordt onderschept door hand schoenen en een perslaner mofje, ter- wul de rok van de niet verder dan de taille gesloten mantel wijkend over de bijbehorende effen Japon valt. Ty perend detail zijn de gebogen en af staande borstzakken die van een kunstige coupe getuigen Van Marc Bohan is vervolgens de welhaast klassieke en rijke tweed man tel, die hyper-eenvoudig van lijn is, en rijkelijk met vossenbont werd ge garneerd. Gezelliger en behaaglijker wintermantel ls amper denkbaar. Minder doelmatig en van geheel an dere stijl is de desniettemin zeer ge slaagde witte wollen redingnote. die met de naam Lanvln gesigneerd is. Deze creatie ls van een brede overslag met dubbele knoopsluiting voorzien en van een ronde, sjaalachtige persianer kraag; de rok van dit goed sluitende model is van zeer gematigde wijdte zonder bepaald recht te zijn. Zeer stijlvol maar apart is vervol gens de bruin lakense mantel van DIOR. die uitermate breed is en vol komen recht, die laag ingezette drie kwart mouwen heeft en een kleine, gesloten kraag, terwijl mouwen, kraag Walter Smith heeft dc/r productie heel nauwkeurig voorbereid en er is uiterst efficient gewerkt, zodat men de opnamen zelfs heeft kunnen beëin digen binnen de daarvoor vastgesteld? tijd. Dat is heel belangrijk, omdat elke draaidag In de studio noge bedragen vergt. Het ls. hoe vreemd dat misschien ook klinkt, Iets heel bijzonders, dat de tiid van het productieschema niet naar de verkeerde kant wordt over schreden; vrijwel altijd zijn er tegen vallers en moet men extra-draaidagen toevoegen. Dat dit bij Rechter Thomas niet het geval is geweest en men zelfs op het productieschema belangrijk kon inlopen, is te danken aan die mi nutieuze voorbereiding, ook van de zijde der diverse technici en van die der acteurs. Wie „op de setkwam voor de opnamen kende zijn rol en wist zijn taak. zodat men meestal met slechts enkele repetities kon volstaan en de opname daarna dikwijls meteen goed werd bevonden. De praktijk bij de productie van 999 op elke duizend films is, dat men herhaaldelijk moet repeteren, soms vijftien tot twintig maal, en dat veel meer dan één op name per camera-instelling nodig is, omdat er telkens toch nog iets nlst in orde blijkt. Slechte tradities overboord In het verhaal van de film heeft men willen breken met wat bij de films in ons land welhaast een traditie Voor de Vrouw Geniet van wat de herfst U biedt Het voorlichtingsbureau van de Voe dingsraad meldt: In September en October staan we met éen been in de zomer en met één been in de winter. Dit uit zich ook in de maaltijden. Voordat wij ons wijden san de winterkost houden we graag to lang mogelijk vast aan het goede dat de zomer geboden heeft; dit geldt jooral voor de groenten en vruchten. We hoeden ons er dan ook voor om zodra we een kool en een selderijknol tien. deze tot stamppot en erwtensoep te verwerken. Wacht gerust met het klaarmaken van echte zware winter kost tot het winter ls! Denk er eens aan dat van diverse poenten co?d-smakende slaatjes te maken zijn bijv. van allerlei koólsoo: - t«n (Chinese, rode, savoye en witte kooli. andijvie, winterpeen, worteltjes, oieten, koolraap, knolselderij. Van bloemkool en snij- en sperciebonen bc- boeven we nog geen afscheid te ne men. evenmin van tomaten en paprika De lichtgele bleekselderij geldt als een "ine groente. Het binnenste malse ge deelte wordt veelal rauw gebruikt, de Meer naar buiten gelegen scheden zijn tekookt zeer smakelijk. Suikermais is ld vele plaatsen te krijgen probeer 'ens de combinatie met gebakken to maten. Vruchten. Kijk de pruimen, perziken en me- leencn deze maand nog maar eens goed •an. In October zijn er niet veel meer. Dsn houden we het op appelen, peren 'n misschien ook wel druiven Hand- •ppclcn en peren zijn in zoveel va- steden verkrijgbaar, dat het ondoen- «jk is om de beste op te noemen. Dit trouwens een kwestie van persoon- |"ke smaak. Somige soorten, zoals de Janks Codlin. een bleekgele appel, de «Hefleur en de Williams Duchess, een pote gele peer. komen vooral gestoofd v't hun recht. U gebruikt schijven 'ppel zeker ook wel als garnering van "tes- en slaschotels. Van de vissoorten zal de haring we) a aanzienlijke hoeveelheid aangevoerd T'fden. Gebakken haring is heerlijk 'ls broodbelegging, vooral als er hom kult bij zijn Verder ztjn er makreel. S'noltong. tarbot, wijting en schelvis Jd de Inheemse snoekbaars, paling en Zoals weet. onderscheidt bot tth van schol door zijn knobbeltjes ■wgs de vinnen en de zijdestreep. was geworden- dat er Amsterdamse „gein", een liedje-dat-een-schlager- moet-worden en een liefdeshistorie in voor moeten komen. Rechter Thomas behandelt een ernstige stof, die door de spanning van het verhaal toch een groot publiek kan boeien en die tevens zo menselijk is. dat de toeschouwers er ontroerd door zullen kunnen wor den. Walter Smith heeft, in het besef, dat een film in de eerste plaats moet laten zien en niet moet laten horen, de dialoog beperkt gehouden. Na tuurlijk wordt er In de film gespro ken. maar wat er gezegd wordt is terzake, „to the point". al wat niet strikt noodzakelijk was is ge coupeerd. Daardoor en ook door de verdere werkwijze bi) de montage, zal de film een hoog tempo krijgen: men zal bij het zien van Rechter Thomas geen ogenblik het gevoel hebben „Schoten ze nu maar wat op". Er is dus naar gestreefd, de stof vooral filmisch te verwerken, waarbij men echter aan de opzet van Fauwels' werk trouw is gebleven De auteur toonde zich dan ook enthousiast zowel voor het draaiboek, dat uit Zijn roman is getrokken, als voor de filmgedeelten, die hem reeds nu. In min of meer definitieve vorm konden woiden ge toond. De regisseur is uitstekend te spre ken over de medewerking, die hij van vele zijden heeft ondervonden. De film lijkt een „duur werk", omdat zij m heel veel verschillende milieus speelt. Gebakken bot. 2 a 4 botjes, zout, boter, margarine of olie. Van de vissen de kop afsnijden en het grootste stuk van de vinnen weg knippen De vissen van binnen en van buiten flink wassen, dan aan weerszij den een paar dwarse insnijdingen ge ven. De vissen zouten, het zout enige tijd laten intrekken. Een flinke hoe veelheid boter, margarine of olie in de koekenpan heet maken, zo dat de ge hele bodem bedekt is. Zoveel vissen door bloem halen als in de pan passen, de overtollige bloem even afschudden De vissen aan weerszijden vlug bruin bakken Dikke vissen daarna zachtjes nabakken. totdat zij gaar zijn Bak tijd io minuten. De vis desgewenst opdoen met een schijfje citroen. Snübonensoep. 1 liter water met een bouillonblokje, 200 g snijbonen, een stukje Ui, 35 g bo ter of margarine, 40 g i3'j eetlepeli bloem. zout. i50 c niet te vette worst). De bonen afhalen wassen en in kleine stukjes snijden, de ui snippe ren. Deze groenten in de boter of mar- ganne licht smoren, zonder dat zij bruin worden. Het water en het bouil lonblokje toevoegen. De soep aan de kook brengen en in ongeveer 20 minu ten zachtjes gaar koken De bloem met een weinig water tot een glad papje aanmengen en dit onder roeren in de soep schenken (De worst klein suilden en door de soep mengen). De soep op smaak afmaken. Kwetsenlaarl van zandlaartdceg. Deeg: 150 g bloem. 75 g i eea derde pakje» boter of margarine. 75 g (5 eetlepelsi basterdsuiker, zout Vulsel vla van Hi dl melk, 10 g <1 eetlepel» custard poeder, 10 g ('i eet lepel! suiker. 500 g kwetsen, 2 dl water. 100 g (7 eetlepels) suiker, (ka neel. citroensap). Voor het deeg de boter of marga rine zacht roeren, de suiker er boven zeven en meeroeren. De bloem cn Iets zout toevoegen en alle Ingrediënten dooreenkneden tot een samenhangende bal Deze een tijdje laten opstijven. Het deeg op een met bloem bestrooide aanrecht uitrollen, tot een lap. die enige centimeters groter is dan de om trek van de vorm. De vorm Invetten Het deeg er in leggen en tegen de op staande kanten aandrukken. Een vet vrij papiertje invetten en met de be boterde kant op het deeg leggen zodat dit geheel bedekt ls. De vorm vullen mot schoongewassen steentjes of erw ten. Het deeg ln een matig warme oven h"el licht bruin bakken in ongeveer 20 minuten. Het steenvulsel er uit ne- maar men heeft mogen filmen ln tal van openbare gebouwen en parken, alsmede op straat, zodat men in de studio met eenvoudige decors kon vol staan. Italiaanse instelling Tal van niet-acteurs treden op in de kleine rollen- echte polltie-agenten, journalisten, vllegerofficleren, bokseis enz. werkten ln de film mee als poli tiemannen. .journalisten, vlieger., bok ser. waardoor men volgens het Ita liaanse systeem van filmen in een „werkeiykheidsdecor en met „men sen van de straat" heeft gepoogd, de realiteit zo dicht mogelijk te bena deren Plet Bron. de zeven kruisjes reeds gepasseerd maar van nog on gebroken vitaliteit, speelt de titelrol, waarvoor hij ook naar het uiterlijk alles mee heeft De jonge Ton van Duinhoven, voortgekomen uit de Jour- Om van de aarde los te komen moet een (door atoom-energie voortge stuwde?) raket een snelheid hebben van minsteas 1 km per seconde, dus rond 40 000 km. per uur Let wel: dit is 34 keer zo sne! als de straaljager van snelheisdunel Duke! Maar opti misten (o a dr Werner van Braun) beweren, dat die razende vaart eens wordt bereikt. Laten we dus aannemen, dat 't be reikbaar is. Maar dan een paar weken vacantie op Venus, onze naaste zus- ter-planeet? Geen denken aan! Ve nus staat rond 42 millioen km van ons vandaan, een raket voortra zend met een snelheid van 40000 km. per uur doet over die afstand 1050 uur. dus 43 dagen en 18 uur. Een „tochtje" heen en terug duurt dus 87 dagen en 12 uur. En laten we nu maar meteen ver klappen. hoe lang onze raket er. en- men en de taartkorst in nog ongeveer 10 minuten bruin bakken. Na een paar minuten de aart uit de vorm nemen en verder laten afkoelen. Vulsel. Op de bekende wijze vanillevla ko ken. Deze laten afkoelen en op de bo dem van de taart uitstrijken in een dunne laag. Het water met de suiker aan de kook brengen. De kwetsen was sen. halveren en van de pitten ont doen. De vruchten bij gedeelten (zodat ze net onderstaan", zachtjes 5 a 10 mi nuten verwarmen in de suikeroplos sing (met iets kaneel of citroensap». De viuchten uit het nat nemen, zo dra zit zacht zijn en laten uitlekken. Een paar lepels van het kooknat tot een dik sausje binden met aange mengd aardappelmeel. De kwetsen na afkoeling op de taart leggen en het vruchtensausje er over lepelen. nalistlek. en ln de laatste Jaren snel opgeklommen tot een der corypheeén van het Nederlandse toneel, bovendien een uitstekend cabaret-artist, speelt de rol van Joop de Vlieger, de Jongeman, die een motor steelt en daardoor met rechter Thomas ln aanraking komt. Bob de Lange is officier van Justitie. Cor Cremer en Henk van Buuren stellen de ouders van Joop voor, Rlnl van Slingelandt zijn zuster. Max Crol- set Is de bewaker, die de vlucht van Joop mogelijk maakt; Johan Valk de misdadiger, die Joop na z'n ont vluchting onderdak verleent, in de hoop. dat hy de jongen bij een be raamde inbraak zal kunnen gebruiken. Henri Eerens, Lou Cremer. Marie MeunierNagtegaal. Diny Sprock, Jenny van Maerlant, John Soer, Frans van der Lingen en nog vele anderen treden voorts op ln deze film. waar voor het camerawerk is verzorgd door Piet Buis. een van Nederlands beste cameramensen Walter Smith en ztin mensen wer ken nu r.og aan de definitieve mon tage, .het aanbrengen van diverse ge luidseffecten. de toevoeging van de door Nico van der Linden voor be paalde acènes gecomponeerde Illustre rende muziek, en aan de verdere tech nische afwerking kele reis, over zou doen naar de an dere planeten van ons zonnes'elsel, gerangschikt naar volgorde van af stand: Mars '76 mllloen km ruim 79 dagen; Mercurius (92 millioen km biin» 96 dagen: Jupiter <630 millioen km i 1 jaar en ruim 291 dagen. Sa- i urn us 11280 millioen km) 3 Jaar en 238 dagen; Uranus (2720 millioen km i 7 jaar en 278 dagen; Neptunus (4350 millioen km) 12 jaar en 151 dagen: Pluto. voorlopig de verst bekende pla neet "5760 millioen km.) 16 jaar en 160 dagen Zestien en 'n half jaar achtereen .oortsuizen met een snel heid van 40.000 km. per uur. „Waarom deze cijfers?", zult U vragen zy dienen om u een (vage) indruk te geven van de duizelingwek kende afstanden in het onvoorstelbaar grote heelal. En om u nog wat méér te imponeren enkele getallen over twee bekende sterren. Eén ln het sterrenbeeld Centauri. in ons land onzichtbaar, maar in astronomische kring vermaard, omdat zij het dichtst staat bii ons zonnestelsel. Maar dat „dicht bij" betekent nog altijd rond 40 billioen km. (40 met twaalf nullen er achter!) Onze raket zou over deze afstand ruim 114 155 jaar doen! En dan Sinus, het helderste sieraad aan ons firmanent. Daarheen is het 82 billioen km. (82 twaalf nullen). Rond 230.000 jaar „raketten". U weet. het licht snelt 300 000 km. per seconde door de kosmos Per jaa- legt het dus af een afstand van 365 (dagen x 24 (uuri x 3600 (secondeni x 300 000 km. een kleine tien bil lioen km Dit neemt men onder ster- rekundigen een lichtjaar Nu dan: het licht van Centauri bereikt de aarde pas na ruim 4»« jaar. dat van Sinus doet er ruim 8Ji jaar over En dan te weten, dat eT sterren *ijri die ir.il- llenen lichtjaren van ons verwijderd zijn dig Zij bepaalt zich strikt tot een klei- jongate mode het tegenwicht vormt voor zovele kraagloze halsopeningen. Het is een model dat lang genoeg is en voldoende gesloten kan worden om er gerust een koude winter mee te gemoet te gaan Niet aldus is het gesteld met de tweed redingnote. die uit de collectie van Jacques Fath afkomstig is. De kraagloze halsopening van dit model ne groep van mensen, nl, die welke men hier in Nederland zou aanduiden als „het patriciaat" en zij kende haar eigen beperktheid. Uit deze voorstel ling van zaken zou men kunnen aflei den. dat Jane Austen een goed schrijf ster van klein formaat zou zijn. Maar niets is minder waar, Het doel dat zij zich artistiek gesteld had. was een zeer hoog doel en zy heeft het bereikt Dat doel was mensen te creëren, geen ty pen maar persoonlijkheden, hun ka rakters volkomen gaaf en rond te ont wikkelen. niet door analyse, maar in een verhaal, waarin ieder van hun handelingen cn woorden een bijdrage is tot die. ontwikkeling. Waar zij be lang in stelde, dat' was in het karakter van de mens en vooral in de invloed van de mens op zijn omgeving Door de lucide eenvoud waarmee zij haar doel nastreefde, heeft zy bereikt, dat wij nog ln staat zouden zijn gestalten als de verwaande Sir Walter, en zUn dochter Elisabeth. Anne Elliot of ka pitein Wentworth om ons te bepa len tot „Het late Inzicht" te her kennen. gesteld dat wy ze tegen zou den kunnen komen. Een tweede eigenschap die haar werk zo aantrekkeiyk maakt is haar geest en haar humor. De ryke en zeer milde spot waarmee Jane Austen de menseiyke zwakheden beschynt is uniek en haar persoonlijk eigendom. Deze geest manifesteert zich het sterk ste ln haar vroegste romans, vooral in „Pride and Prejudice," dat van een sprankelende geestigheid ls In haar latere boeken wordt zy milder en die per van psvchologte Haar derde grote waarde ligt ln haar styi Haar taalgebruik ls van een uitzonderlijke verfyndheid en precies heid, sierlijk en oorsoronkeiyk alle elgensehanpen waar men heden wei- eens overheen wil lezen Toch ziin het die drie eigenschappen; haar geniale karakterscheppingen, haar verfijnde en overslag met een eenvoudig, bru.n persiancr boordsel werden gegarneerd. Van Dior is ook het laatste model een naar onder nauw toelopende ivr'J kortei mantel van rood laken, waarbij een rood hoedje en zwarte accessoires. Dit met zwarte knopen gesloten model is een opvallende, maar gedistingeerde en ietwat pretentieuze creatie voor geestigheid en haar sieriyke styi, die de lezers, deels onbewust, nu al vele tientallen van jaren lang naar haar werk doen grypen. Het is dan ook »eer verheugend, dat van ..Persuasion." de roman die eerst na haar dood gepubliceerd is, nu een vertaling in liet Nederlands verschenen is. Jammer is het echter dat de vertaler niet erg gelukkig ge weest is juist in dit boek waar het zo volkomen aankomt op wat er staat en zeer zeker niet op hel een voudige verhaal. Het begint al op de eerste pagina, waar Sir Walter hier in het Neder lands het Adelsboek in handen gege ven wordt. Dit nu las de ydele „baro net" niet. Hu had „the Baronetage" in handen, een boek. dat w-y zouden kun nen gelykstellen met „Het Nederland se Patriciaat." Op zichzelf lijkt dit nu niet zo erg. ware het niet dat dit Sir Walter en zyn ydele dochter op een geheel verkeerd plan plaatst. Indien zU inderdaad tot de adel zouden heb ben behoord, dan zouden zy niet die dwaze overmatige belangstelling voor rang en stand gehad hebben, die een speciale kaïakteitrek ls van mensen, die net niet van hoge geboorte zijn. Verder vinden wU de „personal con tentment" van Sir Walter vertaald door „persooniyke tevredenheid" in plaats van door „zelfingenomenheid" Op pag 12 het karakteritiekc woord Condescended." tot tweemaal toe in een zin gebruikt en niet zonder doel, vervangen door „zo ver gegaan." In- plaats van „zich verwaardigd," op pag. 252 „Eligibilities and proprieties" door „Voordelen en eigenschappen inplaats van „wenselukheld en gepastheid En zo zijn er nog vele voorbeelden waar door deze roman In het Nederlands een vervlakking krygt. die nu speciaal Jane Austen niet verdragen kan Clara Egglnk. EEN ZOEKLICHT OP DE BOEKENMARKT JANE AUSTEN. HET LATE INZICHT. P. N. van Kampen en Zoon. De Muidertoren. Amsterdam z.j. Jane Austen, een Engelse schrijfster uit het beqin van de negen tiende eeuw, tijdgenote dus van Scott, van Byron en Shelley, heelt in haar korte leven de literatuur van haar land een aantal onsterfelijke romans gegeven. Zij was een vrouw, die een rustig en weinig opvallend leven leidde, zich niet bemoeide met poli tieke en staatkundige woelingen, zich niet bewoog in litteraire kringen. Zij leelde dus wat men „in de provincie" pleegt te noemen, daar zelfs plaatsen als Bath en Southampton, waar zij enige jaren van haar leven doorbracht, toch moeilijk wereld steden te noemen zijn. Zij bezocht Londen zo nu en dan, doch ook daar bleef zij, ondanks het onmiddellijke succes bij het verschijnen van haar eerste roman, „Pride and Prejudice" in 1813, een onopvallende persoonlijkheid. Jane Austen was iemand, die wat bracht of In een kamer .die zy deelde haar ontwikkeling betrof, niet verder met haar zuster, met wie zij evenwel was dan de ontwikkelde burger van zeer bevriend was. haar tijd. ZU las wat ledereen las op Dat deze uitermate bescheiden vrouw het gebied van romans en gedichten nu. bijna honderdviiftig Jaar later noc en onderging ook geen invloeden door beschouwd wordt als een van Enge- contact met belangryke litteraire per- lands allergrootste prozaschrijfsters soonlljkheden Getrouwd is zy nooit cn dankt zy enkel en alleen aan haar su- zii was dermate bescheiden, dat zij perieur en zuiver talent. Behalve dat niet eens een kamer voor haar werk ls er niets, dat haar boeken speeta- opeiste. doch schreef in het vertrek culalr maakt ZU zijn niet romantisch waar haar familie haar dagen door- niet avontuurlyk. dc Intrige is eenvou-

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1953 | | pagina 9