Unieke schilderijen - expositie te Brussel PANDA DE GROEI - STRALEN Agenda 92ste Jaargang LE1DSCH DAGBLAD Vrijdag 14 Augustus 1953 Tweede Blad No. 27991 Gesprek met Commodore v. Giessen: Soesterberg zal als vliegbasis niet verdwijnen Weinig hoop op minder lawaai Maar de omwoners wisten wat er kwam (Speciale berichtgeving) Wat denkt U van de kans op verplaatsing van de vliegbasis Soesterberg flders. of op vermindering van de activiteit in de lucht, waarover de be- dmj hebben geklaagd. d.w.z.: over de vergrote activiteit van de laatste maan- die dag en nacht het leven in de omtrek ondraaglijk heet te maken?" Commodore J. H. van Giessen. souschef van de Luchtmacht, heeft weinig jjd nodig om deze vraag te beantwoor den. ..Hoewel ik natuurlijk niet hierin heb beslissen, acht ik het vrijwel uitgesloten dal er enige verandering in de si- Ie ral ontstaan," zei hij. kan uithalen als bij de zogenaamde nor male machine, omdat de snelheid van de straaljager nu eenmaal groter is Dat de ongelukken toenemen, ligt voor de hand omdat er steeds intensiever moet worden geoefend Dat is internationaal voorschrift. De ongelukken op de wegen nemen evenzeer in aantal toe nu het wegverkeer is geïntensiveerd. Maar als wij straks de beschikking hebben over een uitstekend corps geroutineerde vlie gers ben ik er van overtuigd dat ook de ongelukken in de lucht, zuilen afnemen Om nog even op die klachten terug te komen, gesteld al dat het mogelijk zou zijn de basis te verleggen, dan zouden wij weer klachten krijgen uit plaatsen, die rond de nieuwe startbanen zouden komen te liggen. Denkt U vooral niet dat wü dit lou ter doen. omdat wü ons zo militaris tisch voelen. Neen, het is harde nood zaak. naartoe wij door de interna tionale situatie worden verplicht. Wü zijn ingeschakeld in een ruimer ver band dan alleen als Nederlandse vlie gers. Ook de opleiding geschiedt gro tendeels volgens Amerikaans en En gels systeem, zodat onze piloten stel lig niet achtcrblüven bij de andere buitenlandse vliegers. Harde noodzaak len vliegbasis als die te Soesterberg in internationaal overleg vastgesteld 'vergroot, en het is bovendien een nfct waarin vele millioenen zijn gein- steerd." Het lijkt my niet denkbaar i klachten van de omwonenden, hoe motiveerd die overigens ook mogen m hier tot overplaatsing van de basis jilen kunnen leiden. Bovendien, de •nscn, die ln Soesterberg wonen, heb- n liet tevoren geweten. Eiecnlijk is ons land te klein voor de •ecerij. Als je hier ln een straaljager stijgt en je maakt een bocht dan ben a! in Utrecht. Ik heb dat zelf dezer zen ervaren, nu ik bezig ben met het lenen in deze machine. Ik had dat ■stel nooit gevlogen, maar nu ik hier het villa'tje van majoor Wansink drie den verlof doorbreng, heb ik de ge- tenheid te baat genomen om ook dit «tel te leren kennen. Tien dagen ge- jen heb ik mijn eerste solovlucht ge lijkt, en ik moet zeggen dat het mij cstekend bevalt. Ik oefen elke dag if{ uur. waarvan een in de morgen en n s-middags." Acht U die straaljager nu gevaarlij- r dan de andere vliegtuigen?" „Beslist niet. Het enige is dat men er I de landing niet die manoeuvres mee Hoe is het ontstaan Dit woord: KROON Dat het woord kroon eigenlijk betekent: krans, is zowel geschied- tundig en taalkundig duidelük te maken. In het verre verleden plaatste men de overwinnaar in «cdstnjd of tweekamp een lauwer krans op de slapen. De man, die bij c< Olympisohe Spelen zegevierde, kreeg zulk een krans als enig teken nn zijn overwinning. In uitdruk- unsen als: de kroon op het werk vetten. Iemand naar de kroon ste len, iemand de kroon van het hoofd nemen, blijkt de oude bete- tenls niet. Wel is dit het geval oij de zegswyze: de kroon span- aen. Uit het woord spannen im mers blijkt, dat Iets gebogen en astcebonden werd. Familie van troon is kruin: top. tonsuur. meest spectaculaire onderdeel: de grote luchtvaartshow op de 18e van de vorige maand. De tentoonstelling die we daarna heb ben Ingericht, heeft zeker tegen de 100.000 bezoekers getrokken. En vooral de jeugd heeft zich daarbij niet onbe tuigd gelaten. Daar kwam nog bij dat de Jongelui op de basis kennis konden maken met allerlei typen vliegmachines terwyl er tevens iedere dag werd ge stunt. U weet dat majoor Wansink met zijn „Ruiten vier het nationale con cours voor formatie-vliegen heeft ge wonnen en daarmede de wisselbeker, uitgeloofd door de Kon. Ned. Ver. voor Luchtvaart definitief ln zyn bezit heeft genomen." Paraat vliegercorps Wij namen afscheid van de „third man" bij de Luchtmacht slechts gene raal majoor Barelta en luitenant gene- raad Aler staan als hoogste chef boven hem). ,.Ik ben overtuigd van de harde noodzaak van een paraat vllegercorps, een noodzaak, die voortvloeit uit de in ternationale toestand en waaraan ons land zich evenmin kan onttrekken als de overige naties, die zich hebben aan gesloten voor het behoud van de demo cratische vrüheden. Dat het publiek er in bepaalde streken van ons land hinder van heeft, valt diep te betreuren, doch zo eindigde Commodore van Giessen ons Interview, wat het zwaarst is moet nu eenmaal het zwaarst wegen." Schitterende resultaten Toen wij commodore Glossen vroegen naar de resultaten van de achter ons liggende feesten, die in verband met het 40-jarig bestaan van het Kon. Lucht- wapen zyn georganiseerd, bleek hij uitermate tevreden. „De grote demon stratie, waaraan op 18 Juli toestellen der Nato-landen hebben deelgenomen, Is feilloos verlopen, u mag wel met na druk vermelden dat kolonel van Rooy, de commandant van de vliegbasis Soes terberg, uitnemend organisatorisch werk heeft verricht. Dat is inderdaad geen kleinigheid geweest. Al een jaar tevoren zijn wij er mee begonnen en juist omdat ik zelf voorzitter was van de Stichting „Veertig jaar luchtmacht" weet ik er alles van. Maar ook majoor Flinterman heeft zich kranig gehouden. Die naam is al herhaaldelijk genoemd omdat hij meer in het bijzonder de verantwoor- dclykheid heeft gedragen voor het Via van Eyck naar Picasso (Van onze correspondent te Brussel) De expositie van oude en hedendaagse schilderkunst, welke momenteel in de marmeren zaal van het Biusselse Paleis voor Schone Kunsten wordt gehouden, zulks naar aanleiding van het 25-jarig jubileum van deze instelling, is een uniek experiment. De heer Robert Giron, directeur van de Socleté des expositions, is er m ge slaagd ln een paar zalen de meest be roemde meesterwerken van oude mees ters en moderne schilders uit Bel gië en de Westerse landen by elkaar te brengen. Dit wil zeggen, dat men gedurende eén bezoek van Van Eyck over Rubens naar Picasso gaat Dezelfde doeken krijgt men in België overigens nooit op deze geconcentreerde manier bij en tegenover elkander bUeen. want vele meesterwerken komen uit particuliere collecties. Wie kan anderzijds de tyd nemen om byvoorbeeld de Breughels en Van Eycks in Antwerpse. Gentse. Brugse en Brusselse musea te gaan bewonderen? Wij geloven dat de formule van deze tentoonstelling in andere landen navol ging zal vinden en het is oi. een uiterst doelmatig middel om het publiek voor de kunst te winnen. Het laten genieten van tien eeuwen schilderkunst ln een met voortreffelijke smaak gekozen ensemble, is een presta tie van formaat. Kunstexperts zeiden ons en wy aanvaarden het gaarne dat de werken van Bosch en Breughel, die men hier van op een meter afstand kan bewonderen, in deze zalen beter tot hun recht komen dan in de musea, die niet altijd over de meest moderne ver lichtingstechniek beschikken. De vier negerkoppen van Rubens, de „Volkstelling" en het „Sneeuwlandschap met vogelval" van Breughel de oude, zijn op zichzelf al een urenlang aanschou wen waard. Maar daarnaast prijken in hun verrassende en meesterlijke een voud Italiaanse primitieven, zoals de „Dode Christus'" van Girenta Pisano, welke ons de mooie Griekse iconen in herinnering brengt. Van de zeer decoratieve ..Sint Katha- rina" van Bernardo Daddi raakt men al even moeilyk weg. De ..Kruisdraging' van Bosch geeft de oppervlakkige bezoe ker de indruk van een anecdote. Maar hoe raak heeft de meester op dat niet eens zo grote doek de boosheid en de schyn- heiligheid der mensen uitgebeeld! Iedcip kop kan men uren bekyken en er geleldelyk nieuwe aspecten in ontdek ken. Een onvergankelijk werk! De krachtige Rubens, zoals hy tot ens komt daar uit zyn doeken, moet wer kelijk een kleuren- en compositie-vir tuoos zijn geweest. Wanneer men rustig dicht bij het drieluik staat van de „Kruisafdoening" en zich dan langzaam van het doek verwijdert, gaat een visioen van kleuren en vormen open. Jordaens „Allegorie van de vruchtbaarheid", met de al te suggestieve naakten, ontgoo chelt een beetje naast die beheerste pracht van de primitieven van Rubens. Jordaens zegt te duidelyk wat hij te zeggen heeft. Maar hoeveel schilders zouden thans hun voordeel niet kunnen doen met het lesje in anatomie van Jordaens De overgang naar de hedendaagse meesters via enkele goede landschappen van Boudin en veel minder goede por tretten van Ingres en de Braekeleer, is wat bruusk. Auguste Renoir. Gauguin en de Tou louse-Lautrec. om Cesanne niet te ver geten. brengen ons weer in de stem ming. Dat het museum van Doornik en kele uitzonderlijk goede Manets bezat, werkelijk één kleurenmuziek uit het Zuid Frankrijk van 1860. wisten we niet. Wer ken vinden wij verder van Fauves. De- ram. Dufy. Van Gogh. de Franse expres sionist Roualt en de scherpe Modigliani. Hoe komt het, dat de pas overleden Dufy met zijn ijle blauwe kleur en zwart stippelwerk minder Indruk maakt? En dat Picasso zich onmiddellijk opdringt als de meester van onze eeuw? Braque. Matisse. Utnllo wedijveren met de Vlamingen Permeke, Gustave de Smet, Tyteat en Brusselmans. Alleen Permeke weet even sterk te boeien als de drie Parijse groten. Van de abstracten Chagall. Klee en Max Ernst kan men uiteraard als leek slechts zeggen, dat zij u leren het verschil te zien tussen een goede en een slechte abstracte schilder. Wat op zichzelf voor velen al een revelatie is By de ingang overweldigt u het enor me doek van wijlen James Ensor „Chris tus intrede te Brussel Dat dit werk in 1888 werd geschilderd, verhoogt er de historische betekenis van. Men kan er lang over twisten wie in het Westen de voorloper van het expressionisme was. maar Ensor gaf deze beweging in ieder geval met zijn Christus en maskers een krachtige stoot. Nederlander in België verongelukt De 19-jarige Jacob de Hooge uit Rot terdam, is op de weg tussen Antwerpen en Breda, te Brasschaat, door een auto gegrepen to enhij van zijn fiets stapte om de weg te vragen. In het ziekenhuis is hij overleden. Terugbetaling Belgische lening? Volgens de „Soir" worden Belgisch- Nederlandse besprekingen gehouden over de terugbetaling van de lening van 1900 milLoen francs, oie Belgie na de bevrijding aan Nederland verstiekt heeft Men bestudeert volgens het blad de modaliteit van deze terugbetaling met het oog op het aandeel, dat de banken in Nederland daarin zouden hebben. Nader vernemen wy. dat in derdaad van Belgische zyde hierover besprekingen zyn ingeleid In Belgische welingelichte kringen ordt vernomen, dat het Belgische Mi nisterie van Financien in October een nieuwe binnenlandse lening zal uitgeven, welke een looptijd van 15 Jaar zal hebben. 4\ rente zal dra gen en iets beneden pari worden uit gegeven. Herhalingsoefeningen Zeemacht Bij KB, is bepaald dat ln 1953 door herhalingsoefeningen in werkelyke d'onst komen de gewone dienstplichti gen der Zeemacht, bestemd voor het personeel van de Marine-mijnenwacht- dienst, voor zoveel zij door de Minis ter van Marine worden aangewezen Het verblijf in werkelijke dienst van de gewone dienstplichtigen duurt ten hoogste 9 dagen. SAM DE WOLFF 75 JAAR. De heer Sam de Wolff, een der voor mannen van de socialistische beweging in ons land. heeft gisteren zyn 73= e verjaardag gevierd. De jarige, aan wiens woning ln Amsterdam-Zuid vele bloemen en een groot aantal brieven werden bezorgd, had zich om aan de grote drukte te ontkomen, tydelyc uit zijn woning teruggetrokken Hij ont ving oa. een per-oonlyk schrijven van de minister-president dr W Dreev en v an de Israëlische Minister van Land bouw KONINGIN NAAR AMERCENTRALE. HM de Koningin zal op Vrydag 21 Augustus een bezoek brengen aan de Amercentrale te Geertruidervberg. FEUILLETON -tteor KAWIT HOFF, vertaaM uit het Dutte De zaak Andreas Ifmtrud kijkt niet verrast, maar na- fckend voor zich. Die gedachte was al rder bij haar zelf opgekomen. Tk weet niet .of ik dat doen kan. Ik het nooit verantwoorden en ik zou in medeplichtig zijn. ■Nonsens, je zegt eenvoudig, dat ik de is van Je heb gestolen." -Maar hoe weet ik. dat ik dan ook van i.'ben?" ■Nogal eenvoudig. Hier in Duitsland i ik gezocht. Ben ik eenmaal in het itenland. dan zien ze me hier nooit <r terug. Zodra ik over de grens ben Jr ik je de nas weer terug." .Wie staat me daar borg voor7" .rs beloof het je". •Dat zegt me niets. Het spijt me voor maar je woord is me geen cent meet is:! Maar ik weet wat anders. Ik S«r momenteel by de Schlüters, die n je toch ook? Daar logeert ook een '■'-ie uit Parys, die overmorgen terug 5' Zij zal met je mee gaan. en de J voor je bewaren. Zij kan hem nvy higsturen." •Goed. Morgenavond bel lk je op by Schlüters om de zaak verder te regc- Kun je dan ook zorgen, dat lk iets sold mee krijg?" umtrud haalt een bil iet van honderd 1?:k uit haar tasje. .Daar kom Je tot l0"!«n wel mee toe. Aan de andere kant n de grens kryg je de rest." Hoeveel?" Dat U mijn zaak. Dat zie je wel. r;ar logeer je momenteel?" •Dat zeg ik üever niet." Zoals je wilt. Dan ga ik nu. Vaar- k'-tv steekt haar hand uit. maar Irm- ■1 r.egeert het en loopt zonder verdere "t het café uit. Bewegingloos staart 'T haar na. uolitieapparaat rust niet. Van alle si]den wordt de zaak Andreas "r !Dakt Zelfs in Amerika ls men op Wo'" eekomen. Men heeft de Duitse n'.eiten er van in kennis gesteld, juon zijn terugkeer naar Europa niet onmogelijk houdt. t-s wordt heimelijk ln het oog cehou- -omdat de kans bestaat, dat haar itn moeder contact niet haar zal S'batka wordt gearresteerd maar weer hiaten, daar men moet toegeven dat '»n de misdaden niet heeft geweten. „rh a»n oolitiezyde schaarde toen de aan het licht kwam. Hit schllnt ook Ie weten over de verblijfDlaats var «ster of zwager, trrüï nd ls de leiding van het on- 'n n ln hanc,en van Kirchner gela- »««Uks bereiken hem allerlei rap- cn vastberaden onderzoekt hy alles, wat een aanwijzing kan inhouden Hij heeft er zich erg over opgewonden, dat hii net een uur telaat in Höhen- schwand aankwam, en dat hij er niet in is geslaagd mevrouw Andreas In Frei burg aan te houden. Een lang telefoongesprek met commis saris Lippmann levert weinig of niets op. Kirchner hoort alleen dat een zekere Smith van Locke en Co. by Lippmann is geweest en over Andreas heeft gepraat. Kirchner besluit contact od te nemen met die Smith. Misschien dat er toch een of ander spoor in zit. Hy telegrafeert naar Locke en Co. om het adres van Smith. Het antwoord komt snel en kort: „Smith bil ons niet bekend." Hij telegrafeert uitvoeriger, en zegt dat het gaat over Smith, die de zaak Brown behandeld. Weer een kort antwoord: .Zaak Brown bij ons met bekend. Er moet een vergissing in het snel zijn." Vreemd daar klopt iets niet. Een nieuw onderhoud met Lippmann brengt geen opheldering. Kirchner laat dit niet lopen, maar gooit zich toch eerst weer od de hoofdzaak: een spoor vinden van de vluchtelingen Op een gegeven dag krijgt hii een diensttelegram uit Aken „Intrek genomen bn Roder onder de naam Schulz. Mevrouw Roder voordien plotseling naar Freiburg vertrokken." Kriehner springt op. Roder? Mevrouw Roder is de zuster van mevrouw An dreas. De familieverhoudingen kent hy nu wel voldoende om zich dat meteen de realiseren. Het treft hem als hoogst merkwaardig dat mevrouw Roder plot seling naar Freiburg is gegaan de stad waar mevrouw Andreas het laatste is geweest bii zyn weten. Daar moet ver band tussen liggen. Hij belt naar Freiburg met het ver zoek onmiddellijk voor hem te willen vaststellen of opgave gedaan is van het verblijf van een zekere mevrouw Roder uit Aken Na enige minuten kan men hem antwoorden. Neen. geen aangifte gedaan. Twee jaar geleden heeft ze wel voor 'n paar weken bn de Schlüters ge logeerd. „Dank U". Een minuut later gaat de telefoon bii Schlüter over. Het dienstmeisje neemt de hoorn op. .Met het huis van de fa milie Schluter." „Een brutale vraag, juffrouw. Wilt D op een gemakkelijke wyze tien mark verdienen?" „Met wie spreek ik?" .Over een kwartier ben ik op straat, bij de hoek vlak by Uw huis. Ik loop met myn hoed ln de hand Wanneer ik U daar ontmoet, zonder dat U tevoren met iemand anders hierover hebt gesproken, krygt U tien mark van mij." „Ik begrijp U niet. Wie bent U en wat wilt U?" „Afgesproken dus? Over een kwartier ben ik er. Ik reken er op U tc zien." Zonder een verder antwoord af te wachten legt Kirchner de telefoon neer. trekt zijn jas aan. neemt een taxi en rijdt naar de villa van Schluter. Daar stapt hii uit en gaat naar de hoek van de straat. Een meisje, kennelijk een dienstmeisje te zien aan haar kleding komt hem tegemoet. Hy zet zim hoed af en 'jlyft wachten tot ze naderbij is gekomen. „U verwachtte my is het niet juf frouw?" „O bent U die heer die net opbelde?" „Inderdaad. Laat ik maar meteen met de deur in huis vallen. Logeert bn U op het ogenblik een mevrouw Roder uit Aken?" .«Ja. die is er al een tijdje." .Mooi Meer hoef ik voorlopig niet te weten. Bedankt voor de inlichting en hier zyn de tien mark." (Wordt vervolgd.) Detail ■an dc zeer realistische ..kruisdraging' van Hicronymus Bosch (1450-1516)4 54). „Naar builen, kleine." zei Koos de Kraker met een grijns. ..dat huis is nu veel te groot voor je. Kruip jij vannacht maar in een boterbloem!" En met deze woorden gaf liij dc verwilderde huiseigenaar een zetje, waardoor deze midden tussen de bloem bedjes belandde. Onder verontwaardig gepiep kwam het arme slachtoffer weer overeind cn sloeg met zijn Idcinc vuistjes op de deur. die Koos dc Kraker achter'zich had gesloten. ..Laat me binnen!" piepte hij luid. „het is MIJN huis! Dil is huisvredebreuk!!" Medelijdend kwamen Panda cn Jolliepop nader bij. ..Meneer!", zei Panda De huiseigenaar draaide zich om. alsof hij door een wesp werd gestoken. ..Wiewatwie zijn jullie?!" hijgde liij. ..zijn jullie net zo gekrom pen als ik. of ben ik weer normaal?! Mmm... maar als wij normaal zouden zijn. hoe komt mijn huis dan zo groot! Oh! Ik begrijp er niets meer van!" En hij borg zijn hoofd in dc handen. Een verwarrende situatie." gaf Jolliepop toe. doch sta mij toe enkele verhelderende bijzonderhe den te melden. U bent. evenals mijnheer Panda en ik. het slachtoffer van een verderfelijke vinding, grocistalcr genaamd." ..Grocistralcr?" herhaalde dc huiseigenaar. ..tocli niet dat ding. waarover zoveel in de kranten heeft gestaan?!" ..Jawel." zei Panda. ..je kunt cr iemand mee laten groeien, maar ook mee laten krimpen. En de schurk, die de straler gestolen liccft. heeft U laten krimpen, omdat hij Uw huis wilde hebben". ..O drommels, o drommels." kreunde de huiseige naar Radio - Programma VOOR ZATERDAG 15 AUGUSTUS Hilversum I (402 m.) KRO: 7.00 Nieuws; 7.10 Gram.; 7.15 Gym.: 7.30 Gewyde muz.; 7.45 Morgengebed en lit. kal.; 8 00 Nws en weerber.; 8.15 Gram.: 8.25 Hoogmis; 10.00 Gram.; 10.15 V. d. kleuters; 10.30 Kamerork.; 11.00 V. d. zieken; 11.45 Kamerkoor; 12.00 Ange lus; 12.03 Gram.. 12.30 Land- en tuinb. meded.; 12.33 Gram.; 12.55 Zonnewij zer; 13.00 Nws en Katholiek nws; 13 20 Gram.; 1330 Amus.muz.; 14.00 Boek- bespr.; 14.10 Gram.; 14.30 Radio Phil- harmonisch Ork; 15.00 Kron. v. Let- teren en Kunsten; 15.40 Gram.; 16.30 „De Schoonheid van het Gregoriaans 17.00 V. d. jeugd: 18 00 Zang; 18.15 Journalistiek weekoverz.; 18-25 Lichte 18 45 Buitenlandse correspon denties; 19 00 Nws; 19.10 Gram.; 19 20 Vraaggesprekken; 19.30 Gram.; 20 25 De Gewone man; 20.30 „Lichtbaken 20.50 Gram.; 20 55 „Maakt, dat U er bij bent"; 21.00 Lichte muz.; 21.35 Act.; 21.45 G:am 22.40 „Wij luiden de Zon dag in!"; 23 00 Nws; 2315 Nws in Es peranto; 23.2224 00 Gram. Hilversum II (298 m.j VARA: 7.00 NWS; 713 Gram.; 8.00 Nws; 8.18 Gram. 8 55 V. d. vrouw9.00 Gym. v. d. vrouw 9 10 Gram 9 35 Waterst.; 9.40 Gram. VPRO: 10 00 Tndelnk uitgeschakeld', caus.; 10.05 Morgenwijding. VARA: 10.20 V. d. arbeiders in de continube- druven; 11.05 Gram.; 1140 Fluit en piano; 12.00 Gram.; 12.30 Land- en tuinbjneded 12.33 Gram.; 1300 Nws; 13 15 Dansmuz; 13.50 Radioweekjour- naal; 14.20 Roemeens ork.; 14.50 Muz. caus 15.10 Gronings progr.; 15 40 „Van de wieg tot het graf" ,caus.; 16 00 Re sidentie ork; 16 40 Sportpraatje; 17.00 Gram.; 17.30 V d jeugd; 18 00 Nws en comm.; 18.20 Accord.ork., 18 40 Gram.; 19.00 Artistieke Staalkaart. VPRO: 19.30 ..Passepartout", caus.; 19 40 „Het Oude Testament in deze tijd", cans.; 19.55 ..Deze week" caus. VARA: 20.00 Nws; 20.05 „De sterken voor de zwak ken"; 20.15 Cabaret; 21.05 Socialistisch comm.; 21.20 Symph.ork. en solist; 22.00 „Mun zwagerin zaken", hoor spel; 22 20 Gram; 22 30 Promenade crk„ kl koor en sol.; 23.00 Nws; 23 00 Nws; 23 15—2400 Gram. Engeland. BBC Home Service (330 m.) 12.55 Weerber.; 13.00 Nws; 13.IO Hoor spel met muz.; 13.40 Gram.: 13.25 Cncketuitsl 14 00 Fabricksfanfaie: 14.30 Dansork.; 15.00 Ork.conc 15.45 Hoorsp 16.j0 Gevar. progr.; 17.00 V. d. kind.; 17.55 Weerber.. 18.00 Nws; 1815 Sport; 18.25 Lachte muz 1915 interviews; 19.45 Caus.; 20.00 Gcvar. progi 21.00 Nws; 21.15 Hoorsp 22.45 Avondgebeden; 23.00—23.03 Nieuws. Engeland. BBC Light Progr. (1500 en 247 m.) 11.45 Gevar. muz.; 12.30 Sport; 13.45 V. d. kind.: 14.00 Revue ork cn sol.; 14 30 Sport; 15.35 Gram.; 15.45 Sport; 1615 Dansmuz.; 16.35 Sport; 17.00 Jazzmuz.; 17.30 Sport' 18.00 Idem; 18.35 Gram.; 19.00 Nws en .iourn.; 19.25 Sport; 19.30 Ork.conc.: 21.05 Voordr.; 21.20 Ork.conc.; 22.00 Nws; 2215 Sport; 22.20 Dansmuz.; 23.00 Gram.; 23.56—24.00 Nieuws. N'ordwest Deutscher Rundfunk, (309 m. 12.Ou Amus. muz.; 13 00 Nws; 13.25 Gram 14.00 Schlagers: 15.00 Oude muz 16 00 Gevar. progr.- 18.00 Ucljti. muz 19.00 Nws; 19.30 Koor zang; 2000 Luisterwedstr.; 21.45 Nws 22.40 Kamermuz.; 23.05 Dansmuz.; 24.00 Nws; 015 Dansmuz.; 1.00 Gram.; 2.00 Weerber.; 2.15 Gevar. muziek. Frankrijk. Nationaal Progr. (347 m.) 1100 Festival v. Salzburg. 13 00 Nws; 1335 Pianorecital; 1420 ..Der Rosenka- valier". operette; 17.55 Gram.; 18 30 Am. uitz.; 19 00 Gram.; 20.02 Gevar. muz.: 20.30 Hoorsp. met muz.; 21.35 Gram.; 23.4524.00 Nieuws. Brussel (324 en 484 m.) 324 m.: 12 00 Gram.; 12.15 Operettemuz12.25 poolse volksmuz.; 12.45 en 12.45 Gram 13.00 Nws; 13.15 Gram.; 13.30 V. d. sold.; 14.00 Operamuz.; 15.40 Weense muz.; 16.00 Operamuz. (1700 Nws»; 18.00 Godsd. halfuur: 18.30 Gram 18.50 Operamuz.; 20.00 Nws; 20.40 Gram.; 21.00 Operamuz.; 22.20 Nws; 22.30 24.00 Dansmuziek. 484 m.: 12.10 Gevar. muz.; 13.00 Nws: 13.10 Verz progr.; 14.05 Idem; 15.00 Gram.; 16.30 Gevar. muz.; 17 00 Nws; 17.10 Lichte muz.; 1830 Gram.; 19.40 Idem; 19 45 Nieuws; 20.00 Gram 21.00 Lichte muz.; 21.30 Gram.; 22 00 Nws; 22.10 Gram 22 30 Dansmuz 22.50 Nws 23.00 Dansmuziek; 23.55 Nws. BBC European Service. Uit*, voor Nederland 17.0017.15 Engelse les voor beginnelingen (Op 224. 42. 31 en 25 m.) 22.00—22.30 Nws. Spiecel v. d. week. Sportjournaal. (Op 224 en 49 m.). DAGELIJKS. Doorbraak Herengracht; Evangelisatie- tent samenkomst. 3 en 8 uur nam. (t/m 16 Aug.). Museum voor de Geschiedenis der Na tuurwetenschappen (Steenstraat) Ten toonstelling Lorentz-Kamerllngh Onnes 1016 uur (behalve 'e Maandags): 's Zon dags van 13—16 uur (t/m 30 Augustus). Den Burcht: Opcnluchttentoonstelllng B. C. van Ettlnger (t/m 31 Augustus). ZATERDAG: DE BIOSCOPEN. a»lni> .Nacht zonder einde" (18 U. Middagvoorstelling van 2.30 uur „De roos van Bagdad' (alle leeftydenl Zondag 2 30 4 45. 7 en 9 15 uur. werk dagen 2.30. 7 en 9.15 uur. Llil» „Dc schatgravers van Doodskop- eiland". (Alle leeftyden) Zondag: 2 30 4 45. 7 en 9.15 uur; werkdagen 2 30. 7 en 9.15 uur. Lu\or „Het doeijn blijft voordeliger (Alle leeftijden). Zondag: 2.30. 4 45. 7 en 9.15 uur; werkdagen; 2 30, 7 cn 9 15 uur. Triannn ..Because you're mine" (alle leeftijden). Zondag: 2 15. 4.30, 7 en 9.15 U.; werkdagen: 2.30. 7 en 9.15 uur Rev ..De laatste der piraten (14 Jaar) Maandag, Dinsdag, woensdag en Donderdag 1 middagvoorstelling |2.30 uur) „De kleine Moek". Ned, cespro- ken Jeugdfilm. De avond-, nacht- en Zondagsdienst der apotheken te Lelden wordt van Zaterdag 8 Augustus 13 uur tot Zaterdag 15 Augus tus 8 uur waargenomen door: de Apotheek Van Drlesum, Mare 110, Tel. 20406 en de Zulder-Apotheek, Lammenschanswcg 4, Te Oegstgeest door: de Oeestgeester Apotheek, Wilbelmlnapark 8, Tel, 26274.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1953 | | pagina 3