Historisch monument wordt verbouwd tot... Congreszaal! REIS DOOR HET LAND VAN Ons goedkoop knippatroon iezoekers uit het Oostblok sn Sovjet-zone WEKELIJKS BIJVOEGSEL van lid LEIDSCII DAGBLAD - ZATERDAG 30 MEI 1933 - Pagina 3 In Skopje vindt men de Oriënt. Erbarmelijke hygië nische toestanden in oude Turkenwijk. Macedonië staat voor zware opgavs (Van een bijzondere medewerker) Met de naam Oriënt-expresse kan ik me slechts voor 50 locent verenigingen, omdat de illusies inzake de snelheid, slke deze naam oproept, volkomen ongemotiveerd blijken. naar onze begrippen hobbelen de wagens van deze Jemationale verbinding tussen Midden-Europa en Athene met otmelgang door het Joego-Slavische land. En zo kostten de erhonderd kilometers van Belgrado naar de Macedonische soldstad me omtrent tien uren, maar eenmaal in dat zuidelijk topje moest ik wel erkennen, dat de roemruchte trein me wél iljens belofte naar de ..Oriënt" had gebracht. Naar mina- nauwe Turkse straatjes boordevol stof en stank, naar tnsende derwishen en verwaarloosde Mohammedaanse kerk- >ten, naar duizend-en-één wonderlijke mensentypes, kortom, r de sfeer van een vrijwel intact gebleven Oosterse stad. Men beleeft bij aankomst in Skopje niet onmiddellijk deze uprise, want het royale station ligt aan de Europese kant s stad. welke naar Balkantrant in haar centrum zowel over een ijaal plein met forse gebouwen en een plesante wandelboule- langs de Vardar beschikt, als over een reeks allerprimi- ndwegjes plus bijbehorende krotbouwsels. DANSENDE DERWISHEN IN SKOPJE Onder de om en bij 100.000 men- die geboekt staan ln het be vol - :;sregister van Skopje, bevinden zich behalve de 63 000 Macedoniërs, niet minder dan 13000 Turken. 5000 Skipetaren oftewel Albanezen. 5000 (schilderachtige) zigeuners, duizenden Spaanse Joden. Arabieren, Grieken, Negers en andere voor ons belang. Twee Jaar geleden verbood Tito de sluier, maar als de Mohammedaan- sen daar in het Turkse kwartier van Skopje een vreemdeling zien, wik kelen su haar witte hoofddoek nog eens heel secuur om het gelaat, zo dat slechts de ogenspleet open blijft, terwijl haar echtgenoot, de goedge lovige muzelman, zich gedecideerd afwendt als hij de lens van een fo totoestel bespeurt. En om de oprechtheid van deze ganse Oosterse sfeer te accentueren, verschijnen vijfmaal per dag op ae kleine omloop der vele slanke mina retten de mueddzins om Allah's grootheid te pry zen en de Moslems op te roepen tot het gebed. In de winkelwijk is het meestentijds druk. daar wandelen al deze mensen rassen gezellig rond, hotsen de fiaker- tjes met hun lawaaiige auto-toeters over de stenen en voelt een Hollander zich nog mm of meer op rijn gemak. wekkende figuren. Al deze „minder heden" wonen in het oude kwartier, dat duidelijk de waarde van de erfe nis illustreert, welke de Turken hier in 1912 achter lieten, nadat ze vijf eeuwen in deze contreien de scepter of beter de knoet hadden gezwaaid. Voor de vreemdeling, die geen vrees heeft typhus of een andere besmette lijke ziekte op te lopen. Is dit een stad om niet meer te vergeten. GEEN SLUIERS MEER Vijf minuten van het station komt ge bij de brug over de Vardar en eenmaal daarover zi)t gü eensklaps in een andere wereld. Eerst is er de ba- zarwijk met de open houten winkel tjes en werkhokjes, waar de schoen makers, zilversmeden, leerbewerkers en matrasmakers straatsgewiJs, zonder blijkbaar het begrip concurrentie te kennen, hun bedrijf uitoefenen. En ter variatie zijn er nog de tientallen kap pers, de zaakjes waar zonnebloempit ten. maïskorrels en andere genoeglijk knabbelspul verkocht wordt en na tuurlijk de winkeltjes met de walge lijk zoete Turkse taartjes. maar daarachter maken het vertier en de hobbelkeien plaats voor de stilte der woonwijken en de afgrijselijk stof fige zandweggetjes. Een wirwar van bochtige straatjes begrensd door le men muren met stevig gesloten toe gangspoorten. waarachter de oude Turkenwoningen liggen. LITTEKENS OP EEN JONGENSWANG Tussen deze doolhof van oke-kleurl- ge muren en blinde huisgevels met een enkel getralied venster, vond ik op een Vrijdagavond ln een kleine moskee de vijftien dansende derwis hen van Skopje Bij het kille schijn sel van een Phillps-lampje schudden zij wild hoofd, armen en benen op het rhvthme van enkele tamboerijnen. Ik keek door een stoffig raampje. Achter me was de ommuurde moskee- Dit is het zoontje van de sheik der dansende derwishen van Skopje. Dit tienjarig jochie liet me trots de littekens op zijn wangen zien tuin met wat scheve en omgevallen grafstenen in vaal maanlicht en voor me de moskeeruimte, niet groter dan een schoollokaal, waar vijftien man nen in sloeberige donkere kaftans en met tulbanden op in trance poogden te komen door hun angstwekkend eentonig dansen. In de achterwand was een houten nis met priemen, messen en aDder marteltuig. Ik wachtte tien minu ten, een kwartier op de climax. Op het ogenblik dat de vijftien der wishen hun schokkerige actie zou den afbreken om hun wangen met de pinnen te doorboren en zich met messen in de borst te kerven zon der dat bloed zou vloeien, om zo doende de macht van de geest over bet lichaam te bewijzen. Ik wachtte als nieuwsgierig vreem deling heimelijk bij het raampje in de moskeetuin op de sensatie dezer ont knoping. toen plots een kleine warme hand mjin pols vastgreep Door Echrik gedwee volgde ik ae jongen naar bul ten. naar het licht van één der schaarse straa lantaarns. Hij heette Redlah Faix Mustafa en was de zoen van de sheik der dansende derwishen van Skopje. Een grappig Jong van tien. dat me met trots de littekens op rijn wang toonde Vroeger had hij de priemen geregeld gebruikt en er had geen bloed gevloeid. Maar, zei hij veront waardigd, Tito had het vorig jaar verboden en sindsdien werd er in de kleine moskee op het plein Teke nog slechts gedanst en de trance bleef zonder de wrede bekroning der steken en kerven. FASCINEREND MAAR VUIL Dit oude Skopje is fascinerend, maar het ls tevens vastgeroest ln ge vaarlijk achterlijke tradities en het ls in hygiënisch opzicht een nachtmer rie. ik heb geen officiële cijfers kun nen bemachtigen, maar volgens ge ruchten bereikten de kindersterfte en de tuberculose hier een schrikbaren de hoogte en dat kinderverlamming, typhus en andere riekten geen Jaar lijkse catastrophen veroorzaken, moet aan de hoge graad van weery.and van deze vaak letterlijk in vodden gehulde Oosterlingen te danken zijn. Vrijwel allen - Turken, Skipetaren, Zigeuners en ook de Macedoniërs - zag ik om de tien meter de straat be spuwen en hun neuzen veelvuldig volgens hetzelfde procédé ledigen. Al len hoestten, rochelden, spuwden en de wind en de flakertjes waaiden de stofwolken op, geladen met de sme rigste bacteriën. Zomers komen daar de mllllarden vliegen bij. die neer strijken op de zoete taartjes, het vlees, het sputum en het vergiftigde stof blijft hangen tussen de winkeltjes en de lemen muren van de Turkenwijk. En lk kan begrijpen dat de Cana dese UNO-expert, die naar hier ge komen ls om de Macedoniërs te hel pen bij de opbouw van een goede ka toen-industrie. zich en zijn gezin te gen typhus en nog zes andere ziekten heeft'laten inenten. Ik bewonder ln zekere zin de men sen In de regeringsgebouwen van Skopje, die de republiek Macedonië tot een gezond welvarend onderdeel van de grote federatie der Joego- Slavische volkeren willen maken. ZÜ hebben al veel gedaan - hier over een volgend maal - maar er schijnt me toch een grote dosis moed en Idealisme voor nodig om de ontzagwekkende problemen, wel ke hier nog om «en oplossing vra gen, met optimisme onder ogen te zien. 10DE VLAGGEN WAAIEN OP DE WARTBURG goed bekomen, het houtsnijwerk van de kast (door een leerling van Al- brecht Dilrer) werd eveneens bescha digd. De alle bezoekers welbekende glastnozaieken in de Elisabeth-keme- nade zijn zeer ernstig beschadigd, zij zijn ten dele volkomen verloren ge gaan. Ook het Luther-kamertje heeft bu deze verbouwing geleden. De schilderijen van Lucas Cranach de Oudere werden, met zakken afge dekt, in de gangen en hallen ge plaatst. De thans noodzakelijke repa raties worden door mensen uitgevoerd, die over geen enkele vakbekwaamheid beschikken. )ver Lulher wordt nauwelijks meer gesproken Eff LUTHER? Over Martin Luther wordt op de Wartburg maar heel weinig meer ge sproken. Indien wel, dan hoogstens als de hervormer ln zijn strijd tegen Rome of als baanbreker voor de Duitse taal. De overal gezongen gees telijke liederen van Luther worden thans .Marseillaises van de reforma tie" genoemd. Zijn ln de gehele Pro testantse wereld bekende lied „Een vaste burcht is onze God" werd door twee communistische dichters mis bruikt. In het zgn Mansfelder orato rium. een mijnwerkers-oratorium van Hermlin en Mayer werd een passage Ingelast, die op de melodie van Luthers lied te zingen is. In de afgelopen maanden zijn van staatswege overal, daar waar Luther heeft geleefd en gewerkt, pamfletten tegen hem verspreid Else Zalsser, de vrouw van de beruchte leider van de geheime politie, die minister van on derwijs en cultuur is van de Sovjet- zone. schrijft OA. .Luther heeft een revolutionnaire beweging ontketend om de kapitaaluitvoer uit Duitsland naar Italië met behulp van het abso lutisme te verhinderen. Hij onder steunde eerst de opstancuge boeren, verried hen echter daarna en kwam helemaal ln reactionnair vaarwater terecht". Dr Asche heeft op de burcht een uitspraak van Thomas Münzer laten aanbrengen, waarin over Luther als de „geestloze en gemakzuchtige uit Wittenberg" wordt gesproken. De gidsen op de burcht beweren thans dat Luther alleen 1517 tot 1521 „vooruitstrevend-nationaal" was maar later „in de betaalde dienst van het absolutisme der kleine staten ls ge treden en anti-nationaal was". En vooral de kinderen op de scho len wordt op deze wijze een door communistische propaganda vervormd beeld van Luther en de Wartburg bij gebracht. Prof. Nebe. de kundige beheerder van de Wartburg, is ontslagen en ver vangen door de „Cultuur-functiona ris" dr Asche, die lid van de S.ED. is. Momenteel wordt het huis van de Landgraaf, het zgn. Palast verbouwd. Dit La ndgravenhuis, dat van 1170 tot 1225 uit zandsteen werd opgetrokken, is een van de mooiste bouwwerken van de laat-Romaanse periode. De feestzaal van het „Palast" wordt veranderd in een grote conferentie zaal voor communistische bijeenkom sten De daarvoor benodigde ruimte wordt verkregen door allerlei stillver- nielende architectonische veranderin gen. ERGERLIJKE CULTUUR VERNIELING Plafonds en muren worden wegge broken zonder dat men zich daarbij om de waardevolle houten betimme ringen bekommert De westelijke ge vel van het .Palast" heeft reeds dus danig geleden, dat zij al 42 c m. helt. In de onder de feestzaal gelegen ka pel zijn scheuren in de koepel ont staan, waarvan het ergste moet wor den gevreesd. De het Landgrnvenhuis in twee verdiepingen verdelende zol dering ls geheel verwijderd. Bij dit vernielingswerk weiden de wereld bekende fresco's van Moritz von Schwmd zwaar beschadigd! Een in de eetzaal van het Landgra- vengebouw staande laat-Ootische kast =tond tijdens de verbouwing in weer •n wind op de binnenplaats, w. ar ook de uit de twaalfde eeuw stammende handweef-tapilten in de sneeuw wer den „gereinigd". Het uitkloppen is deze tapijten niet Het is bepaald de bedoeling dat de Wartburg zijn karakter als monument van Luthers werken verliest In de burcht zal een museum in drie de len worden ingericht, naar de voor naamste perioden van de geschiedenis van de Wartburg. evenwel gezien van uit het communistische gezichtspunt. Volgens deze communistische geschie denis-opvattingen kwam na de tijd van de „nationaal-gezinde minnezan gers" de periode van de Reformatie en daarna de tiid van de „patriotti sche studentenverenigingen" De gidsen op de burcht moeten de bezoekers vertellen, dat de minnezan gers kunstenaars waren, die optraden tegen de „slavernij van het feodalis me". De op de Wartburg door Wol fram von Erchenbach geschreven ..Parsifal" beoogde de „klasse der uit buiters" te ontmaskeren. He» eens door Goethe bewoonde ridderhuis noemt men thans „de woonplaats van de grootste strijder voor de Duitse eenheid Alle thans nog aanwezige en ten toongestelde kunstwerken „zijn doen de gedachte van de vooruitgang ge ïnspireerd" en de studentenvereni gingen waren „de eersten, die in Duitsland de banier van de strijd voor de vi ede ontplooiden". Bezoekers uit het Westen kunnen de Wartburg niet meer bezoeken, zo dat deze geschiedenis-vervalsingen speciaal bestemd zijn voor bezoekers uit de landen van het Oost-blok en de Sovjet-zone. Strondensemble voor 40 ets. (Speciale berichtgeving) Oosten van de demarcatielijn tussen de Bondsrepubliek en de one ligt in de provincie Thürmgen de Wartburg: voor millioenen té-fontse Christenen in de gehele wereld een symbool van het *'oo/. Heden ten dage waaien de rode vanen van de communisten d* Sov/et-zone regering boven de burcht, die lange tijd Martin de Duitse reformator, als woonplaats heeft gediend. Op de fortburg voltooide Luther in 1534 zijn bijbelvertaling, die later ontelbare talen werd vertaald. In de loop der eeuwen is de Wart- ^'3 een bedevaartsoord van het Protestantisme geweest. Vele '-se geesten hebben de Wartburg bezocht, vele van hen er gewoond. Omstreeks 12C0 kwamen hier onder landgraaf -i de Eerste de minnezangers bijeen: in het begin van de vorige *os de Wartburg de plaats waar de genootschappen der "e Ishevende studenten bijeenkwamen. 1945 is de Wartburg onbeschadigd in honden van de Amerikaanse gevallen, die korte tijd daarna dit gebied verheten en ten- '■'Vge von de getroffen overeenkomsten aan de Sov/ets overgaven. "oc/if en onti/ hebben de Russen de met te vervangen Middel- verzameling van wapenen en ridderuitrustingen op vrocht- i geladen en deze naar de Soviet-Unie gebracht. Deskundigen 'en de waarde van de verzamehnq op 10 milhoen goudmark. Alle -e tijde van de kerk gedane verzoeken deze verzameling terug te bleven onbeantwoord. Sinds enige maanden wordt bovendien Wartburg tot een officieel congresgebouw omgebouwd. Maten 40. bovenwijdte 88 cm en 44 bovenwijdte 98 cm. Ben. stof grootste maat. Shorts: 1.25 cm v. 90 cm. br. Rok bovenstukje, bolero: 4 25 m. van 90 cm. breed We gaan nu in ernst onze gedachten op de zomer vestigen en we brengen daarom voor strand en vacantle een alleraardigst en bovendien practisch esemble, waarin men voor allerlei gelegenheden gekleed is. Het bovenstukje is zowel voor als achter glad gehouden en wordt als een blouse in de rok gedragen De boven kant is met een bies gegarneerd De band rond de hals is van voren V- vormig geknipt en wordt van achteren gestrikt De rok heeft vier banen. In bet voorpand bevinden zich twee schuine zakjes met een aangeknipte klep af gemaakt. De taille wordt met een 3 cm. brede band afgewerkt De zijnaden worden recht van draad afgeknipt. De bolero valt tot de taille en heeft kleine aangeknipte mouwtjesDe hals is achter iets opgeknipt en heeft van voren kleine revers. De shorts. De taille wordt met een 3 cm. brede band afgewerkt. De on derkant heeft een 3U cm brede om slag. Verkrijgbaar van Maandag af zolang de voorraad strekt aan ons Bureau Witte Singel 1. Toezending per post geschiedt na ontvangst van brief met ingesloten en niet opgeplakt. 55 ct aan postzegels. Verzoeke op de enveloppe te ver melden „Goedkoop Patroon".

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1953 | | pagina 9