VOORJAARSSYMPHONIE
trok honderdduizenden naar de
BOLLENSTREEK,
Nieuwe stijl bracht nieuw hoogtepunt in corso-reeks
Kleur en lijn favoriet in
ongeëvenaard evenement
92ste Jaargang
LEIDSCH DAGBLAD
Maandag 27 Apri! 1953
Derde Blad No. 27899
I 5
Prins Bernhard en Prinses Margriet
onder de toeschouwers
(Van een onzer redacteuren)
„Bloemenschilders" toverden tot dusverre na de oorlog telkenmale in de
prille lente een rijdend feest van lijn en kleur in de bollenstreek; een feest dat
geleidelijk een hoogtepunt naderde omdat het nu eenmaal niet mogelijk leek,
steeds hoger te grijpen en beet te krijgen. Het corso leek vorig jaar de
weg terug te zijn opgegaan.
Zaterdag gaf het traditionele corso er blijk van dat dit slechts een „resuler
pur mieux sauter" is geweest, en de „nieuwe stijl" die in enkele stukken van
vorig jaar, zoals het „jachttafereel op Keukenhof" reeds even om de hoek
kwam kijken, voerde in triomf dit lentefeest tot een nieuw hoogtepunt dat vele
honderdduizenden heeft bekoord.
Wij durven geenszins beweren, dat de „bloemenschilders" zich niet voor
treffelijk van hun taak hebben gekweten, maar de nieuwe stijl in het corso van
dit jaar was toch voor een belangrijk deel te danken aan het feit, dat er in zo
sterke mate niet alleen werd „geschilderd" doch ook „geboetseerd". Een
nieuwe „techniek", die de poort tot elegance, harmonie, fijnheid en fantasie
'ijder opent en de poort naar het pompeuze enigszins dichtdrukt. „Bouwen"
»n wagens, zoals tot dusverre geschiedde, leidde maar al te vaak tot machtige
enorme stukken, het „boetseren" van dit jaar legde het accent op de gratie.
Niet alleen in dat opzicht was het corso een succes. Ook de belangstelling
was enorm, zowel uit binnen- als buitenland. En dat laatste is wel een zeer be-
Een gedeelte van de meest bewon
derde wagen van het corso, voor
stellende Anna Pavlova in de zwa
nendans, welke wagen verzorgd
was door de Holland Amerika Lijn
te Rotterdam, een trouwe en voor
treffelijke deelnemer aan de corso's
der laatste jaren. Een uniek staaltje
van bloemcnsierkunst. gratie en
voorjaarswcelde.
Foto Leidsch Dagblad-Van Vliet
hoord doordat er nieuwe sneers debu
teerden in het orkest, dat de lcntcsvm-
Dhonie ten eehore bracht. Andcrzuds
trad als het ware een van inzicht ver
anderde dirigent od die een stuk met
royaler thema het uitvoeren.
Voor het eerst ln de (korte maar
reeds traditievormende' geschiedenis
j van dit streek-corso deed ..he; vak j
zelf in behoorlijke omvang mee Het
corso dreisde dit ia ar od een geszeven
moment snaak te loDen. doordat de
trouwe deelnemers van vorige jaren
ontstemd raakten over het feit. dat er
uit de bollenstreek zelve zo weinig ent -1
Maar als eezeed: niet alleen de spe
lers van het orkest ziin eoeddeels ver
jongd (waarbn helaas oude getrouwer
blnkbaar moesten sneuvelen, zoals ..het"
varken van vorteze corso's), ook de di
rieent kreee andere inzichten.
Er is een levendige discussie geweest
tussen de .school-Van Driel" en de
.school-Kiersch" de eerste louter stre
vend naar schilderen in kleuren zon
der boetseren, de tweede naar louter
luohtlfiheid waarin ooen vorm nauwe-
liiks Dlaats biedt aan het streven, om
door een kleuren-onrie de schoonheid
van de bloem niet individueel maar als
verschijnsel, als massaschoonheid te
Kennelijk is het corso van Zaterdag
het gevolg van een door de deelne
mers zelve gezocht compromis tussen
deze inzichten. Het resultaat is ge
weest een boetseren van vormen en
een schilderen van tinten ln een har
monie. die nauwelijks te overtreffen
schjint.
RUIM THEMA.
En dan ten slotte fungeerde als basis
voor het ..nieuwe treluid" ook het the
me van de7/- bloemens vmphonle.
Aanvankelijk was het corso geheel
.vrij Men kon van alles of noe wat
ui beelden en dit leidde tot een han-
de smeiken-Darade die niet bevorder
lijk was voor de kwaliteit van het ge
heel en bovendien tot een herhaling in
vozende corso's, welke monotonie dei
belangstelling van het oubliek schaadde.
Men guur daarna over tot een thema
voor het corso, eerst ..het dier ln de
bloemenwereld' waarbij aardure vond
sten zoals de slang die de rode haan
bestrijdt van een brandweercorps' te
zien waren, maar waarbh toch onder
vonden werd dat men teveel was afge
gaan od vorige corso's, toen zoveel
te veel beesten als kamelen, zwa
nen. varkens, paarden, vogels en wat 1
dies meer zii als handelsmerk werden
getoond.
Van de theorie naar de practRk over- het wolkendek acte de presence geven,
stappende: wat hebben de honderddui- Ambon combineerde bollen met palmen.,
zenden, die het bloemencorso kwamen de Pauwtulpen werden in een voortref -
bewonderen, kunnen zien? lelijke uitbeelding gesymboliseerd.
Het hoofdmotief van het corso was
het uitbeelden van een vrij te kiezen
bloemennaam De fantasie nam daarbij 1 f~"
een hoge vlucht Golden Harvest, Queen
of the White. Brillant Star. 1 Innocence.
Imperator. Earlv Beauty. Trompetnarcis
en zoveel andere namen kregen onge
dacht schone uitbeeldingen Eros triom
feerde in deze lentedroom al evenzeer
als 111 het dagelijks leven. Mozart Vierde
oogstte een verjongd succes in nieuw
milieu. De zonnegod Helios, die blijkbaar
ln Sassenheim resideert, kwam ondanks
cende toelooo van dee'nemers uit het1
bollenvak. waardoor ..nieuw bloed'" ge
vloeid ls 111 het corso. Dat die deelne
ming van het vak zelve geenszin .voor
op show" i.s geweest en waarmee dus
eigenlijk ook wel weer voor de show. I
blik' wel uit het feit dat de bekronin
gen voor het werk van de amateurs I
od het gebied van de bloemschik- en
bloem derkunst alle ln het vak" en in
de streek vielen
Een merkwaardige omstandigheid ls.
dat de niet-vakwerk-prilzen alle naar1
het .vak" of de „streek" gingen, en
dat de vakwerk-orijzen zo goed als alle
builen het bollenvak en de boll^-.nreek
vielen Dat kan niet het gevolg znn
van het feit dat de bollenwereld zelve
mor een lager niveau genoegen zouden
hebben eenomen. Men zou kinnen den
ken. dat de vakprijzen de besëe inzen-
dwingen ten goede kwamen, en de ama- j
teuroritzen de inzendineen van een
klasse lazer, zodat daaruit weer eeb'e- j
ken zou ziin dat 't vak zelve zich e'.g'n-I
Rik te weinig aan deze DroDagarda-
voor-eleen-Daroch:e celeeen zou laten
liggen.
Voriz iaar koos men iets anders: een
sorookie. namelijk de gelaarsde kat Er
waren voortreffelijke inzendingen, die
reclame en toepasselijkheid od de in-
zender combineerden aan eenleuze in
lassing in het sDrooklesmotief (zoals de
kat die een Doesic" dronk' Maar be-
vredlzen deed dit geenszins. De be-
lanernkste Driis cinc naar een grootse
vooral door omvang indrukwekkende
wazen waarop een Sohinx 1 niet eens
gelaarsd' en een hei'.iee stier voor
kwamen benevens de beeldschone Cleo
patra.
Ditmaal ls een ..thema" voor het
eorso gevonden, dal ruime mogelijk
heden bood en een beperking van
tot monotonie leidende vrijheid in
hield: uitbeelding van bloemcn-na-
men. Een gelukkig thema, dat ons
inziens nog jaren gehandhaafd kan
worden zonder vrees voor monotonie
en 7-onder vrees voor uitputting. En
een thema, dal zo voortreffelijk past
bij dit lentefestiin.
Hyacinten-kwekers te De Zilk
beeldden de bloemennaam Mozart
uit in een wagen, waarop in een
sierlijke entourage de grote com
ponist een kleurige vleugel be
speelde.
Foto Leidsch Dagblad-Van Vliet
Geenszins, want wie de pronkstuk
ken van beide categorieën gezien
heeft Is er zich van bewast dat de
jury een zeer moeilijke opgave zou j
kriigen als zii gesteld werd voor de
keuze, de heste te kiezen uit de eer
ste nummers van beide groepen:
Rembrandt en Saskia of Eros en de
liefde tot bollenland. Een moeilijke
keuze ongetwijfeld als men ook. zoals j
een iurv moet doen. op technische
details het oog moet laten vallen. I
Een moeiliike keus niet wanneer die I
gedaan zou moeten worden door het
publiek, waarvoor dit corso bedoeld
ls. Die laatste keuze zou zeker naar
Eros gaan.. dus naar het „amn-
teurwerk". Waarmee maar gezegd
wil ziin. dat het bollenvak. ditmaal
voor het eerst representatief verte
genwoordigd. uitstekend voor de dag
ls gekomen.
langrijke factor.
Verheugend was ook, dat van de zijde van de Koninklijke Familie belang
stelling voor deze voor de streek en daardoor ons land zo belangrijke gebeur
tenis is getoond: Prins Bernhard en Prinses Margriet bewonderden in Hillegom
het doortrekken van de stoet.
Dank zij krachtige doch niettemin vriendelijke leiding van een groot politie
corps verliepen aan- en afvoer van de mensenmenigten zo goed als men kon
verwachten.
Alleen de zon liet het corso wat in de steek. Toen de stoet begon te lopei
Iroop de zon weg.
Een nieuwe lente,
een nieuw geluid
DRIE PINTEN VERSCHIL MEI-
VORIGE JAREN.
Het is geenszins een misbruiken van
„een nieuwe lente, een
van onze grootste .lente-
Gorter, wanneer wii deze
■Wden bezigen in verband met h?t
corso \?n Zaterdag. Wat zich voor dc
mui van de honderdduizenden uit bin-
en buitenland ontrolde w" <>•=»>•-
een lenteriie.ht. m win,
woorden
hieuw geluld"
dichter"
dat als geheel een hoee artistieke kwa
htelt toonde.
E11 een „nieuw" geluid was het zeker,
dat dit lentefeest van Hollands voor
jaarsbuit! toonde.
Enerzijds w erd dit nieuwe geluid ge-
- lentodicht 111 bloementaal 1 j;__
*aJfm slechts een enkele strofe mis- I intending.
en "kt volkomen bevredigde, maar
Terecht verwierf deze wagen. Eros
en daarmede de liefde tot bollenland
symboliserende, een der eerste prij
zen. Een tere lentesyniphonie. har-
monieus van vorm en kleur. D<
V.V. Al. Ycldhuyzcn \'an Zanten
te Lisse kon tevreden zijn met deze
Foto Leidsch Dagblad-Van Vliet
\..Tom Mix'' was er ook al. Amcri-
j l.anen zwermden er bij duizenden
langs liet corso. En ire hebben er
met één kunnen ontdekken zonder
een fototoestel.
Foto Leidsch Dagblad-Van Vliet
Jnques Amand uit Londen, de enige
buitenlandse deelnemer oogstte her
haaldelijk een daverend applaus. Jam
mer dat deze deelnemer met een ..eer
volle vermelding is hekroond. Ziin in
zending stond 01. op een technisch en
artistiek niveau, dat hoger lag dan an-
dcre „vak-Inzendingen", al moge dan de
j omvang van dit stuk kleiner zijn ge
weest dan van de meeste wagens. Mis-