Wat Mad. Tussaud is voor Londen, is Museé Grévin voor Parijs In Italië's verste Zuiden leeft de Griekse beschaving voort Wassenbeelden-collectie is nog altijd een der grootste attracties van de Lichtstad Een dorpsburgemeester heeft de beschaving van de helden van Thucidides Een r Zoeklicht WEKELIJKS BIJVOEGSEL van hel LEIDSCll DAGBLAD - ZATERDAG 25 APRIL 1953 - Pagina 2 (Van onze Parijse correspondent) Het Musce Grévin moge dan al niet de onderscheiding verdienen tot Parijs' culturele schatbewaarplaatsen gerekend tb kunnen worden, een attractie van zeer hoge orde is dit panopticum voor duizenden vreemdelingen en Fransen uit de provincie zeker altijd nog wel. Dit museum, dat nu nl ruim zestig jaar achter een echt lelitkc negentiende eeuwse gevel met bontgekleurde tege's in imitatie-barok aan de Boulevard Montmartre is gelepen. heeft de bezoe ker. ook dat zal men moeten erkennen, dan zeker ook wel zo te-n en ander te bieden Die bcoeker ziet er verstijtde snapshots uit de vaderlandse en bijbelse geschiedenis en beroemde tijdgenoten uit de politiek, de kunst, van de radio en de sport Fn hij kan daarbij soms allervérruk- keliikst griezelen van revnlutiescènes. waar nu al tientallen jaren het bloed van afdruipt, bloed dat elk voorjaar veer met een kwastje vers rood wordt bi'veverfd. Maar zon bezoek is soms niet alleen echt eng Want de bezoeker kan z!*h. od andere plaatsen van het museum, ook wat je noemt slap lachen vanwege die kromme, uitgedunde of uit gezette gestalten, die hem In de spieeel- kamer van rün eigen voorkomen worden teruggekaatst Hij krijgt zo wel waar voor ziin peld Dit Musée Gravin, dat waarschijnlijk alt'id nog wel mcr mensen trekt dan het Louvre, dat zeke>- een dertig keren groter is om van de Inhoud maar niet eens te spreken. Is dus bepaald géén in stituut. w aar men diep on«i°r de indruk zal geraken van de artisi'«»ke visie, waarmee een aantal historische gebeur tenissen werden uitgebeeld Dat niet. Het ziin kenneliik géén genieën ge weest. die al deze beelden vervaardigd hebben Eerder boetseerders in het genre der patissiers Het Musée Grévin verhoudt zich tot het Louvre als onge veer het Theatre du C-rand Guignol ten aanzien van de Comédie Frangaise. Het appelleert aan tamelijk elemen taire en primitieve gevoelens en het stelt zich eeen ander doel dan een be paalde werkelnkheid zo dicht mogelijk te benaderen Of die pogingen altiid met een verbluffend succes worden be kroond'' Dat is nocal moeibik te zeegen Er zijn figuren, oie tamelijk sprekend c'ukon od hun schilderden - een Na poleon. een Lodewjjk de Zestiende b v. maar ïr. hoever die schilderijen weer het levende model hebben weergegeven, kunnen natuurlijk ook wij lastig meer beoordelen Met de tijdgenoten is dat uiteraard weer even anders Zo is er direct al bij de entrée een soort alcoofie ingericht, waarin vier heren elkander zwijgend observeren Hun gezichten z.zl- den ons wel iets, zonder dat we ze aan stonds thuis konden brengen. Een blik in de catalogus wres vervolgens uit. dat die genoegelljke dikzak met de sigaar tussen de vingers premier Churchill bedoelde voor te stellen, dat de heer met d» martiale snor wiilen Stalin was. zijn overbuurman Roosevelt bedoelde te we zen en die gentleman met het fijnzinnig b'ieekniote knevelt ie niemand anders dan president Auriol. Franse geschiedenis resideert In dc eerste kelder. Men slaat daar een blik ir. het interieur van het kasteel te Mal- maison waar Napoleon en Josephine, die hier verblijf hield, omringd staan door hoogwaardigheidsbekleders en be roemde kunstenaars uit hun Uld Dat is e=n idyllische visie op het verleden. OOK EEN GRUWELKAMER Mensen, die over krachtige zenuwen Dfcschikken en niet bezwijmen van een plasje bloed, kunnen in de sector der Franse Revolutie hun hart ophalen. Daar is b v. het tafreel ,X>e moord op de nemen. Due de Guise" geheten, een mooi staal De Fran> van historisch realisme of wel de „Dood van Marat" die daar. het bebloede hoofd slap opzydc hangend, zit in (het gega randeerd echte exemplaar» van zijn ko peren bad, waar hij door Charlotte Cor- day als dat lugubere beeld eveii ge oorloofd is om zeep weid gebracht. En dan is er tenslotte, iets minder gruwzaam, nog de dodenkamer van Na poleon waar de keizer op zajn veldbed, omringd met lange kandeiabers. zijn eeuwige rust te slapen ligt. Dalen we nog een trapje af. dan komen we in de afdeling „Heiligenlevens"'. Jeanne d'Arc is hier ln twee scènes tegenwoordig, een keer aan het hoofd harer troepen en eenmaal voor de schaar der ech- ters, en voorts zijn er dan talrijke bij belse taferelen: de geboorte en dc krui siging van Jezus en vele anderen, alles ln een ze?r hege graad van werkelijk heidsbenadering. Een te hoge graad on getwijfeld naar de gevoelens van lieden uit meer Noordelijke streken, die nu eenmaal gewend zijn tegenover deze dingen een zekere afstand in aaht te i denken daar anders over en ze verkeren graag onbeschroomd op een voet van vertrouwen met figuren, die bij ons op een sokkel staan of om ringd door een waas van heiligheid Over het algemeen zijn de Fransen uitstekende kenners zeker beter dan wij van hun elgin gesohiedenis en men ziet hier aan hun g-zichten hoe ze met een intens genoegen en vaak een kennelijke trots wandelen door dit panopticum, waar hun vaderlands ver leden als 't ware weer tastbaar is ge worden. Waarbij dan Jonge studenten van de Sorbonne de nadere toelichtingen ge ven. met verve vaak en steeds met ken nis van zaken. Het mogen dan al aan komende intellectuelen zijn, die deze verklaringen verstrekken, dat weerhoudt hen toch niet aan het slot van hun uiteenzettingen, als echte en doorge winterde gidsen dlscretelijk op te mer ken, dat ze zich minzaam aanbevolen houden voor een klzine gift, waarmee ze bovendien hun studie moeten bï- talen Ondertussen ls het Musée Grévin toch wel een beetje relikwie ge- Een avond in Malmaison Links Napoleon en zittend Josephine worden en het is moeilijk zich voor t« stellen dat mensen, die regelmatig bio scopen bezoeken aan dit stille spel van niet steeds zezr gelijkende persona^ nog hun serieus genoegen kunnen i?. leien. Het publiek wordt dan in hoold. /aak ock wel gevormd door mensen u.t de heel duistere provincie, die v;3J:. •chijnlijk nog niet zo heel veel i.;^ hebben gezien, maar hun ouders en grootouders met diepe eerbied o J Grévin hebben horen spreken. Die e?rl bied was vroeger begrijpelijk. Het Mn. sée Grévin vervulde toen zo angevo; de rol van onze tegenwoordige actual:, telten-film. En het deed dnt met ernr accuratesse en voortvarendheid. ACTUELE RECONSTRUCTIE Toen president Doumcr werd ver- moord, had de directie van Grévin, die bij de pinken was, de becltcnU van dc moordenaar, een zekere (lor- guloff, een berucht gewoontemlsdadi. ger. die al veel van zich had dom spreken, direct bij de hand en zo kon dc volgende dag de liclc gebeurtenis ln het museum door het publiek wor. den bekeken. Ook de journalisten kwamen er op af om zo van aange zicht tot aangezicht nadere kennis making met de sluipmoordenaar kunnen maken en zo was het na.i trekken van zijn wassen dubbelgan. ger. dat de bandiet de volgende dagen In de Franse kranten werd beschreven Malle Gevallen Een grapje, dat een heleboel mensen ln de loop van hun leven wel eens uithalen, wanneer hun bu het opgeven van hun personalia wordt gevraagd: „Geboren?" ls te antwoorden met „ja". Vooral bij het leger komt dit nog al eens voor. Recruten. kersvers uit de burgermaatschappij, staan dan voor de eerste keer tegenover een korporaal of sergeant, die de ..biirgerjongetjes '-wel- eens-even-zal-lnschrijven. Wanneer dan de een of ander dit grapje maakt. Is de boot meteen al goed aan en maken de onnozele knapen voor de eerste keer. een. overigens nog maar zeer onschuldige, militaire uitbarsting mee. Wij moesten hieraan denken toen wij het volgende verhaal hoorden: In Engeland verscheen laatst een recruut bij de Inschrijving van een garde-regiment. Een barse sergeant majoor ontving hem en stelde de ge bruikelijke vragen. Weldra kwam na tuurlijk de beroemde vraag: „Gebo ren?" „Hierl" was het antwoord van de jongeman. Een Interne ontploffing scheen zich te voltrekken bij de ser geant-majoor. ZUn gezicht werd ji roder en roder tot hij op het laatst er uit kon brengen: „Hoe durf je" en» enz. De jongen was danig gescliroK-" ken, maar toen helderde hi) de zaai op. Hij had namelijk dc gehele waar heid gesproken. Hij was inderdaad ge boren ln de kamer, waar hij zich or dat ogenblik bevond. Zijn ouders woonden destijds ln die kamer, zijn vader was beroepsmilitair!! Onze Jonge soldaat van hier boven was dus niet anders dan zeer accuraat ge weest Of men dat ook kan zeggen van de gemeente-administratie van de Zuid-Afrikaanse stad Kaapstad? E»:i jaar geleden is daar een heer over leden. Tóch zond men onlangs volgende brief naar zijn huis: „Ik moet u mededelen, dat wij uw naam hebben moeten schrappen van kieslijsten ingevolge uw overlijden. Indien u wilt reclameren, kunt u zich vervoegen bil het stembureau of wel iemand machtigen, die u kan verte genwoordigen: u zult te zijner tijd worden in kennis gesteld van het re sultaat van uw stappen." Als Je t maar eenmaal weet. dan ont dek ie wel een paar trekken van ge- lukenis maar daarmee is 't dan meestal ook wel gezegd Soms zijn die wassen mannequins wat gpflattecrder dan het levende model zoals bij monsieur Vin- cpnt Auriol Maar andere keren komen de uitgebeelde figuren er vepl minder eerzaam van af. In een andere hoek van de zaal staat b v. een statige dame met een Innge gebrilde officier te praten. Na verificatie Milkt. dat dit Boudewijn, r'e Koning der Belgen, is, te zamon met Koningin Juliana en te hunner aan zien zou men bijna aan majesteitsschen nis denken zo onvoordelig staan ze er heiden op Maar al te nauw wordt hier dan ook doorgaans niet gekeken. Het museum werd in 1362 opgezet door een journalist Grévin geheten, die ln die tiid dat de kranten nog maar weinig foto's saven, de behoefte aan plaat'es van ziin lezers begreep en die behoefte met zijn wassen beeldenspel wilde bevredigen Hij bleek dat nog niet zo slecht te hebben geschoten, want al snoedie groeide zijn- scheppine uit tot een der grootste attracties van Parus. Daardoor werd de directie ook al dra verplicht de actualiteit op de voet te volgen en de beelden regelmatig te verwisselen Ieder die in het brandpunt van de belangstelling was beland, kon immers nu aanspraak maken op zijn plaatsje bij Grevin. hetgeen als een soort officieuze bevestiging van de roem werd beschouwd Dat is alles intussen wel wat veranderd De kosten van een conterfeitsel ln was ziin de laatste jaren hoog gestegen., terwijl de toegangsprij zen maar niet onbegrensd konden wor den ojvgeheveld. zodat ook de directie de tering ln was naar de nering moest gaan zetten. ROEM IS VAN KORTE DUUR. Maar naast die koel-matericle over weging is er vooral ook nog dit. dat de roem de laatste halve eeuw een veel minder constante grootheid is gewor den. t rocger bleef een vermaard man zjjn hele verdere leven wel „ln het nieuws, maar tegenwoordig wordt de ene beroemdheid soms na een paar maanden, hoogstens jaren, al door het volgende nummer weer verdreven. Dat verschijnsel doet zich in bijna alle domeinen voor. maar vooral wel in de politiek. Direct na de oorlog heeft dc directie van Grévin natuurlijk een fraaie beeltenis laten ontwerpen van de natio nale bevrijder De Gaulle, waarvoor de generaal zelfs persoonlijk kwam poseren. Daarna heeft onder alle Franse minis ter-presidenten alleen Pinay nog maar de eer van het bezit van een eigen wassen dubbelganger genoten Maar beiden. De Gaulle en Pinay. zijn nu al weer een tijdje op de zolder bijgezet, een lot dat ze met vele honderden an dere grootheden delen. Waarbij zij zich dan nog kunnen troosten met de ge dachte, dat er ook heel wat figuren zijn. die na hun korte verschijning in het museum weer werden gesmolten, om dat de was nu eenmaal prijzig is ge worden. Voor hen. Pinay en De Gaulle, is er altijd nog hoop op, dat ze later nog weer 's zullen worden geëxposeerd. Voor hoovaardigen, die de glorie naar het hoofd is gestegen, zijn hier intussen in het Musée Grévin wel enkele wijze lessen te leren, want hier wordt aan schouwelijk bewezen, dat niets zo ver gankelijk ls als de roem. Het Musée Grévin beslaat een vrij groot gebouwencomplex met vele diepe kelders; voor de actuelen is gelijk vloers gereserveerd en hoe verder je (Van onze Romeinse correspondent) Het vasteland van Italië, ten Zuiden van Napels, is nog vrijwel onbekend land. onbekend aan dc vreemdelingen, die hoogstens uit de trein van Napels naar Sicilië een verstrooide blik werpen op de kust van Calabrlë, en onbekend aan de Noord-Italianen, die op hun Zuidelijke landgenoten uit de hoogte neerzien. En toch is juist dat Zuiden een oud cultuurland bij uitnemendheid. Hier, in Magna Graceia. bloeide dc cultuur van oud-Hellas en wie zich eens de moeite wil getroosten om na te gaan hoeveel der meest In <le war geraakte vermenigvuldiging 8 7 3 1 0 6 4 5 9 2 7 2 9 7 8 3 4 3 8 2 4 1 2 2 8 6 1 5 1 7 2 6 4 5 4 5 5 1 3 6213252927 Ditmaal nog eens een min of meer door elkaar gegooide vermenigvuldiging Zo op het eerste gezicht klopt er niets van deze rekensom Toch is het een normale vermenigvuldiging. waarin slechts eén - zij het dan ook ingTijpen- de - verandering is aangebracht elk cijfer is namelijk van plaats veranderd, maar alleen binnen hetzelfde getal waartoe het behoort dus elk cijfer heeft een andere plaats gekregen in de horizontale rij waarin het thuis hoort Het bovenste cetal <87310 in de opga- vei kan dus bijv ln werkelijkheid ge luid hebben 31708 of bijv. 13807 etc maar niet 37108 want dan zou de 7 bij het door elkaar gooien van de cijfers niet van plaats veranderd zijn geweest, terwijl gegeven is dat alle cijfers van plaats veranderd ziin. Door logisch redeneren kan de enig mogelijke oorspronkelijke vermenigvul diging worden gereconstrueerd. Hoe luidde die? Oplossingen onder het motto „Ver menigvuldiging" dienen voor Moons- dag as. te 9 uur v.m. in het bezit te zijn van de redactie. Onder de goede oplossingen stellen wij een eerste prUs van f. 5.- en twee prijzen van f. 2.50 beschikbaar, waarnaar alleen abon- né's kunnen mededingen. Oplossing kruiswoordraadsel vorige week Horizontaal: 1 centrale, aard; 2. over, U, 3 memo. etter, kei. 4 brom- n 5. item. os. ram. R L.8.; 6. :alent. o; 7 adel, Nigeria, e; 8. er. Eems: 9 i.m som. krenten; 10 ertsen, en. bode; 11 paren, enorm, eu: 12 spotternij, als. Verticaal: 1 combinatie, p.s.2 Evert. Adam. rap: 3 Ncmo. Edcr. stro; 4. trommel, roset; 5 roef. ornament: 6. artistiek, nee; 7 liter, ageren, r; 8. eg. etaleren, on; 9 air. smeren, brij; 10 anker. niet. oma: 11. reëel, tam. edel. 12. duin. soes. neus. Dc eerste prijs van f. 5 - werd toege kend aan <lc heer Chr v. d. Voort. Oude Zeeweg 22 te Noordwijk aan Zee. de prijzen van f. 2.50 aan de heer K. II Riel. Blldcrdijkstraat 7 te Leiden en de heer Joh. van Weeren. Langebrug 65 ie Leiden. De prijzen worden dc winnaars toege zonden. bekende Griekse dichters, wijsgeren en plaatsen, die nu tot Italië behoren, zou veel meer wordt bezocht In het gebied dat thans Calabrié heet. waren eenmaal machtige Griek se steden Rhegion, Locri. Sybarls, Croton enz. Rhegion is nog steeds onder de naam van Reggio dl Cala bria de grootste stad van het gewest, doch bulten het zeer rijke museum vindt men er geen resten van het verleden: de stad ls tientallen malen door aardbevingen verwoest en geen gebouw dateert van voor 1908: het jaar der laatste grote aardbeving STEMPEL VAN HET VERLEDEN Te Locri vindt men resten van tempels, evenals te Croton. terwijl van het rijke Sybaris niet eens met zeker heid vaststaat, waar het gelegen heeft. En toch is de atmosfeer van die ge hele stieek nog verzadigd van Hel leense herinneringen. Dit was bij uit stek het land. waar de cultus bloeide dei twee grote godinnen van de vruchtbaarheid. Demeter en Persep hone. godinnen van het gerijpte ko ren en van het zaaigoed, godinnen ook van het leven en dood. daar Per sephone de gemalin was van Pluto, de god van de onderwereld. Het christen dom heeft nog niet alle sporen van die oude mysteriedlenst kunnen uit wissen en vooral ln de punt van de Italiaanse laars is de cultus voor de Madonna vaak een christelijk getinte voortleving van de oude vruchtbaar- heidscultus Men kent er nog wilde dansfestijnen in religieuze vervoering, die een catartlsch karakter dragen en dit ls ook geen wonder, daar de bewo ners voor een groot deel rechtstreeks van de Grieken afstammen en tot ln de vijftiende eeuw nog Grieks spra- kunstenaars geleefd hebben In verbaasd slaan, dat die streek niet slachtoffers had ge maakt, heeft de gehele bevolking spontaan afstand gedaan ran één dag subsidie om Nederland te hel pen Nog diep onder de indruk van wat wij m Africo hadden gezien en be leefd. kwamen wij ln een ander klein plaatsje. Bovalino, waar ons door een plaatselijke industrieël een gastmaal werd aangeboden. Onder de gasten was ook de burgemeester van het plaatsje, ln dat dorp geboren en geto- ■fr-tt-tt-ü-k-üiïif-y-if.if-it-if-if-if-if.q verbijstering gadesloeg door de ciclo- pische werken zijner dijkbouwers die de aarde ontrukten aan de zee om haar te geven aan dc regenboogkleui iet pracht der bloemenvelden dat ons heeft geschokt door het onheil dat onlangs U tiof en dat ons steeds meer met bewondering slaat door de wer ken van wederopbouw cn herstel, waardoor de victorie van Uw edel en voorbeeldig volk nog lichtender op zal rijzen, zegt het. o gij vertegen woordigers van het roemruchtig Bel- genvolk en van het grote Albion, cioor dezelfde ramp getroffen en bitterlijk verwond, zegt het. o gij van het ro mantisch en ridderlijk Spanje, van het herboren Duitsland, dat hijgend snakt naai een leven in eenheid, va Zwitserland, meestcresse van orde e democratie, van Oostenrijk, dar zich terecht wil bevrijden van beperkingen die anachronistisch zijn geword van dat Frankrijk, geofisisch van o gescheiden door dc Alpen muur. ma ons verwant door hetzelfde Ln'"" bloed en door gemcenschappel.:' Idealen van beschaafd en vreedzaam samenleven, van het grote en cd^- moedige Amerikaanse volk. schut e der veiligheid, bewaker der demon- tie voor de volken alle zegt het 'ot Uw landgenoten, dat wij van de oe vers van deze zee. waar de meest ver hevene der antieke beschavmezn heeft gebloeid, waar warm het krach tige hart van Italië slaat, hun een groet zenden van eeuwige verbonden heid. van blijvende trouw, die worct saamgevat in deze drie hoogste aspi raties der mensheid: Vrede. Arbeid, Vrijheid. gen, en. zoals dat in Italië gebruike lijk ls, uit en door de bevolking geko zen. GRIEKSE WELSPREKENDHEID Deze eenvoudige dorpsburgemeester heeft het groepje buitenlandse Jour nalisten toegesproken op een wijze, als wij het nergens anders ooit heb ben gehoord Wij begrepen plots de helden van Thucidides en voelden dat wij ons, al ontbraken monumenten en uiterlijkheden, in een zeer oud cultuurland bevonden. „Nu zijt gij hier. zeide hij oa. voor deze verlaten stranden, eenmaal de landingsplaats van het gelukkig volk van Brutus, voor deze oUJvenbomen, die onze trots zijn en ons leven, want van hen komt ons brood en het licht voor de lam pen. In het gezicht van onze ontoe gankelijke bergen temidden van wier wouden de echo hangt der zangen van onze brandende hartstochten en waar het is alsof in de heilige nach ten aarde, hemel en zee de adem in houden om hun eigen zuchten te be luisteren. tot het wonder zich vol trekt van een zachte, bovenmenselijke muziek, die de waakzame helders van de Aspromonte liefkoost en betovert, als weerklonken van bergtop tot berg top, verjongd door een duizend-Jarige rust. de deugdzame melodieën van de lierspeler uit Locri of het geurend wenen van de nymf Scilla". En even later: Zegt het aan hen die leven aan uw lichtende stranden, in Uw roerige wereldsteden, op Uw vruchtbare velden, zegt het. o gij. vertegenwoordigers van dat Neder land. dat ons de eeuwen door heeft verbaasd door zijn wijsheid, ons met U moogt bet rhetoriek noemen, maar een ietsje van deze rhetoriek z den wij toch wel kunnen gebruiken. En waar een dorpsburgemeester speken kan. of het nu voor de vuist weg was of uit het hoofd geleerd, daar leeft méér van de oudheid, v de geest der Grieken, dan in onvi schillig welk museum. I^OP DE BOEKENMARKT LouLs Paul Boon. „Dc Kapelle- deze tijd speelt en waarin de schrijver kensbaan". N. V. De Arbeiders- en zijn vrienden hun rol spelen Het pers. Amsterdam 1953. resultaat van deze gewaagde salto's is, dat men het gevoel heeft, dat de schrlj- Mcn wil mij niet euvel duiden, wan- ver zijn roman vervaardigend, iedereen neer ik ditmaal deze kroniek aan één bock wijd, want „De Kapellekens- baan" is, kort gezegd, drie boeken i één. of mogelijk wel vier; een roroa dus van een omvang zoals de moderne j literatuur er weinige oplevert. fiere, en alles in zijn omgeving mee laat spe len. in dien zin. dat hij eigenlijk twee romans in één geschreven heeft, en wel de roman van een schrijver, die een roman schrijft en daarbij die roman zelf. Zodoende is een boek ontstaan van werkeRlk machtige visie op een maatschappelijke levensperiode, die ge deeltelijk vlak achter ons ligt en die De Jonge Vlaamse schrijver Louis Paul deels onze eigen is. En men kan niet vq w. °°n hee" naam reeds Bevestigd eens zeggen, dat de schrijver zich alleen toor van Africo. Africo is nu een klein als ?e schrijver van „De Voorstad aan wat men noemt „de grote lijnen" plaatsje gloednieuw, ten dele met groeit" en nog enige andere romans cn gehouden heeft. Zonder die uit het oog pre-fab" huizen. aan de kust van meer dan dat, hij wordt beschouwd als te verliezen, heeft hij toch een realis- d= Jonische Zee Maar Africo was tot een van de talentvolste en merkwaar- tisch boek geschreven soms ligt het 1951 en sinds onheugelijke tijden, drie digste auteurs ln het Nederlandse taal- realisme er zelfs wat al te zwaar op duizend of meer Jaar een stadje hoog gebied Ik kan mij b.v niet goed voorstellen, in de bergen, waar herders woonden Deze nieuwe roman „De Kapellekens- hoe een kind door het lemmet van een en houthakkers. In'1951 bij de grote baan" levert ongetwijfeld een bewijs voor mes vast te klemmen in een gevecht overstroming, ls een bergstroom bui- de juistheid van deze opvatting. Het is met zijn zusje, zijn hele vinger met ten zijn oevers getreden Het wielende werkelijk niet overdreven hier van een bot en al kan doorsnijden, zodat zU de water heeft twee bergtoppen onder- machtig werk te spreken, een epos ln volgende avond het stukje in bed vin- mijnd. die op het dorp zijn neerge- moza Ik zei aan het begin van dit den. Maar enfin, het effect dat dc s'oit. zodat hot totaal werd verwoest artikel, dat het drie boeken ln één was schrijver bereiken wil. bereikt hii lnder- De bewoners vluchtten naar het zee- en dat was niet voor de grap gezegd. De daad. ook al zijn zijn middelen soms strand, waar zij een nieuw leven be- schrijver heeft namelijk een hoogst wat drastisch, gonnen. De woorden, waarin de een- merkwaardig procédé toegepast Hij heeft voudlge dorpspastoor ons dit bij ons een roman geschreven in cursief ge- bezoek. heeft verteld, waren klassiet diukt van een arbeidersmeisje. On- dine genaamd Een meisje, dat leefde in ONTROEREND MEDELEVEN de tweede helft van de vorige eeuw. Aan In het moderne gedeelte, dat meer de Maar van onze tijd was dc roeren- haar cn aan haar omgeving demon- dagboekvorm krijgt dan die van de de episode, die speciaal Nederland bc- streert de schrijver de opkomst van het roman, wordt als het ware het com- treft. socialisme en nog niet zozeer aan haar mentaar geleverd op wat er uit het Toen deze mensen die zelf alles zelf als wel aan de omstandigheden, socialisme gegroeid ls. De schrijver en verloren hebben - hun huizen, hun waaronder zi) leeft. Toch ls deze roman zijn vrienden demonstreren de foutPn, huisraad, hun schapen, hun magere zeker geen strekkingsroman c-n de die gemaakt zijn. de neergang cn de akkertjes - en die nu leven van een schrijver heeft alleen gewerkt met de verwording van wat met zovéél idea- kleine staatssubsidie, hoorden dal ingrediënten, die ln een roman toege- lisme op touw is gezet en zy zoeken in ons la d, waarvan zij voordien staan zijn, zoals actie, psychologie en naar middelen om het leven een derge- zelfs de naam niet kenden, het wa- commentaar op deze beide. lykelijké vorm te geven, dat het de Daaromheen loopt het verhaal, dat u moeite van het leven waard is, Wan neer men dergelijke opmerkingen over een boek. dat zich aankondigt a!s ro man of doet het dat eigenlijk niet' hoort, dan zal men wederom dc in druk krijgen van iets halfslachtigs, doch ook deze indruk is niet juist. Ook het moderne deel van ,.De Kapellekensbarm" ls actief en levendig en meer een de monstratie in daden dan een beschou wing. Ondanks de groolhcid van dit werk, ondanks de bijzondere helderheid van visie en psychologie, ondanks ziin prachtige satirische momenten, zi openhartige vermakelijkheid soms. n danks de onvergetelijke en ontroerd de ontroerende niet in de zin v: vertederende, maar als dien-m»ps lijke heb ik tegen dit boek als r heel het bezwaar, dat het mij volk men buiten adem brengt. De lrzer voelt zieh als het ware in een «nort geestelijke wedren met de schriiv. met de zekerheid, dat hij het redt winnen kan lloch als tezer durf jk hier nauwelijks over klagen, a's ik denk dat de auteu- dit alles heefl ereéerd cn on rapier gezet TO"4-r zelf de adem kwijt te rak-n. Pan mei sta ik buiten adem. maar met cm"' bewondering en eerbied tf "mover d't boek, dat hij overigens zelf „een zer. een chaos' noemt. Een merkwaardigheid is ook Lm"' Paul Boons taalgebruik. Wij zijn l.m" zamerhand er aan gewend ln hoófdletterlnzp en leestekenloze tiidneik Ie leven, zodat wil ons niet verbazen, dat Boon de hoofdletter gebruikt, wnn- neer hij een zekere nadruk wil le:"" en hem weglaat bij eigennamen. O"* schriift hij soms Dhonetisch, zoals „tministerie" en „Alderiilieen" en w bruikt nogal wat streektaal. Ongetwii- feld heeft dit een beeldend effect. in een werk als dit dat toch al machtig veel van de lezer vergt, drv-t dat niet b'i tot de dnldeMkhnd Fn )"t kan zün dat ik niet eoprl gelezen heb. maar ik weet bii het laatste woord vm deze roman noe niet wat een „kantlckt schoolmeester" is. CLARA EGGINK.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1953 | | pagina 6