Cinerama" OPGRAVINGEN MITHRASHEILIGDOM EN VROEG - CHRISTELIJKE KERK D Een Zoeklicht BRIDGE-PROBLEEM Na hulpmidel in oorlogstijd nieuwste snufje in de bioscoop WEKELIJKS BIJVOEGSEL ran het LEIDSCH DAGBLAD - ZATERDAG 11 APRIL 1953 - Pagina 2 vont. zelfs niet de oude schuilkerk, die Nederlandse archaeologcn werken in Rome godsdienst dus. die in de eerste vier de namen der planeten vermelden, waar aan elke graad was opgedragen. Op de tegenoverliegende wand is een heilige mealtijd afgebeeld, waarbij Mithras zelf en de Zonnegod Helios aanliggen en be diend worden door een gelovige, die een ravenmasker draagt. Een stoet „leeu wen" draagt spijs en drank aan voor het maal. Dr Van Essen heeft deze schildcrin- Rivan onze xvome.nae curre.punueuw ccu-c. o.«c. -e *ta »HJIcrlU*ll onderzocht en meent vaarlijke vUand was van het jonge ze te kunnen dateren op omstreeks ome is een paradijs voor oudheidkundigen. Liet men die heren hun d^ze^^stCTiedfenst^gêwwst^d'at'1 ^e" 215—220 na Christus. Doch op som mige plaatsen is de stuclaag afgeblad derd en dan komt een oudere laag van schilderingen bloot, die echter niet meer dan 20 jaar vroeger ont staan moet zijn. Men hoopt de boven- ste laag van de muur te kunnen weg- interessant. Er wordt dan not in Rome altijd wel ergens gegraven. f,f^n SlttoishSdSt^eeïond'en """""'H1 h»" b'" (Van onze Romeinse correspondent) eeuwen onzer jaartelling de meest ge vaarlijke vijand was van het jonge een paradijs voor oudheidkundigen. Liet men die heren hun ^.rï.t'"^!'' he", gang gaan, dan zou er onder do stad, waar zij werken, wandelen en Christendom om de overwinning te kunnen behalen, tal van zaken van on- winkelen, in gangen en holen een tweede, ouder Rome te zien zijn en dergeschlkt belang eenvoudig uit de binnenstad onder huizen en kerken de spade in de grond steekt, altijd zinnebeeld vnn de Zonnegod Helos, werd gevierd op 25 December, Nu zijn er. wat komt er wel iets aan oud metselwerk te voorschijn en vaak is het begrijpelijk is bU een zo verbreide ere- maar thans is er e tal van Mithrasheiligdommen gevonden, i opgraving aan de gang. die van bijzonder belang z^n nabootsingen van de grot. waar 3 Mithras werd geboren en Juist omdat is. omdat zij ons werkelijk iets nieuws leert, onze nog zeer gebrekkige zij onder de grond gelegen ztJn. bleven kennis vermeerdert omtrenl het godsdienstig leven der oude Romeinen. |"bl™*n"ï!lïr" S"d7'««'"Som?'fljï althans van een deel der Romeinen, de vereerders van de Perzische er meer dan honderd bekend. Maar het Mithraneum onder Sancta Lichtgod Mithras. Prisca is enig in de wereld, omdat het De ziel van deze opgravingen is dr M. J. Vermaseren. hoold-assis- 1X-i!"l»n"de gST'IS" lS tent van het Archaeologisch Instituut der Universiteit Utrecht, naast meestal weergegeven terwijl hU, in Per- zische kleding, de stier doodt, wiens hem werkt dr van Essen, hoold der Oudheidkundige aldeling van het bloed de aarde vruchtbaarheid moet ren van graaddragers, schadigen en is dit eenmaal gelukt, dan zal men hier twee monumentale frescoschilderingen hebben, met ge ringe tussenruimte ontstaan, hetgeen prachtig vergelijkingsmateriaal zal bieden voor de geschiedenis der Ro meinse schilderkunst. Ook de onderste laag vertoont flFU- berts met een handomdraai de eerste plaats onder de hedendaagse korte ver halenschrijvers In Nederland. Harriet Freezer. Luchtkastelen op poten. ..liet Wereldvenster" Baarn 1952. Om dit boekje van 95 pagina's na drukkelijk „roman" te bestempelen, lijkt mij rijkelijk overdreven en niet eerlijk tegenover schrijfster en publiek Want het is eeen roman, het is zelfs geen novelle. Het zijn heel evident mé moires. jeugdherinneringen. Henriet Freezer is lang geen onbe kende en de lezer weet ongeveer wat hem te wachten staat: wijsheid, gevoe ligheid, en opgewekte levenskunst. Doch ln dit „Luchtkasteel" geeft de schrijfster meer dan ln haar voriee werk. Zij is piastischer geworden De vader, d" moeder, de zusjes, de buren, de h°ie klDDenfokkerij en vooral het meisie. Harriet. zitn uitstekend gezien en neergezet. Zodoende is „Luchtkas teel" een innemend werkje en onge- twiiMd het b°ste dat Harriet Frezer eeoubliccrd heeft. En wie weet. schrijft zij nogeens een roman. Medische Missie naar |>1 Indonesië Op 2 April ji is uit Genève een grot. internationale medische missie nay Indonesië vertrokken onder auspici^- van de Wereld Gezondheidsorganisatit Deze missie, die onder leiding staat \aj Prof Wallgren uit Stockholm en waar van dertien hoogleraren van zeven ver. schillende nationaliteiten deel uitmak^ zal gedurende zeven weken in Indo™, sië werkzaam zijn. Na een ontvangst door Dr Lcimena, dc Indonesische mi. nister van Volksgezondheid, zullen dr leden van de missie in Djakarta, Djok jakarta. Soerabaja, Bandoeng, Medan en Palembang in verschillende zieken huizen demonstratie-colleges geven voor Indonesische artsen en specialisten Op deze colleges zullen de nieuwste Amen- kaanse en Europese vorderingen op het gebied van de medische wetenschap worden getoond. Indonesië is het zesde Aziatische land, waarheen een dergei lijke volledige missie van de Wereld Gezondheidsorganisatie wordt uitgezon den. Vorige missies bezochten Iran, India, Israel, Ceylon en Birma. Nederlands Historisch Instituut te Rome. Dank zij de goede relaties der beide heren te Rome, hebben zij de vergunning gekregen een in de jaren 1934 35 onder het middeleeuwse kerkje van Santa Prisca aan het licht gekomen Mithrasheiligdom en do aangrenzende lokalen volledig uit te graven. De daartoe benodigde middelen zijn tot nu verstrekt van particu liere Nederlandse zijde. schenkpp, is bekend genoeg) maar van figuren staan teksten, zijn volgelingen. beginregels van gewijde gezangen, die tijdens de dienst door de gelovigen wer den gezongen Het is dr Vermaseren ge lukt alles wat op het ogenblik van die 3 ineewiiden in de geheime leer w» teksten zichtbaar is, te ontcijferen zy -- verdeeld in Itnden van ril geven enl® idee van de aard der Pl«h- ,.fbekend was. Men leest bijv „Wil o Va- geheiligde. de wierookbrandende laagste, die der „raven" steeg men (jer la de mannelijkenymph. soldaat. jeetn kende kwaliteit is tot nu toe de be langrijkste vondst van deze Paasop- gra vingen. TOEN wij even gingen kijken, waren wij er getuige van, dat een nieuw belangrijk stuk aan liet licht kwam. DE SCHILDERINGEN zyn. zoals ge zegd. zwaar beschadigd. Ten dele komt dit door het vocht, dat de kalklaag heeft aangetast. Maar er is ook nog een andere reden. Vlak naast het heiligdom, dat in de kelder ruimte van een antiek Romeins huls is gelegen, bevond zich ln het belen dende huis de schuilkerk van Prisca. Christenen en Mithrasdienaren hebben hier meer dan een eeuw lang naast elkaar geleefd. Tegen het jaar 400 heb- ben de Christenen het Mythrasheilig- een klein relief met spelende kinder- dom verwoest, de beelden zijn aan stuk- tjes, waarvan er één een satyr op de ken geslagen, de muurschilderingen met schouders ronddraagt. Het is een voor bijlslagen beschadigd. Daarna werden stelling van het zogenaamde Ephedris- stenen en puin in de vertrekken gewor- mos-spel. Dit relief, in de bovenste laag pen. zodat deze ontoegankelijk werden gevonden, behoort niet tot de oorsprnn- gemaakt. kelyke inventaris van het heiligdom. Het eigenlijke Mithraneum is nu ge- Talrijke lampjes in terracotta kwamen heel blootgelegd, doch er is neg een aan het licht, veelal met fraaie versie- drietal aangrenzende vertrekken, waar ringen. Twee ervan zijn beslist Christ in deze dagen door onze landgenoten lijk en vertonen het bekende Christus- gewerkt wordt. In een ervan is een nis monogram. aan de dag gekomen, die beschilderd is Zyn zij uit de naburige schilkerk her in zeegroen en lichtbruin, dezelfde kleu- komstig? ren. die wij ook in het Mithraneum Wie "zal het zeggen aantreffen. Dat vertrek behoorde dus Die kerk. in het belendende huis ee- waarschyniyk tot het heiligdom legen. zal. indien de middelen het toe- In een andere ruimte bevindt zich een jatcn. te zyncr tijd ook opgegraven wor- zeer groot aarden vat. ingegraven in de den grond. In dat vat werd een andere vaas Het geheel kan op den duur uit gevonden. Een inscriptie, die te Utrecht gioeien tot een der meest anntrekke- ontcyferd wordt, zal wellicht ophelde- ijjke opgravingen in Rome. daar men ring geven over de betekenis van dit vat hier onder een Middeleeuwse kerk de in de Mythrasleer Het puin en zar.d lesten vindt van twee antieke huizen wordt voorlopig weggenomen tot een i™U.d- ^«n^HtlOPCr 101 dC h0Oeste komst w'UZclve ln vlammen opgaan". k V w w Dlt aan te duiden, dat de Iedere gemeente had kennelijk slechts „leeuwen" een soort priesterkaste een \aaer vormden, die door het brengen van wie- wordt in de nmge- ,p j wanden nu van het ont- rookoffers aan de vader, vertegenwoor- rh, r.aif wi „n. dekte heiligdom ziet men frescoschil- diger op aarde van de Zonnegod, bem d- en. helaas in slechte staat, die delend optraden voor de ïs graaddragers uitbeelden en tevens wijden. Mithraneum geheel op zijn plaats, doch ook Dionysos wordt in de omge ving van de Perzische C.olf wel aan- »a.i uc l. getroffen. Deze sculptuur van uitste- j„gen' helaas in slechte staat, die delend optraden voor deze graaddragers uitbeelden en tevens wilden. lager inge- it -tr A 6 ft A 6 A 1^ OP DE BOEKENMARKT A. Alberts. De Eilanden, daard. want hy leeft nog. Natuurlijk G. A. van Oorschot leeft hU n°S. want hjj ziet. op een won- derlyke wyze. als een dier met mense- Amsterdam 1952. hjlce hersens. In een van myn vorige kritieken heb Met dezelfde heldere afzydigheid. op ik W. Walravens „Op de grens" bespro- dezelfde vreemde stacatotoon ïoept Al ken. een bundel artikelen, schetsen en berts het beeld op van het tropische brieven uit Indonesië Ditmaal ligt er moeras en van de man met de waan- weer een boek voor mij met verhalen voorstelling, die daar eenzaam achter over dit land en wel „De Eilanden" van woont, in het verhaal dat „Het moeras" A Alberts, evenals Walravens boek een heet Hoe tiagisrh dit mens ook is. de uitgave van G. A. van Oorschot, de byna ondraaglijke spanning ln dit ver- uitgever met de goede neus haal brengt rle schrijver aan met dat Het is merkwaardig om deze beide moeras, dat byna lichamelijk het huis boeken naast elkaar te leggen, omdat in komt zij samen een interessant geheel vor- Een derde meestei lijke geschiedenis wm-rit vnnrinmir weccenomen tot een ou_, ---- -r— men. Gemeen hebben zij niets met el- is „De Jacht". De jacht op de opstan- hoöcte van ten minste 60 cm boven het UifC sc,hullkci« en liet enige kaar. want waar Walraven hoofdzake- deling Florines. „toen ik hem. mijzelf antieke oPaveisel I)aarbl1 is' gebleken r m ter, v'aar men Ujk zijn belangstelling heeft gericht op en het zwijn haast niet meer uit el- antieke plaveisel Daarbij Is gebleken. aan de hand van schilderingen en tek- de sociale zijde van de Indische samen- kaar kon houden" Een vei mening, die een voorstelling kan maken leving, daar heeft Alberts als het ware ontstaat, doordat de schrijver zich tij- Ufip mVSteripriipnJlf ...A. «la AAA.rtone Ra manraniarl,! 1 r, hal (Tahovalo armoedige bouwsels afkomstig, een latere, hoger gelegen laag scherven, fraai glaswerk, stukken manner, rijk vaatwerk, enz. oplevert en dus herkom stig is van de albraak van een rykere woning. van die oude mysteriedienst. Hn een mensenloze wereld gezien. dens de mensenjacht in het gebergte. In een eigenaardig, kortaf, soms Jo- herinnert hoe hij op de Veluwe eens viaal proza, dat op zijn goede momen- een wild zwijn op heeft zien drijven en ten zeer overtuigend werkt, maar bij ook. hoe hijzelf eens door een boswach- mislukkinc een manierisme wordt, geeft ter opgejaagd is „oili deze schrijver eigenlijk telkens weer Uitstekend ook. en zeer duidelyk wy- k 1 gezegd, ln een confrontatie van de blanke met de zend op do onvermengd mannelijke toeval in het tr0pen of met een aspect van de tropi- aard van dit werk. is de geschiedenis sche wereld. van de vier Amerikaanse vliegers, die Het eerste verhaal „Groen" genaamd, op een onbekend eiland geland zijn; is een wonderbaarlijk goed getroffen met de zin om nooit meer te vergeten, oerwoudsensatie De man zonder fan- „En ik huilde als een man", op het mo- n (je vier na een prauw overzee, cinde- Op laag niveau en dus waarschijn- 1934 ontdekt. Daarbij <(jk behorende tot de oorspronkelijke spel Inventaris van het heiligdom werd een De broeders van het nabij de kerk ge- bijzonder fraai, marmeren beeldje ge- legen klooster zochten naar geheel iets vonden. Romeins werk. doch terug- anders, namelijk naar de doopvont van gaand op een goed Grieks origineel Fetius. die volgens een oude overlevering tasie de "man zonder angst, de nuchte- ment dat vroeg-Helenlstische periode te dier plaatse het doopsel zou hebben re, de rauwe de drinker, maar tevens (vierde eeuw voor Chr.i. toegediend de man"d'ië "het"dramat"iVchë"bceld"ziet lijk een telefoon "in zijn handen houdt. Het beeldje, waarvan helaas de kop Men meende namelijk dat de Prisca. van zichzelf en dat eindeloze bas. de Er staan in deze bundel ook dingen. deze kan nog waaraan het kerkje gewijd is. dezelfde dramatiek van zyn collega Peereboom. die niet veel meer dan een goede anec- "ff -jfaE.—-Aquila, die helemaal niets ziet en zich dus van dote zijn. maar die toch ook weer die eenzaamheid ophangt aan de lampen- volmaakt persoonlijke toon hebben, standaard. Maar „Ik" hangt de volgen- Doch met de vier hierboven genoem de avond de lamp weer aan die stan- de verhalen bezet de schrijver A. Al- ontbreekt te voorschijn komen) stelt waar- Romeinse dame. echtgenote schUniyk een Apollo voor. doch het zou zou zijn, wier naam enkele malen voor- eventueel een Dionysos kunnen zijn. komt in de zendbrieven van Paulus. Apollo, de zon, ls natuurlijk in het De broeders vonden echter geen doop- Jean Paul Sartre. Dc wegen der vrijheid. Deel I: De jaren des on derscheids. Deel II: Het oponthoud; Deel III: De dood ln het hart. Contact. Amsterdam 1952. Van Jean Paul Sartre's romancyclus ..Les Chemins de la Liberté". in verta ling verschenen met het eerste deel ..De jaren des onrie'seheids" in tweede druk, zijn nu drie delen in de boekhandel. Op het vierde laat Sartre ons wach ten. Het is merkwaardig hoe de eerste tw»e delen, verschenen in 1945. nu wij ontwaakt zijn uit de Sartre-roes. eigen lijk verouderd aan. De ellenlange uit- gesoonnenheid van Mathieu's conflict in het eerste deel met zyn precies op getekende gesprekken, vergt veel van de lezer, die gedwongen ls de rol van „vo yeur" op zich te nemen bij niet eens ere interessante handelingen van ande ren. Sartre ls inderdaad een meester ln het boren ln het menselijke beste\n aan de hand van feiten, maar indien dat menselijke bestaan bij hem zelden of nooit andere lagen oplevert dan ero tiek en politiek of de steenlagen van de lege zielen, dan zou het weieens kun nen bliiken. dat de wegen der vrijheid ergens liggen waar hij ze niet zoekt. En in elk geval heeft hij de wankelmoedi ge Mathieu er van weerhouden zijn op lossing te vinden ln de gelederen van Brunet. de redacteur van de Humanité. door hem. wat men zou kunnen noe men. een heldendood te laten sten-en. Ongetwijfeld behouden deze ..mon sterromans" - ik gebruik dit woord niet, omdat deze boeken zo dik zouden zijn, maar omdat ze zo gevuld zijn - een historische waarde door de tyd waarin hun handeling zich afspeelt. Dit geldt zeker voor het tweede deel, waarin het Verdrag van Milnchen een soil vormt. Doch in deze roman past Sartre een simultanisme toe. dat hij zover door voert. dat het den lezer groen en geel voor de ogen wordt van de mengeling van politieke vergaderingen en bed scènes. Het derde deel. „De dood in het hart", speelt zich af onder dp Franse soldaten in 1940. die niet kunnen gelo ven aan de nederlaag voor de trein hen in kiygsgevangenschap over de grens voert en het is zonder twijfel het beste deel. Het is evenwichtiger en minder in détails verdronken. Al met al krijgt men. ondanks de kwaliteiten die deze cyclus toch heeft, de indruk dat Sartre met zyn feiten - en handelingentheorie, het kind met het badwater weggooit, zodat zyn ..Chemins de la Librté" voorlopig een doolhof gelijk zfln. Het wachten is nu op het vierde deel. De vertalingen van Jo Boer en M. Mok zijn zeer goed. In Italië schijnt het een lollige boel t» zyn. De mensen zijn er blijkbaar nogji gemoedelijk, behalve, dat ze elkaar"zr, af en toe eens met planken om di oren slaan en met inktpotten beko gelen. zoals wij uit de verslagen van de zittingen ln het Italiaanse parle ment kunnen opmaken. Ze hebben daar weer eens een nieuwe partij op- gericht, de zogenaamde Straatvegers- party. Deze party bedoelt te zyn een ..welvaartspartij". Wanneer het pro gramma van de straatvegers word: verwezenlijkt, dan wordt het goed leven daar in het Zuiden. Men els: veel amusement, weinig werk en vooral hoge lonen1 Voor iedereen wil men dm maanden vacantle en elke dag zal r voor iedere burger een dikke blefstui moeten zyn. Belastingenallemaal afschaffen- Ook de kinderen krijeer, het best. De schooltijd wordt beperk- tot dertig uur per week. Wij zyn h». nieuwd hoeveel zetels deze partij zal veroveren ONS Oplossing nr. 82 Ha K Sch 4 KI 2 Ha 6 KI 5 Ha A Sch B Sch 5 Sch 6 KI 9 O. Ha 5 Sch V Sch 7 Ha 7 K! B Ha 2 Sch 2'! Sch 10 Ha 3 KI. K CLARA EGGINK Rest voor N—Z. na troef uithalen. Goede oplossingen ontvangen van: J. Baas, Wilhelminastraat 31. Alphen aan den Rijn Zr K. Bontekoe, A. v. Burcnlaan 11, Ocgstgeest. J. P. de Bruin, J. van Goyenkade 14, Leiden. H. Gottmer, Formosastr. 44. Leiden H. E. v. Haastcrcii, Stadhouderslaan 2. J. de Jong. Koninginnelaan 51. Leidrn. G. W. v. d. Kraan, Groenoordstraat II, Leiden. A. F. Kriek, Hoogl. Kcrkgr. 11. Leiden. Kwee Swan Liat. Boonstr. 1, Gegstgeest J. v. Leeuwen, Roomburgerweg 13, Lelden. J. C'. Mattaar. H. Rijndijk 170B. Leiden. J. J.Nieboer. Magd. Moonsstr. 38A. Leiden J. J. Picket. I.uslhoflaan 67A. Leiden. \V. J. Thoolen. Mare 114. Leiden. Tjia Tjln Kian, Dc Kempenaerstraal 8, Oegst geest. M. G. Raar, Kamerl. Onncslaan 51, Leiden. A. de Water, Marnixslraat 35, Lelden. uit van het denkbeeld, dat die diepte die door het men- seiyk oog wordt waargeno men, louter en alleen het ge volg is van het feit. dat het ene oog een Iets ander beeld opneemt dan het andere, terwyl bovenden de wisse lende lenssterkte van het oog de maximale scherpte op een bepaald punt stelt, zodat het Idee van groter afstand nog redelijk afstanden schat ten i althans van bekende voorwerpen in bekende om geving. zoals in films altijd 't geval is». Door allerlei In grepen kon hij zijn blik op vrij vaste afstand scherp In stellen. Ook toen kon hij nog behoorlijk afstand schatten van voorwerpen op andere afstand. Op één wyze lukte die af- witte „Gekleurde voorgeschiedenis Reeds lang heeft men ge poogd. diepte te brengen In het beeld op het vlakke film doek. Met succes werd geëx perimenteerd met tweekleu renfilms. die door een mi niem verschil in opname richting een zeker relief kre gen doordat men de ene film door een groen, de an dere door een roodgekleurd briUeglas zag. ieder oog een afzonderlijk beeld kreeg der halve. Maar dat maakte voor de bioscoopbezoeker het dra gen van een rood-groene bril nodig. En de ervaring heeft geleerd, dat bioscoop publiek nu eenmaal zeer ge makzuchtig is. Dat dragen van een bril is blijkbaar te veel gevraagd Ook uit liet genre van de kas-films biykt, dat de bioscoopbezoe ker niet een probleem voor gezet wil krijgen, maar al leen Iets geboden wil krijgen. Die mentaliteit betekende Maar de mens zal nog niet tevredenzijn.... Onlangs schreven wij over de diepte-televisie, die kans maakte op nog eerdere verwezenlijking dan kleurentelevisie, en tevens een nieuw stadium zou vormen in de vooral in Amerika hevige strijd tussen televisie en film. Merkwaardig is, dat de nog zoveel jongere televisie reeds thans toe is aan verwezenlijking van een ideaal-beeld waarover de film nog steeds niet althans ternauwernood beschikt. Voor een groot deel is dat het gevolg van de geheel andere technische mogelijkheden. De techniek van de televisie leent zich veel beter dan die van de film voor het dieptebeeld. f de doodsteek voor de groen- rood-dieptefilm. die by een groter publieke waardering dus ruimer financiële ach tergrond tot de ideale d-rp- te-fllm z-»u kunnen uit- zroe en met welke techni- ssch ingrepen ook vervol maakt. Wat hersenen lezen première voor dat .gemak zuchtige grote publiek" van een dieptefilm volgens nieuw procédé ontwikkeld door Frel Waller, een bekend Amerikaans veteraan-fi.m- op?-ateur en goochelaar op het witte doek. Onlangs heeft het Ameri kaanse blad „New Liberty" een aardge beschrijving ge geven van het karakter van deze film-tovenaar en de principes, die aan zyn nieuw systeem van dieptefilm ten grondslag liggen. „Wat de mensen zien", al dus Waller over de grond slagen van zijn „cinorama". ..is niet wat de ogen naar de hersenen telegraferen, maar wat de hersenen uit dat te legram lezen". Oorspronkelijk ging men. bU het streven naar het ver krijgen van de diepte-film, Fernandel heeft het Kruis van het Legioen van gekregen als erkenning van zijn grote verdiensten voor de filmkunst. Maurice Chevalier bewonderd de onder scheiding van Fernandel en beiden schijnen ze nogal in hun schik te zijn. dan die van scherpstelllng van de ooglens gevestigd zou worden door de mate van onscherpte. Waller maakte experimen teel uit, dat deze twee facto ren niet de enige, zelfs niet de voornaamste zyn die de indruk van diepte in het beeld van onze ogen ves tigen. Hy bedekte één oog en kon standschatting niet. Name lijk wanneer hy een soort masker opzette dat alleen in -en scherpe lyn recht vooruit kyken mogelijk maakte: wanneer hy derhalve de om geving miste. Deze omgeving bleek ook na volgende experimenten een belangryke rol te ver vullen in de „diepte-Indruk". Waller ontwierp een film systeem, waarbij doek groter werd dan de toe schouwers in één blik kan omvatten. Zijn aandacht blijft uiteraard gevestigd op het centrale punt van het filmdoek, maar daarnaast „ziet" hij ten dele onbewust zich het gebeuren in de om geving afspelen. Die omgeving wordt boven dien geprojecteerd op niet dwarse maar naar opzü ge bogen schermen, waardoor de bezoeker inderdaad de in druk krygt dat die delen zich „naast" het centrum afspelen. Ten overvloede worden die „züpanelcn" in beslag genomen door ook meer zijdelings opgenomen gesynchroniseerde films, die kruiselings door aparte pro jectoren op het doek worden geworpen. De technische details van deze merkwaardige opname- en projectie-techniek zyn te ingewikkeld om ze hier te vermelden. Vermeldenswaard is wel nu dit systeem waarschUniyk binnen af zienbare tyd een nieuwe pe riode in de film zal inluiden de voorgeschiedenis. Vervolmaking in linktrainers Dit systeem heeft nameiyk een voortreffeiyke experi mentele periode doorge maakt ln.... oorlogstyd. Het pracblsch trainen van oorlogsvliegers kostte Ame rika in de jongste oorlog scheppen geld en bovenal veel te veel tijd. Men hoorde van de expe rimenten van Waller en dank zy diens vindingryk- heid en bereidheid om een lucratief project voorlopig terzyde te stellen gelukte het .een trainingsmethode te vinden, die efficiëntie paar de aan grote snelheid. Met het opname- en p-o- lect.esysteem van Waller werden films vervaardigd van vyandelyke aanvals- '.echnieken. waarmede de omgeving van „link-trai ners" voor jagerpiloten her- schapen werd in he>t ter rein van ware luchtgevech ten. 75 linktrainers werden ln die Jaren in Amerika ge bruikt. en de vaardighe.c van de jagerpiloten van de Airforce van de USA was voor een groot deel te dan ken aan deze vinding. Na de oorlog heeft Waller zyn systeem, sterk verbeterd door de ervaringen in oor logstyd. aangepast aan de eisen van de bioscoop en thans begint op grote schaal de productie van films, die met behulp van dit systeem diepte zullen brengen in he'. platte filmdoek. Maar toch.. Zal liet filmpubliek dan tevreden zyn? Waarschün- lük niet. Aanvankelijk ul de bioscoopzaal te griezelen by de eerste onbeholpen films op het „platte" doek Mensen gilden en raakten in paniek wanneer iemand lop dat doek) een steen de zaal inslingerde. Daar zijn u langzamerhand aan gewend. In October J.I.. toen de pre mière in New York ging i3n dc Wallcr-dieptefilm. grie zelde het publiek minsten* even erg. Dat zal voorlonit nog wel het geval zyn. Maar dan gaat de „grap" er onl wel weer af. Het is volmaak ter, in technisch opzicht maar cultureel blijft dc film nog steeds zoeken, zoeken althans naar de vorm. waar in hel publick kunst geboden kan worden in een vorm. dit het ook a's ontspanninz aanvaardt. Er zijn spreken de films gekomen, kleuren films. nu dieptefilms. Mis schien komen er ook nor films over een boksparlil waarbij iedere toeschouwer sterretjes ziet als er weer een stevige klap wordt uit gedeeld. Maar toch. hoezeer de vor deringen van de techniek ct film ook met betere werk tuigen kunn°n u'-usten h*: wachten blijft op de vorm, waar n deze moderne kunst, zo bU uitstek ln staat om een groot publiek te vinden, kunst kan biyven en haar taak als zodanig onder het waarderend oog van velen kan volbrengen.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1953 | | pagina 6