WINTERSTILTE Film over leven Australische op bodem van rifgebieden r zich zo veel nog, zo héél veel: de grote vangsten, de goede avonden met een kaartje en een fikse borrel, na het harde werk, de vrouw, die hen wachtte met de kleinste op de arm. Maar ook de diepe teleurstellin gen: de dood van die vrouw, de tyden van werkeloosheid, de plot seling Ingevallen stilte na een leven zonder rust. HET gesprek maakt het leven belangrijk! Vooral als je oud bent. Het gesprek met een vertrouwd vriend, een échte kameraad, die dezelfde stormen memeaakte als jezelf: die van de jeugd, de strijd om het bestaan, het naderende einde. De vriend van Je Jeugd: ook hij vond wat berusting en aanvaarding waarmee de ouderdom, ondanks alles, toch nog licht kan zijn. ZO zitten ze stil bij elkaar: onze Janus en Klaas. Tjonge, tjonge: ze maakten wat méé! Ze waren belden op zee: ze zagen zo veel. dat de ogen er troebel, brandend en rood-omrand van werden. Ze ploeterden van vroeg tot laat: de eelt op hun handen Is er het hard bewijs van. NU zitten ze in het Huls: veilig- bewaard. Ja: het verlangen gaat nog wel es uit naar die onstuimige tijd. Dan trekken ze de wallekant op en kijken: naar schepen, die komen en gaan. Zoals t ln hun héle. Iknge leven altijd ging: gebeurtenissen en din gen, die komen en gaan. Tot er weinig overbleef, om zich Foto Will Elselln Ze kenden gevaren: hun schip gleed over huizenhoge golven, brak in twecen. Ze zagen de dood zo dikwijls voor ogen. maar ze bleven voor onder gang gespaard. op te verheugen Maar tóch is de rust wel prettig, nu alles uitgebrand ls. Ze praten samen en denken: we weten, dat 't niet altijd ging. zoals wc 't gedacht en gehoopt hadden toen we als jongkerels vol branie de zee op gingen! Maar zó ls 't óók goed: niet om over te juichen, wèl om voor te danken. Waren er niet de béste Jaren van ons leven met Maartjeen de jongensen de meisjes? ER was e:n tijd wéét je 't nog? dat moeder de v.ouw en de kinderen Alles voor hen waren. Voor hén werkten ze. voor hén brachten zo een mooi dingetje mee. Dat waren de jaren van moeite, zorg, om ust en spanning, maar ook van geluk! De tijd. waarin het verlangen naar vrijheid het soms won van wijsheid en overleg, de jonge, wilde tijd, die nu eindeloos ver lijkt. ZOUDEN zt- ons Zondag eens komen opzoeken?" „Weet je. misschien brengen ze de kleintjes mee". „Piet wil óók naar zee". „Waarom? Ach: hij moet 't zélf maar weten". „Kom: ik zal hem er tóch es wat van vertellen: hoe mooi 't er ls. maar óók hoe 't er kan spoken' ..Laat lk oppassen, dat m'n pv)P er niet bij uitgaat Die trekt toch altijd zó slech' FANTASIO DE herinnering mengt zich ln het gesprek. De herinnering ls als een flad derende meeuw: nu =ens schiet zij fel op. dan zweeft zU. zakt omlaag. zinkt weg Maar als deze twee vrienden rustig samen zitten, herinneren ze WEKELIJKS BIJVOEGSEL van hel LEIDSCH DAGBLAD ZATERDAG 21 FEBRUARI 1953 Pagina 2 Wetenschappelijk onderzoeker vervaardigt unieke documentaire HAAIEN ALS STERREN Expeditie van zes weken Over een aistand van bijna tweeduizend kilometer strekt zich langs de Oostkust van Australië een rilfengordel uit. die reikt van de Torresstraat tussen Australië en Nieuw-Guinea in het Noorden tot de omgeving van Brisbane in het midden van de Oostkust. Achter dit Great Barrier Reef, temidden van door de getijden en vaste stromingen kolkende watermassa s zal binnenkort een film vervaardigd worden, die nu eens niet schone jonkvrouwen en stoere mannen tot hoofdrolspelers heeft, maar vraatzuchtige haaien en de betoverende planten en dierenwereld onder water. Haaien „doen" hem niets De Oostenrijkse onderzoe ker. dr Hans Hass, w iens do cumentaire film „Under the Red Sea" binnenkort in ons land zal worden uitgebracht, heeft dit Australische gebied uitgezocht voor een nieuwe film over de wonderlijke, wrede schoonheid van de natuur, die zich hier uitleeft in de eenzaamheid van vrij wel ontoegankelijke wateren langs onbevolkte kusten Hass heeft er styn hobby van gemaakt, het leven on der water te observeren en op de film vast te leggen. De moderne techniek heeft daartoe de middelen en In strumenten verschaft, waar door een ryk arsenaal van schoonheid geopend werd en aan een groot publiek kan v orden getoond. Hass weet die technische hulpmidde len bovendien uitstekend te hanteren. waardoor zfin film „Under the Red Sea" een uiterst belangwekkend en boelend document ls ge worden. Haaien „doen" hem niets meer. In de Rode Zee heeft hij speciaal deze monsters bestudeerd en gefilmd, en hij weet nu zoveel van hun gedrag en hun hebbelijk- Kijkjes in de Natuur heden, dat ze nauwelijks gevaarlijk meer voor hem zijn. Ondervinding heeft hem geleerd, dat een haai nimmer een duiker zal aanvallen als deze maar naar het dier toezw-emt en geen lekenen van angst vertoont. Dr Hass heeft die weienschap met succes in practijk gebracht, en bij al zijn gevaarlijke expedi ties is hij slechts éénmaal lieht gewond door een haai. die zich blijkbaar niet aan de spe'regels hield. In ..Un der the Red Sca" komt zelfs een scène voor. waar in Hass „paardie rijdt" op de rug van een haai. hij «verin in vrolijk gevecht gewikkeld Hass zal de eerste man zijn, die de waterwereld ach ter het Great Barrier Reef grondig onderzoekt. a v,p regering heeft tot nu toe exoeditics naar dit gebied slechts in z»°r be^erVf toege laten. daar de haaien en de verraderhike stromlneen reeds meer dan 70 mensen levens hebhen gekost De tot dusverre uitgevoerde expe dities waren van zuiver we- tenschaDuelllke aard. terwijl "ass naast wetenschappe lijke waarnemingen tevens aandacht zal besteden aan de filmische experimenten, die documentaire voor een veel groter publiek dan de w etenschapsbeoefenarcn moeten vormen. „We honen bij deze expe ditie belangrijke weten- scbappelnke ontdekkingen te doen", aldus dr Hass in een gesprek te New York. „Maar voordat we het leven onder zee in détail kunnen gaan bestuderen, moeten we zoveel mogelijk te weten zien te komen over de haaien, die het Reef zo zorgvuldig be waken We zijn van plan ze vanaf de kleinst mogelijke afstand te observerpn om te zien of ze op dezelfde wyze reageien als de haaien van de Middellandse Zee en de Rode Zee. Dat zal wel. maar het lijkt me wat ongezond om het daar maar zonder meer op te houden." Voor de studie van de haaien ls de flimende onder zoeker van plan. speciaal voor dit doel geconstrueerde telescopische en electronische flitsuitrustingen te gebruiken, met behulp waarvan ook kleurenfoto's van vissen en fauna kunnen worden ge maakt. Voordat deze instru menten gereed waren, moes ten er heel wat technische hindernissen worden over wonnen. Hass wordt tijdens zün expeditie vergezeld door zijn echtgenote, die hem ook bjj zijn opnamen in de Rode Zee heeft geassi steerd. Zij is een bekwaam duikster en een goed ci- nenste. Verder nemen en kele beroepsduikers aan de expeditie del. die met de door Hass zelf ontworpen en onder zijn leiding ge construeerde camera's de geheimen van de zeebodem in dit ontoegankelijke ge bied zullen ontsluieren en de poorten van deze sprook jes- en nachtmerriewereld voor de mens zullen openen. Hass hoopt bij deze expe ditie minder last van de warmte te hebben dan tijdens de opnamen in de Rode Zee. „Daar was de temperatuur van de lucht gewoonlijk 120 graden Fahrenheit. Zelfs zwemmen bracht daar geen verlichting. We waren uiter aard een groot gedeelte van de dag in het water, maar dat was nog altijd 105 graden en het was telkens net. alsof we in een warm bad doken." Door die moeilijkheid kon er niet zo snel worden ge werkt als was geprojecteerd, waardoor de expeditie zes maanden vergde in plaats van de voorgenomen drie De expeditie ln de Austra lische wateren zal vermoe- deiyk ongever zes weken duren. De trein, die de wandelaar naar het dorp had gebracht, trok een don kere lun door de lichte onwerke lijkheid van het besneeuwde land en liet hem achter ln een stille verwondering over de totale afwezigheid van het zo merse beeld, waarvan hij de herinnering m zioh droeg. Het scheefgezakte hooi bergje stond er nog, het grauwe strooien dak onder de blanke sneeuwkap gedo ken. maar waar het blakende zonlicht op gele rogge brandde en hete sidde rende lucht de ogen vermoeide, daar strekten zich nu de velden blank en zui ver naar de horizon, die een broze iyn was van verstervend grijs. Op het bedrijvige boerenerf, waarvan elk zomerdetail hem ln het geheugen w as geëtst, de ingespannen vos, hoog op de benen, driftig kauwend op het bit, het krakende leren tuig. het ongedul dige woord van de man by de inspan, het zomerse licht op mensen en dieren en dingen, over het erf lag nu de wIn- terstilte. Alle geluid was verzonken on der het witte kleed, waaronder het dorp reeds wekenlang rustte. Het was ver stomd ln dc omhaagde tuinen, waar de koolstruiken een wit mutske droegen, het was verdoft onder de hoge kappen van de boerderyen. waar alle bedrijvig heid scheen stilgelegd. Midden in het dorp stond de fa briek, de lelijke fabriek met dc lelijke schoorsteen, waaruit donker en traag de rook bolde, vuile rook, die neerwervelde en op het windstille land bleef rusten als een groezelige hand In deze sfeer van stilte en smetteloze pracht ging de man het veld in, moei zaam tredende ln de door de wind hoog opgedreven rulle sneeuw HU vond de oude wegen, de bekende paden in het bos. vreemd blauwig licht viel er bin nen, tussen donkere dennen en laag af hangende. zwaar beladen sparrentakken. HU stond vaak stil en luisterde naar de zaohte stemmen van het bos: een onder drukt vogelgeluid, de zachte plof van afglUdende sneeuw en het ruisend om hoogveren van een van zUn last bevrUde tak. En hi) las in het onbetreden sneeuw veld de natuur, die er lag als een open geslagen boek. HU vond er het RJnste vogelpootje gedrukt m de witte ondergrond, het lichtste veegje van een muizen- staartje. hy volgde het spoor, uit nieuws- g erlgheld en omdat de sport van het spoienzoeken hem boeide, en vond wat hij hoopte te vinden: het donkere mui zenholletje, of aan het eind van een gro ver spoor, het konUnenhol, waar een warwinkel van mensenvoeten duidelijke taal sprak. De taal van de fretteerders. die in deze dagen met hun kleine com pagnon op stap gingen: het slanke fret. dc geel-wttte zekere doder, die het ra deloze konyn door zijn eigen gangen recht ln de netten drUft. Soms ook zag hij het spoor gekruist en gedekt door één van andere struc tuur en duldde een omgewoelde plek op een mogelyke dramatlsohe ontknoping Een strijd? Een vlucht? Want naarmate de winter langer duurde en strenger werd. groeide de nood der bos- en veldbewoners. vooral waar dc sneeuw alle voedsel bedekte en het verbergen voor vijanden moeiiykcr maakte Hei konijn ls dan zeer gesteld op de knoppen van het lage hout en vernielt door het schillen van de bast der eikenstammetjes meer dan goed ls voor het bos De hazen hebben het in de strenge dagen voorzien op de brem en zo netjes weet langoor de bezemstruiken af te knagen, dat ze er na de dooi als geschoren bij staan Wordt de vorst nog feller en bedekt zy de sneeuw met een laagje ijs, dan komt voor het reewild de kritieke tyd. Op de gladde grond proberen hun slanke benen staande te blijven, zU stoten door de glasharde ysranden heen en bezeren hun dunne schalen ihun hoeven w aar door wonden ontstaan, die aan vijanden Het reewild vindt eikels op vaste voe derplaatsen. Ook voederbieten, uitge gooid op open plekken en kleine aard appeltjes, sesambonen en hooi. Dit laat ste in ruiven onder een afclak of. om het schimmelen te voorkomen, m bosjes aan dennetakken gebonden. Al deze dingen zag de eenzame wan delaar. die met Z3Cht krakende voetstap zijn weg zocht ln het ongerepte sneeuw- bos. Ook vond hU het dunne alleen staande boompje op de plek, waar de wijkende bomen een grote kring hadden gevormd. Het onschuldig uitziende t-oompje boven het zachte sneeuwdek, waaronder de val was met verborgen kaken. De gesperde, de gespannen kaken, doodstil huiveringwekkend stil onder d; gewichtloze bedekking van bladeren en sneeuw De geduldige wachtende dood. die de rondzwervende roodgepelsde vier- t ooi- de t rouw Eet eens andere vis! Het Voorlichtingsbureau van de Voe dingsraad meldt: Evenals in vele slagerswinkels prykt ook in menige viswinkel een grote ver scheidenheid van waren. Wanneer de visboer soms een keer geen schol of haring heeft, waar we onze zinnen op hadden gezet, dan ls dat een mooie ge legenheid om het ook eens met een andere vissoort te proberen. Denkt U maar eens aan verse paling met heer lijk weinig graten of bijv. aan spiering. Dat ene graatje, dat eens in Uw keel is blyven steken, weerhoudt U er toch niet steeds van om vis te kopen? Ook het klaarmaken van een soort dat U nog niet eerder onder handen hebt gehad, hoeft geen probleem te vormen. VrUwel alle vissoorten kunnen op een of meer der volgende manleren worden klaargemaakt: dikke rondvlssen, zoals schelvis, gul, baars, grote poon, koken of stoven, want die krijgen we met bakken niet gemak- keiyk gaar; moten, filets en platte vissen koken, stoven of bakken vette vissoorten stoven met iets zuurs, bijv. citroensap, tomaat of wat azyn. De kooktijd hangt af van de dikte van de vis die moeten we er zelf op aan kijken. Als het visvlees tot op de graat ondoorzichtig is, ls de vis gaar. Meestal moeten we bU wat dikkere vissen het vuur temperen na de eerste paar mi nuten; dit om te voorkomen, dat de buitenkant van de vis verbrandt, terwijl het binenste nog niet gaar is. De tweede kant kan dan op het laatst vlug ge bakken worden. Hier volgen enkele recepten voor 4 personen. SPIERING, SPROT OF KLEINE WIJTING BAKKEN De kop afsnijden, de vissen open snij den en de lichaamsholte schoonmaken. De vis zouten en het zout een tijdje laten intrekken. Zoveel boter, marga rine of olie heet maken, dat de bodem van de koekenpan er ruim mee be dekt is. Is het vet goed heet. dan de vissen door bloem of paneermeel halen en op een flink vuur vlug aan één zyde bruin bakken. De visjes, die meteen gaar zijn keren, wijting nog een minuut of vyf zachtjes nabakken, vervolgens keren en aan de tweede kant bruin bakken. ZEEPALING OF KABELJAUWSTAAB^ Zeepaling zowel als kabeljauw-staar! smaakt heerlük met een zure saus (met citroen, kappertjes of azyn). Een stuk vis van ongeveer 300 g.. 50 boter of margarine, een halve citroen of' een eetlepel kappertjes, azyn, zout, r neermeel. De vis zo nodig stropen, wassen en ln een (vuurvaste) pan leggen. Citroensap of azyn op de vis druppelen. Dit ten minste tien minuten laten intrekken. De boter of margarine en een stuk citroenschil of een eetlepel kappertjes en wat water toevoegen en de massa aan de kook brengen De warmte tem peren en het geheel zachtjes stoven, totdat de vis ondoorschynend ls <10 4 20 minuten). Ze met paneermeel be- strooien en hierop een paar klont les boter leggen. Het gerecht, zonder dek sel. ln de oven of bovenop het vuur na- stoven. totdat een korstje gevormd ls. Wanneer men een afzondcriyke saus bil de aardappelen wil geven, kan men een deel van het stoofnat afgieten, met water verdunnen en met aangemengd aardappelmeel binden. De citroenschil verw-yderen. STOKVISSCHOTEL MET RIJST EN GEBAKKEN UIEN. Het ls het aardigst om alle Ingrediën ten apart op te dienen. Gemakshalve of by gebrek aan kookmateriaal kan men vis. rUst, aardappelen of vis en ryst ook wel samen koken. 200 g. ongeweekte of 500 g. geweckte stokvis. 150 g. (1 kopje) rijst, 1 kg aard appelen. 1 kg uien, (augurkjes of groen ten uit het zuur), 45 g. <5 eetleplesi bloem, boter of margarine, olie. mosterd, zout. Zoveel water aan de kook bren gen, dat de stokvis er geheel door be dekt zal zyn. De vis er in leggen en meteen de warmte temperen. Het water tegen de kook aan houden. De vis onge veer een uur laten sudderen. De rUst opzetten met ruim 2 kopjes kokend water en zout en zachtjes voor koken. De aardappelen gaarkoken in weinig water. (Desgewenst de ryst op de stoom hiervan gaar maken). De uien schillen en in dunne plakken snijden. Vet of olie ln de koekenpan heet maken en de uien bruin bakken bij gedeelten tegelijk. De gebakken uien niet afgedekt laten staan. Ongeveer een halve liter water <3 kopjes> stokvlsnat met zout aan de Bij gebakken via bo.er of „'"bE S'VS&.'MS margarine geven, die met Iets water boter of margarine er door 1 verdund is. van het vuur af ongeveer een eetlepel Voor koud gebruik de vis liever ln m°s^rd toevoegen. Hiertoe de mosterd olie of zacht plantcnvct bakken dan in SS" een welme »"m' aan' hard vet. RUst, aardappelen, vis en mosterdsaus liefst van diepe borden eten. Desge- DUNNE PALING BAKKEN, wenst augurkjes of groenten in zuur cr bU geven. De paling vlak achter de kop rondom Wilt U niet alles apart koken, dan de insnyden en de huid er aftrekken. De vis gaarkoken en een deel van het nat in moten snijden en deze aan één «K"- Patricia Roc. de charmante Engelse filmster, heeft enige tijd ver stek laten gaan in dc studio's en geniet thans van een genoeglijk huiselijk leven aan de zijde van haar man. de Franse cineast André Thomas. Onlangs werd liet gezin verrijkt met een zoon. Ziehier dc door velen verafgode ster met haar eigen trots en glorie in haar Parijse woning. zyde bruin bakken De warmte tempe ren en de vis een minuut of vyf zach tjes nabakken. Dan keren en de tweede kant vlug bakken. pan leggen, daarop de rijst en dan de vis. De mosterdsaus apart maken of een lepel mosterd met iets kooknat aanroe ren en dan door het geheel heen schep pen. De uien afzonderlyk goudbruin bakken. de weg wijzen langs een gemakkelyk te volgen reukspoor. In deze tyd komt de wildschut het laohtwild te hulp. Voor de vogels, pa- tryzen en fasanten, strooit hy voer. liefst zc. dat de argeloze dieren geen gevaar hebben te duchten uit de lucht, van de havik, die ook honger heeft. Daarom lokt hy onder bossen doornige takken de al minder schuw wordende vogels. voeter met scherpgeurend lokaas wenk te de lichtvoetige vos, die zyn knagende honger zocht te stillen als leder ander levend wezen ln het bos De wandelaar haatte de val, die stille gluiperd m het bos en hy had zijn gedaohten over de mens. die niet haarscherp gestelde klem en bran dend gif de natuur wil regelen en zet ten naar zyn hand. Zo als hy ook zyn gedachten had over de stroper, die in volkomen gemoedsrust zyn strikken zet en ze met nuchtere nauwgezetheid con troleert. Ofze eenvoudig vergeet! Een konyn of een ree (Ja! ock een ree!) hangend ln de wurgende omknel ling van een strik, of een vos, verbeten worstelend, om de stukgeslagen poot los te rukken uit onwrikbare klemkaken, langzaam verbloedend, wachtend op het schot of de genadeslag met knuppel of schop is er ln wezen veel verschil tussen? Langzaam verstreek de dag naar een vroeg invallende schemering. Zwaarder werd de gang van de man door de ver moeiende sneeuw en groter de Inspan- ning om uit de grondsporen nog Iets op te maken. Scherper beet de kou. In het dorp vonkten de eerste licto- j Er klonk een scherpe schreeuw in geluidloze land. Een steenuiltjej S. v. d. *3*5S0ft>!c'5>0®>*5SG,®^::,5Q®>£'50S>*3S0<i>p5Qfi>PS0e>^

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1953 | | pagina 6