%ér F" -3# Een Zwitser, die 13 millioen Zwitserse francs cadeau deed F sSMfcf'lg?1» '1 WEKELIJKS BIJVOEGSEL van het LEIDSCH DAGBLAD ZATERDAG 24 JANUARI I9S3 Pagina 3 Bijna in zes stukken gesneden l Vondst van 17 de eeuws altaarstuk „Bespotting" uit de Utrechtse school Het schilderij, waarvan wij hier een reproductie geven, is onge twijfeld een altaarstuk. De afmetingen zijn 2.20 meter hoog en 1,80 meter breed. Het is jammer dat wij (nog niet) in kleuren drukken, anders zou men de weelde van het palet van de schilder kunnen bewonderen. Wie de schilder is, kan niet met zekerheid gezegd worden, maar wel zijn de deskundigen die het zagen, overtuigd dat het een werk uit de Utrechtse school is. gemaakt in de eerste helft van de 17e eeuw. Er werd gedacht aan G. Hondhorst als de maker. Zelfs op deze reproductie zien dat het een werk met kwaliteiten is. Deze „Bespotting" is in het bezit gekomen van een verzamelaar in Heemstede. Hij kocht het voor een bescheiden prijs. Dat was verklaar baar, want de toestand waarin het verkeerde toen het hem aange boden werd, wcs niet best. Iets wat zeer begrijpelijk is, als men de avonturen van dit het te gToot was. Daarom Itep hg al met plannen rond het stuk in zes de len te snijden, opdat hij dan even- zovele verkoopbare schilderstukken zou hebben: le. Jezus met de door nenkroon: 2e. De Romeinse officier: 3e. De beulsknecht met gestreept kleed (een tpe dat enigszins aan het werk van Frans Hals doet denken): 4e. De twee overige beulsknechten, waarvan er één zijn tong uitsteekt; 5e. De Joodse geestelijken6. De knie lende „aanbidder". Wel j-^de l were is te H..I baai i schilderij hoort. m I ENT ALLEN Jaren geleden kreeg I dc pastoor van een plattelandsge meente welke wilde men niet zeg- 2 B' ui bi) zijn jubileum een geschenk voor ^■zhn kerk ■M D-t kon all sen geplaatst worden als |h-: altaarstuk ..Bespotting" werd opge- ■oii<ud Blijkbaar was de pastoor geen ^■vereerder van de schilderkunst, want hei schilderii verdween. Het word uit -:f ziln lllst genomen en opgerold op een ,;„Jzo!J;r .opgeborgen".. Daar heeft het meer dan 20 jaar gelegen, terwUl nie mand er zich om bekommerde .Toen het eindelijk weer eens uit het stof te voor- g6chim werd gehaald, bleek het ogen- echUnllik vee: ge eden te hebb?n Door het oprollen hadden talloze schilfers verf loslaten, waardoor ren gehaven- de in •'.ril; ontstond. Een kon-t Voert je s.'Vdc er tc-n in het te koren En die bood het de verzame aar in Heemstede aan Deze had het schilder nauwlet tend bestudeerd, waarbij heek dat de schilfers a'lcen van minder belangrijke details waren afgesprongen Geen der gezichten had noemenswaard geleden. Gelukkig is dit snode plan niet tot uitvoering gekomen! Intussen heeft de verzamelaar sinds dien wel ondervonden dat het schil derstuk feitelijk te groot is voor de te genwoordige huizen van bescheiden om vang. Daarom zou hjj het schilderij, zonder zelf financiële schade te lijden, gaarne afstaan aan een museum of kerk. waar het ongetwijfeld beter tot zijn recht zal komen. Tr 7 t/ fc™ door elkaar, maar gemakkelijk voor oor de rrouiv **t grUpen liggen? Toch was nog een vrii belangrijk bedrag met de restauratie gemoeid. Dit werk werd toevertrouwd aan de schilder Arens. die toen nog in Haarlem woonde. Van te voren was een foto van het ge havende stuk gemaakt. De restaurateur kreeg de opdracht alleen de kale plekjes met verf te vullen. Daardoor werd be reikt dat de oorspronkelijke kleuren van 't stuk niet werden overgeschilderd. De verzamelaar was over het werk van de restaurateur alleszins tevreden. HET ZUN dus wel wonderlijke avon turen die het schilderij heeft be leefd. Het gebeurde nog in een tijd dat er geen of althans weinig toezicht was op de kunst, die over de talrijke RK. kerken op het platteland Is ver spreid. Thans zo werd ons verzekerd zou zo iets niet meer kunnen gebeu ren Het kunstkopertje v«-rtelde aan de verzamelaar, dat hij er aanvankelijk niet in geslaagd was een koper voor het stuk te vinden. Iedereen zei dat i Het 17e eeuwse altaarstuk, dat in een kerk aangetroffen werd Onze werkplaots: de keuken Het Voorlichtingsbureau van de Voe dingsraad meldt Of het werken in de keuken een ver moeiende last is of een genoegen, hangt voor een groot deel van de "inriohting van de keuken en van de kookg-ewoon- ten van de huisvrouw af. Met weinig moeite en kosten kan iedereen zich het toebereiden van de dagelijkse maaltijden gemakkelijk maken. Een middel daartoe is om de hier volgende vraeen eens voor Uzelf na te gaan en te be'denken of U ze volmondig met „ja" kunt beantwoor den. Bekijkt U Uw keuken wel eens zoals een vreemde dit zou doen en gaat U dan zo nodig en zo mogelijk aan het ver schuiven en veranderen? Staan bijv. comfoor of fornuis, werk tafel of aanrecht en gootsteen vlak bU elkaar, zodat U maar weinig hoeft te lopen? Hebt U het gereedschap dat U gere geld nodig hebt, vlak bij de hand, daar waar U het gebruikt, dus pannen, pol lepels en zoutpot bi) het fornuis, kom men. schalen en messen in de buurt van werktafel of aanrecht? Bevinden deze zaken zich op een ge makkelijke hoogte, zodat U niet telkens behoeft to bukken of op Uw tenen moet gaan staan of steeds over een brede tafel heen moet reiken? Misschien kan de plank waarop Uw pannen e.d. staan zonder veel kosten wat lager geplaatst worden of kunt U Uw kast praotischer inrichten. Staan alle voorwerpen, die U alleen af en toe gebruikt achteraan en bergt U seizoen-artikelen, zoals snijbonen- Kan men aan de buitenkant zien wat er werkelijk in de blikken en stenen potjes in Uw keuken zit. zodat ook een vreemde zich daar zonodig zal kunnen redden' Z|jn er een paar tussenschotjes in Uw keukenla, zodat messen, vorken, lepels, schuimspaan en blikopener niet kris Hebt U voldoende licht ln de keuken? Schermen de gordijntjes niet teveel van het daglicht af. Is de lamp sterk genoeg, hangt ze voldoende laag en goed boven de plaats, waar U werkt? Zoudt U niet veel nut hebben van een „pottenkijker" een lampje boven fornuis of komfoor? Is de keukentafel wel van een zodanige hoogte, dat U er makkelijk aan werkt? poten af? (U zit toch wel tijdens het groente schoonmaken en aardappelen schillen?) Z|jn de planken ln Uw keuken be legd met papier, of nog liever met zeil of plastic, zodat ln het hou' zelf geen vet- en andere vlekken kernen? Beperkt U de tijd die voor de afwas nodig Is. door schuimspaan, etensstam- per. vergiet e.d. dadelUk na het gebruik even af te spoelen, door voor het koken van groenten- of vissaus dezelfde pan te gebruiken als voor de groente of vis ien intussen de gare groenten ln de dek schaal-of kom warm te houden» en door groente en fruit op e»n papier schoon te maken cn te snyden? Gaat Uw gereedschap lang mee, om dat U zelden of nooit iets laat aanbran den en ingeval van een opgelukje de panbodem liever weekt en rchoon kookt, dan hem afkrabt of schuurt met scherpe materialen? U slaat natuurlijk geen metalen lepels flink op de rand van de pannen af en zet in Uw emaillc pannen onmiddellijk na het koken een laagje lauw of warm water inplaats van er een ijskoude straal in te laten lopen? Gebruikt U voor het openen van blik jes en klemmende deksels een blik opener en niet Uw goede mesjes en spaart U deze laatste ook door op een plank en niet op een stenen bord of aanrecht te snijden? Veel tijd cn moeite kan een huisvrouw zich op den duur besparen door te bezinnen voor zo begint en het werk da» gedaan moet, tevoren practlsch in te delen. En lest best: U zult eens zien hoeveel plezieriger en vlotter U werkt, wanneer U steeds voor ogen houdt, dat koken nuttig, nodig en vol afwisse ling is! Gottlieb Dutticeiler Zijn Migros-ivinkel een 2§**3 groot succes B (Van onze oorrespondent te Wenen) B Ook ZUrlch heeft zün nachtleven, jn het duurt slechts tot precies 12 Uur Zurich heeft ook een cabaret, waar op ;e wijze de spot wordt gedre- 'iwen met van n'les en nog wat in de we re' i, vooral met. Zwitserland zelf. Een kleine pittige artiste uit Elaas-Lo- tharlngen zingt een chanson: „wanneer he- in ZUrich v|lf uur isdan gaat erger, i ter wereld de zon op, dan sneuvelt er in Korea een soldaat, dan wordt er In m i od een knop gedrukt en mls- pu.e' t-r m Am en ka een experiment, dan w cr tii Wenen een nieuw liedje ge- fcoir.p >n:crd en zit in Amsterdam een kind bil zijn huiswerk. Wanneer het in Eürlch vijf uur is. dan slaat het in Bazel pas vierwant de mensen in Bazel Klin nog langzamer en bedachtzamer dan ei e Zwitsers bij elkaar. Avonds om vijf uur wordt er ln Zü- rleii cn in heel Zwitserland nog hard ge wei dan beginnen de nachtploegen in de fabrieken en de cursussen aan de volksuniversiteiten, dan werkt ook nog al: u i de meest eigengereide man van heel Zwitserland, Gottlieb Duttweiler.de fe st. omstreden politieke figuur van alle kantons, die iedereen kent. die door z|jn ponourrenten en verschillende vakbon den wordt aangevallen, maar die door de kl ne man wordt vereerd. D if.'.e ie,- heeft zich een naam ver- Bw-. cn a's voorzitter van de kleine po- lllt.c'-:> partij der „onafhankelijken". a's Xli-i m het parlement, maar vooral als Jjop liter \o.n de grote „Mlgros"-coópe- r tie, ren bcii||f met 200 winkels en 3m r dan 5000 employés 1 kere dag in mi deed hij zijn flr- Di r a aar-ie van 13 nv.Uioen francs cï: <mu aan de leden van z|jn cocperutie, ■die er aandeelhouders van werden, ter- v la ij ze'.f tevreden was met een sala ry van 30 000 frs, als presldent-commds- 6a i Hij durfde het aan om in dit be- h -I i - paradijs, in dit land van bur- uk fat'.-vm, in 1943 een redevoering lr, hn parlement tc houden en daarbU n t>c-lachten rade een raam van d c-rbp dwaardige gebouw te verbrU- f'cn-a'.'een om dc gewetens wakker te schudden en door zijn daad het bewijs te leveren, dat de hoogste belangen van de mtlonale verdediging op het spel 6t-- p. Dcc nun, die zich aanhanger Bloemt van het kapitalisme, heeft ten ko.van dc grootste offers een handels- sy ieem m het lc-.en geroepen, dat niet rr-kt de niam verdient van „sociaal ka- ■piti diende en hoe groot de winsten wa- Duttweiler ren, die door de tussenhandel werden opgestreken, een winst die tenslotte door de consument moest worden op gebracht. Daarom wilde hij een systeem in het leven roepen, waardoor hU kof fie, en ook andere levensmiddelen, zo goedkoop mogelijk aan de consumenten zou kunnen leveren, en wel door het uitschakelen van de trusts, die vorm van tussenhandel, die volstrekt onno dig was. Bij z|jn terugkeer ln Zwitser land concludeerde hU. dat de reeds be staande coöperaties aioh aan de grote niet meer voldoende dienden. Het ge lukte hem daarop ondanks de grootste tegenstand en alle mogelijke vormen van boycot z|jn systeem van „de laag ste prijzen voor de beste stnndaardarti- kelen" door te zetten en zelfs kon h|J zijn vroegere concuiTenten dwingen zioh bij z|jn prijzen aan te sluiten. In tegenstelling met de „en gros"- Onze Weense correspondent heeft b|l een recjnt bezoek aan Zwitser land de persoon en het werk van de Zwitserse multi-mlllionnalr Dutt- weller leren kennen. In bijgaand artikel vertelt hij over diens be faamde „Migros-cooperatle"en over de voortvarendheid waarmede h|J nu al vele Jaren «ohtereen strijdt voor de belangen van de kleine consument. firma's begon h|j mot de „Migroe", een soort midden-groothandel in de vorm van rijdende levensmiddelenwinkels. Het waren eenvoudige Fordwagens, die de dorpen volgens een vastgestelde dienstregeling bezochten cn levensmid delen aanboden, meestal ln twee quali- teiten en reeds van tevoren verpakt. De prijzen lagen in doorsnee 30 T. lager dan ln de andere winkels. Daarna ont stonden in de steden z|jn Mlgros-wln- kels. die later voor een groot gedeelte werden omgebouwd in zaken met zelf bediening. Overal waar Duttweilcr kon vaststellen, dat de trusts, de tussenhan del en ook de coöperaties, te grote win sten maakten, greep h|J in om de be langen van de laatste consument te dienen. Op die manier ontstonden ook de „kleine taxi's", een nieuw bedrijf, dat zich, ondanks de tegenstand, toch kon doorzetten en dat inmiddels ln Zürtoh navolging heeft gevencen in de „blauwe taxi's", die even göedkcop ver-voeren als de „gele" wagens van Duttweilcr. Nog niet lang geleden voelde hij zioh verder gedwongen een waaraohuwing te laten horen aan het adres van de sla gers. die hij liet weien, dat hun winst marge te breed was. Zijn waarschuwing werd in de wind geslagen, omdat de verenigde slagers van mening waren, d-at Duitt-weiler in zijn winkel met zelf bediening toch geen vlees zou kunnen verkopen; zeker niet in kleine porties, die kant en klaar ingepakt lagen en bovendien neg vers moesten zijn Daar op ging „Dutü". zoals hij algemeen wordt genoemd, tot de aanval over. Hij opende in Zürioh een grote modc-me markthal, naar het Amerikaanse voor beeld van de „super-mai'ket", waar porties vlees- en worstwaren keurig verpakt in de open koelkasten- lig gen.. voor veel minder geld dan in de andere winkels. Het succes was zo groot d3t Duttweilcr de afdeling sla gerij dadelijk moest vergroten. Lage pc ijzen-grote omzet was en ls z|jn parool. Ondanks de kleine win ten werd z|jn coöperatie zo sterk, dat Dutt weiler z|)n ziaken niet alleen kon uit breiden en moderniseren, maar ook nog genoeg geldmiddelen overhield voor culturele doeleinden. Z|j het dan dat daarover door de commissarissen werd beslist. De Migros zorgde voor een soort volksuniversiteit me; 20.000 deelnemers en voor een eigen hotel, waar de leden van de coöperatie tegen een uiterst lage prijs een heerlijke vacantie kunnen doorbrengen. De Migros betaalt uitste kende lonen en salarissen en heeft een vacantie- en pensioenregeling, die naar Zwitserse begrippen voorbeeldig is. wat door de vakverenigingen volmondig wordt toegegeven. Ook wordt de Zwit serse filmproduotie gesteund, aangezien de regering zioh voor dergelijke pro'ec- ten weinig interesseert, en zo kon on langs de première van Heidi" plaats vinden, een eoe-de productie van de „Praesens film maatschappijwelke misschien edhter wat te eenzijdig Zwit sers en vooral een beetie te sentimen teel is. Verder beschikt Migros over ei?en persorganen, vooreerst over de ..Brückcnbauer". een weekblad voor de leden van de coöperatie, en verder over ..Die Tat". de politieke spreekbuis. Duttweilcr, die een mooie villa met een prachtig park aan de gemeente Zil- rloh cadeau heeft ced-aan. woont ze'f ln het meeet bescheiden huisje aan het meer van Ziiridh. ronder personeel. HU rei°t per spoor in de derde klas en rltdt zelf ln een kleine Italiaanse „Topolino", terwijl de andere commissarissen hun zware Amerikaanse wagens bij voorkeur niet in de buurt van de Mirros jwrkeren om hun „chef" niet te prikkelen. Duttweiler ls het type van een uit vinder Telkens is hii op zoek naar iets nieuws, naar een verbetering Kort voor de oorlog bepleitte h|j het aanleggen van grote voo-raden van levens-midde len in tanks onder water, daama ver dedigde hü de bouw van een elven Zwitserse handelsvloot en na de ooriog was h|| een van de eersten, die een vro'e levensmiddelenactde in het leven riep, Bij alle waardering voor deze man blijven tcoh. vooral voor de buitenlan der. versohiilende vragen open. Op de eerste plaats; of z|jn systeem niet de dood betekent van de middenstand. Duttweiler antwoordt hierop, dat a'leen zulke middenstanders worden ui'ge- sohakeld. die oier te weinig vakkennis cr. handelservaring beschikken en die niet ijverig genoeg zijn. Alle anderen kunnen naast zijn Migros blijven be staan en zelfs bloeien, omdat z|jn sytteem van e.k artikel meestal sleo-its twee soorten opneemt, zodat dc mid denstand de mogelijkheid heeft om z;oh te specialiseren op alle andere soorten, van de goedkoopste af tot aan de tun s', e uxe-artike'en. Bovendien zouden de mlddenstandsza-Ven in de buurt van een Migros-winkd juist bloeier. Duttweilcr ls vsn mening, dat zijn systeem ook ln antrre landen kan wor den toegepast, als men maar rekenir.-g houdt met de koopkracht, van het volk cn met de bepia'ie psvchc. Want de reactie op reclame ls b|j ieder volk verschillend. Op oit punt ls Duttweller zeer voorzichtig. A'.s Zwitser ken: hij de Zwitserse mentaliteit, waarbij hij nog ten overvloede wordt gesteund door de a dol een van een elzen psychologisch rec'.2 me-bureau. Hij wil zijn systeem niet opdringen, maau wat hij wel met alle kraoh: be pleit is het beginsel van „dienen" t<>n gunste van de kleine verbruiker Op de vraag of Mirros ook nor sou kunnen bestaan, wanneer zijn systeem in grote omvang navol zing zou vinden, an - woord-t h|): „Dan zou ik mijn ideaai hebben bereikt" Migros in de bestaan de vorm zou dan misschien niet meer noodiakeiü-k zijn, maar on-dat deze wereld niet volmaakt ls. sou Duttweiler zeker weer andere terreinen vinden, waar hij corrigerend zou kunnen wer ken. Duttweiler ls het voorbeeld van een moderne zakenman, die ;n de geest van de huidige tijd in grore ecmoina- t.es der.kt. Soms ls hij zlin t|:d er vooruit meestal gaat hij met z|jn fjd mee. HU is een persoon'.Utehe.d ais Phi lips in ons land en hij bewondegt Ples- man zowel als de Italiaanse groot-in dustrieel eraaf Marrot to. HU is en b'.ljft c? verdediger van de vrije handel en van de vrUe concurrence en hl be schouwt de drang naar persoonlijk tr- ztt als een van de pijler;, v.-3aroo ook de nvdeme economie dient te worden opgebouwd Daarom kan er bU hem geen sprake zUn van communisme, al wis het alleen al op grond van het pa- s'tieve Christendom, waartoe hU zich bekent Zijn systeem van het „sociale kap.ialismc" Is dan ook geen loutere theorie, maar lovende werkelU'kheld. controleerbaar voor ledereen. die Zwit serland bezoekt. Een migros-winkel Meesterwerk uit vroeger periode» Strawinsky's „Petrouclika" Donderdag a.s. uitvoering door Rotterdams Philf\armonisch Orkest Od het concert, dat door het Rotter dams Plillharmonisch Oikest op Don derdag a.s. ln de Stadsgehoorzaal voor K O. wordt gegeven zal een van de belangrUkste werken van de laatste 50 Jaar worden uitgevoerd en wel Stra- winsky s Petrouchka". Igor Strawinsky is een van de meest dom.r.erende f guren in de muziekhis- torie van deze tijd. Hn v as eens het zwarte schaaD in de Europese muziek- were d en bracht de schoolse en conser. vb lieve muziekliefhebbers in opschud ding Het eer-te werk. dat d? algemene aan dacht trok. is zjjn muziek bij het ballet De Vuurvogel", dat voor het eerst in Pariis werd uitgevoerd in 1910 door het Dazhileff Ballet. In 1912 vo'gde het grote bal'et .Petrouchka" eu de opera .D- Nachtrmalen ln 1913 de opmer- ke like muziek b|i de „Sacre du Pnnt- temps". Tot er met D" Nachteeaal" was er maar weinig in Strawinsky's muziek, dat niet kon worden afgeleid van de stijl »-an Rimsky-Korssakow. Bcrodin en de andere componisten uit de Russische school, maar om;tre*k; d» tlid dat .D" NichtrzaV." werd vo'tooid kwam hij sterk onder d? invloed van de erote Oos tenrijks componist en muziektheoreti cus Arnold Sehönberg Sporen van deze invloed kan men vinden ln passages van „Le Sacre du Printemps". Igor Strawinsky Uit de vroege periode is „Pétrouchka" or.z'T-.; life d hrt meesterwerk Met uit zondering van „Le Sacre du Prin temps" en .De Nachtegaal" zltn In de latere werken harmonieën toegepast, die zo lncewikke'd zUn dat zil slechts door ingewijden kunnen worden begrepen, wat tot gevolg heeft dat de publieke opi nie over deze werken dan ook zeer ver deeld ls Dat Petrouchka een meesterwerk is. daaraan hoeft niet te worden getwijfe'd. Het is geschreven ln een he'dere en doorzichtige stijl, die duldelltk is terug te voeren tot die van Rlmskv-Korssakow. doch ln vele opzichten zeer origineel ls en In het bijzonder ln de brlllante rhvthmiek. Het is balletmuziek, maar desondanks heeft het bewezen in de concertzaal als zelfstandige muziek te kunnen woroen uitgevoerd, ook al ontbreekt het visuele element Met het oog ep Strawinsky's naam, zou men zich kunnen voorstellen dat voor een liefhebber die het werk voor het eerst benadert, hem deze muziek wat ingewikkeld voorkomt, echter het tegen deel is het geval Het merendeel van dit werk is zo doorzichtig, als b v. „Shé- hérazade" cn er zijn slechts enkele pas sages. die als moeillik" kunnen worden bestempeld. Indien men dit werk enigs ma'en heeft gehoord, is men er geheel mee vertrouwd geraakt en zal men er ten volle van kunnen genieten. Als soliste treedt op dit concert op de beroemde violiste Ida Haendei, die het vioolconcert in D. van Joh Brahms zal vertolken.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1953 | | pagina 7