Elle geeft een voorbeeld (I)
Eert Zoeklicht
l
#dubbel zo lekker
l dubbel zo zwaar
JvM.tlVS - CHOCOLADE
Mi
LUCHT VOOR rlARION"
PANDA EN DE VERDWIJN-MACHINE
91ste Jaargang
LEIDSCH DAGBLAD
Zaterdag 3 Mei 1952
Derde Blad No. 27599
Spiegeltje, spiegeltje aan de wand.
En: goed voorbeeld doet goed
volgen!
PARIJS, April '52.
Peinzend ging Elle de stad door. Ze
had twintig guldens op zak en haar
opgaaf was daarmee een zomergarde-
robe op te bouwen. Na de inspectie van
de vorige dag was ze tot de droevige I
conclusie gekomen, dat vüf van haar
90 c.m. breedte) zou gaan maken
Maar na even wikken en wegen zette ze
resoluut de schiar in de stof en
Om kort te gaan we hebben Elle in
al haar manipulaties gevolgd en leggen
u in twee afleveringen het patroon
voor van haar practische en eenvoudige
zomerjurk, waarvan de drie delen ge
makkelijk te combineren zijn met diver
se kledingstukken en accessoires van de
garderobe.
I. Allereerst de rok.
De rok bestaat uit drie banen. Een
naad valt midden op de rug (en hierin
wordt een ritsluiting aangebracht), de
-sto[breedte
zomerjurken, om diverse redenen, niet
langer draagbaar waren, en vandaag
had ze de penibele zekerheid, dat haar
zomeruitzet uit zegge en schreven één
nette katoenen jurk bestond.
Voor twintig gulden doe je niet veel
en je stelt er zeker geen garderobe uit
samen, die voor elke voorkomende ge
legenheid uitkomst biedt. Maar toch
zou Elle, volgens het plannetje, dat ze
's nachts had bedacht, aan het eind
van deze dag een rok, een zomerjurk
en ccn zonnejurkje rijker zijn. En dat
alles uit vier en een halve meter ste
vige katoen, die wasbaar en kreukher-
stellend was en een modern dessin op
een prachtig batikrood fond vertoonde:
een niet te besmettelijke, een niet te
Eecaire en een niet te hoog-zomerse
eur, die bij bedekte en bij stralende
hemel, bij een nog bleke en bij een
zongebruinde huid aardig en flatteus
zou staan.
Met een diepe peinsrimpel zat Elle
achter de tafel, de gekochte lap voor
zich, schaar, centimeter en spelden bij
de hand. Ze peinsde over de rok. het
blouse-jasje en het plastron, dat ze uit
die vier en een halve meter katoen (van
twee overige naden bevinden zich zijde
lings voor en verbergen een steekzak. De
rok is aan een gladde tailleband ge
plooid. De plooien worden niet inge
streken.
Van de grote lap worden drie stukken
van 90 centimeter lengte afgesneden.
Deze drie stukken I (figuur 1) worden
naar boven toe 15 centimeter afge
schuimd en aaneengenaaid. Van een der
naden worden de bovenste 20 centimeter
niet dichtgestikt voor de ritssluiting: in
de twee overige wordt de naad. te be
ginnen 7 centimeter onder de bovenkant,
over een lengte van 15 centimeter niet
dichtgestikt <de opening dient voor de
ingang van de zakken i. Aan de boven
kant van de rok worden nu, op gelijke
afstanden, zo diepe plooitjes aange
bracht. dat de omtrek uiteindelijk gelijk
is aan de taille-omvang van de toekom
stige draagster. (Deze taille-omvang
wordt op het lichaam gemeten).
Van het restant van de vier cn een
halve meter stof wordt nu dwars een
baan van 10 centimeter hoogte voor de
tailleband van de rok afgeknipt. Deze
wordt op de geplooide bovenkant van
de rok gestikt, nadat zijn lengte gelijk
is gemaakt aan de taille-omvang plus
4 centimeter 2x2 centimeter voor
de naadjes die aan leder uiteinde moe
ten worden gemaakt).
Uit de stukken, welke van de drie
banen van de rok werden weggesneden
(figuur 1) worden vier lapjes in de vorm
van patroon Ia geknipt, welke twee aan
twee op elkaar worden gestikt, terwijl de
15 centimeter, die tussen X en Z zijn
begrepen, worden opengelaten. Langs
deze opening worden de zakken in de
openingen van de twee roknaden ge
naaid.
In de derde roknaad wordt de rits
sluiting bevestigd De tailleband wordt
naar binnen dubbel gevouwen en vast-
gezoomd. De rok wordt op de gewenste
lengte omgezoomd.
Voordat dc rest van het pakje klaar
is. kan de rok reeds dienen met een
zwart wollen truitje, met een witte
blouse of met een gekleurd katoenen
zomertruitje.
(Wordt vervolgd).
J. V.
OP DE BOEKENMARKT
Marian Castle. „DEBORAH". -
H. P. Leopold N. V. 's-Graven-
hage 1951. Vertaling K. van
der Geest.
Deborah, de vitale boerendochter, af
stammeling van de Amerikaanse pio
niers. voelt dat het jenze geslacht zioh
ook cultureel en wetenschappelijk ont
wikkelen moet, nu de grondslagen, die
een behoorlijk bestaan waarborgen, ge
legd zijn. Als ondernemende Ameri
kaanse is geen taak haar te zwaar om
haar doel te bereiken. Haar studietijd
wordt afgebroken dooi- de ziekte van
haar moeder, maar als deze genezen is,
trekt zu weg van haar vaders boerderij
en vindt een betrekking als onderwij
zeres. Zij huwt het hooofd van de school,
een man die haar intellectuele ambities
bevredigt, doch reeds na enkele jaren
van geluk sterft hij en zij blijft met
l drie kinderen achter. Zij sluit een twcc-
de huwelijk en zet al haar energie in
voor de opvoeding van haar kinderen.
In het leven van deze dappere vrouw
en ook in dat van haar kinderen, vindt
de lezer een goed beeld van het Amerika
I uit het laatste gedeelte van de vorige
eeuw, zowel van het leven op het platte-
land als van dat in de kleine steden.
Het is een levenslustig, maar zeer zeker
'geen oppervlakkig verhaal.
Mona Gardner. ..TOME". - J. H.
Gottmer, Haarlem 1952.
Deze roman speelt in Japan en wel
r.a de tweede wereldoorlog, die de grote
stoot hielt gegeven tot de emancipatie
van de vrouw in dat land. Tomo ls een
boerenvrouw opgegroeid in de traditie
van de eerbied voor alles wat man is.
Ma3r zij heeft een helder hoofd er.
waagt het zelfstandig te denken. Als
haar man. die ontwricht uit de oorlog Ls
teruggekeerd, bu een vloedgolf om het
leven komt, dringt het langzaam tot
haar door, dat haar broer thans het
hoofd van het gezin traag en dom
is. Stukje bij beetje ontworstelt zij zich
aan de conventie en heeft zelfs de moed
om haar kleine zoon, het mankind, o
schande, een pak voor zijn broek te
geven, als deze knaap een poging doet
om het huis in brand te steken, iets dat
blijkbaar tot op dat mement tot de ge
wone bez gheden van Japanse mankin
deren scheen te behoren.
Dit verhaal is boeiend van sfeer, wat
hoofdzakeluk te danken is aan de goed
beschrijvende gedeelten en aan de ken
nis, die de schrijfster blykbaar van Japan
heeft. Haar karakters zijn wel heel sterk
wit-zwart. zodat men het gevoel krijgt
hier meer met spreektrompetten dan
met menselijke wezen te maken te heb
ben. Bovendien is het eerste derde ge
deelte onnoemelijk veel beter dan de
rest.
(Ingez. Med.-Adv.)
Lau Shaw. „RIKSHA BOY". -
A. J. G. Strengholt Amsterdam
1952 - Vertaling uit het Ameri
kaans door II. Peters.
Van Japan stappen wy over naar Chi
na om aldaar hc-t leven te volgen van
de riksha-boy. Happy Boy. Aan de naam
van de schrijver zou men veronderstel
len hier met een authentieke Chinese
roman te doen te hebben, doch de ver
taling is uit het Amerikaans, zodat
dit boek dus een vertaling van een ver
taling kan zijn. tenzij de schrijver Lau
Shaw het Amerikaans beheerst als de
de taai van zijn land. Gezien de psycho
logische bijzonderheden en de wijze van
beschrijven meen ik Wel te moeten con
stateren, dat wij hier m:t het werk van
een niet-Europeaan te doen hebben.
Happy Boy komt uit het binnenland
en beproeft zijn geluk in Peking als
riksha-jongen. Hij is nuchter en vast
houdend en laat zich van zijn eens ge
vormde plannen niet afbrengen Dat het
hem niet meeloopt in het leven, vindt
zyn oorzaak in omstandigheden, die hij
niet in zijn hand heeft. Het geluk zit
hem ondanks zijn naam niet mee
niet bij zijn werk en niet bij de liefde
maar hij zit niet bij de pakken neer en
blijkt even taai te zijn als de bamboe
uit zijn geboorteland.
Het boek roept beelden op van de stad
Peking, van het 1 ven van de kleine
luiden van hun lijden en van hun
vreugden. Wij vinden een beschrijving
van een individu uit een volk waar men
over het algemeen in Europa weinig
begrip van heeft. De milieuschildering
is zeer zeker interessant en het enige
jammere is, dat de schrijver zijn verhaal
niet op een wat breder plan opgebouwd
heeft.
Toon Kortooms. „DEZE JONGE
MAN"- G. H. Gottmer
Haarlem 1952.
Deze auteur, van wie mij nooit eerder
een boek onder ogen gekomen was, kan
iets dat maar weinig schrijvers in Hol
land kunnen, nJ. een opgewekt nieman-
dalletje voor de dag brengen De hele
geschiedenis van zijn held Theodoor is
van een volkomen onmogelijkheid, maar
dat neemt niet weg. dat het verhaal
toch iets aantrekkelijks heeft door zyn
•aart en zijn opgewektheid. Wanneer
deze schrijver eens wat kieskeuriger was
in zijn grapjes on. zich eens wat meer
algemene ontwikkeling aanmat en aan
wilde nemen, dat men iemand die jonk
heer is. bepaald niet met „jonkheer
aanspreekt, dan zou er wellicht een klein
formaat Wodehouse uit hem kunnen
groeien. Enfin, wie weet
■CLARA EGG INK.
FEUILLETON
Jos Lodewijks
31)
„Ik ben vorige maand negentien ge
worden", zei ze. „Op die dag was het
juist drie jaar geleden, dat ik in dit
huis kwam. Ik herinner me nog leven
dag hoe lk mij daarop verheugd had
want in het weeshuis, waar ik opgroei
de, was het leven saai en zonder een en
kele prettige kant. De verpleegsters wa
ren er vriendelijk en niet al te streng,
dat is waar. maai- tot mijn zestiende toe
leefde ik in de ellendige sleur van het
tehuis, met driehonderd kinderen teza
men in een akelige sfeer van discipline
en regelmaat. Het eten was goed, maar
eenvoudig en steeds hetzelfde, dag in
dag uit. Ik kreeg nooit bezoek, want ik
had geen familie. Vandeam zag ik niet
voor ik hier kwam, ik wist met wie hy
was en ik had pas kort geleden voor het
eerst van hem gehoord.
Op een dag vertelde de directrice my
over hem. Zy kondigde mij aan, dat ik
uit het huis zou vertrekken en bij hem
zou gaan wonen, omdat ik zijn dochter
was. Ik stond verbaasd en ontsteld: Nie
mand had mij ooit verteld, dat ik een
vader had, en zeker niet, dat hij een
van de rijkste en machtigste mannen
van Zuid-Amerika was. Later begon ik
my voor te stellen hoe het zijn zou, een
eigen vader te hebben en met hem in
een prachtig huis te wonen. O, je kan
je niet voorstellen, wat een meisje van
16 jaar allemaal fantaseren kan. Ik was
dolgelukkig en kon bijna niet wachten
op de grote dag, dat ik vertrekken zou
er. bij hem zou gaan wonen
Hy was erg vriendelijk voor my, toen
ik aankwam en hij liet mij allerlei mooie
dingen uitzoeken, kleren en sieraden en
meubels voor op mijn kamer. Ik had
my hem weliswaar heel anders voorge
steld liever, zachter, echt zoals je
denkt dat een vader is die je nooit ge
zien hebtMaar die eerste maanden
was ik toch erg gelukkig. Ik genoot van
al de rijke dingen om me heen, mijn
kleren, mijn kamers, de tuin, de maaltij
den.... En ik deed myn best om in
mijn vader de eigenschappen te ontdek
ken, die ik hem in mijn fantasieën had
toegeschreven. Ik kreeg een lerares, die
mij talen leerde en ik probeerde steeds
maar weer erg dankbaar voor al die wel
daden te zijn. En toch voelde ik een on
bestemde afkeer van hem, die met de
dag sterker werd. Ik was boos op mezelf
en schold mezelf uit voor ondankbare
maar het hielp niet Ik moest toen al
intuïtief gevoeld hebben, wat hij met mij
van plan was en mischien ook leefde in
my de haat voort, die mijn arme moeder
voor hem moet hebben gehad
Hij vertelde mij op een dag zonder
blikken of blozen mijn hele levensge
schiedenis. waarvan ik altijd gedacht
had dat ze ln het weeshuis was begon
nen. Hij zat voor het haardvuur op een
winderige avond en vroeg mij bij hem te
komen zitten en te luisteren zonder hem
in de rede te vallen.
Hij vertelde mij, dat hij mijn moeder
had leren kennen, toen hij ln Nederland
was. Zij was de dochter van een dorps
onderwijzer cn had gesolliciteerd op een
advertentie, die mijn vader had geplaatst
in Nedeilandse kranten, terwijl hijzelf
een trip in Europa maakte. Hij vroeg
daarin een secretaresse, genegen om
enkele jaren in Zuid-Amerika te werken.
Zij kwam in dienst en reisde met vader
naar hier, en een tijdlang schijnt zij een
ijverige secretaresse voor hem te zijn
geweest. Hoe het precies gegaan is, kan
moeilijk worden nagegaan, want alles
wat ik je nu vertel, weet ik van mijn
vader zelf. en je kan begrijpen, dat hy
mij niet objectief heeft ingelicht. Maar
ik veronderstel, dat moeder al gauw-
meer dan genoeg van haar werkgever
had. Zyn levenswijze zal haar allerminst
met bewondering en eerbied voor hem
vervuld hebben. Vader vertelde me, dat ze
tenslotte met hem trouwde om zijn geld.
maar ik ben er van overtuigd, dat hij
haar ertoe gedwongen heeft. Wie weet
op wat voor verachtelijke manier. Mis
schien is hij verliefd op haar geworden
en wat hij hebben wil, neemt hy, dat
staat vast. Maar liefde, echte waar
achtige liefde kon je van hem niet
verwachten. Natuurlijk heeft hij spoedig
genoeg van haar gehad en heeft hij
haar beestachtig behandeld. In ieder
geval heeft zij meermalen geprobeerd
om van hem vandaan te gaan en naar
Holland terug te keren, maar hy wist
dat te verhinderen. Hij is erg handig
in die dingen
Moeder stierf bij mijn geboorte. Waar
schijnlijk heeft hy op dat moment het
plan gehad zich verder niet meer met
het kind te bemoeien, want hy liet my
opvoeden in volkomen geheimzinnigheid
over myn afkomst. Ik groeide op zonder
te beseffen, dat het de ryke Vandeam
was, die myn verpleging betaalde en
zonder enig idee van het feit, dat ik
nog een vader had.
Toen ik hier kwam, nam ik mij voor
te proberen van hem te houden en te
maken, dat hij van mij houden zou.
Belachelijk, niet? Toen lk dc waarheid
uit zijn mond hoorde, dacht ik aan dat
voornemen en het was het enige waar
over ik nog zou hebben kunnen lachen.
Hy vertelde my alles allemaal zonder
schaamte, op koele, zakelijke toon. alsof
het een interessante verhandeling was,
waarbij niet onze intiemste gevoelens
betrokken waren. Ik viel hem niet in
de rede, de hele avond niet, eenvoudig
omdat ik geen woorden wist te vinden.
Ik was eenvoudig verdoofd van ellende
en haat, maar hij ging onverstoorbaar
door en wat er volgde was zo mogelyk
nog erger.
Hy had my by zich laten komen, zei
hy, omdat hy begrepen had van hoeveel
nut een welgeschapen, aantrekkelijke
dochter voor hem zou kunnen zyn. „Hy
voegde erby, dat hij niet op mijn liefde,
noch op myn dankbaarheid gesteld was.
doch alleen belangstelling had voor myn
stipte gehoorzaamheid. Hy eiste van nnj
niets, zei hy. dan deze gehoorzaamheid.
Ik kon genieten van alles wat hij mij
gaf. ik kon beschikken over zijn rykdom.
zoveel ik wilde. Als ik slechts m de
gaten hield, dat er een moment zou
komen, waarop hij mij zou zeggen wat
ik te doen had. En dat zou niet eens zo
onprettig zyn, voegde hy er aan toe. Een
massa meisjes in dit land zouden je be-
nyden, zei hy lachend.
Wat was het dat hij eiste? Ik weet het
nu. Het is een spel, dat begon daags na
die avond waarop hij my alles vertelde.
Een spel dat hem helpt zijn absolute
macht te handhaven en zyn commer
ciële tegenstanders knock-out te slaan
als zij te lastig worden naar zyn zin.
„Je bent zo heel anders dan de vrou
wen van dit land", zei hy eens. „Dat
trekt de mannen aan. Ze vliegen er in,
dat zeg ik je."
Hij had gelyk, ze vlogen erin. Hy voer
de mij op als een sirene, die de mannen
w aarop hij zinspeelde moest verlokken cn
binden, verblinden en boeien, om ze ten
slotte te compromitteren en te vernieti
gen(Wordt vervolgd»
Deviezennota Ned. Regering
Verschenen is een uitvoerige deviezen-
nota der Nederlandse regering.
De conclusies waartoe zij op grond
van haar uiteenzettingen komt. kunnen
in het kort aldus worden samengevat:
De eerste maanden van het jaar 1951
gaven een alarmerende ontwikkeling te
zien. De oorzaak daarvan moet men
voor een belangrijk deel zoeken in het
internationale politieke gebeuren en de
reacties van de wereldmarktprijzen daar
op. doch ook in het feit. dat deze ex
terne factoren een verstoring van het
binnenlandse monetaire evenwicht kon
den teweeg brengen.
De ontwikkeling in het jaar als geheel
genomen, kan uit betalingsbalansoogpunt
als niet onbevredigend worden gekwalifi
ceerd.
De door de Europese Betalings Unie
geboden mogelijkheid van multilaterale
verrekening van saldi heeft ongetwij
feld ook in 1951 voor ons land vruchten
afgeworpen Het convertlbiliteitspro-
bleem zelf is evenwel in het afgelopen
jaar niet dichter tot een oplossing ge
bracht. Het dollartekort, zowel van de
gezamenlyke nlet-dollarlanden als van
Nederland, is zelfs nog toegenomen.
Sedert 1951 zyn inmiddels weer enkele
maanden verstreken.
Het staat vast. dat van een duide
lijke seizoensomslag ten ongunste, zo
als deze op grond van de ervaring voor
deze maanden kon worden verwacht,
tot dusverre geen sprake is geweest.
Het zou echter naar het oordeel van
de regering stellig voorbarig zyn de
conclusie te trekken als zou het vraag
stuk van de totale betalingsbalans niet
langer de nauwlettende aandacht ver
dienen.
Nu zich de ontwikkeling, ook na
uitschakeling der toevallige factoren,
echter gunstiger laat aanzien, behoeft
liet beleid ten aanzien van de beta
lingsbalans evenwel niet meer in die
mate als overheersend te worden be
schouwd.
SPELEND JONGETJE GEDOOD.
Het 6-jarig zoontje van de heer H.
Holtman te Apeldoorn speelde nabij de
ouderlijke woning, te zamen met een
vriendje met een bal. Toen de bal op
een gegeven moment op de rijweg te
recht kwam. holde het ventje deze na.
er niet op lettend dat een personenauto
naderde. De bestuurder kon een aan
rijding niet meer voorkomen; de jongen
werd op slag gedood.
Radio-programma
A OOR ZONDAG 4 MEI.
Ilversum I (402 M.) NCRV 8 00
nieuws en weerberichten. 8 15 gram muz
8 30 morgenwijding. 9 15 Christelijke Zang
vereniging. KRO 9 30 nieuws cn water
standen 9 45 gram muziek) 9.55 hoogmis.
1130 gram muziek. 11.40 Cembalo Gezel-
23Panda liet er geen gras over groeien. Nog maar
nauwelijks liad liij zijn plannen gemaakt, of hij
greep al een paar verf pot ten en kwasten. Wat ga
je nu doen, Pandake?" vroeg Joris Goedbloed. die
met een groot vertoon van wetenschappelijke ernst
aan zijn bureau gezeten was. ..Zult ge niet overijld
optreden? Zoudt ge niet nog eens eventjes na
denken?"
„Ach wal!" riep Panda uit. Jij bent zo onpractisch.
Joris! Die lelijke borden moeten weg - dat is het
allereerste wat er moet gebeuren! Dat is toch te
gek - al die afschrikwekkende opschritfcn voor
zo'n mooie uitvinding!"
Het hoeft ons dan ook niet te verbazen, dat hij al even
later buitenstond, waar hij zich afvroeg wat liij nu
met die borden zou gaan doen. „Al dat GEVAAR -
GEVAAR - GEVAAR - moet er af", dacht hij. „en
al die akelige doodskoppen moeten we ook kwijt.
Ik zal er een flinke kwast over haten, cn dan zoiets
schrijven als: „Komt nader!" Sensationele uitvin
ding in uitvoering!", „Op aanvrage te bezichtigen!".
Dan krijgen we vast bezoekers, en dan worden we
beroemd".
Zo ging hij dus aan tut werk.
Intussen zat Joris Goedbloed nog steeds peinzend
aan zijn bureau. „Het is ccn kwiek baaske. dat
Pandatjc". mompelde hij. „Een ventje waar wat in
zit! Weliswaar vrees ik. dat zijn aanleg voor weten
schappelijke studie maar gering is. doch dat neemt
niet weg dal liet ventje het een eind kan brengen!
Hm! Het is jammer, dat mijn aangeboren beschei
denheid mij verhindert, dit soort werkzaamheden
zelf te doen. Ik ben nu eenmaal gedoemd tot het
leiden van een zuiver, doch stil gclecrdcn-bcstaan...
Hm! Het zou ccn verkeerde indruk geven wanneer
ik zelf reclame ging maken. Wij. geleerden, doen
dat niet. Het is veel beter om dat aan een ander
over te latenHa-ha! Hm!" Het waren dus
mooie gedachten waarmee hij zich bezig hield -
maar wat was dat voor ccn vals lachje dat hem
ontglipte?
„ecrberlchten en katholiek
13 10 lunchconcert; 13.35 „Uit het
Boek der Boeken"; 13.50 omroeporkest cn
solist. 14.45 „Hoe ls het tolk vertegen
woordigd?", causerie, 15.00 tenor en plano;
15 30 planotrio; 16 05 gram.muzlek. 16 10
.Katholiek Thuisfront Overal". 16 lo
sport; 16 30 vespers; IKOR 17.00 studio-
dienst- 18 00 Het venset der kerken",
klankbeeld, NCRV 19.00 gram muziek;
16.15 „Met de Christenheld van alle
eeuwen", causerie; 19.30 nieuws, sportuit
slagen en weerberichten; KRO 19.45 ac
tualiteiten- 19 52 boekbespreking; 20 05
„De gewone man zegt er "t zijne van;
20 12 gram muziek 20.20 Metropole Or
kest- 20.50 „Kinderen spelen ln mijn
straat", klankbeeld; 2105 Maastrichts
Stedelijk Orkest en solist. (In de pauze:
gram muziek i; 22 10 ..De Strijd om het
Recht", klankbeeld: 22 25 gram muziek;
22.45 avondgebed en liturgische kalender;
23 00 nieuws; 23 1524 00 gram.muzlek.
Hilversum II (298 Mi VARA 8 00
nieuws, weerberichten en postdulvenbe-
rlchten- 8 18 gram.muzlek; 8.30 veilig
heidspraatje. 8 40 orgel. harp. vlooi er
zang; 8 57 sportmedcdellngen en postdul-
venberichten. 9 00 vacantletips 9 10
gram.muzlek; 9.45 „Geestelijk leven", cau
serie- VPRO 1000 voor de Jeugd; IKOR
10.30 jeugddienst. AVRO 12.00 orkestcon
cert; 12.40 „Even afrekenen, heren"; 12.50
„De Spoorwegen spreken", causerie; 13.00
nieuws en weerberichten, 13 05 medede
lingen of gram muziek; 13.10 amateurs
programma; 14 00 boekbespreking, 14.20
gram.muziek 14.45 Radio Phllharmonlsch
orkest; 15 55 fllmpraatje; 16 10 orgelspel;
16.30 sportrevue. VPRO 17 00 Tussen
Kerk en wereld", causerie; 17.20 Van het
Kerkelijk erf". causerie; VARA 17.30
„Monus. de man van de maan", hoorspel
voor de Jeugd; 17.50 sportjournaal. 18 15
nieuws en sportuitslagen. 1830 cabaret.
19 00 gevarieerde muziek 19 30 ..Radio-
lympus": AVRO 20 00 nieuws. 20.05 geva-
■*- muziek: 21.05 .Een reis vol ge-
hoorspel; 2140 AVRO-allerlel:
2145 gram muziek: 22 00 cabaret. 22 30
strijkorkest: 23 00 nieuws; 23 15 week
overzicht; 23 2524.00 dansmuziek.
Engeland. BBC Home Service (330 M I
2 10 crltlcken; 12.55 weerberichten; 13 00
tleuws- 13.10 ..Country Questions"; 13.40
tram muziek. 14 00 wenken voor de tuin;
.4.30 orkestconcert; 15 00 hoorspel; 16 00
opera-orkest. 16 45 boekbespreking; 17 00
voor de kinderen. 17.50 causerie. 17.55
weerberichten; 18 00 nieuws; 18 15 sym-
phonle-orkest; 19 45 vespers. 20 25 Ucfda-
digheldsoproep, 20 30 hoorspel, 2100
nieuws; 21.15 Schots orkest; 22.00 klank
beeld; 22 30 voordracht; 22 52 epiloog;
23.00—23.03 nieuws.
Engeland. BBC Light Programme (1500
en 247 M 1 12.00 verzoekprogramma: 13.00
gevarieerd programma; 13.30 variété or
kest en solist. 13 45 gevarieerd programma.
14 30 gram muziek: 15.30 voor de vrouw;
16 00 gevarieerd programma: 16 30 geva
rieerde muziek, f7 30 gram muziek 18 CO
hoorspe' met muziek. 18 30 gevarieerd pro
gramma. 19.00 nieuws en radiojournaal.
19.30 gevarieerde muziek: 2030 commu
nity hymnslnglng: 21 00 gevarieerd pro
gramma; 22 00 nieuws; 22.15 vierhandig
pianospel; 22 30 muzikale causerie: 22.45
orgelspel: 23 15 lichte muziek; 23.56—
24.00 nieuws
Nordwestdculsrher Rundfunk (309 M
12.00 omroeporkest en solist; 13 00 nieuws;
13.30 gevarieerde muziek, 14.30 verzoek
programma; 16 00 dansmuziek. 18 00 sym-
phonie-orkest; 19.00 nieuws; 20 00 amuse
mentsmuziek 2145 nieuws: 22.15 rhyth-
mische muziek 24 00 nieuws; 0.101 00
symphonle-orkest.
Fmnkrhk, Nationaal Programma (347 en
249 M i 12.00 gram muziek: 13.00 nieuws;
13 20 hoorspel; 15 30 Azor operette;
17.15 grammuzlek 17 50 orkestconcert:
19 30 grammuzlek; 20 00 Idem. 20 15
licht» muziek. 22 35 kamermuziek; 22 35
gram.muzlek. 23 4524 00 nieuws.
Bru»el. 481 en 324 M. 481 M. 12 08
omroeporkest. 13 00 nieuws. 13 15. 14 30.
15 00. 15 45 en 16 45 gram muzlek: 17 00
r.leuws 17.10 Jazzmuziek: 19 00 godsdien
stige uitzending 19 45 nieuws.. 20 00 om
roeporkest; 2100 grammuzlek: 22 00
nieuws. 22.10 gram.muzlek: 22.50 nieuws.
324 M. 12.00 radiojournaal; 12.30 weer
berichten: 12 34 Vlaamse muziek; 13.00
nieuws; 13 15 gram.muzlek: 13 30 voor de
soldaten; 14.00 gram muzlek; 15.30 Idem:
16 00 sport. 16 45 gram muzlek! 17 00 en
17 40 idem' 17 45 sportuitslagen 17 50 cn
18 00 gram muziek; 18.30 godsdienstig
halfuur. 19 00 nieuws 19 30 gevarieerd
programma: 21 00 symphonic orkest, koor
cn solist; 22 00 nieuws 22.15 verzoek
programma. 23.00 nieuws; 23.05—24.00
gram.muzlek.
Illlv
VOOR MAANDAG 5 MEI
(402 m.) NCRV: 7.00
Nieuws; 7 18 Gewijde muziek; 7.45 Een
woord voor de dag; 8.00 Nieuws en weer
berichten; 8 10 Sportuitslagen. 8.20 Gra-
mof muziek; 8.45 Idem. 8.55 Voor de huis
vrouw; 9 00 Voor de zieken; 9 30 Water
standen; 9.35 Herhaling famllle-competl-
tle; 10 10 Orgelspel; 10 30 Morgendienst.
11.00 Alt en plano. 11.25 Gevar. progr
12.15 Gram muzlek. 12.25 Voor boer en
tuinder. 12 30 Land- en tuinbouwmede-
dellngen. 12.33 Orgelconcert; 12 59 Klok
gelui; 13.00 Nieuws; 13.15 Mandoline-
ensemble; 13 45 Gram muz; 14 00 School
radio: 14.35 Gram.muzlek. 14.45 Voor de
vrouw, 15 15 Grammuzlek; 15.30 Kamer
muziek. NATIONAAL PROGRAMMA (Be
vrijdingsdag); 16.00 Klok en fanfare; 16 04
Toespraak door prof. dr J. B. Kors O.P..
16.10 Volksliedjes en -dansen; 16.45 Vrij
heidsfeesten bij andere volken"; 17.15 Pro
menade-orkest; 17.50 „Elf Droppings";
18.00 Klok; 18 01 Nieuws; 18.15 „De op
bouw van Rotterdam", vraaggesprek;
18.20 Gram.muzlek. 18.45 Omroeporkest,
groot koor en solist. 19.10 Klankbeeld
over Franklin Delano Roosevelt; 19.30
Metropole orkest; 20.00 Klok; 20 01 Nieuws
en weerber., 20.08 „Sterker door Strijd",
bijeenkomst ter herdenking van de be
vrijding ln de Koninglnnekerk te Rotter
dam. 21.10 Grammuzlek; 21.15 „Elf Drop
pings". een radlo-vlleg-wedstrljd ter her
innering aan de voedsel-dropplngs ln 1945
23 00 Klok; 23.01 Nieuws; 23 15 Gram
muzlek; 23.57—24 00 Sluiting en WUhel-
llllversum II. (298 m.) AVRO; 7 00
Nieuws; 7 15 Ochtendgymnastiek; 7.30
Gram muziek; 8 00 Nieuws; 8.15 Gram.
muzlek; 9.00 Morgenwijding; 9.15 Gram -
muziek. 9.25 Voor de hulsvrouw; 9 30
Grammuzlek. 11.00 „Moeilijkheden en
mogelijkheden van de -moderne lucht
vaart" causerie; 11.15 Koorzang; 11.45
Voordracht; 12.00 Lichte muziek, 12 30
Land- en tulnbouvvmededelingen; 12 33
In 't spionnetje; 12.38 Mannenkoor, 13 00
Nieuws, 13.15 Mededelingen of gramjnu-
zlek. 13.20 Lichte muziek; 14.00 „Wat
gaat er om ln de wereld?", causerie; 14.20
Gram muziek; 14.30 Voordracht met harp
spel; 14.45 Strijkkwartet; 15.15 Dans-
I).
Experimenteel televisie-programma.
NATIONAAL PROGRAMMA
16.1517.15 Open lucht voorstelling van
het toneelspel „Leldens Ontzet".
Engeland. BBC llnme Service. 330 m.:
12.00 Gevar. muziek. 12 25 Gevar. progr..
12.55 Weerber.; 13 00 Nieuws; 13 10 Gevar.
progr 13 55 Sport; 14 00 Schoolradio;
15.20 Discussie over actuele vraagstukken.
16 05 Operettemuziek; 16.30 Interviews:
17.00 Voor de kinderen; 17.55 Weerber.;
18 00 Nieuw s. 18 15 Sport: 18.20 Causerie.
18 30 BBC Northern Orchestra; 19.30 Cau
serie: 19.45 Planoduo; 20.00 Gevar. progr.;
20 45 Causerie; 21 00 Nieuws. 21 15 Hoor
spel; 22 45 Parlementsoverzlcht; 23.00
Nieuws; 23.03 Schaken.
Engeland, BBC Light Programme: 1500
en 217 m.: 12.00 Orgelspel; 12.30 Dans
muziek; 13.00 Orkestconcert; 13.45 Voor
de kinderen, 14 00 Voor de vrouw; 15.00
Gevar. muziek. 15 30 Voor de soldaten;
15.45 Gevar muziek; 16.15 Mrs. Dale's
Dagboek; 16 30 Hoorspel; 17 40 Planoreci
tal 18.00 Zang en gitaar; 18 15 Orgelspel:
18.45 Hoorspel. 19 00 Nieuws en radiojour
naal; 19.25 Sport; 19 30 Hoorspel; 20 00
..Friends and Relations"; 20 30 Gevar pro
gramma; 21.00 Idem: 22 00 Nieuws. 22.15
Actualiteiten; 22.20 Dansmuziek; 23.00
Voordracht; 23.15 Gevar. muziek. 23.56—
24 00 Nieuws
\ordwestdeutseher Rundfunk. 309 m.:
12 00 Orkestconcert; 13 00 Nieuws; 13 30
Omroeporkest; 15 50 Am us. muziek; 16.40
Rhythmlsche muziek. 17 00 Nieuws; 17 45
Gevar. progr.; 19 00 Nieuws; 19 30 Sym-
phonle-orekst en koor; 21.15 Amus muziek
2145 Nieuws. 22 05 Klankbeeld; 23.30
Vlooi en piano; 24.00 Nieuws; 0 301 00
Dansmuziek.
Frankrijk. Nationaal Programma. 347 en
.119 m.: 12.00 Gram muzlek; 12.30 ,,L' In-
constante au clnlr de lune", cantate, 13.00
Nieuws: 13.18 „Le Rosslgnol de St Malo",
opera: 13.58 Gram.muzlek; 14.00 Nieuws;
14.05 Gram muziek. 14.30 Hoorspel; 16 00
Kamermuziek; 17 00 Gram.muzlek: 18.30
Amerikaanse uitzending; 19 00 Gram.mu
zlek; 20.00 Nationaal orkest- 23 20 Gram.
muzlek; 23.4524 00 Nieuws.
Brussel. 484 en 324 m. 484 m.: 12 05
Omroeporkest; 13 00 Nieuws: 13.10 Strijk
orkest: 14 15 cn 15 00 Gram muzlek. 16 00
Amus.orkest; 16 25 Gram.muzlek. 16.35
Amus orkest. 17 00 Nieuws. 17 15. 17 45 en
19 00 Grammuzlek; 19 45 Nieuws; 20 00
Omroeporkest en koren 20 45 Gram.mu
zlek: 21.15 Hoorspel met muziek; 22 00
Nieuws: 22.10 Grammuzlek 22 50 Nieuws.
324 n».: 11.45 en 12 15 Grammuzlek.
12 30 Weerber.; 12.34 Voor de landbouwers
1242 Gram muzlek; 12.50 Koersen: 12.55
Grammuzlek: 13 00 Nieuws: 13 15 Gram -
muziek 14 00 Orkestconcert: 14 40 15 30
en 16 15 Gram -muziek; 17.00 Nieuws
1710 Lichte muziek; 18.00 Franse les-
18 15 Grammuzlek; 18 25 Financiële kro
niek 18 30 Voor de soldaten. 19 00 Nieuws
19 30 Gram muz 19 50 Voordracht 20 00
K^ner-'V-t »n solisten: 21.45 Grammu-
zi»k: 22 00 Nieuws- 22 15 Orcelspel; 22.35
I Gram muziek; 22 55—23.00 Nieuws.