LEERMUIS:
Een Zoeklicht
geschiedenis van een wraak
PANDA'S HEREN-
Jaargang
LE1DSCH DAGBLAD
Zaterdag 15 Maart 1952
Derde Blad No. 27559
een uiterst nuttig dier
Kijkjes in de natuur 'teem cen ST'Jzc pad zijn of een sala-
1 mandertje! Ofeen vleermuis!
Het kan geen kwaad als men ln zo'n
geval allereerst aan de omstanders laat
zien. dat een vleermuis niet zo maar in
eens opspringt en gaat rondvliegen Ze
kruipen rond op hun „vleugels".
Verder kan men het diertje met de
vingers aan de eindpunten van de uit
gespreide vlieghuid pakken, eerst aan
de ene en dan aan de andere, zonder
dat het ons kan bijten en dan kan men
het wonderlijk gebouwde, het buitenge
woon interessante beestje, rustig bekij
ken En gelooft U maar, dat er heel
wat aan te zien ls.
De mecsten van U zullen echter voor
zo'n nauw contact feestelijk bedanken
en dat is dan hun goed recht Als zij
het dier maar weer een behoorlijke kans
geven en het beschermen tegen de bij
gelovige vernielers, die eenvoudig niet
overtuigd willen worden.
Die goedwillendé maar heimelijk toch
griezelende luitjes dus. blijven echter
vragen: ..Wat moeten we doen. als zo'n
vleermuis tijdens de schoonmaak uit de
markiezen duikelt of op de zoldervlie
ring wordt wakker gemaakt?
jt- ten onrechte - een
slechte reputatie
-lezeres stride mij een vraag over
i«:muisje En omdat dit beestje
s na van het jaar. als de schoon-
n?n eaan rondzweven in
■lallen, schuren en op zolders.
e?ns uit z!)n winterslaap wordt
r «schud, kan het zijn nut heb-
ii ik eens schrijf over een dier-
volkomen ongevaarlijk is en
uiterst nuttig voor de mens. maar
irr nochtans de onzinnigste praat-
opgedist. Die praatjes en ver
arden nog maar steeds geslikt,
is onderwijs, ondanks publicatie
ihting.
ri; taai als oud leer en angst
tr. tweelingbroertje van. Angst.
r. gevolg is van onbekendheid
i. erezegdc: onbekend maakt on-
.5 nog niet zo gek; immers.
■Bt op de practjjk van het leven,
lee behoort ook de verhouding
■dier.
meer dan eens heb ik in het
testeld de invloed, die van ons,
i-vnen. kan uitgaan op het kind.
bet betreft de behandeling van
brui, waarmee het in contact
«urbij ik de nadruk heb gelegd
ir. noodzaak, dat wjj ons tot be
heersing dwingen, speciaal
het vreemdsoortige en onbekende die
ren betreft.
Behalve, dat het kinderachtig staat,
als we zo gauw van de kook zijn ten
overstaan van de critische jeugd, is er
ook 't gevaar, dat het jonge kind ons
voorbeeld o zo licht overneemt. Want
kinderen imiteren van nature en met
name die onberedeneerde^ onbeheerste
argst voor iets onbekends, gaat er bij
hen maar al te gemakkelijk ln.
Echter zijn ze even goed te wennen
aan een zekere kalmte, aan een rustig
handelen en behandelen. Angst verwij
dert ons van het dier, nadert het. al is
het nog alleen maar in de geest. Is
eenmaal de aandacht gewekt, dan komt
de belangstelling allicht ook wel. och en
dan marcheert de rest van zelf.
Als ik een groepje 14-jarigen om me
heen heb staan en ik laat een doodge
wone mus zien. die in m'n hand zit te
hijgen van angst, mag ik graag letten
op de gezichten van het jeugdige pu
bliek. Het zijn meestal de' meisjes, die
naar het diertje kijken of het een mon
ster is. dat zo dadelijk op ze zal worden
afgevuurd. Er is in hun ogen. in hun
i hele houding een angstig afwachten,
I dat bereid is onmiddellijk in paniek
over te slaan.. Nu zakt dat wel een
j beetje en 't loopt wel wat los. vooral als
het gevalletje t oorgesteld wordt als de
I gewoonste zaak ter wereld. Maar laat
Allereerst dan: we stellen ons niet
aan en doen niet mal We kruipen niet
achter een gordijn en weigeren niet
binnen te komen, zolang dat akelige,
vreselijketoe maar
Inplaats van dit alles brengen we de
vondeling op dezelfde p'ek terug, waar
we hem vonden of. als dit niet mogelijk
ls. op een andere donkere vorstvrije
plaats Met zijn duimhaakjes ls hij ge-
makelijk op te hangen aan een tuif en
zo met turf en al kan hij met rust wor
den gelaten. Meestal hangen ze aan de
achterpootjes, dus met de kop naar
beneden. Maarvooral vorstvrij,
want daalt de temperatuur tot 4 gr
C. dan sterft het dier. zoals ik eens tot
schade en schande heb moeten ervaren
Tegen eind April of begin Mei zetten
we dan een raampje of luik open in
zijn buurt, zodat hij zelf het ogenblik
kan bepalen, waarop hij zijn logies wil
verlaten.
En dan?
Dan vangt zijn eigenlijke leven aan
Een leven, zo merkwaardig, zo belang
wekkend. dat ik wel verplicht ben. de
kleine insectenverdelger neg eens nader
op de keper te beschouwen
S. VAN DEK ZEE.
OP DE BOEKENMARKT
Eexi lezer en een literator
aan liet woord
Pierre H. Dubois:
„EEN HOUDING IN DE TIJD".
Derde deel van de reeks Peiling
en Perspectief"J. M. Meulenhoff
Amsterdam 1950
G. H. H. van Huet:
„LEZEN EN LATEN LEZEN".
Beschouwingen over schrijvers en
boeken. N.V. De Arbeiderspers,
Amsterdam 1951
I Hier zjjn twee bundels essays, die ik
met de meeste nadruk aan het intelli-
j gen te lezende publiek, en daartoe reken
I ik een leder, die niet leest om de tijd
i dood te slaan, maar om „iets in ons
zelf tot ontwikkeling te brengen, dat wy
j bij het begin van ons leven ongetwijfeld
i bezaten" zoals van Huet zegt. wil aan
bevelen Zowel Dubois als van Huet zijn
essayisten, die ons veel te zeggen heb
ben. hoewel zit wat betreft hun struc
tuur en de drang van waaruit zü schrij
ven. zeer verschillen.
Pierre Dubois toont zich in zijn bun
del „Houding- in de tijd" de literaire
essayist, wie liet meer gaat om de
letterkunde, dan om het boek. Hij is
de schrijver, die de neiging gevoeld
heeft te spreken over het vak dat het
zijne is. of. zo men liever wil. over de
kunst, die hij beoefent.
Een „Houding in de Tijd" heeft hij
zijn boek genoemd en inderdaad is dat
hetgene. wat Dubois doet: hy bepaalt
zijn houding. Uiteraard vindt men die
I houdingsbepaling het duidelijkst uitge
drukt in de essays, die naar aanleiding
van deze behoefte geschreven zijn, di
recter dan in de opstellen waarin hy
van dit standpunt uit de moderne
schrijvers van zijn keuze benadert.
Hoewel hij de ambivalentie van de
mens geenszins wenst te ontkennen,
zoekt hij toch te streven naar een in-
neriyke eenheid en legt verantwoording
af van de positie, die hii als intellectu
eel in deze tyd meent in te nemen.
Vooropgesteld zij. dat Dubois een hel
der en intelligent, hoewel niet geheel
oorspronkelyk denker is Zelf zegt nij
dat hij zijn waarheid alleen kan ont
dekken. door deze af te bakenen tegen
de waarheden van anderen.
Deze houding ls even eerlijk als beper
kend en wijst ook niet op een grote
zelfstandigheid, doch deze is aan de
andere kant ook zeer loffelijk, daar Du
bois toont zich niet od de onmogelijke
weg van de waarheid begeven te heb
ben
Uitstekend zyn de dingen, die hij zegt
over de literaire kritiek en over de Ne
derlandse romanschrijfkunst. Het spijt
mij alleen, dat hij bii dit eerste onder
werp niet wat concreter te werk gaat
en alleen de arme Blijstra op de korrel
neemt.
I Wat betreft Dubois' richting, krijgt
men de indruk dat hii toch een ver
stokt aanhanger van Forum is. ook al
betuigt hij zijn adhaesie met de Crite
riumstellingen. Er is ook eigenlijk niet
zoveel onderscheid tussen een en ander.
Hij spreekt nog steeds over de langza
merhand tot een legende geworden
„aangevallen" Ter Braak door onafzien
bare horden aestheten, die ik overigens
nooit in zulke grote getale heb vermo
gen te ontdekken, daar Ter Braaks ti|d-
genoten ook reeds niet de minste nei
ging meer vertoonden om „De Hei.ige
Tocht van Ary Prins te lezen en te
bewonderen Het gevolg van deze in
stelling is. dat Dubois een ietswat wan
kel! g_e houding ten opzichte van de poë
zie inneemt, die hu maar het lief-t
buiten beschouwing laat en waarover
hij de wel zeer gemeenplaatsige uit
spraak doet dat men poëzie, die goed
ls niet schrijft, die wordt geschreven".
Deze eigenaardige formule moet m l
opgaan toor iedere vorm van kunst, of
zy gaat niet cp. Ik houd mij by het
laatste
Helaas ontbreekt mii de ruimte om
in te gaan op zim uitstekend? essays
over bijv. Henri Miller, over Simenon.
over Tsjechow. die vooral voor de niet-
literator van groot belang zijn. daar zij
een veelzijdige belichting ge\en van het
standpunt van de moderne schrijver in
zijn tijd.
G. H. M. van Huet i=. wat ik een
creatieve essayist zou willen noemen.
Hij is de langzamerhand terecht bp-
roemd geworden schruver van de ge
heimzinnig? „inktpotjes" in de Groene
Amsterdammer en op het moment wel
haast een unicum ln de Ned literatuur.
Er Ls een groot onderscheid tussen
dit soort essays en dat van de literato-
ren en wel dit dat iemand bii de es- i
saverende literatoren snel het gevoel
bekruipt, dat zij bezig zijn met een i
slecht geweten de literatuur te verde-1
digen. od een manier alsof zu er zich
voor negeren er mee aan te komen,
waardoor zn te snel ln de polemische
toon vervaTen, ook als er niets te pole
miseren valt
Huet gaat het totaal niet om de lite
ratuur met haar stromingen en tec en-
stromingen Bii hem gaat het om boe
ken en om het lezen. Uit de vreugde.1
beter gezegd uit de diepe vo'doening.
die deze hem bieden, put hij zijn in;pi-
ratie tot het schrijven van zijn korte
essays, die in hun kortheid meesterlijk
zijn.
Hier is een oorspronkelijk denker aan
het woord, die zijn lezer met de le
nigheid van zijn geest ogenschijnlijk
zonder enige inspanning brengt van
een simpel aanloopje naar de verruk
kelijkste „loopings" van de geest.
Van Huet schrijft nooit met een
schuin oog naar ziin mede-scribenten.
Hij staat los en al'een en hij kan dat
volhouden met de steun van zijn oor
spronkelijke visie en zijn persoon'.yke
en aangename stül.
Vier en twintig of
twintig en vier
Minister Rutten heeft gistermidda/j
in audiëntie ontvangen ing A. Hamer-
lyck uit Gent De achtergrond van deze
audiëntie vormde de actie om de uit
spraak van getallen te vereenvoudigen.
Ing Hamerlyck. een Nederlander die
in Gent werkzaam is als organisator
van bedrijven, legde ons uit waarom
het logischer is om twintig en vier te
zeggen dan vier en twintig.
„Als men dit getal op moet schrij
ven". aldus de heer Hamerlyck.
„schrijft men eerst een 2 en dan een
4, terwijl men eerst de 4 zegt. By een
klein getal zal dit geen bezwaar zijn,
maar komt men bij grotere getallen
dan verliest men tijd en bovendien is
de kans om fouten te maken groter".
Proeven hebben dit bewezen en vela
fouten ln boekhoudkundige opgaven zpn
I juist die. waarin men b.v. 38 schrijf#
in plaats van 83. Voorts zijn in «en
school te Gent proeven genomen, wair-
by kinderen de „moderne" uitspraak van
getallen werd geleerd „en het, resultaat
was", aldus Ing Hamerlyck. ,dat deze
kinderen snellere vorderingen maakten
dan de andere leerlingen".
Aan de Gentse universiteit tonen vela
hoogleraren grote interesse voor het
vraagstuk.
De minister van O.. K. en W. heeft
kort geleden aan enkele instanties ad
vies gevraagd over een andere uitspraak
van de getalwaarden boven de 20 dan
de gebruikelijke.
KOLEN
I voor slU doeleind»»
iCftCVCHTON
Ho—ar.46 Tel 20H4*
IlLLETON
door John Henry Mackay
dse bewerking
10 C. J. E. DLNAUX
En nu zat hij toch alleen. Hij keek
uit het raam in de sterrennacht. Daken,
daken, daken. En daaronder mensen.
Gezinnen. En hoog daarboven de lichte,
fonkelende hemel. Stilte. Eenzaamheid.
Hij was op de been geweest, middag
en avond. Voor niets. Het berouwde
hem niet. Voor het eerst klonk er een
stem in hem. die hem influisterde: het
is genoeg geweest: hij is gestraft. Laat
hem verder met rust
Maar toen hij zich weer omkeerde,
van de eeuwigheid der hemellichten
naar dit armzalig bestaan waarvan dit
kamertje het triest symbool was. nam
zijn gezicht weer een harde, onverbidde
lijke uitdrukking aan. die zelfs zijn door
gewinterde vriend Eduard een zekere
angst inboezemde, omdat ze zo bitter
in tegenstelling was met de inborst van
de jongeman die Adolf Braun heette.
I handkarren te laden Het voorspel van
i Kerstmis was ten einde.
-üich volkomen herstelden nam Lusteloos zwierf Adolf door de veria-
ts.it-afwachtende houding aan. ter. buitenwijken, de stad tegemoet. Hu I Neen' besloot hy. Tk geef het niet
to rraen. Toen hy Eberhardt dwaalde en merkte het niet. Moe. dóór op. Ik wTeek niet mezelf, maar het on-
kcren was hy teleurgesteld: graag 1 en dóór koud liep hij een goedkoop eet- I recht dat dit menselijke leven ondraag-
C de overwinning hebben behaald huis binnen, liet zich iets warms bren- lijk en onwaardig maakt
teenstanders. Na het gloriery- gen. at werktuiglijk en doolde verder. Toen Sierlin, de kerstboom onder de
jüeid van Eberhardt had hij zich Laat. in de avond kwam hij thuis. arm. de markt_ wilde verlaten, had hij
'e voren voldaan gevoeld. Dit
het begin van het einde,
na sas hy zeker.
10.
-t? voor Kerstmis kocht de Of
"a Justitie op de kerstbomen-
de buitenwijk waar hy woon-
•«a bwm Eigenhandig droeg hu
huis Braun was van deze
.oral op de hoogte geweest:
c nad er prompt melding van
'i; es, had Eduard gezegd, je
"vond toch met ons door? Je
In Je eentje te scharrelen.
te ik aar of niet eigen-
L" vj te danken heb. moet Je
Kddijk eens leren kennen. Je
'-i'uurlijk, dat het me weer om
«doen is. maar dan heb je het
- over andere keren praat ik
Centen genoeg. Nou ja. ge-
dat is wat anders. Maar ge-
een avondje met ons drieën,
tenweek bij een winkel gewerkt:
r^brengen Tellen heb lk niet
fMleerd. ik heb me. denk lk.
keer verrekend by het wisse-
™öd tenminste een paar centen
binnen ook fooien ziin ge-
kan lk niet zo haarfijn uit
.ten. Maar goed ga Je mee?
Braun bedankte. Hij zou zich
contact met de dienstbode
b 'e krijgen Althans voorlo-
hem kunnen herkennen
frste ogenblikken
*35 diep gekrenkt.
- je me noul Je wilt ook geen
tr"n "eten. Nou. dan moet je
>?d.en"111 hou van vryheld, dat
'Kerstmis kwam met pit-
-tiVv ""^Udig had Braun zijn
2 op de kerstbomenmarkt.
i w ge ueur van de den-
ïan hars en aarde, die
e Zin gedachten dwaalden
rV r, in. Waarin hij anders de
p sierlin afwachtte, bleef hem
ten verstreken Sierlin had
•A,n'e' Vfrtoond Of was hU aan
"Macht ontsnapt?
uut verliet hy de markt die
als uitgestorven was.
*at er aan bomen restte op
ZUn oude hospita, die de Kerstavond i Braun gezien. ZUn eerste opwelling was
bij familie ging vieren, had een klein op hem af te stormen. De kans was
boompje, schriel van takken, maar metgunstig. Braun had hèm niet ontdekt
zorg versierd, in zün kamertje gezet Op Dromerig staarde deze voor zich uit.
de tafel stond een bordje met gebak, j Nu zou hij hem waarschijnlijk kunnen
"s Morgens had zij hem gezegd 'zij be,
schouwde hem als haar zoon die in de
oorlog gesneuveld was):
U gaat vanavond toch ook uit. niet
waar meneer Braun?
Natuurlijk, mevrouw Filzer, trou
wens. bekommert U zich niet om mij.
Ik vind mijn weg
overrompelen.
Hij onderdrukte deze aanvechting.
Deze avond niet! Het- zou zijn Kerst
stemming bederven. Beter te wachten
tot een volgende gelegenheid. Toch kon
hy de neiging niet weerstaan zijn kant
uit te kijken. Hii stond met neergeslagen
oven. deze Adolf Braun. en moest met
Doet U de knip niet op de deur? zijn gedachten ver weg zijn. Wat trof
En gaat U niet te laat slapen' Niet zo Sierlin in dit gezicht? Voor het eerst
alleen blijven zitten, meneer Braun. zag hij het zonder het masker van on
verschilligheid. Daar stond de mens
Adolf Braun!
Zün avond was tóch bedorven.
11.
De korte Kerstvacantie was alweer
voorbij. De zittingen waren weer be
gonnen, de kalender wees byna de laat
ste Januari aan.
Was er met de Intrede van het nieuwe
jaar een verandering ten goede geko
men? Sierlin had zijn achtervolger niet
meer gezien. Op straat bij zijn huis en
voor het gerechtsgebouw, in de tram en
in winkels, keek Sierlin met toenemen
de spanning naar hem uit. Tevergeefs.
Rustiger maakte deze afwezigheid hem
niet. Integendeel Hy werd door een
chaos van gevoelens gekweld. Waaróm
liet Braun zich niet meer zien? Wat had
hij daarmee voor? Was dat de stilte die
aan iets vooraf ging dat nog beklem
mender zou zyn? Dan weer voelde hij
de woede in zich opwellen: woede om
zyn onmacht, om zün lijdzaamheid, om
ziin geslagenheid. Hij was de mindere
van deze „kerel" en hij wist het!
In al zijn doen en laten was Iets
krampachtigs en overdrevens gekomen,
steeds al was hü, zoals een boosaardige
collega het had uitgedrukt, een beet ie
„tè" geweest. Nti was dat een beetje een
ergerlijk ..te dik" geworden. Hij liep met
lange, zelfbewuste stappen. Hijcprakmet
een nog luider, uitdagender stem Zijn
'temmingen wisselden met de minuut.
Zijn onmiddeliyke omgeving voelde zich
door zijn luimen getyranniseerd. meed
hom zo veel mogelijk vanwege zijn uit
barstingen van woede, zijn stekelige op
merkingen, zyn gegrauw en gesnauw om
het minste.
(Wordt vervolgd.)
De boeken waar hii over spreekt zijn
merendeels oudere boeken. Hij houdt
zich kenneiyk aan het voorschrift van
Emerson, meen lk: „Never read a book
that ls not a year old" („Lees nooit
een boek dat nog geen Jaar oud ls") en
bevindt zich daar zo wel bij dat hij
daaruit de kracht heeft geput de door
hem bewonderde negentiende eeuwse
Engelse essayist Charles Lamb te eve
naren.
Lezen en laten lezen; Inderdaad, Hue#
zal mij laten lezen en ik hoop dat he#
velen zoals mij vergaan zal.
Clara Egg ink
Radio-programma
llll<
voor zondag 16 maart.
(402 m.) vara 8 00
63). Toen Graaf Gaston van Gaep tot
Gaep zo plotseling van de vuilnisbelt
verdween was het Jolliepop die het eerst
zun tegenwoordigheid van geest herwon
en od ernstige toon sprak; „Het wil my
voorkomen, dat ZUn Graafschap door
een valluik gezakt is" Zoals gewoon-
liik sprak de nauwgezette bediende net
luis'.? woord op de juiste plaats. Het
wis een valluik, dat daar geopend aan
hun voeten gaapte! Panda boog zich er
overheen en riep bezorgd „Graaf Gal
ton! Graaf Gaston! Bent u daar? Bent
u goed terecht gekomen?"
En uit de duisternis antwoordde de
stem van de graaf: „O, Jae uitste
kend. zag! Niets gebroken of gekneusd
Dit is helemael ceen aerdig valluik.
Het is hier beneden tasmelyk vervelend,
zag!"
„Nou kom er dart uit! riep Panda
kwaad .Dan moeten we onmiddellijk
verder om de Vleermuis-rover en miin
juwelen te zoeken. Schiet op! Kom bo
ven!"
„Wat zei je Vleermuis?" vroeg de
graaf. „Maer waerom zou ik dan boven
komen, zag? Ik zou zeggen kom be
neden. als het niet teveel moeite ls.
hah het Ls wel vervelend, maar lk
geleuf dat hij hier woont, zag!"
En daar leek het inderdaad wel op.
Graaf Gaston was namelijk terecht ge
komen in een kleine, griezelige ruimte,
waarin zich een grote, met Uzer bela
gen deur bevond, en boven die deur
hing een bord met het opschrift; „DAT
OUDE VLEDER-MULS KELDERTJEN"
binnen zonder kloppen". En het leek
er dus op. dat eindelijk de geheime
schui'plaats van de gevaarlyke bandiet
gevonden was.
weerberichten: 8 18 gram
8 30 voor het platteland. 8 40 orgelspel:
8 57 sportmededelingen en postdulvenbe-
rlchten; 9 00 vacantletlps; 9 10 gram.
muzlek; 9 45 „Geestelijk leven causerie:
10 00 volksliederen: 10 15 „Met en zonder
omslag"; 10 45 seml-klass. muziek: 1115
cabaret. AVRO 12.00 dlsco-causerle; 12 40
voor dé Jeugd: 12 50 gram.muziek; 13 00
nieuws; 13.05 mededelingen of gram muz
13.10 „New York Calling"; 13.15 Prome
nade orkest; 13.50 „Even afrekenen
heren!"; 14.00 gram muziek; 14 05 boek
bespreking: 14.30 fanfare orkest: 15 30
toneelbeschouwing; 15 45 orgel en plano.
16.00 dansmuziek; 16.30 sportrevue; VARA
17 00 amusementsmuziek: 17.25 „Monus.
ae man van de maan", hoorspel voor de
Jeugd- 17 45 pianospel. 17 55 sportjour
naal: 18 15 nieuws en sportuitslagen:
VPRO 18.30 Ned. Herv. kerkdienst; 1KOR
19 00 Jeugddienst: 19 35 bybelvertelling:
AVRO 20 00 nieuws; 20 05 groot koor. om
roeporkest en solisten; 20 30 AVRO-aller-
lel; 20.35 Het Testament van een Zon
derling", hoorspel; 21.15 operaconcert;
21.40 hersengymnastiek; 22 05 gram.muz
22 30 cabaret, 23 00 nieuws; 23 15 week
overzicht; 23.3024 00 gram.muzlek.
Hilversum II (298 M) KRO 8 00
r.leuws: 8 15 gram muziek; 8 25 Hoogmis.
NCRV 9.30 nieuws en waterstanden; 9 45
gTam.muz. IKOR 10 00 „De open deur
causerie 10 30 Doopsgezinde kerkdienst;
NCRV 12 00 geestelijke liederen. KRO 12 15
apologie; 12 35 gram muziek. 12 40 lichte
muziek:' 12 55 zonnewijzer; 13 00 nieuws,
weerberichten en katholiek nieuws; 13 10
lunchconcert: 13.35 .Uit het Boek der
Boeken"; 13.50 kamerorkest en solist;
14 30 viool en plano; 15 00 ..Het openbare
gebouw", causerie; 15.15 Radio Phllharmo-
I tilsch Orkest en solisten; 16 10 Katholiek
Thuisfront Overal- 16.15 sport: 16.30
Vespers. NCRV 17 00 Geref. Kerkdienst;
18 30 gram muziek: 18.45 koorzang; 19 15
„Met de Christenheld van alle Eeuwen",
causerie 19 30 nieuws sportuitslagen en
weerberichten. KRO 19 45 actualiteiten;
19.52 boekbespreking: 20 05 de gewone man
zegt er 't zijne van; 20 12 gevarieerd pro
gramma: 22 45 avondgebed en liturgische;
kalender; 23 00 nieuws; 23 15—24 00
j gram.muzlek.
Engeland. BBC Home Service. 330 m. -
12.15 Causerie. 12.30 Muzikale causerie;
13.10 Crltleken: 13 55 Wcerber 14 00
Nieuws: 14 10 Causerie; 14 40 Gr muziek:
15 00 Wenken voor de tuin: 15.30 Hoor-
I spel: 17 00 Opera-orkest, -koor en solls-
ten: 17 45 Boekbespreking: 18 00 Voor de j
'kinderen. 18.50 Causerie; 18.54 Weer-,
i berichten: 19 00 Nieuws: 19.15 Svmoho-1
nle-orkct: 20 45 Kerkdienst: 2125 Lief-
dadlcheldsonrooi: 2130 Hoorspel. 22 00
'Nieuws. 22 15 Hoorspel. 23 005 Klassieke
muz.: 23.52 Epiloog; 24 00—0 03 Nieuws.
Engeland BBC Light Programme. 1500
en '47 in. 12 00 Kerkdienst: 12 30
I Theater-orkest: 13 00 Lichte muziek:
113 30 Verzoekproaramma: 14 30 Causerie:
14 45 Gevarieerd progr15.30 ..Round
'Britain Quiz"; 16 00 Gr.muz 17 00 Ge-
I var procr 17.30 Voor de vrouw: 18 00
Hoorspel met muz.: 18.30 Gr.muz19 00
Vragenbeantvvoordlne; 19 30 Gevar. Dro-
cranima. 20 00 Nieuws en radlolournaal:
20 30 Lichte muz: 21 30 Community
hvmn slnt-lne; 22.00 Gevar. progr.: 23 00
Nieuws: 23 15 Planorecital: 23 30 Muzi
kale causerie: 23 45 Orgelspel: O.lSSpaan-
I se muziek: 0.561 00 Nieuws
\"nrdwe«tdeut«cher Rundfunk. 309 m. -
12 00 Gevar. muz: 13 00 Nieuws: 13 30
Orkesteonc.. 1430 Verzoekprosr.: 16.00
Dansmuz 17 30 Sport cn muz.: 18 00
Phllharmonisch orkest; 18 45 Bariton
en plano: 19 00 Nieuws: 20.00 HoorepcT
21.05 Gr.muz.: 2145 Nieuws- 22 30 Caba
ret: 23.00 Gevarieerde muz. 24.00 Nieuws
0 101,00 symnhonle-orkest en soliste.
Erankrtlk. Nationaal Programma. 317 en
21') in. 13.00 Nieuws: 13.20 Hoorspel.
14.25 Gr.muz 1530 ..Les Sicilicns ou
1'Amour Pelntre". opera: 1745 Gr.muz:
17 50 Orkestconcert: 19.30 Gr muz 20 10
Idem: 20 15 Lichte muziek: 21 15 Klank
beeld' 22 45 Sollstenconcert: 23 4524.00
Nieuws.
Brussel. 324 en 481 m. 321 m.:
12.00 Radiojournaal: 12 30 Weerber 12 34
Gevar. muz 13 00 Nieuws: 13 15 Gr mu
ziek. 13.30 Voor de soldaten: 14 00 Gr-
muz: 15 30 Idem; 16 00 Sport; 16 45
Gr.muz. 17.00 Svmphonle-orkost (In de
pauze: gram.muzlek cn sportuitslageni:
18 30 Godsdienstig proer 19.00 Nieuws:
19.30 Gevar. proer.; 21.30 Actualiteit:
2145 Gr.muz.: 22.00 Nieuws: 22.15 Ver
zoekprogramma. 23.00 Nieuws; 23.05
24 00 Dansmuz.
484 m.: 12 08 Omroepork.: 13 00 Nieuws
13 15 Gr muz; 14.30 Idem: 15.00 Groot
Svmphonle-orkest: 15 45 Gr muz 16 45
Idem: 17 00 Nieuws: 17 10 Jazzmuz
19 00 Godsdienstlce ultz 19 45 Nieuws;
20 00 Hoorspel; 22 00 Nieuws; 22 10 Gr-
muziek: 22 50 Nieuws: 23 00 Dansmuz:
23 55 Nieuws.
VOOR MAANDAG 17 MAART
Hilversum I (402 M.) VARA: 7.00
Nieuws; 7.18 Gram muziek. 7.30 Idem. 8 00
Nieuws en weerber.; 8.18 Gram muziek;
8.30 Voor de huisvrouw; 8 40 Grammuz.;
9.10 „Onder de pannen", hoorspel: 9 30
Waterstanden; 9.35 Gram.muzlek. VPRO:
10.00 „Voor de oude dag", causerie. 10.05
Morgenwijding; VARA: 10.20 Voor do
kleuters: 10.40 Voor de zieken; 11.40 Alt
en plano; 12.00 Gram.muzlek; 12.15 Ac-
cordeonmuzlek. 12 30 Land- en tuinbouw*
mededelingen; 12.33 Voor het platteland:
12.38 Accordeonmuz.; 13 00 Nieuws; 13.15
Voor de middenstand; 13 20 Dansmuziek;
13 50 Gram.muzlek; 14.00 Voor de vrouw;
14.15 Phllharmonisch soxtet en plano:
14 45 Gram muziek; 15 05 „Een les voor
Jonggehuwden", hoorspel; 15.55 Omroep
orkest; 17.00 Voor de Jeugd; 17.30 Prome-
-orkest; 18 00 Nieuws; 18.16 Militair
"8.25 VARA-Varla; 18.30
Amus.muzlck: 19.00 Parlementair over
zicht; 19 15 Pianorecital; 19 45 Regerings
uitzending; Ir A. Schroder: „De "Invloed
van het kullgras op de zuivelproducten":
2000 Nieuws; 2005 Actualiteiten; 20 15
Militaire Kapel; 20 45 Gevar. progr.; 2135
.De weg naar vryheld". causerie: 2150
Radio Phllharmonisch orkest en solist;
23.00 Nieuws; 23.15 Socialistisch nieuws
In Esperanto. 23.20 Orgelspel; 23.45—24.00
Gram muziek.
Gram muziek; 7.45 Een woord
dag; 8 00 Nieuws en weerber.; 8 10 Sport
uitslagen; 8.20 Gewijde muziek; 8 45
Gram.muzlek: 9 00 Voor de zieken; 9 30
Herhaling Familie-Competitie; 10 05 Or
gelspel; 10 30 Morgendienst; 11.00 Sopraan
en piano: 11 25 Gevar. progr 12.15 Gram -
muziek: 12 25 Voor boeren tuinder; 12 30
Land- cn tulnbouwmededellngen: 12.33
Orgelconcert. 12.59 Klokgelui; 13 00 Nieuws
13 15 Mandoline-ensemble; 13.45 Gram -
muziek: 14 00 Schoolradio; 14.35 Gram.
muzlek; 14 45 Voor de vrouw; 15 15 Ka
mermuziek; 16 00 Bijbellezing 16 30 Gram-
muzlck: 1640 Lichte muziek; 17.00 Voor
de kleuters; 17.15 Surinaamse volksmu
ziek; 1730 Voor de Jeugd; 17.45 Rege
ringsuitzending: P. J, Merkelljn.Hoe
wordt Nleuw-Gulnea bestuurd?" 18.00
Nieuws; 18.15 Sportpraatje; 18.25 „Voor
de mannen ln grijs, groen en blauw", cau
serie; 18 30 Gram muziek; 19 00 „Volk en
Staat" causerie: 19.15 Engelse les. 19 30
Gram muziek; 19 40 Radiokrant. 20.00
Nieuws en weerberichten: 20.10 „Vijf mi
nuten"; 2015 Harpconcert; 20.35 „Het
„Onze Vader", hoorspel: 21 40 Vocaal en
semble: 22 00 Gram.muzlek: 22 30 Piano
recital; 22.45 Avondoverdenking: 23.00
Nieuws en S O.S.-berlchten; 23.15—24 00
Gram.muzlek.
Engeland. BBC Home Service. 330 m.ï
12 00 Schoolradio: 13.00 Amus muziek:
13 25 Gevar progr; 13.55 Weerber.; 14 00
Nieuws; 14 10 Gram muziek: 15 00 School
radio; 16.20 Discussie; 17 05 Gram muz
17 30 Interviews. 18 00 Voor de kinderen;
18.55 Weerber.: 19 00 Nieuws ;19 15 Sport:
19 20 Causerie. 19 30 Orkest-concert: 20 15
Causerie. 20 45 Gevar progr.; 21 15 Dis
cussie: 2145 Wereld-commentaar. 22 00
Nieuws: 22.15 Hoorspel: 23 30 ..Lend mo
your ears"; 23.45 Parlementsoverzlcht
24.000.03 Nieuws.
Engeland. BBC Light Programme. 1500
en .*17 in.: 12.00 Mrs. Dale's Dagboek;
12.15 Amus.muziek; 12 45 Voordracht:
13 00 Versterkt Revue orkest en solist;
13.45 Gram muziek; 14 45 Voor de kinde
ren. 15 00 Voor de vrouw; 16.00 Tango
orkest en soliste: 16.30 Voor de soldaten:
16.45 Lichte muziek: 17 15 Mrs. Dale's Dag
boek; 17 30 Hoorspel: 19 00 Orgelspel: 19.15
Voor de Jeugd: 19 45 Hoorspel: 20 00
Nieuws en radiojournaal: 20.25 Sport; 20 30
Varlétë-orkest en solisten; 21.00 Hoorspel;
21.30 Dansmuziek; 22.00 Gevarieerd pro
gramma: 23.00 Nieuws: 23 15 Actualiteiten
23 20 Dansmuziek; 24 00 Voordracht; 0 15
Lichte muziek; 0 561.00 Nieuws.
Nnrdnestdentscher Rundfunk. 309 m.ï
12.00 Amus muziek; 13.00 Nieuws; 13 30
NWDR-orkest; 15.50 Amus.muziek, 16 40
Rhythmlsche muziek: 17.00 Nieuws; 17.45
Gevar. progr; 19.00 Nieuws; 19.30 Sym-
phonle-orkest en solist; 21.45 Nletiws;
24 00 Idem: 0.301.00 Dansmuziek.
Erankrllk. Nationaal Programma. 317 en
749 m.' 12.30 „La Surprise d'amour". ope
ra: (13 00 Nieuws); 13 58 Gram muziek:
14.00 Nieuws: 14.05 Gram.muzlek: 14 30
Hoorspel. 16 00 Kamermuziek: 17 00 Lichte
muziek; 17.30 Dansmuziek: 18 30 Ameri
kaanse uitzending; 19 00 Gram muziek:
20 00 Svmphonle-orkest en scrilst; 23.20
Zangrecital; 23 4524 00 Nieuws.
Brussel. 324 en 481 m. 324 m.: 11.45
Gram.muzlek: 12.30 Weerber12.34 Voor
de landbouwers. 12.42 Gram.muzlek; 12.50
Koersen; 12.55 Gram muziek: 13.00 Nieuws
13 15 Gram.muzlek: 14.00 Gram.muzlek;
14.3515 00 Idem: 17.00 Nieuws; 17 10
Amus orkest 18 00 Franse les; 18 20 Gram-
muzlek: 18 25 Causerie: 18.30 Voor de sol
daten: 19 00 Nieuws; 19 30 Gram.muzlek:
19 50 Voordracht: 20 00 Klassieke muziek;
2100 Actualiteit- 21.15 Dansmu'Iok; 22 00
Nieuws: 22 15 Verzoekprogr 22 5523.00
Nieuws.
481 ni.: 12 05 Amus.muzlek: 13 00 Nieuws
13 10 en 14 1515 00 Gram muziek; 17 00
Nieuws; 17.15 Gram muziek: 17.45 Idem-
18 30 Jazzmuziek: 19 00 Gram muziek,
19 45 Nieuws. 20.30 Gram muziek; 21.15
Omroenorkest en -koren 22 00 Nieuws-
22 10 Gram muziek; 22.20 Amus muziek;
22.50 Nieuws.