lEERMUIS: Een Zoeklicht l geschiedenis van een wraak PANDA'S HEREN-LEVEN Jaargang LEIDSCH DAGBLAD Zaterdag 15 Maart 1952 Derde Blad No. 27559 Kijkjes in de natuur een uiterst nuttig dier "teens een grtJze pad zijn of een sala mandertje! Ofeen vleermuis! Het kan geen kwaad als men in zo'n geval allereerst aan de omstanders laat zien, dat een vleermuis niet zo maar in eens opspringt en gaat rondvliegen. Ze kruipen rond op hun „vleugels". Verder kan men het diertje met de vingers aan de eindpunten van de uit gespreide vlieghuid pakken, eerst aan de ene en dan aan de andere, zonder dat het ons kan bijten en dan kan men het wonderlijk gebouwde, het buitenge woon interessante beestje, rustig bekij ken. En gelooft U maar. dat er heel wat aan te zien is. De meesten van U zullen echter voor zo'n nauw contact feestelyk bedanken en dat is dan hun goed recht Als zij het dier maar weer een behoorlijke kans geven en het beschermen tegen de bij gelovige vernielers, die eenvoudig niet overtuigd willen worden. Die goedwillende maar heimelijk toch griezelende luitjes dus. blijven echter vragen: ..Wat moeten we doen. als zon vleermuis tijdens de schoonmaak uit de markiezen duikelt of op de zoldervlie ring wordt wakker gemaakt? Allereerst dan: we stellen ons niet aan en doen niet mal We kruipen niet achter een gordijn en weigeren niet binnen te komen, zolang dat akelige, vreselijke. toe maar Inplaats van dit alles brengen we de vondeling op dezelfde plek terug, waar we hem vonden of, ah dit niet mogelijk is. op een andere donkere vorstvrlje plaats Met zijn duimhaakjes is hü ge- makehjk op te hangen aan een turf en j zo met turf en al kan hij met rust wor den gelaten. Meestal hangen ze aan de achterpootjes, dus met de kop naar beneden. Maar.... vooral vorstvrij. want daalt de temperatuur tot 4 gr. t C. dan sterft het dier, zoals ik eens tot schade en schande heb moeten ervaien. i Tegen eind April of begin Mei zetten we dan een raampje of luik open in zijn buurt, zodat hij zelf het ogenblik kan bepalen, waarop hij zijn logies wil i verlaten. En dan? Dan vangt zijn eigenlijke leven aan. Een leven, zo merkwaardig, zo belang wekkend. dat ik wel verplicht ben. de kleine ïnsectenverde'ger nog eens nader op de keper te beschouwen S. VAN DER ZEE. Iten onrechte - een slechte reputatie ïsres stelde mij een vraag over «muisje. En omdat dit beestje uja lan het jaar. als de schoon- fianen gaan rondzweven in rallen, schuren en op zolders, sr-s uit zijn winterslaap wordt jeschud, kan het zijn nut heb- _i it eens schrijf over een dier- it volkomen ongevaarlijk ls en uiterst nuttig voor de mens, maar •r nochtans de onzinnigste praat ten opgedist. Die praatjes en ver sorden nog maar steeds geslikt, onderwijs, ondanks publicatie •iichting. cl is taai ah oud leer en an^st tweelingbroertje van. Angst, gevolg is van onbekendheid! ?ezegde: onbekend maakt on- ls nog niet zo gek; immers, op de practijk van het leven, uioe behoort ook de verhouding neer dan eens heb ik In het (tsteld de invloed, die van ons, tenen. kan uitgaan op het kind. bet betreft ile behandeling van eren, waarmee het in contact •nrbij ik de nadruk heb gelegd Ie noodzaak, dat wij ons tot be heersing dwingen, speciaal het vreemdsoortige en onbekende die ren betreft. Behalve, dat het kinderachtig staat, als we zo gauw van de kook zijn ten overstaan van de critlsche jeugd, is er ook 't gevaar, dat het jonge kind ons voorbeeld o zo licht overneemt. Want kinderen imiteren van nature en met name die onberedeneerde, onbeheerste argst voor iets onbekends, gaat er bij hen maar al te gemakkelijk in. Echter zijn ze even goed te wennen aan een zekere kalmte, aan e?n rustig handelen en behandelen Angst verwij dert ons van het dier. nadert het. al is het nog alleen maar in de geest. Is eenmaal de aandacht gewekt, dan komt de belangstelling allicht ook wel, och en dan marcheert de rest van zelf. Als ik een groepje 14-jarigen om me heen heb staan en ik laat een doodge wone mus zien, die in m'n hand zit te hijgen van angst, mag ik graag letten op de gezichten van het jeugdige pu bliek. Het zijn meestal de meisjes, die naar het diertje kijken of het een mon ster is. dat zo dadelijk op ze zal worden afgevuurd Er is in hun ogen. in hun hele houding een angstig afwachten, dat bereid is onmiddellijk in paniek I over te slaan. Nu zakt dat wel een beetje en 't loopt wel wat los. vooral als het. gevalletje voorgesteld wordt als de I gewoonste zaak ter wereld. Maar laat OP DE BOEKENMARKT Een lezer en een literator aan het woord Pierre H. Dubois: „EEN HOUDING IN DE TIJD Derde deel van de reeks „Peiling en Perspectief"J. M. Meulenhoff Amsterdam 1950 I G. H. M. van Huet: I „LEZEN EN LATEN LEZEN". Beschouwingen over schrijvers en boeken. N.V. De Arbeiderspers, Amsterdam 1951 I Hier zijn twee bundels essays, die ik met de meeste nadruk aan het intelli gente lezende publiek, en daartoe reken I Ik een ieder, die niet leest om de tijd i dood te slaan, maar om ..iets in ons zelf tot ontwikkeling te brengen, dat wij bij het begin van ons leven ongetwijfeld bezaten" zoals van Huet zegt, wil aan bevelen Zowel Dubois als van Huet zijn I essayisten, die ons veel te zeggen heb- ben. hoewel zij wat betreft hun struc tuur en de drang van waaruit zü schrij ven. zeer verschillen. Pierre Dubois toont rich in zijn bun del „Houding in de tijd" de literaire essayist, wie het meer gaat om de letterkunde, dan om het boek. Hü is dc schrijver, die de neiging gevoeld heeft tc spreken over het vak dat het zijne is. of. zo men liever wil, over dc kunst, die hii beoefent. Een „Houding in de Tijd"' heeft hij zijn boek genoemd en inderdaad is dat hetgene. wat Dubois doet; hij bepaalt! zijn houding. Uiteraard vindt men die houdingsbepaling het duidelijkst uitge drukt in de essays, die naar aanleiding van deze behoefte geschreven zijn, di recter dan in de opstellen waarin hij van dit standpunt uit de moderne schrijvers van zijn keuze benadert. Hoewel hij de ambivalentie van de mens geenszins wenst te ontkennen, zoekt hij tooh te streven naar een in nerlijke eenheid en legt verantwoording af tan de positie, die hii als intellectu eel in deze tijd meent in te nemen. Vooropgesteld zij. dat Dubois een hel der en intelligent, hoewel niet geheel oorspronkelijk denker is Zelf zegt nij. dat hij zijn waarheid alleen kan ont dekken. door deze af te bakenen tegen de waarheden van anderen. Deze houding is even eerliik als beper kend en wijst ook niet op een grote zelfstandigheid, dooh deze is aan de andere kant ook zeer loffelijk, daar Du bois toont zich niet od de onmogelijke weg van de waarheid begeven te heb ben Uitstekend zijn de dingen, die hij zegt over de literaire kritiek en over de Ne derlandse romanschrijfkunst. Het spijt mii alleen, dat hii bij dit eerste onder werp niet wat concreter te werk gaat en alleen de arme Blijstra op de korrel neemt. I Wat betreft Dubois" richting, krijgt j mem de indruk dat hij toch een ver stokt aanhanger van Forum is, ook al betuigt hü zyn adhaesle met de Crite- riumstelüngen. Er is ook eigenlijk niet zoveel onderscheid tussen een en ander. •Hii spreekt nog steeds over de langza- merhand tot een legende geworden ..aangevallen" Ter Braak door onafzien bare horden acstheten, die ik overigens nooit in zulke grote getale heb vermo- i gen te ontdekken, daar Ter Braaks tiid- genoten ook reeds niet de minste nei ging meer vertoonden om „De Heilige Tocht van Ary Prins te lezen en te bewonderen. Het gevolg van deze In stelling is. dat Dubois een ietswat wan- kelige houding ten opzichte van de poe- zle inneemt, die hij maar het liefst buiten beschouwing laat en waarover hij de wei zeer gemeenplaatsige uit spraak doet dat ..men poezie. die goed is niet schrijft, die wordt geschreven". Deze eigenaardige formule moet m l opgaan voor iedere vorm van kunst, of zij gaat niet cp. Ik houd mij bü het laatste He'aas ontbreekt mii dc ruimte om in te gfcan op zijn uitstekende essays over bijv. Henri Ml'ler. over Simenon. over Tsjeehow. die vooral toor de nlet- literator van groot belang zün. daar zü een veelzijdige belichting geven van het standpunt van de moderne schrijver in zijn tijd. G H M. van Huet is. wat ik een creatieve essayist zou widen noemen Hii is de langzamerhand terecht be roemd geworden schrijver van de ge heimzinnige .inktpotjes" in dc Groene Amsterdammer en od het moment wel haast een unicum in dc Ned literatuur. Er is een groot onderscheid tussen dit soort essavs en dat van de literato ren en wel dit: dat iemand bij de es sayerende literatoren snel het gevoel bekruipt, dat zü bezig zijn met een slecht geweten de literatuur te verde digen. od een manier alsof zij er zich voor negeren er mee aan te komen, waardoor zij te snel in de polemische toon verval'en, ook als er niets te pole miseren valt Huet gaat het totaal niet om de lite ratuur met haar stromingen en tegen- j stromingen Bij hem gaat het om boe ken en om het lezen. Uit de vreugde. I beter gezegd uit de diepe vo'doeninz. die deze hem bieden D"Jt hii zü-n inspi ratie tot het schrijven van zijn korte essays, die in hun kortheid meesterlijk zijn. Hier is een oorspronkelijk denker aan het woord, die zün lezer met de le nigheid van zün geest ogenschijnlijk zonder enige inspanning brengt van een simpel aanloopje naar dc verruk kelijkste „loopings" van de geest. Van Huet schrijft nooit met een schuin oog naar zim mede-scribenten Hü staat los en alleen en hij kan dat volhouden met de steun van zijn oor spronkelijke visie en zün persoonlijke en aangename stijl. Vier en twintig of twintig en vier Minister Rutten heeft gistermiddag in audiëntie ontvangen ing A. Hamer- Ij ck uit Gent. De achtergrond van deze audiëntie vormde de actie om de uit spraak van getallen te vereenvoudigen. Ing Hamerlvck. een Nederlander die in Cent werkzaam is als organisator van bedrijven, legde ons uit waarom het logischer is om twintig en vier te zeggen dan vier en twintig. „Als men dit getal op moet schrü" ven", aldus de heer Hamerlyck. „schrijft men eerst een 2 en dan een 4, terwül men eerst de 4 zegt. By een klein getal zal dit geen bezwaar zün, maar komt men bü grotere getallen dan verliest men tijd en bovendien ifl de kans om fouten te maken groter"'. Proeven hebben dit bewezen en vela fouten in boekhoudkundige opgaven ziin juist d e. waarin men bv. 38 schrijf® in plaat; van 83. Voorts zijn in ten school tc Gent proeven genomen, waar bij kinderen de „moderne" uitspraak van getallen werd geleerd „en het resultaat was", aldus Ing Hamerlyck. ,dat deze kinderen snellere vorderingen maakten dan de andere leerlingen". Aan de Gentse universiteit tonen vele hoogleraren grote interesse voor het vraagstuk. De minister van OK. en W. heeft kort geleden aan enkele instanties ad vies gevraagd over een andere uitspraak van de ge: al waarden boven de 20 dan de gebruikelijke. (Ingez. Med.-adv.) KOLEN voor alU do*Ulnd«« CBÉVGHTON Hooiqr-46 T«120>U* ULETON door John Henry Mackay •ferlMdM bewerking 1 C. J. E. DtNAUX bi ich volkomen hersteld en nam '"t-afwachtende houding aan. (enen. Toen hij Eberhardt ton was hü teleurgesteld: graag :e overwinning hebben behaald :«enstanders. Na het glorierij- bid van Eberhardt had hü zich 1 'e voren voldaan gevoeld. Dit «s het begin van het einde, o Ms h\) zeicer. 10. hg voor Kerstmis kocht de Of r-: Justitie op de kerstbomen- «i-de buiten»ük waar hü woon- «n bo:m. Eigenhandig droeg hij w huis. Braun was van deze vooral op de hoogte geweest: lud er prompt melding van 1 es. had Eduard gezegd. Je 'die avond toch met ons door? Je lüld in je eentje te scharrelen. cie I* w&&r of niet eigen- tal te danken heb. moet je •Kelijk eens leren kennen. Je ^'uurlijk, dat het me weer om is, maar dan heb je het over andere keren praat ik Centen genoeg Nou Ja. ge- du i$ wat anders. Maar ge- een avondje met ons drieën, «eek bij een winkel gewerkt: ««brengen. Tellen heb" ik niet PWttrd jk heb me, denk ik. -v teer verrekend bü het wlsse- c'-eld tenminste een paar centen kunnen ook fooien zijn ge- r-'a ',|C nle' 70 haarfijn uit /wen. Maar goed ga Je mee? fun bedankte. Hij zou zich «1 contact met de dienstbode j, 'o krijgen. Althans voorlo- K. fu hem kunnen herkennen •enste ogenblikken ,U: diep gekrenkt. w.*®e nou! Je wilt ook geen handkarren te laden Het voorspel van Kerstmis was ten einde. Lusteloos zwierf Adolf door de veria ter. buitenwijken, de stad tegemoet. Hij dwaalde en merkte het niet. Moe. dóór en dóór koud liep hij een goedkoop eet huis binnen, het zich iets warms bren gen. at werktuiglijk en doolde verder. Laat ln de avond kwam hü thuis. Zün oude hospita, die de Kerstavond bij familie ging vieren, had een klein boompie. schriel van takken maar met zorg versierd, in zün kamertje gezet. Op de tafel stond een bordje met gebak, "s Morgens had zij hem gezegd 'zij be schouwde hem als haar zoon die in de oorlog gesneuveld was): U gaat vanavond toch ook uit, niet waar meneer Braun? Natuurlijk, mevrouw: Filzer, trou- wens. bekommert U zich niet om mij. Ik vind mijn weg wel. Doet U de knip niet op de deur? En gaat U niet te laat slapen? Niet zo alleen blijven zitten, meneer Braun. En nu zat hij toch alleen. Hij keek verschilligheid Daar stond de men uit het raam in de sterrennacht. Daken, I Adolf Braun! daken, daken En daaronder mensen,1 Zijn avond was tóch bedorven. Gezinnen. En hoog daarboven de lichte, fonkelende hemel. Stilte. Eenzaamheid. U. Hü was op de been geweest, middag De korte Kerstvacantle was alweer en avond. Voor niets. Het berouwdevoorbij. De zittingen waren weer bc- hem niet. Voor het eerst klonk er een eonnen, de kalender wees büna de laat- stem ln hem. die hem influisterde: het 1 ste Januari aan. is genoeg geweesthij is gestraft. Laat Was er met de Intrede van het nieuwe hem verder met rustJaar een verandering ten goede geko- Maar toen hij zich weer omkeerde, men? Sierlin had zijn achtervolger met van de eeuwigheid der hemellichten meer gezien. Op straat bü zün huis en nr.ar dit armzalig bestaan waarvan dit voor het gerechtsgebouw, in de tram en kamertje het triest symbool was, nam in winkels, keek Sierlin met toenemen- zijn gezicht weer een harde, onverbidde- de spanning naar hem uit. Tevergeefs, lijke uitdrukking aan. die zelfs zijn door- Rustiger maakte deze afwezigheid hem gewinterde vriend Eduard een zekere [niet. Integendeel. Hij werd door een angst inboezemde, omdat ze zo bitter I chaos van gevoelens gekweld. Waaróm i in tegenstelling was met de inborst van liet Braun zich niet meer zien? Wat had de jongeman die Adolf Braun heette i hij daarmee voor? Was dat de stilte die Neen! besloot hü- Ik geef het niet aan iets vooraf ging dat nog beklem- op. Ik wreek niet mezelf, maar het on- mender zou zün? Dan weer voelde hij De boeken waar hii over spreekt zijn merendeels oudere boeken. Hij houdt zich kennelijk aan het voorschrift van Emerson, meen ik: ..Never read a book that is not a year old" '.Lees nooit een boek dat nog geen jaar oud is") cn bevindt zich daar zo wel bij dat hü daaruit de kracht heeft geput de door hem bewonderde negentiende eeuwse Engelse essayist Charles Lamb te eve naren. Lezen en laten lezen: inderdaad. Hueft zal mü laten lezen en ik hoop dat het velen zoals mij vergaan zal. Clara Eggink Radio-programma VOOR ZONDAG 16 MAART. Hilversum I (402 M.) VARA 8 00 1 nieuws en weerberichten: 8 18 gram muz 8 30 voor het platteland. 8 40 orgelspel; 8.57 sportmededellngcn en postdulvenbc- richten: 9 00 vacar.tletlps. 9 10 gram - muziek; 9 45 .Geestelijk leven", causerie; 10 00 volksliederen: 10.15 „Met en zonder omslag"; 1045 semi-klass. muziek: 11.15 j cabaret. AVRO 12 00 disco-causerie; 12 40 voor de Jeugd: 12.50 gram muziek: 13 00 nieuws- 13.05 mededelingen of gram muz.; 13 10 „New York Calling"; 13.15 Prome nade orkest; 13.50 „Even afrekenen heren!"; 14 00 gram.muziek; 14 05 boek bespreking; 14.30 fanfare orkest; 15 30 toneelbeschouwing; 15 45 orgel en plano; 16 00 dansmuziek: 16 30 sportrevue. VARA 17.00 amusementsmuziek: 17 25 Monus. de man van de maar.", hoorspel voor de Jeugd 17 45 pianospel. 17.55 sportjour naal. 18 15 nieuws en sportuitslagen; VPRO 18 30 Ncd. Hert kerkdienst. IKOR 19 00 Jeugddienst: 19 35 bljbelvertelliug: AVRO 20 00 nieuws; 20 05 groot koor. om roeporkest en solisten; 20 30 AVRO-aller- lel- 20.35 „Het Testament van een Zon derling". hoorspel; 21.15 operaconcert; 21.40 hersengymnastiek. 22 05 gram.muz; 22 30 cabaret'. 23 00 nieuws; 23.15 week overzicht; 23 3024 00 gram muziek. Hilversum II (298 M.) KRO 8 00 nieuws. 8 15 gram muziek; 8 25 Hoogmis. NCRV 9 30 nieuws en waterstanden. 9 45 recht dat dit menselijke leven ondraag lijk en onwaardig maakt Toen Sierlin. de kerstboom onder de arm. de markt wilde verlaten, had hij Braun gezien. Zijn eerste opwelling was op hem af te stormen. De kans was de woede in zich opwellen: woede om zijn onmacht, om zijn lijdzaamheid, om zijn geslagenheid. Hü was de mindere van deze kerel" en hü wist het! In al zijn doen en laten was krampachtigs en overdrevens gekomen. gunstig. Braun had hèm niet ontdekt, steeds al was hij, zoals een boosaardige Dromerig staarde deze voor zich uit.collega het had uitgedrukt, een beetje Nu zou hij hem waarschünlük kunnen „tè" geweest. Nu was dat een beetje een overrompelen. ergerlijk „te dik" geworden. Hij liep met j Hij onderdrukte deze aanvechting, lange, zelfbewuste stappen. Hij sprak met Deze avond niet! Het zou zyn Kerst-1 een nog luider, uitdagender stem Zim stemming bederven. Beter te wachten stemmingen wisselden met de minuut. I tot een volgende gelegenheid. Toch kon Ziin onmiddellijke omgeving voelde zich I hii de neiginz niet weerstaan zijn kantdoor zijn luimen getyranniseerd. meed uit te kijken Hii stond met neergeslagen hem zo veel mogelijk vanwege zijn uit een. deze Adolf Braun. en moest met barstingen van woede, zijn stekelige op zijn gedachten ver weg zijn. Wit trof j nierkin een. zijn gegrauw en gesnauw om Sierlin in dit gezicht? Voor het eerst het minste. zag hij het zonder het masker van on- i (Wordt vervolgd.) [Waan wezen. Nou, dan moet je V I?'en- Ik hou van vrijheid, dat ■r.„ Kerstmis kwam met plt- vroegtijdig had Braun zijn 1op de kerstbomenmarkt. kruidige geur van de den- :'v van hars en aarde, die ;;.c Zin gedachten dwaalden ":nz waarin hij anders de t. p-!«'m afwachtte, bleef hem VPrstreken Sierlin had •et vertoond Of was hü aan Rofacht ontsnapt? a Jü2,verllet hU de markt dle 'jJJ, ■0Pd als uitgestorven was. *at er aan bomen restte op 63). Toen Graaf Gaston van Gaep tot Gaep zo plotseling van de vuilnisbelt verdween was het Jolliepop die het eerst zijn tegenwoordigheid van geest herwon en op ernstige toon sprak: „Het wil mu voorkomen dat Zün Graafschap door een valluik gezakt Is". Zoals gewoon lijk sprak de nauwgezette bediende het juist; woord on de juiste plaats. Het wés een valluik, dat daar. geopend aan hun voeten gaapte! Panda boog zich er overheen en riep bezorgd' „Graaf Gas ton! Graaf Gaston! Bent u daar? Bent u goed terecht gekomen?" En uit de duisternis antwoordde de stem van de graaf: „O. jae uitste kend. zag! Niets gebroken of gekneusd Dit is helemael geen aerdlg valluik. Het is hier beneden taemelük vervelend, zag!" „Nou kom er dan uit! riep Panda kwaad .Dan moeten we onmiddellijk verder om de Vleermuis-rover en mijn juwelen te zoeken. Schiet op! Kom bo ven!" „Wat zei Je Vleermuis?" vroeg de graaf. „Maer waerom zou ik dan boven komen, aag? Ik zou zeggen kom be neden, als het niet teveel moeite ls. hah het Ls wel vervelend, maar ik geleuf dat hii hier woont, zag!" En daar leek het inderdaad wel op. Graaf Gaston was namelük terecht ge komen in een kleine, griezelige ruimte waarin zich een grote, met ü^r besla- I gen deur bevond, en boven die deur hing een bord met het opschrift: „DAT OUDE VLEDER-MUIS KELDERTJEN" binnen zonder kloppen". En het leek er dus op. dat eindelük de geheime schuilplaats van de gevaarlijke bandiet gevonden was. 10 30 Doopsgezinde kerkdlen; NCRV 12 00 geestelijke liederen. KRO 12.15 apologie. 12.35 gram muziek: 12 40 lichte muziek; 12 55 zonnewijzer: 13 00 nieuws, weerberichten en katholiek nieuws; 13 10 I lunchconcert; 13 35 ..Uit het Bock der Boeken"; 13.50 kamerorkest en solist; 14 30 viool en plano; 15.00 .Het openbare gebouw", causerie, 15.15 Radio Phllhnrmo- nlsch Orkest en solisten; 16.10 Katholiek Thuisfront Overal- 16 15 sport; 16.30 Vespers; NCRV 17 00 Geref. Kerkdienst: 18 30 gram muziek; 18 45 koorzang; 19.15 „Met de Christenheid van alle Eeuwen". 'causerie- 19 30 nieuws, sportuitslagen en weerberichten KRO 19.45 actualiteiten; 19 52 boekbespreking: 20 05 de gewone man zegt er 't zl|ne lan. 20 12 gevarieerd pro gramma. 22 451»vondgebed en liturgische kalender: 23 00 nieuws; 23 15—24 00 gram.muzlek. Engeland. BBC Home Scrslre. 330 n». - 12 15 Causerie. 12.30 Muzikale causerie .13 10 Crltlekcn; 13 55 Woerber.: 14 00 Nieuws: 14 10 Causerie; 14 40 Gr.muziek; i 15 00 Wenken voor de tuin: 15 30 Hoor- spel; 17.00 Opera-orkest, -koor en solis ten: 17 45 Boekbespreking; 18 00 Voor de kinderen: !8.50 Causerie; 18.55 Weer berichten- 19 00 Nieuws: 19.15 Svmpho- nle-orkest: 20 45 Kerkdienst: 21.25 Lief-, dadleheldsoproen: 21 30 Hoorspel: 22.00 Nieuws: 22 15 Hoorsoel: 23 005 Klassieke muz.: 23 52 Epiloog; 24 000 03 Nieuws Engeland BBC Light Programme. 15001 en 217 m. 12 00 Kerkdienst: 12 30 Theater-orkest: 13.00 Lichte muziek; 13 30 Verzoekprogramma: 14 30 Causerie: 14 45 Ge\nrleerd proer15.30 ..Round Britain Quiz". 1600 Gr.muz17 00 Ge- var progr. 17 30 Voor de vrouw; 18 00 Hoorspel met muz: 18 30 Gr.muz.: 19 00 Vrazenbcantwoordlng; 19 30 Ge var. Dro- ernmma: 20 00 Nieuws en ratllolournaal. 20 30 Lichte muz.: 2130 Community hvmn slnc-lne: 22 00 Gesar, procr: 23.00 Nieuws: 23.15 Pianorecital 23 30 Muzi kale causerie: 23 45 Orgelspel: 0.15 Spaan se muziek: 0.561.00 Nieuws Nnrdwestdeutseher Rundfunk. 309 ni. - 12 00 Gevar. muz.: 13 00 Nieuws: 13 30 Orkestconc.. 14 30 Vorzoekproer16 00 Dansmuz.: 17 30 Sport cn muz 18 00 Phliharmonlsch orkest: 1845 Bnrlton en plano: 19.00 Nieuws 20 00 Hoorspel' 2105 Gr muz: 21.45 Nieuws 22.30 Caba ret: 23.00 Gevarieerde muz; 24 00 Nieuws 0 10100 sym'Dhonle-orkest en soliste Frankrijk. Nationaal Programma. 347 en 34!) m. 1300 Nieuws; 13.20 Hoorspel: 14.25 Gr muz. 15 30 „Les Sletllens ou 1 "Amour Pelntre". opera: 1745 Gr.muz.: 17 50 Orkestconcert: 19 30 Gr muz20 10 Idem: 20 15 Lichte muziek: 21 15 Klank beeld: 22 45 Sollstenconcert: 23 4524.00 Brussel. 324 en 484 m. 321 m.: 12 00 Radiojournaal: 12 30 Weerber 12.34 Gesar muz.. 13 00 Nieuws; 13 15 C.r mu ziek: 13 30 Voor de soldaten: 14 00 Or- muz.: 15 30 Idem: 16.00 Snort: 16.45 Gr.muz.. 17.00 Svmphonle-orkest. (In dc pauze: gram.muzlek en sportuitslagenl: 18.30 Godsdienstig progr 19.00 Nieuws: 19.30 Gevar. progr 21.30 Actualiteit: 2145 Gr.muz.: 22 00 Nieuws: 22.15 Ver- zockproeramma; 23.00 Nieuws; 23.05 24.00 Dansmuz. 484 m.: 12.08 Omroepork.: 13.00 Nieuws 13 15 Gr.muz 14.30 Idem: 15 00 Groot Pvmohonle-orkest: 15 45 Gr muz 16 45 Idem: 17.00 Nieuws- 17.10 Jazzmuz.: 19 00 Godsdienstlce ultz 19 45 Nieuws. 70 00 Hoorspel 22 00 Nieuws: 22 10 Gr.- muzlek. 22 50 Nieuws: 23 00 Dansmuz.: 23.55 Nieuws. VOOR MAANDAG 17 MAAfl'C Hilversum I (402 M.) VARA: 7.00 Nieuws: 7 18 Gram muziek: 7.30 Idem; 8 00 1 Nieuws en weerber.; 8.18 Gram.muzlek: 8 30 Voor de hulsvrouw: 8.40 Gram.muz.; 9.10 „Onder de pannen", hoorspel. 9.30 Waterstanden; 9.35 Gram.muzlek VPRO: 10.00 „Voor de oude dag", causerie; 10,05 Morgenwijding: VARA: 10.20 Voor de kleuters. 10.40 Voor de zieken; 1140 Alt en plano; 12 00 Gram muziek: 12.15 Ac- coroecmmuzlek; 12.30 Land- en tuinbouw- mededelingen; 12 33 Voor het platteland: 12 38 Accordeonmuz 13 00 Nieuws; 13.15 Voor de middenstand: 13.20 Dansmuziek; 13 50 Gram muziek: 14.00 Voor de vrouw; 14 15 Phliharmonlsch sextet en plano: 14.45 Gram muziek: 15 05 „Een les voor Jonggehuwden", hoorspel: 15.55 Omroep orkest; 17.00 Voor de Jeugd; 17.30 Prome nade-orkest; 18 00 Nieuws, 18.15 Militair commentaar: 18.25 VARA-Varla; 18 30 Amus muziek: 19 00 Parlementair over zicht; 19 15 Planorecital; 19.45 RegerJngs. uitzending. Ir A. Schröder: „De "invloed van het kullgras op de zuivelproducten": 20 00 Nieuws; 20.05 Actualiteiten. 20 15 Militaire Kapel; 20.45 Gevar. progr.: 21 35 .De weg naar vrijheid", causerie; 21 50 Radio Phliharmonlsch orkest en 60llst; 23.00 Nieuws; 23 15 Socialistisch nieuws ln Esperanto. 23.20 Orgelspel; 23 4524.00 Gram.muzlek. Hllterstlin II (298 M) NCRV: 7.00 Nieuws; 7.15 Ochtendgymnastiek: 7.30 Gram.muziek; 7.45 Een woord voor da dag; 8.00 Nieuws en weerber 8.10 Sport uitslagen; 8.20 Gewijde muziek: 8 45 Gram muziek; 9.00 Voor de zieken: 9.30 Herhaling Familie-Competitie, 10.06 Or gelspel. 10 30 Morgendienst; 11.00 Sopraan en plano. 11.25 Gevar. progT.; 12.15 Gram - muziek; 12.25 Voor boer en tuinder; 12 30 Land- en tulnbouwmededellngen: 12.33 Orgelconcert. 12 59 Klokgelui. 13.00 Nieuws 13 15 Mandoline-ensemble; 13.45 Gram. muzlek. 14 00 Schoolradio: 14.35 Gram. muzlek; 14 45 Voor de vrouw; 15 15 Ka- mermuzlek: 16.00 Bijbellezing 16.30 Gram- muziek; 1640 Lichte muziek; 17.00 Voor de kleuters; 17.15 Surinaamse volksmu ziek; 17.30 Voor de Jeugd; 1745 Rege ringsuitzending. P. J. MerkelIJn„Hoa wordt Nleuw-Gulnea bestuurd?" 1800 Nieuws; 18.15 Sportpraatje: 18.25 „Voor de mannen ln grijs, groen en blauw", cau serie: 18 30 Gram muziek: 19.00 ..Volk en Staat" causerie: 19.15 Engelse les; 19 30 Gram muziek: 19 40 Radiokrant: 20.00 Nieuws en weerberichten: 20.10 „V|jr mi nuten"; 2015 Harpconcert: 20 35 „Het .Onze Vader", hoorspel. 21.40 Vocaal en semble: 22.00 Gram muziek: 22 30 Plano recital. 22.45 Avondoverdenking: 23 00 Nieuws en S.O.S.-berlchten; 23.15—24 00 Gram muziek. Engeland. BBC Home Service. 330 ni.: 12.00 Schoolradio: 13.00 Amus.muziek; 13.25 Gevar. progr.; 13 55 Weerber.; 14 00 Nieuws, 14 10 Gram.muzlek: 15 00 School radio; 16 20 Discussie; 17.05 Gram muz 17 30 Interviews; 18 00 Voor de kinderen: 18.55 Weerber.: 19 00 Nieuws 19 15 Sport: 19 20 Causerie: 19.30 Orke6t-concert. 20.15 Causerie. 20.45 Gevar. progr 21.15 Dis cussie. 21 45 Wereld-commentaar; 22.00 Nieuws: 22.15 Hoorspel; 23 30 .Lend me your ears"; 23.45 Parlementsoterzicht 24 00—0 03 Nieuws. Engeland. BBC Light Programme. 1500 en 717 m.: 12.00 Mrs. Dale's Dagboek; 12.15 Amus.muzlek; 12.45 Voordracht: 13 00 Versterkt Revue orkest en solist; 13.45 Grom muziek; 14 45 Voor de kinde ren; 15.00 Voor de vrouw; 16 00 Tango orkest en soliste; 16.30 Voor de soldaten: 16 45 Lichte muziek; 17 15 Mrs. Dale's Dag boek: 17.30 Hoorspel: 19 00 Orgelspel; 19 15 Voor de Jeugd: 19.45 Hoorspel; 20 00 Nieuws en radiojournaal. 20.25 Sport; 20.30 Variété-orkest en solisten; 21.00 Hoorspel: 21.30 Dansmuziek; 22 00 Gevarieerd pro gramma: 23 00 Nieuws; 23 15 Actualiteiten 23 20 Dansmuziek: 24 00 Voordracht; 0 15 Lichte muziek; 0 561.00 Nieuws. N'nrdnestdeutsclier Rundfunk. 309 nt.t 12 00 Amus muziek: 13.00 Nieuws, 13 30 NWDR-orkest; 15 50 Amus muziek. 16 40 Rhythmlsche muziek; 17 00 Nieuws: 17 45 Gevar. prrtgr19.00 Nieuws: 19 30 Sym- phonle-orkest eg, solist: 2145 Nieuws; 24 00 Idem: 0.301.00 Dansmuziek. Frankr(|k. Nationaal Programma. 347 ca 719 in.: 12.30 ..La Surprise d'amour". ope ra: (13 00 Nieuws): 13.58 Gram.muzlek: 14.00 Nieuws; 14 05 Gram.muziek: 14 30 Hoorspel. 16.00 Kamermuziek; 17 00 Lichte muziek; 17 30 Dansmuziek; 18 30 Ameri kaanse uitzending; 19 00 Gram muziek: 20 00 Svmphonle-orkest en solist; 23.20 Zangrecital; 23 4524 00 Nieuws. Brussel. 371 en 181 ni. 374 m.: 11.45 Gram.muzlek; 12 30 Weerber.; 12.34 Voor de landbouwers; 12 42 Gram muziek; 12 50 Koersen: 12.55 Gram.muzlek; 13.00 Nieuws 13.15 Gram muziek: 14.00 Gram.muzlek: 14 3515.00 Idem: 17.00 Nieuws; 17.ló Amus orkest: 18.00 Franse les; 18.20 Gram- muzlek; 18.25 Causerie: 18.30 Voor de sol daten: 19 00 Nieuws: 19 30 Gram muziek; 19 50 Voordracht; 20.00 Klassieke muziek: 21 00 Actualiteit: 21.15 Dansmuziek; 22 00 Nieuws: 2215 Verzoekprogr.; 22 55—23.00 481 ui.: 12 05 Amus muziek: 13 00 Nieuws 13 10 cn 14 1515.00 Gram muziek. 17.00 Nieuws. 17.15 Gram.muzlek: 17.45 Idem; 18 30 Jazzmuziek: 19 00 Gram.muzlek: 19.45 Nieuws; 20.30 Gram muziek; 21.15 Omroenorkest en -koren; 22.00 Nieuws; 22.10 Gram.muzlek: 22.20 Amus.muzlek; 22.50 Nieuws.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1952 | | pagina 17