PAVILJOEN PARADIS Een imagiscli domiiiovierkant De New Look en haar opvolgster van vandaag ACHT ADVIEZEN VOOR DE MODERNE WAN Radio-programma ZATERDAG 15 APRIL 1 1 1 I 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 i 1 o 1 1 1 1 i 1 1 j - -.5 1 1 1 1 1 i* 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 .1 1 1 1 1 1 1 3 1 1 1 i P r,"v ,x:/ MV&s&v..* Er bestaan tegenwoordig van die ge zellige spelletjes, die ingesteld zijn op de moderne tijd. Uiteraard hebben deze spelletjes veel aftrek, omdat zij harmo niëren met de sfeer waarin wij leven, zodat wij er ons beter kunnen ..inleven". Zo is daar b.v. het overigens al weer uit de mode rakende monopoly, dat al spoedig pleegt te ontaarden in het botvieren van de slechtste kapitalisti sche driften, vlootspelletje waarin men met één gok een slagschip met 1200 man aan boord naar de haaien kan helpen, moordenaartje, atoombomspelen en niet te vergeten bridge, dat van de gezel ligste mensen demonen vermag te maken. De puzzle, die wij U deze week willen voorzetten zouden wy ook in een iets andere vorm kunnen gieten, b.v. de op stelling van gemotoriseerde divisies, zo dat naar alle zijden een gelijke vuur kracht en tactische bewegingsvrijheid bestond, waarbij iedere divisie over een gelijke luchtondcrstcuning met atoom- bomvoorraden beschikt. Misschien was onze puzzle dan wel zo spannend geworden. Maar dat is de bedoeling niet. Daarom knopen wij onze opgave vast aan een van die in het ver geetboek rakende gezelschapspelletjes, die als o n t spanning zo oneindig veel meer waarde hebben dan de zoeven ge noemde vrolijkheden: het dominospel. Bijgaande tekening laat U 18 van de 28 dominostenen zien, gerangschikt in zes horizontale rijen van 3 stenen. Daar door ontstaan ook zes verticale kolom men van ogen-aantallen (op de halve stenen). Deze stenen zijn niet maar willekeurig gekozen en neergelegd, zoals men bij eerste beschouwing wellicht zou denken. Neen, wanneer men nauwkeurig toeziet, zal men zien, dat het totaal aantal ogen in iedere horizontale rij of iedere verticale kolom telkens 13 be draagt, en dat dit ook het totaal is van de aantallen ogen op elke der beide diagonalen. Als leerrijke bijzonderheid willen wij er U op wijzen, dat dit aantal van 13 het kleinste is, dat men. bij welke keuze van dominostenen en welke rangschik king ook, vinden kan als totaal van elke rij of kolom of diagonaal (wanneer al die totalen ten minste gelijk zijn). Met dominostenen van één spel kan men nooit een „magisch vierkant" leggen, waarin dit totaal kleiner is. Wel groter, maar ook daar is een maximum aan verbonden, namelijk 23. Zo'n maximaal magisch vierkant vindt men b.v. en dat is het merkwaardige van bijgaande figuur door elke steen van deze figuur te vervangen door de steen, waarvan de ogen op elke helft te zamen met de ogen van de overeenkomstige helft der steen in de bijgaande figuur telkens 6 tellen. Zo zou men dus de steen 25 moeten vervangen door 41, en de steen 01 door de steen 6—5 Enfin, dit alles dient slechts om U in te leiden in de attracties van de 28 do minostenen. En in te leiden aan de op gave, die wij deze week aan onze Puzze laars voorleggen: Tracht 18 van de 28 dominostenen van één spel zo ie leggen, op de wijze zoals in de tekening, dat het totaal aantal ogen in iedere horizontale rjj en iedere verticale kolom en boven dien in elke der beide diagonalen acht tien bedraagt. Inzendingen onder het motto „domino" moeten uiterlijk Woensdagmorgen as. te 9 uur in het bezit zijn van onze redactie. In enveloppen onder dit motto geen an dere bescheiden dan de oplossing, ver meldende Uw naam en adres, insluiten. De deelneming staat alleen open voor abonné's. Onder de goede oplossingen stellen wij een eerste prijs van f. 5. en twee prijzen elk van f. 2.50 beschik baar. Oplossing Paas-Kruiswoordpuzzle Horizontaal: 1. personeel; 8 monde ling; 16. pikant; 17. fr 19. pardon; 20. R.B.; 22. pets; 23. Moor; 25 roes; 26. Go; 27. kan; 29. RI.; 30 kermis; 32. on; 33. men; 34. Alle; 36 eenstemmig; 39. hemd; 40. maand; 42. bod; 43. pen; 44. Ilias; 45. Ens; 46. re; 48 parket, 51. en; 52 dal; 53. N.S.; 54 pond; 56. geel; 57. wesp; 59. la; 60. broden. 62. II; 63. kompas, 65. raam; 66. rots; 68. man; 69. alom; 71. krab; 72. vet; 73. daad; 74. neer: 76. steven; 78. ro. 79 Pernis; 82. eb; 84. sein; 85. Turfc; 87. reis- 88. ma; 89. ro!; 91. L.S.; 92 legaat; 94. in; 95. bot; 96. brand; 98 dom; 99. rib; 101. gelei: 103. orde; 104. propaganda; 108, giro; 109. nee; 110. zo; 111 gelaat; 112. R.K 114. kan: 115. DL.; 116 koor; 118. lont; 119. Kelt; 121 S.A.; 122. voeren; 124. es; 125. paneel; 127. negentien; 128. kardinaal. Verticaal: 1. perkament; 2. R.P.; 3. sip; 4. oker; 5. natie; 6. Ens; 7. et; 9. op; 10. nar, 11. droog; 12. Eden; 13. los; 14. in; 15. grondslag; 17. fort; 18. Rome; 21. balans; 23. Mesdag; 24. rim pel; 26. gemaal; 28. Nias; 30. knop; 31. smet; 33. meld; 35. en 37. eb; 38. in; 39. H.L.; 41. droombeeld; 44 inspanning; 47. end; 49. reis; 50. kei; 51. Eem; 54. praats; 55. derven; 57. wonder; 58. pa leis; 60. bars; 61. noen; 63. kaap; 64. soes; 65. R.K 67. TT 68. ma; 70. mr.; 73. Dora; 75. verbonden; 77. vis; 78. rug; 80. rei; 81. nationaal; 83 borrel; 85 tempel; 86. karaat; 88. moeras; 90. lade; 92. loog; 93 tint. 95. blik; 97. ne, 98. dr; 100 bd.; 102. eg; 104. poort; 105. aloë; 106. gans; 107. arend; 110. zoen; 113. klei; 116. koe; 117. rei; 119. kar; 120. ten; 122. v.g123. ne; 125. pa; 126. la. De eerste prijs van f. 5.— werd toege kend aan mevr. H. MulderVan der Laaken. Hoge Rijndijk 114 te Leiden, en de twee pryzen van f 2.50 aan de heer A. v. d. Wijngaard. Herenstraat 98 te Leiden en mevr. S. L. ï.ooijengaVan I Straten, Willem de Zwijgerlaan 9 te Voorschoten. I De prijzen worden de winnaars toege- zonden. Spiegeltje, spiegeltje aan de wand de stof en zendt het naar vele delen van de aardbol, de laatste ontwe- pt en hoort van de bewondering die zijn lof waardige creaties in alle windstreken afdwingen. Nu, twee jaar nadat ds New Look opschudding bracht, zijn de stof fen vrij en de mode is simoeier, min der omvangrijk en korter. Katoen Is De Man achter Dior Al lang weer behoort de New Look tot het verleden, doch zó heeft die we reldschokkende mode de gemoederen in beroering gebracht, dat nog vandaag wn iecrir er over spreekt en men uit technisch en commercieel oogpunt ls dit onjuist zelfs de huidige mode nog vaak onder dat motto wil laten door gaan Die veelbesproken New Look, door een pas beginnend modevorst gelan ceerd. was niet louter een normale re actie op de mode, aie haar voorafging, evenmin was het een van die vele on redelijke grillen zoals ze elkaar van half jaar tot half jaar opvolgen Neen, de reactionnaire langerokken-mode werd welbewust en met geraffineerd zakelijk doorzicht de wereld ingeholpen. Had een zekere monsieur Boussac, die in een succesvolle carrière nu de zestig is gepasseerd, niet 'n uitermate goed stel hersens en behalve zijn 200 ren paarden, zestig textielfabrieken, meer dan 100 winkels en enige katoenplan tages bezeten, wellicht waren dan noch Dior, noch de New Look ooit aan bod gekomen. Want deze man. die zijn aan dacht verdeelt tussen zijn wereldbe- faamde stallen en zijn even bekende textielondernemingen, is diegene die Dior als zelfstandig mededespoot op het paard hielp, hij is de eigenlijke grond legger van de New Look, die commer ciële stunt, die Iedere arme en kle- dingloze vrouw van na de tweede we reldoorlog absurd en onverantwoord toescheen. Boussac. als zovelen bedreigd door het spook der im- en exportbepalingen, kon, teen de chaos in Europa eenmaal of ficieel vrede heette, geen ruwe katoen voor zijn goed geoutilleerde fabrieken importeren, tenzij uitvoer van enig pro duct daartoe de benodigde deviezen zou opleveren. Zijn eigen katoenen weefsels naar Amerika, dat door eigen productie reeds aan de vraag van de binnenland se markt kon voldoen, te exporteren leek een onmogelijkheid. Edoch, de pientere textieikoning vond een op lossing, hij diepte Dior die niet ge droomd had naar Parijs te zullen terug keren uit de duisternis der onbekend heid op gaf hem een half millioen dol lars crediet, stelde hem de beste kunste naars onder wie Christian Bérard ter beschikking en gaf hem opdracht een mode te c/ceren, die niet alleen hoofdzakelijk katoenen stoffen vroeg maar tevens ongelimiteerde hoeveelhe den materiaal verzwolg: de rokken wer den vele centimeters langer en talloze meters wijder! Boussac had een som metje gemaakt Per japon drie meter stof meer zou, bij een gemiddelde van drie jurken per vrouw, een extra jaar lijks verbruik van 450 millioen meters meters stof betekenen, 'n extra'tje dat het dollarland door import zou moeten aanvullen Groot was de verbijstering toen het eerste New Look model eén japon met een rokwijdte van 14 meter en een gewicht van 30 kilo aan de openbaar heid werd prijs gegeven. Wie op het continent kon haar schamele, door de oorlogsjaren tot vodden gereduceerde garderobe ooit aan een dusdanige uit bundigheid aanpassen? Stoffen waren immers schaars, gerantsoeneerd en duur? De ontmoedigde Parisienne ver moedde niet dat door die nieuwe mode, die toch in eerste instantie voor Ame rika was, de stoffen op de Franse markt eerder vrij zouden komen. Ook de Amerikaanse vrouw gaf zich geen re kenschap van de listige opzet en alhoe wel zy in den beginne een hevige strijd streed tegen de ondemocratische lengte der rokken, gaf zij zich ald-ra gewon nen. De New Look, in het arme Parijs geboren, tierde nergens zo welig als daar waar hij het meest werd bestreden Boussac kreeg zijn zin. Dior maakte naam. De eerste fabriceert nu voldoen- Bestudeer Uw baardgroei! Tast met de toppen van Uw vingers Uw baard af en stel vast in welke richting de baardharen op de verschil lende gedeelten van Uw gezicht groeien. Maandag a.s. het volgende advies. N.V. PHILIPS* VERKOOP-MAATSCHAPPIJ VOOR NEDERLAND - EINDHOVEN Ditmaal een kinderjurkje Leeftijden 810 Jaar en 1012 Jaar. Dit alleraardigste kinderjurkje levert geen onoverkomelijke moeilijkheden op voor een beetje handige naaister. Het gladde lijfje heeft een knoop- sluiting middenvoor en een bob'ced kraagje. Boven de taille zijn 2 coupe naadjes aangebracht. De korte mcuw heeft een manchetje. De ruimte in de kop van de mouw moet weggeperst worden. Het rokje heeft vanvoren drie uit springende plooien en van achteren een. De plccien werden een stukje doorge stikt. Kraagje en manohetjes worden eveneens doorgestikt. In de twee buitenste plooien is de naad in de diepte van de plooi ver werkt. Benodigde stof voor de leeftijd van 10-12 jaar: 2.40 meter van 90 cm breed. Bovenstaand patroon is van as. Maandagmorgen halfnegen ai, zolang de voorraad strekt, verkrijgbaar aan ons Bureaju Witte Singel 1 tegen de prijs van 35 cents. Toezending per post geschiedt na ontvangst van brief met ingesloten (en niet opgeplakt) 50 ets. aan postzegels. Men gelieve op de enveloppe te ver melden: „Goedkoop Knippatroon". FEUILLETON Oorspronkelijke Nederlandse Roman door J. L. LODEW1JKS 28) Er komt een bode naar voren, die iets geheimzinnigs te vertellen heeft, er wordt wat over en weer gefluisterd. De bode wordt weggestuurd, hü komt even later terug met een getuige. Een grote forse boer uit Maas en Waal, hij is op zijn Zondags. Daarachter komt Niel Verhagen de zaal binnen, die kijkt zo triomfantelijk, hij heeft ergens zijn zin mee gekregen. Niel Verhagen is met zijn wagentje een paar dagen op stap geweest, wie zal zeggen waar hij heeft gezeten, maar hij heeft succes gehad met zijn uit stapje. Hij is teruggekomen met de boer uit Maas en Waal; waar heeft hij die opgedaan, het is niet te begrijpen hce hij die heeft gevonden. Men moet daar een beetje aanleg voor hebben, zegt Niel tegen Bart op de tribune, ik heb wat gecombineerd en gededuceerd, dat noemt men zo in detectiveboeken, ik heb ook een beetje geluk gehad. Hier is een goede getuige voor Van der Giezen. Ik ben tooh niet voor niets in het complot. Hij heeft om zo te zeggen een goede ■neus gehad. Want de boer uit Maas en Waal kan een interessant verhaal ver tellen. Hij wordt als getuige aanvaard, hij moet zijn litanie afdraaien. Of hij de verdache kent? Jazeker heren, of ik de verdachte ken. Ik ben dikwijls bij nem in het café geweest, ik ga de dorpen af om fruit te kopen. Ik heb hem zien instappen in de bus naar Zalbbommel, hij ging vlak voor mij zitten. Ik heb nog om hem moeten lachen onderweg, hij deed zo raar, hij zat onze-vaders te bidden. Maar daar heb lk niet om moeten laohen, ik doe dat zelf ook wel eens om de tijd om te 'krijgen. Ik heb moeten lachen om zijn repetitie. Hij zat een toespraak te re peteren, tien, twintigmaal opnieuw, hij zat een redevoering van buiten te le ren. Waarde tante Jans, dat heeft hij wel honderd maal gerepeteerd, dat kwam er op het laatst vlot genoeg uit. Waarde tante Jans, het is met lood in mijn schoenen dat ik hier kom, ik doe het niet gaarne, maar ik moet. Ik kan mijn kinderen niet laten ver hongeren, ge weet dat ik er negen heb. Dat zei Van der Giezen wel honderd keer, ge weet dat ik er negen heb. Ik kom u wat geld ter leen vragen, voor niljn leveranciers en mijn dwangbevel- len. Voor wat, dat moet u nog eens herhalen, voor wat voor vellen? Dat vraagt de rechter met een frons van zijn wenkbrauwen. De griffier zit te lachen. Voor zijn leveranciers en zijn cwanbevelen, zegt de boer uit Maas en waai, de heren moeten mij niet kwa- hji nemen, roiur die krijgen wij kleine handelsmannen zo nu en dan van de belastingen, dat kunnen de heren ook aiet weten. Als er nog eens gelachen wordt, laat ik ae zaal ontruimen, zegt de rechter met e.en hamerklop. Ga verder, getuige. De boer in de getuigenbank is flink op zijn gemak, hij staat er als een man die een kostelijk grapje vertellen gaat, waarom gelachen zal moeten worden. Ik heb het woordelijk onthouden, mijnheer de rechter, voor het geval ik ook eens naar tante Jans zou moeten, want mijn zaak is ook niet wat je noemt, al heb ik maar zeven kinde ren. Van der Giezen zat te repeteren tot in Zaltbcmmel tce, hij had zich goed voorbereid, maar naar ik hoer heeft hij bij vergissing verandering in zijn programma gebracht, j Niel Verhagen heeft de spijker cp i zijn kop getikt met deze boer. De aan- I klacht is niet te houden, het is een mishandeling uit drift geweest, er zijn verzachtende omstandigheden. Van der Giezen wordt naar huis ge stuurd met anderhalf jaar voorwaarae- lijk en een geldboete van tweehonderd i gulden. Hy zal een proeftijd van twee i jaren moeten doormaken. In twee jaren zult ge geen tante Jansen de nek om mogen draaien, zegt de boer uit Maas en Waal tegen Van der Giezen, als ze op straat staan. Hij krijgt geen antwoord van de kleine kastelein. Die staat met zijn vijf I kinderen cm hem heen, hij aait hen doc-r de haren, hij kijkt zs een voor een aan alsof hij ze nooit eerder ge zien heeft. Mijn mannekes, zegt Van ■der Giezen, mijn mannekes. Hij vat ze bij de schouders, hij knijpt ze dat ze krimpen. Maar ze lachen erbij, ze kij ken naar hem, zij dringen tegen hem aan. Dan neemt Bart van Dijk de ene en Niel Verhagen de andere arm van Van der Giezen, zij brengen hem naar de trein en zijn vijf mannekes stappen in een rijtje achter hen aan, gedreven deer Annelies als door een schapen- hoedster. Wij gaan eens kijken of er nog bier in uw kelder is, zegt Bart, want hier zal een glas op gedronken moeten worden. i Het is erg dat ik niet weet hoe ik u meet danken, zegt Van der Giezen onderweg wel dertig malen. Gij en uw vrienden hebt mij gered. Mijnheer Ver hagen hier die heeft zo een schone zet uitgehaald met zijn boer uit Maas en Waal. Die boer heeft achter mij ge zeten in de bus. Een mens zijn leven [-hangt aan een zijden draa-dje. Hij kan docr een nietigheidje uit de misère wor- 1 ben gehaald, maar ock er in worden I gestoten. Het ergste is, dat lk niet weet I hce ik u danken moet. ALs ze aan de trein komen, moeten I ze even wachten op de kinderen, die adhter zijn geraakt. Twee hangen er aan weerskanten in de arm van Anne lies, die met een stil lachje luistert naar de vrolijke praat. Ge kunt zien, dat ze geen moeder meer hebben, zegt Van def Giezen als hij ze ziet komen aanstappen. Zij zijn gek met Annelies. Ze zijn veel tekort gekomen. Niel Verhagen ziet het meisje komen met haar opgewekte stap en haar lach je voor de kinderen. Zij is een platte landskind, denkt hij, ik begrijp niet dat ik zoveel aan haar moet denken. Z-ij heeft het figuur van een Griekse godin. Zij is een merkwaardige menge ling van dorpse rondheid en gedistin geerde schoonheid. Maar zij is anders dan alle vrouwen die ik ken. Het is waarschijnlijk haar ongekunsteldheid die mij aantrekt, of haar onschuld, zo als men het noemen wil. Het is soms waar dat uitersten elkaar zoeken. Ik zoek haar, al wil ik het liever niet. De hemel beware haar als ze mij ook gaat zoeken. Het is jammer dat ik in deze dingen geen geweten en geen verstand heb. Jammer voor haar, want zij ver dient een eenvoudig en standvastig ge luk in een kalm en fatsoenlijk huwe lijk. Vaak moet ik het spijtig vinden, dat er een Niel Verhagen bestaat. Ik vind het op dit ogenblik spijtiger dan ooit. (Wordt vervolgd) „Pentecóte" van Dior. niet langer het alles overstemmende hoofdthema van de stoffensymphonie al speelt het nog steeds een melodieuze en onmisbare begeleidingspartij, terwijl wol, linnen en vooral zijdesoorten van allerhande aard en aanschijn bi voor name melodie blazen. Het zijden lorganza, licht als een veer en lel als een doorzichtig vleugje rook, heeft met diverse recente afstamme lingen zijn weg naar alle modehuizen gevonden, in geen enkele collectie ont breekt dit staaltje van moderne tech niek en, hoe geschikt het door zijn ve derlichtheid en zijn dunne soepelheid voor onmeetbaar wijde rokken is, ds onversaagde mode-ontwerper durft het voor nauwe, rechte toiletten tc gebrui ken. Dior, die twee jaar geleden een niet te omvademen japon van 30 kilo bracht, lanceert nu als lijnrechte tegenstelling een even lijnrecht model van het aller lichtste materiaal (Pentecöte heet de hierbij afgebeelde deux-pièces van rook blauwe lorganza). Stierf de New Look een langzame maar wisse dood, dan was dat toch niet zonder enige herinnering achter te la ten en zo heeft de klokrok in wat minder handsloze omvang zich naast de overheersend rechte modellen van mode 1950 weten ts handhaven om ook de stoffen voor dit seizoen een „wijdere" kans te geven In „Bastingage" van Dior en in „Esmeralda" van Griffe ver toont het subtiele lorganza al zijn mo derne charme. J. V. Zoeken wordt voortgezet. NAAR AMERIKAANS VLIEGTUIG. Het hoofdkwartier van de Ameri kaanse luchtmacht te Wiesbaden heeft medegedeeld, dat het zoeken naar het vermiste vliegtuig in volle omvang zal worden voortgezet. Het huidige aantal vliegtuigen en manschappen op het vliegveld Kastrup zal worden gehand haafd. Gemiddeld vijftien vliegtuigen zullen dagelijks het zoeken voortzetten. 7i. Nadat Professor Kalker er door Panda's duidelijke en eenvoudige woor den aan herinnerd was, dat. hij werd achtervolgd door een paar genadeloze l schurken, dacht hij een ogenblik diep na. „Een der eerste vereisten voor ieder I onderzoek", zo sprak hij tenslotte, „is j het nauwkeurig rangschikken der feiten, waarna de ervaring en een wetenschap- j peiyke werkmethode mogen samenwer ken om tot de bepaling onder hanaelin- I gen te geraken! Ja ja, dit is een van die dingen, die ik mijn jonge studenten zo graag voorhoud! Wanneer ik nu dus moet besluiten, dat ik achtervolgd word. dan dien ik mij naar de politie te be geven, aangezien de politie tot taak heeft om achtervolgers onschadelijk te I maken. Is dat juist?" „Dat is érg juist, professor", zei Pan da, „en als ik u was, dan zou ik maar voortmaken!" „Nu goed dan", besloot de 'professor, en hij schudde Panda hartelijk de hand: „Het doet me genoegen dat wij tot deze slotsom zijn gekomen! Het spijt me dat ik Je onaangenaamheden berokkende, en lk dank je voor je hulp!" Na deze eenvoudige, maar vriendelijke woorden begaf de geleerde zich welge moed op weg naar het politie-bureau, terwijl Panda de andere kant uitwan delde ,.Ik had wel graag geweten wie het eigenlijk zijn die deze professor achtervolgen", peinsde Panda, „en waar óm ze dat deen. Maar dan raak lk na tuurlijk weer verwikkeld in een akelig avontuur, en ik ben maar blij dat de professor er mee naar de politie gaat. Nu heb ik er niets meer mee te maken en nu kan ik rustig naar een kalme be trekking gaan zoeken". Maar wanneer hij dat dacht vergiste hij zich, want op datzelfde ogenblik wa ren de beide schurken bezig krijgsraad te houden, en ze spraken over hém. „Dat jongman ls natuurlijk help-be- diende van oudwijsman!" sprak de Oos terling Chi Fon nadenkend. „Wij moe ten hem maken vangen zeer vlug! Mis schien kan hij ons alles vertellen doen!" ..Mij best. baas!" antwoordde Honne- pon, de huur-boef, onverschillig. En dan te denken, dat die arme Pan da zich van niets kwaads bewust is! VOOR ZONDAG 16 APRIL 1950. Hilversum I. 402 M. KRO: 8.00 nieuwe- en weerberichten; 8.15 gr.muz.; j 8.25 hoogmis; NCRV: 9.30 nieuws en I waterstanden; 9.45 gr.muz.; IK OR: 10.00 I protestantse kerkdienst; NCRV: 12.00 erammuz.; KRO: 12.15 apologie; 12.35 gr.muz.; 12.40 lunchconcert; 12.55 zon- 1 newüzer; 13.00 nieuws, mededelingen en katholiek nieuws; 13 20 radio phllharmo-j nlsch orkest; 14 00 pianorecital; 14.30 re- portage; NCRV: 17.00 geref. kerkdienst;! 18.30 gewilde mualek; 19.15 „kent gil uw bijbel?"; 19 30 nieuws; KRO 19.45 actua liteiten; 19.52 boekbespreking; 20.05 de gewone man zeg-t er 't ztlne van; 20.12 gevarieerd programma; 22.45 avondgebed en liturgische kalender; 23.00 nieuws; 23 1524.00 gr.muz. Hilversum II 298 M. VARA: 8 00 nieuws- en weerberichten; 8.18 koper kwartet; 8.30 voor het platteland; 8.40 gr.muz.; 9.00 vacanbletlps; 9.10 sport- mededelln^en; 9.15 verzoekprogTamma; 9.45 ..geestelilk leven"; 10.00 trio; 10.25 „met en zonder omslag": 10,50 amue»- mentsmuz.; 11.15 cabaret; AVRO: 12.00 koninklijke militaire kapel: 12.30 voor de Jeugd; 12.40 orgelspel; 13.00 nieuws en mededelingen; 13.15 mededelingen of gr.- muzlek; 13.20 thcaterorkest; 13.50 „even afrekenen, heren"; 14.00 gr.muz.; 14.05 boekenhalfuur; 14.30 planovoordracht; 15.05 fllmpraatjp: 15.20 Chinese muziek: 15.50 dansmuz.: 16.40 sportrevue; VARA: 17.00 dansmuz.; 17.30 de avonturen van ome Keesje; 17.50 gram.muz.; 18.00 sport 18.15 nieuws en sportuitslagen; 18.30 voor de strijdkrachten; IKOR: 19.00 klnder- dienst; 19.30 bllbelvertelllng; AVRO 20.00 nieuws; 20.05 populair concert; 20.35 ac- j tualitelten: 20.50 musette-orkest; 21 10 i „de belevenissen van commissaris Mal- gret". hoorspel; 21.30 cello en plano; 22.00 cabaret; 22.35 amusementsmuziek; 23.00 flieuws: 23.1524 00 gT.muz. i H)n 3 distributienet 8.05: gram.; I 8.40: London Light Orch.; 9 15 gram.; 9.20: apérltlef: 9.30: gram.; 10.15: beiaard; I 10.30: gram.; 10.45: beiaard; 11.00: liedjes; I 11.15: mil. orkest; 12 00: zang: 12.15: ork. E\e; 13-15: gram.; 13.30: voor de soldaten: 14.00: opera en belcanto; 16.45: gram.; 17.00: dansmuziek: 17.15: „Much binding ln the Marsh"; 17.45: dansorkest; 18 30: Ray's a laugh": 19.30: non stop! Recht door!; 21.30: act.. 21.45: orgel; 22.15: verz.pr.; 23.45: gram. HJn 4 distributienet 8.00: plano: 8.20: „Way out west"; 8.40 orgel; 9.10: meisjes koor: 9.30: mil. orkest: 10.00: gram.; 10.30: pop. melodieën; 11.00: gram.; 11.30: zang: 11.45: hotjazz: 12.00: kunstoverzicht 12.08: omroeporkest; 12.30: verz.pr.; 13.45: ..Take It from here"; 14.15: ork. Farnon; 15 00: verz.pr.; 16.00' Offenbach: 1700: ork. en koor: 17.25: LatUns Amerlk. muz 18.00: piano; 18.30: ..Birthday requests"; 19.30" Palm Court Orch.; 2030: comm. singing; 21.00: ..Variety Bandbox"; 22.15: Diano: 22.30: ..Think on these things"; 22 45: Macpherson; 23.15: 20th Century Serenaders. VOOR MAANDAG 17 APRIL. Hilversum I (402 M.) NCRV 7.00: nieuws; 7.15: gewijde muziek; 7.45: een woord voor de aag; 8.00; nieuws en weer berichten; 8.10: sportuitslagen; 8.20: gram.muzlek; 9 15: voor de zieken; 9.35: herhaling famlllecompetltle; 10.10: gram. muzlek: 1030: morgendienst; 11.00: alt en Elano; 11.20: voordracht; 11.40: strljkor- est; 12.10: planoduo; 12.30: mededelin gen; 12.33: koorgoncert; 13.00: nieuws; 13.15: mandollnemuziek; 13.45: gram mu ziek; 14.00: voordracht; 14.35: gram.mu zlek: 15.00: planorecital: 15.30: cembalo gezelschap en soliste; 16.00: bijbellezing; 16.45: gram.muzlek; 17.00: voor de kinde ren; 17.15: strijkkwartet; 17.45: zigeuner kwintet: 18.05. voor de Jeugd; 18.20: sportberichten; 18.30: vlooi en plano; 19.00 nieuws; 19.15: Enzelse les; 19.30: gram.muzlek; 19.40: radiokrant; 20 00: j nieuws; 20.05: gram.muzlek; 20.15: strijk- I orkest; 21.00: „de speeldoos", hoorspel; 21.50: harpenensemble; 22.10: Internatio naal evangelisch commentaar; 22.20: dub bel mannenkwartet; 2235: gram.muzlek; 22.45: avondoverdenking; 23.00: nieuws; 23.1524.00: gram.muzlek. Hilversum II (298 M.) VARA 7.00: nieuws; 7.15: ochtendgymnastiek; 7.30: gram.muzlek; 8.00: nieuws en weerberich ten; 8 18; gram.muzlek; 8.35: orgelspel: 9.00: gram.muzlek; VPRO 10.00: „voor do oude dag"; 10.05: morgenwijding; VARA 10.20: gram.muzlek; 10.30: voor de vrouw; 10,45: voor de zieken; 11.20: alt en plano; 11.40: voordracht; 12.00: gram.muzlek; 12.15: dansorkest: (12.3012.33: medede lingen; 12.3312.38: voor het platteland); 12.55: kalender; 13.00: nieuws; 13.15: Pro menade orkest; 13.50: gram.muzlek; 14.00: plano en viool; 14.30: populalr-weten- schappelljke causerie; 14.45.gram.muzlek; 15.16: „helen", hoorspel; 16.15: „l'enfant et les sortileges", opera; 17.00: voor de kin deren; 17.30: dansmuziek: 17.45: regerings uitzending; 18.00: nieuws; 18.15: VARA- varla; 18.20: gram.muzlek: 18.30: voor de strijdkrachten; 19.00: tenor en plano; 19.30: wetenschappelijke causerie; 19.45: regeringsuitzending: 20.00: nieuws: 20 05: actualiteiten; 20.15: sextet: 20.45: cabaret: 21.20: lichte muziek; 21.45: causerie over volkshuisvesting: 22.00: radio phllharmo- nisch orkest; 23.00: nieuws; 23.15: orgel spel; 23.3524.00: gram.muzlek. L(|n 3 distributienet 7.05: gram.: 7.30: kron.; 7.40: gymn.; 7.50: gram.; 8 05: concert; 9.05: „deuntjes"; 10.00: orgel; 10.30: mil. ork.; 11.00: dagboek; 11.15: ork. Phillips; 11.45: voordracht; 12.00: cabaret- en operettezang: 12.15: sext r.o- glst: 13.15: „Those were the days"; 14 00: BBC Welsh Orch. met vloolsol.; 15.00: ..Masqueraders"; 1-5.30: v. d. soldaten; 15.45: ork. Savlll; 16.15: Uchte planomuz.; 16.30. Vlaamse liederen; 17.00 eram.; 17.15: ork. Beam; 18.00: v. d. sold.; 19.50; operafantasieën; 19.50: feuilleton; 20 00; gevar. muziek: 21.00: act.; 21.15: om: ork. met sol.; 22.15: „Für Kenner und Lleb- haber"; 23.05: symph. concert. HJn 4 distributienet 7.15 gram.; 7.50: Lift up your hearts"; 8.10: cone; 9.10: verz.pr.: 10.00: Ménage en Muslque; 11.30: mezzosopraan en piano; 12 00: BBC West of England Light Orch.; 12 25: Henry Hall's Guest Night; 13 00: EBO Schots ork.; 13.45: v. d kinderen. 14.00; Weber; 15 00: Ménage en Muslque; 15.30: symph. ork.; 16.40: werken v. Chopin; 17.10- gram; 18.00: Howell ork.: \8.30: crk. Geraldo; 19.00: gram.: 19.30' ..Igno rance ln Bliss"; 20 00: „Rainbow Room"; 20.45: gram.: 21.15: varieties; 22.15: ..Toplo for to-night"; 22.20: ork. SUpleton; 23.16: Stradivari ork.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1950 | | pagina 7