de Map thans gebonden zijn? gezel®! heel iets anders, dan officmaanvalspact van het jaar rate® Duitschland heeft ge- 'nkecljat was een niet-aanvals- die Baarbij Duitschland geen 5 pa®bolsjewiek over zijn li- een Ki hebben laten komen. vooMt Stalin precies geweten: st nrM hij onder bescherming 'aarifit niet-aanvalspact, een stn Jaar Duitschland gestuurd ïen iMben, zou deze tegen den j, diftzet zijn. en30® POORTEN VOOR HET laar BOLSJEWISME GEOPEND zijnieten van vriendschap der Ken en Amerikanen ope- ;°euïoort voor het bolsjewisme ^■den alle anderen. In deze e2^fctiapspacten is Polen is de is Iran, is het geheele pi t*e Sebied- althans voor LïW het weten ar verkocht ,|p B'acherd. Wat er verder Wwanseld is, daarop zullen pr» komen, want dat zal vrii»and verhinderen. Verdra- poerM met de bolsjewieken zijn ■nerï' bebben een bijzondere veldVg gekregen sinds wij de k&en kennen van mevrouw I By, de gezante der Sovjet ras Zweden en van Kagano- tret»n schoonzoon-en rechter - soiiB411 Stalin, die verklaard ïterfl dat verdragen met bur- ef regeeringen er niet zijn ien®orden nageleefd. Verdra- ej» er om op het passende ,011® te worden verbroken. diep een moraal, die heel dui- gso» het Joodsche wetboek, in °aD«noed, staat. In de Talmoed toê®zegd: wie geen Jood is, is on»ledig mensch. En wanneer kJet een niet-Jood een ver- :id «luit. is men moreel niet i ki»n- Nederlanders, daarin en toch den samenhang zien om In jodendom en bolsjewisme mAienhang, die daar te voor- idal treedt en die de geheele tieijan het bolsjewisme ken- vaï de Westelijke democra- ;aJ kunnen be teekenen, dat r efc wij sinds Versailles onder- 5 M. Zij beteekenen voor ons ieftke versplintering, mate- rp,lpauperiseering, en vooral ak»aten van het jodendom en anjde zekerste weg naar het ntMtliiitsehe volk zal zich nooit d B&knecht van de Anglo- h®«en laten gebruiken.Het volk zal alleen in hel rAial-sociaIisme en alleen on- i leiding van Adolf Hitler JBnropa en tegen het bolsje- strijden. Dat moeten wij p®jk inzien. Alle andere mo eheden gyn uitgespeeld. Het toBw geschiedenis kan niet -#n teruggedraaid en wan- -■Duitschland valt, dan is het aI#tt Europa gedaan, ieïl .Amerikanen kunnen en railin het geheel niet voor nopkomen. Er zijn thans )n»l!ende besprekingen aan {*ng, byv. over de vraag, hoe .„■erikanen zich een wereld- ^■voorstellen. Daarbij denken 31e luchtsteunpunten. Dit is *iij het beste bewijs, wan- ajpe Amerikanen van lucht- ••unten spreken, dat daar het ■onisme, dus het zich ver- [■d houden van Europa, zoo J geworden is, dat zij hoog- ■nog aan vliegtuigen en hun Bhingen denken doch nooit iMaa.n een of ander grootere ■ming, aan een krachtig op- Jsouden precies zoo wegloo- ■ls in 1918. nadat zij het on- ttiede aangericht hadden. )V hebben toch ten slotte een »n buit te verteren. Wat heb- Idie niet reeds alles ten koste •un bondgenooten ingepalmd «om nog meer risico? Zij heb- ■bovendien hun Joden. Deze «ntrust van Roosevelt bestaat ajleen maar uit Joden. De «mgde Staten bieden thans ■Kenmerkende beeld van een ■chengroepeering, die door ■?™en geest beinvloed wordt, ■eugevolge staat Europa »ts voor de keus, voor het ge- ■at de anderen zouden over- öf de Amerikanen laten ■pa aan zijn lot over, dan het bolsjewisme onmiddel- 01 de Amerikanen laten het nihilisme, waarmede de ■n steeds andere volken over- ■ffien, over ons komen. Dan ■fl het bolsjewisme uit de ■fe hand hebben, d. w. z. een ■ginning van de anderen zou ■m de vraag opwerpen: öfhet JfOhe wereldcentrum in Mos lem Washington. Neen kameraden. Met tiet oog op dezen toestand is er slechts één parool en dit parool heet: Europa ontwaak. Voor U, Neder landers, is dat niet gemakkelijk, het beteekent op geestelijk ge bied een verlaten van het huma nisme, dat reeds eenigszins met de wereld onbekend en mis schien een beetje hoovaardig ge worden is en uit een confes- sioneele binding, die zoo ver gaat, dat zij het volk verdeelt. Het beteekent economisch het overschakelen van een overzee- schen handel, welke verloren is, op Europa. Wanneer werkelijk het geval zich zou voordoen, dat de Amerikanen met hun sche pen en hun troepen Nederlandsch Indië zouden heroveren, gelooft u dan, dat zij Indië zouden aan bieden op het presenteerblad der emigrantenregeering in Londen? Hebben deze plutocraten de Ame rikanen al niet beter leeren kennen? Maar u weet heel goed, dat het zoo niet zal gaan. "U ge looft echter, dat u dan misschien een uitkeering van 10 procent zal kunnen krijgen en dat is altijd nog meer dan niets. Doch dat deze uitkeering van 10 procent tevens zou beteekenen, dat het geheele Nederlandsche volk zou worden gesluerd in een anti-Europeesch systeem, dat laat deze lieden totaal onverschillig Dit ontwaken beteekent ook een verlaten van de getallendemocra- tie, want deze getallendemocra- tie is een vorm, die in\ oogenblik- ken van de beslissende worste ling om het zijn of het nietzijn niet standhoudt. Er is echter geen andere weg. Deze weg kan den Nederlanders niet bespaard worden. Hij kan hun slechts ge makkelijker gemaakt worden, doordat men hun verklaart, waarom het gaat en hoe het gaat het Nationaal-socialisme is nu eenmaal de levensvorm van den strijd omdat wij thans hard moe ten strijden en hieraan het indi vidu ondergeschikt maken. Doch het Nat.-socialisme raakt de in nerlijke vrijheid van den mensch niet aan, want datgene, wat gij thans ziet, deze energieke en aan initiatieven rijke discipline van den Duitschen soldaat is geen dressuur. Het is een vrijwillige tucht, die elkeen zich oplegt terwille van het groote- doel, dat hij voor oogen heeft terwille van de groote idéé v&h 'het Volksche bewustzijn dat ons zegt, dat wij allen volks- genooten van één bloed zijn. Daarenboven zijn wij Germanen uit één bloedfamilie, en wij allen zijn Europanen, gedragen door de Arische basis van ons bloed dat de belangrijke bijdrage geleverd heeft tot de cultuur der wereld. En daarom, omdat wij van één bloed zijn hebben wij ook allen dezelfde verantwoordelijkheid. Want voor hen, die van hetzelfde bloed zijn, zijn er geen klachten, is er geen vereeniging. zijn er geen religies die de volkseenooten van elkander scheiden Iedereen heeft dezelfde levensrechten en voor iedereen afzonderlijk moet het geheele volk opkomen HET IN DE KERKEN VOOR GELEZEN SCHRIJVEN. Kameraden, ik vraag u met het oog op dezen toestand: moeten er hier nog eens dergelijke sta kingen komen? Moet men steeds weer in botsing komen met een noodzakelijke ontwikkeling? Is het niet veel beter, hier vrijwillig mee te werken, opdat het Nederland sche volk zichzelf bewaart en zich zelf de plaats verovert en dan behoudt, die het op grond van zijn bloed en zijn groote kwaliteiten verdient? Wat kunnen in dezen toestand uitingen van rouw of van wrevel of van een zenuwachtigen toorn, zooals wij Zondag in de kerken gehoord hebben, helpen? De Hervormde Kerk heeft uiting gegeven aan haar diepe ontstelte nis. Over deze gebeurtenissen moeten de Nederlanders ontsteld zijn. Zij moeten thans slechts de juiste consequenties trekken. Wan neer de Kerk oproept tot gebed, dan bewandelt zij den weg dien zij zich gegeven ziet om haar taak te vervullen. Maar ik geloof, dat overigens het beeld te somber is geschil derd. De studeerenden, die te werk gesteld worden, kan men thans niet meer als zoodanig be schouwen, want zij hebben de mogelijkheid, den weg, dien hun door hun superieuren was gebo den, niet gebruikt. Deze loyali teitsverklaring, die eigenlijk de vanzelfsprekendheid, om veror deningen der bezettingsautori teiten en van de eigen autori teiten op te volgen aan het eigen weten en geweten vastknoopt, is ongeveer het uiterste, wat ik op dit gebied nog kon doen. Doch moesten alleen de Nederlandsche arbeiders voor den arbeidsinzet in aanmerking komen en diege nen, die studeeren en zonen van rijke ouders zijn, die zouden niet voor den arbeidsinzet in aan merking komen? Bij mij bestaat zooiets niet. Overigens, mijne kameraden, men moet deze jon gelieden in hun verzamelkampen gezien hebben. Daar viel een on bevangen vroolijkheid waar te ne men. Het was alsof zy van nun nachtmerrie bevrijd waren. Waar schijnlyk is het de voortdurende ophitsing van enkele professoren, waarvan zij thans. God zij dank. bevryd zijn. Daarom zyn zij zoo onbevangen opgetreden. En dan kan ik nog zeggen, dat er zeer zorgvuldig te werk gegaan wordt bij de tewerk stelling Zoo komen by voorbeeld de medische studenten in hospi talen, en wel in zeer mooie stre ken. Daartoe behoort cok mijn geboortegrond. Ik ben ervan over tuigd, dat zü daar zeer veel zul len leeren en dat zij, wanneer zij eens na een bepaalden tijd terug komen zich dankbaar zul' her inneren, dat zij in dezen t„d "an historische grootte, waarin men stand moet houden, toch nog een zekeren inzet gepresteerd hebben. Zeker, de niet gewilde ïrbeidsin- zet in het Ryk is een beproeving. Ik geef dat toe, doch het is ~"er- keiyk een gebod van dezen nood- tijd van Europa, dat mij het recht geeft en ook de volkomen rustigs verantwoordelijkheid om dat te verlangen. Denkt u er toch eens over na: hoevelen millioenen Duitsche mannen, ook vaders, ook broeders, ook zoons, zijn thans reeds jarenlang van hun gezinnen weg, niet om ergens veilig met een dak boven het hoofd te wer ken, doch daarbuiten, in de .tep- pen van het Oosten, staan deze mannen en vormen daar den wal van ijzer en bloed, opdat deze steppenhorden ons niet zullen overvallen. Denkt u toch eens aan deze millioenen mannen, aan wie toch ook de Nederlanders het te dan ken hebben, dat zy drie jaar lang weliswaar onder bepaalde beperkingen, maar toch in om standigheden geleefd hebben, die veel meer overeenkomt met vre destijd, dan die, die daar buiten met hun leven voor Europa op komen. Dat moet men zich toch voor oogen houden. Het tewerk stellen van deze mannen in het Duitsche Rijk geschiedt onder waardige voorwaarden en het is een groote belevenis Het nieuwe Europa vormt zich aan de fron ten, het vormt zich echter ook in de fabrieken en de werkplaat sen, die thans voor de fronten werken. De gruwelpropagandis- ten zullen hun, God weet, wat vertellen hoe het er daar uit ziet. Wanneer dat waar zou zijn, zouden onze productie-resultaten niet zoo schitterend zijn en alle plannen overtreffen. Het verba zingwekkendste feit na het held haftige optreden van onze sol daten aan het front is. dat daar de Europeesche arbeiders in hun werkgemeenschap iij een zyn 20 van 24 naties hebben haar mannen gezonden, die werken daar in de werkplaats bij hun ge- meenschappelijken arbeid voor een gemeenschappeiyk doel. Zü leeren elkaar kennen. De een verheugt zich over den ander, over de cultureele prestaties, over de dansen, over de liedjes van den ander. Daar wordt Europa opgebouwd en daar wil de Neder lander niet bij zijn? Ja wilt gij u absoluut afzijdig houden wan neer dit nieuwe Europa komt? Miine kameraden, deze menschen zullen ons eens dankbaar zijn dat wij hen daarheen geleid heb ben waar het nieuwe Europa ge bouwd wordt. HET SCHRIJVEN DER KERKEN Nationaal-socialisten, hoe bitter boos en toornig klonk het andere herderlijke schrijven. Daarin wordt gesproken van een zedelijk gevaar en van het verlies der le vensvreugde. Ja de tyd'van he den. is helaas niet de tijd van de levensvreugde. Daarmede zou men zich zelf bedriegen. Wanneer wü thans de levensvreugde in elk op zicht zouden laten gelden, dan zou het bolsjewisme zich over ons heen storten. Neen, thans is het de tijd van den levensernst. Deze generatie moet ernstig zijn, opdat de toekomst, althans de toe komst van onze kinderen, weer blijder wordt. Elk ander parool is valsch en een zedehjk gevaar. Ik heb overigens van de Neder landers een betere meening. dan dat ik zou vreezen, dat zij ergens zedelijk gevaar zouden kunnen loopen. Voor onze nationaal-socia listen, in welken toestand zy ook komen, zou ik geen zorg hebben, dat zij in een zedelijk gevaar zou den kunnen geraken. Al hebben wy ons opvoedend werk nog niet generaties lang ge leverd. toch weten wy wie wij kunnen vertrouwen wanneer wy op nationaal-cocialisten vértrou wen. Er wordt ook gesproken over de Babylonisch ben altpid van meening dat een te sterk opschroeven en overdrij ven, de kracht der overtuiging verzwakt. Ik zou het niet graag willen, dat de Nederlanders ver geleken worden met Gods uitver koren volk. Ik heb een betere meening van de Nederlanders om een dergelijke vergelijking te ma ken. Ik zou echter willen zeggen, dat mij niet bekend is, dat er in de Babylonische gevangenschap ver lof briefwisseling en het door brengen van vryen tyd bestaan heeft. Er is -ook over gesproken, dat de Nederlandsche priesters niet met hun arbeiders kunnen meegaan. Dat begrijp ik heelemaal niet, want ik geloof, dat er in Duitsch land geen gebrek aan katholieke priesters is. Ik zou veel beter de opmerking oegrypen. wanneer b.v de Neder landsche artsen kwamen en zou den zeggen: kyk u eens mynheer, de Duitsche artsen staan aan het front en moeten de gewonden verzorgen, laat u ons toch naar Duitschland gaan, opdat wij de medische zorg voor onze Neder landers op ons kunnen nemen. Dat zou ik begrijpen Ik geloof ook niet, dat eenig wantrouwen jegens de katholieke priesters in Duitschland op zyn plaats is. Zouden zij wantrouwen opwekken, omdat zy met het nationaal-soci- alisttsche systeem op de een of andere wijze tot overeenstemming zyn gekomen? Weest gerust het komt hier ook. Van één ding ben ik overtuigd, n.l. dat het Nederlandsche volk den oorlog niet gewild heeft. Des te grooter is de verantwoordelijk heid van degenen die de leiding hadden, Ep wanneer men met Vuur speelt, dan wil zich over het algemeen niemand daaraan bran den Maar wanneer men te dicht bij het vuur komt. brandt men zich toch. En kan het neutraal genoemd worden, wanneer men da' misbaksel van afgunst en duivelsch denken daarginds, dien pater Muckermann, die alles wat Duitsch en nationaal-socialistisch is heeft belasterd, wanneer men dien hierheen haalt en hem in het vroegere klooster te Valken burg, als in de centrale van een giffabriek en van propaganda laat doen wat hij wil? Het is niet juist wanneer er ge zegd wordt, dat het Christendom de eenige macht is, om die tegen het bolsjewisme te keeren. Het politieke christendom stellig niet, dat weten wij beter. Wij hebben immers de zwart-roode coalitie in Duitschland meegemaakt. die zwart-roode coalitie van het Cen trum en -sociaal-democraten, die. deels uit domheid, deels uit kwaadaardigheid, de wegbereid- ster was voor de bolsjewiseering van het Duitsche volk. dat alleen door Adolf Hitler en het natio naal-socialisme. van den rand van den afgrond kon worden gered. Ik geloof, dat men ook zeer voor zichtig moet zyn, wanneer men spreekt over geloofsvrijheid en ge wetensdwang, juist in dit land. dat zijn heldhaftige grootheid gevon den heeft in een tijd. waarin het voor zyn eigen geloofsvriiheid ge streden heeft, tegen een front waarin toentertijd de Katholieke Kerk stond en in een tiid. waarin bijna in elke stad hier en in Viaanderen de brandstapels wer den aangestoken. Het beste bewijs voor de grootmoedigheid en vrij heid die wij geven is het feit. dat zulk een herderlijk schrijven on gehinderd kan worden voorgelezen Het is echter juist, dat er pries ters zijn, di in de gevangenis zitten. Ik ken elk afzonderlijk ge val. Dat zijn echter volkomen reëele overtreders, die hebben zich vergrepen, of wel hebben zij Duitschland, het nationaal-so cialisme en den Führer gesmaad en wel ln een vorm die men zich niet kan laten welgevallen, of wel zij hebben spionnage bedre ven, of zij hebben den vijand begunstigd. Dan bestaan er ook nog kleinere overtreders, die zich vergrepen hebben aan de wetten der voedselvoorziening. maar martelaren zijn dat niet Om aan elke verdere bespreking een einde te maken, stel ik de verantwoor delijkheid vast. Wie zich tot on gehoorzaamheid laat verleiden, die mag zich niet op den kansel beroepen, die zal de gevolgen in al zyn hardheid moeten dragen, zooals zy in deze maand Mei door ons oewezen werd. Men heeft mij soms voorgehouden, dat ik op elk gebied van het open bare leven het nationaal-socia lisme den voorrang geef. Dat is voor mij geen verwijt dat is mijn historische opdracht, die ik hier te vervullen heb want dit Eir-ooa valt slechts te redden, wanneer het natlonaal-solicialist. Duitsch land zich als een wal voor deze golf uit het Oosten werpt en dit optreden, deze afweer dat geeft juist de aanspraak op de leiding. Ik zal altyd als nationaal-socia list handelen, dat beloof ik u alleji. Dat beteekent echter niet. dat ik ook maar aan een enkel mensch het nationaal-socialisme wil opdringen Daar is geen spra ke van. Het nationaal-socialisme is een zaak van de innerlijke overtuiging. Ik heb niets aan Iemand, die slechts napraat wat hem wordt voorgezegd Op zoo iemand kan ik in ernstige tijden niet vertrouwen Nu zijn er hier twee groepen van organisaties. Deeene zijn de politieke organisaties, waarbij ik er waarde aan hecht, dat elk lid afzonderlyk tot het nationaal-so cialisme komt. Dat zyn echter vol komen vrijwillige organisaties, en, wanneer binnen het bereik van die organisaties ergens dwang wordt uitgeoefend, dan hoogstens een dwang door vele geestelijken om de lieden uit de organisatie te halen Daarnaast bestaan er be roepsorganisaties Dat zün de or ganisaties. die een bepaalde taak moeten vervullen, welke voort vloeit uit de noodzaak van dezen tijd en die wordt opgedragen aan de afzonderlyke beroepsgroepen. Daarbij is het my ook onverschil lig welke gezindheid iedere man afzonderlijk heeft, wanneer hij slechts de taak vervult, die aan hem krachtens zijn beroep is op gelegd. De leiding over deze orga nisaties kan ik evenwel slechts in handen leggen van mannen, die ik vertrouwen kan en dat zijn juist de nationaal-socialisten. Dverigens vinden deze vrijwil lige organisaties een heel goeden weerklank. Ik heb me de cijfers laten voorleggen. De Nederland sche Volksdienst biiv heeft van Januari 1942 tot Mei 1943 zyn ledenaantal vertienvoudigd. Het Nederlandsche Arbeidsfront heeft in een jaar tijd zijn ledenaantal vervijfvoudigd en de Winterhulp Nederland heeft in het eerste jaar IVi millioen. in het tweede Jaar 1014 millioen verdeeld en zal dit jaar 13 millioen verdeel^n Dat ziin cijfers! Kameraden, wii staan voor een belangrijke beslissing. WH moeten datgene in stand houden, wat onze geniale leiding ln drie 'aar voor ons verkregen heeft en wii kunnen ons binnen strategische grenzen handhaven, die zoo sterk zijn, dat onze vijanden, wanneer het moceliik zou ziin. met een veelvoud aan menschen en mate riaal zouden kunnen komen en toch niets hereiken. Maar. nationaal-socialisten, een wereldoorloe is een wereldgericht. En in het vierde jaar an dit be richt komen de bekentenissen. Wij zijn juist kort geleden s">t"iE'en geweest van een ontzettende *no- reele catastrofe, nameliik het prijsgeven van de Polen ^n de kleine volken, waarvoor Engeland zoogenaamd dezen om-w bpo-on- nen is. Men zie verder nag. 3 van het Tweede Blad. Onze telefoonnummers Directie» en ^dminiRtrrrt^ *>^0 41 (2 lijnen) federatie No. 1507 Hoofdredacteur: B W. Menk- norst Leider: olv. hoofdredacteur: F Been Lelden Redactiestaf: B W Menkhorst, Buitenland en Tooneel; K Been, Binnenland en Sport; J Brouwer, Stadsnieuws' Th J Hann°~a. Omgeving en Muziek. Verentwoordeliik <-nrr de adver tenties: A. Poortman.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1943 | | pagina 3