Verduistering is geen
duisternis
De Leidsche
Bioscoop-Programma's
STADSNIEUWS
LEfDSCH DAGBLAD - Eersle Blad
Zaterdag 24 Augustus 1940
Een aantal practische wenken
Uit Amerika
Verspreide Berichten
KWALITEIT
ZEGT ALLES!!
Daarom naar:
MEERPOEL's
8*" ALLEEN: Breesiraat 171.
Verduistering van
woningen en winkels
d
VERKLARING VAN ROOSEVELT.
President Roosevelt heeft zich op een
persconferentie uitgesproken tegen het uit
stel van den militairen dienstplicht tot het
volgend jaar. Hij wees er op dat het leger
nog achthonderdduizend man noodlg heeft,
om de moderne legereenheden te kunnen
organiseeren en oefenen. De jongste ma
noeuvres hebben getoond, dat de leden der
nationale garde .lichamelijk niet voldoende
zijn geoefend ?n, iqaischen van 25 K.M. als
een te groote inspanning beschouwen, ter
wijl legers in Europa dagelijks 50 K.M. kun
nen marcheeren. Voor het begin van het
volgend jaar zal ook een deel der gemecha
niseerde uitrusting gereed zijn om te wor
den afgeleverd en dan zal men weliswaar
de uitrusting hebben, maaj er zullen niet
genoeg manschappen ter beschikking staan.
Een modern leger eischt een intensievere
technische oefening.
ALLE PARTIJEN IN LUXEMBURG
VERBODEN.
Het hoofd van het burgerlijke bestuur in
Luxemburg heeft alle politieke partijen des
lands ontbonden. Pogingen om organisaties
ter vervanging te vormen of een nieuwe
politieke partij op te richten worden be
straft. (D.NB.).
VERNIELINGEN TE GIBRALTAR.
Volgens berichten uit La Llnea aan Ste-
fani is de Britsche genie te Gibraltar bezig
de renbaan in een vliegveld te hèrscheppen.
Voorts wordt vernomen, dat ondanks den
spoed, die bij het herstel van het oorlogs
schip „Resolution" wordt betracht, het nog
geruimen tijd zal vorderen, daar de schade,
welke door de It-allaansche bommen is
aangericht, grooter blijkt dan men aanvan
kelijk dacht. De zware geschutstoren num
mer 4 is vernield, evenals een gevechtstoren
en de meetlnrichting op het achterdek.
DE TOESTAND AAN HET SUEZKANAAL.
De Suezkanaal-maatschapplj heeft de
loonen van arbeiders en employé's met 10
tot 20° o gekort. Tegelijkertijd is een aantal
arbeiders en employé's ontslagen, de ande
ren kunnen slechts een halve maand wer
ken. Te Port Said is het tot werkloozen-
relletjes gekomen. De scheepvaart ligt ge
heel stil en het aantal werkloozen neemt
van dag tot dag toe. De districtsgouverneur
van de kanaalzone, tot wien de werkloozen
zich hadden gewend om steun heeft den
ondernemers der scheepvaartmaatschap
pijen en bedrijven in de kanaalzone gelast,
dat ze een hulpcomité zouden vormen.
(D.N.B.)_
VALSCHE GERUCHTEN.
Geruchten hebben de ronde gedaan over
een ultimatum van Italië aan Griekenland
en over een bezetting van de eilanden Kor-
foe en Kandia door de Engelschen. O.a. zou
Italië van Griekenland geëlscht hebben, dat
het de Britsche garanties opzegt.
Aan buitenlandsche journalisten is van
gezaghebbende Romelnsche zijde verklaard,
dat deze geruchten zonder eenlgen grond
zijn. Tegelijk gaf men te kennen, dat Italië
natuurlijk, zooals ook reeds in verband met
het tot zinken brengen van den Griekschen
kruiser „Helle" in het licht werd gesteld,
niet werkeloos zal toezien bij een bezetting
van Grieksche eilanden door Engeland en
met passende maatregelen zou weten te
antwoorden.
Wat het ultimatum betreft' zoo meldt
Stefani verder, doet men in genoemde krin
gen uitkomen dat hier van een laag-bij-de-
grondsche Engelsche manoeuvre sprake is
om Italië te provoceeren. Maar ook deze
manoeuvre is voorbestemd schipbreuk te
lijden.
De directie der Stedelijke Lichtfabrieken
alhier schrijft ons:
Vroeg naar bed gaan is gezond. Maar de
genen die nu nog vroeg naar bed gaan om
dat zij hun huis niet of slechts half ver
duisterd hebben, zullen dit binnen enkele
weken toch niet meer kunnen volhouden.
Het naderende donkere jaargetijde maakt
het ftoodig doeltreffende maatregelen te
nemen om te voldoen aan par. 7 der Ver
ordening betreffende het verduisteren: „alle
gebouwen en woningen moeten zóó verduis
terd worden, dat er geen licht naar bulten
dringt".
Daar nog zeer velen voor een lichtdichte
afscherming van hun woning moeten zor
gen (een afscherming die natuurlijk zoo
weinig mogelijk moet kosten!) lijkt het nut
tig nog eens enkele opmerkingen over dit
onderwerp ten beste te geyen.
In de eerste plaats willen wij dan wijzen
op een principieel misverstand dat dikwijls
wordt aangetroffen. En wel dit: men stelt
verduisting gelijk aan duisternis. Wellicht
wordt dit ten deele veroorzaakt door het
geen men bij de straatverlichting, de ver
keerslichten e.d. ziet gebeuren. Immers,
daarbij beteekent verduisteren een volledig
wegvallen van de verlichting of althans een
terugbrengen tot een zeer geringe verllch-
tingssterkte. Ook de buitenverlichting aan
woonhuizen, die uit den aard der zaak in
het geheel niet mag worden ontstoken, is
hieronder te rangschikken.
Maar dit gebeurt uitsluitend omdat het,
buitenshuis nu eenmaal niet ander kan. Dit
in tegenstelling met woonhuizen. Want bij
woonhuizen kan men de uitstraling van licht
naar buiten geheel voorkomen zonder de
verlichting te beperken. Het is zeer ge-
wenscht dat men binnenshuis over de nor
male verlichting beschikt.
Wij moeten dus aansturen op: bulten
donker, binnen licht! Daartoe is net noodig
óf het geheele huis óf het regelmatig ge
bruikte deel er van lichtdicht te maken
Daarbuiten neemt men de lampen er uit.
Verder wijzen wij er op, dat de verduiste
ring is voorgeschreven van zonsondergang
tot zonsopgang, dus niet, zooals velen meenen
pas van het tijdstip waarop het eerst goed
donker is geworden.
Verduisteren moet men doen door af
scherming bij het venster, niet door afscher
ming van het licht. Hieruit volgt, dat men
in het algemeen niet moet werken met ver
duisteringslampen of verduisteringskapjes.
Deze zijn slechts op haar plaats ln bijzon
dere gevallen, bijv. wanneer het gaat om
een vestibule, portaal of zolder. Bij toepas
sing er van bedenke men, dat het meeste
licht dat naar buiten straalt komt van weer
kaatsing van verlichte plafonds en wanden.
Men lette er dus op, dat deze zoo min moge
lijk worden verlicht.
Bij gebruik van een ten deele zwart ge
lakte lamp moet de lak van goede kwaliteit
zijn. Met name mag ^e verf den electrischen
stroom niet geleiden, zoodat men bij aan
raking geen schok krijgt.
Het verduisteren door middel van het be
plakken der ramen met zwart papier moet
in het algemeen eveneens ontraden worden.
Dan komt het er op neer, dat men dag en
nacht verduistert: dat verdient toch geen
aanbeveling. Juist in het donkere jaarge
tijde moet het zonlicht zooveel mogelijk onze
woning kunnen binnentreden. Slechts in
bijzondere gevallen, b.v. voor een tollet of
een deel van een grooter raam dat op andore
wijze moeilijk lichtdicht te maken ls, plnkke
men zwart papier.
Stellen wij dus als algemeene cisch, dat
het verduisteringsmateriaal overdag verwij
derd moet kunnen worden, dan voegen wij
hieraan onmiddellijk toe, dat dit materiaal
ook den volgenden dag zonder meer bruik
baar moet zijn. D.w.z. men werke niet met
punaises, die door het telkens verwijderen
en weer aanbrengen het houtwerk bescha
digen en waarlangs het papier binnen kor
ten tijd afscheurt.
Sommige, niet al te groote ramen kan
men blindeeren door middel van carton. Om
een volkomen afsluiting te verkrijgen, moet
dit carton aan alle kanten 2 c.M. buiten het
raam uitsteken.
Bij overgordijnen, die licht doorlaten, kan
men dikwijls een oplossing vinden door het
aanbrengen van een extra zwarte of althans
donkere voering. Zoo noodig de zijkanten
van het gordijn met spijkertjes aan het ko
zijn vastmaken. In het midden zal men de
gordijnen zoo noodig met drukknoopen of
desnoods met waschklemmen aan elkaar
moeten vastmaken. Bovendien zal het dik
wijls nog noodig zijn de bovenzijde (de
ruimte tusschen gordijn en wand) af te
dekken met een strook stof of een stuk car
ton, eventueel een reep zwart papier.
Kan men met de bovengenoemde maat
regelen niet volstaan en moet men overgaan
tot een afzonderlijk rolgordijn, dan kan men
dat maken van lancaster of papier. Dit pa
pier moet voldoende taal zijn en bestand
tegen vocht.
Aan den onderkant voorziet men het gor
dijn van een niet te lichte lat, zoodat het
strak naar beneden hangt. Dit rolgordijn
kan men voorzien van de normale ophan
ging, bestaande uit een ronden stok met een
rol voor het koord voor het op- en neer
halen, maar noodig is dit volstrekt niet. Bij
gebruik van papier kost do ophanging dan
misschien wel meer dan het gordijn zelf.
Een goedkooper oplossing is deze: als de
bovenkant van het raamkozijn niet te hoog
ligt, kan men gebruik maken van een rond
stokje, waaraan één kant van het papier
bevestigd is. Aan belde uiteinden van het
stokje wordt een spijker ingeslagen voor de
ophanging van het geheel. Het gordijn
wordt in opgerolden toestand dan bijeen
gehouden door er een elastiekje omheen te
slaan, waarvan beide uiteinden om een
haakje geslagen worden; dat op de goede
plaats in het bovenkozijn is aangebracht. Is
het gordijn neergelaten, dan kan weer met
behulp van éen elastiekje, dat nu aan het
gordijn is vastgenaaid en aan een haakje
in het onderkozijn wordt bevestigd, het gor
dijn strak gehouden worden. Uit den aard
der zaak moet aan de bevestiging van het
papier aan den stok de noodige aandacht
worden besteed om snoedig Inscheuren te
voorkomen. Hiertoe lëgge men b.v. in het
papier een zoom.
Bij kleine ramen behoeft men geen rol
gordijn te gebruiken, doch kan men volstaan
met een papierafscherming, waarvan men
de afmetingen weer enkele c.M. grooter
neemt dan de raamopening. Aan de randen
van dit papier maakt men ter versteviging
een zoom en aan de 4 hoeken lusjes van
elastiek, die men bij het gebruik op eenlge
haakjes bevestigt.
Is ook de aanschaffing van verduistcrlngs-
papicr nog te kostbaar, dan kan men een
afscherming tot stand brengen die heele-
maal niets kost door eenlge op elkaar ge-
Slakte kranten. Ook oude divan- en tafel-
leeden bewijzen goede diensten.
Het lastigst is ln vele gevallen nog de
voordeur. Daarbij zal men, hetzij door mid
del van de vestlbulcdeur, hetzij door middel
van een afzonderlijk gordijn, een soort
llchtsluls moeten maken, zoodat men het
huis kan ln- en uitgaan zonder dat licht
naar bulten straalt.
Heeft men zijn huis verduisterd, dan ga
men op een donkeren avond eens alles na.
Daarbij vooral ook letten op dakramen.
Tevens controlcere men, of bij het openen
van deuren binnenshuis geen licht ln andere
vertrekken valt, dat van buiten af zicht
baar is.
KWAUTEITSNAAIMACHINEHANDEL
7338 (Inges. MedJ
NA ZONSONDERGANG 18 GEEN LICHT-
UITSTRALING TOEGESTAAN.
De commissaris van politie, hoofd van den
Luchtbeschermingsdienst, deelde ons mede,
dat bij de derdo, gisteravond gehouden con
trole op de lichtafscherming ln woningen
enz. wederom 59 waarschuwingen moesten
worden gegeven en in 11 gevallen proces
verbaal moest worden opgemaakt.
De aandacht wordt er nog eens met
nadruk op gevestigd, dat tusschen zons
ondergang en zonsopgang, ook al is de
duisternis nog niet volkomen ingetreden,
geen kunstlicht in woningen enz. zicht
baar mag zijn. Het komt nog vaak voor,
dat o.a. de verlichting in winkoletalagcs
na zonsondergang brandt, vooral des
Zaterdags, op welken avond de zaken
tot 22 uur geopend mogen zijn. Men
houde er rekening mede, dat na bedoeld
tijdstip geen verlichting van buitenaf
zichtbaar mag zijn.
STICHTING MUZIEKONDERWIJS.
Hier ter stede is opgericht de Stichting
Muziekonderwijs, directeur de heer C. J.
Rltman.
Deze Stichting stelt zich ten doel het
geven van muziekonderwijs, zoowel aan hen,
die een beroepsopleiding wenschen, als aan
degenen, die zich op de muziekbeoefening
uit liefhebberij wenschen toe te leggen.
De aan de Stichting verbonden leerkrach
ten geven onderwijs ln vlooi, altviool-,
violoncel- en klavlerspel, alsmede ln zang.
Tevens zullen cursussen gegeven worden in
muziekhlstorie, contrapunt, compositie, sol
fège, harmonieleer, analyse en stijlbegrip,
muzlekphysica en algemeen muzikale ont
wikkeling. Ook een dirigentencursus en een
cursus koorzang zijn in het programma op
genomen.
TECHNISCHE SCHOOL VAN HET
GENOOTSCHAP MATHESIS
SCIENTIARUM GENITRIX.
De behoefte aan bouwkundigen met een
langdurige practische ervaring en goede
theoretische scholing, dus aan hen, die ln
de bouwvakken leiding moeten geven, zal
zich ln de toekomst meer dan ooit doen
gelden.
Vonden dc leerlingen van den Bouwkundi
gen Vervolgcursus van M.S.G. steeds wel
met succes hun weg ln het vak, toch deed
zich de behoefte gevoelen de elschen aan
vakbcwaamhcld meer aan te passen, zoo
als die gesteld worden voor het examen
Bouwkundig-Ozlchter B.N.A. (Bond van
Nederlandsche Architecten). Bij wijze van
proef zijn dan ook eenlge leerlingen van
de school, hiervoor opgeleid, die slaagden.
Het Genootschap van M.S.G. heeft nu ge
meend ln die werkelijk gevoelde behoefte
voor opleiding tot Bouwkundig-Opzichter
3.N.A te voorzien door een speciale oplei
ding hiervoor in hot leven te roepen, welke
met ingang van 2 September as. aanvangt.
Moge deze cursus veel succes boeken.
ORGELCONCERT HOOGLANDSCHE KERK.
Het programma van de orgelbespeling a s.
Maandagavond om 8 uur 16 ln de Hoogland-
sche Kerk door den organist Feike Asma
bevat werken van Bacn, Hftndel, Regcr,
Widor, Renzl c.a.
De toegang tot dit concert ls geheel vrij.
DIEFSTAL MET BRAAK.
Inbrekers hebbon zich ln don afgeloopen
hacht.door uitsnijding van oen ruit toegang
verschaft tot den winkel van don rijwiel
handelaar P. N. ln de Janvossenstecg. Er
wordt zllvorgcld ter waarde van plm. f. 25
vermist.
De politie heeft do zaak in onderzoek.
HANDELSREGISTER
KAMER VAN KOOPHANDEL.
Wijziging: Maison Speijer, Haarlemmer
straat 88, Lelden. Stoffenhandel. Het fi
liaal Gangetje 2 te Leiden („Irene" Het
huls der elegante stoffen) wordt thans ge
dreven onder den naam „Irène", moderne
zijden elegante stoffen.
Onze stadgenoot, de heer J. Tolner is
geslaagd voor het praktijkexamen boek
houden.
Morgen herdenkt onze stadgenoot de
heer H. Marck den dag waarop hij vóór 25
Jaren ln dienst trad van het schoenmakers
bedrijf van den heer D. Smit, Oude Vest
39, alhier.
vergeten i
Lido-theater „De blonde Chrlstl" is een
film, die deels speelt in de prachtige om
geving van een bergdorpje dat gedurende
3/4 deel van het jaar omringd wordt door
smettelooze sneeuwvelden. De mogelijk
heden die dergelijke „decors" een filmopera
teur bieden zijn in deze film ten volle uitge
buit; prachtige opnamen krijgen we te zien
van de besneeuwde berghellingen, waar op
iedere boom en ieder struikje een sprookje
apart vormt. In deze prachtige natuur leeft
Christl, een eenvoudig meisje, dat door hard
werken haar brood moet verdienen. Haar
leven schijnt volmaakt gelukkig te worden,
wanneer zij op een van haar ski-tochten
den begaafden vioolbouwer Hans ontmoet.
Christl's moeder voelt echter niets voor
dezen Hans en doet alle mogelijke moeite
om haar dochter van Hans te vervreemden.
Het leerjaar, dat Hans in het buitenland
moet doorbrengen biedt haar een prachtige
gelegenheid: alle voor haar dochter bestem
de brieven worden achtergehouden en Hans
en Christl hebben geen enkel contact meer
met elkaar. Christl's moeder en zij zelf wor
den door een ramp getroffen. Liefderijk
worden zij opgenomen in het huis van Hans
vroegeren patroon, die Christl tenslotte ten
huwelijk vraagt. De banden tusschen Christl
en Hans schijnen voorgoed verbroken, doch
tenslotte keert alles weer ten goede en de
laatste meters film toonen Christl en Hans
als gelukkige menschen.
In deze film treedt o.m. op Julius Patzak,
de Weensche tenor.
Een bepaalde rol speelt hij in deze film
niet, doch wij treffen hem in een berg-
hotelletje, waar bij enkele van zijn liederen
ten beste geeft.
Na de pauze treden de muzikale clowns
Rico en Joan op.
Casino-Theater brengt deze week „Es war
eine rauschende Ballnacht". Deze film is
-o
een sprookje, geweven om den grooten
Russiscnen componist Peter Tschalkowsky.
Natuurlijk is het verhaal niet historisch,
al zal er een kern van waarheid in schui
len, maar het is buitengewoon aantrekke
lijk, in het bijzonder voor muziekliefheb
bers. Door heel het sprookje heen, Immers,
zingt en klinkt het oeuvre van den be
gaafden componist. Het is een ietwat tries
te geschiedenis, oppervlakkig beschouwd.
Eerst is de componist Jong, ambitieus, maar
weinigen hooren in zijn werk het worstelen
van de genialiteit Dan komt, als in alle
sprookjes, de goede fee: Katja. Lang gele
den waren zij een gelukkig paar, maar
Katja huwde een rijken man en met haar
verdween de stuwende kracht uit Peters
leven. Hun gezamenlijke leermeester weet
Katja te overreden, Peter terug te zien
om hem moed in te spreken en zoo komt,
tijdens den balnacht Peters goede fee. Haar
huwelijk ls ongelukkig, zij heeft Peter nog
lief. Daar het Peter ontbreekt aan geld om
zijn werk te kunnen doen uitgeven en spe
len, besluit Katja het geld van haar rijken
echtgenoot te gebruiken, zonder daarvan
den componist in kennis te stellen. Nu kan
het genie zich baanbreken, Peter hervindt
het geloof ln zijn talent, hij werkt en
wordt een beroemdheid. Maar als hij dan
Katja wil overreden haar man te verlaten,
moet deze Peigeren Het geld komt immers
uit die bron. Peter is wanhopig, maar
werpt zich dan op het werk en probeert
Katja te vergeten Jaren later, als Peter
cp het toppunt van zijn roem staat, verlaat
Katja haar man en bijna zou het sprookje
een gelukkig einde hebben gekregen, als
de heerschende cholera-epidemie niet een
plotseling einde had gemaakt aan het le
ven van den componist en dirigent Tschal
kowsky, Juist toen zijn „Pathétique", zijn
grootste schepping, in Moskou werd uitge
voerd. Dit sprookje vertelt van het leven,
den strijd en het lijden van een geniaal
mensch, wiens muziek nu nog spreekt tot
de harten der luisteraars en hem de on
sterfelijkheid gaf.
Zarah Leander, wier donkere, warme stem
de liederen van den componist zingt met
hun weemoedige en hartstochtelijke Russi
sche klanken, waarborgt een muzikaal ge
not op zfchzelf.
Voor de pauze Journaal, korte voorfilm
en een fotografisch buitengewoon interes
sante film over de Wadden met hun die
renwereld, waarbij speciaal de schuwe zee
honden „genomen" werden. Een verzorgd
programma!
Luxor-lheater. „Roode orchideeën" ls
de titel van de uiterst spannende spionna-
ge-film, die deze week in Luxor draair..
Zooais vaak ln spionnagefllms, is het ook
hier weer een vrouw of liever gezegd zijn
het zelfs twee vrouwen die de hoofdrollen
er ln spelen. Camilla Horn zien wij in deze
film optreden als een zeer gevaarlijke
spionne, die zich baronesse Ogolenska
noemt. Zij behoort tot een internationale
bende, waarvan „professor" Costas (Walter
Janssen) leider is. Onder meer heeft deze
bende op haar geweten de diefstal van be
langrijke constructie-teekenlngen in een
naburig land. Als verdacht hiervan worden
twee ingenieurs onschuldig ter dood ver
oordeeld. Een van beide ingenieurs, Nlka
(Albrecht Schoenhals) is voor de terecht
zitting reeds uit zijn land gevlucht, bezield
met het vaste voornemen de onschuld van
zijn vriend en van zichzelf aan het licht
te brengen. Al spoedig komt hij achter de
daders van de diefstallen en begint den
strijd tegen de bende van Costas. Het Ls
echter een ongelijke strijd en Nika komt
dan ook vaak in uiterst hachelijke posities.
Energiek weet hij zich er door te slaan. Hij
ziet nog kans om ondertusschen verliefd te
worden op een operazangeres (Olga Tsche-
chowa) dank zij wier hulp hij tenslotte na
allerlei tegenslagen, zijn einddoel weet te
bereiken. Zijn onschuld wordt bewezen en
Costas wordt met zijn heele bende ingere
kend. Ook wat de verhouding tusschen
Njka en de operazangeres betreft, is het
alleszins een „happy end". Over de bijzon
derheden van deze film mogen wij natuur
lijk niet te veel vertellen, genoeg zij dat zij
vol van spanning en ontspanning ls. Voor
al het spel van Albrecht Schoenhals als de
uiterst zelfbewuste ingenieur, die met ijze
ren wil en doodsverachting zijn einddoel
weet te bereiken dwingt eerbied af. Zijn
tegenspeelsters Camilla Horn 'en Olga
Tschechowa doen al weinig voor hém onder.
Goed komt in hun spel de tegenstelling
van hun karakters tot uiting, eenerzljds
Camilla Hom die haar bekoorlijkheid
grootendeels aan haar geraffineerdheid
dankt, en daartegenover de operazangeres
die au fond uiterst eenvoudig is.
In het uitgebreide voorprogramma zagen
wij tot onze verrassing weer eens een
Mlckey-Mouse-fllm „Society Dog Show".
Tweede voorfilm ls „De getemde schoon
moeder". De titel spreekt hier wel voor
zichzelf!
Rex-Theater. De Lokkende Stem ls de
titel van de hoofdfilm, welke deze week
in Rex draait. Een film, waarin men ten-
volle kan genieten van de prachtige stem
van Martha Eggerth. De eerste episode van
deze film speelt zich af ln 1918 en toont
ons 6 officieren die, geschaard om een gra-
mofoon, daarop hun eenlge plaat (n.1. die
van de beroemde zangeres Gloria Delbama)
laten spelen. Een van de 5 officieren wordt
niet meer door zijn familie erkend en wan
neer de anderen weer eens post krijgen,
schrijft hij een brief aan Gloria, welke hij
echter in zijn uniform steekt en nooit ver
zendt. Dan slaan we 5 Jaar over en nog
steeds ls Gloria even beroemd. Wanneer ze
met vacantle wil gaan toont haar impres-
sarlo haar een contract voor een tournee
door België en Nederland, waarop ook de
naam Yperen staat. Toevallig heeft een
avond tevoren een z.g. helderziende haar
verteld, dat ln Yperen Iemand haar bemind
had, zooals nog nooit iemand tevoren. Dan
besluit Gloria op tournee te gaan. In Ype-
ren blijkt het hotel echter geheel vol te
zijn en dan begeeft Gloria zich op aanra
den van den hotelier naar een oud kasteel,
waar zij een van de 5 officieren (dengene
die den brief schreef) ontmoet. De officier
vertelt haar dan over die eene plaat, maar
Gloria die denkt, dat het hem om een
avontuurtje te doen is, loopt boos weg, maar
wanneer zij den brief in zijn oude uniform
vindt, verantdert haar boosheid spoedig in
groote genegenheid. Zij doet dan alle moei
te om hem terug te vinden, maar nergens
kan ze hem vinden, totdat ze tenslotte te
weten komt, waarom hij zich niet in het
openbare leven veroont. Wanneer Gloria
hem eindelijk vindt, vraagt zij of het waar
is wat men over hem zegt. Winsburg be
kent het. maar zijn vroegere verloofde, die
de eigenlijke schuldige is, bekent alles aan
Gloria, die zich dan ijlings naar Yperen
begeeft, waar hij Juist te zamen zou komen
met zijn vroegere mede-officieren. Wan
neer zij de oude plaat nóg eens laten spe
len, hooren zij eensklaps dezelfde stem,
echter ook uit een andere kamer. Wins
burg gaat er heen en wanneer zlin vrien
den even later komen kijken, vinden zij
Gloria en Winsburg en alles wijst er op, dat
het een gelukkig einde wordt.
Voor de pauze ziet men de uitgebreide
journaals van Ufa en Profiltl en een voor-
fllmpje getiteld „Het Fllmvlsioen Seldv/yla"
Trianon-Theater. Jenny JugoJaatzlch
in de film „Een hopeloos geval", Inderdaad
als zoodanig zien. Zij speelt de rol van een
verwend rijk meisje, dat niets anders uit
voert dan rondrijden in dure auto's, ten
nissen, zwemmen en naar feesten gaan, om
ten slotte met zulke gevolgen tegen een
boom te rijden, dat zij gedurende langen
tijd in een ziekenhuis moet worden opge
nomen. Wat leder verwacht, ri.l. dat zij
hier op een ietwat betamelijker wijze zal
gedragen, blijkt aldra een ernstige misre
kening te zijn geweest. En naar aanleiding
van haar voortdurend terroriseeren van
het personeel van het ziekenhuis noemt de
chirurg haar voor de eerste maal „een ho
peloos geval." Dit wordt het eigenlijke uit
gangspunt van een nieuwe periode in
Jenny's leven: zij gaat werken en toonen,
dat zij wat kan „bereiken." Voorloopig ech
ter *bereikt zij niets anders dan zich be
lachelijk maken. Ze begint in medische
studie, maar vindt het belangrijk, om maar
onmiddellijk bij de chirurgie te beginnen,
en v/el liefst ln het zesde leerjaar. Het gaat
bij haar Immers niet om de studie, als wel
om den chirurg Bruchsal te laten zien dat
ze wat kan.
Telkens en telkens weer komt haar eigen
wijze stijfhoofderigheld haar parten spe
len, maar ook aldoor weer krijgt zij gelijk.
Zij gaat op kamers wonen in het zelfde
huis als de assistent van Bruchsal, Hans
Faber, en een korten tijd later begint zich
een liefdeshistorie tusschen beiden af te
spelen, die Hans bijna zijn laatste examen
kost. Ook als Bruchsal Jenny hierop op
merkzaam wil maken, blijft zij het beken
de „hopelooze geval". Ze zet koppig door,
en juist dank zij deze houding haalt Hans
zijn examen. Alles komt tenslotte in het
reine.
Een amusante, vroolijke en onderhou
dende film.
2—1