Waar de Vrouw belang in stelt Gezellige Feestdagen de Groet Nog een origineel Kerstgeschenk LEIDSCH DAGBLAD, Donderdag 21 December 1939 Vierde Blad No. 24462 Kerstmis 1939 MHhMM MIDZO MIDZA-BONS Vr iU stf 80ste Jaargang Zelf maken wij de Kerstversieringen voor woning en disch Een goede raad uit Boekelo We maken een mooie leeren tea-cosy Twee vrouwen bij de kribbe Voor prima Leidsche WOLLEN DEKENS is het adres sinds 1875 @^f£jung. „Het Leidsche Wollen Dekenhuis" t>ooï pekjecte gakdeko6e maAe-up! Donkersteeg 1 - Telef. 20706 KOMEN WIJ DICHTER BIJ DEN WERELDVREDE? Ieder jaar zoo tegen Kerstmis duiken ze weer op: de menschen, die ln woord en geschrift zich verbazen en bedroeven over de schrijnende tegenstelling tusschen het „vrede op aarde", dat ons uit het oude Kerstverhaal tegenklinkt en de wreede werkelijkheid. Dit ls begrijpelijk, want die tegenstelling tusschen wat ls en wat zou kunnen zijn, is Inderdaad aangrijpend. Het is een begrip van een gevoelig hart, als men hierdoor telkens weer wordt getroffen. Het ls alleen maar jammer, dat we met gevoelig te zijn en ons door de feiten te laten neerdrukken zoo bitter weinig ver der komen! Wanthoe dikwijls gebeurt he* niet, dat we geschokt en bedroefd zijn op de verkeerde manier! Hoe vaak ontsnappen ons niet woorden van bitterheid tegenover „de anderen", die de wereld volgens onze meening zoo slecht hebben bestuurd, zoo erg in het moeras hebben geholpen! Hoe menigmaal uit zich onze droefheid niet ln kritiek op personen, stelsels, regeeringen, andere standen of godsdiensten! Dit gemopper op anderen ls te allen tijde onvruchtbaar ge weest, want het heeft steeds meer schade aangericht door kloven tusschen de menschheid te scheppen dan het heeft goedgemaakt door voor een bepaalde groep menschen voordeelen te behalen. Maar nu, in onzen diepernstigen tijd, nu de valsch- heid van alle menschelijke leuzen, de jam merlijke ontoereikendheid van alle men schelijke stelsels meer en meer aan het licht komt omdat de mensch zélf onvol maakt is nu is het dunkt mij niet slechts onvruchtbaar om te mopperen op anderen, maar zelfs misdadig. Omdat het gemopper instede van den opbouw te bevorderen, den afbraak, waar onder wij allen zoo vreeselijk te lijden hebben, in stand houdt. En bovendien: kan het ooit in overeenstemming met de waarheid zijn, dat afbreken van „de an deren?" Is het niet te allen tijde een leu gen geweest? De geestelijke werkelijkheid is de oor sprong van alle stoffelijke constellaties. Duidelijker gezegd: uit den geestestoe stand, waarin een volk, een partij, een klasse of een groep verkeert, worden de leiders van die groepen uit de geestelijke wereld als het ware op geroepen en ont vangen zij hun opdracht. Ieder volk heeft de regeering, iedere groep de leiders, die zij verdienen. Heeft men dit eenmaal goed begrepen, dan ziet men zonneklaar in, welk een dwaasheid het is, op de leiders van het eigen volk te mopperen. Zij zijn ln hun be voegdheden, hun aspiraties, hun hande- liggen, slechts heldere spiegels van wat er leeft in onze ziel! En kritiek uitoefenen op andere volks groepen, in casu andere landen, andere stelsels? Dat zouden we misschien alléén mogen doen als wijzelf een lichtend voor beeld waren ln de rij der volkeren. Als het Nederlandsche volk hoofd voor hoofd be stond uit vredelievende. Innerlijk be schaafde, ernstige, hard werkende, met anderen meelevende, voor anderen in de bre.. springende, nooit en onder géén voor wendsel afbrekende, maar steeds opbou wende menschen! Als dit zoo was, gelooft u, dat er dan nog bitterheid, armoede, werkloosheid in ons midden zouden zijn? Of zou de heele wereld dan van puren schrik met vechten ophouden en als verblind staan staren naar dat kleine, lichtende punt in de groote duisternis? Het is zoo niet, nog lang niet! En daar om geloof ik, dat nog altijd de eenlge droefheid bij het naderen van Kerstmis kan en mag zijn: droefheid om wat we zelf te kort schieten. Want dit ls de eenige vruchtbare droefheid, omdat zij leiden kan tot een nieuw begin. Zeer vele dui zenden menschen over de geheele wereld hebben, aarzelend en worstelend, struike lend, vallend en weer opstaand, dit begin gemaakt. Het begin van het beginnen bij zichzelf: het allereenvoudigste en het al lermoeilijkste. Velen van hen hebben gemeend, dat het alleen maar een begin was van een ver nieuwing van het persoonlijke leven, velen zagen het zich voltrekken als een nieuwe „richting", „beweging" of „leer". Wat zijn namen? Het gaat niet om eti ketten, nu minder dan ooit. De geestelijke werkelijkheid reikt veel verder en ligt veel dieper dan wij begrijpen kunnen onder al onze ge-ëtiketteerde strevingen. Wij hoo- ren den vleugelslag van een nieuw tijdperk over de aarde rulschen Dichter dan ooit tevoren zijn wij bij het „vrede op aarde". Sterker dan ooit tevoren straalt het Kerstlicht in de duisternis, die het niet begrijpt, nu net zoo min als ne gentien eeuwen geleden. Dit is geen phrase. Men voelt de koestering van het Kerstlicht in het gebaar van de onafzien bare scharen van mannen en vrouwen, die zich in alle landen ter wereld opgeven om te helpen en offers te brengen. Men voelt het ln de stroomen van erbarmen, die uit de harten losbreken bij iedere nieuwe ramp, die menschen en kinderen treft. En daarbij ontroert het telkens weer, dat bitterheid zwijgt om plaats te maken voor droefheid en schuldbesef. Schuldbesef vooral tegenover onze kin deren, aan wie we een zóó doodzieke, ver moeide wereld achterlaten! Meer en meer wordt de menschheid één in droefheid om de duistere machten, die zij zelf ontketende door gebrek aan liefde, door onttrouw aan het ideaal. En langzamerhand zal deze droefheid zóó machtig worden, dat zij over de heele linie wordt omgezet in een werken, schou- de- aan schouder, volk aan volk, ln dienst van het Licht. Dan komt de groote broederschap, die geen scheidsmuren, geen verschillen, geen door menschen uitgedachte stelsels meer kunnen tegenhouden. De strijd, dien wij voeren, ln ons persoon- Het heerlijke Kerstfeest zal weldra ge lijk leven in ons gezin en naar buiten, ls komen zijn! Er is geen feest te noemen, dat zoo intens wordt gevierd; rijke of arme, ge voelige of onverschillige menschen, er blijft er geen een achter. Ieder werkt mee om het thuis zoo gezellig mogelijk te maken. Sommigen schaffen zich een Kerstboom aan. anderen één of meer kransen of losse ver sieringen van hulst, mistletoe of dennetak- ken. En ook combinaties van al dat vroolijke rood en groen en wit. Het wordt ons alle maal al heel gemakkelijk gemaakt, want de winkeliers weten ons, ieder in zijn vak, een ware kerncollectie voor te leggen. Maar over al dit moois zullen wij het vandaag niet hebben, want wij gaan zelf onze krachten eens be proeven op de verschillende versieringen, hetzij ter aanvulling van het gekochte, het zij, dat wij het hier alleen In willen houden. Welk een voldoening schenken zulke werkjes ons niet! Afgezien dan nog van de flnan- cieele voordeelen. Heerlijk is het ook voor diegenen die zelf buiten wonen en het groen of de bessen uit eigen tuin of onmiddellijke omgeving kunnen betrekken. Op allerlei manieren kunnen we versleren en leder huis heeft zoo zijn speciale behoef ten. De ééne vestibule doet het goed met aan de kroon of lantaarn slechts een enkel takje mistletoe of hulst, terwijl een andere a.h.w. behangen moet worden met denne- groen, om het entrée gezelliger te maken, wat vooral van groot belang is, als er gasten op komst zijn. Een wandversiering van tak ken is zeer gemakkelijk te maken door deze samen te binden met een rood lint, waaraan het geheel ook meteen opgehangen kan wor den. Met lint en band moet liefst zoo royaal geen politieke, geen verstandelijke maar een zuiver geestelijke strijd en dus geen strijd van het hart. Het gaat om de overwinning van het licht over de duisternis. Die strijd wordt niet nu voor het eerst gestreden, maar ls zoo oud als de wereld. Wij voelen hem slechts dieper dan ooit in bange tijden als de onze. Wij doorleven hem slechts inniger dan ooit op het Kerst feest, als wij vieren de overwinning van den grootsten Mensch, bij Wien vergeleken al onze grooten dwergen zijn: den Menschen- zoon, die den last van het wereldleed droeg en draagt, ons ten voorbeeld. Daarom is het geen aanfluiting, geen hoon om nu Kerstfeest te vieren. Wie Kerstmis1939 vieren kan met een hart zonder bitterheid, met handen be- geerig om te helpen, met oogen, waarin het Kerstlicht straalt, staat aan den goe den kant in dezen strijd. Voor hem of haar is de overwinning gewis. R. DE RUYTER—v. d. FEER. (Overijssel): Uit hygiënisch oogpunt ge- bruike men voor alle spijzen Jozo of Nezo. Zuiverder keukenzout bestaat er niet. 4737 (Ingez. Med.) mogelijk omgesprongen worden; het staat bijv. heel mooi om lange uiteinden te maken aan een dergelijk groen bouquet. Deze wand versiering kan nog vroolijker worden, door van carton een grooten cirkel of ster te knippen, dit te plakken met rood of zilver papier en dit achter het groen tegen den muur te hangen. Boven een schilderij een enkel takje geeft ook al meteen stemming, overdrijven wij dit echter en dit is bij alle versieringen het geval, dan gaat het beoogde doel geheel verloren. Wij moeten dus ook weer niet al te kwistig zijn met deze kleine uitdeelingen. Vóór wij den Kerstboom gaan bespreken zullen wij eerst eens zien, hoe zoo'n gezellige krans of ring gemaakt wordt, die wij prac- tisch overal neer kunnen hangen of zetten. Het ls een zeer eenvoudig werkje, want wij kunnen ons daarvoor behelpen met een hoe pel van een tonnetje of anders een gewone kinderhoepel, welke gaarne voor het goede doel afgestaan zal worden. Deze wordt eerst omwoeld met een strook rood of groen crêpe-papier, dat met een punaise vastge- stoken wordt. Met behulp van groen garen worden nu de takken hulst of dennegroen gelijkmatig en stevig langs den ring geregen. Van rood of wit lint worden nu vier linten geknipt en te zamen genaaid aan één van hun uiteinden, terwijl hieraan meteen een stevig haakje wordt bevestigd. Nu naaien wij er ook nog een kort zilveren bandje aan, dat aan het andere uiteinde twee prachtige zilveren bollen krijgt, die straks vroolijk het beweeglijke kaarslicht terug zullen kaatsen. Er bestaan speciale kaarsenhoudertjes, welke wij in den ringrand kunnen prikken; kunnen wij deze niet bemachtigen, wel, dan kunnen wij ons ook best behelpen met de gewone, welke wij ook voor den Kerstboom plegen te gebruiken. Een beetje buigen of een andere technische greep en wij zijn klaar. Het hangt natuurlijk geheel van de grootte van den ring af, hoeveel kaarsen wij eraan zullen bevestigen. Ook als milieu op een Kersttafel en later als versiering van dressoir of buffet is een dergelijk ornament zeer geslaagd. Willen wij het heel mooi heb ben, dan plaatsen wij het op een ronden spie gel. waarin het kaarslicht prachtig zal weerkaatsen en zoodoende ook nog meer licht geven Meerdere smalle roode linten laten wij nu in alle richtingen vanuit den ring over tafel loopen, welke wij daardoor meteen in gelijke afstanden voor iedere plaats kunnen verdeelen. En nu wij toch zoo bij de eettafel zijn aan geland. staat het niet aardig, menu's en plaatskaarten te versieren met een getee- kend en gekleurd takje hulst, een sterretje of een Kerstklokje? En is het geen aardige attentie op de gevouwen servetten een hulst corsage te leggen, zoodat de aanzittenden dit meteen op kunnen steken? Is de eettafel lang, dan kunnen nog enkele kaarsenmileu's worden gemaakt van klei nere ringen, of anders van gewone staafjes hout. waardoor spijkers geslagen zijn. zoo veel als het aantal benoodigde kaarsen. Het hout kan daarvoor eerst beschilderd of be plakt worden. WIJ keeren weer terug naar onze kamer versiering; kunt u zich vereenigen met het plannetje om gedurende de Kerstdagen de gewone aankleeding van uw schoorsteen of dressoir te verbannen en er daarvoor in de plaats een aardig kaarsen-plateautje te zet ten, dat zeer gemakkelijk te maken is van een houten deksel of een niet te hoog kistje? Het wordt beplakt of geverfd in groen, rood of zilver en erdoor worden ook weer spijkers geslagen voor de drie kaarsen, welke er op komen te staan. Mooie kaarsen kiezen wij hiervoor en liefst moeten zij niet alle drie even lang zijn, doch afloopend van hoog naar laag of anders één lange kaars ln het midden, geflankeerd door twee kleinere. Wij kunnen dit podiumpje vóór het gebruik eerst schilderen in groen, rood of zilver of be plakken met het aardige decoratiepapier, dat omstreeks Kerstmis in den handel is. Wanneer wij het eindelijk plaatsen op de eereplaats, die het beslist toekomt, dan be vestigen wij tegen den achterkant nog wat losse dennetakken, waartegen het kaars licht mooi af zal steken. Het ls maar heel gelukkig, dat de kaar senfabrieken zulke mooie en zooveel ver schillende kaarsen leveren. Want hoe won derlijk mooi is zoo'n kaars toch en wat is het toch jammer, dat er menschen zijn, die hun Kerstboom met electrische peertjes ver lichten! Hoe ontzettend levenloos is dit ver geleken bij het immer beweeglijke zacht- gouden licht der kaarsen. Alleen reeds met kaarsen is een Kerstboom al zoo prachtig versierd. Toch willen wij het doorgaans hier niet bij laten en koopen wij de mooiste or namentjes. wonderen van fijn, zeer breek baar glas. En zilveren engelenhaar enz. enz. Maar over het koopen zouden wij het dit keer niet hebben! Wij gaan dus met „maken" verder. Wat wij voor den Kerst boom kunnen maken? Van dun carton vele groote en kleine sterren, welke aan de eene zijde beplakt worden met rood- en aan de andere zijde met zilverpapier. En bent u handig met de blikschaar? Dan knipt u van dun blik. van een sigarettenblikje bijv., een smal reepje, dat aan één zijde recht is, ter wijl het andere einde uitloopt in een puntje. Wij draaien dit in een gewone krul en heb ben er dan een grappige en zeer origineele versiering bij. Ook deze kunnen wij in ver schillende grootten maken. Al deze orna mentjes worden aan een rooden of zilveren draad met een haakje tusschen het groen van den boom gehangen. Leggen wij pakjes onder den boom, dan spreekt het vanzelf, dat deze alle op dezelfde wijze verpakt moeten worden, bijv. in wit of groen crêpe-papier met een rood lint ver sierd. Opbouwend op deze kleine wenken zult u zelf stellig nog tot ware wonderen der ver sierkunst komen. Wij wenschen u zeer veel succes en een vroolijk en gezellig Kerstfeest! NÖRA HANA. PUISTJES EN VET WORMPJES bederven Uw uiter lijk. Betten met Radox. opgelost in warm water doet puistjes, vetwormpjes en vlekken verdwijnen en Uw teint wordt zacht, frisch en teer. Bij Apoth. en Drog. ai 4734 40 cL per pak en 15 ct per klein pakje. (Ingez. Med.) Dezen keer geven wij het model van een mooie tea-cosy, een geschenk, dat altijd welkom is en bovendien vlot In elkaar gezet kan worden. Ons model is van suède, versierd met een slangetje, dat door middel van leer- band en reepjes tin bevestigd is. Eenige tinnetjes langs den rand verlevendigen het geheel. Misschien wist U niet, dat U inplaats van tin ook bladkoper gebruiken kunt, dat vooral bij bruine tinten een fraai ef fect geeft. In een stemmig interieur zal een bruine tea-cosy met een slang in de zelfde tint en bladkopcr zeer beschaafd aandoen. Voor een fleurige kamer nemen we bijv. rood of blauw croüte-suède met een naturel slang en tinversiering. Zwart leerbies steekt hierbij goed af. We hebben noodig: ruim 3 v.v. croüte- suède evenveel gladde skiver voor voering, een slangetje, ongeveer 55 c.m. lang, 12 M. leerbies. tin of koper. Instrumenten: pónstang, één- of twee tand, rubberlijm, seccotine, naald. U begint met het patroon op ware grootte te teekenen en brengt dit op het leer over door middel van prikjes, dóór het patroon heen. Ook de plaats van de slang wordt aldus aangegeven, evenals de plaats van de versiering. De slangdeelen wor den op dezelfde manier op ware grootte uitgeknipt laan de achterzijde ziet men de prikken het best). Nu plakt U de slang met rubberlijm op naald en men moet ze aan den achter kant goed over elkaar heen slaan en met den hamer even vastkloppen. Nu voeren we alle deelen en brengen de randgaatjes aan, 1 c.M. uit elkaar en 3 c.M. van den rand. We gebruiken hier ronde gaatjes, omdat de omwerksteek tweemaal in één gaatje gestoken wordt, waardoor men een mooi gevulden rand verkrijgt. Men moet er op letten, dat men bij de hoeken, behalve onderaan, in den reep een zijn plaats, brengt spleetjes en gaatjes voor de versiering aan en werkt deze op de aangegeven wijze. De reepjes tin mogen niet breeder geknipt worden dan Uw leer- gaatje extra maakt, daar de reep anders te strak trekt. Daar komt dus één gaatje in den hoek, tegenover 2 ln den reep. Het handvat wordt even apart omgewerkt en met eenige steken bevestigd, waarvoor we de gaatjes natuurlijk van te voren aan brengen. Wanneer de cosy klaar is, maken we volgens hetzelfde patroon een voering muts van satinet en trekken het leeren overtrek er overheen, waarna we het met eenige steken onderaan even vastzetten. Het verdient aanbeveling, de voeringmuts hier en daar door te steken, zoodat de vulling niet verschuift. De resten leer verschaffen ons een aan- vattertje, dat we met een weinig fantasie bij de cosy passend maken. Niet alleen, dat deze cosy een alleraar digst effect maakt, de thee blijft er ook heerlijk warm onder, zoodat we een in alle opzichten geslaagd geschenk geven. MARGOT VAN CAPELLE- VAN BUUREN. DE LEGENDE VAN DE VREEMDE BEZOEKSTER. Bethlehem in den Kerstnacht De groote ster begon te verbleeken, de laatste bezoeker had den stal verlaten, heel zwak klingelden nog in de verte de bellen der schapen. Nu zou het kindeke eindelijk kunnen slapen. Maria had het stroo opge schud, het kindje sloot de oogjes. Maar wie zou er kunnen slapen in den Kerst nacht? Zachtjes ging de deur open, zóó stil als had 'n ademtocht haar doen bewegen. En uit de eerste morgenschemering daarbuiten trad een vrouw te voorschijn. Ze was oud, zóó oud, dat in haar grauw gelaat de mond slechts een rimpel leek. Lange grijze haren vielen over haar blootc voeten op den grond en mengden zich met de lompen van haar grauw kleed. Maar in haar gezicht, gehavend en verweerd door leed en bitter heid, stonden als een wonder de twee hel dere oogen, waarin de gloed van een on- uitbluschbare hoop leefde De maagd Maria sidderde, alsof een booze macht haar had aangeraakt. Geluk kig, het Kindeke sliep. Maarwie zou er kunnen slapen in den Kerstnacht? Moesten zijn eerste oogenblikken in dit leven nu worden versomberd door den aan blik van zooveel leed? Maar de vrouw kwam nader en elke stap dien zij deed, leek Maria een eeuwig heid. Ze trachtte haar terug te houden bij heur grijze haren, maar die bleven in haar hand. droog en levenloos al6 het hooi van den stal. En de vrouw naderde de kribbe. Op dit oogenblik zocht Maria in haar angst om het kind de oogen van den os en den ezel. Ze aten rustig van het hooi en keken de bezoekster vredig aan, alsof ze dit alles heel natuurlijk vonden. En de kalmte van de dieren stelde Maria gerust. Nu stond de oude vrouw met de grijze haren vlak bij de kribbe, Goddank, het kindeke sliep nog. Maar wie zou er kunnen slapen in den KerstnachtOp eens sloeg het zijn oogjes op en weer sidderde Maria, toen ze zag, dat de oogen van de vrouw en die van het kind precies dezelfde waren: twee oogenparen, waarin een on- uitbluschbare hoop leefde. Toen boog de oude vrouw zich over de kribbe heen en deze beweging scheen Maria vele eeuwen te duren. Haar rechterhand zocht tusschen de lompen op haar borst, bleef bevende tasten, alsof zij maar niet vinden kon wat zij zocht. En eindelijk, na vele eeuwen, boog ze zich nogmaals over het kindeke heen met een voorwerp in de hand, dat Maria niet onderscheiden kon. Wat had zij het kindje te geven? Wat zou deze armste kunnen schenken Haarl.str. 137 - hoek Donkerst. 2-4-6 Do NAAM waar- /T zX borgt ALLESI 'AAN 4766 (Inge*. Med Zondag: Roastbeef, Brusselsch lof, aard appelen, vruchtensla, slagroom. Maandag le Kerstdag: Gebraden haas, appelmoes, aardappelen, warme broodpud ding met vanillesaus. Dinsdag 2e Kerstdag: Hazepeper, roode kool, aardappelen, vruchten en noten. Woensdag: Gehakt, spruitjes, aardappelen beschuit met bessensap. Donderdag: Andijviesla met biet, aard appelpuree, rijstebrij. Vrijdag: Gekookte visch, winterwortelen, aardappelen, peterseliesaus, gort met ro zijnen. Zaterdag: Macaronie met gehaktballetjes en witte saus, sla van Brusselsch lof, stoof peren. Berekende maaltijd voor 4 personen, bestaande uit: andijviesla met bieten, aardappelpuree, rijstebrij. Benoodigdheden: 2 str. andijvie f. 0.06 2 bieten 0.06 1 ei 0 07 olie en azijn0.05 l'/i K.G aardappelen O.OTIs 'Is L. melk 0.07 'Is ons margarine0.06 peper, zout enz0.02 IV- L. melk 0.21 l1/: ons rijst 0.04V» 'Is ons suiker 0.02 f. 0.74 Bereiding: Op de gewone manier aard appelpuree maken, deze in een vuurvasten schotel doen met paneermeel en boter en goed warm houden. De slasaus smaken. De gesnipperde andijvie wasschen. uit laten lekken en vermengen met de in plakken gesneden bieten. De saus er min stens 'Is uur van te voren mee vermengen. ro0^j 4717 (Ingez Med.) na de schatten van de wijzen uit het Oos ten en de liefde-offers der herders? Maria begreep niet. Ze zag alleen den gebogen rug en den stroom van grijze haren, die voor het eerst sinds zijn geboorte een scheids muur vormden tusschen haar en haar kind. Maar de os en de ezel konden het geschenk wel zien en ze verwonderden zich niet. O, hoe eindeloos lang duurde dit alles! Maar dan hief het arme, gerimpelde lichaam zich op en Maria zag het ding, dat het kindeke in zijn handje hield; het was een blinkende appel. Vrucht van voorbije zonden of symbool van een nieuwe aarde? Eva want zij was het keerde zich nu naar de deur der hut, nog steeds gehuld in haar grijze haren, maar glimlachend van vreugde. Ze liep rechtop, bevrijd van smarten, nu zij den last van eeuwen had achtergelaten in de hand van het kind. Maria volgde haar en kuste eerbiedig den zoom van haar kleed. En de moeder van alle menschen sprak tot de moeder van den Menschenzoon: „Wees gegroet, Maria, vol van genade. De Heer is met U". Het kindeke speelde met den appel en de dieren keken het vredig aan En Maria knielde schreiend op den drempel. Haar tranen vielen tusschen de rozen en drenk ten de verjongde aarde....

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1939 | | pagina 13