~Rheuindt,e* AKKtRtJES DE ONGELUKSVOGEL ir\r. LEIDSCH DAGBLAD - Derde BEsd Dinsdag 24 October 1939 KERK- EN SCHOOLNIEUWS ^MJN/T f* LETTEREN Speenhoff's zeventigste verjaardag RECHTZAKEN Leidsche Kunstvereeniging Dagbladreclame is niet te vervangen 3 Os GROOTE BELANGSTELLING. Onder een overweldigende belangstel ling heelt Nederlands populaire dichter- zanger J. H. Speenhof!, beter bekend als j 1635 Koos Speenhoff. in zijn woning te Scheve- ningen zijn zeventigsten verjaardag ge vierd. Uit alle kringen kwam men den jarige gistermiddag geluk wensehen. in welke en spil veroorzaken pijnen, die soms niet ie dragen zijn. Een of twee "AKKERTJES" verdrij- ven de pijn vlug en grondig. (Ingez. Mod.) Engel- NED. HERV. KERK. Bedankt voor Amsterdam (vac. brechts) J. E. Uitman te Groningen. Beroepen te IJsselmonde B. Maarsing. cand. te Utrecht. poneerd en dat het dus het beste is mij zonder vooropgezette principes aan zijn visie over te geven. Kunst benadert men huid ™natuurlhkUSp^nhof"^n trouwe 7ade STos Peeerammen°ekn''brieven vloeide^ ^ehee" eemse met ^oote distinctie behandeld! dag binnen en tal van bloemstukken 10 'een^liS sierden de kamers. De buren, waaronder e.e" "d het Seinpost-theater, hadden ter eere van i-L,h.' ic rfmr h?i D«i aange- den heer Speenhof! de vlag uitgestoken. ^<*ht if hmffliï- Shï hI WlsBerhof te Schelluln(,n Vele acteurs, actrices en schrijvers kwa- fio,,!ir'h»en i? Aangenomen naar Mulderberg W. Glashou- men voorts den jarigen Bard persoonlijk v r wer cand en hu'PP"d- Zwaagwesteinde. PREDIKBEURTEN. VOOR WOENSDAG 25 OCTOBER. Leiden Rem. Geref. Gem.: Nam. 8Vi uur, ds. Mispelblom Beyer. Hillegom Chr. Geref. Kerk: Nam. 7 uur. ds. N. de Jong van Den Haag. RÜnzaterwoudc Chr. Geref. Kerk: Nam. 7 uur. ds. D. J. Baan van Bussum. Waddinxveen Gebouw Centrum: Nam. 7 uur, ds. de Rover van Vlaardingen. Aangenomen naar Oosterwierum Becht, cand. en hulppred. aldaar. Beroepen Ph. M. te Gorinchem (als hulppred.) A. gelukwenschen Het zal voor den heer Speenhoff en zijn echtgenoote een groot voldoening geweest zijn. dat duidelijk gebleken is. dat hun kunst nog steeds wordt gewaardeerd en dat zij niet vergeten zijn. IN DE LAKENHAL. J. Franken Pzn. Misschien is de heer Franken in de eerste plaats bekwaam tee kenaar. In ieder geval is hij in zijn vorm geving een teekenend schilder, die zich van lijn en vorm zijner objecten de meest nauwgezette rekenschap geeft en de kunst verstaat, wat hij ziet in onberispelijken vorm neer te zetten. Ook zijn coloristische van z?ker gekraste lijn. Beschouwt men voor een fraai rhythmisch lijnenspel, ter wijl de schaduwtoetsen over de fijne door aderde huid eenerzijds getuigen van voor treffelijke anatomische kennis, anderzijds van een subtiele picturale visie. Buitenge woon mooi vind ik ook No. 6. En zoo zijn er nog andere gave en fijn geconstrueerde voorbeelden van dit genre. Ten slotte wijs ik nog op de figuur van een neger, blijk baar een worstelaar of acrobaat, die met gekruiste armen zijn beurt, afwacht. Zijn bruine huid met den grijsblauwen glans en vooral de kop zijn prachtig getypeerd. We mogen inderdaad dankbaar zijn, dat de L. K. V. den heer Franken bij ons heeft geïntroduceerd. Hein von Essen. Deze kunstenaar, oorspronkelijk Bouwkundig Ingenieur, is bij velen waarschijnlijk bekend als begaafd etser. De kunst, die hij hier evenwel ten toonstelt is plastisch. Etsen is de kunst kwaliteiten zijn zeer hoog te waardeeren niet het minst wanneer hij aandachtig een gelaat, een bloem, een naakt weergeeft. Van den uitsluitend technischen kant be schouwd is hij een zeer knap werker, die de geheimen van het vak kent, en al naar het onderwerp eischt. óf breed schildert óf zich verdiept in de fijnste detailleering. Hij houdt van bloemen en van men- schen, en onder de laatste vooral van kin deren en vrouwen. Landschappen zijn op deze tentoonstelling niet aanwezig, met uitzondering dan van een i>aar gevallen, waarin het landschap vrij vaag is aange geven en enkel dient als achtergrond voor de figuren. Ook een paar interieurs dragen hetzelfde karakter en dienden alleen om sfeer te geven rondom menschen. Bloemen. Er zijn zonnebloemen, de coratieve groote, stralende bloemen, ge rangschikt in een zeer overwogen compo sitie. Ik zal van dit eene werk even de compositie aangeven. Men kijke naar den voet van de vaas, die beneden ongeveer in het) midder der schilderij is geplaatst, men late zijn oogen langzaam omhoog gaan. dan ziet men de lijnen uiteen wijken, die de compositie bepalen twee lijnen naar de bovenhoeken der schilderij, één recht om hoog. Men kan nu verder opmerken, hoe de bloemen in een driehoek over het schil derij zijn verdeeld. Niet wiskunstig zuiver natuurlijk. Dat zou de compositie doen ver starren. De kleine toevalligheden van af wijking geven juist het leven. Er ligt aan het stuk een doorvoeld maar verstande lijk wellicht onbewust geconstrueerd geo metrisch principe ten grondslag. De distri butie der bloemen en de kleuraccenten die zij dragen, werkten tot dat principe mede. Getal en maat liggen ten grondslag aan het universum. De harmonie der verhou dingen, hetzij in lijnen, hetzij in kleuren, hetzij in beiden, bepaalt voor het grootste deel de waarde der kunst. Niet altijd is het met een enkelen oogopslag te overzien, doch bij de bloemstukken van Franken kost het weinig moeite om het schema te ontdekken. Ik denk bijv. aan de „Arons kelken", No. 13, waarvan het geheel an ders is, aan den pot met Witte-Clematis, op al weer andere wijze gecomponeerd, boven dien heel fijn van kleur. Ik zal nu niet verder op dit genre doorgaan en zwijg dus van de fleurige en kleurige zomerbloemen en de rhododendrons. Menschen. Een stuk als „Waarheen?" een vertellend genre, zou men geneigd zijn tot een ouderwetsche romantiek te deter- mineeren, ware het niet, dat voorstellingen als deze in onzen tijd gruwleijke werkelijk heid zijn geworden. Vertellend is ook dat geval van een meisje, dat in een volkscafé aandachtig luistert naar het verhaal van een man, waarbij beider expressie heel goed is ge slaagd. Dat is ook het geval met de ex pressie van een meisje met gele bloemen, 12) dat voor een venster gezeten, blijk baar in volle aandacht luister naar een gesprek. Franken toont zich verder een knap portretschilder, hetgeen wel in de eerste plaats blijkt uit een karaktervol zelfpor tret, dat zeer sterk is doorgevoerd. Trou wens bij elk portret bemerkt men dat zich rekenschap geven van de fijnste trekken, die het wezen bepalen. Naast het zelfpor tret hangt de beeltenis van een jongen man met blauwe blouse. De kleeding is breed geschilderd, terwijl weer de volle aan dacht op den kop is geconcentreerd. Een zeer mooi portret vind ik dat van een jon gen, eveneens met blauwe blouse, waar boven een frissche snoet uit komt kijken, een beetje onverschillig kijkend, zooals jongens op dien leeftijd doen, wat nog volstrekt geen echte onverschilligheid be hoeft te zijn. Niet minder mooi is het portret van een meisje in een bruinrood jurkje met een papaverbol in de hand. En bijzonder fraai is No. 19, een dame in het wit met een cor sage van gele en rose bloemen. Ik moet mij om de plaatsruimte den lust ontzeggen op nadere detailleering in te gaan. Zoo laat ik ook de overige portretten rusten. Hebt u dan geen aanmerkingen? zal men vragen. Och. het is altijd mogelijk punten te vinden, die men vopr zijn persoonlijken smaak anders zou wensehen. Dat wil vol strekt niet zeggen, dat het dan beter zou zijn. Als mij persoonlijk op het eerste ge zicht. een achtergrond van een enkele schilderij minder bekoort, dan geef ik er mij toch rekenschap van. dat de schilder zelf dien achtergrond op haar toonwaar- den met kennis en inzicht heeft gecom- zijn maskers en koppen, dan blijkt dat de scherp getrokken lijn hieraan ook niet vreemd is. Eerst iets anders. Bij Ml van primitieve volken werden bij ritueele dansen gelaatsmaskers gebruikt, waaraan men een mystieke en magische beteekenis hechtte. De dragers er van achtten zich bij het gebruik goden of de monen en traden dan in zekeren zin bui ten zichzelf. Het primitief-magische ligt den moder nen mensch niet meer, ofschoon hij bij carnavalspret en gemaskerde bals nog wel de neiging bezii. zich vin zijn ikheid te ontdoen. Carnavalspret is volksvermaak. De meer ontwikkelde kijkt evenwel nog graag naar bekende dansers en danseres sen, die hetzij Oostersche halfgoden, hetzij een stervende zwaan of iets anders te zien geven. De dans kan echter evengoed een ver beelding zijn van menschelijke hebbelijk heden of van bepaalde uitgesproken typen: de domme, de nijdas, de trotsche, de edel moedige. noem maaf op. Voor de behoeften van dezen dans heeft de heer Von Essen verschillende maskers vervaardigd. Het komt er op aan de typi sche gelaatslijnen en expressies van de typen te bestudeeren, wat zielkundig in zicht eischt, en deze op praegnante of lie ver op overdreven wijze vorm te geven. De dans wordt immers altijd uit de verte gezien. Hiervoor bereidt hij een bepaald soort papier maché. en de vorm eenmaal geboetseerd, geeft hij deze felle sprekende kleuren. In het licht van een feilen schijn werper gaat zoo'n masker leven, wanneer de persoon die het draagt zich beweegt en in zijn bewegingen ten overvloede het we zen van een Domme, een Vroolijke, een Gekwelde enz., suggereert. Von Essen vervaardigde ook wandmas- kers van exotische dieren, koppen die dus niet dynamisch, doch meer statisch aan doen. Wel zal menigeen deze koppen „grie zelig" vinden. Men doet goed ook bij deze koppen aan de magisch bedoelde maskers der primitieve volken te denken, die de heer Von Essen door zijn verblijf en reizen in het Oosten goed kent. U vindt dan verder nog een vitrine met voorwerpen in klein plastiek, meest dier vormen waaraan op geestige wijze een ge dachte is ten grondslag gelegd. Zijn uitstekende boetseertechniek, wij denken hierbij ook even aan den etser, en tegelijkertijd zijn zielkundig inzicht stellen hem in staat ook portretkoppen te vervaardigen van uitstekende kwaliteiten, zooals wel blijkt uit de sdherp en juist getroffen kop van den criticus Albert Plas- schaert, een fijn en voornaam portret van jkvr. R. Gevers, de studiekop van eèn „Geketende". die in zijn trekken zorg, smart, machteloos verzet uitdrukt, de ge voelige kop ter herinnering aan een ge storvene. Mooi van compositie en in fraai rhythme samengevat is een bronzen vrouwenbeeldje. En ten slotte noemen we nog een Sproeier, die ons aan een fabelachtig Chineesch dier uit de Ming-periode doet denken en een waterspuwer, die herinnert aan de spu wers op de Notre Dame. Dit alles karakteriseert den heer Von Essen als een begaafd kunstenaar, met wien het waard is kennis te maken. Mogen de beide kunstenaars en de L. K. V. aan deze tentoonstelling veel vreugde beleven. Laten wij in vredesnaam in dezen tijd ook nog aan iets anders denken dan alleen aan distirbutie en oorlogsdreiging. GEREF. KERKEN. Aangenomen naar Hillegersbcrg-Terbregge J. B. Vogelaar te Scharendijke. CHR. GEREF. KERK. Beroepen te Steenwijk P. H. v. Marruni Nieuw-Amsterdam. EEN ZELDZAAM JUBILEUM. Morgen herdenkt ds. P. Nieuwenhuis, em.- predikant te Apeldoorn, het zeldzame feit dat hij vóór 65 jaar het predikambt aan vaardde. Pieter Nieuwenhuis werd 22 Jan. 1853 ge boren. Hij bezocht het gymnasium te Doe- tinchem en studeerde aan de Theol. Hooge- school te Kampen, waar hij in 1874 candi- daat werd. 25 Oct. van dat jaar aanvaardde hij het predikambt bij de toenmalige Chr. Geref. Gemeente van Uithoorn sprekende over Rom. 15 30, na tevoren te zijn be vestigd door ds. B. C. Felix. In 1876 vertrok hij naar Giessendam, welke standplaats in 1879 met Brielle verwisseld werd. In 1889 volgde zijn benoeming tot predikant bij de Prot. Kerk in Ned.-Indië, welke benoeming gelijk kwam met een beroep uit Amerika. De benoeming naar Indië werd aangenomen en in 1890 werd de jubilaris predikant te Pontianak. Tijdens zijn verblijf aldaar stichtte hij o.m. een militair tehuis. In 1898 vertrok ds. Nieuwenhuis naar Poerworedjo, om in 1900 met verlof naar Nederland te ko men. In 1901 vertrok hij opnieuw naar Insu- linde en werd predikant te Probölinggo van waar hij in 1902 naar Soerabaja vertrok, welke standplaats in 1908 met Batavia ver wisseld werd. In 1911 kwam hij opnieuw naar Holland. De jubilaris die tijdens zijn verblijf in Batavia ook vice-president was ,C40 JC1U 444 van het kerkbestuur der Prot. kerk in Ned.- onderteekening van verdachte. Gemachtigde KANTONGERECHT TE LEIDEN. Met een mes redrelgd. Gistermorgen moest voor het Kantongerecht alhier terecht staan een rondreizend koopman uit Den Haag, omdat hij op den Lage Morsch- weg een winkelier, die geen prentbriefkaarten wilde koopen met een open knipmes bedreigd had. Verdachte was niet verschenen en tegen hem werd verstek verleend. De heer I. Gijzeny alhier verklaarde, dat, toen hy een bestelling op den Lage Morschwcg uitvoerde, hij verdachte had aangetroffen die prentbriefkaarten aan een winkelier te koop aanbood. Toen de winkelier niet op den koop wilde ingaan, had verd. plotse ling een groot open knipmes getrokken en wilde daarmede den winkelier te lijf. maar door tijdig de winkeldeur te sluiten, wist deze aan den aan slag te ontkomen. Verdachte had daarop de win- I Idem- willen intrappen, maar werd hierin tijdig verhinderd. Verdachte verkeerde in beschonken toestand door gebruik van spiritus. De gemeenteveldwachter A. Koer ten uit Oegst- geest. verklaarde dat hij verdachte in dronken toestand op den Lage Morschweg had aange troffen; hij had het bewuste knipmes gesloten in zijn zak aangetroffen. Hij bemerkte direct dat verdachte zich in staat van dronkenschap be vond, waarom hij verdachte die zeer onwillig was en weigerde zijn naam op te geven, naar het politiebureau had overgebracht. Het O. M. wees er op dat verdachte ongunstig bekend staat en nog geen jaar verloopen is sinds verdachte we gens openbare dronkenschap tot 10 dagen hech tenis veroordeeld was. Het O. M. eischte daarom de maximum straf n.l. 14 dagen principale hech tenis. De Kantonrechter veroordeelde verdachte tot deze straf. Hinderlijk volgen. Een vader en zoon uit Noordwijk aan Zee moesten terecht staan omdat zij mevr. Guth al daar zeer hinderlijk gevolgd hadden. De heer M. Need uit Leiden verklaarde, dat hij gezien had dat mevr. G. herhaaldelijk door verdachten was lastig gevallen: de tweede verdachte, de zoon. had zelfs met een auto den weg voor de dame afgesneden. Tenslotte wist de achtervolgde dame in een villa te vluchten, waar zij op haar gemak gesteld was. Het O. M. eischte tegen beide ver dachten f. 20 boete of 10 dagen hechtenis. De zoon verklaarde, dat zij niet in vereeniging en niet over zoo grooten afstand de dame hadden lastig gevallen. De Kantonrechter wees direct vonnis en veroordeelde den eersten verdachte tot f20 boete of 8 dagen hechtenis en sprak den tweeden verdachte vrij. Overtreding Vestigingswet. Een kapper uit Den Haag moest terecht staan wegens overtreding der Vestigingswet. Op 1 Juli j.l. had hy zonder vergunning van den Minister van Economische Zaken en van de Kamer van Koophandel alhier in de Wyngaardenlaan te Voorschoten een kapperszaak geopend. De heer Kempman, gemachtigde van verdachte ontkende dat zijn cliënt deze zaak geopend had, maar de heer M. A. Heijst, kapper uit Den Haag. Op ver zoek van gemachtigde werd deze als getuige décharge gehoord De Kantonrechter wees dezen getuige op het gewicht van den eed en de straf op meineed gesteld. Deze getuige verklaarde dat niet verdachte maar hy de z»ak geopend had. De kantonrechter vond het wel vreemd, dat bh de opening circulaires waren verspreid met de Indië, ging in 1912 voor de derde maal naar Indiê en werd nu predikant in Soerabaja, om in 1917 predikant te worden te Fort de Koek. Tijdens zijn verblijf in Soerabaja richtte ds. Nieuwenhuis aldaar een Chr. school op. In 1919 verkreeg hij na een diensttijd van 45 jaar waarvan 30 in Indië eervol ontslag en vestigde zich metterwoon in Apeldoorn. Van de hand van den jubilaris zagen o.m. een zestal leerredenen het licht, alsmede een aantal preeken en een studie over de Geref. geloofsleer. De verdiensten van ds. Nieuwenhuis wer den bij zijn komst met verlof voor de 2e maal. in 1911 erkend door zijn benoeming tot officier in de orde van Oranje-Nassau. tytu Ik vind het afschuwelijk, dat het gazon er zoo uitziet.... ALGEMEENE VEREENIGING VAN LEERAREN BIJ HET MIDDELBAAR ONDERWIJS. De jaarvergadering van de algemeene vereeniging van leeraren bij het M.O. is ge houden in hotel „des pays bas" te Utrecht. Uit het jaarverslag, door het hoofdbe stuur uitgebracht, bleek een toeneming van het aantal leden, dat in totaal 1914 be draagt. De begrooting voor het nieuwe vereeni- gingsjaar werd vastgesteld op een totaal bedrag van f 12.375. Op voorstel van het hoofdbestuur besloot de vergadering deel te nemen in een stich tingsfonds ten behoeve van een op te rich ten „stichting voor leerfilms". welke ten doel zal hebben het aanleggen van een fil- motheek voor het onderwijs. Tot redacteur van het „weekblad voor gymnasiaal en middelbaar onderwijs" werd benoemd de heer A. Bartels te 's-Graven- hage en tot lid van de commissie van be roep en beheer van het weekblad de heer J. Schaafsma, eveneens te 's-Gravenhage. Als plaats voor de volgende jaarvergade ring werd Maastricht aangewezen. Aan het hoofdbestuur werd machtiging verleend een andere plaats te kiezen, indien tijdsomstan digheden zulks noodig zouden maken. overlegde een huurcontract van het huis dat door getuige Heijst onderteekend was; ook mej. B. Guldemond, kapster uit Den Haag. verklaar de dat zij niet by verdachte, maar bij den heer Heijst haar verloofde in dienst was. Het O. M. wees er op, dat de getuige Heijst ook geen vergunning had om een zaak te openen. Hier wordt een soort comedie gespeeld, daar ver dachte bij de politie een heel andere verklaring had afgelegd. Het O. M. achtte de overtreding wettig en overtuigend bewezen en eischte f25 boete of 14 dagen hechtenis. De Kantonrechter achtte na het hooren der getuigen decharge de overtreding niet bewezen en sprak verdachte vrij. Geen voorrang verleend. Een chauffeur uit Den Haag moest terecht staan, omdat hij met zijn vrachtauto bij de Haarlemmerstraat geen voorrang had verleend en den doorgang voor de autobus van Maarse en Kroon niet had vrij gelaten, waardoor hU in bot sing met deze autobus was gekomen en de pas sagiers in gevaar hadden verkeerd. Nadat de heer D. Bergman alhier had verklaard, dat de chauffeur van de autobus voortdurend signalen had gegeven, eischte het O. M. f30 boete of 20 dagen hechtenis. Uitspraak f. 20 boete of 8 da gen hechtenis. Geen voldoende afsland bewaard. Een chauffeur alhier moest terecht staan om dat hij op de Breestraat bij de Gijselaarsbank met zijn vrachtauto niet voldoenden afstand had bewaard, waardoor hij met groote kracht tegen een autobus, die voor het verkeerslicht stond te wachten, was aangebotst. De heer J. Hardijzer uit Voorschoten verklaarde, dat hij met zijn autobus voor het verkeerslicht op de Breestraat stond te wachten, toen verdachte met groote he vigheid tegen de achterzijde van zijn autobus was opgebotst, waardoor de carrosserie was inge drukt en hij een schade van f49 had gekregen waarvoor hij een civiele vordering indiende. Het O. M. eischte f. 10 boete of 5 d. h. met toewijding der civiele vordering ad f. 49. Uitspraak conform. VOOR WOENSDAG 25 OCTOBER. Hilversum I, 1875 en 414,4 M. NCRV-Uitzen- ding. 8.00 Eventueel Berichten ANP.. Schrift lezing, Meditatie 8.15 Gram.muziek <9.30— 9.45 Gelukwenschen) 10.30 Morgendienst 11.00 Gram.muziek 11.15 Ensemble Van dor Horst 12.00 Berichten 12.15 Gram.muziek 12.45 Eventueel Berichten ANP - 12.50 En semble Van der Horst, en gram.muziek 2.15 Gram.muziek 3.00 Christ, lectuur 3.30— 3.55 en 4.00 Pianokwartet ..Die Haghe" 4.45 Felicitaties 5.00 Voor de Jeugd 5.45 Gram. muziek 6.00 Land- en tulnbouwcauserle 6.30 Taalles en causerie over het Binnenaan- varingsreglement 7.00 Berichten 7.15 Cau serie ..Paniek, paniekstemming en hoe deze te voorkomen" 7 45 Gram.muziek 8.00 Be richten ANP., herhaling SOS-berichten 8.15 Het Utrechtsche Stedelijk orkest en soliste 8.55 Causerie ..Er zit goud In advertenties" 9.25 Vervolg concert 10.10 Berichten ANP., hierna: Actueel halfuur 10.40 Gram.muziek Circa 11.50—12.00 Schriftlezing. Hilversum II, 301,5 M. VARA-Uitzending 10.00—10.20 voorm. en 7.308.00 VPRO. 8.00 Berichten ANP., gram.muziek 9.30 Causerie „Onze keuken" 10.00 Morgenwijding 10.20 Voor arbeiders in de Continubedrijven 11.30 Voor de vrouw 12.00 Gram.muziek 12.15 VARA-orkest (Om 12.45 Berichten ANP) I.151.45 Orgelspel en zang 2.00 Knipcursus 2.30 Groningen Orkestvereeniging (opn.) 3.15 Voor de kinderen 5.30 Gram.muziek 6.00 VARA-orkest 6.40 „De grafologie en de nationale eigenschappen in het handschriit", lezing 7.00 VARA-Kalender 7.05 Felicita ties 7.10 Koorzang met orgelbegeleiding 7.30 Bijbelvertellingen 8.00 Herhaling SOS- berichten 8.03 Berichten ANP.. VARA-Var!a 8.15 Vraag en antwoord 8.30 VARA-orkest 9.00 Radiolooneel 9.30 Gram.muziek 10.05 Causerie „Schuldig of onschuldig?" 10.10 De Ramblers 10.40 Medische vraagbaak 11.00 Berichten ANP 11.10—12.00 Gram. muziek. Engeland, 391 en 449 M. 9.35 Morgenwij ding 9.50—10.20 Orgelspel 11.20 Berichten 11.35 Variété 12.05 Causerie 12.20 Het BBC-Harmonie-orkest 1.00—1.20 Pianovoor- dracht 2.20 Gevarieerd programma 2.50 Orkestconcert 3.20 Berichten 3.35 Varlëté 4.20 Kinderhalfuur 4.50 Orgelspel 5 20 Berichten 5.35 Actueele uitzending 6.05 Variété 6.50 Mededeellngen 7.20 Orkest concert 8.20 Berichten 8.35 Variété 9.20 Radiotooneel 9.50 Het. BBC-Theater-orkest 10.35 Declamatie 10.50 Dansmuziek II.20—11.35 Berichten. Geen opgave ont- Radio-Paris. 1648 M. vangen. Keulen, 456 M. 5.50 Gram.muziek 750 Het Amusemcnts-sextet 9.30 Leo Eysoldt's orkest 10.0010.20 Concert 11.20 Fa- orieksorkest, 11.20 Het Omroepkoor en -or kest 1.35 Populair concert 2.30 Gram.-mu ziek 3.35 Leo Eysoldt's Kleinorkest 5.00 Koorzang 5.20 Militair concert 7.3512 20 Zie Deutschlandsender. Brussel, 322 en 484 M. 322 M.: 11.20 Gra- mofoonmuziek 11.50 en 12.30 Omroeporkest 12.501.20 Gram .muziek 4.20 Zang mee toelichting 4.50 Omroeporkest 5.20 Gram. muziek 5.35 Omroeporkest 6,20 en 6.45 Gram.muziek 7.20 Ontspanningsprogramma voor soldaten 7.50 Programma, gewijd aan Nederland 8.50 Nadla Boulartger's ensemble 9.5010.20 Gram.muziek. 484 M.: 11.35 Omroepdansorkest 11.50 Gra- mofoonmuziek 12.30 Omroepdansorkest -- 12.501.20 en 4 20 Gram.muziek 4.35 Het Luiksche kwartet 5.05 Gram.muziek 5.50 Accordeonsoll 6.05 Gram.muziek 7.20 Uit zending voor soldaten 7.50 Omroepsvmpno- nie-orkest en solist 9.05 Gram.muziek 9.3010.20 Omroepdansorkest. Deutselüandsender, 1571 M. 7.35 Veldpost- orogramma 8.05 Omroepkleinorkest. het Töpfcr-duo en solisten 9.20 Berichten 9.50 Symphonieconcert 11.20 Berichten. Hierna tot 12.20 Nachtconcert. R.O.V. RADIO-CENTRALE. GEM. RADIO-DISTRIBUTIEBEDRIJF EN DE Woensdag 25 October. Ie Programma: lederen dag van 824 uur A.VR.O., VARA. enz. 2c Programma: lederen dag van 824 uur K.R.O.. N.CR.V. enz. 3de Programma: 8.00 Keulen (9.20 Ber.) 10.20 Diversen 11.20 Brussel VI. (12.20 Ber.) 1.20 Keulen (Ber.) 1.50 R. Danmark 3 50 Keulen 4.20 Brussel VI. 6.05 Mot-ala of div. 6.20 Brussel VI. (6.50 Ber.) 7.20 Brus sel Fr. 9.20 Brussel VI. (Berichten) 9.30 Brussel Fr. 9.50 Brussel VI. 10.20 Weenen (11.20 Ber.). 4de Programma: 8.00 Brussel VI. 8.20 En geland (Ber.) 9.20 Gram.muziek G.R.D. of div. 10.35 Engeland 11.20 Brussel Kr. 12.20 Engeland (Ber.) 12.50 Parijs Radio Be richten) 2.20 Motala of div. 3.20 Enge land (Ber.) 4.20 Brussel Fr. 6.00—5.09 Scheveningen Haven (Ber.) 5.20 Engeland (Ber.i 5.35 R. Danmark 5.50 Brussel Fr. 6.20 Diversen 7.20 Keulen 'Ber.) 7.35 Brussel VI. 7.50 Parijs Radio (Ber.) 8.20 Engeland (Ber.) 8.35 Breslau 9.20 Keulen (Ber.» 9.30 Beromünster 9.50 En geland 10.35 Rome 11.20 Engeland (Ber.). WUrigingen voorbehouden. i--\ V' /\J® Y.iJri Vergenoegd snorde Jansen den agent voorbij. Maar lang lachte brj niet, want in de verte zag hy een hooge brug. En hoe moest hij remmen, als hij naar beneden ging? Tevergeefs zocht hy naar iets om te trekken of te drukken...,,* Jansen voelde, dat er ongelukken zouden gebeuren en daarom reed hij snel een stil en smal weggetje op. Helaas, dit was niet vrjj. In de verte zag hij een gezette dame, in gezelschap van een nog dikkeren heer aankomen. Zij wandelden rustig door. De wandelaars waren de heer Dinges en diens echtgenoote. Op 't laatste oogen* blik zagen zij, dat de motor op nen afstormde. Even Dieven zij ais vastgena geld staan, toen pakte de dikke heer zijn vrouw op en zette haar op een muur. 23

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1939 | | pagina 10