Herkenningsteekens militaire vliegtuigen - De Maas tunnelbouw LEIDSCH DAGBLAD Tweede Blad Vlucht uit Moskou 80ste Jaargang FEUILLETON EEN PARISIENNE MET HAAR TROUWEN VIERVOETER, die voor haar het gasmasker draagt. IN HET INUNDATIEGEBIED IN DE PROVINCIE UTRECHT. Het schootsveld wordt vrijgemaakt, terwijl de afgezaagde Boomen na de inundatie een goede hindernis tegen tankaanvallen vormen. HET 60-JARIG BESTAAN van de Alkmaarsche brandweer. De autoriteiten luisteren naar de muzikale hulde. PER 1 OCTOBER A.S. zullen alle vliegtuigen van de Koninklijke Marine en van de Koninklijke Land macht, van nieuwe kenteekenen worden voorzien, n.l. een oranje driehoek met zwarten rand en oranje roe ren met zwarten rand. Men is thans bezig met schablone en verfspuit den oranje driehoek op de vlieg tuigen aan te brengen. DE MAASTUNNELBOUW TE ROTTERDAM. Gisteren heeft men het groote experiment, het proefzinken van een tunnelstuk in de Waalhaven, ten uitvoer gebracht. Vier drijvende bokken hebben het stuk vastgepakt, en het op den bodem van de Waalhaven neergezet, waarna de onderspoelingsinrichting, verstelbare pooten en vijzels etc. voor de nauwkeurige plaatsing zullen zorgdragen. Het eerste water loopt over het tunnelstuk, dat naar den bodem van de Waalhaven verdwijnt. DOOR DE BENZINE-SCHAARSCHTE IN ZWEDEN zijn de auto's nog niet van de straat verdwenen. Een die het benzinevraagstuk op eenvoudige wijze heeft opgelost door het paard voor de auto te spannen. ROMAN van MARLISE ROLLING. 22) Tenslotte zijn we van het kleine dakka mertje in het Quartier Latin naar een kamer aan de straat getrokken en zoo is het steeds bergopwaarts gegaan. Nu vor men wij het „Atelier Trubetzkoy". Wij staan buiten alle concurrentie. De heele wereld kent onze foto's en publiceert ze!" Ze stak haar wit gepoederd Gaminneusje pedant in de lucht, de kleine Ninette. Grappig, die zakelijke trots, dacht Lisa weta. Maar daarachter stak dan toch een zich nauw verbonden voelen met het werk met Helena Trubetzkoy. Zou zij zelf dezen band ook nog eens bespeuren en- hierin haar grootste voldoening vinden? Mis schien zou dat inderdaad wel gekund heb ben, wanneer daar niet dat smartelijk ver langen die herinnering aan een warme mannenstem, aan den teederen blik van een paar lieve oogen was geweest - aan iets dat voorbij was, dat voorbij zijn moest! Den eersten dag had Lisaweta °chter niet veel tijd tot nadenken. Zij zat reeds vroeg in het atelier en liet zich fotogra feeren. Dat was echter nog niet zoo een voudig. Ze kon maar niet zoo haar han den op tafel leggen: „Alstublieft, fotogra feert u maar!" o neen, daar behoorde nog heel wat meer toe. Steeds weer gaf Ni- nette haar wat anders in haar handen, een schaal, een bonte ketting, twee, drie losse bloemen, een boek, een foto en nu moest zij met al die verschillende voorwerpen „poseeren", zooals Ninette dat vakkundig noemde. Lisaweta leerde, hoe men een ketting anders moet vasthouden dan bloemen en hoe de vingers zich om een boek moeten sluiten, in tegenstelling met een vaasje of een sigarettenpijpje. „Je handen moeten de ziel van die dingen weergeven", ver klaarde Ninette. „Begrijp je wel?" Lisaweta begreep het. tot Ninette's groo te voldoening, zeer spoedig. Het leek, alsof elk van deze voorwerpen afzonderlijk een geheime tooverkracht uitstraalde. Het was een genot deze uitgezochte dingen te mo gen vasthouden. Met de aangeboren fijngevoeligheid en den goeden smaak van de Russin wist zij met alles iets te beginnen. Nadat zii haar eerste onzekerheid had overwonnen, viel het haar uiterst gemakkelijk al die mooie dingen te hanteeren. Zij zou trouwens geen echte vrouw zijn geweest, wanneer zij aan de bekoring, die daarvan uitging, weer stand had kunnen bieden! Hoe lang had zij het niet moeten ontberen glanzende zijde te voelen, met een mooie ketting te spelen, een paar bloemen vast te houden! Het oude Rusland herleefde in zulke oogenblikken Ninette behoefde er niet veel aan te verbeteren en ook gravin Trubetzkoy, die zeer geagiteerd tusschen twee visites het atelier kwam binnen vallen, knikte te vreden: „Ga zoo maar door, kind! Ninette leg het direct maar vast. Vanmiddag heb ik een paar proefafdrukken noodig voor het „Journal des Femmes". Lisaweta bloosde van blijdschap. En nu zette Ninette er allen denkbaren spoed achter. De opnamen waren na een paar uren ont wikkeld, afgedrukt en gedroogd. Lucilla Ba- scharow verdween haastig met haar map om de foto's naar de redactie van het vrouwentijdschrift te brengen. Om zes uur werd het atelier gesloten. Lisaweta voelde het bijna sis een teleurstelling. Wat moest zij hier met haar eenzame avonden beginnen? Zoolang zij werkte, was alles goed. Eenzaamheid echter beteekende ver langen en zich verlaten voelen Nog echter had zij het atelier niet den rug toegekeerd of er kwam een telefoontje van Helena Trubetzkoy. „Of u zin hebt vanavond in het Russische restaurant te komen, mademoiselle Berne- kamp?" vroeg de kleine Fransche telefo niste. „Madame Trubetzkoy zal zorgen er om acht uur te zijn. Monsieur Stolyn zal u afhalen." „Zegt u maar, dat lk heel graag kom, alleen Lisaweta bekeek zichzelf cri- tisch. Zij had immers niet veel meer dan een wandeltoiletje. „Hoe moet men zich voor zoo'n avond in het Russische restau rant kleeden?" „Dat doet iedereen zoo goed als hij kan" instrueerde Lucilla Bascharow haar. „Heb je geen avondjapon?" Lisaweta werd er verlegen van. V/at was dat nu toch een ontactische vraag van die Lucilla Bascharow! De blonde Russin uit het gouvernement TOmsk echter lachte Lisaweta bemoedi gend toe. „De meesten van ons komen hier zoo aan. Sommigen bezitten zelfs nog geen paar behoorlijke schoenen. Maar wie He lena Trubetzkoy onder haar vleugelen neemt, kan er van op aan, dat hij vooruit komt. Voorloopig moeten we elkaar een beetje helpen. We zijn vrijwel even groot; als je wilt, kan je van mij wel een jurk te leen krijgen". „Maar dat gaat toch niet!" protesteerde Lisaweta. Lucilla Bascharow liet zich ech ter niet zoo gemakkelijk afschepen. „Ik zou niet weten waarom niet. Als je eens wist. hoe vaak ik al kousen en klee- ren heb geleend! Bovendien stelt Helena Trubetzkoy er prijs op, dat haar employe's bij dergelijke gelegenheden behoorlijk voor den dag komen. Af en toe verschijnen er nog wel eens vreemdelingen in het Rus sische restaurant en daaronder bevinden zich vaak cliënten van het Atelier Trubetz koy. Wij gelden nu eenmaal als een soort bezienswaardigheid" ze lachte wat spottend. „Nou ja, tenslotte krijgt ook niet elkeen zijn soep door een voormaligen Russischen prins opgeschept, of zijn gar derobe door een vroegere hofdame over handigd". „We zijn dus een soort tentoonstellings object?" Om Lisaweta's mond verscheen een wat pijnlijke trek. „Dat heb ik aanvankelijk ook gedacht, maar mettertijd stoor je je daar niet meer aan. Wat wij zelf zijn. kan immers nie mand ons afnemen Dat hebben zelfs de bolsjewieken ons moeten laten Dat blijft dus afgesproken", besloot zij haar pleidooi, „jij krijgt van mij een jurk. Helena Tru betzkoy zou het mij zeker nooit vergeven, als ik je in dezen niet behulpzaam was". Er bleef Lisaweta niet veel anders over dan het vriendelijke aanbod met beide handen aan te nemen. De beide meisjes schoten haastig in haar mantel, er volgde een luidruchtig afscheid van de andere employé's, gelach en gescherts dan sloot de boekhouder, monsieur Renaul, die er uitzag als een Fransche markies, de buiten deur van het atelier. Lucila's woning bestond uit een vrij kleine kamer met een daarbij aansluitende alcoof. Er heerschte een onbeschrijfelijke chaos, maar in al deze wanorde lag tocli een zekere gratie. Het paste geheel bij Lu- cilla's persoonlijkheid. Met een enkele vlotte handbeweging schoof zij een japon, een taschje en een muts van een der leun stoelen. De theebus stond op een miniatuur toilettafeltje midden tusschen ettelijke schoonheidsmiddelen en een paar zijden kousen. Maar in minder dan geen tijd had zij de tafel gedekt. Uit een of anderen hoek van een mooie antieke kast dook zij een trommeltje biscuit op en nadat ook de suiker op een of andere uitzonderlijke plaats was gevonden, kon aan theezetten worden gedacht. Nauwelijks echter hadden zij eenige mi nuten gezeten, of Lucilla sprong alweer overeind en begon met haar gewone voort varendheid een kleerenkast overhoop te halen. „Waar heb ik dat nu toch gelaten hier nee, dat is het niet". Ze smeet een licht blauwe pyama, diverse schoenen en een hoedendoos in het midden van de kamer op een hoop, waar het een waar stilleven vormde. (Nadruk verboden). (Wordt vervolgd).

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1939 | | pagina 5