Waar de Vrouw belang in stelt Voorjaarsmode 1939 Vrouwen aan den opbouw. LEIDSCH DAGBLAD, Donderdag 30 Maart 1939 Vierde Blad No. 24237 SPRINGBOK 4: RADOX 80ste Jaargang Mevrouw J. C. van Amstel Van Löben Seis blikt in een nieuwe wereld De wereld is slecht Wij stellen U voor „Ie Cabriolet" 90 Sterke invloed van het Victoriaansch tijdperk GEEN VETPUISTJES MEER Kleine wenken voor de huisvrouw BEWUSTWORDING: ONZE EERSTE TAAK Een Koningin riep, tot tweemaal toe, Haar volk op tot den strijd. Geen strijd om stoffelijke waarden, doch om den opbouw van een nieuwen wereld. Ons volk in breede lagen heeft gevoeld, waar het om ging in de - mmi Mevr. J. C. van Amstelvan Löben Seis. radiorede van 27 Januari. En in het bizon- der werden wij, als vrouwen, diep getroffen! Zullen we gaan uitpluizen, waarom? Och, zoo héél diep behoeven we het niet te zoe ken: het was, omdat ook wij weten en altijd in het diepst van ons hart wel gewe ten hebben dat de wereld, die doodziek is, n i e t te genezen zal zijn met systemen, stelsels, politieke partijen. Ook niet, al zou een van de vele richtingen, die we op het moment in de wereld zien optreden en el kander verscheuren, volledig de overwin ning behalen. We weten, dat niet de krachten van haat en nijd tegenover „de anderen", uit brekend steeds weer in dood en verderf en tranen, uiteindelijk de overwinning zullen behalen, maar dat de stille, doorwerkende kracht van het goede zal triomfeeren in een veranderde wereld. En dit weten misschien onderdrukt door ons schijnbaar „nuchter verstand", misschien wèggeduwd door ons minder waardigheidscomplex tegenover den man met zijn systemen en stelsels, maar toch steeds in ons onderbewuste levend is nu door de moedige, glasheldere woorden van onze Landsvrouwe, wakker geschud en enorm versterkt. Ja, er is iets in ons gaan meetrillen: we voelen ons niet meer als een zame, schuchtere „roependen in de woes tijn" temidden van een vijandige, neen, er ger: van een onverschillige wereld. We mogen ons voelen: de uitdraagsters van een oud. doch nu weer blinkend nieuw, machtig ideaal. Hiervan moeten we ons allen helder be wust worden. En wij, die „aan den weg tim meren": spreeksters, schrijfsters, journalis ten, vrouwen, die sociaal werk verrichten, wij moeten gebruik maken van deze enorme versterking, om alle vrouwen, waarmee we ln aanraking komen, bewust te maken. Bewust van haar roeping tot den op-bouw. Het was in de eerste dagen na 27 Januari, lichte dagen van innerlijk enthousisme, dat een lang gekoesterd plan om in deze ru briek een reeks „vrouwen aan den opbouw" voor u te doen leven, een begin van uitvoe ring kreeg. Vrouwen, bezig aan dien nieuwen, geeste lijken opbouw, zijn die er reeds in onze we reld, in ons landje? Ik wist, dat ze er moes ten zijn en ik heb ze gevonden Want niet waar? we weten het allemaal: als de ribes ln onzen tuin opeens na een zonnigen len tedag volop in bloei staat, dan is dit geen „geval op zichzelf", maar dan moeten ei eerder al sneeuwklokjes en crocusjes en nóg eerder de allereerste groene sprietjes zijn geweest. En als een Koningin in enkele moedige, bezielende woorden opeens stipuleert waar het om gaat, waar het naar toe moet gaan in de toekomst, dan kan het niet anders of vele, vele vrouwen moeten dit hebben gewe ten en ook reeds ln haar eigen kring uitge dragen. Daarom wil ik met u gaan zoeken naar enkele van die groene sprietjes, in een reeks gesprekken met „vrouwen aan den opbouw" We zullen zien. wat vrouwen denken, spre ken, doen, wat haar idealen zijn, en wellicht worden we ons dan ieder voor zichzelf die per bewust van onze taak in onzen kring. Want, nietwaar? moreele en geestelijke herbewapening: het is een lastig woord. Een kameleon, veranderend van kleur bij ieder mensch, die het uitspreekt. Mode woord, holle leus, indien we te traag zijn om ons erop te bezinnen, doch een geweldige kracht ten goede indien wij zijn geestelijken inhoud verstaan. Mag ik u eerst meenemen naar het vrien delijke, moderne Amstelveen, gemeente Nieuwer-Amstel? Mevrouw Van Amstel Van Löben Seis wacht mij in haar studeer kamer Een hooge, forsche gestalte, een gemoede lijk vriendelijk gelaat, dat ook streng kan kijken: type van lntellectueele, toch ook deftige huisvrouw, dat, dunkt me, wel zéér speciaal Nederlandsch is. Maar ook dit is nog min of meer „entourage". Nader kom ik tot de persoon van mevrouw Van Amstel, als ze mij iets vertelt van haar werk en de kringen, waarin ze zich beweegt. Een politica? Ja, en neen. Uit overtuiging behoorende tot de Chr. Hist, partij, vast medewerkster aan het Geref. Weekblad „Woord en Geest", secretaresse van den Chr. Hist. Vrouwendag van 9 Maart 1933, vlce-presidente van de Christenvrouwen - Volkenbonds-Vredesactle 1931, medewerk ster van de A.V.R.O. „Korte gesprekken", 2jaar lang leidster van het vrouwenhalf uurtje van de N.C.R.V., is mevr. Van Amstel toch in de eerste plaats vrouw, bewust levende „mensch-vrouw" om haar eigen uitdrukking te gebruiken en niet vóór alles politica. Een vrouw, aan wie alle facetten van het vrouwelijk wezen zijn geslepen, en hiervan getuigde in een lange reeks artikelen in verschillende bladen en tijdschriften, waar van één serie onder den titel „de brieven van de onbekende" in boekvorm is versche nen. „Wij zijn aan een verder station aan gekomen dan vele mannen", drukt mevrouw Van Amstel het kernachtig uit. „We weten, dat de nood der wereld niet uitsluitend langs economischen en maatschappelijken weg kan worden opgelost. Vóór alles is de geestelijke oplossing noodzakelijk". De vrouw, met haar eigen, volledig ont wikkeld wezen, is zich bewust van haar roeping als mensch, maar vergeten wij het niet! zij staat nog maar heel aan het begin van haar taak in de wereld. Bewust wording van deze taak moet het eerste zijn; als de basis goed is, volgt de staatkundige en maatschappelijke uitwerking vanzelf." „En.die basis?" „Bezuiniging op en gehoorzaamheid aan de geestelijke wetten van het leven, zooals die voor alle tijden zijn neergelegd ln het Evangelie. Ik spreek niet te boud, wanneer ik met groote blijdschap constateer, dat het verlangen in breede lagen van ons volk, en vooral dat van onze vrouwen, thans meer dan ooit naar d i e waarden uitgaat. „Dient elkander door de liefde", „draagt elkanders lasten", „wat gij wilt, dat de menschen u doen, doet gij hun desgelijks". Het zijn eenvoudige levenswaarden, die de echte vrouw, zij het met veel strijd en moei te, nastreeft in haar eigen, persoonlijke wereld: het gezin Ze praat en debatteert niet over deze goddelijke wetten, zij tracht ze te vervullen, omdat het haar wezen is, te dienen. De grondpilaar, waarop het gezin rust is de verankering ln boven-persoonlijke, dus goddelijke vastigheden. M.a.w. het komt bij het gezinsleven voor alles aan op de gees telijke structuur. Is die de rechte, steunt zij dus op eeuwigheidswaarden, dan slechts is het familieleven bestand tegen de levens- stormen, welke wij thans doormaken. Als het goed is, dan is de vrouw en moe der de genius van het gezin, die met fijne intuïtie, ook en vooral geestelijk, verzorgt, beschermt, opbouwt door haar voorbeeld. Ze geeft, lederen dag weer, haar heele zelf en voedt hierdoor haar kinderen op tot gemeenschapszin. En heel vaak gaat dit onbewust, dat getuigen de duizenden vol wassenen, die „een goede moeder hebben gehad" en daardoor in later Jaren zich in den levensstrijd konden staande houden. Het waren dikwijls niet de gesprekken met moeder, niet haar wijze lessen, maar het was enkel de herinnering aan haar wezen van dienende liefde. Zoo triomfeert reeds nu overal de „stille doorwerkende kracht". Maar zij zal eerst volledig tot overwinning komen, als de vrouw zich geheel bewust is geworden van haar roeping, ook in de maatschappij". „Ligt hierin voor uw gevoel geen con flict?" „Neen, maar het zal wel een zware taak zijn. De gestalte van Josephine Butler, de vrouw, die het bestaan heeft, als echtge- noote een wereldhervormster te worden, staat mij als ideaal voor oogen. De tweeër lei taak der vrouw mag er niet toe leiden, dat zij op een dezer twee levensgebieden, gezin óf maatschappij, half werk verricht. En dit behoeft ook volstrekt niet. Ik zie het veeleer zóó, dat de getrouwde vrouw in haar eerste huwelijksjaren, als de kinderen nog jong zijn, haar „opleiding" doormaakt voor haar latere taak in de maatschappij. Wat zij eerstin het gezin doet: opvoeden tot de gemeenschapsgedachte zij is toch opvoedster bij de gratie Gods zorgen, dienen, wordt in later jaren, als de kinderen tot hun bestemming zijn gekomen, en haar leven rustiger is geworden, in breeder kring uitgedragen. Waar zij eerst moeder van haar eigen kinderen was, wordt zij dan zooals Johanna Naber het zoo prachtig heeft uitgedrukt, „moeder der velen". Wan neer de vrouw ditl eert verstaan, zullen er geen teleurgestelde oudere vrouwen meer zijn, die na het uitvliegen van haar kroost zich leeg en eenzaam voelen of zich zielig- krampachtig aan haar getrouwde kinderen blijven vastklemmen.... Zucht u?" „Ja, ik dacht eraan, dat wij van dit ideaal nog wel héél ver verwijderd zijn". „Het zal ongetwijfeld zwaar zijn, maar.., we leven snel. Overal, in allerlei kringen, in allerlei groepjes begint de gedachte van den geestelijken opbouw veld te winnen en de vrouw wordt zich haar roeping bewust als gemeenschapsmensch. De krachten z ij n er, al zijn ze nog versnipperd. Maar er zijn fouten en zwakheden: te veel werken we enkel door middel van ons gemoed. We leven teveel bij de Invallende gedachte, we ontwijken maar al te vaak de verantwoordelijkheid voor wat we denken. Hierin zullen we onszelf moeten opvoeden: dan worden onze gedachten tot beweeg kracht en dan gaan we de goede, opbou wende krachten, die in ons onderbewustzijn schuilen, in de wereld uitdragen. Wij vrouwen hebben het onschatbare voorrecht, dat we bijna nooit in politieke stroomingen verward zitten. Daardoor staan we om een militaire term te gebruiken „op den afstand van duidelijk zien". En nu zien we. waaraan de wereld behoefte heeft. Liefde, opbouw, offers....". De krachtige stem zwijgt. Onze gedachten die dezelfde zijn, zweven voor een oogen- blik naar blinkende verten van een nieuwe wereld. De zon schittert op het meer... ja, het wordt weer lente! Met een zeer dankbaar hart neem ik afscheid. R. DE RUYTERV. d. FEER. Goeie tyding vcm die Kaap 'n Wynjaar met baie son, dus volop .gebottelde son- skyn* ln elke fles Springbok. Hulle is beter as ooit I Bestel gou 'n paar flesse 'n Baie goeie soet muskadelwyn 1 F 1 20 PER FLESCH IN ALLE GOEDE ZAKEN Eeni» lm», i WED. G, OUD Pyti. L Co. - HAARLEM 1951 (Ingez. Med.) Een paar trucs van ..moderoovers" te Parijs. Nu de collecties van de groote Parijsche modehuizen klaar zijn en aan de klanten en de pers worden getoond, maakt ook het gilde der .moderoovers" zich op om zijn slag te slaan. Listiglijk en met den diepsten ernst tracht de haute couture zich tegen deze aanvallen te beschermen, maar heel vaak zijn de „roovers" nog slimmer. Wat het modehuis doet. Alle nieuwe modellen, die de mannequins zullen toonen. worden tot het laatst toe verborgen gehouden onder een wijden man tel. Om het model onder de bescherming van de wet te stellen, wordt de teekening met den naam van het modehuis en een staal van de stof ingezonden aan de P A. SB. (protection artistique des industries saisonnières). Dit syndicaat tracht de bo nafide modehuizen tegen de .roovers" te beschermen. Verder is men zeer voorzichtig met den toegang tot de shows. De bezoeker wordt slechts toegelaten op vertoon van een persoonlijke invitatie. Hierdoor wordt de taak van den copieur, die voor een bonafide klant wil doorgaan, veel moei lijker. Wat de „roovers" doen. Op den dag van de show trachten de ..roovers" en hun knappe, elegante hand langsters ongemerkt als „klant" binnen te komen. Ze mengen zich onder het publiek en sommigen prenten alle mogelijke mo dellen vast in hun geheugen om ze direct na hun thuiskomst op papier vast te leg gen. Anderen, die niet zoo'n sterk visueel ge heugen bezitten, moeten hun toevlucht nemen tot trucs. Een kiektöestelletje. ver stopt in de tasch van de dame. zoodat alleen de lens gedurende één seconde zicht baar is of. bij de heeren. bevestigd tiusschen sok een broekspijp, zoodat het automatisch een opname maakt als de heer zijn eene been over het andere wipt, zijn gewone trucs. En zijn de modellen eenmaal in het be zit van de „roovers". dan verkoopen ze deze voor een zacht prijsje aan een ..inter nationale trust van gestolen modenieuws". Steeds scherper wordt het toezicht, steeds meer trucs worden door tegentrucs waardeloos gemaakt. En toch lijdt de Pa rijsche haulte coulture jaarlijks nog dui zenden en duizenden schade door het be drijf der moderoovers! VEGETARISCHE MENU'S. 1. Eierschelpen Stamppot van rauwe Brusselsch lof Griesmeelpudding met pruimen 2. Omelet met spinazie Aardappelgebakt Kropsla Gekookte eieren Broodschotel 3. Linzensoep Bloemkool met tomatensaus Aardappelen Flensjes 4. Rijstcroquetten met bruine boter Raapfiteeltjes Aardappelen Rabarber met schuimkop RECEPTEN VOOR DE KOMENDE FEESTDAGEN. Eenvoudig krenten- of rozijnenbrood voor Faschen. Benoodigdheden voor 1 brood- of cake vorm van gemiddelde grootte: 3'Is ons bloem, plm. 2'/t d.L melk. 25 gr. gist. 20 gr. basterdsuiker. 250 gr. krenten of rozij nen of een mengsel hiervan. 5 gr. zout. Bereiding: De bloem ln een kom doen en het zout er doorroeren. De gist met de lauwe melk aanmengen, er bij doen en alles met de hand doorkneden tot het deeg soepel is en van de handen en den kom loslaat. De krenten of rozijnen goed was- schen en drogen tusschen een schoonen doek. Daama door het deeg kneden. Dit overdoen in een met olie votgemaakten vorm en het deeg plm 1 uur laten rijzen. De vorm moet dan vol zijn. Het broodje in een warmen oven in plm. uur gaar en bruin bakken. Paaschbrood. Benoodigdheden: 350 gr. bloem, ruim 1 d.L. melk. 3 eieren. 25 gr. gist. 50 gr. boter. 50 gr. basterdsuiker, 150 gr. krenten. 150 gr. rozijnen. 30 gr. sucade, 5 gr. zout, thee lepel kaneel). Bereiding: De gist aanmengen met de kaneel i en gesmolten boter toevoegen en het deeg zoolang doorweeken tot het zeer soepel is. De schoongemaakte en gedroogde krenten en rozijnen en de gesnipperde sucade er mee vermengen en het deeg over doen in den broodvorm. Onder op den bodem een stukje vetgemaakt boterham- j papier leggen om zeker te zijn dat het brood niet blijft kleven. (Den vorm toch geheel invetten i. Het brood laten rijzen (1 a l'/i uur), dan in een heeten oven bruin bakken C/i k 3/4 uur). Een creatie van Mme. Alphonsine van grof paillas- sonstro, met dub bele rand, lintgar nering en moderne voi lette Uw Modehuis 19T7 (Ingez. MedJ doch een frissche gave huid door geregeld gebruik van Radox in Uw waschwater Bij apothekers en erkende drogisten f0.90 per pak cn f 0.15 per klein pakje 1950 (Ingez. Med.) Zondag Tomatensoep Ham Bloemkool Aardappelen Botersaus Vanlllevla met ananas Maandag: Ribstuk Spinazie Aardappelen Watergruel Dinsdag: Spinaziesoep Koud vleesch Gedroogde appelen Aardappelen Havermoutpap Woensdag: Gehakt Raapsteeltjes Aardappelen Wentelteefjes Donderdag: Runderlappen Roode kool Aardappelen Tutti frutti Vrijdag: Gebakken schel- visch filets Gestoofde bieten Botersaus Aardappelen Rijstebrij Zaterdag: Gekookte eieren Brusselsch lof Gewelde boter Aardapoelen Tapioca schotel Het silhouet van 1939 treft vooral door een opvallende gelijkenis met den Victori- aanschen tijd. Wijde rokken zijn bijzonder karakteristiek voor de komende mode. De groote couturiers vertellen dan ook zeer openhartig aan ieder, die er belang in stelt, dat ze zich bij het ontwerpen der modellen hebben laten inspireeren door actueele films als „Victoria Regina" en „Suez", die thans ook in ons land succes sen boeken. Een zeer romantische mode die tevens bijzonder jeugidg aandoet, zooals de teeke ning laat zien. ..Een onberispelijk kostschoolmeisje 1 roept u uit, als u het bovenste figuurtje ziet. Het modef links met de schouder cape is een creatie van Marcel Rockas. Welke stoffen we zullen dragen? Schot- sche nrten pieds de poule en vooral zeer zachte ruitjes in pasteltinten, veelal 'n combinatie met effen stoffen. De wollen stofjes voor het voorjaar zijn bijzonder zacht en fijn. Ook zal veel wol len en zijden yersey worden gedragen. Kookwater van verschalende groenten en peulvruchten I of de vrucht zelf kunnen in de huishouding look belangrijk diensten bewijzen Zoo is het zoutelooze kookwater van witte boonen uit stekend geschikt om biervlekken u t aller lei stoffen te verwijderen. Inktvlekken ver- dwiinen wanneer men ze met stukken rhabarber of het blad van een begonia flink inwrijft en met koud water naspoelt. Hardnekkige inktvlekken legt men in zure melk en laat ze daar enkele minuten in liggen. Men spoelt de plek na met water.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1939 | | pagina 13