Rook CHIEF WHIP De Leidsche Bioscoop-Programma's LEIDSCH DAGBLAD Eersie Blad Zaterdag 11 Maart 1939 Reeds 20 jaren de beste sigaret voor Uw gezondheid! guldens sparen! T Gaal- van zèlF, mei- gróóf gemak! Trouw de zegeltjes bewaren! Koop Persil-produd en plak ci. o HET 30-JARIG BESTAAN VAN DE CHR.-HIST. KIESVEREENIGING. Minister Slotemaker de Bruine, prof. jlir. mr. B. C. de Savornin Lohman en staatsraad dr. J. Schokking voeren het woord. In de Stadsgehoorzaal, welke op de bal kons na nagenoeg geheel bezet was. heeft gisteravond de Chr.-Hist. Kiesvereeniging haar 30-jarig bestaan herdacht. Onder de vele aanwezigen merkten wij om. op minister Slotemaker de Bruine, staatsraad mr. dr. J. Schokking en prof. dr. J. de Zwaan, die het H.B. der C.-H. Unie vertegenwoordigden, den burgemeester mr. A. v. d. Sande Bakhuyzen, mr. P. E. Briët, Ud der Eerste Kamer. mr. L. Bosch Ridder van Rosenthal, A'. Fortgens, voorzitter van de Federatie van C.-H. Jongeren in Neder land. wethouder Jac. Wilbrink, de heeren D. Parmentier, H. de Jong en Van Ulden namens de A.R. Kiesvereeniging „Neder land en Oranje" en voorts een afvaardiging van den Leidschen Chr. Besturenbond, den Chr Nat Werkmansbond en vele gemeen teraadsleden. Het Leidsch Salon-orkest o.l.v. den heer J. Plu. luisterde den avond met muziek op. De voorzitter van de Chr.-Hist. Kiesver eeniging, de heer. Y. Tymstra las. na ge meenschappelijk gezang van Ps. 138 1, Ps. 33. waarna hij in gebed voorging. Spr. gaf vervolgens een overzicht van het 30-jarig bestaan der kiesvereeniging en heette hierna allen, in 'het bijzonder de aan. wezige autoriteiten, welkom, waarbij hij zich richtende tot het dagelijksch bestuur van de A.R. Kiesvereeniging, opmerkte, dat al zijn er nog wel enkele verschilpunten, er nog wel eens een tijd kon komen, dat naar samenwerking moet worden gezocht en dat dan het protestantisme in al zijn ge ledingen schouder aan schouder zal dienen te staan. Toespraak minister Slotemaker 1 de Bruine. Minister Slotemaker de Bruine, die in de plaats van minister Van Boeyen. die verhinderd was, het woord voerde heeft in een korte toespraak gewezen op de drie tien-jarige perioden, die in het dertigjarig bestaan der kiesvereeniging te onderschei den zijn. Voerde men in de jaren 1909 1919 een politieke propaganda zooals dat ln die jaren voor de. hand lag. kalm en be zadigd. de periode van 1919—1929 was die waarin het algemeen kiesrecht kwam en waardoor het ggnsche volk in den partij strijd werd geworpen. Vanaf dien tijd da teert ook sprekers intrede in de politiek. Toen moest een propaganda gevoerd, waar bij het ging om de beginselen en niet om de belangen. Dit is een zuiver C. H.-geluid. Met nadruk toonde spr. aan, dat wij het volk, de kiezers, de Staten-Generaal, ja het geheêlee politieke leven bederven, in dien wij er op uit zijn om door het geven van beloften stemmen te verkrijgen. Spr. noemde het een dwaze manier om kiezers te vangen. Het zal bij ons steeds blijven gaan om de beginselen en om de doorwer king van die beginselen op alle terreinen des levens. Doen wij dit niet. dan zakt de politiek tot een bedenkelijk peil. Tenslotte besprak minister Slotemaker de Bruine den politleken strijd in de ja- ren 19291939. waarbij hij aantoonde, dat het vooral in dezen tijd is geweest, dat het parlementaire stelsel sterk over de tong ging en nog gaat, Nadrukkelijk stelde spr. in het licht, dat zeer duidelijk ge scheiden dient gehouden te worden de aparte taak welke kiezers, gekozenen, raadslieden der Kroon en de Kroon heb ben. Spr. eindigde met er op te wijzen, dat het toch enkel en alleen in den poll- tieken strijd zal dienen te gaan om de belijdenis en handhaving der beginselen en niet om bepaalde leuzen en beloften. Rede prof. jhr. mr. B. C. de Savornin Lobman. Prof. jhr. mr. B. C. de Savornin Lohman, lid der Eerste Kamer sprak vervolgens over het buitenlandsch beleid, de defensie en de C.H. Unie In zijn inleiding constateerde spr., dat uiteraard een kabinet, dat zich op den grondslag stelt van het positieve christen dom door de C.H. Unie met sympathie wordt begroet. Die grondslag is voor ons van meer Delang dan de samenstelling, hoewel wat dit laatste aangaat verbree ding van de basis van het kabinet allicht niet de defensie, het onderwerp van heden, ten goede zou zijn gekomen. Van de drie hoofdpunten in het regee- ringsprogram: versterking der defensie; activeering onzer volkswelvaart, in het bijzonder door krachtdadige werkloos heidsbestrijding; saneering over financiën. 846 (Inge». Med.) alle drie van uitnemend gewicht, heeft toch wel. aldus spr., de defensie een zeer bijzonder karakter, zooals bij monde voor al van den minister van Defensie, namens het geheele kabinet sprekende, is betoogd. Dat de defensie van zoo buitengewone beteekenis is, volgt hieruit, dat zij dient om de hoogste volksbelangen van mate- rieelen, maar ook van geestelijken aard te beschermen. Grooter ramp, dan de onafhankelijk heid te verliezen, kan een volk niet tref fen; nauwelijks minder groot is de ramp in een oorlog te worden betrokken. De defensie bedoelt zooveel mogelijk het tweede te voorkomen, en. mocht zij daar in niet slagen, ons voor het eerste te be hoeden. Daarbij moet niet alleen op Ne derland, maar ook op Indie worden gelet ten opzichte van welks miilioenenbevol- klng wij een verheven, ons door Gods bestel opgelegde taak hebben. Zeer Jnist is ln de Tweede Kamer door den C.H. afgevaardigde jhr. Rutgers van Rozenburg dezer dagen uiteengezet, dat wij daarom de laatste penning voor de defensie over moeten hebben. Spr betoogde verder, dat inderdaad de nood ons is opgelegd, de defensie krachtig te versterken Nederland was steeds een trouw lid van den Volkenbond en het ideeele doel van dien bond is, zoo als wijlen de Savornin Lohman reeds vóór zijn oprichting be toogd heeft, eisch van christelijk begin sel. Daarover zijn alle C. Historischen het steeds eens geweest, al bestond er tot voor kort wel eenig verschil van meening over de vraag in hoeverre de feitelijke Volken bond volkomen vertrouwen verdiende. Spr. zelf heeft daarover nooit bijzonder optimistisch geoordeeld Hoe dit zij, na de mislukking der sanc- tlepolltlek was voor Nederland „de weg terug" aangewezen. Waar de collectieve veiligheid dood bleek te zijn. mocht Nederland zich niet meer in een politiek van sancties en doortocht van troepen begeven. Reeds voor eenige jaren keerde de Ned. Regeering terecht in begin sel terug tot de neutraliteitspolitiek van vóór 1914. Gelukkig is tevens door onze regeering begrepen, dat dan ook inzake de defensie het roer moest worden omgewend. Herbe wapening was noodig, waar Nederland al te zeer leger en vloot had verzwakt en de an dere naties zich tot de tanden toe bewape- den. Vervolgens stelde spr. de vraag, hoe de houding van ons volk daartegenover was. Inzake de defensie, aldus spr.. over het al gemeen niet onbevredigend. De S.D.A.P. en de Vrijz. Dem. Partij kenterden en worden liever niet meer aan haar verleden herln- t nerd. Dat behoeft ook niet als zij, met name de SD.A.P., die op dit stuk nog wel 1 wat te ieeren heeft, er geen aanleiding toe geeft! Ook moeten deze bekeerden niet de leiding hebben bij den opbouw onzer defen sie, want zij blijven steeds een slag achter. Minder bevredigend is de houding van eenige politieke partijen ten aanzien van ons buitenlandsch beleid. De N.S.B. suggereert voortdurend, dat de Ned. regeering maar in schijn neutraal ls Rost van Tonningen schrijft zelfs over „het eens onafhankelijke Nederland". Men speelt telkens in de kaart van een vreemde mo gendheid, die gelukkig tot nu toe voor deze suggesties doof blijft. Dit optreden noemt spr. met den heer De Geer ergerlijk De S.D.A.P treedt op andere wijze de Regeering in den weg. Zij spreekt van het verraad van München waaraan ook de kleine staten mede schuldig heeten. Toch wil men ook weer niet, dat Neder land ten oorlog trekt. Maar men hindert de Regeering in haar eerlijk streven, buiten geschillen te blijven, hoewel ongetwijfeld honderdduizenden S.D.A.P.ers na München een zucht van verlichting hebben geslaakt. Ook deze politiek verdient ernstige afkeu ring. Men behoort inzake buitenlandsch beleid en defensie eensgezind achter de regeering te gaan staan, zich ook niet door allerlei geruchten laten verontrusten en de toe komst in Gods hand te stellen. Zich verder tot de defensie bepalende, toonde spr. aan, dat reeds zeer veel is tot stand gebracht èn voor de landmacht èn voor de zeemacht, hetgeen ook in het bui tenland zeer wel wordt opgemerkt. Ook zijn er nog verdergaande plannen, maar men stampt geen leger en vloot uit den grond. Voorts moet er nog veel meer geschieden, waarbij spr. nog in het bijzonder wees op de noodzaak van bij-oefening der oudere lichtingen en aanzienlijke versterking der vloot. Met drie kruisers, waarvan één bo vendien nog in Nederland gestationneerd. kan onmogelijk worden volstaan, hetgeen door onze regeering ook zeer wel wordt in gezien. Wat de financiering betreft, meende spr., dat hiervoor meer kan worden geleend dan geschiedt omdat het niet onredelijk is. het nageslacht voor dit belang mede te laten betalen. Tenslotte zette spr. nog de beteekenis van de C.-H. Unie ais nationale partij uiteen. Dr. J. Schokking heeft tenslotte met een enkel woord er nog op gewezen, dat het er ten zeerste op aan komt, dat wij leven uit het beginsel. Mej. Mary Langman, presidente van de C.-H. Vrouwengroep, bood vervolgens na mens deze groep een voorzittershamer aan. Na de pauze ls de instructie-film van de Nederlandsche Weermacht, welke welwil lend beschikbaar was gesteld door den mi nister van Defensie, vertoond. Met dankgebed van ds. Joh. W Groot Enzerink is deze herdenkingssamenkomst gesloten. ZILVEREN JUBILEUM. Van den heer M. v. d. Linde. Vandaag herdenkt de heer M, v. d. Linde den dag waarop hij voor 25 jaar ln dienst trad bij de heeren J, v. d. Berg «n Zoon boekbinderij, Hartosteeg, alhier. De jubilaris werd vanmorgen op zeer har telijke wijze toegesproken door den heer J. v. d. Berg, die hem een gouden horloge met inscriptie aanbood. Namens het personeel voerde de heer W Neuteboom het woord, die namens zijn collega's eveneens een geschenk overhan digde. Behalve deze geschenken werden nog enkele bloemstukken en tal van felicitaties aangeboden. U. S. L. B. De Senaat der Unitas Studlosorum Lug- duno Batava heeft zich voor het Jaar 1939- 1940 als volgt samengesteld: J. A. Metz, rector; C. M. Simtts, ab-actls- P. S. Klerk, fiscus; J. W, Boonk-assessor I. Mejuffrouw C. W, Besangon, assessor II. ACADEMISCHE EXAMENS. Bevorderd tot doctor in de rechtsge leerdheid op proefschrift „Gijzeling" the historical development of the mode of pro ceeding ln „gijzeling" in the provincial court of Holland from 1531, de heer I C, Steljn, geboren te Johannesburg (Trans vaal). Geslaagd voor het candldaatsexainen rechten de heer W. J. J. Koole, Middelburg TERAARDEBESTELLING VAN WIJLEN DEN HEER J. KOOLEN. Hedenmiddag vond op de begraafplaats „Rhijnhof" de teraardebestelling plaats van het stoffelijk overschot van wijlen den heer J. Kooien, ln leven koster van de Hervorm de Oosterkerk alhier, die dezer dagen on verwacht op 67-jarigen leeftijd overleed. Sinds de Ingebruikneming der nieuwe Oos terkerk in 1899 dus ongeveer 40 jaar lang ls de heer Kooien koster dezer kerk geweest. Onder de aanwezigen merkten wij o.a. op: de heeren Jac, Wilbrink en J Stlg- ter namens de Gem.-commissie der N H. Kerk en dr. W. Th. Bolssevaln. Aan het graf werd gesproken door dr. J, J. Riemens die het woord voerde als wijk- predlkant en naonens den kerkeraad Ge zongen werd Ps. 84 6 Namens de Ge meente-commissie sprak de heer Jac. Wil brink terwijl de heer S. Singeling het woord voerde namens de bewoners van het Mieremetshofje. Een zoon van den overledene dankte de aanwezigen. Lido-Theater hééft deze week als hoofd film het'prachtige werk Marie Antoinette" op het programma staan, gedeeltelijk geba seerd op den roman van Stefan Zweig en met de lieftallige Norma Shearer in de titelrol. De kwalificatie ..een fantastisch visioen" wijst er reeds op, dat de film lang niet In alle opzichten de historie tot leids- vrouwe heeft gehad, doch niettemin geeft zij een volkomen aannemelijk beeld van de tragische figuur, die Marie Antoinette heette en als zoovele andere „aristo's" in den bloedigen tijd der Fransche revolutie op het schavot haar leven eindigde. De film verplaatst ons allereerst naar het Oostenrijksche hof, waar Marie Antoinette Toni is haar meisjesnaam als kind werd opgevoed en waar zij de gelukkigste levensjaren doorbracht. Als kind nog wordt zij uitgehuwelijkt aan den slappen Fran- schen kroonprins, den lateren Lodewijk de Zestiende. Hoe verheugt zij zich op dit huwelijk, op haar toekomstige taak als ko ningin aan het schitterende Fransche hof, doch hoe bitter is de ontgoocheling, welke de werkelijkheid daarop laat volgen. De eigenaardige begrippen omtrent ze delijkheid en de onmannelijke houding van haar echtgenoot, bezorgen haar veel leed en strijd, in welken laatste zij slechts ge sterkt wordt door de liefde, welke een Zweedsch edelman voor haar heeft opge vat en die door haar wordt beantwoord. Het ge-Intrigeer en gekuip der hovelingen, hun pronkzucht tegenover de in hongers nood verkeerende bevolking, verhaastte het tempo, waarin zich de reeds lang dreigende revolutie voltrok. De ongelukkige vorstin wordt met haar koninklijken echtgenoot en twee kinderen ooaesioten. Haar Zweedsche vriend helpt alien te ontvluchten en bijna zijn zij de veilige grens gepasseerd of het complot wordt ontdekt en het geheele gezin wordt opnieuw in den kerker geworpen, thans in de beruchte Conciergerie. Het gemeen- schapFSlljk doorgestane leed brengt het echtpaar dichter tot elkaar dan waartoe de voorspoedige jaren in staat waren ge weest, maar al spoedig komt de scheiding. De „burger" Capet wordt ter dood veroor deeld en na een ontroerend afscheid gaat hij den laatsten gang ter guillotine Niets blijft de arme, kleine „weduwe Capet" bespaard. Gescheiden van haar kinderen, maandenlang opgesloten in haar kille cel. wordt zij door het schrikbewind, net Tribunaal eveneens ter dood veroor deeld op valsche aantijgingen welke haar vijanden haar eigen kind in den mond hebben gelegd. De laatste vreugdevolle oogenblikken be leeft zij. wanneer haar Zweedsche vriend er andermaal in slaagt tot haar kerker door te dringen, zij het met opof fering van eigen leven. Dan is ook voor haar het mo ment aangebroken, dat zij die kar moet bestijgen, welke haar naar het schavot zal brengen. Rustig en kalm, in deemoedige overgave beklimt zij de treden van de guillotine en legt het moede hoofd op het blok. Een flitsaan een jong leven ls een einde gekomen Norma Shearer is de centrale figuur in dit voortreffelijk georganiseerde en ge speelde verhaal, dat gisteravond een tal rijk publiek momenten van diepe ontroe ring heeft geschonken. De scènes in de weelderig ingerichte paleizen van Versail les en Trianon waren ongemeen fraai, ter wijl het prachtige spel van Robert Motley als koning Lodewijk XVI en van Tyrone Power als de Zweedsche vriend aan dat van de hoofdpersoon, zoo mogelijk, nog dieper reliëf geeft. Wij voor ons aarzelen niet om deze creatie van Norma Shearer te bestempelen als een van de beste, welke wij ooit van haar zagen. W. S. van Dijke verzorgde de regie en dat is geen geringe aanbeveling! In het voorprogramma ls een reportage opgenomen van de Studentenfeesten in onze stad. Luxor-Theater. Men moet, dunkt ons, de film „In den greep der wildernis" voor namelijk zien als een natuurfilm, als een bijdrage tot de kennis van het gehelmzig- nige en onheilspellende oerwoud, dat als een doodsvijand staat tegenover ieder, die er poogt binnen te dringen! De expeditie, welke indertijd uitgezonden werd, om de opnamen te maken voor een scenario, dat bewerkt werd naar den ro man met den reeds genoemden titel, moet met ontzaglijke moeilijkheden te kam pen hebben gehad. Zij filmde niet alieen prachtige natuurtafereelen, doch trok tot diep in de wildernis en kreeg daar ginds in het meest onherbergzame deel van Bra zilië, dank zij haar durf en voortvarend heid de vreemdste en verschrikkelijkste dieren voor de lens in situaties, waarbij den toeschouwer meer dan eens de haren te berge rijzen. Wie deze film ziet moet wel tot de conclusie komen, dat men met groote waaghalzerij te werk is gegaan, en wie na der van de omstandigheden op de hoogte is, weet dat zulks ook inderdaad het geval is geweest. Zoo is de scène, waarin de hooi; persoon uit het drama door een slang wordt aangevalion, geen fantasie of over drijving, doch pure werkleijkheid, welke bijna een menschenleven heeft gekost. Veel meer schuilt de overdrijving in een scène als die, waarin twee mannen in een wan kel bootje dwars door een veld van duizen den groote en kleine krokodillen probeeren te varen en zioh met geweer- en revolver schoten. daarna met behulp van een roei spaan, de woedende monsters van het lijf weten te houden! Het verhaal zelf behandelt het plan van een onversaagden Engelschman om Brazi lië binnen te dringen tot in de diejpste oer wouden en daar, hoewel wetende dat de doodstraf staat op overtreding, rubberzaden te verzamelen, teneinde deze naar zijn vaderland te brengen en Engeland op die wijze onafhankelijk te maken van Brazilië's rubbermonopolle Deze jeugdige avonturier wordt, kort voordat hij de gevaren tege moet treedt, verliefd op de dochter van den Engelschen consul te Para en dat haalt hem tegelijkertijd de haat op den hals van den machtigen Don Alonzo, die zich van den mededinger wenscht te ontdoen en 'als hij de plannen van den Engelschman doorziet) tevens zijn land van dienst meent te zijn door den indringer uit den weg te ruimen. De Braziliaan slaagt in zooverre in zijn opzet dat de Engelschman ter dood wordt veroordeeld, doch de rubberzaden zijn dan reeds op weg naar Engeland, en tenslotte leidt Ingrijpen van het meisje er toe dat ook de hoofdpersoon uit dit roman tische verhaal, dat zich afspeelt ln 1876, op vrije voeten komt. Regisseur Van Borsody moet bij het tot stand brengen van deze film op tallooze moeilijkheden zijn gestuit. Noohtans schiep hij een goed en dikwijls spannend geheel dat echter aan beteekenis zou hebben ge wonnen indien men de reeds genoemde krokodillen-schène achterwege had gela ten. De hoofdrollen zijn bij René Deltgen, Gustav Diessl, Herbert Hübner, Vera von Langen e.a. in uitstekende handen. Luxor geeft voor de pauze een Duitsche klucht „Ruzie drie hoog achter", waarin men o.m. Henny Porten nog eens in volle actie kan zien en om welke dwaze geschie denis men zioh verder ruimschoots kan amuseeren, terwijl het voorprogramma op namen brengt van het eeuwfeest van het Leidsch Studentencorps en den voetbal wedstrijd HóllandHongarije te Rotter dam, Rex-Theater. In de schaduw van de guillotine" ls het prachtige filmwerk, dat gebaseerd is op Dicken's, ,,A tale of two cities". Dit werk behandelt de gebeurte nissen, welke zich afspelen in het leven van een kleine groep mannen en vrouwen, cie in Londen en Parijs in de jaren 1785 1789 woonden In deze periode viel de Fransche revolutie voor, werd de Bastille ten val gebracht, ontstond de Fransche republiek, gebeurtenissen, die het aanzien van Europa vervormden. En op dit thema is „In de schaduw van de guillotine" op gebouwd. een bewogen verhaal met een aannemelijke intrige. Er zijn verschillende hoogtepunten ln deze „revolutiefilm"; we denken allereerst aan de grandioze bestor ming van de Bastille, een specimen van massa-regie van Jack Conway, den kunste naar, die dit gansche verhaal in elkaar gezet heeft De centrale figuur in de film is Sidney Carter, de geniale advocaat, die door Ronald Coiman meesterlijk gety peerd wordt. In Dover bevindt zich voorts de lieftallige Lucie Manette. wier vader ge storven is. Doch, hij is niet gestorven; achttien jaar zuchtte hij ln de Bastille, waar hij door een „lettre de cachet" heen- gestuurd werd, door toedoen van den slech ten markies St. Evremonde, uit vrees, dat Manette hem en zijn misdaden zou verra den. Nog altijd is de verbinding met Frank rijk open en door vriendelijke hulp gera ken de eindelijk bevrijde Manette en zijn dochter in Engelands veilige haven. Doch gelijk met hen, arriveert een jonge. Fran sche edelman, Charles Darnay, die een neef is van den Inmiddels vermoorden markies St. Evremonde, En temidden van deze lotgevallen beweegt zioh de prachtige, melancholieke gestalte van Ronald Col man, de door alcohol half-benevelde ad vocaat, die een monumentale oreatle uit- beelt. Elisabeth Allan, Reginald Owen en Basil Rathbone, om ons tot de voornaam- sten te beperken, staan hem voortreffelijk ter zijde. De tweede film is „Amor ln négligé", een genoeglijke rolprent met Gene Raymond in de hoofdrol. Trianon-Theater. Als een kaleidoscoop trekken de vele gebeurtenissen voorbij in de prachtig gekleurde film „Sixty Glorious Years" (Zestig glorierijke jaren), waarin het leven van Engeland's beroemdste ko ningin „Victoria" aan de vergetelheid wordt ontrukt. Haar regeerlngsperiode was inder daad een glorierijke en ln menig opzicht een van grooten vooruitgang, ondanks de vele moeilijkheden en problemen, die zich voor deden Ook toen dook telkens weer de benauwende vraag „oorlog of vrede" op en het was vooral Victoria's echtgenoot prins Albert, wiens vurig streven uitging naar een goede verstandhouding tusschen de volkeren. Mis kend en niet begrepen had hij een moeilij ken strijd te voeren. Breedvoerig wordt hét idealistisch streven van prins Albert weer gegeven, doch ook het gevaar, dat aan de inmenging in staatszaken door een „vreem deling" is verbonden. Na zijn heengaan is Victoria jarenlang een gebroken vrouw en eerst veel later weet zij zioh van den zwaren slag te her stellen en breekt een grootsche tijd aan. Haar aangeboren plichtsgevoel roept haar weer tot de werkelijkheid terug. Was het eerst Lord Palmerton met wien zij de moei lijke staatszaken had te behartigen en met wien zij en prins Albert verschil van in- zich hadden ten tijde vóór het uitbreken van den Krlm-oorlog, later zijn het de minister-presidenten Disraeli en Gladstone, die wij in verschillende besprekingen op het witte doek zien verschijnen: kwesties als die van het 9uezkanaal en de verdediging van Khartoum houden de aandacht ge spannen. Op grootsche wijze is ook weergegeven het feest van het Diamanten regeerings- gUbileum dezer Koningin, die van "hoog tot laag door de Engelschen als op de handen gedragen werd. Naast Anna Neagle als Koningin Victoria is het Adolph Wohlbrück als de Duitsche prins Albert, die in deze film sterk op den voorgrond staat en voor wien de totstandkoming van het Kristallen Palels, de tentoonstelling die de volkeren zou vereenigen tot beter onderling begrij pen, de grootste triomf van zijn leven wordt. Tallooze historische figuren, w.o. de Hertog van Wellington en tenslotte Jos. Chamberlain, Balfour en Asquith, trekken aan het oog voorbij en men krijgt stellig een diepen indruk van Engeland's macht ten tijde van Koningin Victoria's regeering, die op haar sterfbed de verantwoordelijk heid overdraagt aan den prins van Wales., De merkwaardige juist geïmiteerde en tourage uit de 19e eeuw laat niet na de waarde van deze film, die Engeland's roem en grooten vooruitgang wil aantoonen en waaraan een uitstekende muzikale illu stratie is toegevoegd, te verhoogen. Voor de pauze ziet men de Marx Bro thers in de film „Gesjochten is troef", die wel zeer sterk contrasteert en zeker niet in gunstlgen zin, met de voorname uitbeel ding van Engeland's roemrijk verleden. Casino-Theater. „Onder het asphalt van een wereldstad" is de vertaling van de Duitsche titel „Gleisdreleck" en dit woord zal alleen hen, die in Berlijn bekend zijn, vertrouwd in de ooren klinken. Het is namelijk het stations-complex van de ondergrondsche in Berlijn. Hier speelt zich de film voor een groot deel af. Een jonge vrouw wil zich in het station Glelsdreieck voor één der binnenrijdende treinen wer pen, doch wordt op het laatste oogenblik gered door den perronchef. Na deze redding komt de Jongeman nader in kennis met de Jongedame en daarmee introduceert hij de misdaad in zijn bestaan. Want de Jonge- vrouw, die mannequin ls, heeft een broer, die op het slechte pad verkeert. Er wor den plannen gesmeed voor een grooten slag waarbij een luohtschacht der U-baan den misdadigers goede diensten moet bewijzen. De luchtschacht ressorteert onder het sta tion Gleis-dreieck en de sleutel van de toe gangsdeur hangt in het hokje van den jon gen perronchef. De broer heeft hem van vereenigingsgelden beroofd en dat brengt onrust teweeg. De chef kan het geld terug krijgen, wanneer hij de sleutel der bewuste schacht eenige uren in bruikleen geelt. HU zwicht en dien nacht, bewegen zich drie schimmen door de schacht. Maar nu be gint het geweten van den chef te knagen en hij waarschuwt de politie. Dan begint de klopjacht onder het asphalt van de we reldstad. In het onderaardsche labyrinth wordt de boevenjacht ln steeds stijgende spanning in beeld gebracht. Het heele traject wordt afgezocht; maar één der boe ven neemt tenslotte de vlucht Er vallen schoten en de perronchef wordt met een bebloed hoofd gevonden. Dan gaat ook de mannequin de schacht binnen, om den chef het leven to redden. Het komt ietwat anders uit, want het is de perronohef, die een leven redt, het hare en voor de tweede maal. Gustav Fröhlich en Heil Finkenzeller zijn de domineerende figuren in deze ener- veerende film. De tweede film ls ,De Zwarte Kamer een spannende film met Boris Karloff m een dubbelrol, 2—1

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1939 | | pagina 2