LEIDSCH DAGBLAD - Derde Blad
Dinsdag 28 December 1937
KIN/T IN LITTEKEN.
Maurice Ravel overleden.
Jan Sluyters.
Nederlandsche records
erkend.
THIJS IJS EN DE DRIE DWERGEN
1
Dagbladreclame is
niet te vervangen
Beroemd Fransch componist.
Na een langdurige ziekte is te Parijs
de Franschc componist Maurice Ravel
in den ouderdom van 62 jaar overleden.
De Fransche componist Maurice Ravel
werd op 7 Maart 1875 te Clbourne, ln de
Pyrenees-Basses, geboren.
Hij ontving zijn muzikale opleiding aan
het conservatorium te Parijs, waar Gabriel
Fauré zijn leeraar in de compositieleer was.
In 1901 verwierf Ravel de Prix de Rome
voor compositie. Hij Is te Parijs blijven
wonen, waar hij zich uitsluitend aan de
compositie wijdde. Bij de uitvoering van zijn
eerste compositie voor piano, met name
„Pavane pour une infante défunte" en
„Jeux d'eau", in 1902, kon men reeds een
zekere verwantschap met Debussy opmer
ken, met wien hem ook de liefde voor de
oud-Fransche klaviermuziek der zeventien
de en achttiende eeuw verbindt.
Gedurende de volgende jaren was in zijn
werk misschien wel eenige Invloed van
Fauré, Chabrier en Eric Satie te bespeuren,
doch van den beginne af droeg zijn oeuvre
een duidelijk stempel van eigen persoon
lijkheid. welke zich volkomen baanbrak in
zijn volgende werken: het strijkkwartet in
f„ de liederen met orkestbegeleiding „Sche
herazade" (beide 1904), de Histoires Na
turelles (1907). Introduction en Allegro
(sextet voor harp, strijkkwartet, fluit en
klarinet) en de Rhapsodie Espagnole voor
orkest (1907). Voor plano schreef hij „Mi-
rolr en Sonatine" (1905) „Gaspard de la
Nuit" (1909) „Ma Mere L'oye" (1908) en
„Valses Nobles et Sentlmentales" (1911).
Zijn Baskisch temperament leeft hij vooral
uit in zijn operamuziek „L'heure Espag
nole" (1911) en orkestmuziek als „La Valse"
11922), en in sommige van zijn liederen.
Zijn composities voor orkest van vóór 1914.
als de „Rhapsodie Espagnole, Daphnls et
Chloë" moeten tot zijn belangrijkste oeu-
vres worden gerekend.
Tot zijn latere werken behooren sonates
Voor viool en klavier (1927) en voor violon
cel en viool (1922), het klavierconcert op
Baskische thema's enz.
In 1929 schreef hij een pianoconcert voor
Marguerithe Long en ongeveer te zelfder
tijd een pianoconcert voor de linkerhand
voor den éénhandigen pianist Paul Witt
genstein.
Een van zijn populairste werken werd de
bekende „Bolero", als baliet geschreven en
te Parijs opgevoerd, bij ons herhaaldelijk
door het Concertgebouw-Orkest ten gehoore
gebracht.
Tot zijn laatste werken hehooren ook
nog drie liederen, „Don Quichotte a Dulci-
nee", te Amsterdam eenmaal met piano
begeleiding gezongen door Hans Gruys.
Op 7 April 1932 dirigeerde Ravel voor het
laatst in het Concertgebouw te Amster
dam, o.a. het pianoconcert dat werd uitge
voerd door Marguerithe Long en de Bolero.
In 1933 werd hij reeds door de ziekte aan
getast, waarvan hij nooit meer is hersteld.
Een ballet „Morglane", waaraan hij werkte,
is waarschijnlijk niet voltooid.
Gedurende 14 dagen nam zijn gezond
heidstoestand zoodanig af, dat hij in een
ziekenhuis moest worden opgenomen. In
het rustige ziekenhuis ln de Rue Boileau te
Parijs, heeft hij deze laatste veertien dagen
doorgebracht en bijna zonder doodsstrijd is
hij overleden.
Aan het sterfbed bevonden zich de broer
en enkele vrienden van den grooten com
ponist. alsmede de geneesheer.
Tentoonstelling in de Lakenhal.
Jan Sluyters is 17 December 1881 te
's Hertogenbosch geboren, waar hij ook zijn
eerste teekenonderrioht heeft gehad, ter
wijl hij later naar de Amsterdamsche
Academie vertrok. In 1904 behaalde hij den
Prix de Rome en vertrok voor zijn studie
naar Italië en Spanje, terwijl hij daarna
nog te Parijs werkte.
Ik weet niet of ook de wieg van Sluy
ters' voorvaderen in Brabant heeft gestaan
doch ik vermoed het. Er zit Brabantsch,
om nieft te zeggen Vlaamsch temperament
in dezen schilder. Zijn somwijlen uitbui
tende uitbundigheid, zijn bijwijlen niet
altijd zwelgen in het zinnelijk schoon
Sier kleuren, is in wezen niet boven-Moer-
dijksch, al woont hij dan te Amsterdam,
de eenige stad in Noord-Nederland waar
een man van zijn formaat het uit kan
houden.
Wij vergelijken niet. Toch heeft hij
affiniteiten met Rubens als sensueel ver-
beelder der schoone materie, als schilder
van het welige naakt en de weelde der
bloemen.
Een Vlaamsche geaardheid, nu eens fel
en hartstochtelijk zich uitlevend, dan weer
getemperd door Hollondsche ernst.
Over zijn fenomenale techniek weinig
woorden. Die is vlot, gemakkelijk, breed en
vrij. Soms herinnert hij, in de vervoering
en bezetenheid waarmee hij het penseel
voert, aan Breitner's ruige kracht.
Daar is geen weifeling. Wat neergesmakt
wordt staat er en het is goed. Als colo
rist heeft hij onder de thans levende schil
ders nauwelijks zijn evenknie. Kortom, hij
is een machtig en groot kunstenaar, die
rich steeds vernieuwt, die zich telkens
anders openbaart en onder alles door Jan
Sluyters blijft. Zijn prominente werken
I zijn als zoovele facetten van zijn wezen.
Niet alles staat op hetzelfde hooge niveau.
I Hoe kan het anders; hij, een man. die
I werkt als een bezetene en die de rust niet
I bent. De inspiratie Het zich zelfs bij Home-
I rus niet dwingen. En het is goed zoo. De
vulkaan, die Sluyters is, zou uitgebrand
I eeraken, wanneer de inspiratieve kracht
9 steeds met dezelfde energie moest woeden.
Doch wat in tijden van minder hevige be
ll roering tot stand kwam is toch altijd nog
Werk van Sluyters en van niemand anders,
s Vele genres beoefende hij. In elk genre
I herkent men den meester. Eenige liggen
I nem het best. Soms zijn ze niet streng
7 ie scheiden. Er zijn allerlei overgangs-
1 vormen, zooals dat bij heel groote schilders
deeds het geval' Is. Doch bij een overzicht
hebben wij nu eenmaal een zekere indee-
I hag noodig.
Wij noemen dan in de eerte plaats het
naakt, waarin Sluyters nauwelijks te over
treffen is, althans in de hem eigen sensu
eel-coloristische opvatting.
Als voorbeeld noem ik „Zittend naakt"
No. 19, dat geheel voldoet aan een door
iemand gestelden eisch, een bouquet van
fijne kleuren te zijn. In een voorname ge
bondenheid van toon wemelt dit werk van
teere kleuren en tinten.
Sluyters schijnt zelf zijn beste schilderij
te achten: No. 1 „Compositie met zittend
naakt", dat inderdaad zware opgaven heeft
gesteld, omdat hier gepoogd is felle kleur-
tegenstellingen te binden. Het rijzige fi
guurtje in mooi gedempten toon gehouden
heeft tot achtergrond een Oostersch ka
merschut met een helrood paneel. Naast
haar staat op een tafeltje met een prach
tig geschilderd geel kleed een vaas met
bloemen, die weer fel zijn geschilderd. Het
doek heeft in zijn Oostersche allure prach
tige kwaliteiten. Dat onze persoonlijke
voorkeur er niet naar uitgaat is geen be
wijs, dat de schilder ongelijk heeft. Men
zou het werk veel en dan telkens heel lang
moeten zien en bestudeeren om zich geheel
rekenschap te kunnen geven van de bedoe
ling van den schilder, om daarna wellicht
diens oordeel te onderschrijven.
Er zij-n in de tweede plaats eenige half
naakter, waarbij de drapeering van het
lichaam en de sfeer der omgeving aan
merkelijk medewerken om tot een prach
tig kleurgeheel te komen. Ik noem van
deze „La chemise verte", een bekoorlijke
compositie van lichtgroen, Uchtblauw, roze
en fijne grijzen, waarin naar het mij voor
komt nog Fransche invloeden vaUen te be
speuren. En dan zijn er verder twee schil
derijen van een Mulattin, de eene met
witte tulpen. Deze vormen met het lila van
de onderjurk en het bruin van de stoel
leuning een prachtige partij, welker uit
gesproken kleuren in tallooze tinten en
nuanceeringen verder in het geheele schil
derij optreden. Doch zoo mogelijk nog
symphonischer van kleurklank is de an
dere Mulattin.
Wel zeer sterk is het type overigens in
de beide vrouwen uitgedrukt evenals in
dat van de negerin met haar opzichtig
lichtgroen kralensnoer om den hals.
Ik breng U thans voor de .Russische
boerin", die weer bewijst, hoe de kunst
veelal berust op tegenstellingen. Hier is het
de tegenstelling, die door den opengesla
gen zwarten mantel de blanke torsten
laat zien en de andere tegenstelling die
boven de buste een Slavisch kopje met een
vrouwengezicht plaatst.
Er zlj-n zeer zeker weinigen die zich kun
nen permitteeren deze tegenstellingen aan
te durven en op te lossen zooals Sluyters
dat met groot kunstenaarschap deed. Ook
hier denken wij even aan de sensueele
visie van Rubens.
Doch als ik nu eens een persoonlijke
voorkeur mag noemen, dan wijs ik op „De
"witte Hoofddoek". Sluyters heeft dit on
derwerp in bijna dezelfde compositie twee
maal behandeld: een vrouw met een don
kergroenen mantel en een witten hoofd
doek, welker afhangende punt zij ter hoog
te van de borst even schuchter ter zijde
houdt. Van die beide schilderijen, No. 14
en 15, geef ik aan het eerste de voorkeur
en tegelijkertijd boven al de figuren die
eT hangen. Ik wijs er op dat die voorkeur
zuiver persoonlijk is. Bij dit werk denk ik
allerminst aan Rubens, doch aan de Go-
thlek. Het zuiver omhoogstrevende rhyth-
me der compositie, de pure vorm van het
aangezicht met den eigenaardig in de verte
gerichten blik, de hals met zijn wonder
mooie schaduwen, de fijne haast vergeeste
lijkte handen in hun schuchtere houding,
dit alles geeft een indruk van teere gratie
en verstilling. En daarbij het rijke colo-
riet, eindeloos gevarieerd; bekijk slechts
het prachtig rijke groen van den mantel,
het diepe blauw daarachter, de behande
ling van aangezicht en hals, en dat alles
vereenigd in een sterke gebondenheid. Het
is een werk, dat niet loslaat en dat mij
persoonlijk althans, bij elk herhaald bezoek
steeds sterker boeit.
Doch wij moeten verder.
Fijn van typeering is ook het blonde,
zwak uitziende kleine meisje met haar
poppenkind in den arm tegen een Ucht
blauw fond. Een sterke tegensteUing hier
mee vormt weer de geweldige figuur van
den neger, gestoken in een blinkend ijze
ren harnas. Door de tegenstellingen te la
ten spreken bemerkt men dat Sluyter3 een
meester is op alle wapens.
Van de figuur gaan we naar het por
tret. Over het technische prachtig geschil
derde en onder psychologisch opzicht zoo
zeldzaam raak getroffen portret van wijlen
Prof. De Sitter heeft Mr. Slagter reeds in
zijn openingswoord uitvoerig gesproken. Wij
noemen daarna het met Intense aandacht
en liefde geschilderde portret van mevrouw
Sluyters en verder dat van den acteur Jan
Musch, dat weer geheel anders van opvat
ting is. Het smalle lichaam in het bruine
pak, met den groenen das en een blauwen
boord draagt een groot hoofd met uiter
mate gerimpelde en beweeglijke trekken
waaruit u een paar wonderUjke oogen te-
genstaren. Terwijl het geheel u op klem
mende wijze inprent, deze man heeft geest
en vitaliteit, grenst de voorstelling aan de
caricatuur. Niettemin een eerlijk en op
recht meesterwerk.
Het ligt voor de hand, dat een verwoed
colorist als Sluyters zich heeft aangetrok
ken cevoeld tot het stilleven van groot for
maat. Uitbundig en hevig van kleur is hij
in het groote Feestbouquet van vlammend
roode aronskelken met helgele en groene
bladeren. Het is duidelijk dat hierbij geen
diepe beweegreden voorlag dan enkel de
kleur om de kleur zelf. Naar het coloriet
ingetogener doch met niet minder bravour
geschilderd is het stuk met de Magnolia,
dat in lichte tonen tegen een grijzen ach
tergrond is gehouden. En daarnaast noem
ik het brillante stuk met de zonnebloemen
en eenige andere donkerpaarse en roode
bloemen, een werk dat gloeit van kleur.
Van de kleinere bloemstillevens wil ik
alleen slechts even wijzen op het werk met
de Duizendschoonen in alle tinten van wit
tot diep donkerpaars en verder korenbloe
men en margrieten. Het is een sympLonie
van broeiende kleuren.
Vervolgens wil ik u wijzen op een paar
stillevens van anderen aard, als No. 10.
Een tafel, waarop een wijnflesch. een
kruik, een kan, een witte schaal, een groen
wijnglas en een blaadje met bananen en
citroenen. De compositie, oogenschijnlijk
achteloos, is met de uiterste zorg samen
gesteld hetgeen wel blijkt uit de gericht
heid der hoofdlijnen. Ook hierin treft weer
het wonder der fraaie kleurharmonie. Ik
A
-^B>
Het toekomstig lot van vele mannen,
zoodra variété's-programma's per televisie
worden uitgezonden.
denk bij de herinnering steeds aan het
groen van het glas. dat fonkelt als een
smaragd. En dan denk ik verder aan het
donkere stilleven met negerplastiek, dat
geheel wordt opgehaald door een witte
schaal en de blauwe doek.
Ten slotte beoefent Sluyters nog het
landschap, waarvan een aantal voorhan
den zijn, ook uit Frankrijk. Wij verwijzen
in het bijzonder naar een heidelandschap,
23, grijsbruin en grauw met een sombere
dreigende lucht, waartegen een paar boom
stammen troosteloos afsteken.
Doch we meenen thans ter inleiding
dezer ongemeen belangwekkende tentoon-
stelUng genoeg te hebben gezegd.
Dat de „Leidsche Kunstvereeniging" ons
deze bracht, kan niet genoeg worden ge
waardeerd. Dat zij, ondanks het bezit van
slechts een honderdtal leden, in staat was
het te doen, wekt verwondering. Wat zou
ze ons niet kunnen geven, indien het le
dental eens vervijfvoudigd werd?
Ik werk deze gedachte niet uit.
Een goed verstaander
NIEUWE UITGAVEN.
Bij de uitgeverij „De vrije Pers" te Bus-
sum is verschenen de brochure „Naar alge-
meene of generale reorganisatie", een open
brief van alle kerkelijke gezindten van dit
geslacht.
Verschenen bij:
De Residentiebode N.V. Den Haag:
„Het Venster op het Oosten", door Ar-
tur Müller, Ned. bewerking van L. Thijssen.
N.V. Uitg. Mij. „De Tijdstroom", Lochem:
In geheimen Dienst", door G. P. Bak
ker; een historische avonturenroman.
„De orkaan", door Charles Nordhoff en
James Norman Hall. Vertaling van G. J.
Werumeus Buning-Ensink.
Uitgegeven door het Departement van
Economische Zaken, Centraal Kantoor v.
d. Statistiek: Mededeeling No. 144:
„Statistisch Zakboekje voor Ned. Indië
1937".
De Zuidhollandsche Uitg. M„ Den Haag:
„Duitschland en de Wereldvrede", door
Sven Hedin. Geautoris. vertaling uit het
Zweedsch door dr. Annie Posthumus. Dit
zeer belangrijke werk van den beroemden
Zweed bevat vele interessante bijzonder
heden over het hedendaagsche Duitsch
land met alle actueele problemen zoowel in
het binnenland als in de verhouding tot
het buitenland.
N.V. het Ned. Boekhuis, Tilburg:
„Italië, het Italiaansche Imperium, ach
tergrond en perspectieven der Romeinsche
Expansie van de oudheid tot heden, door
Anton E. Zischka. Geautor. vertaling door
E. Griese-Kets de Vries.
Uitgave voor de Jeugd:
Verschenen bij de N.V. Bosch en Keu-
ning Uitg. Mij., Baarn:
„Een huls vol zon", tekst van Jo Kal
mijnSpierenburg teekeningen van Adri
Alindo.
Van de drukkerij Altorffer N.V. te Mid
delburg ontvingen wij „Wat is de oorsprong
van onze vlag", door ir. L. Jonker Czn.
ZWEMMEN
Voor de eerste maal recordhouders
op de 800 meter.
Naar wij vernemen zal. voor de eerste
maal ln de geschiedenis der Nederlandsche
zwemsport, een recordhouder, zoowel bij de
dames als bij de heeren, kunnen worden
ingeschreven op het nummer 800 meter
borstcrawl.
Hoewel deze afstand in het reglement
staat vermeld, is er nog nooit, vreemd ge
noeg overigens, een zwemmer of zwemster
in ons land geweest, die een aanvraag voor
erkenning van een tijd als Nederlandsch
record over dezen afstand heeft Ingediend.
Deze afstand werd In de praktijk nooit op
wedstrijden gezwommen, hetgeen mede
een verklaring is voor het ontbreken van
een recordhouder (ster) op de 800 meter.
Voor het eerst zullen thans evenwel de
namen van Piet Stam en Ida Reinders
voor dezen afstand op de recordlijst ver
schijnen.
Piet Stam heeft n.l. op 10 Juli 1937 te
Batavia de 800 meter afgelegd in 10 min.
49.6 sec., welke prestatie door den K.N.Z.B.
ais Nederlandsch record erkend is.
Op 19 Juli haalde Piet Stam verschei
dene seconden van dit record af en no
teerde, eveneens tijdens wedstrijden te Ba
tavia, een tijd van 10 min. 32.3 sec., welke
tijd als Nederlandsch record inmiddels er
kend is.
Me jI. Reinders legde op 30 October van
dit jaar te Batavia de 800 meter borst
crawl af in 12 min. 47.9 sec. met een baan-
lengte van 50 meter. Deze tijd is door de
recordcommissie van den K.N.Z.B. als Ne
derlandsch record erkend.
Wij maakten eenigen tijd geleden reeds
melding van het feit, dat de wereldrecords
van Jopie Waalberg op de 200 meter en de
200 yards schoolslag door de F.I.N.A. geho
mologeerd zijn. Het spreekt van zelf, dat
deze prestaties thans ook als Nederlandsch
record zijn ingeschreven.
De recordcommissie heeft voorts nog de
volgende Nederlandsche records erkend:
Heeren.
1000 Meter borstcrawl Piet Stam (Nep-
tunus Bandoeng) op 14 Juli 1937 te Bata
via in 13 min. 21.2 sec.
1500 M. borstcrawl Piet Stam op 17 Juli
1937 te Batavia in 20 min. 27.4 sec.
500 M. borstcrawl Piet Stam op 24 Juli
1937 te Batavia in 6 min. 27.3 sec.
300 M. borstcrawl S. Moolenaar (Y Am
sterdam) op 12 September 1937 te Amster
dam in 3 min. 44.8 sec.
4 x 200 meter borstcrawl estafette zwem-
vereeniglng het Y te Amsterdam op 12
September 1937 in 9 min. 40.6 sec.
Dames.
400 M. schoolslag Jo Waalberg (A.D.Z.)
op 10 September 1937 te Kopenhagen in 6
min. 20.1 sec.
100 M. schoolslag Jo Waalberg op 3 Oct.
1937 te Gent in 1 min. 22.6 sec.
10 x 100 meter borstcrawl estafette Rot-
terdamsche Dames Zwemclub op 17 No
vember 1937 te Rotterdam in 12 min. 18.1
seconden.
HOCKEY.
ENGELAND—NEDERLAND (DAMES).
Naar wij vernemen zal dit seizoen een
dameshockeywedstrijd worden gespeeld
tusschen de officieele elftallen van Enge
land en Nederland. Als datum voor deze
ontmoeting is Zaterdag 2 April vastgesteld.
De plaats, waar in Engeland zal worden
gespeeld, is nog niet bekend.
Voorts speelt het Nederlandsch dames-
hockey-elftal nog een tweetal landenwed-
strijden in dit seizoen, n.l. op 5 Maart te
Brussel tegen België en op 20 Maart te
Bussum tegen Duitschland.
Dit jaar staat er geen wedstrijd tegen
Frankrijk op het programma.
VOETBAL
DE ENGELSCHE LEAGUE.
De uitslagen van de gisteren in de Engel-
sche League gespeelde wedstrijden luiden:
Eerste afdeeling:
ArsenalBlackpool 21
BirminghamLiverpool 22
BrentfordManchester City21
Charlton AthleticChelsea 31
Derby CountyBolton Wanderers 42
EvertonLeicester City 30
Huddersfield TownSunderland 11
MiddlesbroughLeeds United 20
Preston North EndPortsmouth 11
Stoke CityGrimsby Town 11
West Bromwich AlbionWolver
hampton Wanderers22
Tweede afdeeling:
BarnsleyLuton Town 31
BradfordAston Villa 1—2
ChesterfieldBlackburn Rovers 30
Coventry City—Sheffield United 22
FulhamBurnley 21
Manchester UnitedNottingham
Forest 43
Norwich CityWest Ham United 2—2
Sheffield WednesdayPlymouth
Argyle 11
Stockport CountyNewcastle United
(gestaakt) 22
Swansea TownSouthampton00
Tottenham HotspurBury13
SCHAKEN.
SCHAAKBOND VOOR LEIDEN
EN OMSTREKEN.
De stand der competitie is:
le klasse:
aant.
3. Thljsje kwam dus bij 't kasteel nu aan en ging thans voor den
prins en het prinsesje staan. „Ik ben Thijs IJs", zei hij; „waarom
toch huilen jullie allebei? Als 't kan zal ik je graag behulpzaam zijn,
want iemand helpen vind ik altijd fijn."
„Ik wilde wel, dat je ons helpen kon", zoo zei de prins, die nu een
heel verhaal begon. „Ik wil je wel vertellen van dit naar .geval, maar
ik denk niet dat 't veel helpen zal. Ik heet prins Adebrand en dit
is prinses Wilchrysamt; wij willen samen in het huw'Hjk treden, maar
dat stuit ineens op groote moeilijkheden. Want de vader van prin
sesje Wilchrysant 't is Dibbekoon de Eerste, koning van dit land
maakt plotseling bezwaar en wil niet dat wij trouwen met elkaar
Zijn kroon is hem ontstolen, gisternacht en nu wenscht hij heele-
maal geen huw'lijksfeesten tot die kroon hem is terug gebracht. Maar
daar de kroon geheel verdween, zonder dat er iemand weet waar
heen, vindt men hem natuurlijk niet en dat is nu de oorzaak van ons
groot verdriet
Thijs luistert zeer aandachtig naar dit praatje, waarvan de rest
geschreven is bij 't volgend plaatje.
gsp. gew
gel. vrl. v.—t. p.
Katw. a/Zee I
3
2
1
0 19V.-10V. 5
Bodegraven I
3
2
1
0
16'/t-13Vi 5
Leiderdorp I
4
1
3
0 20'/i-19'/i 5
Philidor I
3
2
0
1
16Vt-13V: 4
Studentenfed. I
3
1
1
I
15-15 3
L.S.G. n
3
0
0
3
11-19 0
R.K. Sch.cl.
2 Kon. I
3
0
0
3
11-19 0
2e klasse A:
Alphen I
4
3
I
0 26I/*-131/i 7
Hazerswoude I
3
2
1
0
17-13 5
Caïssa I
3
1
1
1
15'/i-14'/- 3
Boskoop I
3
1
1
1
13-17 3
Voorschoten I
3
1
0
2
13V.-16V! 2
Oegstgeest I
4
1
0
3
18-24 2
Roelofar.veen I
2
0
0
2
8'/i-ll»/« 0
2e klasse B:
Taveno I
4
3
0
25-15 7
Noordwijk I
3
3
0
0
20-10 6
L. Arb. sch.cl. I
4
2
1
1 21Vt-18'/2 5
PhiUdor II
3
1
1
1
14'/i-15'/i 3
Katw. a/Zee n
4
1
1
2
19-21 3
Lisse I
3
0
0
3
11-19 0
Leiderdorp II
3
0
0
3
9-21 0
3e klasse A:
Caïssa H
4
.4
0
0 26V.-131/. 8
Gymnasium I
4
3
0
1
21-19 6
Woerden I
4
2
0
2
22>/i-17V« 4
L. Arb. sch.cl. H
4
2
0
2
20V2-191/* 4
Noordwijk n
4
2
0
2
18'/»-21"/! 4
Taveno II
3
1
0
2
13V1-161/! 2
Bodegraven II
4
1
0
3
16-24 2
Zwammerdam I
3
0
0
3
11V.-18V. 0
3e kl. B:
Alphen n
2
2
•o
0
17'/i- 2VJ 4
V.TL. I (L'dorp)
3
2
0
1
16V«-13Vt 4
Schaakgenoegen I
3
2
0
1
15-15 4
Leithen I
4
2
0
2
19-21 4
Politiesch.cl. I
3
1
0
2
14Vi-15'/i 2
L. Arb. sch.cl. LH
3
1
0
2
9V.-20V: 2
Studentenfed. II
2
0
0
2
8-12 0
4e kl. A:
Lisse II
3
3
0
0
25-5 6
R.K. Sch.cl.
2 Kon. H
3
3
0
0
20-10 6
Katw. a/Zee Hl
3
2
0
1
18-12 4
Philidor m
3
1
0
2
17-13 2
Taveno III
3
1
0
2 lSVi-lS'/i 2
Taveno IV
3
1
0
2
11-19 2
Woerden n
3
1
0
2
6-24 2
Alphen in
3
0
0
3
91/t-20l/i 0
4e klasse B:
Alphen IV
2
2
0
0
llVi-81/* 4
Boskoop H
1
1
0
0
5'/i-4'/t 2
Zwammerdam n
2
1
0
1
ll'/t-8V. 2
Ter Aar I
1
0
0
1
3-7 u
Hazerswoude n
2
0
0
2
8'/i-llV« 0
4e klasse C met 8
-tallen
Caïssa m
2
2
0
0
12'/i-3'/i 4
Oegstgeest n
2
2
0
0
lOVs-51/! 4
Schaakgenoeg. H
1
1
0
0
5-3 2
Taveno V
1
0
0
1
3»/«-4'/« 0
M.T.G.S. I
2
0
0
2
5-11 0
Leithen II
2
0
0
2
3'/i-12'/! 0
DAMMEN.
LEIDSCHE WERKLOOZEN DAMVEREEN.
De uitslagen van de wedstrijden voor de
bordenbezettlng in de 15e ronde zijn als
volgt:
A. de BezemerL. Platteel 2—0
Jac. de VinkG. v. d. Laan 2U
H. WurtzC. v. d. Heyden 02
H. v. d. Heyden—I. Binnendijk 02
J. MoerkensA. Oudshoorn 20
F. FeitsmaA. Singeling 20
M. OosterhoutA. B. Hoek 11
L. RietkerkenJ. de Bezemer 20
W. v. d. BlomG. Zwanenburg 20
G. v. d. LaanJ. de Nie 2—0
P. LamanM. Oosterhout 02
C. v. GorselJ. Moerkens 02
W. v. d. BlomP. Laman 20
L. Platteel—J. de Bezemer 02
L. RietkerkenA. de Bezemer 11
J. de NieG. Zwanenburg 02
D. HeymansI. Binnendijk afgebr.
Afgebroken partijen:
A. SingelingC. v. Gorsel 0—2
G. ZwanenburgJ. Moerkens 11
lllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllHlllllllllllHIIII
lUlllllllllllllllllllllllllllllllllllmillllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllll
3—3