Vuurwerk! Een slimme streek van Tijl Uilenspiegel Mijn scheepjel Hoe bommen en rakketten, zonnen en vuur wielen gemaakt worden. ALs je in een groots stad woont, dan jigt het vuurwerk op Koninginnedag je zeker nog wel versch in 't geheugen. Wat was dat prachtig! Geboeid heb je gekeken naar al die schitterende pijlen en zonnetjes, die in de lucht omhoogschoten, om dan uit elkaar te spatten met luider of zachter geknetter. En misschien heb je je toen wel afgevraagd, hoe dat vuurwerk toch gemaakt wordt. Nu, daar kan ik je wei iets van verlellen. Het vuurwerkmaken is geen moderne kunst: reeds de Chineezen Cix Japanners waren er in oude tijden reeds echte meesters in. En zelfs is de kunst van 't vuurwerkmaken niet veel vooruitge gaan: hoogstwaarschijnlijk zien wij thans op onze volksfeesten dezelfde effecien zich legen den avondhemel afteekenen als de zonen van het hemelsche rijk duizend jaar geleden te bewonderen kregen. ALs je 't vuurwerk klaar ziet liggen om te worden afgestoken, en je bekijkt die kleine pakjes in grijs of gekleurd papier gewikkeld, dan kun je je haast niet inden ken, dat daar al dat moois uit te voor schijn komt. Maar trek je 't papier eraf, dan zie je wel iets meer: voetzoekers, bus kruit, kleine parachuutjes, chemische stof fen en nog veel meer gewichtige zaken zit ten in dit pakje. De vuurwerkmakei met een vreemd woord pyrotechnicus genoemd heeft precies berekend, wanneer alles achtereenvolgens moet ontploffen of op vlammen om het juiste effect te krijgen. Eerst ontploft, na het aansteken van het stuk vuurwerk, b.v. een raket, die het stuk al brandend het luchtruim in slingert. En precies, ais ae kracht van deze raket is uitgeput, zooaat het stuk niet hooger stijgt, ontplooit zich een valscherm, die het nog si eels brandend, in een zachte boog doel dalen. En na eenige minuten ontploffen dan een stuk of zes, zeven kleine bomme tjes van verschillende kleur, zoodat de vuurpijl eindigt in een kleurièen sterren regen. Het spreekt vanzelf, dat de ver schillende vuuiwerkstukken bommen van verschillende sterkte bevatten: men kent b.v. veertigers, twintigers en vijftienders. Interessant is, dat alle vuurwerk hand werk is, d.v/.z. de combinaties van de ver schillende effecten worden met de hand bijeen gebonden en ingepakt. Dit kon ook onmogelijk machinaal gebeuren, immers er Komt heel v/at gereken en niet het minst goede smaak bij te pas om een goed stuk •.•uurwerk te maken. Als de pyrotechnicus een meester in zijn vak is, dan kan hij de schitterendste ef fecten uitdenken en dan maakt hij ook steeds weer iets nieuws. Vooral de Italianen zijn meesters in de kunst der pyrotechniek. Eeuwenlang werd in Italië ais huisvlijt vuurwerk gemaakt en in de middeleeuwen gingen de gehei men, die hierbij te pas kwamen, van vader op zoon over. Het volk was er echter een beetje griezelig van en beschouwde 't vuur- ■werkmaken als „Zwarte kunst". Ook nu Hoe hij drie allerzeldzaamste doozen. verkocht en drie menschen voor "t lapje hield. Je ünebt allemaal weieens gehoord van den aartsschelm Tijl Uilenspiegel die steedis iedereen te slim af was en altijd de lachers op zijn hand 'had. Maar deze streek van hem ken je vast nog niet. Luister maar: Tijl had eens van oen koopman, die in geldverlegenheid zat, drie d-oozen van rozenihout gekocht, met fijn snijwerk versierd. Ze waren uitstekend geschikt om er handschoenen of zakdoe ken in te bergen en leken op elkaar als drie drtuppëls water. „Wacht", dacht Tijl „die ga ik verkoopen en er een goed winstje op maken. De wereld wil nu eenmaal be drogen zijn! Maarhet oog wil ook wat: laat ik ze dus eerst maar eens fijn in pakken". Zoo gezegd., zoo gedaan. Hij pakte de doozen in beeldig zijdepapier, stak er een van in zijn zak en ging op weg naar de herberg van het dorp, waar de generaal, een heel bekende en gevreesde persoonlijk heid van die streek, 's middags altijd met zijn vrienden een kaartje legde. Tijl bleef eerst een poosje naar het spel zitten kijken en toen het partijtje afgeloo- pen was. en de generaal erg in zijn schik was. omdat hij gewonnen had, kwam de schelm met zijn doos voor den dag. „Deze schitterende doos van rozenhout, edele heer" zei Tijl „is de eenige van dit soort op de heele wereld. Zij werd inder tijd door Richard Leeuwenhart tijdens een der kruistochten op de Turken veroverd en aan zijn gemalin geschonken, die er haar zijden kousen in bewaarde Ik heb ze spe ciaal voor u. edele heer, gekocht. U zoudt zeker mevrouw de generaalsche geen schoo ner en passender geschenk kunnen aan bieden De geneTaal lachte eens en zei: ..Nu Tijl, ik geloof geen woord van alles, wat je daar l*Ml V.UtlR. „Edele Heer, er bestaat zoo geen tweede!" zei Tijd. 1")revolt over Richard Leeuwenhart en zoo. Maar de doos ziet er goed uit en als 't werkelijk de eenige op de wereld is... „Edele heer, er bestaat zoo geen tweede". „Nu. en wat kost dit pronkjuweel?" „Drie dukaten, edele heer". „Tjonge, dat is duur! Maar m'n vrouw is ook niet iedereen. Vooruit, geef op je doos!" Zoo werd dus de koop gesloten De generaal stak zijn doos in den zak en be taalde. En Tij-1 liep haastig naai* huis en haalde de tweede doos, eveneens keurig in zijdepapier verpakt en ging ermee naar liet-huis van den generaal, 't Was schoon maak tijd en dus deed mevrouw zelf maar even open. „Zoo. Tijl Uilenspiegel, wat kom jij weer nog telt Italië vele vuurwerkfabrieken, ra ketten. zonnen enz. worden bij groote hoe veelheden machinaal vervaardigd, maar het combineeren geschiedt nog altijd met de hand. Evenals bij het schikken van bloemen komt hierbij heel wat kunstzin te pas. Als je eens het geluk hebt, erbij te zijn als een paar „proefstukken" voor een vuurwerk worden afgestoken, dan kun je iets interessants beleven, want dan kun je de vliegbanen van de stukken precies vol gen. Sommige raketten stijgen wel tot op 800 M. hoogte, vóór ze tot ontploffing ko men. Tante maakte mij een scheef Van een halven notedop. Vlug een beetje klei erin, Een een mast met vlag in to; Recht omhoog gestoken! Tante deed nog meer: ze kni 'n Klein, klein ventje van paj 't Ventje tikt al aan zijn hoe Lustig en met eed'len zwier. Dat had nog ontbroken! Tante bond tot slot een touwi Aan den halven notedop Nu zeilt 't ventje in het teiltj Vroolijk met de vlag in top, 't Armpj' omhoog gestoken! MARIE MIC1 voor 'n streek uithalen?" vroeg mi Want iedereen in de buurt kende wist. dat hij niet voor de poes was op grappenmaken aankwam. Maar ditmaal trok Tijl een effen onschuldig gezicht. „Mevrouw" zei Tijl „ik word oud 't grappenmaken verleerd. Vandaag ai.'.een maar met een boodschap va generaal, die mij verzoekt. U dit se të overhandigen Het kost drie du ka daar de generaal niet zooveel geld 1 had', vraagt hij. of u het zoolam betalen". Mevrouw pakte de doos uit. „Prachtig, prachtig!" riep ze allerliefst van mijn man om me die boos cadeau te geven. Wacht even Ti zal ik 't geld halen". En vijf minuten later had Tijl de I doos waarvan er maar één op de was! gladweg verkocht. Maar 't mooiste komt nog! Naai was Tijl thuisgekomen en wilde hij eten ofdaar stond opeens de op van den generaal voor hem. „Compliment en of je onanidcelJi den generaal wilt komen. Er zit wal je op, kereltje!" Maar ook nu liet Tijl zich niet veld slaan. Hij trok een erg verschn zicht en riep: .Ai. dat is waar ook heb ik die heele doos vergeten! Zes zei de generaal niet iets van een schoenendoos „Ja, ja" knikte de oppasser, die 1 kruit niet uitgevonden had. „Hij La over een doos en woedend dat ie Onmiddellijk moet je bij hem komen „Tja" zei Tijl „dat dacht ik al! je wat 't geval is? Ik had den genera, stellig beloofd, hem deze doos te brei en Tijl haalde het derde ze; exemplaar te voorschijn. „Och, beste .'e kunt harder loopen dan ik; toe, na doos even voor me mee. Ze kost drii ka ten. Weet ie wat: als jij mii die even vooruit betaalt, dan mag jij 't f /jouden „Bestig" zei de oppasser, die ook graag een fooitje verdiende. En hij niet de de:de doos. Of de generaal het feit overlecïd of van woede is gestikt, meldt de hü niet. Tijl Uilenspiegel echter was den vo den morgen spoorloos uit het bon d wenen.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1937 | | pagina 20