Ons Kort Verhaal
De goede aarde
Een merkwaardige serie nieuwe
Italiaansche postzegels
GELD
1TSEÏU"«t WITTE kO
78sie Jaargang
Zesde Blad No. 23797
België gaf zegels uit zonder
waarde voor den
verzamelaar.
Een belangrijke film
De Italiaansche post heeft uns begif
tigd met een merkwaardige serie fran
keer- en luchtposticgels, welke werd
uitgegeven ter herinnering aan het ge
boortejaar van den eersten princeps
van Rome, Octavianus (geboren in 63
v. Chr.), die in het jaar 27 v. Chr. den
eeretitel Augustus (d.i. heilig) ont-
ting en onder dien naam algemeen be
kend is. Dat men bij den 2000sten ge
boortedag van een beroemden Romein-
schen keizer eenige speciale zegels uit
geeft, is niets bijzonders; voor heel wat
minder gewichtige dingen geschiedde
dit herhaaldelijk en gebeurt het nog
steeds. Het merkwaardige van deze
serie schuilt evenwel in de opschriften,
waarvan elke zegel is voor-zien en die
met een dergelijke zorg zijn gekozen,
dat zij ongetwijfeld pasklaar kunnen
worden genoemd voor het hodendaag-
sche Italië en zijn aspiraties.
Op de 10 frankeerzegels,
waaruit de serre bestaat,
treft men citaten aar., die
toegeschreven mogen wor
den aan Augustus ztlven.
Voor de vijf luchtpostze
gels werden de teksten
ontleend aan Vergilius en
Homerus. Voordat we de
waarden eens afzonderlijk
en meer aandachtig gaan
bekijken, wat zij door
haar prachtige technische
uitvoering en vaak schit
terende zegelbeelden meer dan waard zijn,
geef ik eerst een opsomming, waaruit zij
bestaan. De serie frankeerzegels omvat: 10
Icentesimi groen, 15 bruin, 20 rood, 25 groer,,
30 bruingroen, 50 violet, 75 rood, 1 lire
5 blauw, 1 1. 75 1 lire lila en 2 iire 55
1 lire zwaTt. De luchtpostzegeis zijn: 25
icentesimi. lila, 50 bruin. 80 bruin, 1 lire 4-
blauw en 5 lire 1 lire zwart-vlolet.
let op de plaatsruimte kan ik niet alle
igelbeelden bespreken, doch moet ik mij
erken tot enkele. De 10 centesimi draagt
t trotsche opschrift „Marce pacavi" (ik
veroverde de zee), terwijl op de 15 c. oor-
|logstropheeën zijn weergegeven met den
(etst: „Over de geheele werpld. te land en
Iter zee heb ik herhaaldelijk 'oorlog gevoerd
jen steeds was ik overwinnaar".
De 20 c. toont een offer van Augustus
i de goden, terwijl de 25 c. een verheer
lijking is van den Italiaanschen bevol
kingsaanwas. De 30 c. toont een standbeeld
Augustus, terwijl men op de 50 c. den
keizer ziet. naar wien zich tallooze han-
opheffen: geheel Italië heeft mij den
I afgelegd en mij verkozen tot leider. De
iekening van de 75 c. is al bijzonder toe-
asselijk op de aspiraties van het tegen-
Italië.
De kop van Augustus is geplaatst tus-
ichen twee palmboomen; op den achter
pond verheffen zich twee pyramiden. De
luidt: de legers zijn naar Ethiopië
'overgebracht op mijn last en onder mijn
Jgezag. Prachtig is de teekening van de
[1 lire 25. Romeinsche galeien, terwijl op
1 lire 75 een altaar is afgebeeld met
toog oplaaiende vlam. En tot slot de 2 lire
155. die het kapitool weergeeft, met ter zijde
lictorenbundels en aan den voet een lau
werkrans: ik heb naar het kapitool de lau
wertakken van mijn iictorenbundels over
gebracht ter kwijting van mijn geloften
(en een herinnering aan een antiek ge
bruik om de veroverde tropheeën te schen
ken aan de goden).
De 25 c. der iuchtpostserie geeft een
vrouw weer met eenige kinderen en een
hoorn des overvloeds, een voorstelling van
het rijke en vruchtbare Italië: Uw regee
ring. Caesar, heeft aan de velden over
vloedige oogsten geschonken. De 50 c. toont
een groep vrouwen en kinderen, beeld van
vruchtbaar ras: Aan het ras van Romulus
een overvloed van goede zaken, van kin
deren en alles, wat tot roem leidt. De 80
c. komt den hoogmoed van het Romein
sche ras tegemoet. Onder de vier prach
tige zonnepaarden staat de tekst: Wel
doende zon. kunt ge iets grootschers be
zoeken dan Rome. De 1 lire toont de land
kaart van het Romeinsche rijk in Europa
en het Noorden van Afrika: Zij, die de zee
en de landen bezaten onder volledige heer
schappij. Op de laatste waarde, 5 lire: ziet
men een prachtigen kop van Augustus:
O, machtige steun van Italië en Rome, de
vorstin.
Ook al kan men zich misschien moeilijk
vereenigen met den geest, dien deze tek
sten ademen, toch is het een zeer kunst
volle. prachtig uitgevoerde serie, die het
aankijken overwaard is.
België.
De Belgische post heeft thans iets op
haar geweten, dat de verzamelaars haar
moeilijk of niet zullen vergeven. De zoo
genaamde „Fondation Musicale Reine
Elisabeth", welke stichting veelbelovende,
jonge musici steunt, had klaarblijkelijk
stijving van haar financiën noodig. Daar
toe verschenen twee toeslagzegels in de
afgebeelde teekening en in de waarden 70
5 centimes zwart en 1 fr. 75 25 c.
blauw-violet.
Deze zegels zijn aan alle
postkantoren in den lande
verkrijgbaar. Men begrijpt
evenwel dat men met een
dergelljken bescheiden
toeslag niet ver komt en
dus nam men een middel
te baat, dat grootere zo
den aan den dijk zette. In
dezelfde teekening ver
scheen een zegelbiok. van
vier stuks in de waarden
1 francs 50 2 frs. 50 en 2 frs. 45 3 frs.
55, resp. donkerbruin en lila. Deze waar
den zijn om de andere tot een blok ver-
eenigd Dit maakwerk was slechts bij in
schrijving verkrijgbaar, zoodat geen blok
een postkantoor van binnen heeft gezien.
Philatelistlsche waarde is er daarom strikt
genomen niet aan toe te kennen en toch
was de kooplust zóó groot, dat de post de
toegezegde oplaag van 100.000 stuks vlug
veranderde in 150.000.
In de overige landen.
Wat de rest van de wereld betreft meld
ik u nog de volgende nieuw-geborenen:
Britsch-Indië In de nieuwste konings-
teekening en in de waarden 9 pics en 1
anna. De voolgende waarden, die binnen
kort te verwachten zijn, brengen 'land
schappen, enz. Frankrijk. 1 franc 75 ultra
marijn, ter herinnering aan den 150sten
verjaardag van de stichting der Noord-
Amerikaansche grondwet. Ierland, fran
keerzegels in de waarden 21/;. 5 en 10 shil
lings. weergevende St. Patrick, den schuts
patroon van het land Aan de opdrukken
op Engelsche zegels is dus hiermede een de
finitief einde gekomen. Letland, een serie
van 9 waarden ter gelegenheid van den
verjaardag van president Ulmanis en
weergevende diens portret. Roemenië 5
speciale frankeerzegels, 1, 2. 4, 6 en 10 lei.
elk belast met een toeslag van 1 lei en uit
gegeven ter gelegenheid van de sportwed-
.- trijden der Balkan-volken. Tsjecho-Slo-
wakije: rouwzegels bij den dood van pre
sident Masaryk: waarden 50 heller zwart
en 2 kronen donkergrijs. Yoego-Slavië: acht
luchtpostzegels, weergevende landschappen
met een vliegtuig.
POSTILJON.
(Nadruk verboden).
door J P Baljé.
Zweetdroppeltjes parelden Joost van
Bommel op het voorhoofd en werktuigelijk
vc-egde hij die telkens met zijn zakdoek
weg Met verdwaalden blik keek hij naar
de enorme stapel fiches naast hem en voor
hem en naar de dikke rij menschcn, die
zich rond zijn speeltafel geschaard had,
toen zijn fabelachtig succes zich aas een
loopend vuurtje door de Ostendsche speel
zaal verspreid had en men van andere
tafels telkens weer fiches naar tafel 3
bracht, waaraan hij speelde.
Wazig, als keek hii door een fijn tullen
gordijntje, zag lui het groene laken met de
zes en dertig nummertjes en de fiches op
die nummertjes. Op nummer 36 stond een
he:-le stapel: plein, chevaux, transversale,
colonne.alles van hem. Juist had num
mer 36 gewonnen en hü had zijn heelen
inzet met de winst laten s'aan Nu draaide
weer het kleine witte balletje, het ging
langzamer, stokte dan. wipte even op en
schoot toen in één der hokjes.
„Trente six. rouge, pair et passé!" klonk
de onbewogen stem van den croupier. Rond
de speeltafel klonk even een gemurmel van
stemmen. Joost van Bommel voelde een
heftige vreugde in zich opkomen. Weër
gewonnen. Een beetje bedremmeld keek hij
in 't rond. Hij zag het verbeten gezicht van
de oude, grijze dame. die vanavond steeds
maar verloor, hii ving den afgunstigen
blik op van den slanken jongeman in smo
king, die het laatste kwartier niets meer
had ingezet, als in een film trokken de
gezichten langs hem heen: jonge en oude.
niidige, overschillige. spottende en heb
zuchtige. Toen schoof de croupier hem een
aantal groote pakken toe: zijn winst.
Een beetje onzeker stond hij op. Hij
propte ziin zakken vol. lette niet op de
vrouw naast hem. die om viif louis bedelde.
Als mechanisch liep hu door de zaal. depo
neerde zijn fiches aan het loket, waar men
hem zou uitbetalen, en hij moest zich vast
houden, zoo knikten zijn knieën, toen hij
het bedrag hoorde: negenhonderddrieën-
dertigduizend francs!
Bijna had hij hardop gejuicht! Dit was
het, waarvoor hii gespeeld had. Een groote
s'ag wilde hij slaan, zooveel winnen, dat
hii genoeg had. om ziin ondergeschikte be
trekking te kunnen opgeven, eindelijk, ein-
verlost te zijn van het kantoor, waaraan
hij met knellende banden gebonden was,
eindelijk een vrij man te worden, niet meer
te hoeven ploeteren tot laat in den nacht.
Iedere vacantie weer had hij het geprobeerd
maar steeds was het mislukt. Een paar
duizend francs armer was hij altijd weer
naar Holland teruggekomen. Maar van
avond was het zijn avond geweest. Wat
hij ook zette, het was vrijwel altijd raak.
Ruim negenhonderdduizend francs, dat
beteekende vrijheid!
Hij stopte de bankbiljetten in zijn zak
ken en hij voelde zich dik a's een Michelin.
mannetje. Ik ben rijk. zong het in zijn
hoofd, rijk en vrij! Als dronken liep hij
naar den uitgang van de zaal en hij voelde
boe tallooze oogen hem volgden. En dat
gaf hem het eerste gevoel van onzeker
heid Het was twee uur in den nacht,
toen hii de Kursaal aan de achterzijde ver
liet en op het nu slechts schamel verlichte
pleintje stond. Op eenigen afstand zag hij
de taxi-standplaats. Anders reed hii iederen
avond met een taxi naar het pension jn de
Rue Wellington, waar hii een kamer ge
nomen had. omdat het goedkoop was. en
nooit had hij erbij nagedacht. Maar nu
schoten hem allerlei verhalen te binnen
van roofovervallen in taxi's en hij herin
nerde zich. dat die taxi-chauffers toch wel
erg onbetrouwbare gezichten hadden. Mis-
chien zou het beter zijn. om maar te
loopen. Maar de straat, die voor hem lag.
was donker en triest. Hoe gemakkelijk zou
men hem daar in, van uit een portiek, kun
nen overvallen? Aarzelend stond hii stil,
en hij betreurde het nu. dat hii in de verre
Rue Wellington logeerde. Een voorbijgan
ger schoof langs hem. en hij schrok Dan
sloeg hij vastbesloten de zijstraat naar 'len
Boulevard in Op den Boulevard zouden
mogelijk nog late wandelaars zijn. Het was
mooi weer en de café's waren lang open-
Maar ook de boulevard lag vrijwel ver
laten. Donker was het strand en het
ruischen van de zee klonk hem somber in
de ooren. Vlug stapte hij voort en hii ver
haastte zijn tred. toen hij voetstappen
achter zich hoorde. Even keek hij om en
hij meende in den man, die achter hem
liep, een berucht spelerstype uit de Kursaal
te herkennen. Iemand die het od zijn geld)
voorzien had? Nog sneller liep hij. en ten
slotte zette hij 'net zelfs op een draf. Vóór
hem werd de Boulevard nog doodscher.
Daar was het lange stuk schuine muur
langs het Koninklijk Chalet. Hij transpi
reerde hevig en zijn adem ging snel. Maar
hij durfde niet langzaam meer te loopen.
Toen hü eindelijk den Boulevard verliet,
schoot een auto met gedoofde lichten hem
voorbij. Op den hoek van de Rue Welling
ton stopte de wagen Hij liep er ta een.
wijde boog omheen en hij meende sil
houetten van twee mannen te zien. die
scherp naar hem keken. De sleutel beefde
in zijn handen, toen hij de deur opende
en toen hij in de donkere gang stond, werd'
zijn angst nog grooter. Alsof de duivel hem
od de hielen zat, ijlde hü de trap op, zijn
kamer binnen. Vlug liep hü naar het raam
en tot zijn schrik bemerkte hij, dat de auto
nu voor de deur stond. De angst had hem
stevig te pakken. Met schrik bedacht hii.
dat hii vergeten iiad. de voordeur weer te
sluiten. Op datzelfde oogenblik meende hij
de trap te hooren kraken, hü wilde zich
omdraaien en zag toen hoe de deur van
zijn kamer geopend werd. Een donkere ge
daante kwam op hem af. De schrik ver
lamde hem volkomen, hü kon niet schreeu
wen. noch zich verweren. Een vuist ging
omhoog, een slag. dan een doffe Dijn en
de gedachten ontvloden hem
„Hij komt bij. dokter!"
Joost van Bommel hoorde flauwtjes die
woorden, toen hü de oogen opende. Hij
merkte, dat hü in bed lag. In de kamer was
gedempt licht en naast zün bed stond een
verpleegster. Achter hem moest de dokter
zijn.
Waar ben ik?" vroeg hü.
„Ssssst". kwam de zuster, „niet- praten.
U is in het Binnengasthuis. U moet kalm
wezen, het is gelukkig goed afgeloopen.
Joost van Bommel kon nog niet heider
denken. Er was toch iets van geld. veel geld
hij had toch in Ostende gespeeld, hii was
riik en toentoen was die angst ge
komen. die angsten de slag. Hij
kreunde.
.Maar", zei hii zwakjes. ..hoewat
..Niet praten", zei de zuster weer. ,.U moet
gisteravond, toen u zoo laat op het kan
toor werkte, door vermoeidheid overmand
zijn. Toen is u gevallen, met uw hoofd
tegen den scherpen rand van een lesse
naar. Men vond u vanochtend bewusteloos.
Maar nu komt alles weer goed.
Weer kreunde van Bommel.
„Kantoor!" mompelde hii. ..Kantoor.
Maai' die speelzaal, die fiches. Negenhon
derdduizend francs in Ostende. Rijk was ik,
rijk. Zes en dertig braoht me geluk! Negen
honderddrie-en-dertig duizend francs.
Trente six. rouge, pair et passé!"
Van Bommel woelde in zijn bed. „Die
angst die angst, die angst voor dat
ellendige geld Iedereen wil me berooven.
De taxi-chauffeurs, de man op den Boule
vard. de man in de auto".
Met een zucht viel hii terug in het kus
sen. Er kwam een glimlacht om zijn
lippen.
„Misschien is het beter zoo. zuster!" zei
hii zacht, „dan al dat gelden die
angst
„Zeker, natuurlijk", suste de zuster, en
ze bevochtigde zijn voorhoofd. .Maar u
moet slapen, rustig zijn".
Dan draaide ze zich om.
„Hü ijlt nog steeds, dokter," fluisterde
ze, „wat denkt u van een spuitje?"
Auteursrecht voorbehouden.
Nadruk verboden.
kuise Rainer en Paul Muni in „De goede Aarde", naar den veelgelezen
roman van Pearl Buck.
Misschien is de tijd voorbij, dat bij een
film reeds alleen de cijfers van de produc
tiekosten en de tijd van voorbereiding im
poneerden. Groote films, die voorbestemd
zijn om als meesterwerken der filmkunst
uit een bepaalde periode te blijven voort
leven, worden thans stiller, intenser ge
maakt. Het zijn „scheppingen" die naar
cijfers alleen niet beoordeeld kunnen wor
den.
Zulk een schepping is de Metrofilm „De
goede Aarde". Toen in 1933 Pearl S. Buck's
wereldberoemd geworden roman verscheen,
werden de rechten dadelijk door thans
wijlen Irving G. Thalberg aangekocht. Hij
zag voor zich eer, visioen van het Chinee-
sche land, met alle sociale en individueele
problemen, die het boek opwierp, hij zag
een eeuw van het onsterfelijke China voor
zich en in zijn verbeelding rijpte dit China
tot werkelijkheid. Het zou niet maar „eer."
film worden, maar d e film van China, een
film van menschen voor menschen, van
millioenen vóór millioenen.
Het werkelijke karakter van het Oosten
moest niet alleen in öe personen, de en
tourage en de .Meer" gevonden worden,
maar de goede aarde zelf wilde men her
scheppen en men hervond het „landschap"
in Zuld-Californië, waar bergen en dalen
beplant werden met rijst- en korenvelden,
waarvan men den groei moest afwachten
om den oogst en de daaropvolgende regens
op het verlaten land in beeld te brengen.
Men leefde mét en op de aarde in deze
film en men volgde de werkelijkheid tot
in het grootsche „decor" van de natuur
zelf na. De film is, evenals het boek, als
verhaal eenvoudig: elk woord dat gespro
ken wordt, schijnt tienmaal overwogen.
Men merkt aan het spreken en het denken
van deze menschen hoe nauw zij nog met
de aarde verbonden zijn. Het zijn de Chi-
neesche levenswijze en de Oostersche we
reldbeschouwing, die in deze film leven.
Maar juist omdat alles zoo eenvoudig, zoo
helder en zoo diep en logisch doorvoeld is.
zal daardoor de geheele „idee", die deze
film beheerscht. juist ook tot Westerlingen
spreken: ja. zij is tenslotte slechts de
primitieve levensbeschouwing achter alle
cultuur als zoodanig, zij toont de eenheid
van denken in alle menschen. en het
kleed, waarin deze algoede, alware wijs-
DE KONING EN HET REVUEMEISJE.
DE ROEM VAN HET REGIMENT.
Ferdinand Gravet is de filmacteur, die
met zijn spel ln de onderhoudende film
„De Koning en het Revuemeisje" op slag
bekend werd. Hij treedt hierin op met Joan
Blondell en niet te vergeten Edw. Everett
Horton, een acteur van het „tweede plan",
doch die velen reeds om zijn origineel en
droog humoristisch spel ln andere films be
wonderd zullen hebben. Men ziet hem hier
boven met Gravet ln een der grappige
scènes dezer charmant gespeelde film on
der regie van den bekenden Mervyn Leroy
Deze week gaat hier de première van de
Vlaamsche film „De roem van het regi
ment" met Octave van Aerschot ln één der
hoofdrollen. Het ls een snaaksche film met
tal van kluchtige avonturen onder de regie
van Siegfried Arno, waarvan men ook in
ons land zal genieten. Hierboven een vroo-
lijk viertal, tezamen vereend ln de „petoet"
heid gevat Is. ls slechts Chineesch, en
daardoor zuiverder, edeler bewaard geble
ven in zijn ongereptheid.
In een film als deze is slechts naar zui
ver artistieke Intenties te werk gegaan.
Men wilde het wezen van het boek, niet
den ulterlijken vorm. Men wilde bewijzen,
waartoe het hoogste samengaan van kunst,
in spel en regie, met de laatste vindingen
der techniek ln staat was. Men schuwde
geen moeilijkheden. Een belangrijk frag
ment van het boek. de sprinkhanenplaag,
die de landen van den rijkgeworden boer
Wang teisterde, is niet ,.rret kunst en vlieg
werk" te reallseeren. Men wachtte de
„echte" sprinkhanenplaag af. die Amerika
telkens weer teistert en men verfilmde, met
de acteurs erbij, een der ontzettendste en
voor hen, die het nimmer zagen, ongeloo-
felijkste gebeurtenissen in beeld en geluid:
het aanzwel-men van milliarden en milliar-
den sprinkhanen, die de landen als een
voorbijvliegende pest kaalvreten en zich
aan de vechtende menschen en dieren
schijnen vast te hechten. Men schiep het
oorspronkelijkste stuk film, dat ooit ge
maakt werd: een der catastrophen van de
natuur, die slechts met de aardbeving van
San Francisco in de gelijknamige film te
vergelijken is.
In deze zeer Interessante film worden,
de hoofdrollen gespeeld door Luise Rainer
er, Paul Munl, die reeds zulk een groote
bekendheid verworven. Zij zal binnenkort
ook ln. onze stad te zien zijn.