STEGE MANS WEK DE GAL IN UW LEVER OP QüO^'* LEIDSCH DAGBLAD - Tweede Blad Woensdag 20 October 1937 Zonderlinge bezoekers op Boeroe De Hinolung heeft vele wenschen Brieven uit de Molukken Beb Vuyk. naam als waarborg op het loodje KtJiï RADIO VRAGENRUBRIEK AGENDA e wonen nog maar kort op Boeroe, of er komen bezoekers I' van allerlei kleur en allerlei slag. Er zijn deftige Arabieren met el lenlange namen en geweldige tulban den op; Chineesche handelaren, een te wijd jasje slobberend om hun mager opiumlichaam; oude kampongvrouw tjes, die vroeger bij mijn schoonmoe der gewerkt hebben, door haar gehol pen zijn met een moeilijke bevalling en in zware ziekten en daar nu nog van vertellen, terwijl ze zoete koffie slur pen en inlandsche koekjes eten, die ik met het oog op het groot? aantal be zoekers in een flinke hoeveelheid heb 1 laten bakken. De Mohammedaansche vrouwen dragen korte gekleurde kabaja's en gebatikte sa rongs. De Christenvrouwen hebben kaba ja's, die hun tot de knie reiken en zulke lange mouwen hebben, dat een gedeelte als een manchet om wordt geslagen. Van de deftige menschen, de vrouwen van mantris (opzichters) en goerroes (onderwijzers) is de kabaja wit; van de gewone menschen lipht gekleurd met een klein tipje of bloe metje. Er zijn speciale mannen- en vrou wen patroontjes en patronen voor Chris tenen en Mohammedanen. Lang voor Nam- door lea de plaats van de bestuursvesti- ging was, woon den mijn schoon ouders al op de tandjong. Daar door werden zij de toevlucht voor de bevolking in alle- moeilijke kwesties. Zij kwa men overal, waar een kind werd --geboren, waar iemand stierf, op iedere bruiioft. en iedere begrafenis. Er was nog geen dokter, maar ook geen mantri (verpleger). Bij hen kwa men ze met den geslagene na afloop van een bloedige vechtpartij met oude verwaar loosde wonden, met overvoede schreiende baby's, maar ook met erfeniskwesties; met grondzaken, om geld te leenen en een drei gend kastekort te dekken en om 't nooit terug te betalen. Bapa Kapitein i7ader Kapitein) en toean tandjong (mijnheer van de tand jong) noemden zij hem en mijn man spre ken ze aan met zijn ouden kindernaam; sinjo (Jongeheer) en ook mij noemen ze nonni (jongejuffrouw!. En nu nog na ja ren is die naam gebleven. We zijn nog steeds de Sinjo en Nonni Tandjong en zul len het wel ons heele leven blijven. Tot Ambon toe zijn die namen doorgedron gen. Werd mijn man niet bij een bezoek op het Bestuurskantoor te Ambon bij den assistent-resident als Sinjo Tandjong aan gekondigd door diens oppasser? andere politieke reden, voor het niet te spreken en een van de andere Alfoeren is zijn tolk. Jaren geleden was mijn schoonvader in het Wai Apoe-gebied aan de andere zijde van de baai gaan jagen en had op die Jacht- tochten kennis gemaakt met den voorgan ger van deze Hinolung. En ln de lange avon den na de jacht had de oude Alfoer hem veel verteld over zijn volk, over gebruiken en gewoonten en ook over de oude ge schiedenis van vóór de Compagnie. Later wist mijn schoonvader bij het bestuur te bewerken, dat de Hinolung van Keboelain werd aangesteld als Kapala Zoar, dorps- of liever gezegd stamhoofd, waarbij hij wel onder de radja van Kajill bleef, maar toch als oud adatshoofd een zekere officieele functie kreeg. Zijn heele leven is die oude Hinolung daar dankbaar voor gebleven en hoewel reeds een oud man, sprak hij toch mijn schoonvader met Bapa (vader) aan en schonk hem de foed Fadid, een berg ach ter Ketjpelain. Een practische zakenman zou uit deze verhouding onmiddellijk voordeel geslagen hebben. Met de toestemming van het voornaamste stamhoofd is het niet moeilijk om een dammarconcessie te krij gen. De Alfoeren zijn echte wilden, schuw als dieren, maar hij had hun volle vertrou wen en omdat hij beter vriend was dan handelaar, aanvaardde hij het geschenk, zonder de papieren in orde te brengen. La ter ging hij heen van Boeroe. een ziek en bijna beroofd man, maar aan den zoon, die uiterlijk en naar karakter het meest op hem geleek, worden de oude geschiedenissen op nieuw verteld. Ook de hoofden komen op bezoek. De radja van Liali en die van Lisela en de Hinolung van Keboelain. De radja's zijn de officieele inlandsche bestuursambtena ren, de Hinolung is het eigenlijke adats hoofd. Toen de Compagnie bezit nam van Boeroe, was Boeroe een soort kolonie van Ternate. De sultan van Ternate had er zeven stedehouders. Zeven Mohammedanen die van de heidensche bevolking belasting inden en schatting hieven voor den sultan. Zooals altijd liet de Compagnie de zaak zooveel mogelijk als ze was. en beschouwde deze zeven stedehouders ais de hoofden der bevolking, hoewel ze eigenlijk vreemdelin gen waren naar afkomst en geloof. Zooals het toen was, is het gebleven, 300 Jaren lang. Langs de Noordkust vermeng den de Alfoeren zich met de van elders gekomen avonturiers. Binoekoes, Soelanee- zen en werden Mohammedaan, Aan de Zuidkust, waar de Utrechtsche Zending werkt, gingen velen naar het Christendom over. Ivfaar in Centraal Boeroe in de bergen rond het Ranameer, wonen de Hindoes, de heidenen en hoewel behoorend tot verschil lende regentschappen, hebben de regenten daar in adatszaken niet den geringsten in vloed. Trouwens, in geen enkel opzicht kunnen de radja's, zooals de regenten van Boeroe heeten, vergeleken worden met de regenten van Java. Niet wat invloed be treft. maar zeker ook niet wat beschaving en ontwikkeling aangaat. Een stukje rottan als brief. De Hinolung van Keboelain komt eerst eenige weken later. Wel stuurt hij ons da delijk nadat hij bericht van onze aankomst heeft ontvangen, een brief. Het is een stuk je rottan, waarin achttien knoopen gelegd zijn. Nu is 't de bedoeling, dat wij iederen dag een knoop uit de rottan zullen los maken en den dag, dat de rottan geheel losgeknoopt is, kunnen wij hem verwachten. Over het algemeen hebben de Alfoeren weinig begrip van dag of tijd, maar Hindji verzekert ons, dat hij den beloofden dag zal komen. En zoo sturen we den achttienden dag de prauw naar den overkant van de baai om den grooten man af te halen, want de Al foeren zijn een bergvolk en bezitten geen prauwen. Ik heb voor een grooten pot met koffie gezorgd en wadji, kleefrijst, gekookt met klappermelk en roode suiker, op een nat bord uitgestreken en daarna in punten gesneden. In pyamabroek op visite. De prauw komt tegen den middag aan. De Hinolung zit achterin, een lange man met, één oog, naakt op een vies broekje na. Uit de prauw loopt hij dadelijk op een drafje naar de goedang iloods) toe endaar achter de deur verkleedt hij zich snel in zijn staatsie-gewaad, een gestreepten pya mabroek. waarvan de broeksband samen geknoopt, tot op zijn knieën valt, een wit jasje met witte knoopen en een oranje en rood gestreepte gordel, eenige malen om het lijf gewonden. Daarna heeft de be groeting plaats. De Hinolung spreekt geen Maleisch, of geeft, misschien om een of Inlanders waardeeren de beschaving. En nu hebben we kennis gemaakt en zit ten in de voorgalerij. De Hinolung, mijn man en ik op stoelen; achter mijn man staat Hindji. achter de Hinolung de Alfoer- sche tolk. We vragen naar eikaars welstand en naar den welstand van familie en kin deren. We vragen naar het jachtsucces. We bedanken voor het cadeau, een mandje met toetoepola. sagobroodjes niet in een steenen vorm, maar in groene versche bamboes ge bakken, zoodat de sago een bijsmaak kreeg, een blik met katjang (olienoten) en in een bamboekrat twee levende biggen. De Hinolung prijst den ouden en klaagt over den nieuwen tijd. De dammar noch rottan uit zijn bisschen hebben waarde; atap en gaba gaba, een bijverdienste van de vrouwen, brengen nauwelijks geld in en de laatste jaren hebben zij het gebruik van geld leeren kennen. Vroeger leefden zij hun eigen leven, ze joegen de herten en varkens met hun lange speren, maakten lans-vallen langs het wildpad en kleedden zich ln ge- klopten boombast. Maar toen de dammar hoog stond, zijn ze gewoon geraakt aan vele dlngen, die ze vroeger niet kenden, sarongs, broeken en hoofddoeken, emaillepannen en steenen borden. Vroeger waren een roode lendelap en wat zout het eenige, wat ze van de be schaving waardeerden. Nu zijn hun ver langens en behoeften toegenomen, petro leum, zeep. suiker en koffie en de katoen tjes van Japan. Daarom zijn ze begonnen om van het heuvelterrein achter hun kam pong het kajoepo^tihblad te stoken. Het is een soort werk. dat niet met hun aard strookt. Wanneer het kajoepoetihblad ge plukt is en op een hoop gegooid om twee dagen te fermenteeren, moet dit blad dan toch op een bepaalden dag worden afge- stookt en de Alfoer is niet gewend iets op een bepaalden dag te doen. Hij jaagt op hei-ten en zwijnen in de heuvels, hij klopt sago in het bosch langs de Wai Apoe, de groote rivier, hij wrikt hier en daar ln het slordig schoongemaakte veld met een ijze ren staaf den grond open en laat eenige maïskorrels ln de opening glijden; hij ont bladert het sagoblad en droogt de nerf, terwijl de vrouwen van het blad atap naaien. Hij is een vrij mensch en werkt alleen als hij zin heeft. En nu gebeurt het nogal eens, dat het geplukte kajoepoetih blad rot in de bloeboer ibak). of dat hij snel en slordig het blad tot olie stookt, om dat de zon schijnt op de hellingen, aan de andere zijde, waar zijn broers op het groote mannetjeshert jagen. En dan Is er de Chineesch. Die steeds aandringt op betaling, hen opzoekt in de kampong, hen achtervolgt tot op de plaat sen, waar ze sago kloppen ln het bosch Toen ze voor het eerst gingen stoken, heb ben ze zelf het primitieve destilleertoestel gebouwd, de beide houten vaten (het stookvat met den gietijzeren bodem en het kookvat). Ze hebben van riviersteenen en klei de oven gebouwd waar het stookvat in past en waar het vuur in gestookt wordt. Maar voor het koellichaam, den koperen kapalaketel bezaten ze geen geld en de Chinees heeft hun die op voorschot ge leverd voor f. 40, 100 flesschen kajoepoetih- olie. En nu moéten de Jonge mannen, die liever jagen of door het bosch zwerven stoken om 100 flesschen kajoepoetih-olie te leveren. Er is veel blad achter Keboelain, eigen lijk zouden er nog meer ketels geplaatst kunnen worden. Tegen hoeveel zou de Sinjo Tandjong de kapalaketels kunnen leveren? We beraadslaagden. Een kapalaketel kost f. 20 bij den koperslager. We worden het eens Voor zestig flesschen kajoepoe tih-olie (a 40 cent per stuk) kan de Hi nolung den kapalaketel krijgen, te betalen in maandelijksche termijnen van vijf flesschen. Hoeveel jonge mannen heeft de Hinolung in zijn kampong? Tien 4 twaalf. Dan kunnen die vele dagen jagen en hebben nog veel tijd om het blad te plukken en den ketel te stoken. Iedere maand zullen de jongens de vijf flesschen olie op de tandjong brengen en wat ze meer stoken dan vijf flesschen zullen ze ook meebrengen en daar krijgen ze con tant 40 cent voor. De tolk vertaalt het. De Hinolung stemt toe, maar een heelen tijd daarna, als we aan ons vierde kopje koffie bezig zijn en de Hinolung zijn achtste stuk koek verorbert .zegt hij ineens: „Hoeveel maanden heeft het jaar?" Opnieuw wordt alles hem geduldig uit gelegd. Iets schijnt hem te hinderen. Hij schuift heen en weer tegen de rottan stoelleuning, neemt een blad en pinang- noot uit zijn gordel en schudt uit een uitgeholde fleschvormige kalebas een weinig kalk er op. Hij ls een lange man, maar goed gebouwd, met breede schou ders. Zijn gezicht met den korten punt baard heeft iets sluws en gelijkertijd iets heel kinderlijks. Zijn linkeroog is toege slagen ln een oud gevecht; met het rech ter ziet hij pienter en achterdochtig om zich heen. Moeilijke oogenblikken. Marmot, mijn kleine hond, komt bin nen en springt kwispelend over onze voeten. De Hinolung pakt hem op, krab belt hem in de dikke vacht en geeft te kennen, dat hij dit hondje mee wil nemen. Mijn man weet hem na eenlgen tijd te beduiden, dat deze kleine hond mijn spe ciale lieveling is, maar dat hij straks een keuze mag doen uit een van onze jacht honden. Slechts half tevreden zet de Alfoer het hondje weer neer. Even later valt zijn oog op een gebatikt muurkleed en weer spreekt hij zijn wensch uit dit te bezitten. Mijn man haast zich te zeggen, dat we dit onmogelijk kunnen afstaan, daar deze kaïn een poesaka (heilig erfstuk) is. Het wordt mij wel een beetje benauwd. Hoe zullen we telkens een ander excuus verzinnen om zijn wenschen te weigeren. Dit onderhoud, woord voor woord door den tolk vertaald, duurt nu al uren. En- geh komt vragen of ik visch wil koopen Dij de Binoekoes. Ik koop hun heelen voor raad, want voor de Alfoeren, menschen uit de bergen, ls visch een geweldige tractatie. De Hinolung roept een paar Jongens, die de visch ln ontvangst nemen en er mee verdwijnen naar het achtererf Al te lang vertrouwt hij ze er toch ook niet mee; na nog eenige treuzelige vra gen staat hij op. Dien avond hebben we nog een formee- len opstand op het erf. De Binoekoe- reesche visschers weigeren met de Al foeren ln één huls te slapen en komen bij Hindji hun beklag indienen. Ze komen met veel uitweidingen, waar niet veel van te begrijpen is. maar ln werkelijkheid zijn ze doodsbenauwd. De Alfoeren moeten maar in de Kampong gaan slapen. Maar de Alfoeren zijn onze gasten en moeten op de Tandjong slapen. Tenslotte wor den we het met elkaar eens. De Binoe koes zullen ln het eene huls slapen, de Alfoeren in het andere en Lagolo, een Binoekoe, wiens jongere zuster met een Alfoer getrouwd ls, zal bij de Alfoeren blijven. Die regeling bij ft vier nachten van kracht. Dan vertrekken de Alfoeren en we geven de Hinolung geschenken mee voor zijn vrouw, suiker, zout en koffie, reukzeep en een kleine hond. BEB VUYK. (Nadruk verboden.) Daaraan kent U de échte Geldersche Als er Stegeman op staat, ls dat voor U de garantie dat het heerlijke en pikante, iijn ge kruide rookworst is, met een zeer aparten, zachten rook- smaak. Er is verschil tusschen rookworst en rookworst. Het is beslist de moeite waard, daar even op te letten. Stegeman's Geldersche is iets bijzonders). ln winkels met ons raambiljet 9579 (Ingez. Med.) Overzicht onzer belangrijkste Veemarkten. Alhoewel het er niet naar uitziet dat zich dit najaar een drukke herfsthandel zal ontwikkelen, valt het toch op dat er de laatste dagen in den veehandel weer iets meer leven ls gekomen. De slachtveemark- ten die over het algemeen weer een Iets vlotter verloop hadden, met eenige verhoo ging van prijzen, gaven hierbij den toon aan. In de Zuidelijke provincies en ook in Utrecht en Zuid-Holland schijnt het mond en klauwzeer Iets te wijken, zoodat vele boerenbedrijven door het kwaadste heen zijn. Men durft dan ook wat te koopen. Het bezoek aan de gebruiksafdeellngen was begin dezer week heel wat drukker. Dit neemt niet weg dat de aanvoeren nog lang niet normaal zijn en op de nu reeds gehouden Jaarmarkten minder dan de helft aangeboden werd dan andere jaren. De Woerdensche jaarmarkt is door het heerschende mond- en klauwzeer uitge steld tot a.s. Woensdag. We verwachten ook daar wat minder aanbod dan gewoon lijk en de prijzen zullen vooral voor goede melkende guste koeien goed zijn. Er wordt n.l. momenteel gezocht naar een koe met vleesch en melk. Deze gingen gisteren te Rotterdam ook vlug weg met oploopende prijzen. Ook ln kalf- en melkkoeien was veel meer handel; ze waren wat duurder, terwijl de pinkossen eveneens vlotter ge plaatst werden. Op de vette kalverenmarkt was een zeer bevredigende prijshoudende stemming. Nuchtere waren bij een wat ruimer aanbod kalmer en ln het algemeen een gulden per stuk lager ln prijs. De wolveemarkt was niet druk bezet en zoodoende konden, ondanks de geringe vraag voor export, de prijzen nog ongeveer gehandhaafd blijven. De varkensmarkt kon ook niet ongunstig worden genoemd De prijzen bleven om en even boven de 30 ct. De prima kwaliteit deed tot 31l/i cent per pond toe. Al met al lijkt het er op dat de slechtste toestand, die door het mond- en klauwzeer in den veehandel was ontstaan voorbij is. VOOR DONDERDAG 21 OCTOBER. H. v. R. te L. De gemeentefondsbelas ting bedraagt resp. f. 5.40 en f. 7.20. E. G. te L. Uw zoon ls blijkbaar aan geslagen naar een zuiver Inkomen van f. 945, zoodat een bedrag van f. 150 ln min dering ls gebracht voor onderhoudsplicht. Reclameeren heeft o. 1. geen zin. W. N. te L. Berekend naar een zuiver inkomen van f. 1121 is becijfering van uw aanslag juist Aftrek voor eerste levensonderhoud kent de wet thans niet meer. Is de dienstbetrekking tijdens uw ziekte blijven bestaan, dan moest u worden aan geslagen naar de verdiensten genoten over het afgeloopen kalenderjaar (1936) plus de uitkeering ziektewet. Werd u vóór 1 Mei ontslagen, dan moest uw Inkomen worden begroot en ls u o.i. te hoog aangeslagen, zoodat u kunt reela- meeren. A. van der W. te L. Wij verwijzen U daarvoor naaf IJdo's Adresboek voor Lel den, dat daarvan een lange rij vermeldt. Alleen staan daarbij de repetitielokalen en -tijden niet aangegeven. A. E. te L. Vragen betreffende de betrouwbaarheid van een vereeniging kun nen wij niet beantwoorden. W. W. H. We raden U aan zoo vlug mogelijk een veeart te raadplegen. S. K. te L. Wendt U tot Maat schappelijk hulpbetoon. Hilversum I, 1875 M. 8 00—9.15 KRO., 10.00 NCRV, 11.00 KRO.. 2.00—12.00 NCRV. 8.009.15 en 10.00 Gram.muziek 10.15 Morgendienst 10.45: Gram.muziek 11.30: Godsdienstig halfuur 12.00: Be richten 12.15: Gram.muziek 12.30: KRO-orkest en gram.platen 2.00: Hand- werkcursus 2.55: Gram.muziek 3.00: Vrouwen^ialfuur 3.30: Gram.muziek 4.00: Bijbellezing 5.00: Handenarbeid voor de jeugd 5.30: Apollo-Trlo 6.30: „Uit het Bagno jde vrijheid tegemoet", cau serie 7.00: 'Berichten 7.15: Journa listiek weekoverzicht 7.45: Reportage .00: Berichten ANP., Herhaling S.O.S.- Berichten 8.15: Collegium Musicum No- viomagense en gram.platen. (Om 9.00: „Voor wie en wat", causerie) 10.00: Be richten ANP. 10.05: Orgelconcert 10.45: Gymnastiekles 11.0012.00: Gr.- platen. Hierna: Schriftlezing. Hilversum II, 301 M. - AVRO-ultzending 8.00: Gram.muziek 10.00: Morgen wijding -r 10.15: Gram.muziek 10.30: Het Omroeporkest en soliste. In de pauze: Declamatie 12.30: Gram.muziek 1.15: Orgelspel en zang 2.00: Voor de Vrouw 2.30: Viool en plano 3.00: Knipcursus 3.45—4.00: Gram.muziek 4.05: Voor zieken en thuiszittenden 4.35: Gram. muziek 4.50: Voor de kinderen 5.30: Het Aeolian-orkest 6.30 Sportpraatje 7.00: Voor de kinderen 7.05: AVRO- Dansorkest 7.30: Engelsche les 8.00: Berichten ANP., Mededeellngen 8.15: Concertgebouw-orkest, Toonkunstkoor en solisten. In de pauze: Interview. 10.30: Gram.muziek 10.45: Reportage Schaak match 11.00: Berichten ANP. Hierna: AVRO-Dansorkest11.4012.00: Gr. muziek. Droitwich, 1500 M. 11.25—11.45 en 12.05: Gram.muziek 12.50: Trocadero- Cinema-orkest 1.352.20: Gram.muziek 3.103.30: Causerie „Things I cannot explain" 3.35: Stedelijk Orkest Bourne mouth en solist 5.05: Causerie voor de vrouw 5.20: Joe Kaye en zijn Band 6.20: Berichten 6.40: „It occurs to me", causerie 7.00: Orgelspel 7.20: BBC- orkest 8.00: Gevarieerd Trafalgar Day Programma 9.00: Actueele causerie 9.20: Berichten 9.40: Het Griller Strijk kwartet 10.20 Korte Kerkdienst 10.40 Het Orchestre Raymonde en solisten 11.35 Bram Martin en zijn BaBnd 11.50 —12.20: Dansmuziek (gr.pl.) Radio-Paris, 1648 M. 7.10, 8.20 en 11.20 Gram.muziek 12.50: Gevarieerd concert en zang 2.20: Gram.muziek 2.50: Zang 3.05 en 4.05: Gram.muziek 7.23: Zang 7i35: Pianovoordracht 7.50: Zang 8.05: Vocaal kwartet 8.50: Na tionaal Orkest 10.50: Gram.muziek. Keulen, 456 M. 5.50: Dresdener orkest 7.50: E. Börschel's orkest 8.50: Gra- mofoonmuziek 9.20: Volksliederencon- cert 11.20: Verzoekconcert 12.35: Concert 1.35: Gevarieerd concert 3 20: Omroepschrammel-ensemble, Keuls Planoduo en soliste 5.20: Solistencon cert 6.30: Dansmuziek (gr.pl.) 7.30: Omroeporkest en solisten 9.50—11.20: Stuttgarter Volksmusik, K. Rehfeld's Boe- renkapel, O. Schulrabe's Balalaika-orkest en solisten. Bruss<#322 en 484 M 322 M.: 12.20 Gram.muziek 12.50: Omroepork 1.30 Omroeporkest en zang 1.50—2.20: Gra- mofoonmuziek 5.20: Salonorkest 6.50 en 7.23: Gram.muziek 8.20: Omroepork 10.30—11.20: Omroepdansorkest. 484 M.: 12.20Gram muziek - 12.50. Kieinorkest 1.50—2.20 en 5.20: C-am.- muziek 6.35: Kieinorkest 7.35: Gra- mofoonmuziek 8.20: Gevarieerd pro gramma 10.3011.20: Gram.muzlek. HEDEN: Gemeente Gods (W. de Zwijgerkerk)Spt, W. v. d. Wonde. 8 uur nam. Nutsgebouw: Ver. „Bellamy". Spr. mr. dr P. IJssel de Schepper. 8 1/4 uur nam. Prediker: Geref. Bond. Spr. ds. I. Kievit van Baarn. 8 uur nam. Stadszaal: LKK. „Voor Allen''. Si pianist W. Andriessen. 8 1/4 uur nam. Donderdag. H. Morschweg 12: Bijbellezing te 8 nu nam. Leger des Heils: Demonstratie-avond da Zondagsschool. 8 uur nam. Nutsgebouw: Psychische séance Spir. Gf. nootschap. 8'/< uur nam. Vrüdag. Rehoboth: Ned. Herv. Radio-omroep. Spr. ds. J. de Wit en ds. J. W. Groot r zerink. 8 uur nam. Volksgebouw: Oprichting zwemgroep N.A.S.B. 8 uur nam. DAGELIJKS Lakenhal (tot 24 October): Tentoonstel, ling van schilderijen van M. Wiegman. U uur voorm.4 uur nam. 's Zondags 1-4 nam. DIVERSEN: 's Woensdags: Inst. v. Praeventieve Ge. necskunde. Medisch Opvoedkundig Bureau. Boerhaavestraat 21. Van half drie tot hall vier. 's Donderdags: Inenting tegen dlph- terie, half vier nam. precies. 's Woensdags: Inst. v. Praeventieve Ge. neeskunde. Consultatiebur. v. Aleoholistep. 8 uur nam. 's Vrijdags: Inst. v. Praeventieve Ge- neeskunde. Consultatiebureau v. Beroeps- keuze. 45 uur nam. BIOSCOPEN: Luxor-Theater. Stationsweg: 8 uur nam. „Raskolnikov" Woensdag-, Donderdag-, en Slaterdag- middag 2 uur - Zondag van 27 uur doorL voorstelling en 8 uur nam. Trianon-Theater, Breestr. 31. 8 uur nam, „De ondergang van de „William Brown". Woensdag- en Zaterdagnam. 2 uur. Zondag van 2 tot 7 uur doorloopende voorstelling, Ltdo-Theater, Steenstr. 39: 8.15 uur nam, „Zevende hemel". Woensdag- en Zaterdagnam. 2,30 uur, Zondag doorl, voorstelling 27 u. en 8,15 u. Het Nieuwe Roxy-Theater. Haarl. str, 7 „Leve de vloot". Iederen middag 2,30 u. 's Avonds om 7 en 0.15 uur. Zondag vanaf 2 uur. Zaterdag Zondag en Woensdag 2 u. Jeugdvoorstellinc Casino-Theater. Hoogewoerd 49. 8 u. nam. „Waar bllift onze beschaving?" Zondag van 4 tot 7 en van 8 tot 11 uur. Woensdag en Zaterdagnam. te 2Vt uur. Katwijk aan Zee (Nova Bioscoop): „Ge brandmerkt". 8 uur nam. Vrijdag. Rehoboth: Ned. Herv. Radio-omroep, 8 uur nam. Maandag. Stadszaal: Wiener Sangerknaben, 8'/i u. nam. De apotheek Hooigracht 48 is dag en nacht geopend voor leden v. h. ziekenfonds „Tot Hulp der Menschheid" echter van nam. 8 uur tot v.m. 8 uur alleen voor spoedrecepten. De avond-, nacht- en Zondagsdienst der apotheken wordt vgn Zaterdag 16 t.m, Vrij dag 22 October a.s. waargenomen door ds apotheken P. du Crolx, Rapenburg 9, TeL 807 en J. Doedens, Wilhelminapark 5, Oegstgeest, Tel. 274. én U zult 's morgens „kiplekker*- uit bed springen. Eiken dag moet uw lever een liter gal in de In gewanden doen vloeien. Wanneer de galafachelding onvoldoende Is. wordt Uw voedsel niet verteerd, het bederft. Er vormen zich gassen ln Uw lichaam, u raakt verstopt. Uw organisme wordt vergiftigd en U wordt humeurig en loom. U ziet alles De meeste laxeermiddelen zijn slechts lapmid delen een geforceerde stoelgang neemt de oor zaak niet weg. Maar CARTER'S LEVERPILLETJES zullen zor gen voor de vrije toevoer van gal, waardoor U weer geheel herstelt. Een plantaardig, zacht, onover troffen middel om de gal te doen vloeien. Elscht Carter's Leverpilletjes, verkrijgbaar MJ apothekers en drogisten ln flacons van 0.75. 2412 angez. Med.) Deutschlandsender, 1571 M. 6.30: Het Omroepkleinorkest en solisten 7.35: Ra- óiotooneel met muziek 8.20: Berichten 8.35: Populair programma 9.20: Be richten 9.50: Kwartetconcert 10.05: Weerbericht 10.2011.20: Operamuziek (gr.pl.). GEM. RADIO-DISTRIBUTIEBEDRIJF E* DE R. O V. RADIO-CENTRALE. Voor Donderdag 21 October. lste programma: Iederen dag van 8—21 uur: Avro, Vara, enz. 2de programma: Iederen dag van 8—21 uur: Kro Ncrv. enz. 3de programma: 8.00 Keulen - 10.35 P'" rijs R. - 12.35 Keulen - 13.20 Brussel VI. 14.20 Parijs R. - 15.20 Diversen - 15.35 Lon don Reg. - 17.20 Brussel Fr - 17.50 Mota'a of div. - 18.35 Brussel Fr. - 19.20 Beromun- ster of div. - 20.30 Weenen of div. - 2J-ri London Reg. - 22.20 Brussel VI. - Brussel Fr. - 23.20 Diversen. 4de programma: 8.00 Brussel VI - Diversen - 10.35 London Reg. - 12.50 Droj|] wich - 14.20 London Reg. - 15.35 Droii- w.ch - 18.20 Diversen - 18 40 Droilwrip 20.20 Gram. muz. G.R.D. - 22.00 Droitwica Wijzigingen voorbehouden. 2-2

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1937 | | pagina 6