Waar de Vrouw belang in stelt Kunt U goed luisteren? 78ste Jaargang LE1DSCH D&GBiis), Donderdag 3d September 1937 Vierde Biad No. 23778 RADOX Een werkkamp voor dienstmeisjes Reformhuis LIGTHART Voor handige vingers Voor het MENU AARDAPPELEN direct besteld bij VUASVEUD DE KLEINE CAPES DONKERSTEEG 1 Bloemen —mamg Eet internaat aan den Zijlweg to Haarlem voedt op tot .vreugdevol dienen". Een helder en vroolijk gezang klinkt uit een der groote huizen aan den Zijlweg te Haarlem: het werkkamp voor meisjes, daar gehouden van 27 Augustus tot 10 Sept., begint den dag met een lied Wat dit „werkkamp" nu weer is en wil? Laat ik even iets vertellen ter oriënteering. Evenals de drlemaandelijksche huishoude lijke cursussen, die op deze plaats gehou den worden, gaat het werkkamp uit van de Centrale voor werkloozenzorg, gesticht op initiatief van den Raad van Nederl. Kerken voor Practlsch Christendom: te Utrecht. Die opleidingscursussen in huis- houdeiijken arbeid, voor dienstmeisjes en hulpen in de huishouding dus, kent u na tuurlijk reeds lang, Ze waren indertijd, toen de regeeringsmaatregelen tot „af vloeiing" van de Duitsche arbeidskrachten uit ons land pas afgekomen waren, een lo gisch gevolg hiervan. De Duitsche meisjes verdwenen. Vele huisvrouwen betreurden dit, anderen had den, als 't mogelijk was, liever een Hol- landsch dienstmeisje. Maar't was niet mogelijk, wat de goede Hollandsche meis jes ontbraken nagenoeg, het beroep van dienstbode was nu eenmaal hier min of meer in discrediet. do fabrieken eiscliten hun deel, een leeuwendeel! van de vrouwelijke jeugd op en zoo ontstond dc veelbejammcrde dienstbodennood. 't Gevolg wks natuurlijk, dat er middelen beraamd werden om hieraan tegemoet te komen en wel in de eerste plaats om den tegenzin van het Hollandsche meisje tegen 't werk in de hulshouding zooveel mogelijk op to heffen. „Onbekend maakt onbemind" luidt een kernachtig spreekwoord, dat speciaal op deze tegenzinkwestie van toepassing ls. De meisjes kennen, wanneer ze zóó van de schoolbanken komen en de fabriek met haar betrekkelijke vrijheid en hoogere loo- uen begint te lokken, het werk in de huis houding niet. Ze weten niet wat er komt kijken, ze zien op tegen den onvermijdelij- ken leertijd in het eerste dienstje, tegen de standjes en strubbelingen, die daarbij wel licht te pas komen, en vooral dit ls be langrijk' ze weten ook niet, welk een ontzaglijke voldoening het zoo bij uitstek „levende" werk in een gezin, het dienen in den besten zin des woords, kan meebrengen Daarom was het inrichten van driemaan- delijksche cursussen met einddiploma, waarin den meisjes zoo 't een en ander van de huishouding werd bijgebracht, een uit stekende gedachte. Er zijn externe en interne cursussen: de laatste worden gegeven in de drie inter naten: een neutraal te Arnhem, dat on langs geopend werd. een katholiek te Bou- vlgne, een Christelijk te Haarlem. En dit laatste internaat nu. dat 't vorig Jaar half September zijn werk begon en reeds 120 meisjes heeft opgeleid, waarna ze dan na minstens drie maanden in een betrekking te hebben gewerkt, het diploma kunnen ontvangen, kwam op de gedachte, een deel van den vacantietijd te benutten door de instelling van een veertiendaagse!! werkkamp. Een nieuw middel dus om den tegenzin te overwinnen en geoordeeld naar den indruk, die dit „kanro" op ons maakte een probaat middel. Hier komen vogels van diverse pluimage, zoo vertelt mij de directrice, mei. E. Boeke. die me be reidwillig het gebouw rondleidt. Meisjes, die er wel eens over gedacht hebben dienst bode te worden, maar nog niet recht weten of ze zich in een betrekking zullen tlvuls- voelen en die nu hier zooeens komen om de kat uit den boom te kijken. Meisjes, die thuis een zwaar en zorgelijk leven hebben en 't nu heerlijk vinden om er eens veertien dagen heelemaal uit te zijn en tevens iets nuttigs te leeren. Een fröbelschoolonder - wijzeresje, dat buiten betrekking is en haar huishoudelijke bekwaamheden eens.wil op- frisschen: een jonge vrouw, die hulp in de huishouding wil worden. En hier in het „kamp" leeren ze zich oriënteeren op 't gebied van het huishoude lijk werk. leeren ook het mooie ervan zien. Ze maken dan haar keus ende direc trice kijkt ook eens goed uit, welke meisjes ln aanmerking komen voor den drlemaan- delijkschen cursus die half September weer is begonnen. En zoo ls het kamp een pret tige voorbereiding. Wat ze er doen zoo'n heelen dag? Een uitgebreid programma ligt voor me. maar ik geef er de voorkeur aan, zelf een paar lessen bij te wonen. En zoo schaar lk me eerst bij de zangeressen, die vol enthou siasme en toewijding de eenvoudige wijs jes van „Blijde stemmen" instudeeren Het Ontbijt en 't bedden opmaken zijn nu 't is negen uur reeds achter den rug. Na de zangles worden we dan door een leerares ingewijd in de geheimen van allerlei vloe ren en vloerbedekkingen, van parket, tot gewoon geverfd", van tegels, graniet en leeren hoe de bodem onder onze voeten moet worden behandeld om steeds een lust voor het oog te zijn. En daarna dit is een gewichtig tijdstip van den dag! wordt de corvee verdeeld: een groepje meisjes gaat slaapkamers doen, een andere groep trappen schoonmaken, een paar gaan den „buitenboel" verzorgen, weer anderen vloeren wrijven. En met al die vlijtige handen spreekt het vanzelf dat het in- en exterieur van hot internaat steeds blinkt als een spiegel en geurt naar allerlei soor ten zeen en boenwas. En ai dit werk gaat met lustig gezang gepaard, zoociat de bezoeker hier althans van der, veelbesproken tegenzin niet veel te zien krijgt. Weer een andere groep heeft intusschen kookles in de huishoudschool, waar we vervolgens een kijkje nemen. Een groot lokaal is bespikkeld met kleine pan netjes. waarin vleeseh en andijvie staan te pruttelen. Ook hier groote belangstelling en leergierigheid. Er. bij de andere lessen is dit volgens mei. Boeke precies 't zelfde. Het programma is uitgebreid en natuur- Goed luisteren is 'n kunst, die maar wei nigen verstaan. Zou ze wel ooit aangeboren zijn? Aangeleerd kan ze zeker worden; zij, die op 't standpunt staan, dat we op de wereld zijn om elkaar te helpen, zullen het gemakkelijker leeren dan de pur-sang egoïs ten. Want ls niet 'n eerste voorwaarde voor goed luisteren het zich verplaatsen in de gedachtengang van den ander en is dit Weer niet 'n klein deel van de „liefde tot de men- schen"? Al ln onze prille Jeugd wordt ons geleerd, dat we niet alle chocolaadjes zelf mogen opeten, maar ook wat voor 'n ander moeten overhebben, en later wordt ons op velerlei manleren voorgehouden, dat altruïs me een van de schoonste deugden is en dat daarbij behoort: jezelf weg te cijferen. Dit laatste schijnt niet door iedereen beschouwd te worden als onmisbaar voor de juiste naastenliefde, zoodat: „Jezelf niet ln 'n hoekje laten duwen" en „niet over je laten loopen" raadgevingen zijn, die graag als paedagoglsch tegenwicht worden toege diend voor 'n teveel aan altruïsme. Waar zou het heen moeten, nietwaar, als ieder een zichzelf wegcijferde? Er zou niets van 't gewichtige menschdom overblijven! Daar is evenwel niet veel kans op, want in den grond van z'n hart vindt ieder zichzelf toch eigenlijk het belangrijkst op de wereld en we kunnen nóg zooveel voor 'n ander over hebben. hem de gemakkelijkste stoel toe schuiven, hem laten deelen in het beste van ons materieel bezit: dat blijven tastbare dingen. Tegelijkertijd kunnen we, wat ons gedachtenleven betreft, ons zoo volop met onszelf bezig houden, zoo op en top egoïst zijn, dat we ervan zouden schrikken, als we die gedachten concreet voor ons zouden zien staan. Maar ja, op dat abstracte gebied zien „de menschen" ons niet zoo en kunnen we gemakkelijker zelfzuchtig zijn. Aange boren „gezond egoïsme"? zooals wel eens beweerd wordt. Toch zal niemand ont kennen, dat we als mensch 'n trapje hooger staan, wanneer we, met uitschakeling van onszelf, goed kunnen luisteren, niet maar zoo met halve belangstelling en met 'n half oor, zelfs niet alleen met beide ooren, maar met ons heele wezen naar wat 'n mede- mensch ons wil toevertrouwen. Maar hoe- velen, of liever hoe weinigen, bezitten deze schoone eigenschap? Trouwens, we behoe ven het nog niet eens over deze verheven vorm van luisteren te hebbenhoe weinigen verstaan zelfs maar de kunst van 't een voudige technische luisteren naar 'n op dracht, 'n verzoek. Het simpelweg in wer king stellen van het gehoororgaan, het ln zich opnemen van wat door anderen gezegd wordt, schijnt voor velen al 'n moeilijke op gave te zijn, getuige de zeer verbreide ge woonte om. soms nog vóór de zin goed en wel geëindigd is, te vragen: „Wat zegt u?" Ik las onlangs de niet onaardige bewering, dat iemands geestelijke standing o.a. geken schetst wordt door het meerdere of mindere gebruik van dit „wat zegt u?" Dat kinderen vaak onvoldoende luisteren en dan naar den bekenden weg vragen, is in aanmerking genomen de geweldige hoeveel heid nieuwe indrukken, die tegelijkertijd op hen aanstormen, nog te begrijpen, hoewel niet goed te praten. Ze te gewennen zich met één ding tegelijk bezig te houden is dan ook niet minder dan 'n weldaad voor hun heele leven. Overigens schijnt het 'n klacht te zijn van velen, die met leiding, in welken vorm ook, belast zijn, dat ook vele volwas senen nog niet de eerste beginselen van het „Technische" luisteren onder de knie heb ben. Ze hooren wel, maar „hooren" Is nog niet luisteren". Raakt het menschdom op dit punt afge stompt door 't geroezemoes van onze ge jaagde maatschappij? 't Zou niet te ver wonderen zijn, dat onze gehoorzenuwen in kwaliteit achteruit gingen, nu ze 't zoo zwaar te verantwoorden hebben door de overbelasting met radio-, claxon- en motor- gebrul: of liever: ons gehoorapparaat zou 't misschien nog wel aan kunnen, maar onze arme hersenen moeten voor de verwerking zorgen, wil de geluldslndruk resultaat heb ben. Wie geeft ze ongelijk, als ze het teveel aan geraas aan zich voorbij laten gaan? En allicht zijn daarbij ook wel eens dingen, die Ize eingenlijk wél moesten opnemen. Is 't daarom voor onze gepijnigde gehoorzenu wen en hersenen niet 'n weldaad, zelfs 'n medicijn, als we nog de kunst verstaan te luisteren naar de geluiden van de natuur, 't gesuis van den wind door de boomen, het kalmeerer.de doffe aanrollen .van de golven maar dan zonder badplaats-gekwetter om ons heen zelfs te luisteren naar de stilte? Hoevelen van onze generatie zouden die rustgevende sensatie nog kennen? Montessori nam in haar opvoedingssy steem zoo nu en dan terugkeerende momen ten van voorgeschreven stilzwijgen op, voor geschreven door 't zeggen of opschrijven van 't woord „silentia", waarna als spei de kinderen zoo stil mogelijk moeten zijn. Ze wilde daarmee den grondslag leggen voor de weldadige gewoonte om ons zoo nu en dan eens geheel los te maken van de om geving en in onszelf te schouwen, te luiste ren naar ons eigen innerlijk. Wat ook al weer voor veel menschen 'n moeilijke op gave is. En niet alleen ons eigen binnenste dat is niet altijd zoo belangrijk maar alles om ons heen spreekt z'n eigen taal, als maar „de ziele luistert", zooals Gezelle dichtte. Hebt u nooit ondervonden, dat de sfeer in een huis tot u spreekt, of 'n voorwerp waar u zeer aan gehecht ls? Wie dit innerlijk luisteren kent. zal ook gemakkelijker naar z'n medemensch luiste ren, als die behoefte heeft zich eens uit te spreken; en dat heeft ieder op z'n beurt wel eens noodig. Maar tegenover hoeveel men schen kunnen we ons uitspreken? Niet leder die ons sympathiek is, kan luisteren naar wat we te zeggen hebben en wat meer zegt, kan luisteren naar wat we niet uitspre ken. Wie aan 'n half woord genoeg heeft en aanvoelt waar 't om gaat, heeft het wel ver gebracht in de kunst van goed te luisteren en van op dat moment zichzelf weg te cijferen. Kinderen realiseeren zich zoo Iets waar schijnlijk nog niet, hoewel soms 'n verwon derlijke opmerkingsgave blijkt uit hun ge zegden; maar wel voelen ze heel sterk aan of „'n groot mensch" maar 'n beetje opper vlakkig luistert en belangstelling veinst door 'n quasi-geïnteresseerd stemgeluid, of dal hij werkelijk belangstelt in de kinderlijke problemen en er zich even ernstig in ver diept als in de gewichtige affaires van de, groote-menschenwereld. Z ij n die werkelijk altijd zooveel gewichtiger? Nog moeilijker is 't luisteren naar de grootere kinderen, omdat die èn door de natuur èn door wat de maatschappij vol conventies al aan hen geschaafd heeft, in een toestand verkeeren, dat ze zich, psy chisch gesproken, willen verschuilen; zich anders voordoen dan. ze zijn, brani-achtig onverschillig doen en misschien in hun diepste binnenste dolgraag zich eens willen uiten. Als er maar geluisterd wordt, zóó dat ze de belangstelling voelen; al mag die dan ook niet worden getoond o, dat vooral niet! Dan sluiten ze zich onmiddellijk weer en de ouders voelen zich verongelijkt: ,,'t Is toch zoo'n raar kind! Je komt er niet ach ter, al doe je nog zoo je best". Maar zou dat „je best doen" niet juist uit den booze zijn? Niet alleen in zoo'n ge val, maar bij alle luisteren? Alleen wie ge duldig wachten kan, heeft kans dat hij 'n goed luisteraar, of wilt u liever „toehoorder" wordt Overigens kunnen we onzen medemen- schen vaak 'n dienst bewijzen door niet alleen met geduld en medeleven naar hen te luisteren, maar soms ook door daarna het vertelde weer te vergeten. Is 't u nooit eens overkomen, dat u, dankbaar 'n goed toehoorder gevonden te hebben, uw hart uitstortte en er later spijt van had? En wat was 't een weldaad, toen met geen woord meer herinnerd werd aan de ver trouwelijke confidentie's! „Kunnen vergeten" ls wel 'n belangrijk onderdeel van „kunnen luisteren". 1 CRITICA. ZONDAG: Dunne vermicellisoep, Kaas soufflé, Gebraden eend. Appelmoes, Aard appelen, Warme tapiocapuading met warme vanillesaus. MAANDAG: Hambroodjes, Kalfsrollade, Postelein, Aaardappelen, Ghocoladevla. DINSDAG: Gebakken aubergines. Koude kalfsrollade, Andijvie, Aardappelen, Ci troenpudding. WOENSDAG: Irish stew, Griesmeelpud ding, Gestoofde kwetsen. DONDERDAGGroentesoep, Rolpens. Ap pelmoes, Aardappelen, Koude vanillerijst. VRIJDAG: Magere tomatensoep, Gebak ken bot. Aardappelen. Botersaus, Kropsla, Beschuit met bessensap. ZATERDAG: Schotel van tomaten, rijst en gebakken uien, Flensjes met appelmoes. TER WEE WEG 84, OEGSTGEEST, TEL. 1610 levert alles voor de Vegetarische en Moderne Keuken. 8429 (Ingez. Med.) EEN VETTE,ONZUIVERE HUID kunt U gemakkelijk verbeteren door het gebruik van Radox. telkens wanneer ge Uw gezicht wascht Bij apothekers en erkende drogisten a F0.90 per pak en f0.15 per klein pakje. Zwart met wit is dit jaar weer bijzonder en vogue. 8438 (Ingez Mcd.) lijk kan uit de groote hoeveelheid leerstof slechts hier en daar een greep worden ge daan. Toch zijn er interessante uurtjes: twee inleidingen over hygiëne, twee lezin gen van mevr. Waardenburg over bij uit stek belangrijke onderwerpen. De titels luiden „Hoe de plaats van de jonge vrouw in de maatschappij sinds 1900 verander de" en „Hoe kan de jonge vrouw tot haar plaats in de maatschappij worden opge voerd?" Naailessen, lessen in handenarbeid, een bijbelkring, praatavonden over diverse onderwerpen o.a. arbeidsvreugde! ontbreken niet, terwijl ook het onderricht ln omgangsvormen een integreerend en succesvol deel van het programma vormt, 't Doet goed. ook in dezën kring te bemer ken. hoe de slapheid en het over-indivl- dualisme, die een vorig tijdperk van jcugd- vorming kenmerkten, langzamerhand plaats maken voor sterker plichtsgevoel cn gemeenschapszin, „Het dienen een vreugde", dat schijnt mij het ongeschreven devies van dit werkkamp te zijn. Wanneer de meisjes ook tijdens den hierop volgenden cursus ln dezen gees? worden geleid en wéér een voornaam punt! wanneer vooral ook de mevrou wen meehelpen, de meisjes „opvangen", voorthelpen, haar een prettig tehuis ge ven. dan kan het niet anders of een der gelijke liefdevolle opleiding moet goede vruchten voortbrengen. Voor de meisjes èn voor onze gezinnen! R. DE RUYTER—v. d. FEER Het satijnen vestje hierbij afgebeeld, wordt opgevroolijkt door een witte ruche, die in de opening aan de voorzijde wordt aangebracht. Wanneer u zéér handige vin gers hebt, kunt u bovendien de ruche af werken met een randje ajour. Het geheel maakt dan een bijzonder fijn effectl VEGETARISCHE MENU'S. 1. Gevulde aubergines, Snij'boonen, Aardappelen, Botersaus, Ananas met va- nillevla. 2. Tomatensoep, Bleekselderij met bruine saus. Aardappelen, Gevulde beschultbollen. 3. Gepocheerde eieren, Spinazie, Pom- mes frites, Griesmeelschotel, Vruchten. 4. Grape fruit, Gebakken brood met roereieren, Aardappelkoekjes, Andijvie, To- matensla, Warme Weenerpudding met warme vanillesaus. Kaassoufflé. Benoodigd: l'/i d.L. melk, 20 gr. bloem, 25 gr. boter, 75 gr. Gruyère kaas, 4 eiwitten, zout, peper. De helft van de kaas raspen, de rest in dobbelsteentjes snijden. Van boter, bloem en melk een dikke saus maken, deze goed door laten koken, dan de geraspte kaas en de dobbelsteentjes kaas er doorroeren. Een gedeelte van het stijfgeslagen eiwit er mee vermengen, dan de rest er zoo luchtig mogelijk doorroeren. De massa dadelijk overdoen in een met boter lngesmeerden hoogen vuurvasten schotel (voor de helft vulleni en deze in een matig warmen oven zetten tot de bovenkant licht bruin is. Deze schotel da delijk opdienen. Warme tapiocapudding. Benoodigd: 'k L. melk, 75 gr. tapioca, 50 gr. suiker, vanille of citroenschil, zout, pa neermeel boter. De tapioca afspoelen en in de melk laten weeken pl.m. 1 uur. Dan roerende met de vanille of citroenschil aan de kook brengen en op een zacht vuur gaar laten koken pl.m. 1 uur. De vanille verwijderen, suiker. 2 eidooiers en 1 ei er doorroeren, de 2 eiwitten stijfgeklopt er luchtig mee ver mengen. De massa overdoen in een bebo terden, en met licht paneermeel bestrooi den, waarmen puddingvorm, en deze 2 uur au bain Marie laten koken. Voor het keeren voorzichtig losmaken en even uit laten dampen. 3 d.L. warme vanillesaus er bij geven. 8769 OUDE JIMGEl 120 Ttu 7W DOEZOrTBCÖT 22 rsi LEIDEN (laccz. Med.) Irish stew (5 a 6 personen) Benoodigd: 1 K.G. lamsvleesch, 1 K.G. aardappelen, 3 uien, peterselie, laurierblad, pl.m. 1 L. water, zout, peper. Het vleeseh in dobbelsteentjes snijden, de aardappelen schillen en in plakjes snijden, de uien snipperen. Onder in de pan of in een vuurvasten schotel een laag vleeseh leggen. Dit bestrooien met wat peper en zout. Hierop aardappelen, dan uien en zoo doorgaan tot alles verwerkt is. Dc bovenste laag moet uit aardappelen be staan. Zooveel kokend water er op schen ken, dat de massa even onderstaat. Het gerecht op een klein vuur of ln den oven met een deksel erop gaar laten worden (pl.m. 2 uur). Peterselie en laurierblad worden tusschen de lagen gelegd. Gebakken aubergines. Benoodigd: 2 a 3 aubergines, peper, zout, paneermeel, frituurvet, eiwit. De aubergines wasschen, het steeltje ver wijderen en in plakken snijden van pl.m. 1 c.M. dikte. Deze met peper en zout be strooien, door eiwit en paneermeel halen cn in heet frituurvet vlug bruin bakken. Dadelijk opdienen nadat ze op grijs paoier uitgelekt zijn, op een vingerdoekje en met peterselie garneeren. Gevulde aubergines. Benoodigd: 3 i i aubergines, 1 uitje, peper zout, 3 i 4 gekookte aardappelen, naar Fransch model vervaardigd van lichte, soepele bontsoorten, ccmpleteeren elke cor recte Japon. - Zij zijn uiterst practisch als bescherming tegen te snelle afkoeling en hoewel bij DE GROOT, DONKERSTEEG 1, volstrekt niet hoog in prijs, een zeer gra cieuze voltooiing van een verzorgd toilet. DE GROOT's sorteering in garneerbont en bontkragen is zeer uitgebreid. - De prijzen zijn ongewoon laag. 8428 Kleermakers, en Naaistersfourniturenhande! (Ingez. Med.) Nog vlammen en stralen ze in den tuin: de goudsbloemen, de veelkleurige dahlia's, de paarse herfstastertjes. Maar hun gloed wordt rijper, en stiller en brozer en straks komt weer het afscheid Dan verdwijnt voor eenige maanden een apart brokje leven uit ons leven: het in nige wezen der bloemen, dat natuurlijk en volmaakt nutteloos in bosch en wei, langs wegen en ln tuinen te bloeien stond. En dan blijven ons alleen de bloemen in de winkels, gekristalliseerde. voornaam- schoone bloeisels waarmee we onze vazen vullen, 't heele jaar door. Maar die niet zoó innig als de natuurkinderen het warme leven van moeder aarde tot ons brengen als een volmaakte gave! Bloemenwat zijn het? Er zijn mannen die er de schouders over ophalen, die de liefde voor bloemen bij andere kln- derachtigheidjes tot „vrouwen- en kinder werk" hebben verklaard. Wat doet het er toe? Er zijn immers ook wel menschen, die bij het aanschouwen van een heerlijken zonsondergang, als hoogste lof uitroepen: ,.'t Lijkt wel geschilderd!" of „Precies een decor!" Menschen in wie de „beschaving" met al zijn beelden en associaties zoo sterk is vastgeroest, dat het simpele schoonheid beleven heel, heel moeilijk geworden is. En toch.... de bloemen in haar weelde en overvloed, in haar zomersclie uitbun digheid, kunnen ons ieder jaar weer die schoonheid doen proeven. Ze dragen ln zich het geheim van haar symbool; het lichtende, bonte gewemel, het sierlijke gladde of behaarde strenge of soepele be weeg van stengels aan boschranden. In weiden en wegen. Geen kweeker peinsde over haar vormen en kleuren, geen mensch tobde over haar geldswaarde. Ze bloeien maar: ze spreken in duizend talen, die één eenige en innige taal toch zijn, van ons aller moeder aarde. Die zich verbergt in duizend namen en toch altijd dezelfde is. Die opbloeit in dui zend vormen, die zingt in duizend wijzen en toch één stem heeft. In haar leven wij allen. Ons allen lacht zij vriendelijk toe, maar de meesten van ons kennen haar niet Slechts wie haar als een kind liefheeft die troost haar geurige koelte, die omvat haar sterkende adem. die drukt zij als een kind aan heur hart. Als wij alleen zijn temidden van de na tuur en blikken in het hart van een bloem, die daar vergeten en verlaten bloeit, zijn wij haar zeer nabij. Dan kunnen wij op eens gelukkig worden, omdat we mét die bloem en mét de aarde één leven in ons voelen. Dan luistert de ziel en houdt voor een oogenblik het streven op. Dan voelen we, misschien zonder het onder woorden te kunnen brengen, maar toch zoo sterk als het leven zelf: Hier is het Leven. Hier is God. R. gehakte peterselie, 2 tomaten, boter of slaolie. De aubergines wasschen, in de lengte doorsnijden en in boter of slaolie in de koekepan zachtjes laten bakken, tot ze zucht zijn. Ze voorzichtig uithollen door met een mes een gedeelte van het vruchtvleesch er uit te snijden, zoodat men een schuitje over heeft. Het uitje snipperen en licht bruin bak ken in wat boter, de fijngemaakte aard appelen en het. binnenste deel der vruch ten, dat ook fijn gehakt is er bij doen en op smaak afmaken met peper en zout. Met dit mengsel de bakjes hoog vullen, ze in een vuurvasten schotel zetten, waarin wat boter gesmolten is. de in plakjes gesneden tomaat er tusschen schikken, en den scho tel pl.m. 15 minuten in een warmen oven zetten. Voor het opdoen fijngehakte peter selie er overheen strooien. N. B. - Inplaats van aardappelen kan me n pl.m. 100 gr. koud rundvleesch ot kalfsvleesch nemen.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1937 | | pagina 13