ïWaar de Vrouw belang in stelt Lentedag in April Blousesen nog eens blouses Voorloopers van het feminisme 78sie Jaargang LEIDHH DAGBLAD, Donderdag 22 April 1937 Denie Blad No. 23641 Kleine wenken voor de huisvrouw Moderne" zeden bij de Toearegs-Jeugd MENU AARDAPPELEN direct besteld bij VLASVELD Een zeer belangrijk practisch kleedingstuk in 1937 ZWARTKOP Niet onze geleerdheid heeft de wereld noodig, maar de zon van ons hart. O die heerlijke Aprildagen, als tusschen gure windvlagen, regen- en hagelbuitjes door. opeens, stralend en sereen, de zon staat te schijnen in geheel nieuwe koes tering. Als de lucht hoog-blauw is en als in den tuin het gekwetter van bedrijvige vogeltjes, het getokketok van kippen zich mengt met schallende kinderstemmen! Zoo'n dag is een gave Gods om diep dankbaar voor te zijn. Dan staat iedere huisvrouw een vol maakt nutteloos kwartiertje tusschen de bloeiende struikjes in haar voortuintje ol op de stoep; dan treuzelen alle keurige dienstmeisjes met het bedden opmaken omdat 't zoo heerlijk is, even bij 't uit slaan van de stofdoeken de zon te voelen koesteren op je rug, je gezicht naar het licht te keeren en dat innig-behagelijke gevoel als van een spinnende poes diep tot ln je hart te voelen doordringen. Dan klingelen de klokken van het carillon als een plechtige feestzang, dan doet de haastigste, door zorgen en besognes uit- geknelde mensch, even z'n best om de diepe rimpels uit zijn voorhoofd vacantie te geven. Lente-vacantie! Dan voelen we 't: haast, haast is de strijd voorbij. Haast geleden al het wintersche ongerief van stuivende kachels af tot krie belende teenen en ruwe handen toe. Even hoeft de mensch zich niet schrap te zet ten, een oogenblik kan hij rusten in.de milde koestering van de oplevende natuur. En met deze ontspanning komt nu eigen lijk pas het besef, hoe we ons den heelen winter door hebben moeten schrapzetten, ons te weer hebben gesteld om óók vroo- iijk te blijven, als de druppels tegen de ruiten kletterden, óók als de griep ons te pakken had, óók als de kinderen de bui tendeur openlieten en de gang decoreer den met modderige voetstappen Er zijn vrouwen die dat kunnen; altijd biijmoeaig zijn, altijd zichzelf gelijk, altijd lévende in den glans van een innerlijke zon. Ze zijn verkwikkend als een lentedag in April. Ze komen soms opeens op ons pad, als ons hart dreigde te verkillen; ze versterken ons en we kunnen weer verder. Ze zijn niet alleen vroolijk in voorspoed, bij fuifjes en pretjes: dat kunnen ook de oppervlakkigen. Ze zijn niet alleen moedig In verdriet en gemis: dat kunnen ook vele ioekende zielen, die juist den scherpen angel der smart noodig hebben om het leven te proeven. Ze zijn als de zon zelf, schijnende over goeden en boozen. Ze spreken geen kwaad van anderen, ze verheffen zich niet op haar eigen zonnig humeur, ze preeken niet en ze vermanen niet. Ze stralen alleen maar kracht en vroolijkheid uit. Zulke vrouwen zijn zeldzaam, en juist daarom zijn we zoo dankbaar als we zoo iemand hebben in onze omgeving. We rus ten uit bij haar, we ontspannen ons van onze vele zorgen ófgebrek aan zorgen, (wat misschien nog erger is). En als we afscheid van haar nemen heb ben we meestal weer een andere, een zon niger visie op ons eigen leven. Konden we allemaal maar zoo zijn! Wa ren maar alle vrouwen in onzen ontzettend moeilijken tijd zulke zonnetjes: hoe zou de wereld er door verlicht worden! Hoe zou den problemen versmelten, strubbelingen verdwijnen, oud zeer worden opgeruimd! Want het is niet waar, dat moeilijkhe den van welken aard ook, in hoofdzaak met het verstand worden overwonnen. Vanuit het hart zijn de uitgangen des levens. Stellen wij, moderne vrouwen, niet al te veel ons hart op non-actief? Redeneeren we niet te veel, wordt onze zonneschijn soms niet al te zeer gedoofd door stroo men van welsprekendheid en „esprit" of wat we hiervoor houden? Vuurwerk, aardig speelgoed, hersengym nastiek, die het gemoed koud laten I 't Is waarlijk niet dat, waarmee we de wereld kunnen dienen. Geleerdheid is er meer dan genoeg, en in denkkracht staan we toch meestal bij de mannen ten ach ter. Ons hart moet meer levend worden en wakker, moet zijn krachten uitzenden op alle gebieden des levens. Geen zakelijk compromis, meer een in nige kameraadschap moet de kern zijn van ons huwelijksleven, geen proefnemingen met paedagogische systemen, maar ope- merkzaamheid en zelfopvoeding de kern van den omgang met onze kinderen; geen eindeloos geredeneer over godsdienstige stelsels en dogma's, doch indien ons deze zegen geschonken is een oprecht en eenvoudig gebedsleven, de kern van onzen godsdienst. Als we zóó trachten te leven, dan zal de zon in ons doorbreken, en dan zullen we verbaasd staan, hoe ge makkelijk allerlei problemen worden op gelost. Als we zóó trachten, enkel maar wat zon te geven in onzen omgang met elkander, dan zullen we pas gaan voelen, hoeveel harten er, verkleumd en vereen zaamd, juist op die zon hebben gewacht. Als op een lentedag in April RHÉMONDA. Behandeling van pelswerk. Bontmantels en -jassen worden door lang liggen dikwijls ietwat onooglijk. Wanneer men met wit bont te doen heeft, kan men dit het beste opfrisschen door het met heet zand af te wrijven in de richting der haren. Daarna klopt men het bont goed uit en borstelt het flink op. steeds in de richting der haren. Gekleurd bontwerk daarentegen wordt gereinigd met zemelen, die eerst worden verwarmd en daarna in het vel ingewre ven. Na eenigen tijd borstelt men de ze melen er weer uit en hangt de mantel of jas in de buitenlucht. Bij een pels die heel nat geworden is, strijkt men eerst met een zachten borstel de haren glad, daarna laat men de pels drogen, doch niet in de nabijheid van haard of kachel. Na het drogen klopt men het bont goed uit en kamt dan de plat gedrukte haren, weer zorgvuldig op. Bont werk mag niet in heete damp worden uit gestoomd, hierdoor zou het ruig en leelijk worden. Een lastige Ia. Van tijd tot tijd hebben we in ons huis tens last met een „onwillige" la van tafel, waschtafel of buffet, die, wanneer we ze half uitgeschoven hebben, er niet verder uit nóch er verder in wil. Men kan dit euvel in de meeste gevallen makkelijk verhelpen door de randen der la degelijk in te wrijven met parketwas. Na deze behandeling heeft de la gewoon lijk geen eigen wil meer. Stofje in 't oog. Heeft een der huisgenooten een stofje of klein splintertje ln 't oog gekregen? Dan moet men er vooral niet direct aan gaan peuteren. Men laat de(n) patiënt eerst het oog zoo wijd mogelijk opensper ren. Er zullen zieh dan vanzelf tranen afscheiden, waarin het stofje wegspoelt. Het drijft naar den ooghoek toe en komt daar te voorschijn, waarop men het ge makkelijk met den zakdoek kan wegvegen. Als dit echter niet gebeurt, moet het oog in ruim water worden gebaad en eerst als dit middeltje ook nog faalt, probeert men voorzichtig het ooglid om te vouwen waarbij de patiënt naar beneden kijkt teneinde het stofje of splintertje te „vangen". Citroensap. De citroenen zijn tegenwoordig duur. Als men slechts een paar druppels ci troensap voor het een of ander noodig heeft, prikt men met een vork eenige gaatjes in de schil en perst op deze ma nier het sap eruit. Men houdt de citroen hierdoor frlsscher dan wanneer men hem in tweeën snijdt en beide helften apart bewaart, waardoor zij veel meer uitdro gen. ZONDAG: Kippesoep: gevulde kalfsborst; andijvie; aardappelen; vanillebavarois met abrlkozenpurée. MAANDAG: Rijstrand met kip en toma tensaus; flensjestaart. DINSDAG: Ham; spinazie; aardappelen; warme broodpudding met vanillesaus. WOENSDAG; Spinaziesoep: gehakt; ge droogde appelen; chocoladevla. DONDERDAG: Biefstuk; Brusselsch lof; aardappelen; rijst met rabarber. VRIJDAG: Stokvisch; gebakken uien; mos terdsaus; rijst of aardappelen; vruch tensla. ZATERDAG: Saucijsjes; stamppot met raapsteeitjes; havermoutkoekjes. VOOR HET 8769 OUDE JTtlGEL 120 Ttu 711} DOEZQ/TBQÜT 22 HUMll LEIDEN (Inset. Med.) We schreven het de vorige maal reeds: de mode brengt blouses te kust en te keur: stemmige en vroolijke, eenvoudige en meer êekleede. Zoodat de dame, die dit zomer seizoen enkel japonnen en niet ook een Paar aardige blousetjes in haar kast heeft, °iina niet mee kan doen! ze zijn ook zóó gemakkelijk! Bij één Jtanaelkostuum zoekt men er een stuk of °r'e uit en dan is men telkens weer „als nieuw." We laten u hier vier aardige voorbeelden n de blouse-mode zien; Links boven; een aardig, vlug en sportief model in ge- gestreepte mousseline vooral strepen zullen dezen zomer schering en inslag zijn! Het is versierd-met een fijn bastist kraagje en mouwopslagen afgezet met kant. die ook de „halsklepjes" omlijnd. Daarnaast: schattige blouse van bedrukte shantung met gefestouneerd schouder stuk en mouwopslagen. Het aardigste is dit model ln beige met kleurige stippen. Links onder: Heel nieuw zijn ook de Schotsche zijdjes, tot blouses verwerkt. U ziet er hier een, eenvoudig doch elegant van model. Het kleine losse sjaaltje aan den hals en de strik aan de taille geven een bijzonder „vlug" cachet. Daarnaast: weer een heel modern streep- model in zwart met witte tafzij of toile de soie. Dergelijke echte ..sportblousjes" zul len dezen zomer bij duizenden worden eedragen1 RECEPTEN. Vanillebavarois (6 a 8 personen). Benoodigd: 1L melk. 3 eieren, stokje vanille, 60 gr. suiker, 20 gr. gelatine, 1/4 L. slagroom. 2 lepels marasquin. De melk met de vanille laten trekken en aan de kook brengen. De eierdooiers met de suiker uitroeren, de warme melk er bjj- gleten en de vla onder goed roeren laten binden. De in koud water geweekte gela tine van het vuur er in oplossen. Dan de massa, wanneer ze afgekoeld is, gieten bij de room, die met de eiwitten is stijfge klopt. De marasquin toevoegen en de pud ding, wanneer ze stijf begint te worden, overdoen in een vorm, die met eiwit om gespoeld is of met wat slaolie ingesmeerd. Geeft men deze pudding met b.v. aard beien- of abrikozenpuree, dan kan men de De stammoeder van de Toearegs moet Tin Hinan hebben geheeten. Ze noemen haar graag „onze grootmoeder" en zij is de eenige aanwijsbare voorouder van dit Mohammedaansche woestijnvolk. Op 't eerste gezicht heel wonderlijk, dat het juist een vrouw was en tochwie de zeden van de Toearegs kent-, verbaast zich hierover niet meer Want het is een groot voorrecht, in het land der Toearegs een vrouw te zijn: middelpunt van hulde, hoffelijkheid enuiterste toegeeflijkheid van de ieden der andere sexe! Hoewel ze Mohammedaanschen zijn, hebben de Toearegvrouwen al vele eeuwen geleden haar invloed doen gelden voor het doen invoeren van de monogamie en sinds dien genieten ze vóór het huwelijk een even groote vrijheid als de mannen. In het algemeen zijn ze trouw aan de eens gegeven huwelijkseed. die voor haar een heilige zaak-is. Komt er echter door afdwalingen van de zijde der vrouw toch een kink in den kabel, zoodat de man zijn vrijheid terugwenscht, dan kan hij die al leen verwerven na volledige afbetaling van de bruisschat, die meestal onder den funesten Invloed van onze Europee- sche beschaving? ln termijnen wordt afgelost. En o wee, als zoo'n bedrogen of verlaten echtgenoot zich zou gaan bekla gen of zou willen trachten, het medelijden op te wekken! Hij wordt alleen maar braaf uitgelachen, 't Is erg genoeg, vinden de Toearegs, dat hij de genegenheid van zijn vrouw niet heeft weten te behouden en dus zijn schuld, dat het huwelijksbootje strandde! Deze „schuld" wordt dan ook uitgedrukt in de verplichting tot volledige afbetaling. Het gevolg van deze opvatting is, dat echtscheiding oo eisch van den man bijna niet voorkomt. De meeste heeren der schepping nemen in zoo'n geval het man moedig besluit, hun wederhelft met al haar gebreken maar te .slikken". Is het echter mevrouw Toeareg die haar ..ijheid terugwenscht, dan staat de zaak geheel anders! Zij behoudt haar bruidsschat om hiermee naar goedvinden te handelen. Tijdens het huwelijk behoudt de vrouw haar eigen inkomen en het volledig beheer over haar goederen en zij draagt slechts in de huishoudkosten bij als zij er zin in heeft. Haar kameelen dragen haar eigen merkteeken, verschillend van dat vanhaar echtgenoot. Kortom: De Toearegvrouw speelt altijd de mooie rol en de mannen hebben geen andere zorg dan hun koninginnetjes blij vend te boeien. Er is dan ook geen man van den edel man tot den eenvoudigen herder toe die zich niet ijverig oefent in het maken van verzen, die hij voor zijn uitverkorene reciteert. Maar deze romantische gewoonte leeft natuurlijk vooral onder de jongeren. Men kan ervan genieten als men 's avonds bij het ondergaan der zon, een van die typische jeugdbijeenkomsten bijwoont, die in bijna iedere nederzetting, in de tent van een der jonge meisjes, gehouden wor den. Daar komt dan de geheele jeugd uit den omtrek bijeen. Ook enkele ouderen of jonggehuwden worden als toeschouwers wel geduld, doch ouders, wier doel het zou zijn, de jongelui te „bewaken" worden streng geweerd. Het gaat op deze avondjes, die misschien wel den naam „liefdescursus" zouden ver dienen, beschaafd en opgewekt toe. De meisjes spelen op de „imzad", een soort viool, en de jongens begeleiden haar met een vrij eentonig gezang zonder woorden. Ter afwisseling wordt er dan gereciteerd: de meisjes putten uit een groot repertoire, van oude gedichten terwijl hun aanbid ders eigengemaakte verzen opzeggen, ge richt tot de dame hunner keuze. En in- tusschen worden, buiten den cirkel der musiceerenden, in schemerige hoekjes van de groote tent, afspraken gemaakt, heele of halve beloften gedaan, kussen gewis seldeen eigenaardig soort kussen, waarbij de jongeling den sluier, die zijn gezicht gedeeltelijk bedekt, een eindje laat zakken en met eerbiedige verrukking den neus van zijn beminde besnuffelt. Evenals bij alle wereldsche bijeenkom sten van .standing" speelt ook hier het toilet een groote rol. Merkwaardig, hoewel in dit kader heel begrijpelijk, is het feit, dat de mannen zich het mooist kleeden en ook steeds gesluierd zijn. Het toilet dei- meisjes is eenvoudiger: ze dragen over een lange japon van lichte kleur den enormen, donkeren hoofddoek, die bij wijze van man tel tot op den grond valt. Waarom zouden ze ook extra „toilet maken", terwijl toch alle mannen reeds aan haar voeten lig gen! Haar gitzwart haar valt in fijne vlechten, glimmend van ranzige boter, langs haar gelaat. Zware driehoekige sie raden aan lange snoeren dragen ze om den hals, groote ivoren ringen in de ooren en een ronde zilveren plaquette op het voor hoofd. Meestal verven ze het gezicht met gele oker en bij bijzondere gelegenheden ver sieren ze zich bovendien nog met een rood kruis, midden over het gelaat getrokken. Over den smaak valt niet te twisten! Het matriarchaat is bij de Toearegs nog in zwang. Als een stamhoofd sterft, volgt niet zijn zoon hem op, doch zijn broer, en indien deze ontbreekt, de zoon van zijn tante van moederszijde of die van zijn zuster. De kinderen behooren tot den stam van de moeder. Slechts mannen van adel kunnen stam hoofd zijn, een huwelijk met een gewoon meisje doet hen automatisch hun adel dom verliezen; zou echter 'n adellijk meis je met 'n slaaf trouwen hetgeen uiterst zelden voorkomt! dan zou haar zoon den adeldom behouden. Alweer dus een bevoorrechting van de vrouw! Tegenover al deze buitenkansjes, die de Toearegsche geniet, staat één vrij on verklaarbaar nadeel: als het gaat om de verdeeling van een erfenis tusschen broers en zusters, krijgen de jongens een dubbele portie! marasquin weglaten. Voor abrikozenpuree neemt men plm. 2 ons gedroogde abriko zen op deze hoeveelheid pudding. De abrikozen wasschen, weeken en gaar koken. Ze door een haren zeef wrijven, en zooveel van het kookwater toevoegen tot men de dikte goed vindt. Met suiker op smaak afmaken. Gevulde kalfsborst. Benoodigd: 1 K G. kalfsborst, 300 gr. ge hakt ikalfs- en varkens- of alleen kalfs gehakt), 100 gr. boter. 10 gr. zout voor het vleesch, zout, peper, noot, ei, Madeira, l klein blikje truffels. Het gehakt aanmaken met zout. peper, noot. ei, madeira en in stukjes gesneden truffels. De kalfsborst aan drie kanten opensnijden tusschen de vliezen, het vul sel er tusschen leggen en het vleesch weer dicht naaien. Het vleesch zouten en ln de boter aan alle kanten bruin en gaar bra den (35 minuten per pond). De jus met water afmaken. Voor het snijden de touw tjes er uit halen. Havermoutkoekjes. Benoodigd: 100 gr. vlugkokende haver mout, 100 gr. bloem, 1' ei, 20 gv. suiker, zout. kaneel, 2 d.L. water. De havermout gedurende plm. 1 uur weeken in het water. Bloem, kaneel, sui ker, zout en ei toevoegen en roeren tot men een luchtig beslag heeft dat tamelijk dik moet zijn. In de koekepan hiervan koekjes bakken, zoo groot als drie in de pan), die gaar en lichtbruin moeten zijn. Rijst met rabarber. Benoodigd: 200 gr. rijst, plm. 4 flinke stelen rabarber. 6 d.L. water, plm. 125 gr. suiker. De rijst wasschen en opzetten met ko kend water en wat zout. Wanneer de rijst weer doorkookt, de in stukjes gesneden, gewasschen rabarber er op leggen en alles op een zacht vuur gaar koken (30 minu ten). Rijst en rabarber door elkaar roeren en de suiker er door roeren. VEGETARISCHE MENU'S. 1. Kaasbroodjes, bloemkool met aardap pelpuree in vuurvasten schotel, vruchten en noten. Blond haar heeft door zijn gevoeligheid een bijzondere verzorging noodig. Men moet het daarom steeds met middelen wasschen, welke geen alkali en geen kalkzeep in het haar achterla ten enzorgen.dat het niet donkerder wordt, dus met Voor blondines wordt bijzonder aan bevolen: "Shampodor Blond-Speciaal" (groen-witte verpakking), 20 cent per pakje. 35 (Iugez. Med.) 2. Gekookte eieren, kropsla, aardappel koekjes, botersaus, Jan ln de zak. 3. Bruine boonensoep, andijvie, aardap pelen, gebakken boter, Hangop met beschuit en suiker. 4. Schotel van rauwe groente: tomaten, spinazie, kropsla, andijviesla, gekook te aardappelen, botersaus, rijstebrij. RECEPTEN. Kaasbroodjes. Benoodigd: 4 kadetjes, 1 ons belegen kaas, 2 d.L. melk, 3 lepels bloem, l'/s lepel boter, peper, zout, gesmolten boter. De kadetjes doorbreken, een kapje er af snijden en het kruim er gedeeltelijk uit halen. Van boter, bloem en melk een saus maken. De in blokjes gesneden kaas er door roeren, op smaak afmaken met peper en zout. Hiermee de broodjes vullen. Het kapje er weer op leggen, de broodjes in smeren met gesmolten boter en plm. 15 minuten in een tamelijk heeten oven zet ten, tot ze bruin en knappend zijn. Jan in de zak. Benoodigd: 1 pond bloem, pond kren ten, rozijnen en sucade, 2 eieren, 'li ons gist, plm. 'h L. lauwe melk, zout. Van bloem, eieren, gist en melk een gist- beslag maken. De mélange en het zout toe voegen en alles plm. 1 uur laten rijzen. Een zakje met lauw water uitspoelen en van binnen met meel bestrooien. Het deeg er in doen en het zakje zoo dicht binden dat de koek nog rijzen kan. Daarna in een pan met water (bord op den bodem leggen) 2'/i uur laten koken. Uit den zak nemen, even voor den oven op laten drogen en opdienen met boter en basterdsuiker.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1937 | | pagina 9