I ZWANENBERG Hl
LEIDSCH DAGBLAD, Vrijdag 2 April 1937
Vierde Blad No. 23624
Huwelijkszwendel de nationale
misdaad in Duitschland
De charge van de Lichte Brigade
78ste Jaargang
Mannen, die hun „verloofden" bestelen
Huwelijksbemiddeling in het politiebureau
Een garnizoensstad geconstrueerd
Onze Berlijnsche correspondent schrijft
d.d. 31 Maart:
In onzen gespecialiseerden tyd heb
ben ook de misdadigers hun speciali
teit, of als men wil, hun „hobby". Deze
„hobby" past zich noodzakelijkerwijze
aan bij plaatselijke omstandigheden
en nooden, wat. ten gevolge heeft, dat
er in verschillende landen op 't oogen-
blik zoo iets als een „nationale" mis
daad bestaat.
Ook de Duitsche misdadiger heeft zijn
„hobby". Het is de „Heiratsschwindel".
Brengt men een bezoek aan „Alt-Moa-
bit". zooals in den volksmond het sombere
Berlijnsche Paleis van Justitie naar de
stadswijk, waarin 't gelegen is, genoemd
wordt, dan zal men daar steeds een groot
aantal verhandelingen kunnen volgen,
Waarbij verschillende en dikwijls zelfs do
zijnen jonge en niet meer zoo jonge vrou
wen elkaar opvolgen, om te getuigen te
gen den man in het bankje der beklaagden
die beloofd had. haar te zullen trouwen
en die haar in ruil voor deze belofte van
haar spaarduitjes had afgeholpen!
Dc huwelijkszwendelaar is een zonder
ling type. Zelden of nooit lijkt hij op 'n
Casanova. Gosd-uitziende jongelui leggen
zich klaarblijkelijk niet op dit laffe be
roep toe of vinden hun trouwbeloften
niet voldoende gelcof. om als onderpand
te kunnen dienen voor een min of meer
belangrijke leening? men ziet ze al
thans practisch nooit als dramatis perso
nae in dergelijke processen.
Geen Adonissen.
In den regel is de huwelijkszwendelaar
een man, aan wien niets opvalt, behalve
dat hij heelemaal niet opvalt. Hij is niet
zoo jong meer. draagt onmoderne kleeren,
heeft een goedig gezicht, kortom, hij is 't
type van den „biederen Ehemann". Aan
oudere vrouwen maakt hij wijs, dat hij of
wel een belangrijke functie bekleedt, ofwel
een goed pensioen en een landhuisje er
gens in de provincie bezit. Tegenover jonge
meisjes pleegt hij zich over zoo n profaan
onderwerp als werken niet uit te laten. Hij
is dan rijk, wil van 't leven genieten, rei
zen en groot doen. In beide gevallen lijdt
hij echter aan één kwaal: hij heeft op 't
oogenblik dringend een paar honderd mark
noodig
De gevallen van huwelijkszwendel. waar
mee de Duitsche pers dagelijks haar leze
ressen niet ophoudt te waarschuwen,
grenzen aan 't ongeloofelijke.
Bij voorbeeld: een meisje staat voor een
juwelierswinkel, waar zij wordt aangespro
ken door een bejaarden heer, die van ju-
weelen heelemaal geen verstand heeft en
haar vraagt, hem te helpen bij de keuze
van een ring, dien hij een nichtje van hem
cadeau wil doen. Het meisje voelt zich ge
vleid, vergezelt den goedgeefschen oom in
den winkel en helpt hem een vrij kost
baar exemplgar uitzoeken. Wanneer het
echter op betalen aankomt, constateert hij
tot zijn schrik, dat zijn portefeuille met
vele duizenden marken verdwenen is! Of
de juwelier den ring echter nog voor een
paar dagen bewaren wil? Hij zal oogen-
blikkelijk om geld seinen. Hij verlaat den
winkel, gaat met het meisje naar 'n post
kantoor. waar hij een telegrafisch verzoek
om een hoog bedrag verzendt, samen
drinken zij in een deftig café een kopje
koffie, twee uren later heeft het meisje
beloofd, over zijn aanbod om haar tot zijn
vrouw te maken ernstig na te denken en
nog een uur later heeft zij haar heele be
zit. een kleine duizend mark, van de bank
gehaald, om haar „aanstaande" uit zijn
oogenblikkelijke verlegenheid te helpen.
Een ander geval: een jonge vrouw, nota
bene in 't bezit van een doctorstitel, zit in
een restaurant, wanneer een deftig heer
haar aanspreekt en geleidelijk laat door
schemeren. dat hij een groot, maar niet
temin miskend genie is. Vierentwintig uur
later zijn beiden verloofd en heeft de
trouwlustige jonge dame haar gansche ver
mogen, ruim twintig duizend mark, toever
trouwd aan den man. dien zij eerst in de
beklaagdenbank zal terugzien!
Gedukl overwint alles.
Dit zijn een paar bijzonder sterke ge
vallen. Niettemin heeft de gemiddelde hu-
velijkszwendelaar hoogstens wat meer ge
duld, maar beslist niet meer geraffineerd
heid noodig om even gunstige resultaten te
bereiken.
Het spreekt vanzelf, dat de regeering in
haar meedoogenloozen strijd tegen de mis
daad ook den huwelijkszwendel niet ver
geten heeft. Zij ondervindt echter in dezen
groote moeilijkheden doordat slechts een
betrekkelijk gering percentage der bedro
gen vrouwen er zich hoogstens door bij
zonder tragische omstandigheden toe ver-
ieiden iaat. om bij de politie haar nood te
tomen klagen. De kleine „Heiratsschwin-
dler", de man. die er niet aan denkt, om
zijn slachtoffer van haar hebben en hou
den te berooven, en die zich tevreden stelt
met „goed voer en een warmen stal" en als
't kan nog een klein zakcentje, loopt prac
tisch nooit tegen de lamp.
Een politioneel huwelijksbureau
Intusschen is Berlijn verrijkt met
een instelling, welke wel eenig zal we
zen op deze wereld. In het machtige
..Polizeiprasidium" aan den Alexan-
derplatz is tegenwoordig een bureau,
hetwelk niets meer of minder is dan
een huwelijksbureau! Het spreekt van
zelf. dat deze „Eheberatungsstelle" een
apart karakter draagt.
Men kan er namelijk niet den naam, heb
portret en den vermogensstand van trouw
lustigen verkrijgen, doch in tegendeel al
leen maar vernemen, met wien men liever
niet in 't huwelijksschuitje zal stappen of
trachten te stappen.
Vrouw of meisje, zoo schrijven de kran
ten, wanneer een man zegt te willen trou
wen en hij vertelt u. hoe hij heet. waar hij
woont, waar hij werkt, wat hij verdient en
hij stelt u aan zijn familie voor, dan moet
ge zelf v/eten, wat ge doet. Maar hebt ge
ook maar eenigszins den indruk, dat uw
verloofde verstoppertje wil spelen, komt
aaii oogenbllkkelijk naar den „Aiex", waar
ge het eenige huwelijksbureau zult vin
den, dat u volkomen gratis helpt, dat u de
waarheid en niets dan de waarheid zegt
en dat geen enkel eigenbelang, doch uit
sluitend uw belang wil dienen!
Zooveel eervols kan men inderdaad niet
zeggen van de gewone huwelijksbureaux,
welke te Berlijn ongeveer zoo talrijk zijn
ais ten onzent sigarenwinkels. Niet alie
maken het zoo bont als een dergelijk in
stituut, dat oniangs door dc politie werd
gesloten, omdat er in den tijd van één jaar
niet minder dan vijftig millionnaires ver
handeld waren, zonder dat er ook maar één
huwelijk tot stand kwam! Toch gebeurt er
cp dit gebied heel veel, dat niet door den
beugel kan.
Een cursus voor huwelijksbemiddelaars
Het Duitsche Arbeidsfront heeft in 't
kader der vrije beroepen een bijzon
dere categorie van huwelijksbemidde
laars ingesteld, die voortaan hun be
roep slechts zullen kunnen uitoefenen,
wanneer zij in het bezit zijn van een
soort diploma, hetwelk alleen door het
vruchtbaar volgen van een specialen
cursus kan worden verworven.
vu» Zwanenberg munten
uit door de natuurlijke versche
smaak, die behouden blijft door
de bij20odere wijze van com
ae rveeren.
maakt icat smaakt f
8955
Gngez. Med.)
Begin April komen de Berlijnsche hou
ders van huwelijksbureaux op de school-
oank te zitten. Onder de .slogan" van:
„Geen rijke erfdochters meer. maar ge
zonde moeders!" krijgen de huwelijksbe
middelaars les van leeraren, die hiervoor
door de hoogste instantie, namelijk het
„rassenpolitisch" bureau der N. S. D. A. P.,
zijn benoemd, niet alleen in huwelijks- en
gezinsrecht, maar in de eerste plaats in de
grondbeginselen van het bevolkingsvraag
stuk. erfelijkheidsleer, algemeene hygiëne
en in de „wetenschappelijke allerlei" waar
mede het nationaal-socialisme meent, een
gezond en sterk nageslacht te kunnen be
werkstelligen. Excursies zullen gemaakt
worden naar krankzinnigengestichten,
kinderklinieken en verschillende weten
schappelijke inrichtingen, waar het ge
leerde aan practische voorbeelden kan
worden getoetst.
Bestorming van de garnizoensstad Choekoti door de benden van Soerat Khan; scène
Uit de binnenkort hier te verwachten film: „De charge van de lichte brigade."
Bovenop een heuvel, dertig mijlen van
Hollywood verwijderd, werd de grootste
film-set gebouwd sedert 1928, Deze besloeg
een oppervlakte gelijk aan vier huizen
blokken en was een imitatie van de Brit-
sche garnizoen.s 1850 aan de Noord-grens
van Voor-Indië. De film-architect Jack
Hughes, ontwierp deze geweldige set. Een
twintig hoofdrolvertolkers, benevens dui
zenden extra's reisden dagelijks naar deze
kunstig nagebootste garnizoensstad. Een
maand hadden 200 werklieden noodig om
deze stad op te bouwen. Nauwelijks waren
de laatste hamerslagen verklonken en de
laatste bakken cement opgebruikt, of der
tig requisiteurs onder de bekwame leiding
van Fred McLean, werkten eenige weken
intensief aan de beschildering van de dé
cors, teneinde deze geschikt te maken voor
de opnamen. Vanaf de Ventura-boulevard
was deze set niet zichtbaar. Een heuvel
achtige, modderige weg leidde er naar toe.
Een muur van bijlia 4 meter hoogte, met
een geweldige poort aan de Westzijde om
ringde de stad. In de muur zelf bevonden
zich de schietgaten, waardoor men ge
weer- en kanonvuur kon afschieten. Op
gelijke afstanden verrezen op den muur
hooge uitkijktorens, waartoe houten wen
teltrappen toegang gaven. De groote mas
sieve poort van ruim 6 meter hoogte, was
in de eerste plaats de eenige toegang tot
de stad en in de tweed - p'aats was daar
de wacht opgesteld en f zii toegang tot
het excercitie-terrein. Fier wapperde van
den top van een groote paal in liet mid
den van het veld de Engelsche standaard.
Aan de linkerzijde van bet plein stonden
éfchige leemen hutten, waarin de Sepoys
(inlandsche bevolking der stad) woonden,
en die van veraf den aanblik van omge
keerde bloempotten gaven. Met teenen be
dekte schuttingen vormden de scheidingen
tusschen de hutten onderling. Niet ver
daar vandaan trof men de watervoorzie
ning dezer garnizoensstad aan. Daarnaast
bevonden zich de stallen voor de cavalerie-
paarden, waarvoor in breede rekken de
lansen stonden. Vroolijk wapperden de
vaantjes der lansen. Op den achtergrond
van het plein teekende zich een laag, uit
gestrekt gebouw af, dat diende als barak
ken voor de lanciers Aan de rechterzijde
hiervan bevond zich het hoofdkwartier
van den commandant van het garnizoen.
Zoowel het interieur als het. exterieur was
voortreffelijk en doeltreffend ingericht.
Door de gaten aan den binnenkant van de
muur keek men over het dal naar het
kamp van het naburige opperhoofd, dat
gelegen was op een aangrenzende heuvel
Een van de hoogtepunten in de film is het
gevecht, welk dit opperhoofd en zijn man
nen eenerzijds en de lanciers en de Sepoys
van het garzizoen anderzijds leverden.
Eveneens zeer spannend is de daaropvol
gende bevrijding van de inwoners van het
garnizoen. De werkelijke „charge of the
iight brigade" werd verscheidene mijlen
van deze set verwijderd verfilmd, n.l. daar
waar de Russische barricades opgebouwd
waren. „De Charge van de Lichte Brigade"
is een Warner Bros superfilm, gebaseerd
op Lord Tennysons onsterfelijk gedicht en
geregisseerd door Michael Curtiz.
De hoofdrollen worden vertoHtó om.
door Errol Flynn en Olivia d!e HavilMbd,
DE WEG NAAR SUCCES.
Grace Moore's groote carrière.
Er zijn op het oogenblik weinig zange
ressen, die zóó beroemd zijn als Grace
Moore. In het bijzonder door de film heb
ben millioenen kennis gemaakt met haar
gouden stem en talloozen zien reikhalzend
uit naar een nieuwe film van deze, in zoo
korten tijd, overal populair geworden ster.
Grace Moore had oorspronkelijk het plan
zendelinge te worden.
Zij ging zelfs naar het Ward-Beimont
seminarium in Nashville, maar reeds het
eerste jaar daar bracht een heele omme
keer in haar toekomstplannen. Zij hoorde
n.l. de wereldberoemde Mary Garden zin
gen op een concert en raakte zóó onder
den indruk van haar prachtige stem. dat
het ineens „spontaan", zooals dat bij
jonge meisjes gaat haar wensch werd
óók opera-zangeres te worden. Tot dat
oogenblik had Grace Moore slechts soli
in de kerk gezongen, maar toen ze van
Ward-Beimont verhuisde naar Washing
ton, waar ze op een conservatorium les
nam, had ze niet kunnen droomen, dat
deze stad haar nog eens tot een beroemd
heid zou maken. Grace maakte ai spoedig
groote vorderingen en kreeg zelfs de ge
legenheid met den. in Amerika zeer be
kenden bariton, Giovanni Martinelli op een
concert te zingen.
Maar de critieken vertelden haar, dat ze
nog veel te leeren had.
Haar stem verloren.
Grace Moore ging vol hoop naar New-
York. en kreeg een engagement in een
kleine nachtclub. Men kan dat vreemd
vinden: een toekomstige opera-zangeresin
een nachtclub, maar. ook zulke men-
schen moeten eten. Op een avond deed ze
haar mond open om te zingen, maar er
kwam geen geluid over haar lippen Grace
Moore had plotseling haar stem verloren
Het jonge meisje was de wanhoop nabij,
totdat vrienden haar den raad gaven eens
naar dr. Marafiotti te gaan. Als iemand
in staat was haar te helpen, zou het deze
beroemde zangleeraar wel zijn. De groote
man wilde aanvankelijk niets van het
arme, onbekende zangeresje hooren, maar
Grace Moore liet zich niet afwijzen. Met
taaie volharding kwam ze dag in dag uit
terug, tot ze eindelijk het pleit won, Dr,
Marafiotti genas haar niet alleen (vele
weken lang moest ze in volkomen afzon
dering leven I. maar hij gaf haar na afloop
zelfs les. En dat was reeds een compliment
op zich zelf.
De eerste stap naar succes.
Als Grave Moore nog eens in den adel
stand verheven zal worden, zal zij in haar
wapen een kalkoen kiezen, want aan
dit dier heeft zij haar eerste succes te
danken! Zij was aangenomen als „inval
ster" voor de zangeres Julia Sanderson in
„Hitchy Koo".
Kerstmis naderde met den gebruikelijken
feestmaaltijd van kalkoen en Julia San-
aerson zond dien avond een boodschap,
dat ze wegens indigestie niet kon komen.
Grace Moore moest voor haar invallen.
Daarmee was ze ontdekt en het directe re
sultaat was: een hoofdrol in ,,Up in the
clouds".
Tijdens een verblijf in Parijs ontmoette
Grace Moore Irving Berlin, die haar een
rol aanbood in zijn „Music Box Revue
1923". Grace Moore trad drie jaar lang
met dit revuegezelschap in New York op
en vond, dat ze nu wel een: kans bij de
Metropolitan Opera kon wagen. Ze werd
echter beleefd, doch beslist afgewezen.
Maar Grace Moore was nog altijd even
vastbesloten om haar doel te bereiken en,
daar het revue-tooneel daarvoor niet de
juiste plaats was, ging ze naar Europa om
verder te studeeren.
In Italië ontmoette ze haar ideaal, Marv
Garden, die haar veel goeden raad gaf en
haar hielp enkele Europeesche engagemen
ten te verkrijgen. Op een avond zong
Grace Moore „La Bohème" in Milaan. On
der de toeschouwers bevond zich de direc
teur van de Metropolitan Opera. Wat zij
in New York niet had kunnen bereikéiu
geschiedde hier. De directeur bood haar
een contract aan en op 7 Februari 1928
maakte Grace Moore haar debuut met de
opera „La Bohème" in New York!
Ze had haar doel bereikt!
Tusschen haar opera-rollen trad zij ook
nog op in operettes en op concerten en
toen kwam natuurlijk Hollywood met
een aanbieding. Grace Moore maakte in
den begintijd van de sprekende film (met
Jenny Lind, „de Zweedsche nachtegaal" en
met den bariton Lawrence Tibbet tezamen
„New Moon"), e.a„ maar groot was het
succes niet. Later heeft Grace Moore dit
voor een groot deel geweten aan het feit,
dat de geluidstechniek in dien tijd nog
niet ver genoeg gevorderd was.
In 1934 maakte zij „One night of love",
waarmede ze plotseling de wereld verover
de. Met even groot succes volgden „Love
me forever' en „The king steps out", ter
wijl nu „When you're in love", haar nieuw
ste film, wordt uitgebracht.
Zangeres voor koningen.
Gedurende haar film-carrière heeft
Grace Moore ook enkele tournée's door
Europa gemaakt, die ware zegetochten ge
worden zijn. Op haar eerste tournée ver
overde zij Engeland, Frankrijk en Italië,
nadat zij in Budapest een gastvoorstelling
had gegeven in „La Bohème". Ter gele
genheid van zijn zilveren jubileum had
Koning George V Grace Moore uitgenoo-
digd voor hem te zingen en dit jaar zal
Grace Moore voor George VI zingen ter
gelegenheid van de kroningsfeesten.
Op haar tweede tournée bezocht Grace
Moore Kopenhagen, waar de Koning haar
een eervolle onderscheiding verleende. Via
Oslo kwam ze in Stockholm, waar haar
bewonderaars haar met een rijtuig met
vier witte paarden bespannen afhaalden,
en de bevolking haar langs den weg stond
toe te juichen.
Op haar volgende tournée zal ze een
bezoek brengen aan Bulgarije, daar Ko
ning Carol den wensch te kennen heeft
gegeven haar te hooren zingen.
DE JUNGLE-PRINSES.
„SAN FRANCISCO".
Realistische verfilming van
een aardbeving.
Een nieuwe ster, n 1. Dorothy Lamour, is
te bewonderen in de spannende wilder
nisfilm „The Jungle Princess", geregisseerd
door William Thiele.
Zij is een vrouw van exotische schoon
heid en met de natuurlijke charme van den
natuurmensch.
In deze smakelijke oerwoud-cocktail
herinnerend aan de films uit de Tarzan-
serie treffen naast de romantiek ook
de interessante opnamen van' groote kud
den olifanten, van tijgers in natuurstaat
en die van een apen-invasie in een Ma-
leisch dorp.
Van de medespelenden noemen wij nog
Akim Tamiroff. dien men zich herinnert
uit Chineesch Goud, terwijl ook drie ..in
landers" hoofdrollen spelen, n.l. de jonge
Mala, de tijger J&öieau en de aap -Bogo.
Wij schreven in deze rubriek reeds over
een der geweldigste producties van dit
seizoen, de film San Francisco.
Wereldsensaties werpen hun schaduw
vocruit: toen deze film in ons land gelan
ceerd zou worden, wist men na de enthou
siaste beoordeelingen uit het buitenland
reeds, welk een verbijsterende weergave
van de historische aardbeving van 1906
ons te wachten zou staan. Daarbij nog het
opvallende spel van Clark Gable en Jea-
nette Mac Donald (voor 't eerst bijeen!)
en de treffende en hooggeroemde creatie
van Spencer Tracy in zijn meesleepende
rol van volkspriester. De aardbeving van
18 April 1906 was een der ergste natuur
rampen, die de wereld getroffen heeft:
oudere lezers kunnen zich haar misschien
nog herinneren, velen onzer landgenooten
hadden bloedverwanten in den vreemde,
die hierbij omgekomen zijn
Hierboven Clark Gable en Jeanette Mac
Donald.
Middenin de wereldstad San Francisco
begon in den vroegen morgen de aarde te
beven en te scheuren, wolkenkrabbers (die
Amerika toen reeds kende, al waren zij
nog niet zoo hoog als thans)stortten als
kaartenhuizen ineen, gansche straten sloe
gen als een tooneeldécor plat tegen den
grond, duizenden mannen, vrouwen en
kinderen voor eeuwig onder zich begra
vend. Een tweede schok volgde nauwelijks
een uur later en overtrof den eersten in
hevigheid. De buizen van alle waterleidin-
I gen "waren gesprongen, terstond daarna
sloegen de eerste vlammen uit de geteis
terde huizen en de „brand van San Fran
cisco" richtte een onheil aan. dat voor de
aardbevingsramp zelf niet onder deed. Ja
ren en jaren gingen voorbij, vóór San
Francisco herbouwd was en eigenlijk was
het eerst de wereldtentoonstelling van.
die deze wonde aan Amerika s westKUSt
heelde.
Doch de film, juist in die dagen gebo
ren. heeft 'n sterk geheugen. Tot dusverre
behoorde het tot de onoverkomelijke
technische moeilijkheden iets -io
cieantisch als een aardbevingsramp 111
décor te ensceneefcen. De Metro in Culvcr-
Citv beschikt echter over de grootste stu
dio^, die Hollywood kent, en ervaren in
genieurs zijn maanden lang bezig geweest,
een reuzendécor te bouwen, waarbij de
aarde werkelijk zou splijten en echte hui
zen in elkaar zouden storten, hetgeen na
tuurlijk groot gevaar meebracht voor alle
medewerkenden. Regisseur W. S. van
Dyke, die voor zulke karweitjes nog al eens
geraadpleegd wordt, belastte zich met de
vertooning van de aardbeving, welke in de
geschiedenis der cinematografie zal voort
leven als een der grootste prestaties. Mede
door het ontzaglijke geluidsvolume, is de
ramp van San Francisco op het witte doek
een belevenis geworden, aan de suggestie
waarvim zich niemand -kan. onttrekken.