PEREZ—
TDilIMDU
i Kiurirn
io?
'n Trior
nf van Smaak!
LEIDSCH DAGBLAD - Eerste Blad
Vrijdag 12 Februari 193)
PERZISCHE TAPIJTEN
IO
SCHEEPSVERBINDINGEN
De overval op een
Haagsche postauto
Elk stuk Is zichtbaar geprijsd
CHR. MONDACCORDEONCLUB
„KUNST EN GENOT".
Ouderavond.
Gisteravond hield bovengenoemde ver-
eeniglng haar jaarlijkschen ouder- en qo-
nateursavond in 't Wijkgebouw ..Levendaal"
Voorzitter H. v. d. Broek opende de bijeen
komst én heette alie aanwezigen hartelijk
welkom, in 't bijzonder ds. M. J. Punselie
en de besturen van de Chr. Mondaccor-
deonver. ..Advendo" te Rijnsburg en ,.D.V S."
te Wassenaar. De juniores speelden hierna
enkele nummers, waarbij zij zich (link
weerden. .Ter afwisseling declameerden en
kele leden meerendeels luimige stukjes.
De voorzitter hield, vervolgens een korte
toespraak, w.aarw hü. het doel van de ver-
eenigtng nog eens nader uiteenzette en
mededeelde, dat door het groote aantal
ouders en donateurs twee avonden noodig
bleken.
Na de pauze speelden de oudere leden op
verdienstelijke wijze hun wat moeilijker
nummers, o.a. de Servienne de Nice van
Gadenne en de Ouverture Mignonnette van
J. Bauman. Na een tableau sloot de voorz.
op de gebruikelijke wijze. De dirigent, de
heer H. F. Roman, mag met tevredenheid
op dezen avond terugzien. Hedenavond
wordt hetzelfde programma voor de overige
ouders en donateurs gegeven.
Een der vermoedelijke
daders gearresteerd.
WERK-MANS WILSKRACHT.
Viering van het 35-jarig bestaan.
Ter gelegenheid van het 35-jarig bestaan
van de Harmoniekapel „Werkmans Wils
kracht" prijkt het programma voor het
komende concert op Woensdag a.s. in
jubileumgewaad.
Bij gunstig weer zal het korps morgen
middag om halfvier een muzikale rond
wandeling door de stad maken, waarbij de
onderstaande route zal worden gevolgd:
Groenesteeg. Heerengracht. Nieuwe Rijn.
Kraaierstraat, Hoosewoerd, Plantage. Le
vendaal. Korevaarstraat, Breestraat. Ra
penburg (Westzijde). Houtstraat Gerecht.
Papengracht. Breestraat, Kort Rapenburg.
Prinsessekade. Haarlemmerstraat. Peli
kaanstraat, Hooigracht. Nieuwstraat (Hotel
„den Burscht") alwaar de rondganE eindigt.
Na afloop, van 5 tót 7 uur. houdt het
bestuur in de foyer van hotel ,Den Burcht"
de receptie
Woensdagavond geeft „Werkmans Wils
kracht" met medewerking van het. dubbel-
mannenkwartet „Sempre Avanti" een in
vitatie-concert. terwijl de feestelijkheden
Zaterdag 20 dezer besloten worden met een
bonten avond in de Stadszaal.
DE WERKLOOSHEID.
Bij den gemeentelijken dienst voor
Sociale Zaken stonden ingeschreven:
Bouwvakarbeiders: baggerlieden 3, be
hangers 29. betonvlechters 27, betonwerkers
65. fundeeringswerkers 1, glazenmakers 2,
glazenwasschers 12. granietwerkers 20,
grondwerkers 104. helers 1. metselaars 166.
opperlieden 123, polijsters 1, schilders 246,
sloopers 8, straatmakers 6, hulp-straatma
kers 13, stucadoors, witters 86. timmerlie
den 324. uitvoerders 9. voegers 29. ongesch.
bouwarb. 11. Totaal 1286.
Fabrieksarbeiders: bleekers 20, lompen
sorteerders 12. velenblooters 8, steenfabr.
arb. 125, zeepfabr. arb. 1, ongesch. fabr.
arb. 69. Totaal 237.
Kantoorpersoneel: kantoorpersoneel 88.
reizigers, colp. 48, winkelbedienden 42, eta
leurs 3, incasseerders 12, musici 7, onder
wijzers 9. overheidspersoneel 11, verplegers
6 Totaal 226.
Hotel- en café-personeel: huispersoneel
8. kellners 57, koks 9. Totaal 74.
Houtbewerkers: beddenmakers 4, hout
bewerkers 89, kistenmakers 6, kuipers 8,
lijstenmakers 4, mandenmakers 2, meubel
stoffeerders 18. meubelmakers 33, politoer-
ders 2, ongesch. arbeiders 36. Totaal 202.
Kleermakers: kleermakers 96, kappers 10,
schoenmakers e.a. 16. Totaal 122.
Land- en tuinarbeiders: bloemisten 44,
landarbeiders 28, tuinlieden 36, warmoe-
ziers 12, ongesch. landarb. 10. Totaal 130.
Metaalbewerkers: bankwerkers 115, blik-
bewerkers 28, burgersmeden 44, electri-
ciens 59. gasfitters 12, gasmetermakers 4,
instrumentmakers 1, isoleerders 12, kern
makers 3, kettingsmeden 25, klinkers 11.
koperslagers 2. lab. bedienden 4, lasschers
8. loodgieters 63. machinisten 18, metaal-
boorders 7 .metaaldraaiers 9, metaalslijpers
3, metaalzagers 2, monteurs 21, pianostem
mers 4, polijsters 1, ponsers 5, rijwielher
stellers 19. rijtuigschilders 2, scheepstim
merlieden 6. stokers 22, tegenhouders 19,
verw. monteurs 20, voorslaanders 8, voor-
warmers 6, vulcaniseurs 1, vuurwerkers 7,
wagenmakers 6, ijzerwerkers 60, zandspui-
ters 3, zandvormers 3, ongesch. arbeiders
40. Totaal 683.
Sigarenmakers: sigarenmakers 21, siga-
rensorteerders 1, sigarenstrippers 2. To
taal 24.
Technici, opzichters: bedrijfsleiders 8,
ingenieurs 3, technlkers 5. teekenaars, opz.
14. werkmeesters 14. Totaal 44.
Textielarbeiders: hekelaars 8. katoen
drukkers 24, kluwers e.a. 9, luikers 13,
plaatsnijders e.a. 17, schrobbelaars 2, spin
ners 54, spoelers 3, staaldraaddraaiers 6,
sterkers 2, strijkers 16, wevers 119, wolbe
werkers 41. ongesch. textielarb. 62. Tot. 376.
Transportarbeiders: emballeurs 5, chauf
feurs 151, exp. knechten 24, koetsiers 17,
loopknechten 49, schippers 97, magazijn
knechten 64, spoor- en trampersoneel 19,
wakers 4, transportarbeiders 66, losse arbei
ders 538. Totaal 1034.
Typografen: boekbinders 34, boekdruk
kers 18. fotografen 3, hulp-vakarbeiders 6,
letterzetters 22. steendrukkers 2. Totaal 85.
Voedingsmiddelenarbeiders: bakkers 96,
ovenisten 6, slagers 57, suikerwerkers 20,
wijnkooperskn. 11, zoutzieders 3, zuivel-
bereiders 4, ongesch. arb. fabr. 52. Totaal
249.
Vrouwen: apothekersass. 1, kapsters 5,
naaisters (costuum) 23, strijksters 1. maas
tere 1, spinsters 1, kooksters 1, winkeljuf
frouwen 22, buffetjuffrouwen 3, serveer
sters 2, linnenjuffrouwen 2, boekhoudsters
1. kantoorbedienden 28, verpleegsters 3, be-
drijfleldsters 1, teekenaressen 1, onderwij
zeressen 4, ass. en huishoudsters 15, dienst
boden (d. en d. en n.) 76. kinderjuffrouwen
5, werksters 82, fabr. arbeidsters 64. Totaal
342.
Algemeen totaal 5074
13 Februari 1936 5045
14 Februari 1935 4595
Ben. 38 ged. werkloozen.
Er schijnt eenig licht te komen in
den overval op een postauto, welke
voor eenige dagen in de J. P. Coen-
straat te Den Haag heeft plaats gehad.
Zoodra de eerste berichten omtrent
dezen overval in de pers verschenen,
waarin sprake was van een auto. welke
in de buurt was gezien en waarvan het
nummer bekend was, heeft een gara
gehouder van het Bleijenburg zich bij
de politie gemeld en medegedeeld, dat
op den avond van den overval een
man bü hem was gekomen en een auto
had gehuurd, welke beantwoordde aan
de beschrijving, waarover de politie
beschikte. In het bij de politic opgege
ven nummer was eehtcr een kleine af
wijking.
De garagehouder kon ook den naam
van den huurder opgeven. Hij kon zich
daarbij zeer goed herinneren, dat de
man den wagen kort na zes uur in de
garage had teruggebracht.
De politie volgde dit spoor en het
gelukte haar den man, die den wagen
gehuurd had, op te sporen.
Het is een zekere J. H. S., die nog niet
lang in Den Haag is gevestigd en
eigenlijk geen vast domicilie heeft. Hij
vertoeft nu eens hier en dan weer daar.
Hij was in Den Haag nog nooit met de
politie in aanraking geweest, doch een
voorloopig onderzoek wees uit, dat hij
in andere gemeenten minder gunstig
bekend staat.
Toen de politie erin geslaagd was E.
op te sporen, werd hij gearresteerd en
op het hoofdbureau van politie ver
hoord. Hij ontkent echter hardnekkig
iets met den overval uitstaande te
hebben. Wel gaf hij toe (wat hij kwa
lijk ontkennen kon, daar bij een con
frontatie de garagehouder hem her
kende) dat hij op den bewusten avond
op het Bleijenburg een auto had ge
huurd en daarmede eenige boodschap
pen had gedaan.
De man wordt voqrloopig in bewaring
gehouden, aangezien de politie het ver
moeden heeft, dat hij wel degelijk bij
den overval betrokken is en men ge
looft, dat de thans gearresteerde de
chauffeur is geweest van de auto,
welke in de J. P. Coenstraat ten tijde
van het misdrijf is gesignaleerd.
'S-G RAVENHAGE
NOORDEINDE 140C
6403
(Ingez. Med
CHRISTENDOM EN CULTUUR.
Lezing van dr. P. D. Tjalsma.
Onder dezen titel hield gisteravond dr.
P. D. Tjalsma uit Rotterdam een lezing
voor de Remonstr. Ver. „Gemeenteleven"
in de Remonstrantsche kerk alhier.
Nadat van lied 104 de verzen 1 en 3 wa
ren gezongen, heette ds. H J. Mispelblom
Beyer den spreker en de talrijke aanwezi
gen hartelijk welkom.
Dr. Tjalsma hierna het woord nemende,
wees er op. dat men den titel van zijn
onderwerp lezende, al dadelijk den indruk
zou kunnen krijgen van weinig origineel te
ziin. Dit veel besproken en behandelde on
derwerp spreekt immers altijd weer van de
lijn naar binnen, de religie en de liin naar
bulten, de sociale lijn. We weten ook van
het Koninkrijk Gods, dat tevens is een
nieuwe orde. een nieuwe wereld. In 't
vrijzinnig Christendom zag prof. Roessingh
immers al de aanraking met de cultuur.
Van hem is reeds de stelling, dat het vrij
zinnig christendom hierom van groote be-
teekenis is. omdat er contact gezocht wordt
met de wereld.
En toch hoe dikwijls reeds gesproken is
over dit vraagstuk Christendom en Cultuur
toch blijft het volgens spreker zeer zeker
actueel wederom hun verhouding te bezien,
omdat het volgens hem steeds gaat om
2 dingen n.l. Ie het Christen zijn en 2e het
stcan in deze wereld.
Deze twee dekken elkaar niet altijd. Er
botst iets en hun verhouding is evenmin
altijd duidelijk. Dat komt, omdat èn cul
tuur én Christendom telkens van aspect
veranderen. Als voorbeeld wijst spr. op de
cultuur van plm. 1850 en nu. op die van
vóór en na den wereldoorlog en wat het
Christendom betreft op prof. Karl Barth
met de Zwitsersche theologie in ziin twee
heid tusschen God en mensch eenerzijds en
de vrijzinnige vroomheid van haar eerste
dagen, waarbij de mensch uitgaande van
zijn eigen gevoelens op kon klimmen tot
God. anderzijds
Voort; wordt de bespreking bemoeilijkt,
doordat men de verhouding cultuur en
Christendom zoo verschillend deflnleeren
kan. Hun verhouding kan er één ziin als
van twee trouwe vrienden, maar ook kun
nen zij tegenover elkaar staan, of de een
Ikan den ander overheerschen.
Spr. wil daarom eerst een definitie van
cultuur gaven Hij acht cultuur niet iden
tiek met beschaving. Beschaving is het
uiterlijke, cultuur het diepere hetgeen door
hem nader wordt toegelicht. Spr. wijst
daarbij op een uitspraak van prof. Linde
boom en voorts op de Hindoe's en Javanen
en legt er tevens den nadruk op, dat een
beschaafd Christen dikwijls beschamend is
in ziin cultuur bii het optreden tegen de
Oostersche volken. Ook wordt in verschil
lende talen het woord cultuur verschillend
aangevoeld.
Bit cultuur gaat het volgens spreker om
vorming, om moraliseering. wat reeds bleek
bii een wijsgeer als Kant en ook weder bii
een Roessingh. Dan ziin er ook nog de ver
schillende culturen zooals die van de oud
heid. de kerkelijke cultuur der middel
eeuwen, de Renaissance, waar bij de laatste
mensch en maatschappij zich uitworstelde
onder de overheersching der kerkelijke cul
tuur van de middeleeuwen. En dit laatste
proces duurt nog voort tot op den huldigen
dag. waarbij dan tevens moet worden be
zien de achter ons liggende eeuw der ver
lichting. Juist de verlichting, de vooruit-
gan.' maakt de cultuur zelfstandig.
Dit gaf tenslotte toch heel veel goeds, j
maar daarom mogen we niet blind zijn
voor haar zonden, want juist de groote
materieele ontwikkeling deed de zedelijke
ontwikkeling en religie achter aan komen.
De zaak, de winst bijvoorbeeld werd num- j
nier één. Hier is van toepassing: Wat baat
het den mensch of hij de heele wereld
wint en schade lijdt aan zijn ziel.
De ontwikkeling der 19e. voortgaande in
onze 20e eeuw doet de vraag rijzen: Hoe
staat godsdienst tegenover cultuur.
De historie laat zien de primitieve reli-1
gies met sterke binding aan 't cultuurleven.
Evenals in de middeleeuwen. De Renais
sance geeft de losmaking. De 18e en 19e
eeuw geeft weer de toenadering, maar toch
komt cultuur op de eerste plaats.
Hoe staan wij dan nu? Cultuur heeft
haai- hoogte tijden gehad. De oorlog heeft
veel stukgeslagen en de oogen geopend
Door schade en schande wijs geworden is
de mensch de waarde van den godsdienst
gaan zien. Nu kan de goede verhouding
worden gezocht. Dan is onmiddellijk dui
delijk. dat ze niet één zijn. Men moet beide
daarom zien, zooals ze zijn. Aan den eenen
kant de boodschap van den heiligen God,
van het Koninkrijk Gods, geen menschen-
werk, vanden anderen kant cultuur,
menschenwerk, waar wel Goddelijke stuw
kracht is. Maar de Goddelijke boodschap
en het menschenwerk worden nooit één. In
Cultuur zit de menschendrift, een zelf
handhaving, een vlak optimisme; het
Evangelie is geen schijn, het brengt den
deemoed en roept dan op tot den strijd.
Het Evangelie is niet de jubel over het
kunnen.
Het Christendom mag de cultuur echter
niet loslaten. In de eerste plaats niet om
het ethische karakter van de cultuur,
maar ten tweede niet om haar onethisch
karakter, omdat cultuur wordt gevormd
door menschen, die als wolven tegenover
elkaar kunnen staan. Roessingh heeft
reeds gezegd: de weerspannige tak van de
cultuur moet altijd weer worden omge
bogen in de richting'van het Koninkrijk
Gods. te
Een mensch moet bijdragen aan de cul
tuur. maar zijn Christendom kan con
flicten veroorzaken. Daarom hebben we
noodig volgens spreker een voortdurend
tegenover elkaar stellen van Christendom
en cultuur. En dit is zeer zeker actueel. We
moeten de Christelijke waarden doorgeven
in de cultuur als een manend en roepend
woord. Maar er zal altijd afstand blijven
tusschen Christendom en cultuur. Gege
ven echter dezen afsand moet volgens
spreker de wereld worden aangegrepen op
de volgende punten:
le. Eerbied voor den heiligen God.
2e. Eerbiediging van den mensch.
3e. De broederschapsgedachte.
4e. Verlnnelijking des levens, de groote
roeping van 't Christendom.
5. Voor de roeping van het Christendom
om in deze cultuur te getuigen van het
komende Koninklijk.
6e. Voor de heilige roeping van het
Christelijk geloof het kruis op te richten
in deze wereld en mensch en cultuur te
wijzen op het offer.
Na het zingen van lied 127 vers 1, dankte
ds. H. J. Mispelblom Beyer den spreker voor
zijn met aandacht gevolgde lezing.
VOOR
VIRGINIA CIGARETTES
6404
(Ingez. Med.)
KUNSTKRING VOOR ALLEN.
Jan Smeterlin (piano).
HANDELSREGISTER
KAMER VAN KOOPHANDEL.
Nieuwe Inschrijvingen:
Firma Volder's Heiwerken, de Sitterlaan
30, Leiden. Vennooten: C. Volder en G.
Volder, Leiden. Gevolmachtigde: P. Vol
der, Lelden.
G. v. Reenen. Woninginrichting, Steen-
schüur 7a, Lelden. Behangerij, stoffeerde-
rij, tapijten, gordijnen, bedden, enz. Eige
naar: G. van Reenen, Leiden.
Electr. Brood- en Banketbakkerij „De
Munnjk", Dr. de Bruinestraat 1, Leider
dorp. Eigenaresse H. S. van der Meer
Dragt, Leiden. Gevolmachtigde; J. H. J.
van de Laar, Zoeterwoude.
Wijzigingen
N.V. Eerste Leidsche Hulpbank, Oude
Rijn 104, Deiden. Uittredend Commissaris:
J. Oppelaar. Leiden. Nieuwe Commissaris:
J. C. van Eek, Lelden.
Naaml, Vennootschap Dubbeldeman's
Boekhandel, Breestraat 7, Leiden. Nieuwe
adjunct-directeur: F. J. Dubbeldeman.
Leiden. Nieuwe secretaris van aandeelhou
ders: J. Dubbeldeman, Leiden.
Maison Mary, Breestraat 3b, leiden.
Dames- en heerenkapsalon. Wijziging uit
geoefend bedrijf: heerenkappersbedrijf is
opgeheven.
Stoomwasscherij „Nieuw Leven", Noord
einde B. 170, Woubrugge. Bovengenoemde
zaak is omgezet in een vennootschap on
der firma onder den naam: Rosmolen en
Smits. Vennooten: H. Rosmolen en B Ros
molen en J. Smits, Woubrugge.
Handelmaatschappij De Wetering N.V.,
A. No. 179a, Alkemade. Handel in zand,
grint, olie, brandstoffen enz. Nieuwe di
recteur: W. den Hertog, Haarlem.
Firma de Vries en Hellema „Nooit Ge
dacht", A 50. Koudekerk. De zaak is ver
plaatst naar: Steekterweg 67. Alphen aan
Jen Rijn.
Opheffing:
J. W. Westen, Donkersteeg 1,
Heeren-modeartlkelen.
Smeterlin. De naam van een der vele
fameuse pianisten, die 't heden rijk is.
Een Pool, die in de muziek van Schu
mann en van Chopin wonderen van schoon
held schenkt, wiens warm-gevoelige muzi
kaliteit de werken der romantici herleven
doet op een gansch eigen, innemende ma
nier. Maar wiens programma tengevolge
der wel zéér eenzijdige samenstelling toch
op den duur niet boeien blijft en dat spe
ciaal na de pauze, door de virtuoos inge
stelde en wat langademige Sonate in H
moll van Chopin, muzikaal gesproken een
inzinking vertoonde. Vooral na de met ver
bijsterend gemak en onovertroffen glad
heid gespeelde Chopln-études, die wel de
bekroning van den avond vormden.
Aan Mozart was de opening: diens veel
als studiemateriaal gebezigde zpnnige So
nate in G dur, verrastte door de perfec
tie, de gracieuse charme en 't verfijnde
klanktimbre, ondanks een enkele minder
geslaagde passage, tengevolge van het feit
dat enkele tonen van de vleugel soms
eenigszlns aan den harden kant waren en
dan doorklonken.
De macht en de suggestie van Smeter-
lin's prachtlg-vollen aanslag, waarbij de
„zingende linkerhand" de tegenstemmen
steeds zoo sonoor doet uitkomen, de harts
tochtelijke, doch beheerschte bewogenheid
van zijn wezen, de fabelachtig knappe vln-
gervaardlgheid, waarmee de pianist over
de moeilijkste passage's in een constant
volgehouden tempo heenglijdt, daarbij,
naast aandacht voor 't détail, toch steeds
de groote lijnen en den constructieven op
bouw voor oogen houdend, kwamen eerst
volledig tot hun recht in Schumann's
groote Fantasie op. 17 en in Chopin, 't Is
steeds, alsof Smeterlin quasi-improviseert
of in waarheid fantaseert en wel met een
technisch verbluffend meesterschap, dat,
mede door de zangerige en melodieuse
dankbaarheid der werken, tot een opge
togen succes bij het auditorium leidt, 't
Zijn de lyrische stijgingen, 't is de eertijds
levensechte bloeiende romantiek, die ook
nü nog meesleepen en uit tijdelijke din
gen ons meenemen naar andere werelden:
die van den droom of van gevoelige over
peinzingen.
En men bewondert Smeterlin om zijn
weergaven, die ook in de meest virtuose
momenten zonder merkbare inspanning,
als uit hart en gemoed opwellen.
Maar, voor ons gevoel althans
leidt op den duur dit genre tot eentonig
heid: men verlangt tegenwoordig naar
veelzijdiger expressie, 't Is als met een op
zichzelf verwonderlijk schoone kleur, die
men alléén ziet, zonder haar op andere
tinten te kunnen afstemmen en dan te
vlak blijft. Zij houdt u niet bij voortdu
ring meer gevangen en zoo is 't ook met
dit spel gesteld, ondanks verrukkingen van
charmante klanken, soepele nuances en be-
tooverende passages, die deze enorm vaar
dige kunstenaar weet uit te strooien.
Het palet blijft in. schakeering voor een
hedendaagsch recital te beperkt en alsook
dc meerdere toegiften zich in hetzelfde
kader bewegen, dan voelt men het gemis
wel héél duidelijk: de veel-verscheidenheid
van dezen tijd wordt in een program als
dit, toch niet gemanifesteerd. Slechts én
kele snaren van den huldigen gecompli-
ceerden mensch worden er door aange
raakt. Daarom wellicht zal de herinnering
aan dit spel. dat op zichzelf hoogstaande
kwaliteiten bezit, sneller vervagen, dan wij
't onszelf tijdens het neerschrijven dezer
regelen kunnen realiseeren
Smeterlin intusschen, is uitbundig toe
gejuicht en hij dankte daarvoor gelijk
gezegd met diverse extra's.
CLASSIS LEIDEN DER GEREF.
KERKEN.
In de gisteren gehouden vergadering
van de classis Leiden der Geref. Kerken
is na gehouden praeparatolr examen de
heer J, Blauw van Boskoop, theologisch
candidaat van de Vrije Universiteit te Am
sterdam toegelaten om te staan naar het
ambt van Dienaar des Woords De intrede
van ds. M. P. Feringa van Moerdijk in de
Geref. Kerk van Wassenaar is voorloopig
bepaald op Woensdag 10 Maart.
CHR OPLEIDINGSSCHOOL, OOSTER.
STRAAT 16 (HOOFD W. A. BODEWES)
De derde ouderavond.
Bovengenoemde school heeft haar .der
den ouderavond gehouden. Om half acht
waren in het gymnastieklokaal ongeveer
drie honderd belangstellende ouders aan
wezig. Het personeel der school had voor
dezen avond de zaal gezellig met bloemen
opgevroolijkt en enkele leden van
Buurtver. „Eensgezindheid" hadden belan
geloos voor een extra feestverlichting zorg
gedragen. Nadat het hoofd der school op
de gebruikelijke wijze deze bijeenkomst
had geopend, besprak hij met een inleidend
woord het belang van dit soort samen
komsten en wees er o.a. op. dat bij de op
voeding school en huisgezin naast elkaar
behooren te staan. Punten als huis- en
schoolbezoek, rapporten en huiswerk wer
den nog eens even belicht. Na de ouders
werden welkom gebeenten het bestuurslid
der school, den heer M. H. de Reede, den
Rijksinspecteur van het L, O., den heer J,
Baak, den inspecteur van Chr. Volksonder
wijs, den heer D. N.-van Malssen, het vol
ledig bestuur der Buurtvereeniging „Eens
gezindheid" en mej. Bos. hoofd der kleu
terschool, Middelstegracht, alhier.
Hierna werd een begin gemaakt met
afwerking van het programma. De jon-
ens en meisje van het zesde en zevende
leerjaar zongen onder leiding van den
heer J. W. van Daalen een vijftal liederen,
die bijzonder bij de ouders in den smaak
vielen. Aardig was het, toen een zevental
kleuters uit klas 1 zong en speelde; „Van
zeven muzikantjes", ingestudeerd onder
toezicht van mej. J. W. Boehmer en daar
na, onder leiding van mej. T. den Dikken,
enkele leerlingen uit klas II zich lieten
liooren. Wat hebben deze kleintjes zich
flink gehouden; uit het daverend applaus
bleek, hoe deze kinderspelen gewaardeerd
werden. Hierna toonden de meisjes en
jongens van klassen 6 en 7 hoe ver zij wa
ren gevorderd met hun gymnastiekoefe
ningen, onder leiding van den heer J. Was
senaar. Hoe flink werden de oefeningen
der Jongens en de vlagsrtanden der meis
jes uitgevoerd.
Het laatste nummer voor de pauw
-vas: „De twaalf maanden van het Jaar'
door meisjes van het zevende leerjaar, mei
pianobegeleiding van mej. M. Langman.In
de korte pauze werd een kopje koffie ge
dronken en door de heeren een sigaartji
opgestoken. In dezen tusschentljd voerde
'I woord de heeren M. H. de Reede, J. Bal
D. N. van Malssen, F. Simons (voorzittn
der Buurtver.) en J. J. Laman, de laatste
-lamens de ouders.
Na de pauze hield de heer H. Kriek een
lezing over: „Angst in het kinderleven",
welke lezing met- de grootste aandacht
werd gevolgd. Hierna volgde sluiting en
werden de ouders in de gelegenheid ge
steld het werk hunner kinderen in de ver
schillende klassen te gaan bezichtigen en
de tentoonstelling van teekenlngen en
handwerkstukken te bezoeken. Om elf uur
luidde de schoolbel en gingen de ouders
voldaan huiswaarts. Het was een prettige
een leerzame avond geweest.
Alle kinderen der school werden den
volgenden morgen verrast met een trakta
tie van het Schoolbestuur, het bestuur der
Buurtver. en van een „onbekend" ouder
paar, terwijl een „belangstellende" in de
school gezorgd had voor tweehonderd fraai
uitgevoerde programma's.
Öp den Lage-Morschweg onder Oegst-
geest werd een wielrijder aangetroffen, die
aan een der beenen verwond bleek. Een
door dr. H. ingesteld onderzoek bracM
aan het licht, dat de man, zekere J. E-
wonende alhier, een der beenen gebroken
en verschillende vleeschwonden bekomen
had. Hij was bij het afstappen van zijn
rijwiel in de spaken van het achterwW
bekneld geraakt en gevallen. Nadat dr. H.
hem de eerste hulp had verleend, is M
naar het Academisch Ziekenhuis vervoerd.
De brand, welke eenigen tijd geleden
den kruidenierswinkel van den heer P. C.
van der Linden in de Janvossensteeg no. 21
gedeeltelijk teisterde, maakte de verbou
wing noodzakelijk, waaraan de behoefte
eigenlijk voordien ook reeds bestond. De
zaak is nu meteen goed aangepakt en door
de goede zorgen van ckpn aannemer A.
Reyngoud is een doelmatig ingericht win
kelpand ontstaan, dat in tegenstelling
met vroeger van twee zijden aijn licht
ontvangt.
Tegelijkertijd werd het geheele interieur
door den schilder Leugering terdege opge
knapt, zoodat de winkel er thans uitziet als
gold het een opening, inplaats van een
heropening
Hedenmorgen om 10,45 keerden de
Leidsche kinderen per trein uit het Her
stellingsoord te Nunspeet terug, waarheen
zij door de Vereeniging van Chr. Vacan-
t-iekolonies alhier waren gezonden.
Leiden.
ACADEMISCHE EXAMENS.
Geslaagd voor het doctoraal examen ge
neeskunde: Mej. J. H. Moes (Den Haag);
voor het artsexamen le gedeelte de hee
ren W. J. Kolff, (Beekbergen) en W. J.
Wissema lOegstgeest)bevorderd tot arts
de heeren A. J. Bouwman (Den Haag) en
Que Keng Lead (leiden).
De volgende schepen zijn morgen rad'?"
telegrafisch te bereiken via het kuststation
Scheveningen-Radio.
Alcyone, Almkerk. Alphaccal Alpheraii
Boschfontein, Chr. Huygens, Colombia-
Crijrissen, Dempo, Hoogkerk, IndrapM'3,
Jagersfontein, J. P. Coen, Maasdam, M
kerk, Poelau Laut, Randfontein, Hotte'*
dam H.A.L.. Sibajak, Simon Bolivar, Sla
mat, Statendam, Streefkerk, Tajandoe -
Veendam, Venezuela, Volendam. Zuid»
kerk.
Behalve bovengenoemde passaglersscn
pan zijn de meeste Nederlandsche vracn
schepen eveneens via Schevenlngen-Kau
te bereiken. Telegrammen worden au"®:
nomen door alle telegraafkantoren enaw
„Radio Holland".
2-1