Avonturen van den Rookworstman Zeven wonderen der Oudheid Op bezoek Oflsfr Ben je een slimmerd? Het beeld van Zeus DOOR C. E. DE LILLE HOGERWAARD. De Rookworst-man ging op bezoek Bij Leverworstje om den hoek. Je weet toch: die zijn van elkaar Familie nog. Het is heusch waar! Zij zaten voor het open raam En rookten daar een pijpje saam. Ze spraken over d'ouden tijd, 'tWas één-en-al gezelligheid! De Rook-worst-man vertelde graag En deed zoo nu en dan een vraag. Het Leverworstje, _gul en rond Zei steeds weer: - Lachen is gezond! - Je kunt vertellen, eenig man! Die grappen, zeg, hoe kom j'er an? En het gezicht, dat j' er bij zet! Wie daar naar kijkt, die heeft al pret! En lachen, lachen, dat hij deed! Dat jij nog geen ..Hans Worstje" heet! Zoo riep hij eind'lijk proestend uit, Want Leverworst was ook een guit! Ze spraken saam de Worstentaai. 'k Versta die nog niet h e e 1 e maal! Maar w a t 'k begreep, dat zei ik reeds, 'tWas lachen, praten, rooken steeds! Tot eind'lijk zei de Rookworst-man: Nu maak ik toch een eind er an! Ik moet naar huis, een and'ren keer Dan zie je stellig mij wel weer! Maar kom nu ook eens gauw bij mij! 'k Ben veel alleen en dus heel blij, Als iemand komt. 'kBeloof je, dat.... Er nergens is een hond of kat! Want in de buurt van dat gespuis Is het voor jou en mij niet pluis! Ze namen afscheid, wuifden nog, Een leuke middag was het toch! (Nadruk verboden) MISSCHIEN KEN JE DAN DE ANTWOORDEN AL OP DE VOLGENDE VRAGEN. Waarom is vloeipapier poreus De stof, welke aan het papier zijn glans geeft, wordt „lijm" genoemd. Louter toe vallig werd ontdekt, dat, wanneer bij de papierbereiding geen lijm werd gebruikt, het papier een heel bijzonder absorptie- (opslurpings-) vermogen verkreeg. Op die manier werd vloeipapier uitgevonden en door latere proefneming heeft men het alleen nog maar wat behoeven te verbe teren tot het „vloeitje", dat we allemaal kennen. Waarom kan een bij maar één maal steken en een wesp ver scheidene malen? Wanneer een bij haar angel gebruikt schiet zij er gewoonlijk zelf het leven bij in! Dat komt zóó: Een bijenangel heeft erg veel weg van een paar kleine dolken met gekartelde randen als de snede van een zaag. Die kleine dolken steken in 'n schede, die ook het vergif bevat, dat een bij in een steekwond verspreidt. Wanneer een bij nu b.v. in de hand steekt, dan drijft ze eerst de schede in het vleesch en laat daarna de „dolken" zakken. Maar dan komen de moeilijkheden. Want het ongelukkige in sect komt tot de ontdekking, dat het, juist door de gekartelde randen, de „dolken" niet kan terug trekken. En bij haar wanhopige Pogingen om zich te bevrijden, wordt de bij gewoonlijk zoo zwaar gewond, dat ze sterft. Met de wesp staat het heel anders. De randen van den wespenangel zijn zoo glad als de kling van een degen en de wesp kan haar geduchte wapen dan ook heel vlug en gemakkelijk weer terugtrekken. Is het stuk van een ijsberg, dat boven de wateroppervlakte uit steekt even groot als dat, wat onder water zit? Weineen, heelemaal niet! Het stuk van den berg onder water is wel zeven maal zoo groot als dat boven water. Het is eigenlijk heelemaal een wonder, dat een ijsberg drijft. De algemeene regel in de natuur im mers is, dat een stof. die afkoelt, dichter wordt of zwaarder. In overeenstemming hiermee zou je dus denken dat water, dat tot ijs afkoelt, moet zinken. Water gedraagt zich echter heel vreemd. Hoewel het zich n.l. bij dalende temperatuur tot 4 graden Celsius boven vriespunt op de gewone wijze verdicht, wordt alle verdere afkoeling om gezet in uitzetting. Met andere woorden: het ijs wordt soortelijk lichter dan het water en zal juist drijven met zeven achtste van zijn volume onder de water oppervlakte en één achtste daarboven uit stekend. Wie vond de paraplu uit? Dat weet geen mensch. Zeker is echter, dat de Chineezen de paraplu nu al eeuwen lang algemeen gebruiken. In Europa schijnt het regenscherm het eerst te zijn gedragen in Engeland en wel door zekeren Jonas Hanway, die in 1786 overleed. Toen deze goede man voor den eersten keer met z'n „schuile" zooals de Vlamingen heel mooi zeggen in de straten van Londen verscheen, werd hij begroet met gelach en gehoon van dezelfde menschen, die, eenige jaren later.... de paraplu algemeen ge bruikten. Ten Westen van Pisa (In Italië) ligt een vruchtbare vlakte, die wereldberoemd was in de oude dagen, toen Griekenland een der roemruchtste landen van de wereld was. Een gedeelte van deze vlakte werd het heilige dal genoemd en in deze ruimte, weelderig met boomen beplant en vooral beroemd om haar Sycamoren, lag het wedstrijdterrein voor de Olympische Spe len en ook de groote Zeus-tempel Men vertelde, dat dit heilige dal door Herakles zelf was afgepaald en door eën muur om geven. Hier kwamen iedere vijf jaren groote menschenmassa's bijeen om de Olympische Spelen bij te wonen en de feesten ter eere van Zeus, den oppergod, te vieren. Dit is eigenlijk, zooals je misschien wel weet, de oorsprong geweest van onze moderne Olympiades. De schitterende tempel die hier ter eere van Zeus prijkte, was ontworpen door li- bon van Elis en het had meer dan honderd jaar geduurd voordat hij klaar was. De Zonische bouwstijl, de eenvoudigste van de drie stijlen, die toen bekend waren, werd er voor gebruikt. De geheele tempel was prachtig ver sierd met beeldhouwwerk en een der frie zen prijkte o.a. met een levendige voor stelling van de twaalf gTOOte werken van Herakles. Verschillende stukken van dit beeldhouwwerk worden thans in het Louvre-museum te Parijs bewaard. Maar nu over het eigenlijke wereld wonder, het groote beeld van Zeus! Dit stond in het Westelijk deel van den tem pel. vlak tegenover den ingang, zoodat ieder, die binnenkwam, het - ''dellijk zien kon. De beroemde Phidiias, de oo. .te van alle beeldhouwers ter wereld, die onge veer geboren werd in den tijd van den slag bij Marathon, werd van Athene naar Elis ontboden om dit beeld voor het Ovieksche volk te maken. Hij deed er vijf jaren over. In dit schitterende kunstwerk werd Zeus uitgebeeld als de grootste van alle goden, als de nationale godheid van het heele Grieksche ras. Men stelde zich hem voor als de algoede, alwijze, almachtige, vol vaderlijke zorg voor zwakken en lijdenden. Het beeld verrees op veertig voet van den grond en reikte bijna tot het dak van den tempel. Het binnenste was van steen en' hout gemaakt, overtrokken met ivoor om de huid uit te beelden en met platen van zuiver goud voor de kleeding en versierin gen. De troon, waarop Zeus zat. was ge maakt van cederhout en versierd met beeldjes van goud, ivoor en ebbenhout, met kostbare steenen als robijnen, sma ragden, saffieren enz. was alles ingelegd. Aan de achter- en zijkanten van den troon bevonden zich kleine paneelen met blauw, rood en geel mozaïekwerk; mensch en dierfiguren in goud versierden het platform onder den troon en de voetbank, waarop de voeten der godheid rustten. Een krans van olijfbladeren rustte op zijn hoofd en zijn sandalen waren van zuiver goud. evenals zijn kleed, dat met gekleurde emailbloemen was ingelegd. Zijn rechter hand droeg een beeld, voorstellende de godin der overwinning, in de linker om klemde hij een rijk gebeeldhouwd" scep ter, gekroond met een adelaar. Dit was Phidias' meesterwerk. Het stond in zoo hoog aanzien, dat het meestal door een gordijn voor het oog van het volk verborgen bleef. Slechts op bepaalde plechtige dagen mocht men het zien Jam mer genoeg bestaat het beeld niet meer; Wij kennen het alleen uit beschrijvingen van antieke schrijvers en van munten, waarop het was afgebeeld. Het werd in de vierde eeuw te Constantinopel. we*r het tóen stond, door brand veri""*»-' Waarom steekt een struisvogel zijn kop in 't zand? Dat doet hij in het geheel niet! Het is een erg populair, maar volkomen onjuist idee, dat de struis zijn kop in het zand begraaft, omdat hij zou meenen. dat wan neer hijzelf niets kan zien, anderen hem niet kunnen zien. Wat werkelijk gebeurt is, dat de struisvogel bij de nadering van ge vaar als eèn vormlooze massa op den grond neerzinkt, waar hij dan buitengewoon moeilijk is te onderscheiden van de kleine bodemverheffingen en mierenheuvels.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1937 | | pagina 21