Braziliaansche indrukken Joh. Heesters in „Hofkonzert" fftfc Jaargang LEIDSCH DAGBLAD, Zaterdag 9 Januari 1937 Vierde Blad No. 23555 Exotische romantiek Onderhoud met onzen landgenoot f. van Balen Griep, Inlluenia. SLlSLSÜ Stadsbeeld in Sao Paulo. Brazilië's tweede stad. Vergeleken bij de op prozaïsche pro ductie ingestelde nuchterheid van Argen tinië maakt het grootendeels tropische Brazilië allicht een indruk van exotische romantiek. Mr. W. J. van Balen is lid van de handelsdelegatie der Neder- landsche regeering voor Zuid- Amerika en is dus bij uitstek deskundig. Inderdaad is daar wel eenige reden voor. Want de meeste Braziliaansche ste den, hoe zakelijk hare bezigheden ook moge zijn, zien zich tenminste gezegend door de natuurlijke schoonheid van een benijdenswaardige omgeving. Om het even of men nu Rio de Janeiro, de luisterrijke federale hoofdstad neemt, dan wel het eerwaarde Bahia, voormalige zetel van het Portugeesche gezag, opeenhooping van zooveel kerken als er dagen in het jaar zijnof Santos, de koffiehaven, waar de baaltjes „troost" in eentonige opeen volging door een tapis roulant in het onverzadelijke ruim van een zeeschip ge spuwd worden, steeds en overal ziet men rondom het stadsbeeld een bekoorlijke omlijsting van tropische liefelijkheid. Dit samenstel nu is het, dat den Europeaan die in Brazilië zijn werkzaamheden heeft, tot een vriend van dat land maakt. Deze het oog streelende genoegelijkheid doet hem vele andere dingen over het hoofd zien. van die kleine onvolkomenheidjes, waar de nieuwkomer zich misschien nog even aan stoot, maar die de geacclimati seerde vreemdeling vergoed weet door zoo vele andere, betere, vlottere eigenschap pen dan waaraan wij in ons precieze vader land gewend zijn. Ook Brazilië is modern geworden, zij het ook niet op die harde en meer Noord- Amerikaanschemanier welke Buenos Aires met zooveel succes van New York heeft nagevolgd. Eveneens in Rio de Janeiro en in Sao Paulo zijn de huizen ten hemel uitgegroeid, met veel meer verdie pingen dan strikt noodig zou zijn. Zelfs bemoeit zich de Overheid daar te lande met de hoogte der nieuwe gebouwen. Er is in de laatste jaren te Rio de Janeiro wederom een grondige schoonmaak ge houden onder de laatste heuvels die het centrum der stad in zijn volle ontplooiing belemmerden. Radicaal heeft men die hindernissen opgeruimd, gesloopt, afgegraven. Heele heuvels verdwenen, met huizen en al, uit het stadssilhouet. Hun puin werd naar den oever van de baai gekruid, om aldaar te dienen via het aanplempen van een nieuwe strook land, die buiten de bebouw de Kom een onbedorven kans schiep om een grootsch stadsbeeld te ontwerpen. In onze bedachtzame vaderland zou allicht geopperd worden, „dat er met de plaats ruimte gesmeten is". Maar de Braziliaan lacht daarom: in plaats van een benepen en rommelige waterkant kreeg hij een eleganten boulevard, een park aan zee. een vierdubbele asfaltbaan temidden van oal- men en bloemen. En nu het terrein dat 11a de afbraak overbleef? Midden in de stad juist in de kostbaarste buurt, strekt zich nog heden een gedeeltelijke kale vlakte uit. licht golvend naar een centraal ount dat zich een meter of wat boven waterpas blijft verheffen. Liet men hier aan de be bouwing vrij spel. dan zouden er misschien opnieuw van die gedrochtelijke speculatie huizen verrijzen, zonder smaak, zonder stijl, zonder klasse. In plaats daarvan heeft de Overheid voorgeschreven, dat daar alleen maar huizen van minstens tien verdiepingen mogen komen. Of ze mooi zullen worden is een kwestie van latere zorg. Hoofdzaak is dat er geen klungelige bouwsels worden neergeplakt, die de waarde van de buurt omlaaghalen. En inder daad ziet men er aarzelend de eerste kloeke gebouwen verrijzen. Geheel afgezien van hun aesthetische waarde: ze valoriseeren die stadswijk doordat ze forsch en waar dig zijn. Het voorloopige doel is bereikt! Overigens helpen het gulle klimaat en de krachtige bodem mee om er een aantrek kelijke omlijsting bij te leveren. Er is noch te Rio de Janeiro, noch te Sao Paulo een hoekje te vinden waar men niet tevens een aardig doorkijkje krijgt tusschen pal men en andere sierboomen door. Aldus hebben beide groote steden, de eene met anderhalf, de andere met één millioen in woners een zeker cachet van landelijkneid behouden, een vriendelijk karakter dat hen tot aangename voorplaatsen maakt. Koffie. Wie over Brazilië wil spreken, kan on mogelijk het woord „koffie" negeeren. Dit geweldige massaproduct is vanouds de ruggegraat van de Braziliaansche welvaart geweest. Er waren tijden dat Brazilië meer dan drievierde van de wereldconsumptie aan koffie leverde. Dit aandeel is inmid dels wat ingeschrompeld, maar nog steeds voorziet Brazilië ongeveer de helft der wereld van dat geurige product; en als het een kans zag. zou het ons allen met koffieboontjes overstrooien. Want de over productie aangewakkerd door vroegere jaren van onbedreigden voorspoed, heeft hier schrikbarende afmetingen aangeno men. De ï'oode klei der binnenlanden van Sao Paulo brengt koffie bij stroomen voort. Ware lawines van koffie rolden uit die vruchtbare hoogvlakte omlaag naar Santos, de groote uitvoerhaven. Een groot deel heeft nooit het oceaanschip bereikt. Millioenen balen moesten verbrand of in zee geworden worden, om erger te voor komen. En nog steeds is de positie van dit kostbare artikel geenszins veilig. Men confereert met de concurrenten uit Colombia en Guatemala om teeltbeperking in te voeren. Zelf heeft Brazilië er reeds het mes in gezet door een deel der oudere plantages aan de koffieproductie te ont trekken, door er katoen te gaan planten, en sinaasappelen, of wat er nog meer vat baar blijkt voor export naar andere wereld- deelen Elders in de wereld groeit koffie in bescheiden tuinen, of op een enkele bosch helling onder schaduwboomen. In Brazilië echter rijdt men per auto urenlang, dagen lang, door niets dan laantjes van eentonige koffieheesters, keurig op rij en gelid ge poot. Af en toe vertoont zich een „fazenda" of plantage, met langgerekte daken en uit gestrekte betonvelden. Daar wordt de ge plukte koffie gewasschen. gedroogd, ont bolsterd en ontvliesd, om eindelijk in zak ken de treinreis naar Santos te beginnen, waar het gereede product gesorteerd zal worden, en tenslotte den weg zal vinden naar het ruim van een vrachtboot. Soms honderdduizend balen en meer tegelijk in één schip. Een mailboot alleen laadt in een halven dag zooiets van 20.000 balen, terwijl de passagiers ondertusschen langs de blan ke stranden van Santos toeren, of opge togen terugkeeren van een welgeslaagd uit stapje naar Sao Paulo. Op de kade van Santos, en op de asfaltstraten van dat on pretentieuze havenstadje (dat intusschen in bevolkingscijfer Utrecht voorbij streeft) liggen de groene boontjes achteloos ver spreid. Men trapt er op. Koffie kost niets, in Brazilië. Het „kleintje koffie" dat men den heelen dag door te slurpen krijgt, kost 200 reis, dat is op het oogenblik precies 2'h cent. Na een maaltijd in een restaurant of te herstellen, zijn een paar Mijnhardt's Poe ders. Per st. 8 ct.; doos 451 ct. Bij Uw Drogist. 4876 (Ingez. MedS hotel krijgt men zijn koffie gratis achterna geserveerd. Wie in een inrichting van goe den stijl een kopje koffie zou bestellen, ris keert dat hij een even vreemd figuur slaat als wie op een Duitsche „Weinterrasse'' om een glas bier zou durven vragen. Bananen-bouw. In Brazilië is de koffie echter een product van de hoogere binnenlanden geworden, in plaats van. zooals vroeger, een plantage artikel uit warme streken. De slavernij is afgeschaft, en vrije arbeiders zoeken bij voorkeur een koel klimaat op. Sindsdien zijn de tropische kuststrooken vrijwel waar deloos geworden. Men heeft deze slechts gedeeltelijk kunnen valoriseeren door er bananen te planten, een cultuur, die be trekkelijk weinig zorg vereischt. Een woud streek wordt gerooid, de boomen worden verbrand, of wel ze verotten vanzelf, en tusschen de stronken schieten de pisang stengels omhoog. Vooral rondom Santos is dit een teelt van beteekenis geworden, want er komen vanzelf in die drukke haven vele schepen, met koelinstallaties, en deze zijn het. die aanzienlijke hoeveelheden van deze smakelijke tropenvruchten meenemen naar Londen. Southampton. Amsterdam, Ant werpen. Ook een Nederlandsche onderne ming, de Bananen Import Maatschappij te Amsterdam, heeft zich op den invoer van deze Braziliaansche soort toegelegd, die kwetsbaarder maar in ruil dan ook geuriger en smakelijker is dan de meer vulgaire types uit Centraal Amerika. Rondom San tos zijn alle Deltaterreinen rondom de lagunes en alle heuvelhellingen die tegen het binnenlandsche bergplateau opglooien met bananen beplant. Smalspoortjes en kabelbaantjes zorgen voor het vervoer naar den oever van een der vele kreeken, en van daar af gaat de lading per schuit verder, tot onder de grijparmen van de scheeps- lier. Aldus is Brazilië een mengsel van grootscheepsche voortbrenging aan natuur producten. met hier en daar een kern van zeer moderne-urbaanheid, forsch. nieuw, zakelijk. Maar steeds belangwekkend en ge riefelijk. WAT VAN ACTRICES ALZOO GEEISCHT WORDT. Beulah, de veelzijdige. Aan een filmactrice worden soms zware eischen gesteld. In de eene film moet zij een moderne dame uitbeelden, in de vol gende moet zij zich plotseling weer inle ven in de rol van een schoolmeisje, en in de derde verwacht men bijvoorbeeld, dat zij een middeleeuwsche koningin creëert. Te moeilijker is die herhaaldelijke „overschakeling" natuurlijk, indien er tus schen de opnamen voor die verschillende films weinig tijd verloopt. En dikwijls zijn het vooral de spelers, die kleinere rollen vervullen, van wie op dit punt zeer veel wordt geëischt. Daarvan kan bijvoorbeeld Beulah Bondi meepraten. Zij is een der oudere Ameri- kaansche actrices, die den laatsten tijd veelvuldig op het doek komt in Walter Wanger-producties. Paramount brengt op bet oogenblik drie van deze films uit. die vlak achter elkaar werden opgenomen, en waarin Beulah Bond! drie absoluut ver schillende creaties geeft, die verdienen éven nader onder de aandacht te worden gebracht, juist omdat zij zoo verschillend en zooperfect zijn en een beeld geven van de veelzijdigheid dezer actrice. Yan vriendin tot vijandin. In de komische film „Incognito getrouwd" bijv. treedt Beulah op als dame-van-gezel- schap. als chaperonne en zoo'n beetje als kindermeisje van een temperamentvolle filmster. Een sympathieke figuur, die ver trouwen inboezemt; overigens kordaat en doortastend. Margaret Sullavan. die de hoofdrol vertolkt in „Incognito getrouwd". Binnenkort kan verder de première ver wacht worden van „Het proces tegen me vrouw Ames", Hierin zien wij Beulah Bondi als de haatdragende, fanatieke schoonmoeder van de schoone, onschuldig verdachte. Hope Ames. Hoe anders is déze Beulah! Thans een oude trotsche vrouw uit dc groote wereld, zonder scrupules, wreed en hard; een ware feeks. Moeder Beulah. Eii tenslotte verschijnt zij in „De onge- #cJIYéVWi vfët", Faratrrötmt's groote kleu renfilm. „De ongeschreven wet" is de eer ste kleurenfilm, die vrijwel geheel ln de buitenlucht werd opgenomen. Hij heeft als zoodanig in het buitenland zeer de aan dacht getrokken en door het vele dat er ln deze bijzondere film te bewonderen valt, is aan Beulah Bondi's werk misschien minder aandacht besteed, dan het wel ver dient. Haar creatie van moeder Melissa, de vrouw uit oen eenvoudig gezin in Amerika's afgelegen bergen, is wel zóó echt en ont roerend. dat deze ongetwijfeld geen gering deel bijdraagt tot den grooten indruk die dit monumentale filmwerk op den toe schouwer maakt. Van nu af aan behoort Beulah Bondi tot een van die actrices, die wij als we haar in toekomstige films weer ceils in een of andere bijrol zullen zien, met een gebaar van herkenning vol vreugde zullen begroeten! FILMNIEUWTJES. Productie Nummer 6. Men is als steeds in het filmbedrijf zeer nieuwsgierig naar de nieuwe plannen van Charlie Chaplin. Bekend is, dat Charlie een film gaat regisseeren met zijn vrouw Paulette Goddard in de hoofdrol. Tot dat doel zijn de Chaplin Studio's dezer dagen voorzien van een volledige apparatuur voor geluids-opnamen. Dit zal de tweede maal zijn. dat Chaplin een film maakt, waarin hij zeif niet optreedt. De eerste „Publieke Opinie" werd in 1923 uitgebracht. Voorloo- pig heet zijn nieuwe film „Productie Num mer 6" (Modern Times was een tijdlang Productie Nummer 5> en Charlie weigert om informaties te geven. Hij heeft alleen medegedeeld, dat het een dramatische co- medie zal zijn, die zich afspeelt in Shan ghai, Monoloeloe en andere idyllische oor den. Gary Cooper als Marco Polo. Samuel Goldwyn en Douglas Fairbanks Sr. annonceeren, dat zij gezamenlijk de film „De avonturen van Marco Polo" zul len gaan maken, met Gary Cooper ln de hoofdrol. De film,, die geschat wordt op l'/j millioen dollar, is in productie gegaan. Teneinde het leven van den beroëmden ontdekkingsreiziger zoo interessant moge lijk te verfilmen, gaat Fairbanks Sr. met eenige camera-men naar China om daar de noodige atmosfeer-opnamen te maken. Het is de eerste maal. dat Fairbanks Sr. zich occupeert met een film. waarin hij zelf niet meespeelt. PAUL ROBESON's TEGENSPEELSTER.... ZIJN VROUW. Terwijl in Nederland nog de première van Paul Robeson's film „Zinga (Song of Free dom)" te verwachten is, werd reeds in En geland een nieuwe film met den beroemden negerzanger vervaardigd, waarin voor het eerst ook zijn vrouw een kleine rol vervult. Het debuut van mevr. Robeson viel bij de producenten dermate in den smaak, dat men besloot haar te engageeren voor de vrouwelijke hoofdrol van de eerstkomende Robeson-fUm. Wy bevonden ons in een van de groote opname-ateliers der Ufa in Neubabelsberg. Het „Achtung, Aufnahme!" van den re gisseur deed elk roezemoes, het onophou delijk hameren en kloppen als by toover- slag verdwijnen. Schijnwerpers flitsten aan. De op te nemen scène speelde zich af in een kleine, eenvoudig ingerichte kamer met fraai licht behang. Mooie kopergra vures hangen aan den wand. Echte Bieder meier-meubelen en andere voorwerpen uit dien tyd brengen ons in de sfeer van om streeks 1840. Daaraan herinnert ook het blauwe ulane-uniform van den jongen lui tenant Walter von Arnegg (Joh. Heesters), die in den hoek in een ouderwetsche leun stoel zit. Hij kijkt verveeld en kwaad. „Dat vervloekte kamerarrest!", zegt hy. Gelijk heeft Heesters. Kamerarrest kan erg on aangenaam zijn en zeker als deze je door je eigen vader. „Minister von Arnegg", is opgelegd. De straf gold voor zyn tempe ramentvollen zoon wegens diens laaiende liefde voor de knappe „Demoiselle Chris tine Belotti (Marta Eggerth). De scène speelde zich af in de nieuwe Ufa-film „Hofkonzert". „Zoo, dank u mynheer Heesters, de zaak is voor elkaar", zeiüe de regisseur Sierck en hy knikte goedkeurend. Het is nog pas kort geleden, dat Joh. Heesters ons land verliet, om aan den an deren kant van onze grens succes te zoe ken. Hij is in België. Oostenryk en ten slotte in Duitschland veel opgetreden. En met een onmiskenbaar succes. Vooral by onze Oostersche buren schijn! hy „on the light place" te zijn. De berichten, die ons over de door hem behaalde resultaten uit dat land bereiken, zyn althans zeer goed. Tijdens de opnamen van „Hofkonzert". de film, die nu reeds in ons land vertoond wordt, hebben wy een oogenblik met on zen landgenoot gesproken. Geheel „ein- wandfrei" Hollandsch sprak hy eigenlijk niet meer. Toen we hem daarop attent maakten betrok z'n gezicht een beetje. „Dat vind ik jammer", zegt hy. „Maar 't is goed. dat u het me vertelt, want dan kan ik daar eens op ietten. Hoe ik het klaar gespeeld heb in zoo'n korten tyd in het buitenland naam te maken? Ja, dat is eigenlyk grootendeels vanzelf gegaan. Reeds de eerste recensies over myn op treden op de Berlijnsche planken spraken er van, dat ik mijn weg tot de film wel zou vinden. Eén der bladen schreef: „Hees ters kwam. zag en overwon." Korten tijd later ben ik naar Weelien vertrokken om in de Volksopera op te treden. Daar heeft één van de leiders der Ufa my gezien en weldra bereikte mij het verzoek, om in Berlyn voor de film te komen proef-zin- gen. In totaal waren er drie „sollicitan ten", die allen een deel van de operette „Der Bettelstudent" moesten zingen. Wel nu. ik heb toen 't gewonnen. Als belooning voor z'n voortreffelyk de buut kréég Heesters de hoofdrol in „Hof konzert" met naast zich niemand minder dan Marta Eggerth, pardon mevrouw Kie- pura-Eggerth. Heesters nam z'n taak ern stig op en verheugde zich zeer in de sa menwerking met de beroemde vrouwelyke partner. Om tot een zoo goed mogelijke samenwerking te komen zoo vertelde hy ons heeft hij, samen met den componist dr. Edmund Nick ten huize van Marta Eggerth gezamenlyk de zangpartyen gron dig doorgenomen. „In Würzburg hebben we veel buitenopnamen in de prachtigste natuur gemaakt en het weer was al even puik als onze stemming." Is het waar, dat Amerika u een zeer aantrekkeiyk aanbod heeft gedaan? vroe gen wy. „Inderdaad. Maar ik ben er niet op in gegaan. Ik voel me hier volkomen op m'n plaats, m'n succes is groot en ik ben dan ook zeer tevreden. Trouwens, voor hoevelen is Hollywood een désillusie geweest! Wie zich aan een ander spiegelt, spiegelt zich zacht en ik blyf liever wat dicht bij Hol land.... De Ufa heeft my ook voor het volgend jaar weer geëngageerd en ik hoop nog vele triomfen te mogen vieren. M'n collega's zyn buitengewoon geschikt en ik heb al vele vrienden. Ik heb paardrijden geleerd en tot m'n hobby gemaakt. Ik maak veel rytoeren met Willy Birgel, Berth. Ebbecke. Irene von Meyendorf e.a. Paardryden en boksen, dat zyn mijn twee liefhebberyen geworden." En uw plannen voor de toekomst? „Daar kan ik helaas nog niet veel over meedeelen. Zooals gezegd, zal ik weer en kele films voor de Ufa maken. Ik zal veel aandacht blyven schenken aan myn mi miek en dictie, omdat ik niet alleen zan ger, maar ook een goed acteur wil zyn. Ik zou graag ook eens andere rollen spelen dan die van den zingenden jeune-premier." En bestaat daar kans op? „Héél misschien Toen kwam Detief Sierck ons storen. Men moest verder werken, en men had Heesters voor de volgende scène noodig.. Ook de douane-controle heeft haar aangename zijdeOpname uit de film „Hofkonzert" V. 1. n. r.: Marta Eggerth en Kurt Meisel, Jëfctan Heesters,

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1937 | | pagina 13