tr.' Hoe staat het met Televisie Zarah Leander 77ste Jaargang LEIDSCH DAGBLAD, Donderdag 24 December 1936 Vijlde Blad Ho. 23544 VISSCHERIJ-BERICHTEN „Ik heb reeds veel meegemaakt", zegi Hans Albers, „maar zooiets nog niet". Lilian Harvey als landloopster! Engeland experimenteert op groote schaal EI.TJMLTelef.666 IIN/T EN LITTEKEN Maar een heel charmante! Toekomstmuziek en huisbioscoopjes voor iedereen? (Van onzen correspondent.) The British Broadcasting Corporation's television Service, on-Engelsch lange naam voor den Televisiedienst te Alexandra-Pa lace In Noord-Londen, zendt nu reeds ge durende enkele weken op regelmatige tij den programma's uit; Engeland is het eerste land ter wereld dat televisie verwe zenlijkt heeft. Frankrijk en Duitschland zijn nog aan het experimenteeren, maar hier leest men in de Londensche ochtend bladen tusschen de rest van binnen- en buitenlandsche radio-programma's: Alexandra Palace. vision: 6.67 metres, sound 7.23 metres. 3. Programma summary. 3.5 Movietone magic carpet. 5.15 Happy days in the Tyrol. 3.25 Time; weather. 3.30 Picture page. 4. Sluiting. en dan 's avonds van negen tot tien uur een dergelijk programma. Het staat er: kort en zakelijk. Televisie is hier het slagwoord van alle radio-liefhebbers geworden, hoewel er niet veel te liefhebberen valt, het mag uitge sloten geacht worden, dat amateurs op dit terrein van de radio vondsten zullen doen; en de toestellen zijn zóó ingewikkeld, dat men het wel uit z'n hoofd zal laten er zelf een in elkaar te knutselen. Maar in de radiowinkels staan ze voor de étalage dezer dagen, bij tientallen, keu rig versierd met hulst. Televisie-apparaten worden als kerstgeschenken aangeraden. Niet onaardig bedacht, alleen.de prijs! Men moet al een kapitalist zijn om een duizend gulden uit te geven aan liefheb berij. Met de wetenschap dat dit geld zóó weg is, want de toestellen veranderen na tuurlijk schrikbarend vlug, nu alle groote firma's en laboratoria zich met dit onder weg bezighouden. De standaardmodel-ontvanger ziet er uit als een radiogramofoon, in het opklapbare deksel van het toestel zit een spiegel, die het scherm in het toestel, waarop de beel den verschijnen, weerkaatst. Naar een B. B. C. ambtenaar ons zoo juist mededeelde zijn er naar schatting een twee a driehonderd toestellen in Lon den, welk aantal dagelijks toeneemt. Maar honderdduizenden hebben met de televisie kennis gemaakt, want alle radiowinkels van formaat kan men binnenstappen om een uitzending te zien. Zelfs zijn er kleine televisiezaaltjes in sommige stations; daar vooral echter valt het op, dat het kleine beeld een bezwaar vormt van deze „radio- bioscoop in de kinderschoenen"; het scherm is naar schatting een dertig bij twintig centimeter. Combinatie van radio en film. Wat den niet-technicus het eerst opvalt wanneer hij de nieuwe studio's bezoekt is de combinatie van radio- en filmtechniek. Behalve de rijen electrlsche apparaten onder in het zendgebouw en de controle ruimten is er 'n aantal studio's ingebouwd die al zeer afwijken van het gangbare type men vindt hier dezelfde schijnwerper- en coulise-atmosfeer als b.v. in Denham. Al leen wordt er nóg sneller gewerkt; een van de B.B.C. ambtenaren vertelde ons: wan neer er voor de film iets mis gaat kan men het op z'n gemak overdoen. Maar hier geldt: eens gestart, geen terugweg, en het heele programma moet passen tot op de seconde, moet ineens slagen. En dit is van nog meer belang, daar wij niet te veel tijd hebben om te repeteeren en onze tooneelleiders nog naar de juiste werk methodes zoeken! Ondertusschen zit er een uitstekende stemming in deze hardwerkende groep mannen, en er brak een lawine van En- gelschen humor los toen tijdens de repe- litie's vandaag twee volumineuze koks met lange messen en witte mutsen voor micro foon en lens verschenen, die een plumpud ding gingen mengen; voorbereiding voor het kookuurtie! Mariette Serlé, de Nederlandsche televisie-ster. Eenige weken geleden heeft de B.B.C. vopr het eerste een buitenlandsche voor televisie uitgenoodigd. Mariette Serlé viel deze eer te beurt, de Nederlandsche zan geres, die ook via Hilversum geen onbe kende ls. Wij hebben natuurlijk ons licht bij haar opgestoken, en geïnformeerd wat zij van het optreden voor de radio-lens 4556 (ingcz Med.) dacht. Mariette Serlé blijkt echter een ge routineerde oude rot in dit piepjonge vak te zijn; zij maakte reeds met televisie ken nis in Eindhoven, waar Philips een proef- zender heeft, en in Parijs, waar Radio Eifel experimenteert, al is het in geen van die stations reeds tot regelmatige program ma-uitzendingen gekomen. Mariette bleek dan ook weinig last van plankenkoorts te hebben, en nadat zij haar guitaar gestemd had wijdde zij haar vrou welijke belangstelling weer aan de koks, die nog steeds onvermoeid doorgingen hun pudding te mengen; het beslag werd prach tig. Geen onaardige ideè, dat das de eerste internationale televisie-radioster een Ne derlandsche is! Toekomstmuziek. Natuurlijk is veel van wat er zoo verteld wordt toekomstmuziek en nationaal kan men de Engelsche televisieuitzendingen nog niet noemen, omdat dezealleen in en vlak buiten Londen opgevangen kun nen worden. Om technische redenen moet men namelijk op een ultra-korte golf uit zenden, van zes meter ongeveer, en daar de radiogolven van dit afmeting niet weer kaatsen -en met de aarde meebuigen, maar zich recht voortplanten, kan men. ruwweg geschat, zeggen, dat men alleen daar de uitzending kan ontvangen, waar men de zend-antenne kan zien. Nu is de antenne van Alexandra Palace een zeshonderd voet boven zee-oppervlak gelegen, zoodat de kring, die het station bestraalt Groot- Londen ruim omvat. Maar wanneer men Engeland in de televisie gaat betrekken is een serie regional zenders noodig, het oude Gleichwellen-idee dus, dat nu weer op duikt in anderen vorm. En dat zal wel toekomstmuziek blijven de eerste paar jaar, temeer daar men eerst wil zien. welke van de beide systemen, Baird en Marconi, waarmee men hier werkt, zich het beste handhaaft. Intusschen laten de omstandigheden ge lukkig ruimte over voor enkele eerzuchtige projecten, zoo neemt de B.B.C. zich voor de kroning in Mei a.s. niet alleen te broad- casten, maar ook vanuit Alexandra Palace uit te zenden, zoodat honderden, die we gens invaliditeit of vergevorderde leeftijd niet tusschen het publiek kunnen komen, toch gelegenheid krijgen deze plechtigheid op het moment zelf te zien. Eiken ochtend verstijfde vingers. DE HARINGVISSCHERU. (Van onzen Visscherij-medewerker) Voor de meeste schepen loopt de vis scherij ten einde; het zijn nog slechts enkele schepen, die thans nog voor een nieuwe reis ter haringvisscherij uitvaren. De meeste schepen beëindigen de vis- scherij of worden voor de treilvisscherij in gereedheid gebracht. Dat de haringvisscherij echter nog niet geheel en al is afgeloopen blijkt uit de binnengekomen schepen met versche ha ring. Verschillende van deze schepen losten meer dan 700 kisten versche haring, door sommigen in een enkel schot gevangen. De berichten uit het Kanaal melden ook thans nog groote schoten voor enkelen, het grootste gedeelte van de daar visschende vloot deelt hierin echter niet Maandag en Dinsdag werden te IJmui- den voor versche haring nog mooie prijzen betaald; Woensdag trad echter tengevolge van de groote aanvoeren en de ophanden zijnde feestdagen een niet onbelangrijke prijsdaling in. Met den export van gezouten haring bleef het kalm in de afgeloopen week; toch schijnt er wel iets meer vraag te zijn, dan in de voorgaande weken. Het zal ech ter wel na nieuwjaar worden eer er weer een wat regelmatiger vraag intreedt. DE TREILVISSCHERIJ. Tengevolge van geringe aanvoeren lie pen de vischprijzen sterk op en de binnen gekomen stoomtreUers, zoowel als motor- loggers profiteerden hiervan. Verschillende haringloggers worden thans weer voor de treilvisscherij In ge reedheid gebracht. Het aantal schepen zal echter niet zoo groot zijn als in de voor gaande jaren. De resultaten van de treil visscherij zijn te slecht geweest, zoodat er thans weinig animo bestaat om veel ha ringloggers ter treilvisscherij te zenden. NIEUWE UITGAVEN. A.V.R.O. Kinderliedjes 1936. Wij ontvingen in een zeer smakelijke uitvoering een bundeltje van een tien tal liedjes gezongen door Jacob Hamei's A.V.R.O.-kinderkoor, met uiterst verzorgde illustraties van Piet Marée. Deze liedjes en foto's zullen bij volwassenen zoowel als kinderen bijzonder in den smaak vallen. Uitgave A.V.R.O. Amsterdam. Hulpbehoevend door rheumatische pijn. De heer R. G. S. schrijft ons: „Ik had rheumatische pijn in handen, knieën en voeten. Het was zoo erg, dat ik een stok moest gebruiken om te kunnen loopen en 's ochtends waren mijn vingers steeds ver stijfd. Ik gebruikte tallooze pijnstillende middelen, maar het hielp niets. Totdat ik eens den raad opvolgde om Kruschen Salts te probeeren. Nadat één flacon gebruikt was toonde zich reeds aanmerkelijke ver betering; voordat ik de tweede flacon op had, was mijn rheumatasche pijn volkomen verdwenen en zij is gelukkig nooit meer teruggekomen. Dit kan ik U wel zeggen, zoowel mijn vrouw als ik raden Kruschen Salts direct aan, zoodra wij van iemand weten dat hij aan rheumatiek lijdt." Rheumatische pijnen en kwalen als spit, ischias, jicht, ontstaan maar al te dik wijls door een te groote hoeveelheid urine zuur in het lichaam. Urinezuur, een der afvalstoffen van het organisme, moet uit het lichaam verwijderd worden door de afvoerorganen. De zes minerale zouten, waaruit Kruschen Salts is samengesteld', bevorderen sterk en op geheel natuurlijke wijze de werking van deze organen, waar door de gevaarlijke afvalstoffen, als urine zuur e.d., zacht en volkomen uit het lichaam worden verwijderd, zoodat de oor zaak van de rheumatische pijnen wordt opgeheven. Het bloed wordt gezuiverd en de pijnen zullen afnemen om tenslotte ge heel te verdwijnen. Hierdoor zal ook Uw geheele gezondheidstoestand verbeteren. Uw levenslust, weerstand en energie keeren terug, zooals in Uw beste jaren. Kruschen Salts is uitsluitend verkrijgbaar bij alle apothekers en erkende drogisten a f. 0.40, f.0.75 en f. 1.60 per flacon, omzet belasting inbegrepen. Let op, dat op het etiket op de flesch, zoowel als op de buiten verpakking de naam Rowntree Handels Maatschappij, Amsterdam voorkomt. 4169 (Ingez. Med.) EEN ONDERSCHEIDING. Gerrit de Blanken, de bekende kunste raar van Zoeterwoude, houdt op 't oogen- blik een tentoonstelling van Aardewerk in de Toonzaal Gispen, Noordeinde 140, den Haag. Het doet ons groot genoegen te kun nen mededeelen, dat een kerncollectie uit het tentoongestelde werk is aangekocht door H. M. de Koningin. Hans Albers en Lotte Lang in de film „Verboden Lading." De Ufa heeft een nieuwe film met Hans Albers vervaardigd, die zij onder den titel „Verboden Lading" in ons land zal uit brengen. Daar een groot deel van de handeling zich afspeelt aan boord van een vracht boot in open zee Albers vervult de rol van een kapitein waren de moeilijkhe den, waarmede de opnamen gepaard gin gen, niet gering. Men had voor dit doel het Duitsche stoomschip „Schleswig" gecharterd, dat voor de film was omgedoopt in „Gorbo- duc". Wekenlang hebben spelers en tech nische staf op het water doorgebracht en daar aan tal van niet-denkbeeldige geva ren bloot gestaan. Ook de hitte van de brandende Grieksche zon. geassisteerd door ettelijke Neubabelsbergsche schijnwerpers, maakten het verblijf aldaar niet aange namer. Hans Albers heeft enkele mededeelingen gedaan omtrent zijn bevindingen op de Egeesche Zee. „Ik heb reeds veel meege maakt", zeide hij, maar op een schip te leven en te werken, dat de onhebbelijke gewoonte heeft bij ruwe zee onophoudelijk slagzij te maken, had ik in m'n lange film loopbaan nog niet beleefd. Ik heb als Ham burger geen watervrees, maar af en toe maakten ze het me toch wel een beetje al te bont. En heet dat het er was! Vooral „beneden", want de patrijspoorten openen zou gelijkgestaan hebben met van de ka juit een zwembassin te maken. Je kondoor het transpireeren je kleeren uitwringen en kwam je aan dek, dan kreeg je bovendien nog een stortbad van zeewater. Maar ove rigens hebben we er wel veel geleerd. Aan gezien de eerste dagen door het slagzij maken ons eten geregeld van de tafel naar den grond verhuisde, hebben we kort en goed opstaande randen op de tafels aan gebracht. Zoo kon de soep ons op de paar lepels na, die we ondanks alles eten konden tenminste alleen nog maar in de mouwen loopen. Maar'toch was 't mooi en interessant en er zal wel niemand zijn, die spijt van deze reis zal hebben." Na beëindiging der opnamen op de Egee sche Zee heeft men eveneens onder re gie van Gustav Ucicky nog tal van bin nenopnamen in Neubabelsberg gemaakt. Alles was daar natuurgetrouw nagebootst. We zagen er een scène opnemen, die zich in de eetsalon van het schip heette af te spelen, 't Was interessant, te zien, hoe men met allerlei kunst- en vliegmiddelen den indruk van de film volkomen trachtte te maken. Zelfs de „slagzij" ontbrak niet. Alle décors, die men noodig had, konden een hoek van dertig graden maken, hellin gen waarvan zoowel wiskundigen als berg beklimmers vreugde zouden hebben kun nen beleven. Dames en heeren in jouyeuze avond- kleedij zitten aan een lange tafel. De stem ming is opgewekt. Er wordt druk gepraat en gelachen. Ook het menu klinkt als een klok en in fraai kristallen glazen vloeit de champagne. Dan komt echter plotseling in letterlijken en figuurlijken zin de „omwen teling". Door middel van een onzichtbaar aangebracht mechaniek, door een der technici op 't juiste oogenblik in werking gesteld, maakt de grond ineens hevig „slagzij." Poroeleinkristal valt in dui zend stukken op den grond. Er breekt een onbeschrijfelijke paniek uit. De mensehen slaken luide kreten, vluchten, klammen zich „uit angst voor hun leven" aan elkaar vast, glijden van den eenen naar den an deren kant, richten zich moeilijk op, val len weer neerEn dit moest zoo drie a vier maal worden herhaald, alvorens alles klopte en de opname kon worden gemaakt. Het was een wel zeer ongewoon schouw spel. dat zich hier voor onze oogen af speelde. Als men gehoord heeft van de op namen in open zee en men ziet dan dezen ingespannen arbeid in het atelier, dan krijgt me wel een overweldigenden indruk van de meer dan buitengewone moeilijk heden, waarvoor alle medewerkenden bij de verfilming van „Verboden Lading" zijn komen te staan, moeilijkheden waarvan de gemiddelde bioscoopbezoekeer nu een maal geen flauw begrip kan hebben. EEN LUCHT-CAVALCADE. Paramount ls voornemens de grootste vliegfilm op te gaan nemen, die ooit in Hollywood is vervaardigd. Het ligt in de bedoeling een soort „Cavalcade" te maken op het gebied van het vliagwezen. De schrijver James Norman Hall, voor malig oorlogsvlieger, werkt op het oogen blik aan het scenario. Een zeer groot aantal sterren zal aan De Ufa heeft de hand weten te leggen op de Zweedsche actrice Zarah Leander, dia deze füm meewerken; reeds zijn aangewe- tij voor langen tijd heeft geëngageerd. Men beweert hiermee de belangrijkste ont- zen Carole Lombard, Fred MacMurray, dekking sedert vele jaren te hebben gedaan. In haar eerste film zal ze met Willy George Raft, Cary Grant, Frances Farmer Birgel wij herinneren aan diens spel in „Slotaccoord" - samenspelen Hierboven en Sir Guy Standing. z een fraaie foto van deze opkomende ster. Lilian Harvey, Willy Fritsch, Paul Kemp en Oskar Sima in de vroolijke fihn „Geluksk inderen." Voor de tweede maal sinds haar terug keer uit Amerika stond Lilian Harvey weer in het felle licht der schijnwerpers in de Ufa-ateliers te Neubabelsberg. Zij vertolkt de hoofdrol in de geestige film „Geluks kinderen". Het publiek zal z'n hart kunnen ophalen, het publiek, dat Lilian en Willy gelukkig wil zien, vroolijk, opgewekt, dansend en zingend! Willy Fritsch is in deze film leerling- verslaggever aan de „Morning Post" te New-York en wordt onder de meest sensa- tioneele omstandigheden in den echt ver bonden met Lilian Harvey, die een volko men onbekende voor hem was. Omdat hij verzuimt z'n krant daarvan een verslag te geven, wordt hij ontslagen. Twee zijher vrienden Paul Kemp en Oskar Sima nemen het voor hem op en komen even eens op straat te staan. Het viertal zien we vanaf dat oogenblik steeds samen, ze nemen het leven temidden der huizen- hooge wolkenkrabbers niet te zwaar en menig oogenblik wordt dansend en zingend doorgebracht. Dat wil echter niet zeggen, dat de film niet rijk is aan incidenten, pijnlijke situaties, betreurenswaardige mee ningsverschillen en een spannende achter volgingsrace op den koop toe. Maar in het algemeen gaat het er toch vroolijk in toe en ze eindigt dat is ook een belangrijke factor! met een happy-end. Wat vooral in deze film zeer te roemen valt, is de bui tengewoon geestige dialoog, die door nie mand minder dan Curt Goetz verzorgd is. Curt Goetz is voor ons Nederlanders al lang geen onbekende meer en nog dezer dagen werd een vertaling van een zijner nieuwste tooneelstukken met veel succes in Amsterdam opgevoerd. Hij is ook acteur en speelt meestal in z'n eigen stukken mede. Vooral zij, die de Duitsche taal be hoorlijk meester zijn, zullen er veel plei- zler van beleven. De woordspelingen en de wijze, waarop eek kort simpel gesprek is uitgewerkt. De muziek want ook dat is een belangrijke factor bij de geluidsfilm is van den be kenden componist Peter Kreuder, en dat zegt voldoende. De beide schlagers „Ich. mócht', ich war' ein Huhn" en „Fraulein Niemand" zullen het ongetwijfeld tot een groote populariteit weten te brengen. De film is vervaardigd onder regie van Paul M?rt:n. die ook „Ein blonder Traum" en „Zwarte Rozen" heeft gemaakt. Een vroolijke inhoud, een geestige dia loog, een gezond, monter en bemind love- team, dat alles voorspelt veel goeds!

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1936 | | pagina 17