Delbos over de
Fransche politiek
Vlammende Harten
LEIDSCH DAGBLAD, Zaterdag 5 December 1936 Viertfe Blad No. 23528
sfe Jaargang
PARLEMENTAIR OVERZICHT
Steun aan Engeland bij niet-uitgelokten aanval
TWEEDE KAMER.
LAND- EN TUINBOUW
RADIO MAANDBLAD
H. O VAN LUYKEN
Dick Foran, Bette Davis en Leslie Howard in
„Vlammende Harten"
Bij de debatten over Frankrijks buiten-
sndsclie politiek, die gistermiddag in de
>mer geopend werden, heeft de minister
mi buitenlandsche zaken, Delbos, zijn aan
kondigde groote rede gehouden,
In antwoord op de door Eden te
Leamington gehouden rede zeide Del
bos: „Ik verklaar uit naam der Fran
sche rcgcering, dat insgelijks alle strijd
krachten van Frankrijk tc land, ter zee
en in de lucht, onmiddellijk ongevraagd
gebruikt zouden worden voor de verde
diging van Groot-Brittannië, ingeval
van een niet-uitgelokten aanval. Het
zelfde geldt ten aanzien van België."
Delbos begon zijn rede met erop te wij-
n. hoe de moeilijkheden in Europa zich
stapelen. De verdragsschendingen en de
'eenschrompelingen van den Volkenbond
,bben geleid tot toestanden, die reeds een
Jkkel tot oorlog vormen.
Al onze pogingen, aldus Delbos, zijn erop
richt, den brand in Spanje in het belang
an geheel Spanje te beperken en te blus-
'en.
Een politiek van koelbloedigheid sluit
n standvastigheid uit. Frankrijk is sterk
enoeg, om zijn belangen en zijn rechten te
rdedigen.
De regeering en het geheele land, zoo
«volgde Delbos, zijn in vriendschap ver-
nden met Engeland, een vriendschap, die
n hoeksteen vormt voor den Europeeschen
ede. Daarop legde de minister de reeds
erboven weergegeven verklaring af ten
nzien van steun aan Engeland en België
geval van een niet-uitgelokten aanval.
De verschillen, die tusschen onze opvat-
'-«en bestaan, zijn geringer geworden, al-
us Delbos, Frankrijk en België zijn het
ns omtrent de toepassing van het Lo-
■no-pact. Wij hebben Duitschland uitge-
odigd, tot dit veiligheids-pact toe te
'en.
Delbos wees vervolgens op den weerklank,
n de rede van Roosevelt overal ter we
id had gevonden en verklaarde, dat de
tmocratie hoop der wereld blijft.
De minister zeide vervolgens, zich te ver-
eugen over de vriendschap tusschen
rankrijk en de Kleine Entente, waarmede
rankrijk het handelsverkeer wil ontwik-
elen, om de politieke banden te versterken.
Dezelfde gevoelens van vriendschap be
staan ten aanzien van de Sovjet-Unie.
Deze week wordt hier een sterke Ameri-
tiansche speelfilm vertoond, n.l. „Vlam-
®cnde Harten", de geschiedenis van een
NdeiHusioneerd schrijver, die tengevolge
'an zijn liefde voor een vrouw, in de han-
°en valt van een misdadigersbende, waar-
001 hij tenslotte den dood wordt ingedre-
"KNIGHT WITHOUT ARMOUR".
Mariene Dietrich's eerste Engelsche film.
««Kiand is van plan om zich op de we-
eicmarkt van de film een vooraanstaande
jgwis te veroveren en met koortsachtige
dn W:'men in de Ero°te Engelsche pro-
«e-centra aan den opbouw. Zeer te-
hebben de kopstukken van de ln-
lilm in8erien, dat zij voor internationale
ook artisten van wereldnaam zouden
(ij®11 hebben en het opzienbarendste
™act. dat in den laatsten tijd gesloten
Delbos richtte vervolgens woorden van
vriendschap tot Polen. Hun, die spreken
van een vermeend isolement van Frankrijk,
kan ik, aldus spr. antwoorden, dat wij met
trots de balans kunnen opmaken van de
ons vriendschappelijk gezinde volkeren.
Vervolgens verklaarde Delbos, dat Frank
rijk trouw blijft aan den Volkenbond. De
overbewapening voert de volken naar ruï-
rieering en oorlog. Daarom arbeidt Frankrijk
aan de ontwapening, zonder zijn veiligheid
uit het oog te verliezen. De woorden van
Roosevelt waren in dit opzicht een troost.
Over enkele dagen, zoo ging de minister
voort, zullen wij te Genève onze vlootvoor-
stellen verdedigen tot voorkomen van oor
log en tot ontwapening. Tot alle landen zal
een uitnoodiging gericht worden voor een
beperkt plan tot ontwapening.
Hoezeer wij ook aan den Volkenbond ge
hecht zijn, wij zullen niettemin blijven ar
beiden voor toenadering met de landen, die
er geen deel van uitmaken. Spr. gaf in dit
verband uiting aan zijn verlangen naar toe
nadering tot Italië.
Met betrekking tot Duitschland zeide hij
Niets zou voor den vrede meer noodzake
lijk zijn dan een toenadering tusschen
Frankrijk en Duitschland, die elkaar op het
slagveld hebben leeren achten. Een zoodanig
bondgenootschap is mogelijk met het be
ginsel van nlet-inmenging in binnenland-
sche aangelegenheden.
De minister verklaarde vervolgens,
dat een ideologische kruistocht het ge
vaar medebrengt, dat de oorlog in
Spanje ontaardt in een Europeeschen
oorlog.
Onder levendig applaus van alle afge
vaardigden met uitzondering van de com
munisten zeide Delbos, dat een ontzaglijke
meerderheid in het land de politiek der re-
geeering heeft goedgekeurd.
Ik heb, aldus Delbos, nimmer mijn ge
voelens van sympathie voor de Spaansche
republiek verheeld, doch wanneer men de
verantwoordelijkheid voor vrede en oorlog
draagt, zet men gevoelsoverwegingen ter
zijde.
Wij hebben niet gewild, dat de burgeroor
log in Spanje naar Europa overslaat, en wij
willen het ook thans niet.
Na de rede van Delbos, die door de afge
vaardigden van links langdurig werd toe
gejuicht, werd de zitting geschorst.
ven. De Amerikaansche sensatie viert weder
eens hoogtij in deze film, die vervaardigd
werd naar het bekende tooneelstuk „The
Petrified Forest" van Robert Emmet Sher
wood. In de St. Nicolaaswepk, waarin velen
naar wat ontspanning verlangen, zal zij
zeker gaarne gezien worden!
werd was wel dat tusschen Mariene Die
trich en Alexander Korda, waarbij eerstge
noemde zich verplichtte om tegen een
voor Europeesche begrippen fabelachtige
gage een film in de Denham Studio's te
komen spelen.
Daarvoor werd uitverkoren de verfilming
van James Hilton's roman „Knigt without
armour" voor camera en microfoon bewerkt
door Frances Marion, een der beste scena
rioschrijfsters van de Nieuwe Wereld.
Jacques Feydor werd met dp regie belast
en Robert Donat die men o.a. ként uit
BEGROOTING VAN ONDERWIJS,
KUNSTEN EN WETENSCHAPPEN
Bij de afdeeling Lager Onderwijs kwam,
als van-ouds, heel wat op het tapijt.
Een bloemlezing?
De ontslagen gehuwde onderwijzeressen
(er waren leden, die voor haar een afloo
pend wachtgeld vroegen); de duur van het
landbouwverlof; de opleiding der leer
krachten; de resultaten van het onderwijs
in verband met de bezuinigingen; de leer
lingen-schaal; de verlenging van den leer
plicht; de belangen van alle mogelijke
groepen; de concentratie van scholen;
maar waar zullen we eindigen in deze in
willekeurige volgorde opgesomde reeks?
Er had zich Donderdagavond laat een
merkwaardig moment voorgedaan, toen de
heer Wijnkoop verklaarde, dat de commu
nisten om bepaalde (politieke) redenen hun
verzet tegen de pacificatie op onderwijs
gebied opgaven; zij wenschen name
lijk een.eenheidsfront tegen de fascis
ten. Thans kwam de heer Van Dijken die
merkwaardige verklaring critiseeren. Hij
achtte haar in strijd met doel en wezen
van het communisme, er voegde er bij, dat
de anti-revolutionairen aan een eenheids
front niet de minste behoefte hebben. En
de heer Westerman trok de conclusie, dat
de heer Wijnkoop zich dus geen vertegen
woordiger van Rusland meer gevoelt.
Waarop de heer Wijnkoop voor een per
soonlijk feit het woord vroeg, en verklaarde
dat hij zich vertegenwoordiger gevoelt van
het Nederlandsche volk. en niet anders.
Het waren eenigszins koddige oogenblikken.
Vooral toen ook de heer Sneevliet, revolu
tionair-socialist, den heer Wijnkoop om
zijn houding in het ootje nam en hem een
verschoten Marxist noemde.
Een ander politiek (en godsdienstig) mo
ment bracht de heer Ter Laan in 't debat,
toen hij betoogde, dat minister Marchant
op het laatst van zijn ministerieele loop
baan veel kwaad heeft gedaan aan de
openbare school, en dit heeft hij slechts
kunnen doen, omdat men meende, dat hij
nog vrijzinnig-democraat was, maar hij
was in werkelijkheid roomsch-katholiek.
Deze uitlating ontlokte een protest aan dr.
Möller, die meende dat mr. Marchant aldus
onrechtvaardig en onwaardig bejegend
werd.
Eerst laat op den middag is de Minister
van Onderwijs aan het woord gekomen;
wij stippen het voornaamste uit zijn rede
aan.
Hij heeft allereerst verzekerd, dat de
maatregelen inzake de gehuwde onderwij
zeressen zoo objectief mogelijk zijn toege
past. De wet heeft hem in de gelegenheid
„De graaf van Monte Cristo", „39 Steps"
en „Spook te koop" werd Dietrich's part
ner.
Mariene speelt de rol van een Russische
edelvrouw, gravin Alexandra Vladiroff, die,
wanneer de revolutie in St. Petersburg uit
breekt, door een geheime Engelsch agent
over de grens geholpen wordt. De film be
gint met een scène, waarin Mariene in een
troïka. bespannen met drie vurige paarden
aan komt rijden. Zij draagt dan een groen-
fluweelen kozakken-japon met een hooge
kraag en wijde manchetten van geel bont.
Aan haar voeten heeft ze hooge leeren
laarzen en op haar hoofd draagt ze een
Russische bontmuts. De troïka rijdt door
een oprijlaan, die omzoomd wordt door
prachtige bloembedden, aangelegd met be
hulp van kasbloemen uit de tuinen van de
studio zelf.
Dan komt men aan het zomerpaleis van
gravin Alexandra, een prachtig wit bouw
werk. door hooge boomen overschaduwd en
grenzende aan een meer.
Dit paleis werd ontworpen door Lazare
Meerson. die door zijn ontwerpen voor de
film „Fire over England" reeds vermaard
heid verwierf in Engeland. Meerson kwam
door een toeval bij de film. Twaalf jaar
geleden, toen hij in Berlijn als schilder
werkte, vroeg een vriend zijn raad omtrent
een Russischen achtergrond, die men voor
een film noodig had. Meerson's aanwijzin
gen waren zóó goed, dat hem de verzorging
van de architctuur van de heele film werd
opgedragen. Maar het schildren trok hem
meer aan dan de film en na het beëindigen
van zijn werk, ging hij naar Parijs, om daar
zijn schilderstudies voort te zetten. Daar
ontmoette hij den bekenden regisseur René
Clair. Zoodat hij tenslotte toch bij de film
kwam en de décors ontwierp voor Fran
sche films, zooals „Sous les toits de Paris",
„Le Million" en „A nous la liberté".
Een groote moeilijkheid bij „Knight
without armour" was de kleeding. De han
deling speelt in de oorlogsjaren en de klee
ding van dien tijd komt ons nu, meer dan
van eenige andere periode, belachelijk voor.
Toen kwamen de zoogenaamde „hobbe
zakken" in de mode en zelfs Mariene met
haar modern figuur, weet daar niets van te
maken. Bovendien liggen de oorlogsjaren
nog versch in onze herinnering om belang
rijke afwijkingen aan de opmerkingsgave
van het publiek te laten ontsnappen. Zoo
stond Rene Hubert, de costuum-ontwerper
voor de London Films, voor de groote moei
lijkheid, het „mooie" uit de mode van 1914
te halen, zoodat Mariene mooi en niet be
lachelijk op het witte doel verschijnt. Hier
in is hij uitstekend geslaagd, en Mariene
draagt kleeren, die met kleine wijzigingen
voor „modern" kunnen doorgaan.
De film „Knight without armour is
waarschijnlijk wel de kostbaarste produc
tie, die de Engelsche industrie tot nog toe
vervaardigde. Alleen het boek en het sce
nario vergden reeds groote sommen om
dan nog niet te spreken van Mariene Die
trich's gage.
LILY PONS.
Er zijn vele sterren aan den filmhemel,
maar niet zoo bijzonder veel, die goed kun
nen zingen. Na het fenomenale succes, dat
Grace Moore veroverde, doet nu meer en
meer ook Lily Pons van zich spreken. Zij is
in de operawèreld reeds lang een beroemd-
gesteld, de verschillende factoren tot hun
recht te doen komen; er is naar een recht
vaardige oplossing gestreefd en de minister
kwam op tegen de stelling, dat hij de wet
zoo beperkt mogelijk zou hebben toegepast.
De gezins-omstandigheden zijn in elk ge
val in aanmerking genomen, en daarom
achtte de Minister geen enkele reden aan
wezig voor een financieele regeling ten
bate der betrokkenen, gelijk enkele afge
vaardigden wilden.
Voor den nood der jonge werklooze on
derwijzers verklaarde de Minister volledig
oog te hebben, maar geld om daarin te
voorzien is er niet. Injiusschen wordt er ge
werkt in de richting, om voor de toekomst
een te-veel van onderwijzers zoo krachtig
mogelijk te beperken, o.a. door opheffing
van kweekscholen, een maatregel, die te
vens bezuiniging brengt. Daarom verzette
de Minister zich tegen den wensch, om
twee opgeheven kweekscholen te herstel
len. Met name verdedigde hij de opheffing
der kweekschool te Oostburg. Voorts stelde
de Minister zich, wat het bewaarschool-
onderwijs betreft, op het standpunt, dat
in de groote steden dit meer en meer door
particulieren verzorgd zal moeten worden.
Nogmaals nam de Minister zijn voorganger
mr. Marchant in bescherming tegen de
aanvallen van den heer Ter Laan; en wat
het concentratie-vraagstuk betreft deelde
hij mede, dat de rapporten der betrokken
commissie in de maak zijn.
Bij de replieken heeft mevr. Bakker
Nort een motie ingediend, de wenschelijk-
heid uitsprekend, dat de opheffing der
kweekschool te Oostburg door den Minister
nog eens zal worden overwogen. Hierover
wordt Dinsdag gestemd. De Minister heeft
echter geen twijfel gelaten aan zijn voor
nemen. om de opheffing te handhaven.
In den loop van de behandeling der arti
kelen is het betreurenswaardig conflict ter
sprake gekomen, dat bij de voorbereiding
der wereld-jamboree voor padvinders is
uitgebroken. De heer Boon drong er, en
terecht, ernstig op aan, dat de Minister
krachtig zou ingrijpen, anders beslisse men
liever, dat de heele zaak niet doorgaat. In
denzelfden geest sprak de heer Tilanus.
De Minister, meedeelend dat hij reeds
eenige malen had geconfereerd en dit van
daag opnieuw zou doen, beloofde voor
krasse maatregelen niet te zullen terug
deinzen. Had hij het oog op intrekking der
subsidie?
Een sympathiek beroep op den Min'ster
was dat van dr. Möller ten aanzien ven
onze noodlijdende kunstenaars, doch de
Minister antwoordde, dat hij reeds het een
en ander gedaan had en dat men op dit
gebied voorzichtig moet zijn; ook zijn de
kunstenaars niet bepaald goed georgani
seerd. Op een klacht van mr. Boon, dat de
Minister te ver is gegaan met de inkrim
ping van personeel bij de rijksarchieven,
verklaarde de bewindsman deze zaak nog
eens te willen overwegen.
De Kamer heeft de begrooting zon
der hoofdelijke stemming aangenomen.
HAGENAAR.
heid en maakte in verbluffend korten tijd
een groote carrière.
Lily Pons van geboorte een Francaise,
werd door haar huwelijk een Nederland
sche. Zij staat nu op het hoogtepunt van
haar loopbaan, want de Metropolitan
Opera te New York engageerde haar als
eerste coloratuurzangeres. In de film „Een
droom van Liefde" (I dream too much),
die deze week hier vertoond wordt maakte
zij haar filmdebuut en zij bekoort door
vocale kwaliteiten, naast spel, actie en in
telligentie. Binnenkort kan men nog be
langrijker „Lily Pons" films verwachten,
maar de eerste kennismaking loont reeds
de moeite! Hierboven Lily Pons met haar
partner Henry Fonda.
HELDEN DER REPORTAGE.
De Journaal-Operateur in tijden ale deze!
Bernard Kellermann, die in zijn roman
„Der Tunnell" bewees, een vèrzienden blik
te hebben, is de eerste geweest, die wees op
den heldenmoed van journalisten, pers
fotografen en film-operateurs bij de uit
oefening van hun zoo overeenkomstig be
roep, wanneer groote rampen losbreken. De
allergrootste dezer rampen is zonder twij
fel: de oorlog, die van jaar tot jaar ver
schrikkelijker, omvangrijker, verpletteren-
der wordt en waarmee de menschheid zich
zelf is gaan bedreigen op een vreeselijke
wijze. Midden in den brandenden tijd, dien
wij beleven, bij oorlog, koloniale oorlog,
veroveringsoorlog, burgeroorlog en wat niet
al, wenscht deze zelfde menschheid de re
portage van de feiten. De klapstoel-fabri-
kanten brengen steeds molliger modellen
uit. waarin wij behagelijk plaats nemen;
vrijwel ieder bioscooptheater biedt geregeld
een actueel en goed geredigeerd filmjour
naal en zelfs leveren de laatste jaren ons
speciale journaal-theaters, gansch en al ge
wijd aan het Nieuws, aan het zoo felbewo-
gen, schokkende nieuws, dat over ons wordt
'uitgestort.
Maar dit is slechts één kant van deze
zaak. Onze aandacht voor die plaatjes, le
vende beelden, levensècht is niet alles. Dit
nieuws moet aan de bron gehaald worden!
De camera-men, de filmoperateurs moeten
hun hachje wagen, moeten er opuit naar
de voorste linies, moeten het nieuws op
sporen, daar waar het te vinden is, moeten
elk gevaar, dat zoo menigvuldig en zoo
groot is, gaan zoeken.
CONTINGENTEERING VAN VEEKOEKEN.
Tweede-Kamerleden dringen aan op
intrekking.
In het voorloopig verslag der Tweede
Kamer over eenige contingenteeringswets-
ontwerpen drongen eenige leden er op aan.
de contingenteeringen na het verlaten van
den gouden standaard steeds tot ten hoog
ste zes maanden te beperken teneinde te
laten uitkomen dat deze maatregelen nog
méér dan vóór de depreciatie een tijdelijk
karakter dragen.
Tegen de contingenteering van veekoe
ken hadden verscheidene leden ernstig
bezwaar. Sommige dezer leden stelden voor
op dat de contingenteering van veekoeken
bedoeld is als een beschermende maatregel
ten behoeve van de Ned. olie-industrie. De
contingenteering zelf bezorgt last en nadeel
vooral aan de veehouderij en verder ook
aan handel en verkeer en de heffingen, die
aan de contingenteering vastgekoppeld zijn.
komen geheel ten laste van de toch reeds
noodlijdende veehouderij. Het is derhalve
zaak. de contingenteering van veekoeken
op te heffen, zoodra de olie-industrie de
daaruit voortvloeiende bescherming niet
meer noodig heeft. Naar deze leden meen
den. is dit inderdaad voor een groot ge
deelte van de olie-iadustrie het geval.
Verruiming van de contingenteering en
geleidelijke afschaffing van de variabele
heffing, ook voor lijnkoeken zou voorts
naar de meening van deze leden de positie
van de lijnolie-industrie niet ongunstiger
maken dan zij is en zou de veehouderij van
een zwaren drulc ontlasten. Men bedenke
daarbij, dat door het goedkooper worden
van de veekoeken de melkveehouderij een
geringer bijstand uit het landbouwcrisis
fonds zou behoeven tot het verkrijgen van
een redelijken melkprijs.
Mocht de regeering van meening zijn.
dat biiv. om handelspolitieke redenen tot
afschaffing van de contingenteering niet
kan worden overgegaan, ook niet voor an
dere dan lijnkoeken, dan is het zoo
meenden deze leden toch in elk geval
wenscheliik. dat aan de importeurs meer
vrijheid wordt gelaten om de consenten,
welke hun voor invoer uit bepaalde landen
worden toegestaan, ook voor den invoer uit
andere landen te gebruiken
Ook op vrije keuze der te importeeren
soorten drongen deze leden aan
KERSTNUMMER
met tal van mooie Reproducties, belang
rijke artikelen, kinderverhalen van de
beste Nederlandsche schrijvers.
Alléén bij ons. Gratis op aanvragre.
BREESTRAAT 39 TELEF. 35.
3317 (Ingez. Med.)
In Abessiniëin het verre Oosten
in SpanjeDe brandpunten, de vuur
haarden, de kernpunten, de slagvelden, de
booze oordendat is hun terrein en zij
tijgen er heen met hun teere en fijnbe-
werktuigde instrumenten enmet hun
durf, met hun plichtsgevoel, met hun doods
verachting. Zij staan in de voorste linie. Zij
wagen zich, zij stellen zich bloot, zij sluipen
naar voren, zij zijn erbij!
Het Alcazar wordt opgeblazen en de we
reld rondom siddert op haar grondvesten.
Barricaden worden opgeworpen, troepen
rukken op. wéér strijden Moren met
Iberiërs als voor zooveel eeuwen terug
man tegen man, mes tegen mes, het eeuwige
treurspelthans gefilmd, thans gere
gistreerd door de mechanische waarachtig
heid van de camera
Hierin ligt eensdeels iets onwezenlijks.
Wat zijn wij eigenlijk Voor menschen, die
per „Fox Movietone News" kennisnemen
van dood en vernieling elders, die welbe-
hagelijk op een stoel gaan zitten staren
naar de schaduwen onzer evennaasten, als
zij elkaar den hals afsnijden, of vergiftigen
met gas? Eensdeels ligt hierin iets afgrijse
lijks.
Anderdeels is deze registratie niet zóó
cynisch als de tijdgenoot zal meenen. Per
saldo is het journaal een objectieve spiegel.
Het is de geschiedschrijving dezer eeuw.
Het is de klare, koude constateering, de be
richtgeving, die de bewuste episode telken
maal weer reproduceert en ons voor oogen
stelt, höè wij zijn.
Het is niet zonder invloed. Het is een pro
ces, dat niet zonder gevolg zal kunnen blij
ven. Het is een goed werk en het opent
ons aller oogen voor onszelf. En onbewust
van dit vaststaand feit, weinig of niets ver
moedend van hun roeping, met de blind
heid. die zoo kenmerkend kan zijn voor
pioniers, doen de journaal-operateurs hun
werk, worden zij weggeschoten achter hun
apparaten.
De journaal-operateurs hebben het hard,
heden ten dage! Zij trotseeren ontberingen,
arrestaties, lijfsgeweld, levensgevaar. Dik
wijls worden zij vermist, zijn zij spoorloos
verdwenen, vindt men hen terug: jammer
lijk omgekomen. Zéker: zij zoeken het ge
vaar! Zij stellen zich bloot, zij slaan waar
schuwingen in den wind, zij overtreden in
structiesAlles, om beelden te kunnen
opvangen in hun camera's, om belichte film
te kunnen versturen, om de schim van den
oorlog te kunnen laten zien aan het ach
terland, om te kunnen toonen: zóó is het,
dit alles, zóó strijdt men ginds in Spanje,
zóó kan het gaan met ons, met U, met
ieder
Eiken dag melden deze vooruitgeschoven
posten, deze mannen in-de-branding hun
nieuws. De Italiaan Valani tijgt met de
Insurgenten naar Irun, de Belg De Witt is
bij de Regeeringstroepen en weet beelden
te filmen, die nog nooit op een projectie
doek vielen. Fox Movietone News ontvangt
een telegram: „Filmde zoojuist beleg van
Madrid". „Filmde val Alcazar", „Filmde op-
marsch Talavera"... Hot contact met deze
zwoegers is reeds lang verbroken. De direc
tie weet niet, waar de operateurs zitten.
Maar de filmrollen komen binnen. Hóe dan
ook. En hebben hun missie. Hun invloed.
Hun taak. Zij rijpen ons langzaam vóór
bétere tijden!....