SANATOGEN
DE K0FF1EBAAL
STER TABAK
Nieuwe
Levenskracht
tfIDSCH DAGBLAD - Derde Blad
Maandag 2 November H]|
KERK- EN SCHOOLNIEUWS
ook voor U
HEDEN GEOPEND
ONZE VERPAKTE KOFFIE EN THEE
tl eeè cf&en aroerve maarasSk êananen,
omdoet a&te êanan&n ryp %yn,
OMDAT STER TABAK RjJP iS
Nieuwe zending.
de RIJWIELHANDEL - REP. INRICHTING
APOTHEKERSDIIK 7, b.d. Prinsessekade.
Is te OEGSTGEEST
VERKOUW STOKHUIJZEN
Zenuwdruppels
ROOKT DAAROM QEEN GEWONE TABAK MAAR
PREDIKBEURTEN.
VOOR DINSDAG 3 NOVEMBER.
AARLANDERVEEN.
Ned. Herv Kerk: Nam. 7 uur, ds. P. G
de Vey Mestdagh van Rotterdam
ALPHEN AAN DEN RIJN.
Kemp's Boekhandel: Nam. 7.15 uur, ds.
de Rover van VIaardingen.
BOSKOOP.
Ons Lokaal, Nieuwstraat: Nam. 7 uur, de
heer Vellekoop van Alphen.
Ds. W. VEDER.
Ds. W. Veder, predikant bij de Geref.
Kerk van Utrecht, heeft zich aan de Geref.
Kerken onttrokken. Ds. Veder, wiens vader
predikant was te Rotterdam, heeft in de
Geref. Kerken 29 dienstjaren. Hij werd in
1907 predikant te Breukelen en stond ver
volgens te Zwolle, Bunschoten. Gouda.
Waddinxveen om zich 7 Mei 1929 aan de
kerk van Utrecht te verbinden als opvolger
van wijlen dr. J. C. Rullmann.
INAUGUREELE ORATIE PROF. DR.
JOH. DE GROOT.
Hedenmiddag heeft prof. dr. Joh. de
Groot, gekomen van Groningen waar hij
hoogleeraar was in de litterarlsehe facul
teit, zijn ambt als hoogleeraar in de theo
logische faculteit te Utrecht, als opvolger
van prof. dr. A. Noordzij, aanvaard met
een inaugureele oratie in het groot-audito
rium der Rijksuniversiteit, welke tot titel
droeg: Exegese.
In nieuwen tijd een nieuwe geest.
Men schrijft ons uit Zendingskringen:
Het voorrecht van het dagblad, dat het
niet uitgaat van een bepaald beginsel of een
stellige richting, het voorrecht dus van de
neutrale courant is dat zij de aandacht
kan vestigen op de meest verschillende ver
schijnselen in het groote volksleven, zonder
dat zü die öf prijzend, öf lakend behoeft te
naderen.
Dat die verschijnselen er zijn en daarom
een oogenblik aandacht waard geeft aan
de courant haar boeiend en afwissend
aspect.
Zoo mogen wil vandaag de belangstelling
van onze lezers inroepen voor de verschij
ning van de zending een goede bekende
speciaal voor het protestantsche kerksche
publiek Want in ons land is de Zending
al heel spoedig haar plaats komen vragen,
nadat deze zich tegen het einde der acht
tiende eeuw als een uiting van christelijke
roeping tegenover heidensche volken had
gedemonstreerd in Engelsche methodis
tische en Duitsche piëtistische kringen. Het
was in de nadagen van de 18e eeuw. Ne
derland was leeüik op ziln reour en de
Hervormde Kerk was nog maar een scha
duw van wat ze 150 jaar te voren, geweest
was.'Die kerk heeft z:ch dan ook niet met
zending Ingelaten, wel leden van de Kerk
die zich vereeniïden n het Nederlandsch
Zendelinggenootschap.
Dit is. in drie ahnea s. de .oude geschie
denis" van de protestantsche zending. Haar
..middeleeuwen' liegen in de negentiende
eeuw. Door de richtingsverschillen onder de
Nederlandsche christenen ontstonden er
verschillende groepen naast het Zendeling
genootschap. die ook zendingsterreinen
zochten en vonden, die mannen en vrouwen
uitzonden om er te werken die soms
jaren en tientallen van jaren nauwelijks
resultaat hadden.
De „nieuwe" geschiedenis dagteekent van
de laatste 25 jaren. Dan ziet men een bijna
volkomen concentreering van de protes
tantsche zending op het terrein van Neder
landsch Oost-Indië. De Gereformeerde ker
ken drijven daar hun zending kerkelijk de
Hervormden (en enkele andere kleine kerk
gemeenschappen) vereenigd in zendings
genootschappen Lichtpunt voor de niet-
Gereformeerdensamenwerking. Zes bin-
nenlandsche vereenlgingen en twee bulten-
landsche. die in de Oost werken, zijn thans
bekend, bij het jonge publiek zelfs nagenoeg
uitsluitend bekend als: De Samenwerkende
Zendingsvereenigingen Zti leven te midden
van het protestantsche men kan wel zeg
gen, het Hervormde deel van ons volk. zü
zien hun terrein steeds uitbreiden, de ge
legenheid tot arbeid in Indië immer breeder
worden, zü hebben hun werkmethoden hier
in Nederland verfijnd, op alle moderne
manieren de administratie zoo efficient
mogelUk gemaakten het resultaat in
Nederland is dat de murmureeringen uit
het leger van de zendingsvrienden hoe lan
der hoe duidelijker opstijgen De belang
stelling slinkt zienderoogen velen worden
ontrouw onder wie altijd mee optrokken;
leder jaar wordt de toestand erger.
Wat moet het einde ziin? Dat einde kan
niet anders wezen dan de afbraak, de in
eenstorting van het groote werk. dat de
Zending in Nederlandsch Oost-Indië look
In de West. doch dat is naar de getallen
bescheiden vergeleken bii den arbeid in
Aziatisch Nederland) heeft op zich geno
men: te trachten, de bevolking van 60 mll-
lloen Mohammedanen en heidenen te bren
gen tot de christelijke rel'eie en de chris
telijke cultuur.
Wanneer men nagaat, hoe betrekkelük
ver dit werk reeds gevorderd is (bijna twee
millioen van de lnheemschen leven mee in
het Christendom waarvan plm. l'/« in het
protestantisme) dan is het te begrüpen.
dat het stopzetten, la zelfs het inkrimpen
van den omvang van den arbeid een deprl-
meerenden indruk maken moet op de in-
heemsche christenen en dat er alle urgentie
is voor de Kerk om te vragen: mag dat?
Kan dat?
Die vraae zün de vrienden van de Zen
ding bezig zichzelf te stellen, bezig straks
aan de Kerk voor te houden
Want de Zending in Indië vindt nu wel
haar .gronddienst" zou men in de lucht
vaart zeggen hier in Nederland bij parti
culiere vereenlgingen. maar feitelük is dat
niet het goede uitgangspunt. Zending drij
ven is zonder eenige tegenspraak de meest
onm ddellUke taak van de Kerk. Die heeft
het zendingsbevel gekregen van haar ver
heven Stichter. Die is „de bronaer en het
leven" van de Zending, uitwendige en in
wendige.
Wat de Kerk de Nederlandsche Her
vormde Kerk. regelrecht doet voor de Zen
ding. dat is nog maar bescheiden Toch
moet van haar de geestdrift, de stuwkracht,
het doorzettingsvermogen komen.
Zou echter de Zending, met al haar noo-
den. moeten wachten tot de Hervormde
Kerk gereed stond heel het werk op en
over te nemen de belangstelling onder haar
leden te voeden en te kweeken. dat zou
naar het inzicht ook van haar beste vrien
den zóó lang dreigen te duren dat in dien
tüd het zendingsveld in Indië. nu wit van.
den oogst, vol verdorde plekken zou staan
bii gebrek aan arbeiders, die den oogst
konden inzamelen, en zorg dragen voor het
onderhoud van het veld.
Daarom wil men niet wachten op de
doorzetting van de meest gewenschte or
ganisatie maar oogenbllkkeliik de hand
aan den ploeg staan. „Wü hebben het ge
voel, of wü moeten werken met bevroren
credieten" heeft iemand dezer da1-- ge
zegd en die credieten wil men ont
dooien.
„Credieten" moet niemand hier opvat
ten in den bankierszin van het woord. Het
gaat niet om een anderen vorm van orga
nisatie. en om het losmaken van contanten,
maar het gaat om het losmaken van den
zendingsgeest Al heeft de Hervormde Kerk
geen Instrument tot haar dadeliiken dienst
om de zendingsleiding over te nemen, zü is
het instituut, waarin het grootste deel van
de protestantsche Christenheid in ons land
samenwoont en zü kan al haar leden klaar
wakker maken ten aanzien van den plicht
om als lid van de Kerk deel te hebben aan
de vergrooting van de Kerk de uitbreiding
van haar ledental hier en in de tropen, de
prediking van het Evangelie aan hen. die
het hier vergeten zün "en het daar nooit
hoorden.
Dr. H. Kraemer heeft 't in een kring van
zendingsvrienden aldus geformuleerd:
waarom de toestand van de Zending (niet
in Indië maar hier in Nederland) zoo
miserabel is? Omdat de Zending niet is een
vanzelfsprekende uiting van het Christelijk
gemeenschapsleven maar een mogelijkheid,
die men zich ook kan wegdenken"
Die verkeerde idee wil men trachten uit
te roeien. Daarvoor zal men den doeltref-
fendsten weg trachten te bewondelen: den
zulver-kerkeliiken. Aan alle classes is een
buitengewone classicale vergadering aange
vraagd. om den geestelijken nood van de
Zending te bespreken En voorts zal aan
leder van de kerkeraden der Hervormde
gemeenten gevraagd worden dezen winter
een van de predikanten-zendlngsvrieoj.
uit hun buurt (en van hun geestesgesta?
heid) te ontvangen, opdat die met j,,
predikant den Kerkeraad tracht te win»
voor het inzicht dat nieuwe bloei van s
Zending alleen te verwachten Is van
christelijke gemeente die voelt dat v
zendingswerk haar eigen vleesch en b!«
is. En vooral: dat de Zending haar gig
noodlg heeft, haar voortdurend harte»
ja innig medeleven.
Want het gaat. in de Zending, maar nu
om een kapelletje voor een handvol ment
Christenen een schooltje voor hun kir.it
ren. een ziekenhuisje voor de kranken
Maar hierom:
In Azië en in Afrika beide zün grott
volken, ziin wereldgodsdiensten, die eeut=
sluimerden, wakker gemaakt, klaar wakj.
Niet alleen, maar toch wel voor een ma
deel door den arbeid van de Zending. 9
is de vraag: zuüen straks die werelddeelt
christelijk zün. dan wel actieve ij,
hammedaansche, of actieve Boedel»
tische. of actieve Hindoeïstische werelj
deelen?
Dat zün geen schaduwbeelden, die een
in verdere toekomst voor ons zullen stai
Op dit oogenblik ziet men in het «wé
dige land van Voor-Indië 60 milUoe
paria's, de uitgeworpenen van het Hinde».
Isme in beweging komen De eeuwig-ondet
drukten. Naar welken kant zullen zij ad
richten: naar de Christelüke wereld 0! nu
Mohammed? Als zü de hand uitstrekte
naar het Christendom hoeveel handt
kunnen wii hun toereiken?
Daarom moeten er Eenduizenden wordt
bek-aam gemaakt uit de rassen, die i
hun omgeving wonen oodat die den gr»
ten stroom kunnen lelden.
En wat van Br. Indië geldt, is ook rt
toepassing op ons eigen Indië. al hebbe
wii gelukkig geen paria's. Ook daar kennt
nog millioenen de zegeningen van fci
Evangelie en de christelijke cultuur niet.
Die te brengen, daartoe wil de nieiis
Zending in den nieuwen tüd de oude chrii
teliike gemeente met geestdrift trachten
te wekken.
En het lieve geld? vraagt een lezer,
dikwüls oplette dat Zending en geven h
elkaar in nauw verband staan.
Het lieve geld.dat komt er van rt!
en voortaan zonder kunst- en vllegwnl
als bü de gemeente de geestdrift wast
Moe- en loomheid
verdwenen.
„In het hurt kan ik zeggen, dat
Sanatogen mij er hoven op
heeft geholpen. Die ontzettende
moe- en loomheid 's ochtends
hij het opstaan is totaal ver
dwenen. Mijn kleur is aan
merkelijk heter geworden en ik
mocht een goede gewichtsver
meerdering waarnemen".
De Beer Q. H. T. t* Aura.
Doe zooals die tienduizenden vóór U, die hun ver
moeidheid en zwakte zagen verdwijnen na het gebruik
van Sanatogen en weer door en door gezonde men-
schen werden. Dit is verklaarbaar, want Sanatogen vult
de uitgeputte lichaamscellen met nieuwe levenskracht
Ga nog vandaag een busje halen om die slapte en
vermoeidheid te verdrijven. Tot uw verbazing zult ge
dan weldra bemerken, dat ge weer even flink als
vroeger zljt geworden.
Het zenuwsterkend voedsel
DIJ alle Apotheken en Drogisten vanaf f L- per tjua
Aanb.:. SLIEKER, v.h. 1ste rep. aan het Fon-gers-filiaal.
verkrijgbaar bij 1524
Th. VAN BEEK Deutzstraat 2
PPh. v. d- BROEK Duinzichtstraat 52
H. KRANENBURG Kempenaerstr. 23
H. VAN DER LEEDEN Kempenaerstr. 55
UIT KRUIDEN BEREID
Tegen moeheid, slapeloosheid
en zenuwpijnen.
Per flacon 60 ct. en f. 1.
Alleen verkrijgbaar Drogisterij
J. VRJJENHOEK,
Haarlemmerstraat no. 119.
(Speciaal Kruidenadres).
1504
De Burgemeester van Katwijk
hoofd van het gemeentebe
stuur, brengt ter openbare
kennis, dat door den Raad dier
gemeente in zijn vergadering
van 29 October 1936 besloten
is te bepalen, dat de herziening
van het plan van uitbreiding
voor het gedeelte terrein van
het voormalig Groot-Badhotel
te Katwijk aan Zee, op de bij
dit besluit behoorende teeke-
ning met blauwe lijn aange
geven, wordt voorbereid.
Katwijk, 30 October 1936.
De Burgemeester voornoemd
Mr. W. J. WOLDRDJGH
1526 VAN DER HOOP.
FIJNE GEUB
VLOTTE BRAND
ZACHT VAN SMAAK
OPWEKKEND
KALMEEREND
GEEN GEUR
SLECHTE BRAND
SCHERP OP DE TONQ
SCHADELIJK VOOR
DE GEZONDHEID
K.5
1511
4-3