Een Hollander, die succes heeft. EEN FILM VAN FRANK CAPRA. 77s,e Jaargang LEIDSCH DAGBLAD, Zaterdag 1 Augustus 1936 Vierde Blad No. 23420 MET GRATIE OUD WORDEN. MENU VOOR DE WEEK. bij VLASVELD Een interview met den tenor Heesters. „We zijn zoo oud als we ons voelen" ija't Is nogal eens 'n geliefkoosd gezegde en vooral de hedendaagsche vrouw bedient er rich bij voorkeur van. Als dat zoo met na druk beweerd wordt, krijgt u dan niet vaak den indruk, dat het als 'n soort excuus moet dienen, 'n onbewust verweer tegen den, ondanks alles, toch naderenden ouderdom? Waarom zijn er toch zoo velen, mannen zoowel als vrouwen van mid delbaren leeftijd die zichzelf wijsmaken, dat zij niet oud worden, of, als ze het al erkennen, opstandig worden (waartegen eigenlijk?), of weemoedig, of jaloersch op de' jongere generatie, al naar hun aard. Alles in de natuur maakt nu eenmaal in sin groei 'n tijd van frischheid, van op komst door: de lente, waarna onvermijde lijk de zomer volgt, de hoogzomer, die elk levend organisme sterk aantast en dan komt de dalende lijn. Wie dit niet wil er kennen, geeft zichzelf alleen maar 'n bre nt van domheid of verraadt z'n struisvo- nlaard. De oude philosofen leeren ons al, tan zorgen te maken over het onvermij- «lijke, over de dingen, die buiten onze nicht liggen en ons alleen maar te be- pjlen tot dat, wat wel binnen ons bereik ligt en waaraan we woonlijk onze handen al vol hebben. We worden dus ouder, eiken dag, elke minuut en dat kunnen we niet verhin deren. Maar ik zou geen vrouw zijn, als ik tr niet direct aan toevoegde, dat er geen enkele reden is, waarom we ons best niet zouden doen dat proces zoo gunstig moge lijk te doen verloopen door onszelf en onze kleeding te blijven verzorgen, ook als de .bezadigde" leeftijd bedenkelijk snel na- bert. Uit egards tegenover onszelf en onze omgeving zijn we verplicht met gratie oud te worden: het is zeker niet het onbelang rijkste deel van dat. wat we „levenskunst" noemen. Waarmee ik maar direct wil zeg gen, dat de „gratie" niet alleen het uiter lijk. maar ook het innerlijk moet betref fen. Van het eerste gesproken: niemand en zeker niet de vrouw heeft het recht te zeggen: „Och, ik kom er niet meer op aan, ik behoor bij de oude menschen", om daarin een excuus te vinden voor haar on verzorgd uiterlijk. Daar tegenover staat het andere uiterste: de oudere vrouw, die zich te veel verzorgt, die te veel sieraden aan en om zich hangt, die tout prix jeugdige, fleurige japonnen wil dragen 'n vroolijk kleurtje haalt het geheel wat op, niet waar! blijkbaar steeds gedach tig aan dien anderen regel van onzen tijd, waarin we niet oud willen worden: „We mogen ons zoo jeugdig kleeden, als we ons voelen". Maar er zijn grenzen en waar de ouder wordende vrouw zich allereerst voor heelt te hoeden is: 'n teveel, ook in het volgen van allerhande mode-excessen. Tel kens brengt de mode, met de andere klee ding. ook 'n ander vrouwentype. Met de mode meedoen beteekent eigenlijk: telkens in een andere rol optreden: men zegt, dat iigt ons vrouwen goed, omdat we van na- tuie liet comedie-spelen meer in de per fectie zouden verstaan dan het argelooze sterke geslacht. Maar van type verande ren, als de mode dat voorschrijft, gaat toch m. i. de jongere generatie beter af; en dat is zoo verklaarbaar: langzamerhand toch krijgt de vrouw, die 'n beetje 'n persoon lijkheid is, haar eigen type en kiest zich, haast onbewust, steeds dezelfde soort Wee ding, n.l. die, welke bij haar persoonlijk heid past. Terwijl ze in bijkomstigheden dan toch nog de mode kan volgen. Het zijn de zwakke, de richtingloozr na turen. die voortdurend van uiterlijk ver anderen; ze hebben telkens 'n ander kap sel, 'n ander type kleeding, 'n andere kleur haar. Ze vluchten als 't ware voor zichzelf in allerlei vermomming, verraden daardoor gemis aan persoonlijkheid en de- monstreeren. dat ze nog steeds niet in evenwicht gekomen zijn. En juist het „uit- gebalanceerd-zijn" is toch een van de kenmerkende eigenschappen, en wel een der benijdenswaardigste tevens, van den ouderdom. Eenvoudige kleeding is altijd de mooiste, ook voor de jeugd, maar voor ouderen dreigt veel gauwer het gevaar van over lading. 'n Eerste vereischte is nu ook goed passende kleeding, met 'n uitstekende coupe. Bij jonge figuurtjes zal het goed gevormde lichaam de mogelijke fouten van de kleeding nog wel corrigeeren. bij oude ren moet het juist andersom zijn. moeten stof en model met zorg worden uitgezocht, zoodat het geheel de draagster „afkleedt". Menige vrouw is wanhopig, omdat ze niet meer de „lijn" bezit van toen ze nog „sweet seventeen" was; Iaat ze dan niet net doen of ze nog 'n den gelijk Is. maar de oorzaak van haar wanhoop moedig in de oogen zien en er rekening mee houden bij de keuze van haar toilet: geen dwarse stre pen. geen korte rokken, liefst donkere kleuren; ook gebloemde en andere drukke dessins zijn taboe. Nu bezit de tegenwoordige mode met haar bij uitstek vrouwelijke lijn verschei denheid genoeg om ook voor bejaarde dames zooals het in de modeplaten heet een goede keus te doen. Maar wie herin nert zich niet den tyd, toen de mode over de heele linie „het" jonge meisjes-type lanceerde, den tijd van de overdreven korte mouwlooze rechte jurken, aan welk type ook menige oudere vrouw niet ontkwam. Wat was dat leelijk! Ook in de sportkleeding matige zich de oudere vrouw; zeker is het toe te juichen, dat ze sport blijft beoefenen, maar shorts op de tennisbaan, opzichtige bad pakken en strandjaponnen, waaruit een te magere of te dikke rug komt kijken, zijn m. i. niet decent en toonen gebrek aan zelfkennis. Wie maar blindelings aanloopt achter de mode, heeft 'n teveel aan kudde instinct en 'n te kort aan oorspronkelijk heid. Ondanks het feit, dat de kappers kunst het al ver gebracht heeft in het bij kleuren, desnoods anders kleuren van het sieraad der vrouw, zien we toch ook tegen woordig nog wel dames met grijs haar. Nu kan dit soms het heele type van de vrouw veranderen, en lang niet altijd in het na deel. Bij 'n overigens sprekend gezicht en donkere oogen staat het vaak pittig en in teressant. Meermalen ontdekt men echter, dat bij het grijs worden van het haar. be paalde kleuren, die de draagster vroeger flatteerden, haar nu niet meer staan, en omgekeerd.-Vooral zij, die in 't bezit zijn van lich.te oogen, moeten dan, de meeste MAANDAG. Varkensschijf (2 dagen) sniiboonen aardaDoelen vruchten. Recept: VarkensschüfWasch het vleesch. reken voor 2 dagen olm. l'/s K.G.. zout het en wriif het in met wat peper. Braad het vleesch vlug in een weinig gloeiend vet aan alle kanten bruin en doe er dan de rest van vet of boter bli. Laat het vleesch onder af en toe bedruipen nog 1'/: uur zachtjes braden Giet af en toe een scheutje kokend water bil de jus. Heel smakelijk is het om wat peterselie, 'n klein uitje en een paar worteltjes of kruidnagel- tjes mee te braden. DINSDAG. Koud varkensvleesch. postelein, aardappelen, pruimensia. Recept: Pruimensia Wasch 1 K.G. pruimen bli voorkeur Reines Claudes zorgvuldig en verwijder de pitten, door ze in de lengte te halveeren. Breng 1/4 L. water aan de kook met 1 ons basterdsuiker en laat hierin de vruchten heel zachtjes koken in een platte pan. c.a. tinten beige niet meer dragen: het geheel wordt dan wat erg flets, fenzij het door 'n enkele frissche noot wordt verlevendigd 't Ergste is de slordige oudere vrouw; bij jonge meisjes kan men nog wel eens spre ken van „schilderachtige wanorde" in 't uiterlijk, al ls dat dan dikwijls 'n beetje geforceerd, maar ja hebben niet de film sterren vaak ook zulke elegant slordige kapsels? Bij het klimmen der jaren zal de vrouw er zich echter aan moeten wennen vol doenden tijd te nemen om zich te klee den en te verzorgen, 'n Kapsel waaruit pieken steken, 'n japon met vlekken of waaraan 'n knoop ontbreekt zijn natuur lijk altijd onplezierig om naar te kijken, maar ze maken van een oudere vrouw al 'n heel onaantrekkelijke verschijning. Zoo'n beetje coquetterie misstaat ook de vrouw op leeftijd niet! Het zal haar behoeden voor 't gevoel, dat ze „afgedaan" heeft, zoodat ze er ook in huis steeds netjes uit ziet en bijv. niet op afgetrapte pantoffels rondloopt. Ouder worden beteekent nog niet 'n huissloof worden. Wie de kunst verstaat waardig oud te worden, zal het innerlijk stellig even goed blijven verzorgen als het uiterlijk. Waarom zouden alleen de spieren stroever worden en oefening vragen om zoo lang mogelijk lenig te blijven? Ook de geest verlangt gymnastiek om souplesse te behouden. Wie belangstelling houdt voor al wat om haar heen gebeurt, kennis neemt van wat de op groeiende generatie interesseert, blijft fit. Grootouders met 'n uitgebreide kleinkin- derschaar blijven gewoonlijk jong. Niet ieders levensomstandigheden zijn gelijk, maar ik geloof toch dat de kunst van waardig oud worden voor 't grootste deei in onszelf gevonden moet worden. 'om ?£if CRITICA. 10 min Schep ze met een schuimspaan uit het vocht, laat dit nog even inkoken en giet het over de ortomen in een compote- schaal. Geef er vanillevla of slagroom bli. WOENSDAG. Hardgekookte eieren, spinazie, gebakken aard. of oommes frites, griesmeelpudding m. bessensap. Recept: oommer frites, Wasch de aardappelen en snüd ze in dunne plakjes: droog ze in een schoone doek goed af: maak frituurvet goed heet. doe er de aard appelschijfjes in en bak ze gaar en knap pend bruin: laat ze op grauw papier uit lekken. nadat ze met een schuimspaan uit het vet gehaald zijn en bestrooi ze warm met fün tafelzout. Doe ze nooit in een ge sloten schaal, daar ze dan taai worden. DONDERDAG Vermlcellisoep. gevulde tomaten droge rijst, frambozen. Recept: vermiceliisoep. 11/4 L. bouillon, 30 gram vermicelli. ons kalfs gehakt. Kook de vermicelli gaar in de bouillon plm. uur. Vermeng het gehakt met zout. nootmuskaat en geweekt brood: maak er balletjes van en kook deze gedu rende 10 min. in de soep. VRIJDAG. Gekookte Griet met mosterdsaus, worteltjes en aardappelen, drie in de pan. Recept: worteltjes. Zoodra de wor teltjes grooter worden zlin ze niet meer zoo zacht. Het is betër ze dan in de helft door te snijden en daarna nog eens in de lengte in tweeën of in kleine blokjes Ze kunnen dan in boter en wat water gaar gesmoord worden, waardoor de smaak beter behouden blijft en ze ziin bovendien gauwer gaar. ZATERDAG. Gebraden saucijsjes bloemkool en aardappelen, rijst met rozijnen. Recept: rijst met rozijnen. Breng 1 L. melk aan de kook met 1 paplepeltle zout en kook hierin 2 ons goed gewasschen en uitgelekte rijst gaar. Zet ze daartoe oo een asbest Plaatje en doe er. als de rijst plm. 1/4 uur heeft gekookt, een ons ge wasschen Sultana rozijnen bij. laat deze gaar worden met de rüst en roer ze ten slotte goed door elkaar Geef er gesmolten boter en bruine suiker bij. ZONDAG Bouillonsoep, gekookte ossetong met madeirasaus en gevulde komkommer, vruchten. Recept: gevulde komkommer. Schil de komkommers, snüd ze in de lengte in tweeën en hol ze goed diep uit Kook ze plm. 5 min in water met zout en laat ze utlekken. Vul ze met een mengsel van kalfs- en varkensgehakt, pikant aange maakt. Doe ze in eh beboterde vuurvaste VOOR HET MENU AARDAPPELEN direct besteld OUD£ JTTlGa 120 no 7K»j ooEzn/TBoar 22 Ttoiai» .LEIDEN (Ingez. Med.) 8769 schotel, giet er ons gesmolten boter overheen en wat beschuitkruim en zet ze plm. 1 uur in de oven, onder af en toe bedruipen. EENVOUDIG MENU. Gerookte zalm 00 toast, uitgesneden ham met sla en geb. aard., versche vruchten. NUTTIGE WENKEN. Vetvlekken in crêpe georgette laten zich in de meeste gevallen gemakkelijk verwij deren door een dik papje te maken van tetra (onbrandbaar) en magnesia. Laat dit 00 de vlek geheel Indrogen en klop het er daarna af: herhaal de bewerking indien noodig. Als er hinderlijk veel muggen op de slaapkamer rondzoemen, ls vaak een af doend middel, lakens en kussens te be sprenkelen met nagel of kalaputolie. Vuil geworden cocosmatten moeten als volgt worden schoongemaakt. Flink uitkloppen en afschrobben met warm pekelwater, geen zeep. Goed laten drogen en gekleurde matten, die kale piek- pen vertoonen. bijverven met stroohoeden- vernis in de gewenschte kleur. Doe bij het naspoelen van gewasschen kleeren in rose en groene kleuren een flinke scheut azijn bli het spoelwater, dit frischt de kleuren sterk op. Als varens niet goed willen groeien moet men een paar druppels wonderolie bti de wortels gieten en de pot een nacht in een emmer water zetten. Binnen een week komen de nieuwe loten te voorschijn. Men mag dit middel echter niet meer dan eens oer drie maanden toepassen. Johan Heesters, als de z.g. Russische vorst tijdens den intocht te Krakau in de film „Der Bettelstudent". Het gebeurt niet dikwyls, dat een Neder- hndsch artist in, het buitenland veel succes ??gst, nog minder op het gebied van de uim. Wanneer dat wél het geval is, mo- Ew wij daaraan dan ook zeker wel eenigen Mndacht schenken. Degene, die op het ™?enblik in Duitschland veel succes als "'ttartist heeft is onze landgenoot Joh. festers, die steeds meer op den voorgrond treedt en in de Duitsche dag- en week- °a°en zeer wordt geprezen. Wü hebben ™2en landgenoot dezer dagen in zün rui- jjje woning in het hartje van Berlün op- liiv° om naar aanleiding van dit heug- hiw. een ^ort onderhoud met hem te lhv Heesters ontving ons allerharte- ove „n bleek natuurlijk uiterst verheugd r "e resultaten van zün werk, Op onze vraag, hoe hij het klaar gespeeld had in zoo'n korten tyd in het buitenland naam te maken, vertelde hü ons, dat het eigen lijk begonnen was met Kerstmis van het vorig jaar. Ik trad toen in Berlün in een operette op en de perscritieken van den volgenden dag waren allen buitengewoon gunstig. Een der bladen schreef: „Hans Heesters kwam, zag en overwon". En al heet ik dan ook geen Hans maar Johan Heesters, ik kon me met die beoordeelin gen gelukkig prüzen. In de meeste bladen werd er ook terstond aan herinnerd, dat ik den weg tot de film wel vinden zou. Eenigen tüd later, in het begin van dit jaar, ben ik naar Weenen getrokken om daar in de Volksopera ln enkele operettes op te treden. Daar heeft een der leiders van de Ufa mü gezien, en spoedig bereik te me het verzoek, naar Berlün te komen, om proef te zingen. Ik was daar met twee andere tenors en om de beurt moesten we een gedeelte van „Der Bettelstudent" ten gehoore brengen. Het gezelschap waar onder productieleider Pfeiffer heeft unaniem zijn stem op mü uitgebracht, en zoo kreeg ik de hoofdrol in de film „Der Bettelstudent", die binnenkort ook in Hol land zal worden uitgebracht. Heesters vertelt ons dit alles zonder eenigen omhaal, eenvoudig en rustig als of het de gewoonste zaak van de wereld gold. Heesters oogst succes, maar hij blüft dezelfde eenvoudige, bescheiden, landge noot van weleer. „Der Bettelstudent" heeft hem trouwens meer geluk gebracht. Inder- tüd, zoo vertelde hü ons, is hü met deze operette zijn succesvolle loopbaan in Wee nen aangevangen. „En bevalt u het zingen voor de film goed?" Buitengewoon. Men beweert, dat mün stem er zich bij uitstek goed voor leent. Maar toch zal ik nog groote aandacht blü- ven schenken aan mijn mimiek en dictie. Ik wil niet alleen zanger zün, maar film speler met een goede stem. Daarom ook juist zoo gaat Heesters verder verheug ik me in het büzonder over m'n rol in „Der Bettelstudent". Het draaiboek van Walter Wasserman en C. H. Diller biedt namelük de mogelükheid voor tallooze schakeeringen in spel en typee ring. „En is het u moeilük gevallen, als Hol lander een Duitsche rol te vervullen?" Dat viel wel mee, zegt Heesters, ik be- heerschte de Duitsche taal reeds vrüwel geheel en heb bovendien van tevoren nog spraaklessen genomen. Daarenboven speel ik de rol van een armen Poolschen stu dent, dus een ietwat vreemd accent stoort eigenlük niet. Maar ik stond er toch op. in ieder geval zoo feilloos mogelük te spreken, en daarin ben ik, géloof ik, wel geslaagd. „En uw plannen voor de toekomst?" In ieder geval bhjf ik hier in Neuba- belsberg. Een aanbieding van Hollywood heb ik. zooals u weet afgeslagen. Ik voel me bij de Ufa op m'p plaats. De menschen hier schatten me op m'n juist waarde en weten precies, wat mij het best ligt. M'n eerste rol bü de Ufa is in zooverre reeds een succes voor mij. dat ik al een tweede belangrüke rol heb gekregen. Ze hebben me de hoofdrol toevertrouwd van „Hof- konzert", een film met Martha Eggert. Wat ik verder ga doen. zal de tüd moeten leeren Daarmee beëindigen wij ons gesprek met Heesters en zün er vast van overtuigd, dat hij nog vele en groote lauweren bij de Ufa oogsten zal. FILMNIEUWS. Een zeer bruikbare karakterpeler. die kort geleden nog het ambt van geestelijke uitoefende en die als leeraar in de filosofie aan het Whitman College in Walla-Walla. Washington doceerde, is door Warner Bros geëngageerd. Zijn naam is Gordon Hart. In „The White Angel" en in „The Charge of the Light Brigade" speelde hü onbelang rijke rollen, doch in „China Clipper" zal mr. Hart een belangrüke rol te vervullen krijgen. De man, wiens naam in de laatste jaren in filmkrinken een büzonderen klank heeft gekregen en wiens prestaties in groote spanning door een ieder worden gevolgd, is Frank Capra, de Columbia-re- glsseur, die momenleel als een der toon aangevende figuren uit Hollywood moet worden beschouwd. Hollywood heeft in den loop der jaren heel wat regisseurs gehuisvest; minder in aantal echter waren zij, die niet alleen snel naar voren kwamen, maar die zich ook door de jaren heen staande wisten te houden. Een voorbeeld daarvan is de Italiaan- Amerikaan Frank Capra. Van krantenjongen bracht hü het dit keer weliswaar nog niet tot millionair, maar in ieder geval tot iemand, die een der prominenste plaatsen ln de filmwereld inneemt. Capra werd in Palermo op het eiland Sicilië geboren. Op zün derde jaar emi greerde hij naar Amerika om zooals reeds vermeld op zün vüfde jaar zün carrière als krantenjongen aan te vangen. Capra zelf werd zijn beste klant. Op zeer jeugdigen leeftyd bleek reeds zün groote liefde voor lezen en journalistieken arbeid. Als schooljongen was hü uitgever van een schoolkrant en op nog lateren leeftüd vond hij een bestaan in het schrüven van korte schetsen voor verschillende „maga zines". Toen kwam Hollywood. Capra be gon op zeer bescheiden wüze. HU werd geëngageerd bü een of andere film om nieuwe ideeën aan de hand te doen. Zoo doende kreeg hü al spoedig een goed in zicht in het filmbedryf. Zijn eerste be langrijke werk was het maken van Colum bia-snapshots in 1921, een reeks opvallend goede eenacters. Daarna is Capra snel naar voren gekomen. Als assistent-regis seur was hü tüdehjk in dienst bij de Paul Gerson Comp. terwül hü met Hal Roach den bekenden producer van komische 2-acters samenwerkte als „gag-man" d w.z. als de man die voor deze korte films steeds weer nieuwe grappen moet uit denken. Vooral in laatstgenoemde functie oogstte Capra veel succes, zoo zelfs, dat ook Harold Lloyd hem als „gag-man" en gageerde. Van zijn films noemen wü- „Platinum Blonde", waarin hij Jean Harlow lanceer de. „American Madness" en „Forbidden" met Barbara Stanwick, „Lady for a day" en vooral „It Happened one night". On langs vond de première plaats van de nieuwste Capraproductie „Mr. Deeds goes to town" met Gary Cooper en Jean Arthur, die 'n groot succes in Amerika oogstte ter wül de verwachtingen omtrent zün zoo juist voltooide laatste film „Lost Horizon" met Ronald Colman. hooggespannen zün. Deze week draait hier zün film „Broadway Bill", met Warner Baxter en Myrna Loy, hier boven vereend, in de hoofdrollen. Joe E Brown's nieuwste film „Polo Joe" is thans in productie. Carol Hughes, een van de nieuwste aanwinsten van Warner Bros zal als tegenspeelster van Joe E. Brown optreden. De film staat onder regie van William Mc Gann. Met de film ..Fire over England", die door William K. Howard geregisseerd zal worden te Denham voor de Pommer Pro ductions. zal men volgende maand aanvan gen. Met de verfilming van „Way of a Pirate" is men thans in de Warner Bros studio's begonnen. Guy Kibbee en het zevenjarige wonderkind Sybil Jason staan aan het hoofd van de spelerslijst. Voorts maken nog deel uit van de rolbezetting: Jane Bryan en Fred Lawrence, twee protege's van Jean Muir. die onlangs voor de film zün geëngageerd. Het scenario van .Way of a Pirate" werd geschreven door Earl Felton en de film wordt geregisseerd door Nick Grinde.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1936 | | pagina 13