van MOORSEL BOUWKUNSTIG SCHOON 12 13 17 29 36 79 89 39 10 13 15 18 19 26 26 39 33 33 15 39 19 49 45 39 69 49 14 79 59 39 39 69 9 6 19 13 BOTERMARKT 19 iiiiiuiniiiniiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiuiittiiiiiiiiiuiniiiiiiiiiuwiiiiiin E.R. BEULINK BALAVOND 29 LEIDSCH DAGBLAD - Eerste Blad Vrijdag 28 Februari 1936 Advertentiën SPOTKOOPJES ook in de nieuwste Voorjaars-artikelen Stoffen Gemaakfe Goederen Stukgoederen 10 16 O Het engelenbeeld Is zonder twijfel door een Zuidelijken beeldhouwer gehakt en zooals we reeds opmerkten, in de eerste helft, ruim genomen, der 15de eeuw. En nu denken we even aan de Zuidelijke „mode" uit dien tijd. Misschien herinnert u zich de reproductie van een teekening van Jan van Eyck, voorstellend de heilige Barbara, die beschouwd werd als de pa trones der metselaars. Zij zit op den voor grond. Achter haar is de bouwhut, waarin de steenhouwers bezig zijn, terwijl de ach tergrond wordt beheerscht door een mach tigen Gothischen torenromp. De teekening is karakteristiek voor de bouwtechniek van het begin der 15de eeuw. Beschouwt men het kopje van de heilige, dan ziet men, dat het haar door middel van een haarband van het voorhoofd wordt teruggehouden, terwijl het in rijke golven langs de slapen naar beneden valt. Ook kent u natuurlijk' allen het be roemde altaarstuk de „Aanbidding van het Lam" in de St. Baafs te Gent, dat in 1432 voltooid werd. In ieder geval kent u in reproductie de zijluiken met de zin gende en de musiceerende engelen. De engelen van Jan van Eyck hebben allen een haarband om 't hoofd, die bij eenigen midden boven 't voorhoofd getooid is met een kruisje, bij anderen met een kroontje. Wij kunnen, om nog slechts één voorbeeld te noemen uit de vele, welke de eerste helft der 15de eeuw geeft, hetzelfde op merken bij de „Madonna van kanunnik Van der Poele", eveneens van Jan van Eyck. We brengen even in herinnering, dat Jan van Eyck in 1442 stierf. Beschouwen we het Altaarstuk „Het laatste oordeel" van Lucas van Leyden in de Lakenhal, dat bijna 100 jaar jonger is dan genoemde voorbeelden, n.I. in 1526 voltooid, dan merken we op, dat de haar dracht daar weer geheel anders is. Het haar heeft geen band, doch is om het voorhoofd gevlochten. Ook bij Durer uit denzelfden tijd, is het anders. Welnu het engelenbeeld in de Lakenhal herinnert zeer sterk aan die van Jan van Eyck. wat betreft de haardracht. Een band om het hoofd, met een kroontje in de midden, helaas wat geschonden, terwijl langs de slapen het haar in rijke krullen naar- beneden golft. Het is de mode van de eerste helft der 15de eeuw. Vijftiende- eeuwsch is ook de aardige versiering van het kleed aan den hals, een heel fijn Go- thisch motief. Ik heb hierboven in het bijzonder wer ken van Jan van Eyck als voorbeeld ge noemd. en wel omdat Jan van Eyck een verzamelpunt en tevens een hoogtepunt is. Al de stroomingen in de schilderkunst, welke heerschten in het cultuurgebied: Bourgondië, Noord-Frankrijk en Vlaande ren mondden tenslotte uit in zijn werk zaamheid en omgekeerd is daarop zijn in vloed op dit cultuurgebied evident ge weest. Onbetwist moest Frankrijk, dat in West- Europa steeds den toon had aangegeven, in de 15de eeuw de leiding aan Vlaan deren afstaan, het land met zijn bloeiende steden en zijn trotsche burger-aristocratie. Vlaanderen droeg de standaard, gelijk Toscane in Italië. Er komt in de concepties van Jan van Eyck een sterk naturalistische tendenz, al kent hij dan de wetten der perspectief nog niet. Er is echter een sterk realistische waarname van landschap en personen in zijn beroemd Altaarstuk. Allerlei levende typen uit zijn omgeving heeft hij voor den geest gehad. Doch bij de koppen van zijn engelen hield hij zich aan de traditie. Carel van Mander merkt op, dat men bij de zingende engelen „aen hun actiën licht mercken can, avie den boven-sangh, hoogh coutres tenor en bassus singt". En zoo is er wel eenig verschil van expressie, doch die engelen zijn tenslotte „zusters" van elkaar met sterk sprekende gelijke nis. Ze zijn alle geconterfeit naar het ideaal beeld van een Engelen kopje, dat Van Eyck in de ziel leefde. Ze hebben geen bestaande menschelijke wezens ten model gehad. Ook het engelenbeeld in de Lakenhal draagt geheel het karakter van te zijn een ideaal beeld. Als aan een Middel- eeuwsch beeldhouwer werd opgedragen een engel te houwen, dan had hij daar voor niets anders noodig dan het mate riaal. zijn werkhuizen en de voorstelling, die in hem leefde. Benevens natuurlijk de groote liefde voor zijn werk, die gedragen werd door zijn intense, volksche vroom heid. Zoo speuren wij dan ook in de prach tige formatie van dit fijne kopje een ideaalbeeld, waarbij alle toevallige per soonlijkheidskenmerken ontbreken en waarvoor de verschijning tegelijk ver heven is boven alle aparte menschelijk- heid. Hoe zeldzaam fraai is de ronding van hals, kin en wangen, de edele spanning van het voorhoofd. En let eens op de uit drukking van kinderlijke onschuld en tegelijkertijd extatische vroomheid in dit boeiend aangezicht. De oogen onder de fraaie welving der wenkbrauwen schijnen over de zondige wereld heen in de verte te kijken. En toch gchijnt van dit aange zicht een lieflijkheid af, die den mensch verkwikt. Het is niet de straffe, strenge heiligheid uit den Romaanschen tijd, die vrees inboezemt; het is de heilig heid van ambergeurende zoetheid, die we in Ruusbroecks Geestelijke Bruiloft waarnemen, de heiligheid die optrekt, die medevoert naar de regionen van het licht. Het is de Gothieke verzinnebeelding der heiligheid. Beschouw het kleine, edelgevormde mondje, dat de puurheid van Gods nabij heid schijnt te proeven. En boven dat mondje denken we ons een even fraai en kinderlijk neusje. Zooals ik reeds op merkte. is het neusje afgeslagen, doch eigenlijk doet dit aan de expressie van het gelaat niets af. In onze verbeelding kunnen we het restaureeren en we doen dit als we er aandachtig en met liefde naar kijken. Niet in werkelijkheid natuurlijk. Men restaureert immers de wereldberoemde Elgin-marbles ook niet. Ik zeg dat niet om ons engelenbeeld uit artistiek oogpunt met deze beroemde restanten van klassiek schoon te verge lijken. Doch enkel om te laten voelen, dat het pure fragment, waaruit de verbeelding zich het geheel schept, altijd schooner is dan een restauratie met aanplaksels van lateren tijd. En dat geldt bij name voor beelden, die toch niet meer op hun oor spronkelijke plaats terug te brengen zijn en museumstuk zijn geworden. Er gaat van dit geschonden engelen beeld, dat de heer Coert zoo gelukkig heeft geplaatst tegen den muur bij den ingang der Pleyte-zaal, een ongenreene bekoring uit. Het boeit, het laat u niet los, hoe ge er ook voor gaat staan. De plaatsing van net kopje op het. ietwat schuin naar voren gewende lichaam werkt mede tot de charme. En met welk een zore heeft de onbekende beeldhouwer de krullen en golven van het haar, de haarband, de plooienval van den mantel en de sluiting er van om den hals bewerkt. Met den meesten aandrang wekken wij de getrouwe bezoekers van de Lakenhal en de velen, die te weinig hun schreden richten naar ons Stedelijk Museum, op, er eens eenigen tijd bij te verwijlen en er iets van de groote schoonheid der Gothische gedachte aan te beleven. In een der vensternissen in de nabijheid staan nog een paar andere fragmenten, eveneens afkomstig uit Noordwijk-Binnen. Belde zijn beelden, die het bovenstuk mis sen. Klaarblijkelijk was het eene een voor stelling van een monnik of heilige, die een: voorwerp op zijn handen droeg. Bij het andere komt uit de plooitng van het kleed een mannenbeen te voorschijn, dat prachtig is gehouwen. Het bewijst hoo de 15de eeuwsche kunstenaar zich reken schap had gegeven \%n het beenderen- en spierstelsel. Van het andere been komt de mooi en krachtig gevormdevoet even te voor schijn. De gestalte staat op een bodem, die machtig veel gelijkt op een verwrongen dierenkop. In dat geval zou het een Sint Joris kunnen zijn geweest. Doch dat is aan dit fragment niet meer te achterhalen. Ik voor mij echter geloof, dat do gees tige beeldhouwer de plooien van het kleed, waarop de gestalte staat, zoodanig heeft gehouwen, dat er de vormen van oogen en bek in zijn aangebracht. Men weet, dat Middeleeuwsche beeldhouwers zich aan een dergelijke speelschheid wel meer schul dig maakten. N. J. S. Steunt, bij gelijken prijs en kwaliteit, De Nederlandsche Industrie. Hiermede dient gij Uw land En bestrijdt gij de werkloosheid. HET ENGELENBEELD IN DE LAKENHAL. II. 9!fothj 'n 7ftoaiiuAA<na~d<^. n j..j. De Heer en Mevrouw COUZY—BLAD, geven met blijdschap kennis van de ge boorte van bun Dochter ANNEKE. Leiden, 27 Februari 1936. Langebrug 103. 9444 Tijd. Diaconessenhuis. Met groote dankbaarheid geven wij kennis van de ge boorte van onze Dochter KRIJNA LENA. J. C. V. d. GRAAF L. V. d. GRAAF— VERHEUL. Vijfhuizen, 25 Februari 1936. „Iepenhof". 9061a Diaconessenhuis, Haarlem. Heden overleed, in haar Heer en Heiland, onze lieve Moeder, Behuwd- en Grootmoeder, GEERTJE VAN EGMOND, Weduwe van GIDEON JAN OIGGAAR, in den ouderdom van 69 jaar. Leiden: D. J. CIGGAAR. Oegstgeest: P. OIGGAAR G. CIGGAAR— TURKENBURG. Sassenheim: T. D. CIGGAAR M. OIGGAAR— MOLEMA. Leiden: C. VERHOOG— CIGGAAR J. VERHOOG en Kleinkinderen. Leiden, 27 Februari 1936. Haarlemmerweg 63 E. De teraardebestelling zal plaats hebben Maandag 2 Maart as. te 3 uur n.m. op de begraafplaats aan het Gïoene Kerkje te Oegstgeest. 9431 Heden overleed tot onze diepe droefheid, zacht en kalm, in haar Heer en Heiland, na een korte on gesteldheid, onze geliefde Zuster, Behuwdzuster en Tante, Mej. 9442 GEERTJE VAN EGMOND, Wed. van G. CIGGAAR, in den ouderdom van 69 jaar. Uit aller naam: J. VAN EGMOND Pzn. Rijnsburg, 27 Febr. 1936. Heden overleed onze lieve Moeder, Pleeg- en Grootmoeder, MARIA SCHOUTEN, Wed. v. JAC. SCHOLTING, in den ouderdom van 81 jaar. Mede namens verdere familie: H. SOHOLTING. J. SCHOUTEN. Leiden, 27 Februari 1936. Paul Krugerstraat 23a. De teraardebestelling zal plaats hebben as. Maan dag te 11 uur op de be graafplaats .Rhijnhof". 9421 Uit Amerika ontvingen wij het droeve bericht dat na een langdurig lij den is overleden onze beste Zwager 9083a KRIJN NIEMANTSVERDRIET, in den ouderdom van 53 jaren. Mede namens verdere Familie: J. DEKKER. Hazerswoude, 26 Febr. 1936 BROOD* EN BANKETBAKKERIJ Rozijnenbrood 12 en 20 ct. Rozijnenkrop 9 en 18 ct. Haagsche Beschuitjes 15 a 10 ct. Duitsch Roggebrood 6 ct. Zoet Roggebrood 8 ct. Zoet Roggebrood met krenten 12 ct. Belgische Cramiq p. st. 25 ct. Melkcadetjes p. stuk Z'lt ct. 9458 Bij GEBRS. SUSAN, Haarlemmerstraat no. 3941 en Apothekersdijk 20. Uitgebreide sorteering Haar-, Krul- en Golfspelden. Mo derne banden voor Haarver- siering, Haaroprollers reeds vanaf 10 cent. Haarvlechten vanaf f. 2.50. Zij-kammen, Haarkammen, Zakkammen, Stofkammen, Haarborstels, Tandenborstels. Toiletcrême, vele merken in potten, doos jes en tuben. - Ontharings- middelen voor gelaat, armen en beenen. Haarverf en Haar- kleurhersteller. Rouge, Lip pen- en oogenstiften. Nagel lak en andere manicure artikelen. 9449 A.s. Zondag 1 Maart in de concertzaal van „Den Burcht" aanv. 8 uur The Blue Rhythm Boys (8 Musici) O.I.Y. JACK SMIT Een avond voor sportieve danslustigen. Voorziet U tijdig van plaatsen. Man. NIC. DREEF, Driitslraat 112. 9032a Balleiding Gé MIEREMET. Entrée f.O.SO pl. bel VERBOUWING! OPRUIMING Steeds grooter wordt onze sorteering, daarom zijn wij genoodzaakt onze zaak belangrijk uit te breiden. - In deze Verbouwings-Opruiming zult U verbaasd staan van de be lachelijk LAGE PRIJZEN en toch PRIMA KWALITEITEN. - De nieuwste snufjes van dit jaar zullen wij ook tegen extra lage prijzen moeten opruimen. - Wij kunnen onmogelijk alles etaleeren. Daarom, bezoekt onze zaak, U zult verbaasd staan over de 9417 ZUIVER WOLL. MOUS SELINE, 80 br., 29 - 19 - Enorme sort. WOLLEN VOORJ. RUITEN, 80 br. FANTASIE JAPONSTOF, aardige dessins, 80 breed ANGORA FANTASIE, het nieuwste, 80 breed JAPONSTOF, alle kleu ren, 130 breed WOLLEN JAPONSTOF, AA dubb. breed ANGORA JAPONSTOF, Q 130 breed, koopje 57 WOLLEN JAPONSTOF, het nieuwste, 130 breed CLOQUÉ RELIEF, alle kleuren, 130 breed SHETLAND 1936, Man- |Ar telstof, modekl., 130 br. 1 WOLLEN MANTELSTOF zeer modern, 130 breed De nieuwste WOLL. MAN TELSTOF, 130 br., pr. kL CLOQUÉ RELIEF, zeer Q Q chique, 90 breed ZIJDEN CLOQUÉ, 90 br., nieuwe kleuren CRÊPE SATIN, nieuwe kleuren, 90 breed Katoen en Zijden Stoffen JAPANSCHE KIMONO- STOF, diverse dessins MOUSSELINE IMPRIMÉ 300 dessins, 75 breed MATTING UNIE, 40 kleuren, 80 breed TUSSOR, alle kleuren, spotkoopje, 80 br MATADOR MATTING IMPRIMÉ, 70 breed ZIJDEN LINNEN IM PRIMÉ, pracht dessins CRÉDE DE CHINE UNIE alle kleuren, zware kw. CRÊPE DE CHINE IMPR. smaakvolle dess., 90 br. CRÊPE GEORGETTE IM PRIMÉ, fleur, dess., 90 br. TAFTZIJDEN RUITEN, spotkoopje, 80 br CRÊPE MAT IMPRIMÉ, 90 breed, koopje TOILE SPORT, zuiver zijde, strepen en ruitjes ZIJDEN SAND-CRÊPE, 90 br., nieuwste kleuren De nieuwste FANTASIE ZIJDE, zeer chique WOLLEN MANTING, nieuwe kleuren DAMES- en KINDERDI- RECTOIRS, pr. macco, 29 KINDER-PYAMA's, leuke Q dessins en strepen ^7 INTERLOCK HEEREN- PANTALONS, prima ZIJDEN HEMDJES en PANT., lingerie-kleuren DAMES HUISH. JASSEN alle kleuren en maten CRÊPE PEIGNOIRS, leuke dessins Zijden en katoen Dames nachthemden, aard. dess. CRÊPE DE CHINE ON DERJURK, alle kleuren HERBÉ ZIJDE ONDER JURK, alle kleuren SLOOPEN, prima kwali teiten 29 - 23 - GRASLINNEN LAKENS, 2 pers100 - 89 - CONGO LAKENS, 2 pers koopje 68 - 62 - Geel katoen HEEREN HEMDEN, zwaar ZWARE HEERENFLA NELLEN, d. borst KEPER MANSBROEKEN zeer zwaar WIT KATOEN, 80 br., 14,13,11 9 RECLAME KATOEN&y2 ZWARE GRASLINNEN, 150 breed 29 - 22 - W GEEL KATOEN, zeer goede kwaliteit 22 - 19 - I PRIMA FLANEL, spot- ^9 lij koopje 15 - 13 - 10 - GEEL KATOEN, 70 br., £tVa prima13 - 10 - OOGJES VOOR LUIERS 16 - 14 THEEDOEKEN, spotkoopje, 70 x 70, 16, 14, RECLAME THEEDOEKEN 5 RECLAME HANDDOEKEN S BADDOEKEN, spotkoopje groote maten, 19, 17, 13, ETAMINE, wit en écrn, 14 - 12 - Va MARQUISETTE, prima 22 - 20 - 18 - gebloemde; voile, kleurecht 35 - 29 - HAND WEEFSTOF 19, HANDWEEFSTOF 1936, zwaar 59 - 47 - 34 - SCHOORSTEENLOOPERS 39 TAFELKLEEDEN 80 «O DIVANKLEEDEN 2.95 Coupons Graslinnen 150 breed thans 2.89 Coupons Graslihnen 180 breed thans 3.95 Stukjes Katoen thans IO el1.10 Coupons Oogjes thans 6H el 85

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1936 | | pagina 4