TESSA 76ste Jaargang LEIDSCH DAGBLAD Tweede Blad FEUILLETON. JEUGDIGE AMSTERDAMSCHE WERKLOOZEN'BIJ AANLEG VAN EEN ROSA- RIUM IN HET VONDELPARK. Het geschikt ■maken van den bodem. DE ROEREENSURE KONING MET DEN ZUIDSLAVISCHEN PRINS-REGENT OP DE JACHT ter eere van een bezoek dat Koning Carol II aan Belgrado bracht. V.l.n.r. Prins Paul, de regent vant Zuid-Slavië, den Züid-Slavischen minister-president en Koning Carol. DOUGLAS FAIRBANKS JR. is be halve filmacteur ook een liefhebber van, boksen. Na een partijtje inj een boksclub te Londen. EENIGE DER BEDDEN, WELKE TER BESCHIKKING ZIJN GESTELD VAN DE LEDEN DER JURY die de te rechtzittingen moeten bijwonen van de beklaagden in het Stavisky-proces en de zaal niet mogen verlaten. DE VLUCHT PARIJSMADAGASCAR. Even voor het vertrek. Voor het vliegtuig madame Finat en haar mecanicien Raynaud, die den gevaarvollen tocht zullen ondernemen. DE PLECHMELMUS- TOREN TE OLDEN- ZAAL RONDOM IN HET STEIGER WERK. Tijdens de restauratie. DE AANKOMST VAN DEN HOLLANDER, BARON SCHIMMELPENNING die het ski-par- cours om de Mont-Blanc trophee buiten mededinging meeliep.-Zijn tijd was-5 minuten 21,4 seconden. door RICHARD STARR. Vertaald door A. RIEWERD. 28) Dus keek zij wat. om zich. heen, maakte onschuldige opmerkingen over het publiek ep het programma en gaf zoodoende mr. Banks den indruk, dat zij geen woord had gehoord. Het' duurde een poosje, voordat hij tot dat besluit was gekomen, maar eindelijk scheen het tot hem doorgedrongen te zijn en toen vroolijkte hij zichtbaar op. Toen de lichten uitgingen en de muziek begon, werd hijl nog opgewekter en was bijna zichzelf weer. Toch dreef Tessa haar medelijden niet te ver. Zij begreep, dat zij mr. Banks op een afstand moest houden en hem pre cies de plaats moest wijzen, waar hij op haar levensplan stond. Zij mocht hem niet in de veronderstel ling laten, dat hij ook maar de geringste kans had, meer dan een gewoon cijfer in haar leven te worden, maar tegelijk zou het misschien goed zijn, hem niet geheel en al te mismoedigen. Want het liet zich aanzien, dat er op het oogenblik heelemaal geen aanbidders waren en een meisje kan nooit weten, waarmee zij bij het voortschrijden der jaren nog eens genoegen moet nemen. Op het oogenblik kon zij zich echter moeilijk voorstellen, dat er nog eens tijden of omstandigheden zouden komen, waarin zij een huwelijk met een kappersbediende zou moeten overwegen. Maar, zooals Pet Peil altijd beweerde, de tijd doet won deren en de tijd zou kunnen komen, dat zij dankbaar zou zijn voor alles, wat op een echtgenoot zou lijken, al was hij nog zoo gering. Maar op het oogenblik was het nergens voor noodig mr. Banks in eenig opzicht meer te geven dan hem toekwam. Toen hij dus, bij het zingen van een liefdes lied door den tenor, haar hand probeerde te vatten, onttrok zij hem die beslist. Tenslotte heeft een verzekeringsklerk, die voor theaterplaatsen heeft betaald, iets te beteekenen en behoort een kappers bediende, die de plaatsen gratis heeft ge kregen, tot een geheel anderen stand. De Vrijgezellin vertoonde de gewone beenenparade met muziekbegeleiding. Het meisje, dat de hoofdrol vervulde, was eens een meisje geweest. En nog altijd vervulde zij de meisjesrollen. Zij had nooit veel stem gehad. Zij decla meerde haar liederen, sprong wat rond, als zij had moeten dansen, veroorloofde zich de meest buitensporige vrijheden met haar rol en deed alles verkeerd, bezien van het standpunt van een auteur en een tooneeldirecteur, die weten, wat hert pu bliek verlangt. En toch slikte het publiek alles, wat zij het voorzette en brulde om meer. Het hield van haar en kon niet genoeg van haar krijgen. Zij had een manier, om als een klein meisje „o zoo!" te roepen, die het publiek een krampachtigen aanval van vroolijkheid bezorgde en het meteen bijna aan het huilen maakte. Het kon zijn, dat men haar knap vond. Maar hoofdzakelijk was het haar „o zoo!" dat haar tot een der leidende sterren van de muzikale tooneelwereld had gemaakt. Op een gegeven oogenblik sprong zij als dansmeisje rond. „Genade!" fluisterde Tessa, terwijl zij mr. Banks bij den arm greep, „zij heeft niets om haar beenen!" „Neen", zei Banks. „Zelfs geen tricot!" „Tricot heeft afgedaan", zei Banks. „Het is verdwenen net als het huurrijtuig. Be spaart een hoop onkosten. Tessa raadpleegde haar progjamma. „Is dat miss Henrietta Verlaine?" „Neen. Zij is het meisje, dat de hoofd rol heeft Lallie Mulvaney. Iedereen kent haar". „Maar haar naam staat heelemaal on deraan het programma." „Altijd. Dat vindt zij prettig." „Ik vind haar eenvoudig schattig. Mag ik even uw kijker leenen, als u klaar bent?" Mr. Banks had een tooneelkijker bij zich, die, wat grootte aangaat, meer voor een heele familie bestemd scheen, maar had hem totnutoe voor zichzelf gehouden, waarschijnlijk met het oog op Tessa's jeugd. Hij overhandigde hem haar met zichtbaren tegenzin. Tessa had een voorgevoel, dat Lallie Mulvaney het meisje was, waarvan zij de foto's in de vestibule had gezien. Toen zij er in geslaagd was, den familiekijker op haar oogen in te stellen, ontdekte zij, dat het werkelijk zoo was. En weer meende zij zich haar te herinneren. Zij moest Miss Mulvaney hier of daar gezien hebben, of anders haar foto. Maar zij wist niet, waar. Toen zij den schouwburg verliet, keek zij weer naar de foto's, maar dat bracht haar niet verder. Misschien vergiste zij zich, maar zij meende nog altijd, Miss Mulvaney van aanzien te kennen. Zij gingen bovenop een bus huiswaarts, daar mr. Banks van oordeel was, dat het lichtzinnig gebruik maken van een taxi iets was, dat gemakkelijk overdreven kon worden. „Het is niet goed, te dikwijls een taxi te nemen." legde hij uit. „Je wordt er beu van. Wist u, dat Lallie Mulvaney haar beenen voor 50.000 pond heeft verzekerd?" „Haar beenen verzekerd?" zei Tessa heel verbaasd. „Ja." „Bij uw maatschappij, mr. Banks?" „Neen. Niet bij mijn maatschappij," antwoordde mr. Banks met een schuwen zijdëlingschen blik naar Tessa. Maar hij zag slechts een lief, onschuldig profiel, en vatte weer moed. „Maar ik kom natuurlijk allerlei dingen over verzekeringen te weten." „Omdat u bij een verzekering werkt?" veronderstelde Tessa. „J-ja omdat ik bij een verzekering werk, zou men kunnen zeggen. En ik heb gehoord, dat zij haar beenen voor vijftig duizend pond verzekerd heeft." „Genade!" mompelde Tessa. „Dat is ver schrikkelijk veel geld! Vijf en twintig dui zend pond per been! Ik ben voor duizend pond verzekerd." „Ja?" zei mr. Banks, met meer eerbied naar haar kijkend. „Dat zal u een kolos sale premie kosten." „Zes stuivers," zei Tessa. „Om de duizend pond te krijgen moet ik één oog en één been bij een spoorwegongeluk verliezen allebei tegelijk. Ik. veronderstel, dat het nooit zal gebeuren, hoewel het aardig zou zijn, duizend pond te krijgen. Ik geloof, dat het erg interessant is, in verzekerings zaken te zitten, mr. Banks." Er waren duidelijke teekenen, dat mr. Banks nog steeds geneigd was, een huwe lijksaanzoek te doen, en ieder oogenblik in een vurige bekentenis kon losbarsten. Om zijn gedachten dus bij andere dingen te houden, overstelpte zij hem met een onaf gebroken reeks vragen over verzekeringen en zag hem met bijna laaghartige vreugde al dieper en dieper in het net venvard raken, dat bedriegers zelf spannen. „Verzekert uw maatschappij wel eens haar, mr. Banks?" „Haar?" riep mr. Banks wat ongerust uit. „Ja. Krullen, zooals van mij. Gebobbed en geshingled haar, enzoovoort. Als een actrice haar beenen verzekert, zie ik niet in, waarom zij haar haar niet zoo verze keren. Haar is van veel belang, mr. Banks, en het is heel gemakkelijk door brand te verliezen; als je het gasfornuis aansteekt, bijvoorbeeld. Op die manier verloor ik laatst in de theesalon het mijne bijna. Of bij de kappers als je een spiritus shampoo krijgt." „Neen, we doen niet aan dat soort ver zekeringen", zei mr. Banks kortaf. .(Wordt vervolgd).

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1936 | | pagina 5