„DE BONTE SLUIER" PIERRE LAVAL, DIPLOMAAT EN ZAKENMAN. LEIDSCH DAGBLAD, Zaterdag 16 November 1935 Vijfde Blad No. 23205 76,te Jaargang GRETA GARBO EN HERBERT MARSHALL Een dichte menigte verdrong zich eens iv,r den uitgang van het station van Ljoa: Pierre Laval zou uit Rome terug- heren. Is zijn komen en gaan niet een nort barometer voor de binnenlandsche politiek in Frankrijk? Een witkiel sprak ne aan ..Wacht u oo meneerl Laval?" Het was een groote kerel en oo zijn schou- 4er balanceerde een reusachtige koffer, ten hü met even veel gemak meedroeg Cs een ander een bouquetje bloemen. „Ik r.l 'm ook zien hij hoort bij ons een bid uit het volk". Oo straat was een truidenier uit zijn winkel gekomen om en seconde naar de auto te kunnen kij kt wanneer hü zou voorbüschieten en ei hij scheen met een tevreden glimlach kwillen zeggen: „Het is een der onzen, U straks voorbükomt". En de hoogge- fRANKRIJK'S PREMIER ALS REALIST EN ECONOOM. Door Antonina Vallentin. Het politieke reiscostuum van Frankrük's hoede heeren op het perron, die elkaar nremier: zwart hemd. witte das. Schotsche opzü drongen om den man die juist uit rok Basklsche muts. (Creatie Laval). den trein was gestapt de hand te kunnen drukken Heten zich met zichtbaar genoe gen door de fotografen „nemen" in de houding van menschen. die bezit hadden genomen van Pierre Laval. En inderdaad, lui behoort bü ons. want zijn loopbaan is als een greep middenin de groote Fransche gemeenschap. Zijn loop baan is een reeks étappes en van elk dezer étappes heeft hü een diepen indruk be waard. Voortgekomen uit de armste klasse ln één der armste provincies van Frankrijk heeft hü een langen weg moeten afleggen via talrüke beroepen voordat hü zün dochter kon uithuwelijken aan een afstam meling van den markies de Lafayette. Aan die boerenafkomst dankt hij in de eerste plaats zün zin voor de werkelijk heid. Van zün eigen moeilijke begin af is Pierre Laval gewoon te doen te hebben met de ernstige levensvraagstukken. Het realisme van den landman heeft steeds de opwellingen van zün verbeelding in toom gehouden, de aanvallen van zün tegenstanders verzwakt. Terwül andere staatslieden misleid door de herinnering aan vroegere experimenten ingewikkelde plannen ontwierpen oo onzekere basis, vond Laval het voldoende de situatie van het oogenblik in beschouwing te nemen; hij begreep, dat de historie zich nooit op precies dezelfde wijze herhaalt en dat de gebeurtenissen uit het verleden dikwills als waarscbuwin» kunnen dienen. Buiten zün sterk realisme heeft hü nog een anderen, typischen karaktertrek aan ziin afkomst te danken: een volharding zonder weerga. Den Jongen die men ver hinderde zün studies voort te zetten om dat op het boerderijtje en in het vak van voerman dat ziin vader uitoefende ieder paar armen, ook al waren het die van een tienjarig knaapje, een kostbaar bezit uit maakte en die. gedrongen door weetgie righeid des nachts bii het schünsel van aaneengeregen stompjes kaars de begin selen van het latün probeerde machtig te worden dien jongen vindt men terug ln den president van den ministerraad, zooals hü daar zit in ziin groot vertrek in het Quai d'Orsay. waar hü 's morgens het eerst aanwezig is. de belknopjes indrukt, met gebogen hoofd in de stapel papieren voor hem op tafel wegduikt en vanwaar hü als laatste man vertrekt tot groot mis noegen van zijn onmiddellijke medewer ■Erboven een karakteristieke en expres- J* opname van Greta Garbo, in de film oonte sluier", die deze week hier te ''(nderen is. De Garbo-films volgen el- jjj1 'n regelmatig tempo op; inmiddels is k reeds haar „Anna Karenine" versche en Jsl de eigenaardigste en meest geliefde ';;~-:teurs behoort zeker Herbert Mar- lJ"; deze heeft een avontuurlyke loop je achter den rug. Het feit, dat hem de jfMijke hoofdrol toevertrouwd werd in nieuwe Garbo-film: „De Bonte Sluier" n'onomwonden aan, welk vertrouwen in dezen knappen acteur stelt. ""bert Marshall behoort niet tot de z.g. ■ippe" mannen. Hij beeldt meerendeels ^houdende, krachtige karakters uit, en :U'at niet wordt uitgesproken en diepe- 'cntergrond bezit, is in zün eenigszins t l* na'uur verborgen Misschien heeft 'isselvalligheid van zijn leven, zün name en moeilijke opmarsch naar de «te kunst", ertoe bügedragen, dat hü t y'cn filmrol niet anders kan zijn dan "hij in 't werkeüjke levep is gevormd. Marshall is in „De Bonte Sluier" Garbo's echtgenoot. Hü speelt geen rol op den ach tergrond, doch beeldt, een karakteristiek manhjk type uit, die in de ontwikkeling der handeüng, in het verhaal van een vrou wenziel byna even belangrük is als de Garbo-gestalte zelf. Want juist onder den invloed van dien gesloten, harden, plicht- bewusten man, dien zü eerst niet kan lief hebben en bedriegt, verandert zü van een speelsche vrouw tot een tot offers bereide, liefhebbende vrouwennatuur. Marshall is geen Amerikaan, doch Engelschman, een Londenaar, die aanvankelük vrachtbrieven schreef op een expeditiekantoor, doch zün roeping als talentvol acteur eindelük wist te manifesteeren, eerst aan het tooneel, later, toen zün roep ook doordrong tot Hollywood, in de filmstudio's, waar hü partner werd van sterren als Norma Shea rer, Constance Bennett, en thans, in „De bonte sluier", van Greta Garbo. Herbert Marshall is een serieus tooneelspeler en filmacteur, die in zün dageüjksch leven hetzelfde karaktervolle type is als op de film. kers en de portiers. Meedoogenloos tegen over zichzelf, met oogleden, die zwaar zün door gebrek aan slaap, een schaduw over het olijfkleurig gelaat, de mond gesloten en met een blik die iets koortsachtigs heeft werpt hü nich na afloop van een nachtelijke zitting van den kabinetsraad op de taak. welke de morgenuren van hem verlangen en de gitzwarte lok. die langs zün voorhoofd sleept is dezelfde, als die waarachter eens het gelaat schuil ging van een boerenjongen, die gebogen over zün latijnsche grammatica zat. Aan den grond van Auvergne dankt hü nog een eigenschap, die vooral in dezen tijd van groot nut is n.l. begrip voor eco nomie. een eigenschap welke hem in de tweede étappe van zün leven, die van den kleinen burger, goed "van pas is gekomen. Zijn streven naar zuinigheid strekt zich zelfs uit tot zün woorden en gebaren en de buitengewone wijze, waarop hü zün tüd weet in te deelen, is er eveneens het resul taat van. Men zegt dat sinds menschen- heugenis zulke korte audiënties bü de mi nisters in dit bureau van het Quai d'Orsay niet zün voorgekomen. De bezoekers zün dikwijls even vlug ver dwenen als ze gekomen zün. Onder zün lfascineerenden blik en onder den geesel van een paar scherpe echter zonder vin nigheid gestelde vragen is iedere poging tot welsprekendheid en elke nuttelooze zinswending bü voorbaat den pas afge sneden. Men ziet imposante heeren uit het ministerieele bureau komen, die van plan waren een redevoering af te steken en nu tot hun groote verbazing tot de conclusie gekomen zijn. dat ze aangehoord, verhoord, begrepen of afgewezen zün zonder te hebben gesproken Wat zijn overgeërfde kwaliteiten betreft, een is er die sterker dan alle andere ont wikkeld is n.l. zijn intuïtie. Zonder veel woorden te gebruiken weet Pierre Laval zich volkomen op de hoogte te stellen met den gedachtengang van den man tegen over hem en zonder lange voorafgaande studies dringt hü door tot in het hart van ieder vraagstuk. Door zün gecompliceerd leven heeft hii geleerd uitsluitend op zün intuïtie te vertrouwen. Hij heeft haar ont wikkeld. In dit opzicht vertoont hii gelü- kenis met zün grooten voorganger Arlstide Briand. die het gevoel had van een kun stenaar. een schilder of een dichter Maar in tegenstelling met Briand bedient Pierre Laval er zich niet van om er de zielen van anderen mee te beïnvloeden. Ook hü heeft bepaalde persoonlüke aan trekkelijkheden: een klankrijk, genuan ceerd stemgeluid, het vermogen om iemand te overreden en een glimlach, die ziin somber gelaat op verrassende wüze ver heldert; maar hü maakt er nooit gebruik van. als het ware uit angst door zün persoonlüke interventie aan de gedachten der menschen en aan de gebeurtenissen een verkeerde wending te geven. Laval is een handig man en de reputatie „IN DEN GRAFKELDER DER PHARAO'S". Warner Oland, de uitbeelder bü uitne mendheid van den beroemden Chineeschen detective, geschapen door Earl Derr Big- gers, vervult wederom de hoofdrol ln de sensationeele film, „Charlie Chan In Egypt" die in ons land uitgebracht zal worden on der den titel „In den Grafkelder der Pha- rao's". Het gegeven beschrüft Charlie Chan's meest lugubere avontuur in het land van de Pharao's, waarbü hüzelf ver schillende malen ternauwernood aan den dood ontsnapt. Buitengewoon waardevolle gouden voor werpen en juweelen zün n.l. op onverklaar bare wijze verdwenen uit de schatten, wel ke door een expeditie van het Fransch Oud heidkundig Genootschap zün blootgelegd in het graf van Ameti een hoogepriester dat in het dal van den Nül bü Luxor is gelegen. Charlie Chan wordt nu door het Genoot schap geëngageerd om de gestolen voor werpen te achterhalen en de dieven te ar resteeren. Terstond vertrekt hü naar Egypte, om zich van zün opdracht te kwü- ten. Er gebeuren drie moorden en iedereen vraagt zich af, of dit misschien de wraak der goden is, op hen die het wagen, de rust der graven te verstoren. De schaduw van den dood spreidt zich uit over de familie van den leider van de ex peditie; Charlie Chan's bekwaamheid en moed worden tot het uiterste op de proef gesteld. Tenslotte weet de beroemde detective het mysterie te ontrafelen, hetgeen gebeurt in een der spannendste scènes, welke ooit werden verfilmd. Wat de belangrijkste medespelenden be treft, hiervan geeft „Pat" Paterson buiten gewoon goed spel te bewonderen als de dochter van den expeditieleider; vervol gens zün er, Stepin Fetchit als de inboor ling, Chan's vreemdsoortige en angstige helper, die menige komische situatie weet te verwekken; de betooverende Spaansche danseres Rita Cansino, die op schitterende wijze blijk geeft van haar groote talent als Nayda, het Egyptische dienstmeisje en Thomas Beek, die zün rol op grootsche wüze vertolkt. „In den Grafkelder der Pharao's" kwam tot stand onder productieleiding van Ed ward T. Lowe en regie van Louis King. o FILMPJES. Voor de nieuwe Ufa-film der productie groep Alfred Greven „Du solist meine Königin sein" („Marika en Marokko") met Marika Rökk, Hans Stüwe. Ursula Grabley en Paul Kemp in de hoofdrollen, vinden momenteel de buitenopnamen in Honga- Tüe onder regie van Georg Jacoby plaats. Franz Doelle zal voor deze film de mu ziek componeeren. „Donogoo Tonka" is de titel van de Ufa-Anny-Ondra-film, waarvoor men bin nen enkele weken met de opnamen zal beginnen. Als regisseur is Reinhold Schün- zal aangewezen, terwül Franz Doelle de muziek zal componeeren. „Kameraden" en „Savoy-hotel 271". Nog in den loop van deze maand hoopt men met de opnamen voor dc Ufa-film „Kameraden" (hoofdrol: Hans Albers; re gie: Gustav Ucicky) te beginnen. Het draaiboek voor deze film maakte A. Lippl. Gustav Ucicky zal ook de regie voeren over de tweede Hans Albers-film. die de voorloopige titel „Savoy-hotel 271" gekre gen heeft, en waarvoor Gerhard Menzel het draaiboek vervaardigt. die hü op dit gebied bezit omgeeft hem als een legende. Ieder, die bü hem komt. wacht er zich bü voorbaat voor zich in de strikken van zün koopmanscapaciteiten té laten vangen. Een buurman van den heer Laval vertelt, dat de ossenkooplieden uit de omgeving van zün landgoed, niet meer met hem willen handelen. Een nieuw aan gekomene zei: „Ik heb het nog niet ge probeerd maar ik zal het ook niet doen. Hij is me te glad af". En toch. ondanks zün scherp realisme en wantrouwende voorzichtigheid, is zün sterkst ontwikkelde gave die van de groote fantasieën. In de diepe schuilhoeken van zijn wezen huist een verborgen spontaneïteit, die in voortdurenden strijd is met het machtige „rem-systeem" dat de natuur hem ge schonken heeft.Als zün ambtenaren met het bezwaar komen: .maar dat heb ben we nooit zoo gedaan", antwoordt Pierre Laval rustig: „Een reden te meer om het nu te doen". Toen hij in de dagen, dat hii voor het eerst minister was. eens naar de telefoon greep om tegen alle vormen der traditio- neele diplomatiek ln, rükskanseüer Brü- ning in Berlijn op te bellen bracht de ontstane opwinding een lichte glimlach op zijn lippen: „Jawel, ik wensch met de rijkskanselarij te Berlijn te spreken", her haalde hii rustig. De politiek van het persoonlüke contact, door Briand geïntroduceerd, vond in hem een krachtig aanhanger. Maar bii Briand 'kwam die periode heel laat op het oogen blik. dat hii 'Mn krachten reeds in den strüd verbruikt had. Laval heeft deze methode met grooten durf gevolgd en ris keerde er zelfs een dreigende Impopulari teit mede. „Men moet Laval niet tot spoed aan zetten". zei eens een van zün oude vrien den tot een jeugdig enthousiast aanhan ger. die ongeduldig was geworden door het langzame tempo waarmede de premier een belangrük besluit voorbereidde. „Hii neemt slechts dan een besluit wanneer hü er het oogenblik rüP voor acht. nadat hü het voor en tegen langdurie heeft overwogen en wanneer hii zich eens vergist, dan komt dat niet door een in overijldheid ge volgde impuls maar door de omstan digheden. die ziin handelingen dikwüls ge- we'd aandoen". Toen hü zün reis naar Rome zou onder nemen duurde het een heelen tüd. voor dat het oogenblik van vertrek bekend werdHü vertrekt. hü vertrekt niet, zijn trein gaat vanavond. neen. morgenavond", herhaalden de dagbladen iederen dag met groote koppen op de eer ste pagina's. „Mijne Heeren" zei Laval heel ernstig tot de journalisten. „Wanneer u nu nog- eens mün vertrek voorbarig aankondigt, zie ik mij genoodzaakt zonder waarschu wing te vetrekken en kunt ge achter den trein aanloopen". BRIEVEN VLIEGEN OVER DEN OCEAAN. Hetgeen, bij wüze van spreken, gisteren nog tot de onmogelükheden scheen te be- hooren, wordt den volgenden dag vaak als de natuurlijkste zaak ter wereld beschouwt In de meeste landen beschikt men over goed georganiseerde luchtlünen. Vertrek en aankomst der vliegtuigen is op de mi nuut af precies vastgesteld In drie-en- een-halve dag bijvoorbeeld vliegt men van Berlün naar Buenos Aires. Een afstand van niet minder dan 14.000 K.M. Met het vaststellen van dit laatste eindigt de Ufa- Cultuurfilm, die, ln nauwe samenwerking met de posterüen en de Deutsche Luft hansa, vervaardigd is naar een manu script van Arnold Funke en Paul Engel- mann. De muziek is van Walter Kallab en past zich aan bü het geronk der mo toren en den verwoeden strüd der natuur elementen. De regisseur Fritz Kallab, de cameraman Gerhard Muller en de heer Lamberti van de Lufthansa zün vüf we ken met de Zeppelin, met land- en wa tervliegtuigen onderweg geweest. Brieven vliegen over den oceaan Een briefkaart, een brief, een pakketje, 's Woensdagsmiddags in Berlün afgege ven, is Zondags reeds in Buenos Aires, heeft over de Alpen gevlogen, zag het zonnige Spanje, vloog over de eindelooze woesüjnen van Afrika, stak den oceaan over, zag de oerwouden van Brazilië, Uru guay's hoofdstad Montevideo en de blanke velden van Argentinië. De in Berlün verzamelde luchtpost wordt door middel van postvliegtuigen in twee uur naar Stuttgart vervoerd. Daar stroomt uit alle deelen van Europa de luchtpost binnen, waarna zü met een snelheid van 350 K.M. per uur in z.g. „Heinkel-Blitz"-vliegtuigen via Zwitser land. Zuid-Frankrijk en SevUla naar Spanje wordt gebracht. Daar staat dan een drie-motorig vliegtuig gereed om de post over te nemen en weldra bereikt zü zoo de Afrlkaansche kust Via de Kana rische eilanden gaat het dan naar Las Palmas. Nadat de motoren en tanks zün nagezien, gaat men midden ln den nacht weer verder. De morgenzon komt op en schijnt over de oneindelüke zandwoestenü vüf uren lang zien we niets ander dan zand, Eindelük. na acht uren vliegen, be reiken we Britsch Gambia, waar ons een der steunpilaren der vlucht over den oceaan wacht: de trouwe „Westfalen". Vroeger had zü haar ligplaats midden in den oceaan, doch tegenwoordig ligt zü vlak bü de Afrlkaansche kust. De post wordt met den meesten spoed overgela den. De draad van de catapult wordt ge spannen, die de „Dornier-Wal" de lucht in doet snellen. Trotsch baant hü zich zün weg in wes- telüke richting over de zee, vlak over de golven scheert hü weg. Water niets dan water en wolken met steeds weer nieuwe lichteffecten, te mooi en te grootsch om eentonig te worden. Nu eens komt een stoomschip in 't zicht, dan weer kruist de schaduw van de terugkeerende Zeppelin onzen weg. 3100 kilometer moet worden gevlogen. Dertien vlieguren beteekent dat. Het Z.- Amerikaansche continent komt in zicht: we zien den „vinger Gods" op het eiland Fernando Noronha. Daar ligt de tweede „steunpilaar": de „Schwaben". Van hier uit vertrekken de vliegmachines naar Europa. Nu nog 400 K.M. over Brazilië en Natal. De „Wal" heeft haar tocht beëin digd. De post wordt door het bevriende Kondorsyndicaat overgenomen en per vliegtuig verder vervoerd naar Pernam- buco, zuidwaarts langs de kust. totdat eindelük tijdens de morgenschemering Rio de Janeiro in zicht komt. Ook hier ver- Op dat oogenblik maakte men zich ook te Londen ongerust over de lange voorbe reidende onderhandelingen tot die reis. Toen hü bepaalde openingen had gevon den die tot besprekingen met de Engel- schen konden leiden over samenwerking in de Fransch-Britsche politiek, liet men hem te Londen weten dat hij beter eerst de Fransch-Italiaansche betrekkingen kon regelen. En toen hij met het oog op een reis naar Londen de officieele Engelsche kringen had laten polsen, gaf men hem in diplomatieke taal een antwoord, waarin de wee naar Londen als leidende via Rome werd aangegeven. Hij kwam uit Rome terug duidelük on der den indruk van de sterke persoonlijk heid van Mussolini. evenals Ramsay MacDonald. Hun gelüke afkomst had de beide mannen nader tot elkaar gebracht overeenkomst vertoonde ook hun po litieke loopbaan, die zü beiden in de Marxistische school zijn begonnen om haar vervolgens te verlaten en hun directe, zelfstandige en stugge wijze van denken. Maar hoe het ook zü. toch is Pierre Laval er de man niet naar om den gevangene te blijven van een bepaalde impressie en een blij venden invloed te ondergaan van een andere persoonlükheid. hoe sterk deze ook moge zijn. Tegenover den storm die in de openbare meening om het Italiaansch-Abessynische conflict losgebarsten is. heen en weer ge slingerd op de golven der tegenstellingen deels gunstig jegens de Britsche politiek deels vüandig ten opzichte van sancties tegen Italië heeft Pierre Laval zich opnieuw met gefronst voorhoofd, opgeslo ten in het eenzame debat met zichzelf. Wie hem ziet krijgt den indruk van een man. die zich de ooren heeft dichtgestopt tegen het geluid van sirenes. „Ik wil mün land den oorlog besparen, ik wil tot iederen prijs een Europeesch conflict voorkomen en als ik er in slaag de gevaren te bezweren, laat al het overige mü onverschülig" In het succes en in de nederlaag blüft Pierre Laval dezelfde: kalm. zuinig met woorden, zelfbewust zonder uiterlük ver toon, in zich zelf gekeerd en met een gul len soms onverklaarbaren zin voor humor. Hü is dezelfde in zün huiselijke omgeving, die bescheiden-burgerlük is. hoewel kwaadwilligen over een luxueuze inrich ting spreken in de groote salons van den Senaat, in het eenvoudige bureau van het dagblad in Auvergne of achter ziin imposante tafel van het Quai d'Orsay. Op den dag. dat hü daar de laden opruimt en afstand doet van ziin voorzitterschap van den ministerraad, is hij nog precies de zelfde als op het oogenblik dat hem de macht werd gegeven. Het is dat sterke, onverstoorbare even wicht dat zich zoo treffend bii de ziel van zün land aansluit. (Nadruk verboden). blüven wü slechts kort. We gaan spoedig weer. verder, reeds strekt zich het land vlakker voor ons uit, over Santos naar Montevideo. Weldra komen de torens van Buenos Aires het. einddoel in zicht Vandaag nog slechts een eindpunt van onze luchtreis, spoedig echter een étappe slechts voor de vlucht over het gebergte van Zuid-Amerika tot aan de kust van de andere groote wereldzee, die men den Stillen Oceaan noemt. Voor vandaag is de vlucht beëindigd. Drie-en-een-halve dag hebben wü onze brieven, briefkaarten en pakketten van Berlün uit begeleid. Veer tien duizend küometer! EEN GEZELLIG DUO. Twee gezellige dikzakken, die wü allen kennen en steeds weer graag zien spelen, hebben deze week het helft in handen in de film „Plankenkoorts". Het zijn n.l. Otto Wallburg en Szöke Szakall, twee namen die een wereld van levendige humor voor U doen opengaan. De regie is van Kurt Gerron, de regisseur, die zoo juist in ons land de „Mysterie der Mondscheinsonate" beëindigde. Kurt Gerron heeft door zijn vondsten reeds velen doen lachen en wan neer deze dan sprankelend tot uitvoering komen bü mannen als de twee genoemde komieken, dan weet men bü voorbaat al, dat de avond goed zal worden. En een „goede" avond heeft juist in dezen sombe ren tüd dubbele waarde! ZIJ GAF CHAPLIN EEN STANDJE. Herinnering van film-veterane. De film-actrice Milla Davenport, die aan de wieg van de cinematografie heeft ge staan en wier laatste film „Wedding Night" van King Vidor was, heeft eens verteld, hoe zü 20 jaar geleden Charlie Chaplin een standje heeft gemaakt, omdat hij heele- maal niet goed speelde. Het was in 1914 en zü was toen een vrouw van middelbaren leefüjd. Charlie had juist een tournee als tooneelspeler achter den rug en hü was naar Hollywood gekomen om als filmster te debuteeren. Hü zag er uit als een zachtzinnige en rustige jongeman, maar intusschen zondigde hü tegen alle toenmaals bestaande regels der filmkunst. „Je doet het heelemaal verkeerd", zei Milla Davenport (niet uit vit-zucht maar om hem te helpen). Zoo zul je er gauw uit- liggen. Chaplin, die nog in het geheel geen filmervaring had, dacht een oogenblik na en zei toen: „U wordt bedankt, maar ik doe het nu eens zóó!" Hü had het bij het rechte eind, zooals later bleek, en zij was er naast. Maar de bejaarde actrice in „Wedding Night'' speelt zü voor grootmoeder lacht er ge« zelüg bü, wanjieer zü dit voorval ophaalt

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1935 | | pagina 17