Tentoonstelling werk Leo Gestel. 76s,e Jaargang VRIJDAG 29 MAART 1935 No. 23012 DAGBLAD" VOOR LEIDEN Etf OMSTREKEN Dit nummer bestaat uit VIER bladen EERSTE BLAD. STADSNIEUWS. Het voornaamste Nieuws van heden. LEIDSCH DAGBLAD PRIJS DER ADVERTENTIES: 30 ets. per regel voor advertenties uit Lelden en plaatsen waar agentschappen van ons Blad gevestigd zijn. Voor alle andere advertenties 35 ets. per regel. Voor zakenadvertentles belangrijk lager tarief. Kleine advertenties uitsluitend bij vooruitbetaling Woensdags en Zaterdags 50 ets. bij maximum aantal woorden van 30. - Incasso volgens postrecht. Voor opzending van brieven 10 ets. porto te betalen. - Verplicht bewijsnummer 5 ets. Bureau Noordeindsplein Telefoonnummers voor Directie en Administratie 2500 Redactie 1507. Postcheque- en Girodienst No. 57055 Postbus No. 54. PRIJS DEZER COURANT: Voor Lelden en gemeenten, waar agentschappen gevestigd zijn? per 3 maanden f. 2.35 per week f. 0.18 Franco per post f. 2.35 per 3 maanden portokosten. (voor binnenland f. 0.80 per 3 mnd.> DE A.S. STATENVERKIEZINGEN DE NUMMERING DER LIJSTEN. Het Centraal Stembureau voor de ver kiezingen van leden der Provinciale Sta ten van Zuid-Holland heeft hedenochtend In een openbare zitting een loting gehou den ter nummering van de voor de ver kiezing der Provinciale Staten ingediende candidaten-lijsten. De uitslag in den Kieskring Leiden was als volgt: 1. Chr. Hist. Unie. 2. Comm. Party Holland. 3. Kath. Dem. Party. 5. Vryheidsbond. 6. S.D.A.P. 7. R.K Staatspartij. 8. Staatk Ger. Party. 9. Herv. Geref. Staatsparty. 10 A.R. Party. 12. Rev. Soc. Arbeidersparty. 13. Herv. Ant. Rev. Party (lüst Costerus). 14. N.S.B. 15. Chr. Dem. Unie. 16. Vrijz. Dem. Bond. o CHR. COMITé VOOR WERKLOOZEN- ZORG. Ontspanningsavond. In de groote zaal van ..Prediker" welke geheel bezet was, heeft gisteravond het Chr. Comité voor Werkloozenzorg weer een ontspanningsavond georganiseerd. In de eerste plaats was er „Symphonio", het strijkje onder leidihg van den heer Plu. dat zyn gewaardeerde medewerking ver leende en met goede muziek de aanwezi gen aangenaam bezig hield. De heer L. G. v. d. Horst luisterde den avond op met een aantal voordrachten, die veel succes oogstten. De heer P. J. Eikerbout tenslotte ver richtte een aantal goocheltoeren op wer kelijk keurige wijze en bracht de aan wezigen gedurende geruimen tyd in een „hoe is 't mogelyk"-stemminp De avond stond onder leiding van den heer J. Slegtenhorst, die de byeênkomst op de gebruikelyke wyze opende en sloot. In de pauze werden versnaperingen uit gedeeld. Het Comité doet een dringend beroep op de burgerij om ten behoeve van de werk- looze gezinnen kleedingstukken beschik baar te stellen. Er is vooral behoefte aan mannen-bovenklecding. Laat men zijn garderobe eens nazien. Er is ongetwyfeld wel iets te vinden waarmede men sommige werkloozeti een grooten dienst kan be wijzen. TENTOONSTELLING VAN WERK VAN LEO GESTEL. In de Lakenhal. Onder auspiciën van de Leidsche Kunst- vereeniglng is hedenmiddag in het Stede lijk Museum ,,de Lakenhal" wederom een tentoonstelling geopend, ditmaal van werk van den Larenschen schilder Leo Gestel. De voorzitter, mr. J. Slagter hield daarby een korte inleidende rede, waarin hy aller eerst wees op de weinige belangstelling, welke de tentoonstellingen in de Lakenhal ondervinden. De Leidsche Kunstvereeniging wil echter niet passief blyven klagen, maar vooruit zien en hopen op een betere toe komst. Daarby deed spr. een beroep op allen om de vereeniging door uitbreiding van het ledental sterker te maken. Daarna het werk van den schilder Leo Gestel inleidende, wees spr. op het aan- ■fankeiyk samengaan van de beide tijdge- nooten Sluyters en Gestel, de eerste een fpontaan, de tweede een meditatief karak ter, die in 't begin beiden vooral coloristen tn luministen zyn, doch al gauw verschil- ende wegen uitgaan. Gestel trekt in 1910 -Ie aandacht met decoratief geziene stll- evens. Daarna komt hy tot het cubisme en n dien tyd ontstaat de schitterende reeks portretten van den dichter Rensburg, o.a. ioor Huebner geprezen en de zoo muzikale andschappen uit Mallorca. Nooit tevreden met verkregen resultaten gaat Gestel in 1916 tot een andere werkwijze over (stu dies van zonnebloemen), waarby de vor men der natuur opnieuw worden bestu deerd. Na de vruchtbare periode van land schappen uit de Beemster i waarvan prach tige specimia in het Sted. Museum te Am sterdam) volgen eenige jaren van zwerven door Duitschland en Italië, totdat Gestel in de Jaren 19251928 in Vlaanderen de grondslagen legt voor een nieuw evolueeren naar een kunst, die spr. aanduidt als een gestyleerde verbeelding van een eigen ge- dachtenwereld, gezien door iemand, die terugverlangt naar een oerbestaan van de menschheid. De critiek heeft Gestel meermalen ver weten, dat hy zoo vaak van manier is ver anderd Wie zoo spreekt, heeft de kern van dit werk niet gezien. De vorm kan veran deren. de wereld kan bekeken worden uit verschillende gezichtspunten, maar by een ernstig kunstenaar als Gestel is er een wezenskern, die blyft en die in al zyn werk terug is te vinden. Het is een voort durend zoeken naar de materialisatie van zyn droom en een voortdurend in harde, stugge oefening bestudeeren van de na tuur. die voor alle kunst de onmisbare bron blyft. DE ARBEIDSBEURS. Gisteren waren 4260 (v. j.) 3283) werk zoekenden Ingeschreven. VER. TOT BEVORDERING DER BOUWKUNST In <Je Lakenhal is hedenmiddag een tentoonstelling van werk van Leo Gestel geopend. Hierboven een van zyn koolteekeningen, voorstellende „Vader en zoon". Lezing van den heer Ponsen over „Atlantis". Aan de 259e vergadering ging vooraf eene Kunstbeschouwing van de indertyd- ingekomen antwoorden op de prijsvraag voor het Vredespaleis. Deze collectie was welwillend afgestaan door den heer C. Ponsen, den voorzitter, die deze laatste vergadering van het seizoen opende, met een hartelijk woord van welkom tot de aanwezige genoodigden en leden. Het was ook de heer C. Ponsen, die in deze byeenkomst een voordracht hield over het onderwerp: „Heeft de Egyptische Bouwkunst haar oorsprong in Atlantis, het verzonken werelddeel in de Atlantische Oceaan?" Over deze vraag schrijft ons de heer Fred. A. Wempe, is al zeer veel te doen ge weest en velen trekken dan ook het be staan van dat z.g. verzonken land in twy- fel. Toch is er steeds groote belangstelling voor blyven bestaan en te meer, waar de wetenschap vooral door opgravingen in 'I midden van Zuid-Amerika en elders tot de ontdekking is gekomen, dat er een zeer groote overeenkomst bestaat tusschen dc daar gevonden ruïnes en datgene wat het land aan den Nyl als cultuur-vermen toon de en nog toont. Van een door spr. ver vaardigde kaart konden de aanwezigen zien een juist denkbeeld vormen van den toe stand onzer aardbol ettelyke tienduizenden jaren voor Christus. Weinigen zouden ver moed hebben dat b.v. de Noordzee toen land was en de Sahara en een groot ge deelte van Europa water, dat het vasteland van Afrika vast zat aan dat van Zuid- Amerika en dus wat nu de Atlantische Oceaan is, toen land was: het land waar 't hier om gaat Atlantis. De geschiedenis der oudheid, zooals zy is opgeteekend door Piato en anderen geeft aan dat vermoe den meerdere zekerheid. Zeker is, dat et zioh in die oceaan, vanaf Groenland via de Azoren, St. Helena, Triston-Dacumha naar Kaap Hoorn een geweldige onder- zeesche bergrug bevindt, die de hoogste punten zou bevatten van dat verzonken land. Geweldig moet de catastrophe ge weest zyn, die aan onze aarde zulk een ingrijpende verandering en vervorming gaf. Niet in eens, (Joch in tempo's had die wegzinking plaats, waarby circa 11000 jaar geleden 64 millioen mensehen om het leven kwamen. De wetenschap zoekt en vorsoht naar bewyzen en vindt die voor een groot deel ook in de overeenstemming van de flora en fauna van Europa en Amerika. De cultureele beschaving die men steeds veronderstelde van het Ossten te komen, dus van Egypte naar het Westen, is zooals men zegt juist andersom gegaan en later, veel later wederom, meer veredeld, van dat Oosten in Westelijke richting getrokken. Wat ook wel opmerkelijk is. is het feit dat b.v. de Baskische taal zeer veel over eenkomt met de Mexicaansche. Er bestaan een zestal kaarten van een Engelschen schryver, die op theosofischen grondslag berusten en die de verdeeling van land en water van een millioen jaren terug aangeven Deze kaarten werden in hun op volgende perioden door spr. getoond, waar op duidelyk dat nu verzonken land At lantis is aangegeven, 't Moet wat betreft de cultuur een geweldig land geweest zyn. De steden- en woningbouw stond er al op hoog peil, doch vooral geweldig waren de cyclopensteden. Geruimen tijd stond spreker stil bij de rassoorten onder de toenmalige menschen en ook onder de dieren. Ook op religieus gebied stonden deze oer-menschen reeds op hoog peil, want er bestond bij hen reeds avondmaal, doop enz., terwijl het kruisteeken op tal van ruines gevonden wordt, zooals de op gravingen in Zuid-Amerika hebben doen zien. Dit was uit den aard een kruis dat niet de beteekenis heeft, welke de Chr. Kerk er een toekent, doch in ieder geval was het Kun ook heilig. Dit als inleiding beschouwende gaf spr. een groote serie lantaarnplaatjes te zien, eerst uit Egypte met de bekende graven, monumenten en tempels en vervolgens uit het land der Tolteken. Azteken en Inca's. Hieruit was duidelyk te zien, welke groote overeenkomst er is tusschen die bouwwerken. En daar er toen nog geen oceaanvaart bestond, concuaeert de wetenschap, dat er overland verbinding was. Steeds gaan de onderzoekingen nog voort en zoo zal men over misschien nog eens duizenden jaren hieromtrent nog meer zekerheid verkrijgen. Tot slot van zyn voordracht, toonde spreker een pracht-serie lantaarnplaatjes, welke be oogden nog meer kracht bij te zetten aan datgene, wat de wetenschap hierover te zeggen heeft en die de overeenkomst tus schen de Egyptische cultuur en die uit het verre westen, wel zeer in 't oog loo pend naar voren brachten, 't Was met dit al een zeer byzondere avond, waarmede de heer Ponsen de serie wintervergaderingen besloot en het hartelyk woord van dank van den viee-voorzitter, den heer C. P. A. Minderhoud was velen uit het hart gegre pen Nadat een candidaat als lid was aange nomen werd nog bepaald, dat de zomer- excursie eventueel zal plaats hebben via Amsterdam (bezichtiging Ford-fabriek) naar 't Gooi en Utrecht. Nadat de feestcommissie voor de herden king van het 40-jarig bestaan in 1936, was geïnstalleerd, sloot de voorzitter deze ge animeerde vergadering. Niet de heer A. Segaar, doch de heer N. L. Segaar Sr. is geplaatst als nummer 4 op de lyst der Chr. Dem. Unie voor de gemeenteraadsverkiezing. DERDE TOONKUNSTCONCERT. Een kennismaking! Voor de eerste maal hoorden wij gisteravond in den Schouw burg 't „Hollandsch Instrumentaal Kwin tet". een combinatie van landgenooten, bestaande uit Jacoba Heukeroth (harp», en de heeren J. Prins (fluit), Louis de Ruyter (viool), Henk van Calsteren (alt) cn Martin Zagwijn (cello). Het is interessant een dergelijke com binatie te beluisteren, alleen reeds uit de overweging met muzieklitteratuur te kun nen kennismaken, die men zelden of nooit hoort. Wij zijn al weer lang over den tijd heen dat een dergelijke samenstelling bevreemden zou: de moderne componis ten schrijven voor de meest uiteenloo- pendc instrumenten in nog uitgebreider zin. waarmee dan de eigenaardigste- klankeffecten bereikt worden. Wanneer met zooveel toewijding ge speeld wordt, als dit geschiedde door het Hollandsch Instrumentaal Kwintet", waarmee de kennismaking in menig op zicht een aangename was, dan willen wij gaarne een minder gelukkige keuze ver geven. als bijv. het besluit van dezen avond, de „Suite" van den Vlaming Er nest d'Agrèves, wiens ware naam van Nieuwenhove is en die in 1880 te Molen beek geboren werd. Volgens het program ma schreef deze componist ook een opera met den prozaïschen naam „Koen"; wan neer ook deze zulk een „lappedeken" van alle mogelijke componisten brengt, als zulks het geval was met deze „Suite", dau voorspellen wij slechts een „succes d'es- time". Want méér dan dat kon deze „Suite", althans voor ons gevoel, niet be halen: het hartelijk applaus leek hoofd zakelijk het „entrain" en de vlotte zeker heid te gelden, waarmee zij uitgevoerd werd. Wellicht ook sloeg deze suite in als gevolg van de bevattelijke schrijf wijze, stellig attractief voor de instru menten. maar eenigszins irriteerend door de sterke reminicenties aan vele illustre voorgangers als Bizet en Puccini, zij 't lichtelijk modern georienteerd, vlot en zonder veel pretentie. Het kwintet zou echter beter doen zijn loffelijken ijver te wijden aan belangrijker werk, dan aan deze aan hen opgedragen onsamenhan gende compositie, die niet van banalitei ten vrij is. Gelukkig waren er ook heel wat betere grepen! Zoo gaat onze gedachte bijv. uit naar het met zonnige vaart gespeelde Quartet in D dur van Mozart, dat 't op schrift „Mannheim, 25 Dec. 1777" draagt en tusschen de brillant geschreven alle- gri een zangerig Adagio brengt, waarin de fluitmelodie ondersteund wordt door het pizzicato-accompagnement der an dere instrumenten. Een meesterlijk staal tje van zijn groot talent gaf hier defluitist Jan Prins, die als steeds uitmuntend ge disponeerd was en wiens vaardige tech niek de aandacht hoogelijk gespannen hield. Met den violist De Ruyter, wiens sonore, soms in verhouding tot de ande ren te sterke toon ons weer opviel, Van Calsteren en Zagwijn, bracht Prins hier de meest geachevee.rde vertolking van den avond Vergelijkingen met de belangrijkste en sembles van het heden willen wij nog niet maken: 't zij genoeg hier vast te stellen, dat deze musici, die van een stevig tem po houden, zóó voortwerkend, tot ideale klankverhoudingen zeker zullen komen. Moge men zich de voordracht nog iets luchtiger en glanzender denken, hier was toch reeds een'opvallende graad van ont wikkeling en afwerking bereikt. Gaven de bekoorlijke, eenvoudige trio's voor viool, cello en harp van Rameau nog niet blijk van een volkomen op el kaar ingespeeld zijn, in hooge mate boei de ons het samenspel in het kwintet van Guy P.oo*rtz, Debussy be- BINNENLAND. Flora 1935 te Heemstede; fraaie expo sitie der Aalsmeersche cultures (3e en le Blad.) Naar een algemeene verkeerswet; ont werp van de K.N.A.C. (4e Blad). Felle brand in de Van Woustraat te Amsterdam (Gemengd. 3e Blad). Bende morfine-smokkelaars in Limburg ontmaskerd (Gemengd. 3e Blad). BUITENLAND. Een korte verklaring van sir John Simon over zijn reis naar Berlijn in het Engelsche Lagerhuis (Buitenland, le BI.). Eden's bezoek aan Moskou Buitenland, le Blad) Telegramwisseling tusschen Litwinoff en Laval (Buitenland, le Blad). De Belgische regeeringsverklaring. Deva luatie van de Belga (Buitenland, le BI.). Slawek volgt Koskowsky op als premier van Polen. (Buitenland, le Blad). invloed, vo) poëzie en sfeer, zonder on derbreking levend door het warm-vloeiend klankgeheel, uitstekend voor de instru menten geschreven. Zeer aantrekkelyk de bondige vormbeheersching en kundige thematische uitwerking, in voortreffelyk evenwicht en verantwoord geschreven, vóór alles bekorend door charmeerende welluidendheid. Gevoelig, met harmonisch begrip is het ons gebracht: uitnemende perspectieven voor de toekomst van dit ensemble werden er mee geopend. Interessant was tevens de kennisma king met het „Hai-Kai kwintet" van Jacques Pillois (geb. 1877): deze „cinq épigrammes lyriques du Japon" zijn met dichterlyke visie weergegeven, doortrok ken van een fynbesnaarden Franschen geest, treffend door het impressionisti sche karakter. Hart en techniek zyn in deze bondige muzikale concepties gelyke- lyk verdeeld: men constateert een uiterst beeldend talent, een kleurige en stem mingsvolle uitdrukking, in harmonie met de naïve Japansche gedichten, waarop deze muzikale indrukken zyn gebaseerd. Ook hier een juist gevoel voor ieder tim bre. dat telkenmale logisch naar voren treedt. Speciaal de weemoedige „Aubade a la lune" en de hierop sterk contrastee- rende „Rëve des guerriers morts" met haar stuwende rythmen hielden onze aandacht vast. Poëtisch-visueel. soepel en beheerscht kwamen zy tot ons: een ver rassend muzikale en dichterlyke inter pretatie. Men ziet uit het voorgaande, dat dit kwintet volop mogelykheden bezit, om het vér te brengen. Men zal waarschijn lijk niet over voldoenden tyd beschikking om tot in détail tot volkomen harmonie te komen. Toch wettigde het optreden de overtuiging, dat hun geroutineerd en kundig als zij allen zyn op den duur dat algeheele aanpassingsvermogen ten deel zal vallen, dat ons van een waarlijk in elk opzicht gerypt ensemble kan doen getuigen. Wij speuren by hen oprechte overgave, en groote muziekliefde, die reedl tot kranige dingen in staat stelt, des te verheugender deze te mogen on derkennen, nu het landgenooten betreft. Een van warme erkentelijkheid getui gend applaus beloonde telkenmale de prest"'1 van dit jonge vyftal. Het Hollandsch Instrumentaal kwintet.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1935 | | pagina 1