BOUWKUNSTIG SCHOON. r r tK*<JA0 bi/nc^ 'i 0? Ca' <Xd-t/vi'c Pub. HONIG'S BOUILLONBLOKJES thans 6 voor lOct LEIDSCH DAGBLAD - Vierde Blad Zaterdag 16 Februari 1935 St. cfctu/ww al^dUl m m i«nBiv,«iim'i!WiMB jf: t -b bJO 0. %r'L0 U AAJ tMsPw/ub' RADIOPROGRAMMA. Lelt>zl? M NAAR AANLEIDING VAN TWEE KAPITTELEN IN DE LAKENHAL. in. Zoo al niet meer In de poort dan toch ln het voorportaal der Middeleeuwen staat de gestalte van Karei den Grooten, de lltany van wiens veelzijdig streven we hier niet opnieuw behoeven neer te schijven. Westersch monarch ln ruwe, groote kracht, verzamelt hl) aan zijn hof kunstzin en geleerdheid uit eigen en vreemd gebied, is toegankelijk voor alle cultuurstroomlngen zijns tijds, doch blyft bij dat alles de rasechte Germaan. Tal van getuigenissen zijn er, dat ook de bouwkunst zijn belangstelling had en vele groote gebouwen werden door hem opgericht, kerken, kloosters en paleizen, waarvan helaas niet veel is bewaard ge bleven. In 806 begon hij met den bouw van de Palts op de Hunenberg te Nijmegen, be kend als het Valkhof. Dit kasteel werd in 881 door de Noormannen in brand gesto ken en veel later in den oorlog tusschen Hendrik in en Godfried van Lotharingen totaal verwoest Weer ruim 100 jaar later in 1155 werd het kasteel herbouwd door keizer Fredenk Barbaros&a ten we weten dat het eindelijk in 1796 door de Fran- schen werd afgebroken met uitzondering van de z.g. Karolingische kapel en de half ronde kapel, d.w.z. de absis van Barbe- rossa's paleiskapel. In de laatste bevinden zich een vijftal kapiteelen die door Bar- barossa's bouwmeester in den puinhoop werden gevonden en die bij den herbouw een soortgelijke bestemming kregen. Deze Karolingische kapiteelen. waarvan ik er hier twee heb geschetst, doen in hoofdvorm denken aan het Corintlsche type. yi CtfIA [AAXMV fUocXkM oj. Opmerkelijk ia bij beide kapiteelen de zware vorm der acanthusbladen. Men denkt eerder aan houtsculptuur dan aan steenbewerking. De bewerking van den abacus herinnert ln de verte aan Romeisch -Byzantijnsche voorbeelden. En vooral bij het onderste kapiteel zijn die voorbeelden wel zeer sprekend. De eigenaardige ver sieringen boven de acanthuskelk, die vee- ren, die stervormige bloem, wijzen duide lijk naar het Oosten. Bij het bovenste valt verder op, hoe de voluten twee aan twee knolvormig bijeenkomen. Deze kapiteelen zijn niet behakt met de verfijning, die we bij de Byzantijnen aantreffen. Er spreekt uit alles een ietwat ruwe kracht, een frissche gezonde geest, die zijn eerste aanvallen doet om de ma terie te beheerschen. Die geest neemt ver schillende klassieke overleveringen en vormelementen op. doch verwerkt ze overeenkomstig de eigen traditie van de houtbewerking WU weten, dat er na de dagen van Karei den Grooten een betrekkelijke stil stand komt, al is dat dan misschien niet zoo erg als men vroeger wel heeft ge meend. De algemeene ontreddering door de invallen der Noormannen, de even al gemeene angst voor het naderen van het jaar 1000 zijn lntusachen wel van sterk remmenden invloed geweest. Doch als de Vikingtochten afgeloopen zijn, als men ten overvloede ervoer, dat er met het ver- loopen van het Jaar 1000 „niets was ge beurd", vat men weer moed. Ook de bouw- bedrijvigheid nam meer breeder vlucht. En als wij nu uitsluitend letten op het ornament, met name op de kapiteelen, dan zien we dat er na 1000 twee hoofd vormen verschijnen van het Romaansche kapiteel Ten eerstede bladkelkkapiteelen, waar bij de steenhouwer op ëèn of andere wijze aan de overgelevevrde composietvoorbeel den heeft vastgehouden, doch met zuiver der inzicht van materiaal-eischen en materiaalbewerking dan bij de Karoling- sche kapiteeren het geval was. Ten tweede: de kapiteelen. die streng gehouwen werden volgens een stereome- trischen grondvorm, de „tektonische" ka piteelen. Aangezien in het Noorden van de lage lahden bij de zee de laatste verreweg over- heerschend zijn en geheel een uiting zijn van den Noordelijken volksaard, al vond men ze dan veel vroeger in Syrië. Armenië en Lombardije, zullen we deze het eerst bespreken. Want het was zeer zeker een zuivere uiting van den Noordeiyken geest, in het Jonge besef van zijn waarde en kracht, om zich van alle sier en tooi. die overge leverd was en die toch niet uit eigen bronnen ontsproot, zooveel mogelijk vrij te maken en volkomen onbevangen te staan tegen het bouwprobleem. Het was wellicht ln het begin der 11e eeuw een soort streven naar rationalisme en wat men thans zou noemen „nieuwe zakelijk heid" om ai het niet ter zake dienende, speciaal wanneer dit aan overgeleverde vormen ontleend was, radicaal weg te laten en de constructie absoluut zuiver te stel len. Dat zien wit dan ln de Noordelijk Ro maansche bedehuizen, die omstreeks 1000 en wat later ontstaan Dan doet het on versierde teerlingkapiteel zijn Intrede ln de Noordelijke bouwkunst. Onversierd en zonder eenigen tooi! En toch, wat doet het krachtig en overtuigend, wat doet het mooi en harmonisch aan als zullbekronlng, die de zware Romelnsche bogen draagt. Het bezit een rechthoekig bovengedeelte, dat den abacus draagt en een sferlsch benedengedeelte dat meermalen zonder, soms met ring overgaat ln de zuil. In de kerk van Rljnsburg vinden we nof een paar Romaansche zullen met teerling kapiteel, die waarschijnlijk oorspronkelijk nog afkomstig zijn uit de oude abdijkerk van 1133. Natuurlijk gaf het stereometrische schema, de doorsnijding van een halven bol met kubus aanleiding tot allerlei variaties. Men bleef volstrekt niet beperkt tot het hier geteekende Rijnsburgsche schema. Het kapiteel uit den toren te Beuzlchem geeft al een ander beeld. Ver der werd het halfronde schild soms be nedenwaarts gerekt: of elke teerllngzijde werd voorzien van twee schilden enz. Er kwamen ook gedeeltelijk achtkante kapl- T/LLxAcA/b. lull! ■VlWïwm teelen: doch hoe het stereometrisch prin cipe ook gevarieerd werd, het blijft altijd van een abstracte zuiverheid. En de een voud en soberheid getuigden van kracht en een sterk streven om een eigen vor mentaal te vinden, terwijl het eindeloos RECLAME. 6391 varieeren van het schema wel een getui genis was, dat aan geestelijke armoede wel het allerminst moet worden gedacht. Het zal zeker ln de geschiedenis der bouwkunst niet de eerste maal zijn ge weest en het was zeker niet de laatste maal, dat men in abstracte zuiverheid van vormen het uitgangspunt vond voor een nieuwe ornamentiek. Want het ls natuurlijk niet aan te ne men dat onze Noordelijke Romaansche bouwmeesters zulke provincialisten waren, dat zij zich niet bewust waren van 't bestaan van weelderiger vormen. Gaat men dus omstreeks 1000 van de soberste beginselen uit, het varieeren van den teerllngvorm was al een streven naar ontplooiing en dan ziet men al heel gauw dat hier en daar de Hjn der halfronde schilden wordt aangegeven door een kraal of profiel en eindelijk omstreeks 1100 be gint men de schlldvlakken en dikwijls ook het sferische gedeelte te versieren met beeldhouwwerk Aanvankelijk is dit vlakornament ln den vorm van geo metrische figuren, vlechtwerk, slingers enz., terwijl bij het voortschrijden der 12e eeuw een zucht naar barokke levens volheid doorbreekt Allerlei gestyleerde plantenmotieven, doch evenzeer men- fc.hen, dieren en fantastische wezens wor den uitgehouwen. Doch gelijk we reeds opmerkten, bleven vooral in het Zuiden des lands, met name in Limburg en bij uitzondering in een voornaam centrum als Utrecht de blad kelkkapiteelen gehandhaafd, waarbij zeer sterk Byzantijnsche invloeden blijven spre ken Men kan dit zelf waarnemen aan de beide hieronder geschetste kapiteelen van Maastricht en Utrecht. N. J. 8. IN VRUCHTEN- EN GROENTENTUIN. Algemeen ls het gebruik van carboli- neum ln den tuinbouw geworden, vooral bU het reinigen van vruchtboomen in den winter. Bijna op elk dorp ls vruchtboom- carbolineum verkrijgbaar De gewone tlm- mermanscarbollneum ls voor dit doel on geschikt, die wordt alleen gebruikt om werkhout in te smeren en te beschermen tegen bederf. De vloeistof, waarmee de vruchtboomen worden bespoten ls eenigs- zlns gezuiverd en tevens emulgeerend, d. w z. een mengsel vormend met water. Wanneer vruchtboomcarbolineum ln wa ter wordt gemengd, vormt zich een grauw witte vloeistof, welke in gelijkmatige sterkte over de boomen kan worden ge spoten, Bedoelde carbollneum wordt ln hoofdzaak aangewend om ongedierte te dooden, bijv, de eieren van luizen, de lar ven van roode spin en thrlps worden door dit goedje vernietigd. Bovendien wordt de bast gezuiverd van groen, zoodat de boo men er blank en glimmend gaan uitzien. De boomen en de mogelijk onderstaande heesters en planten moeten volkomen in rust zijn: als de knoppen flink zwellen, gebrulke men dit preparaat liever niet meer. De meest gebruikelijke sterkte is: 13 dln. water en 1 deel carbollneum. Bij appelboomen, die veel last hebben van bloedluls gebruike men 1 deel op 10 dln. water. Vóór men spuit worden de by appelboomen veel voorkomende kanker- wonden met een borstel van losse schil fers gezuiverd en daarna Ingesmeerd met deze carbollneum en water, half om half, Dit ls een goed middel tegen de vaak In zittende bloedluis. Men spuite het mengsel met een besproeler of handspuit en zorge vooral, dat geen takje wordt overgeslagen. Groene schuttingen en hekwerken hier mede bespoten, worden geheel van groen gezuiverd, wat aan den geheeien tuin een meer frisch aanzien geeft. Nadrukkeiyk wUzen we er op, dat door het gebruik van carbollneum de bekende wormstekigheid niet wordt bestreden. Evenmin wordt met deze bespuiting de bekende schurftziekte voorkomen. Over het optreden tegen belde laatstgenoemde vyanden schrijven we over enkele weken uitvoeriger. Het ge bruik van carbollneum werkt uitsluitend zuiverend ten opzichte van ongedierte als luis, thrips en spint en van groene aan slag. Aldus gereinigde en gladde boomen zijn uit den aard minder vatbaar voor ziekten. Niet alleen Is het gebruik by ap pels, peren en bessen van belang,, ook voor heesters is het zeer aan te bevelen, Voornameiyk die soorten, welke vaak door bladluis worden aangetast als byv. struik en stamrozen, sneeuwbal e.d. Van de wintergroente, welke zich zon der eenige moeite laat bewaren noemen we vooral de schorseneeren. Dit gewas wordt zoo vroeg mogelijk gezaaid, als 't kan half of eind Maart. De grond moet diep losgespit en wordt liefst met kunst mest gemest, byv. per 100 vlerk. Meter 8 K.O A.B.F.-korrel» 112x10x18), gezaaid wordt op rijen, plm. 30 c.M. uiteen en later wordt op de rij gedund op plm. 6 c.M. Schorseneeren kunnen niet verplant, dus niet ingeboet. Voor 100 vlerk. Meter te bezaaien oppervlakte ls plm. 2 ons zaad noodlg. In den zomer de grond goed los en schoon houden. De wortel» begin Novem ber rooien en van blad ontdoen en ln zand Inkuilen in een kelder of schuur. Dit inkuilen in zand voorkomt het taal wor den van de wortels en tevens het aanvre ten door ratten en muizen. Roode keukenbiet, eveneens een gewild wlntergerecht wordt gezaaid half Mei. Be mesting en grondbewerking als boven, In Juni wordt gedund op plm. 10 c.M, af stand. Voor deze groente ls per 100 vlerk. Meter plm, 2 ons zaad noodig. We zaaien tegelijk de platte ronde biet, welke vroeg geoogst kan worden, reeds vanaf begin Augustus, maar die tevens den geheeien winter door bewaard kan worden in zand. Ook wordt half Mei de eigeniyke winter- biet gezaaid Hiervoor gebruikt men meest al de lange, kegelvormige soorten. Op 7 Februari oogstten we dit Jaar mooi Brusselsch lof uit de koude bak. Deze groente wordt gezaaid begin tot half Mei. Bovengenoemde bemesting met kunstmest ls voldoende We zaaien op rUen, ongeveer 30 c.M uiteen en dunnen later op 10 c.M. Jonge planten kunnen eventueel gebruikt om in te boeten, als er maar voor wordt gezorgd, dat de wortel niet afbreekt. Direct VOOR ZONDAG 17 FEBRUARI. Hilversum, 1875 M. 9.00: VARA 10.30: VPRO. 12.00: AVRO. 5.00: VARA. 8.00: AVRO. 9.00: Gram.pl. 9.04: Voetbalnieuws 9.05: Tuinbouw- praatje 8. S. Lantlnga 0.30: Gram.pl. 10.80: Kerkdienst uit de Doopsgez. Kerk te Den Haag. Spr.: Ds. O. Wufte 12.00: Klanken over oude daken 12.01: Film praatje L. J. Jordaan 12.30: Orgelconcert Pierre Palla en Boris Lensky (viool) I.30: Disco-nieuws 1.45: Boekbespreking Dr. P. H. Rltter Jr. 2.15 Verslag Voet- balwedstrljd HollandDultschland, door H. Hollander 4.18: Pauze 4.20: Qra- mofoonpl. (Om 4.45: Vaz Dias) 5.00: Loe Cohen en zyn orkest 5.30: Oramofoonpl. 5.40: Vervolg orkestconcert 6.00: Voetbalpraatje. Sportuitslagen Vaz Dias 6.20: Vervolg orkeitconccrt 7.00: Bridge- praatje 8. Landau 7.20: „The twinkling Three" en gramofoonpl. 8.00: Vaz Dias 8.15: Omroeporkest o. 1. v. A. v. Raalte, m. ra. v. M. Tagllafero (piano) 9.00: Radio-Journaal 9.15: Concert door T. v. d. Bluys (sopraan). A. Woud (alt), M. Plooyer (tenor) en H. Koning (bas), m. m. v. Mr. J. den Hertog en Phla den Hertog (piano) 9.45: Concert door Kovacs Lajos en zyn orkest, L Ambrus (zang), I Larssen (saxofoon), H. Hollander „The Blackbird Singers" en „The Jungle Serenaders" II.00: Va» Dias 11.1012.00: Omroep orkest o. 1. v. A. v. Raalte. Huizen, 301 M. 8.30: KRO. - 9.30: NCRV. 12.15: KRO. 6.00: NCRV. 7.46: KRO. 8.30: Morgenwydlng 0 30: Gewyde muziek 9.60: Kerkdienst uit de Geref. Kerk te A'dam-O. Spr.: Dr. G. C. Berkouwer. Hierna: Orgelspel W. van Laar 12.15: Orkestconcert, lezingen en gram.- platen 3.15: Zang en gram.pl. 4,00: Causerie 4.20: Gram.pl. 4 30: Zieken- halfuur 5.00: Gewijde muziek 5.30: Orgelspel G. ter Braake 6.00: Kerkdienst uit de N.H. Kerk (Oranjekerk) A'dam. Spr. Ds. J. H. F. Remme. Hierna: Orgelspel G. ter Braake 7.45: Sportnieuws 7.50: Kath. RVU. 8.10: Vaz Dias 8.16: Koor- en orkestconcert 9.16: Symphonlecon- cert 10.15: Gram.pl. 10.30: Vaz Dias. Gram.pl. 10.40—11.00: Epiloog. Droitwich, 1500 M. 12.50: Schotsch Studio-orkest m. m. v. J. Matthewson (ba riton) 1.60: Plano-recital C. Baumer 2.20: Radio-Mllitair-orkest o. 1. v. B. W. O'Donnell, m. m. v. H. Withers (cello) 3.20: Gram.pl. 3.50: Crook-kwlntet m. m. v. W. Glynne (tenor) 4.60: Voor de kinderen 5.10 en 5.30: Lezingen 5.50: Kamermuziek d. h. 8tratton Kwartet m. m. v. 8. Fischer (sopraan) 7.05: Lezing 7.35: Concert door 8. Logan (bariton) en O. Pernel (viool) 8.20: Korte Kerkdienst 8.36: Religieuze causerie 0.05: Liefdadig- heidsoproep 0.10: Berichten 0.20: L. Jeffries en zyn orkest, m. m. v. F. Richard son (bariton) 10.20: Krish-Septet, m. m. v. M. Rodker (alt) 11,05: Epiloog. Radio Paris. 1648 M. 7.20 en 8.20: Gram.pl. 11.50: Orgelconcert Marthe Bracquemond 12.40 en 1.05: Gram.pl. I.20: Pascal-orkest 4.20: Radlotooneel 5.05: Assoc. des Concerts Lamoureux o. 1. v. Mitropoulos 8.20: Music-Hall-program- ma. Leiding: André 10.50: Dansmuziek. Kalundborg, 1261 M. 11.2012.50: C. Rydahl's orkest 1.50—2.15: Gram.pl. 2.454.20: Offenbachconcert m. m. v. so listen, koor en orkest o. 1. v. Mahler 7.20: Hoorspel 7.35: Oude volksdansen 8.15: Poolsch-Russlsche muziek o. 1. v. Gröndahl 9.35: Zang en piano 10.15 11.50: Dansmuziek. Keulen, 456 M. 5.55: Havenconcert 9.20: Chopin-recital 9.50: Mannenkoor o 1. v. Schell 10.50: Bach-cantate 11.20: Orkestconcert 1225: Omroep- klelnorkest o. 1. v. Kloss 3.10: Gram.pl. 4.10: R. Gaden en zyn orkest 5.50: „King Lear", spel van Shakespeare. Muziek M. Lothar 7.20: Omroeporkest o. 1. v. Kühn 8.50: Lelpziger Symphonie-orkest o. 1. v. Weisbach, m. m. v. Prof. G. Ramin (orgel) 10.0012.20: R. Gaden en zyn orkest. Rome. 421 M. 8.05: „Dall'ago al milione", operette van dall'Arglne. Leiding Brunetti. Brussel, 322 en 484 M. 322 M10.20: Gram.pl. 11.45: Symphonieconcert 12.25: Orgelspel 12.45: Symphoniecon cert 1.402.20, 6.20 en 7.35: Gram.pl. 8.20: Symphonieconcert 9.10: Orgelspel 9.25: Herdenking Koning Albert 484 M.: 10.20: Gram.pl. 11.45: Symphonie concert 12.25: Orgelspel 12 45: Sym phonieconcert 1 402.20, 6.20, 7.15 en 7.35: Gram.pl. 8.20: Herdenking van Koning Albert 9.30: Concert m. m, v. solisten, koor en orkest DeuUchlandsender, 1571 M 6.50: „Frisch auf Kameraden", gevarieerd pro gramma 8,60: Zie Keulen 9,20: en 10.05: Berichten 10.20—11.50: D&nsmuz. op de plaats gezaaid is 30 gram zaad noo dlg voor 100 vlerk. Meter grond. Dit ge was wordt ook, vooral op kleigronden ge bruikt als volgteelt, na byv. vroege erw ten of tuinboonen. Ongeveer 8 weken vóór het planten zaait men dan 20 gram zaad op ongeveer 10 vlerk. Meter grond, hier mede kan 100 vlerk. Meter grond worden volgeplant, afstand plm. 35 by 10 c.M. Be gin November worden de wortels gerooid. De planten moeten zichtbaar teekenen geven dat ze afsterven, dus in rust gaan. De wortels worden op plm 15 c.M inge kort en het blad op plm 3 c.M. na afge sneden. Daarna worden de wortels inge kuild bijv ln een koude bak en daarin gedekt met een laag van plm. 30 c.M. bladaarde, turfmolm, zand, gehakt stroo e.d. Daarna de ramen opgelegd en bij vrie zend weer met een mat gedekt Zooals boven gezegd oogsten we nu mooie krop pen. In den tuin ingegraven, kan half Maart, begin April worden geoogst. Ramenas, een gewild artikel bij de bo terham wordt omstreeks den langsten dag gezaaid, begin November gerooid. VOOR MAANDAG 18 FEBRUARI. Hilversum, 1875 M. Algemeen pro. gramma, verzorgd door de VARA 8.00; Gramofoonpl. 10.00: Morgenwijd^ VPRO 10.15: Declamatie L. de Jong 10.30: „De Notenkrakers" olv. D. wins 11.16: Vervolg declamatie 11.30; „fc Zonnekloppers", olv. C. Steyn 12.00: j>> Flierefluiters olv. E. Walls, mmv. A. d Booy (zang) 12.30: Gramofoonpl, 12.45: VARA-orkest olv. H. de Groot - 1.151.46: XX-ensemble olv. Cor Steyj, mmv. Raden Eskak (zang) 2.00: Gtl mofoonpl. 3.00: Voor de vrouw 3J0: Gramofoonpl. 4,00: ZenderwisseLng 4.15—4.30: Voor de kinderen 5.00; Gn mofoonpl. 5.40: VARA-orkest olv. H Groot 6.30: HAndellezing door dr t Ph. Bemet Kampers, mmv. mevr. F. Bei- net Kampers Boursse (plano) en L. Soma (viool) 7.10: mej. N. Ellas: De intelli gentie der menschapen 7.30: Zang H. van Oss 8.00: Herh, S.OB.-ber. - 8.03: PTT-kwartlertJe 8.15: „De Sten des Volks", Rotterdamsch Philharmonic orkest, en solisten. Leiding: P. 't Hart - 9.00: Vaz Dias, gramofoonpl. 9.30: Ver volg concert 10.20: „De Hond", spel naar A. Tschechow, vert, en bew. door B Numan 10.40—12.00: Gramofoonpl. Huizen, 301 M. NCRV-ultzending - 8.00: Schriftlezing en meditatie 8.15- 9.30: Gramofoonpl 10.30: Morgendlens olv. ds. A. C. Diederiks 11.00: Chr. L«. tuur 11.30: S. M. v. d. Gallën: Gean, Fryslan ,ta dyn died 1215: Gramoioon platen 12.30: Orgelconcert J. Zwart- 2.00: Voor de scholen 2.35: Causerie! J. Herwig 3-15: Knipcursus 3.45 Pauze 4.00: Bybellezing ds. B. Planting mmv, zang en orgel 5.00: Het Piano kwartet „Die Haghe" en gramofoonpl. 6.30: Vragenuur 7.00: Ned. Chr. Per» bureau 7.15: Gr.pl. 7.30: Vragenrai (vervolg) 8.00: Vaz Dias 8.05: Con eert door de stafmuziek van het 5de Reg Inf. olv. J. R. v. d. Glas en L. Blaam (orgel) (Van 9.009.30: Causerie dr, 1 M. G van Walsem en om 10.05: Vaz Dias) 10.3011.30: Gramofoonmuziek. Droitwich, 1500 M. 10.35—10.60: Mor genwijding 11.40: Gramofoonpl. lig Voor de scholen 12.06: Orgelspel V. 0, Wright 12.35: Gramofoonpl. 1.20: BBC-Midlandorkest olv. L. Heward - 2.25: Voor de scholen 3.10: Gramofoonpl.- 3.55: Dultsche les 4.20: Concert door 8. Lasserson (viool) en L. Basche (plano) - 4.50: Orkestconcert olv. Saint, mmv. J, Vates (bariton) 5.35: Het BBC-dan* orkest olv. Henry Hall 6.20: Berichten 6.50 en 7.05: Lezingen 7.25: Handel- concert 7.50: causerie 8.20: „Om Crowded Hour" variété-programma 920 Lezing 9.40: Pianorecital E. Lush - 950 Berichten 10.10: Causerie 10.25: Ks- mermuziek mmv. kwartet en J. Armstronj (tenor) 11.40—12.20: Jack Payne enziji band. Radio-Paris, 1648 M. 7.20 en l Gramofoonpl. 1220: Pascal-orkest 8.20: „Berlioz", spel van Méré, mrov, i listen en orkest olv. Bigot 10.50: Dans muziek. Kalundborg, 1261 M. 11.20—1.20: Con cert uit rest. „Wivex" 2.50—4.50: Om roeporkest olv. Reesen 6.35: Deensch» operamuziek olv. Gröndahl 7.20: Dis cussie over de Doodstraf 10.0511.50: Dansmuziek. Kouion, 456 M. 6,20: Gramofoonpl., 6.85: Omroepkwintet 11.20: Woragkl- merorkest olv. Hagestedt 1.35: Bios cooporgelconcert 3.20: Uit Berlijn: Om- roepkJeinorkest olv. W. Steiner 5.05: Zang en piano 7.35: Omroepkleinorkest olv. Eysoldt 10.20—11.20: Keulse! strijkkwartet en Elisabeth Delseit (sopil Rome, 421 M. 8.05: Gramofoonpl.- 9.20: Gevar. progr. olv. Bonavolonta. Brussel, 322 M. en 484 M. 322 M.: 131 Gramofoonpl. 1.30—2.20: dito I dito 5.30: Vioolrecital en gramofoonpl 6.50Salonorkest o. 1. v. Walpot 7.35: Gramofoonpl. 8.20: Omroeporkest oir. Gason 10.3011.20: Gramofoonpl. - 484 M.: 12.20: Gramofoonpl. 12.50: Sa- lonorkest olv. Walpot 1.50—2.20: Ora mofoonpl. 5.20: Dansmuziek 6.20: Gramofoonpl. 6.50: Kwartetconcert- 7.50: Mozartconcert 8.20: Schumann- concert 8.55: Hoorspel 9.20: Salon- orkest olv. Walpot 10.30—11.20: Dans muziek. DeuUchlandsender, 1571 M. 7.35: Het Landesorkest olv. O, Havemann W Muzikaal variété-programma 9.2 10.05: Berichten 10.2011.50: Haas Bund en zyn orkest. GEM. RADIO-DISTRIBUTIEBEDRIJF P' DE R. O. V. RADIO-CENTRALE. Voor Zondag 17 Februari, lste programma: Hilversum van 8—241 2e programma: Huizen van 8—24 uur- Se programma: 8.30—13.20: Keulen 7 13.20—15,10: Parijs Radio 15.10—17.03: Ketulen 17.05—19.20: Parijs Radio - 19.20—20.50: Keulen 20.50—21.20: Leip zig 21.2021,50: diversen 2150—an-i 4e programma: 8.308.50: Parijs 10.20—11.00: Brussel Fr. 1100-P»; 11.25: Parus Radio plm. 11.251220. Brussel Fr. 12.20—12.50: Parijs Radio - 12.50—16.50: Droitwich 16.50—17sO. Londen Reg. 17.5019.05: Droitwich -* 19.05—21.05: Londen Reg. - 2105-P»; 23.15: Droitwich plm 23.15—4"- Weenen. Voor Maandag 18 Februari, lste programma: Hilversum van 8—241 2e programma: Huizen van 8—24 uur, 3e programma: 8,058.20: Deutschlano* sender 9 20—11.20: Keulen - 113 12 20: Kalundborg - 12.20-15.20: Brus sel VI 15.20—16.50: Keulen - 16:5IH 17.20: Droitwich 17.20—18.55 LeiOB'' 18.55—21.20: Beromünster 212021»u- Weenen 21.40afl Leipzig. 4e programma: 8.058 50: Parijs RfJ 10.35—11 05: Droitwich - 11.03-1™'- Londen Reg. - 17 35 -18.20: Droitwlen- 18.20—18 50: diversen 18 50-20.20: Lou den Reg. 20 20—21 20: Droitwich 21.20afl.: Londen Reg. De uitzending der R O V ge"" "L voor het locale Leidsche DrogranUWj- de plaats hiervan omvat program®), der R. O. V. den geheeien dag Da,e" Wijzigingen voorbehouden.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1935 | | pagina 14