75ste Jaargang
MAANDAG 4 FEBRUARI 1935
No. 22966
STADSNIEUWS.
BUITENLAND.
HET ACCOORD TE LONDEN
BEREIKT.
Het voornaamste Nieuws
van heden.
LEIDSCH
DAGBLAD
DAGBLAD VOOR LEIDEN EN OMSTREKEN
PRIJS DER ADVERTENTIES:
30 ets. per regel voor advertenties uit Lelden en plaatsen waar
agentschappen van ons Blad gevestigd zijn. Voor alle andere
advertenties 35 ets. per regel. Voor zalkenadvertentles belangrijk
lager tarief. Kleine advertenties uitsluitend bij vooruitbetaling
Woensdags en Zaterdags 50 ets. bij maximum aantal woorden
van 30. Incasso volgens postrecht. Voor opzending van brieven
10 ets. porto te betalen. Verplicht bewijsnummer 5 ets.
Bureau Noordemdsplein Telefoonnummers voor
Directie en Administratie 2500 Redactie 1507.
Postcheque- en Girodienst No. 57055 - Postbus No. 54.
PRIJS DEZER COURANT:
Voor Leiden en gemeenten, waar agentschappen gevestigd zijn
per 3 maanden 1.2.35
per week 1.0.18
Franco per post 1.2.35 per 3 maanden portokosten
(voor binnenland 1.0.80 per 3 mnd.)
nummer bestaat uit DRIE bladen
EERSTE BLAD.
INTREDE VAN Ds. F. TEN CATE.
Als voorganger van de Doopsgezinde
Gemeente.
Na een vacature van ruim een half jaar
mocht de Doopsgezinde Gemeente gister
morgen ln ds. F. ten Cate, gekomen van
Sappemeer, haar nieuwen predikant be
groeten.
Het kerkgebouw was geheel met belang
stellenden bezet.
Als tekst voor deze ure koos spr. 2 Cor.
5:71, deze woorden: „Wij wandelen
(leven) door het geloof".
Na een korte inleiding, zeide spr. niet
zichzelf op den voorgrond te willen plaat
sen, maar de gemeente te willen dienen,
waarachter het evangelie ligt, dat het
kostbare, rijke pand is aan de gemeente
toevertrouwd. Laat dit evangelie ln deze
ure tot ons spreken en laten wij voor dit
evangelie onze zielen openstellen. Wij
wandelen door het geloof, dit Is wat het
evangelie ons te zeggen heeft. Eén ding
hebben wli noodig en dat is het geloof. Uw
geloof heeft u behouden; dit wil zeggen
het geloof Is het behoud van uw ziel en
uw leven. Wij leven omdat wij geloovende
menschen zijn. "t Werkelijk bezielde leven
Is pas daar, waar men gelooft. Geloof zal
ons waarachtig doen leven voor onze taak
en ons werk. Het leven berust op geloof,
is geloof. Geloof en leven hooren bij el
kaar. Wie eerbied heeft voor het leven,
heeft eerbied voor het geloof. Waar het
leven miskend wordt, daar is ongeloof.
Uit een passage van Paulus' leven en
tt enkele teksten uit den Prediker toonde
spr. ook hier de waarde van het geloof
uit aan. Ook in deze wereld tracht men
het geloof aan te tasten en het te ontdoen
van zijn rijkdom. De mensch wil zich ln
eigen lust uitleven. Dit is de ongebonden
vrijheid, waaraan de mensch ten onder
gaat. Het leven van den mensch ls echter
Sebonden aan de eenige, eeuwige levens-
nacht, die van God ls.
Er is geen tweeërlei leven. Er ls leven
ronder hoop en zonder activiteit en wil;
er is leven waaraan het verderf knaagt,
waaraan de ziel ls ontnomen. Maar er is
ook het leven van en uit het geloof, dat
al het werken, verwachten, aangegrepen
worden, droefheid en blijdschap ziet en
aangrijpt uit het ware geloof. Dit is geen
geloofsleer, die echter op zijn tijd een
groote waarde heeft, maar dit is een open
baring van een waarachtig geloofsleven.
Geloof ls in wezen geen theorie, maar
even, kracht, bezieling. Geloof is ln hei
ige verbinding staan met een levenden
God, Geloof is gave van Hem, van wlen
het leven is. De heiligste gave den mensch
geschonken is het geloof, omdat daardoor
bet leven gewijd wordt.
In een ernstig woord wees spr. vervol
gens op den rijkdom van Gods liefde en
feest, waardoor in ons een innerlijke ver
nieuwing wordt gewerkt. Verbinding met
God, dat is het feitelijke geloof waardoor
wij leven; het ls een zich gedragen voelen
floor God, den Eeuwige. Dat Hij ons niet
loslate, het Leven van ons leyen en de
Kracht van onze kracht. Hii daarentegen
Wil ons niet loslaten, dat wij ons benaar-
t igen om ook Hem niet los te laten.
Er is een weg, die ten leven voert. Er is
Wn oneindige levensrijkdom Gods, waar
bit Hij uit overvloed geeft. Dat het geloof,
oo heilige verbinding met God, aldus spr.,
ons heilig zij.
.,Eén ding is noodig," dit woord door
thristus gesproken, doelende op het ge-
kof, zij ons naarstiglijk zoeken.
Dat wij levende menschen mogen zijn
eb blijven.
God geve, aldus eindigde ds. Ten Cate,
pat wij allen door het geloof mogen be
houden blijven.
Na orgelspel heeft de nieuwe predikant
*ijti dank uitgesproken voor het in hem
Eestelde vertrouwen. Geve God. dat ik voor
tw gemeente een goed leeraar en goed
Predikant moge zijn. Met al mijn krachten
WH ik mij wijden aan de belangen van
deze gemeente.
Moge er in ons midden iets openbaar
Kfsfev Yan 6en waarachtlg' bezield ge-
,Jfa afloop van den dienst was er ge-
egenheid om in de consistorie met ds. en
roevrouw Ten Cate kenn's te maken,
waarvan zeer velen gebruik maakten.
TOONEELWEDSTRIJD
„NUT EN VERMAAK".
wPp Amsterdamsche Dilettanten Tooneel-
ni, iöl°'nE A- D. T. V. heeft gisteravond
laatste deelnemende vereeniglng de
wpsrf P'bvoerlngen voor bovengenoemden
vn.Jg1^ heloten met een geslaagde op-
zurht^ T^n "MÜn en Dijn", spel van eer-
mpvr e? Edelheid in een deftige stad door
bezfti van Ammers—Küller. De goed
aonh sehouwburg heeft door hartelHk
bkï.„ var> zijn waarrteering voor het ge
"W® spel blijk gegeven,
tot v,e.a Vermaak" geeft op 17 Februar'
'tèrofflpie" 6en eere"voorstellln8 van
DE WAARDE DER TRADITIE.
Rede van Prof. Dr. J. de Zwaan.
In de lezingen-cyclus „Traditie en ver
nieuwing", die op instigatie van den
kerkeraad der Ned. Herv. Gem. In de
Marekerk wordt gehouden, sprak Zater
dagavond Prof. Dr. J. de Zwaan, hoog
leeraar aan de Universiteit alhier over:
„De waarde der traditie".
Spr. begon met op te merken, dat alle
aanwezigen geneigd zouden zijn die
waarde te erkennen. Wie uit de Hl. Schrift
leeft, doet dat vanzelf. Maar ook de
mensch van dezen tijd staat meer welge
zind tegenover traditie dan een vorig ge
slacht. Naarmate wij meer beseffen wat
saamhoorigheld beteekent, beginnen wij
beter de waarde van kerk en staat en volk
te zien, en daarmede tevens van traditie.
Traditie is n.l. datgene wat gezag heeft,
omdat het behoort tot het leven van een
grooter geheel, waarvan wijzelf een deel
uitmaken. Omdat er ook traditie bestaan
kan, die voor het leven van dat grooter
geheel ln werkelijkheid geen beteekenis
meer heeft, heeft het zin om de vraag
naar de waarde van traditie te stellen.
Men zou die vraag aldus kunnen opvat
ten, dat men vroeg, welke tradities in het
leven van ons Nederlandsche volk nog
werkelijke waarde bezitten. Dan echter
zou lnplaats van éénen spreker een ver
tegenwoordiging van alle faculteiten met
het onderwerp nog niet klaar komen! Het
is dus noodzakelijk om te blijven bij de
groote lijnen en bij hetgeen voor ieder
toegankelijk is. Traditie oefent dus gezag;
hare waarde ligt dan ook allereerst daar
in, dat zij grenzen stelt aan ons indivi
dualisme.
Spr. deelt derhalve zijn onderwerp al
dus in: (1) de grenzen van ons indivi
dualisme, (2) traditie en individualisme als
samenwerkende krachten, (3) de grenzen
van het gezag van traditie.
Naar analogie van Groen van Prinste-
rers tegenstelling: „tegenover den geest
der revolutie het Evangelie", kan men hier
de antithese constateeren van traditie
tegenover individualisme. Met toelichtin
gen uit de geschiedenis der Fransche re
volutie beschreef spr. wat aldus eigenlijk
met „individualisme" bedoeld ls en legde
grooten nadruk op de innerlijke verwant
schap van individualisme en rationalisme.
Het is voor den Individualist bizonder heil
zaam, dat hij in zijn waan gestoord wordt
doordat hij telkens aanbotst tegen „tradi
tie", welke zich door zijn eigenwijsheid en
eigenwilligheid niet laat veranderen.
Het zou echter een onvergefelijke een
zijdigheid zijn, wanneer men traditie al
leen als correctie op individualisme waar
deerde. Van veel grooter waarde ls het feit,
dat traditie mogelijk maakt, wat enkelin
gen zelfs in hun samenwerking niet ver
wezenlijken kunnen. Traditie vormt n.l.
een soort ongeschreven wet, een half-be-
wust geweten, een „geest" van het geheel,
dat als geheel méér ls dan de individuën,
die het samenstellen. De „geest" van een
school, van een kerkelijke gemeente, van
ons volk; de „geest" van onze rechtspraak,
van onze wetenschap is niet maar een
zaak van beeldspraak, doch een wezenlijk
bestaand iets, dat behoort tot die „impon
derabilia", waarvoor b.v. een staatsman als
Bismarck het grootste respect had. In
onzen tijd zien wij het besef van dgl.
machten niet meer verwaarloosd, integen
deel: het wordt bewust gebruikt, zelfs mis
bruikt!
Zoo is het dan noodig, dat men zich ook
bezint op de grenzen, die door God ge
steld zijn aan den sfeer der traditie. Waar
traditie oppermachtig wordt, volgt onver
mijdelijk een fossilizeering van het geheel
en de ondergang van het individu met al
zijn krachten. Spr. beriep zich hier op wat
wij van de Inca-regeering in Peru weten.
Traditie moet binnen hare grenzen ge
houden worden: zoo is de openbaring van
het nieuwe verbond ook gekomen, toen de
Oudtestamentische vroomheid in traditie
ging versteenen, het leven ging afsnoeren
van zijn wortel.
Maar ook van uit den gezichtshoek van
het individueele leven kan men de vraag
naar de grenzen der traditie beschouwen.
Als Christenen kennen wij ons eigen
geestelijk leven als een ingrijpen van de
leiding van Gods genade juist op dat cri-
tieke punt. De „oude mensch" is degeen,
in wien de traditie oppermachtig zou
worden. Hij heeft de neiging in zich om
het Evangelie te maken tot een nieuwe
„wet", om Gods heil in Christus te maken
tot een stuk intellectueel „geloof". Dat
kan alles, op zichzelf genomen, voortreffe
lijk zijn van juistheid, maar het is de
geestelijke dood. Heerlijkheid en verlos
sing wordt het pas, wanneer door Gods
genade Christus voor den mensch tot een
levende tegenwoordigheid wordt. Dan
krijgt de traditie haar volle waarde als
menschelijk getuigenis van een werkelijk
heid, die haar glans over heden en toe
komst werpt en iets vermag aan te duiden
van hetgeen „het oog niet heeft gezien en
het oor niet heeft gehoord en in men-
schenharten niet is opgeklommen". Dan is
het de traditie, die den weg wijst naar het
Beloofde Land.
ENTERTAINING-CLUB „DUKE'S CLUB".
Alhier is opgericht de entertaining-club
Duke's Club". Het doel der vereenlging ls
den leden amusement te verschaffen door
dansavondjes, bals, tooneel, cabaret, enz.,
waarbij de Leidsche amateursband The
"uke's Admirers" medewerking zal ver-
-n-n Het feit, dat '"eb bij d" oprich' mg
a! biina vijftig leden opgaven, bewijst de
bestaansmogelijkheid van de vereenlging.
Het spcretaiiaat ls gevestigd: Rijnsburger-
singel 9.
DE ALGEMEENE TOESTAND.
Wat te Londen werd bereikt.
Het bezoek der Fransche ministers aan
Londen ls geslaagd, al schijnt het toch
groote moeite te hebben gekost om tot een
accoord te komen, zoodat eerst Zondag
een eindresultaat werd bereikt. Dit resul
taat ligt volkomen in de lijn als wij in het
Bultenl. Weekoverzicht van Zaterdag
voorzagen, zoodat wij daarop niet dieper
behoeven in te gaan. Nieuw is alleen de
luchtafweer-formule, waardoor Engeland,
naast het Locarno-verdrag, een nieuwe
verplichting op zich neemt doch aan den
anderen kant zelf ook een garantie ver
krijgt. Deze formule accentueert nog eens
de verklaring van Baldwin: Engeland's
grens ligt aan de Rijn!
Overigens spant men zich geducht in,
vooral van Engelsche zijde, om te doen
uitkomen hoezeer daar te Londen geen
fait accompli tot stand is gebracht, waar
bij Duitschland zich heeft neer te leggen,
doch een basis voor algemeene besprekin
gen voor de pacificatie van Europa. Ter
wijl de pacten van Rome slechts „plaat
selijk" zijn, hebben de overeenkomsten
van Londen tot doel een allen omvattend
Europeesch vredessysteem. Het doel der
conferentie is geweest, een nieuw middel
tot toenadering te vinden en tegelijker
tijd het principe der rechtsgelijkheid een
vorm te geven, d. w. z. de eisch van zekere
mogendheden in zake de nakoming van
zekere eischen bij voorbaat te neutrali
seeren. Het in het officieele communique
genoemde luchtverdrag wordt ter bevoegde
Engelsche instantie als een aanvulling
beschouwd, aangezien het niet behoort tot
die overeenkomsten, voor welke het prin
cipe der rechtsgelijkheid geldt. Dat ligt
hier in, dat het luchtverdrag beperkt blijft
tot de vijf Mogendheden, die de overeen
komst van Locarno hebben gesloten, dus
tot West Europa, terwijl de overige over
eenkomsten op geheel Europa van toepas
sing zullen zijn.
In Engelsche kringen wordt er voorts op
gewezen, dat in het communique niet ge
sproken wordt over het, doch van een
Oostelijk pact.
Ten slotte werd nogmaals verklaard, dat
geen overeenkomst bestaat, zoolang de
onderhandelingen met de betrokken re
geeringen niet zijn afgesloten.
Doch zoo eenvoudig is het toch niet!
Stel eens, dat Duitschland er voor bedankt
de rechtsgelijkheid te koopen met terug
keer tot den Volkenbond, een ontwape
ningsovereenkomst en toetreden tot de
pacten van Rome en een Oost-Locarno,
waarop het per slot van rekening neer
komt, zal men dan van een overeenkomst
afzien? Wij gelooven daarvan niets; wij
meenen integendeel, dat dan een over
eenkomst zal worden gesloten tusschen de
anderen zonder Duitschland waardoor
deze overeenkomst van nature een anti-
Dultsch karakter zou aannemen en dit
land volledig zou zijn „eingekreist" als nog
nimmer tevoren.
Voor Duitschland breken thans tijden
aan van zeer moeilijke beslissingen. De
regeering zal zich nu moeten uiten.
Voorts is te Londen nog volgend com
muniqué uitgegeven:
„Zaterdagochtend heeft Laval, door Mas-
slgll begeleid, een onderhoud te Londen
HANDELSREGISTER
KAMER VAN KOOPHANDEL.
Wijziging:
L. Zaalberg, van Oldenbarneveldstr. 38,
Leiden; import van wollen tricot-goederen.
De zaak is verplaatst naar Victorialaan 1,
Wassenaar.
Opheffing:
K. W. van Breda en Waasdorp, Gouver
neurlaan 26, Sassenhelm; aannemers
bedrijf. Mr. F. D. L. Gunning, Leiden.
De politie alhier heeft den 19-jarigen
W. de M. aangehouden, die er van wordt
verdacht zich te hebben schuldig gemaakt
aan inbraak bij de firma D. aan de Oude
Vest, waarbij eenig geld werd ontvreemd.
Op verzoek van de politie te Gouda is
hier ter stede aangehouden J. L. A. P.,
woonachtig te Hazerswoude, die er van
wordt verdacht zich te hebben schuldig
gemaakt aan rijwieldiefstal.
Tijdens het transport van een kist
heeft de 22-jarlge C. R. Zaterdagmiddag
dit voorwerp op zijn been gekregen, waar
door hij een gecompliceerden breuk van
het rechteronderbeen bekwam. De E.H.D.
vervoerde hem naar het Academisch
Ziekenhuis.
Donderdag 7. 14 en 21 Febr. zal de
heer W. Graadt van Roggen, Utrecht, in
het Leidsche Volkshuis spreken over Henr.
Roland Holstv. d. Schalk als litteraire
figuur en daarbij fragmenten uit haar
werken voordragen.
In de Stedelijke Werkinrichting
waren opgenomen:
Datum.
Maandag 28 Jan.
Diasdag 29 Jan.
Woensdag 30 Jan
Donderdag 31 Jan
Vrijdag 1 Febr.
Zaterdag 2 Febr,
VolW, r
60
60
61
61
63
61
n-
60
60
61
61
63
61
Het bezoek der Fransche ministers te
Londen heeft geleid tot volgend resul
taat:
le. Men zal Duitschland voorstellen de
militaire clausules van het Verdrag van
Versailles, behalve de demilltariseering
van den linker oever van den Rijn, op te
heffen en te vervangen door een alge
meene overeenkomst tot vermindering
van de bewapening, gebaseerd op de ver
klaring van 11 October 1932, de gelijkheid
van rechten zonder veiligheidsgaranties.
2e. Ter zelfder tijd moeten het Donau-
Pact en een Oost-Locarno worden onder
teekend, waartoe Engeland toetreedt.
Duitschland moet dan naar Genève te-
rugkeeren.
3e. Verder besloten Frankrijk en Enge
land een defensieve lucht-conventie te
sluiten.
Zij zullen Duitschland, Italië en Belgie
verzoeken zich hierbij aan te sluiten.
Deze conventie zal van kracht blijven,
ook indien Duitschland weigert zich erbij
aan te sluiten.
gehad met den voorzitter van de Ontwa
peningsconferentie, Henderson, waarbij ook
de vraag besproken werd, of in het licht
van de gebeurtenissen, die sinds de laatste
bijeenkomst van het bureau der ontwape
ningsconferentie op 20 November hadden
plaats gevonden, wellicht eenige wijziging
in de toen overeengekomen procedure
doelmatig was geworden.
Laval en Henderson kwamen hierbij tot
de opvatting, dat het niet noodig is op het
oogenblik de procedure te wijzigen, daar
de commissie voor de wapenfabricage en
wapenhandel, tot openbaarmaking der
militaire uitgaven, voor de schepping
eener permanente ontwapeningscommissie
en voor het toezicht op de naleving der
bepalingen der conventie binnen enkele
weken zullen bijeenkomen".
Erg duidelijk is het niet, doch dit
schijnt juist de bedoeling te zijn!
De commissie van Drie voor de Saar-
kwestie komt morgen te Rome bijeen voor
de uitwerking van haar slot-rapport aan
den Volkenbondsraad en dus niet, zooals
oorspronkelijk gemeld, te Napels.
Naar verluidt zijn thans richtlijnen
vastgesteld voor de behandeling der Saar-
■vluchtelingen in Frankrijk.
Allen moeten Frankrijk binnenkomen
via Forbach of Saargemuend. Franschen
zullen na eenigen tijd zich in de streek van
Rennes kunnen vestigen of elders in over
eenstemming met hun beroep. Duitschers
worden allereerst te Straatsburg bijeen
gebracht. De overige vluchtelingen zullen
gevestigd worden in de streek van Tou
louse. Onbemiddelde vluchtelingen zullen
zooveel mogelijk in overeenstemming met
hun beroep aan den arbeid worden ge
bracht en wel in de eerste plaats bij den
landbouw of bij openbare werken.
DUITSCHLAND.
Professor Hugo Junkers overleden.
Op zijn 76sten verjaardag is gistermid
dag overleden Professor Hugo Junkers,
stichter en leider van de Junkers-fabrie-
ken te Dessau.
FRANKRIJK.
De studentenkwestie.
Een der afgevaardigden heeft in de
Kamer een interpellatie aangevraagd naar
aanleiding der studenten-actie, waarbij hij
de regeering wenscht te vragen over de
maatregelen die zij denkt te nemen om
het ontstaan van een intellectueel prole
tariaat te verhinderen.
De studentendemonstraties in het
Quartier Latin zijn overigens kalm ver-
loopen. Studenten in de medicijnen en in
de rechten organiseerden optochten. Er
kwamen daarbij vrijwel geen incidenten
voor. Op een plaats riep een toeschouwer
„Leve de Sovjets!" waarna hl.1 een pak
slaag opliep. De voorzitter van het alge
meene studentenverbond hield een rede,
waarin hii zeide, dat over een maand een
nieuwe protestactie zal worden begonnen,
indien de eischen der studenten niet wor
den ingewilligd. Men ging tenslotfe uiteen
onder het. geroep „Frankrijk voor de
Franschen" en het zingen van de Mar
seillaise.
o
V LENIGDE STATEN.
Een zwarte Ianden-lijst.
In welingelichte kringen verluidt, dat de
regeerings-commissie tot studie van de
handels-overeenkomsten een lijst zal op
stellen van de landen, welke handels-over
eenkomsten hebben gesoten, welke nadee-
lig zijn voor den Amerikaanschen handel.
Van c1~7° Hist zu'^n zij eerst eeschrant
weden, wanneer zii hun noMs-v wijzigen.
Men rekent eroo, dat deze lijst zal wor
den gepubliceerd nadat het handelsver
drag tusschen de Vereenigde Staten en
België is onderteekend.
BINNENLAND.
Intrede van ds. F. ten Cate als voor
ganger der Doopsgezinde Gemeente van
Leiden (Stadsnieuws, le Blad).
De Indische begrooting; memorie van
antwoord aan de Tweede Kamer (3e Blad)
Het pufverbod uitgesteld tot December
(Binnenland, 3e Blad).
Zware brand te Rosmalen; vier wonin
gen in de asch gelegd (Gemengd, 3e BI.).
Cor v. d. Lugt Melsert bliift nog één
jaar als directeur van het Ver. Rotter-
damsch-Hofstad Tooneel (Kunst, le BI.).
BUITENLAND
Het bezoek der Fransche ministers aan
Londen leidt tot een accoord (2e Blad en
Buitenland en Tel., le Blad).
Ontspanning in het Verre Oosten (Bui
tenland, le Blad).
De Vereenigde Staten gaan een zwarte
lijst aanleggen van landen, die Amerika's
uitvoer belemmeren (Buitenland, le BI.),
LEIDSCH CRISIS-COMITE.
WIJ KOMEN WOENSDAG BIJ U AAN!
iri.u»——
U STELT OMS TOCH NIET TELEUR
BULGARIJE.
De actie tegen de Macedoniërs.
De regeering Slatef zet den strijd van
haar voorgangster tegen de illegale Mace
donische organisaties krachtig voort om
het even of het aanhangers van Michailof
of van Protogerof betreft.
Vrijdag werden zes Micailovisten gear
resteerd. Door hetgeen zij verklaarden,
slaagde de politie er in een geheime druk
kerij in de hoofdstad op te sporen. In deze
drukkerij waren de laatste nummers van
het illegale Macedonische strijdschrift
„Swoboda ili Smart" (vrijheid of dood)
gedrukt.
In verband met deze maatregelen ver
klaarde de minister van binnenlandsche
zaken, dat geen Bulgaarsche regeering
meer een wederopkomen der illegale Mace
donische organisaties, welke het land
jarenlang in onrust hebben gehouden, zal
dulden..
RUSLAND.
Litwmoff over de verhouding
tot Amerika.
Litwinoff heeft een verklaring afgelegd
over de mislukking der economische be
sprekingen met Amerika Hij zeide na een
overzicht te hebben gegeven: De regee
ring is met haar inschikkelijkheid tot de
uiterste grens gegaan! Een nog verder
toegeven zou geleid hebben tot een vol
ledige annuieering van het te Washington
bereikt resultaat en tot de noodzakelijk
heid van nieuwe onderhandelingen over de
basis van de overeenkomst. Natuurlijk
betreurt de Sovjetregeering ten zeerste,
dat de tot nu toe gevoerde besprekingn
niet het gewenschte resultaat hebben op
geleverd, Zij is evenwel van meening. dat
deze omstandigheid niet van invloed be
hoeft te zijn op de wederzijdsche betrek
kingen tusschen de beide staten, in het
bijzonder niet op de handelsbetrekkingen,
waarvan de ontwikkeling door de thans
gevoerde onderhandelingen veeleer wordt
geremd.
ZUID-SI. 4 VIE.
Aanvullende verkiezingen voor Senaat,
Gisteren zijn particuliere verkiezingen
voor den Senaat gehouden, welke een rus
tig verloor hebben gehad. Bijna alle stem
men zijn uitgebracht oo de regeerings-
candidaten Tot de gekozenen behooren:
de ministers Popnwitsj en Maroesjitsj.
Minister-president Jewtitsj verkreeg 97
pet. der in Donaubanaat uitgebrachte
stemmen.