HONIG'S BOUILLONBLOKJES Ihons 6 voor lOcl LEIDSCH DAGBLAD - Derde Blad BRIEVEN ÜIT BERLIJN. Donderdag 27 December 1934 KUNST EN LETTEREN. SCHEEPSTIJDINGEN. RADIOPROGRAMMA. m KEN TERUGBLIK. (Van onzen correspondent), i I. Berlijn. 21 December. Het jaar spoedt ten einde. Voor Duitschland, voor het Dultsche volk ls dit een jaar vol heftig beleven geweest. En nu het er zoo ongeveer opzit, nu de Kerstboomen van de straathandelaars op gekocht en naar de binnenkamers ge sleept worden om daar' In nieuwe heerlijk heid hun tooi te Kaan omhangen, laten we deze twaalf maanden nog een door onze ged/achteri gaan. Onze gedachten. Die na tuurlijk niet conform gaan met die van onze Dultsche buren, gastheeren van uwen Berlijnschen briefschrijver. Bijna twee jaar regeert het natlonaal- socialisme. In dien betrekkelijk zoo korten tijd ls ongelooflijk veel werk verzet! Wat men den ..Nazi's" ook verwijten moge. gebrek aan ijver allerminst. Er is gezwoegd en ge ploeterd, hier meer, daar minder natuur lijk. In elke beweging zijn echte zwoegers, die öm idealistische doelen hun gezondheid offeren en daarnaast schreeuwers, die meer „representeeren" dan werken, en die zichzelf ongelooflijk belangrijk vinden. Ja, er ls ln het teeken .Adolf Hitler ge werkt. En met vol recht elschen deze natlonaal-sooiaiistische tijdgenooten, dat men hun aera Interessant noemt. Zij groeien als 't waren ln dit Interessante. Het ls bij ha „Selbsfczweck". E gebeurt iets ln Duitschland. Men heeft 14 Jaren lang: .Duitschland. ontwaak!" geroepen. Nu ls Duitschland löaar wakker, Het slaat om zich heen. Het toont een ijzeren wil om ln den kortst mogelijken tijd de machtsposi tie van vóór 1914 te- heroveren. Maar het wil nog meer. Het wil niet alleen de oude macht, maar een nieuwe ziel ln een nieuw lichaam. Oho, neen! Dat is geen overdrijving! Het natlonaal-sociaüsme ls.' geen poli tieke omwenteling, geen boomjpjeswisselen van machthebbers, maar een revolution- naire beweging, een wedergeboorte, een „Umwertüng aller Werte", een „Jungbrun- men", een op z'n kop zetten van alles, wat geweest is. En ten slotte: een echte jeugd- demonstratie een schoonmaak onder lei ding van Jonge menschen. Die ten deele het recht daartoe eerder ontleenen aan hun jonkheid dan aan hun overvloeiend talent en indrukwekkende gepredestineerd heid. In het kader van deze revolutlonnolre omwenitSS ag is een actie ingezet en ln 1934 verder cborgevoerd die vrijwel zonder voor beeld ls ln de ontwikkelingsgeschiedenis der staten. Een alles en allen omvattende actie. Omvattende het allergrootste en het allerkleinste. Tot 't allergrootste rekenen we om. de volgende begrippen: staatsinrichting, mo raal. verhouding tusschen kerk en staat, voortplanting, ras. volksonderwijs, tandsver dediging, cultureel leven, rechtsidee, licha melijke ontwikkeling. Tot het allerkleinste: bemoeienis met het huiselijke leven van den staatsburger, met zijn verhouding tot buren en personeel, met zijn lectuur, zijn dagblad, zijn Zondag- schen maaltijd, de brandbaarheid van zijn zolderverdieping. Dit is evenmin overdrij ving! Deze alles omvattenden actie heeft on tegenzeggelijk iets grootsch, iets geweldigs. Men. maakt zich daar niet met een schou derophalen van af. Men mag dit alles niet zien -door de bril van een verbitterden emigrant, die in het veilige buitenland zijn gif sproeit tegen het land. waarin voor hem -geen plaats meer is. Men rekent met dit alles ook niet af door de zoo vaak door vijanden van het Derde Rijk gebruikte ver- achterlijk bedoelde verklaring, dat het hier dm „Experimente elnes wild gewordenen Spiessbürgertums" gaat. Met opzet citeeren we hier de grofste aanvallen ;op het Dultsche natlonaal-socla- lisme en laten een en ander onvertaald. Voorbeelden te over van dezelfde soort waren- aan te .halen. Ze bewijzen niet veel meer, dan de maat van woede, die het Derde Rijk bli zijn vijanden gewekt heeft, „Wie boos wordt, heeft ongelijk" zegt het Fransche spreekwoord. In dit geval is het juister .dan. ooit. - - - Wij kennen de stemming van groote massa's van het Nederlandsche volk jegens het tegenwoordige Duitschland. En wij voe len, bij een jaaroverzicht, den plicht des publicisten, er op te wijzen, dat deze anti pathie ten deele op onjuiste gegevens be rust. AI dadelijk, omdat het niet recht vaardig- is, het vele positieve eenvoudig weg te praten. Positief is al dadelijk: de radicale onder drukking van het communistische gevaar en de verbitterde strijd tegen de werkloos heid. Kort geleden hoorde ik van minister Göring. den voomaamsten strijder tegen liet bolsjewisme, in een groote rede een soort balans houden van zijn werkzaam heid op dit gebied. Mqn moge den heer <>örin& vooral om zljnl sluitend antlsetni- tisme, geen aangename verschijning ln de wereldgeschiedenis vtadem; niet te looche nen is. dat hij een opechte persoonlijkheid it van veelzijdig talent, een man, die'weet, wat hy wil. en een vechter, gelijk menige ttaat er tegenwoofdig een gebruiken kon. Natuurlijk ls het'communistisch vuur in Duitschland niet gedoöfd: het'smeult on der de oppervlaktemaar het ls toch voor alsnog niet in staat, opnieuw op te vlam men: en of het "daartoe ln de toekomst Vél is staat ts. hangt niet van het tegen woordig Duitschland af maar van al die andere staten, die de gevaren van het internationale communisme nog altijd schijnen te onderscljat&en. Wie dit inziet, moet eerlijkheidshalve - ook naar waarde schatten, wat het Dêrde Rijk van Adolf Hitler voor de onderdrukking van het com- nunistisojie gevaar internationaal reeds heeft gepresteerd. De maatregelen, die Duitschland tegen het gif der werkloosheid genomen heeft en nog dagelijks neemt kunnen zeer verschil lend beoordeeld worden. Wie deze dingen Van buiten af beschouwt en naar kwetsbare lilaatsen zoekt, zal zonder veel inspanning kunnen aant-oonen. dat de enorme bedra gen die het Derde Rijk aan het bi1-banken en spaarkassen voor schuldbewijzen opge komen spaarkapitaal en volksvermogen RECLAME 3763 onttrekt om daarmede ten deele hoogst onproductieve of pas na lange Jaren zich bedruipende noodwerken te financieren, den Staat wellicht straks aan den rand van het bankroet moet brengen. En dan voorts zekere soorten van werkverschaf fing. die veel buitenlandse he grondstoffen verelschten, den voorraad aan buitenland- sche geldswaarden van het Rijk tot op een belachelijk restje opgebruikt hebben en daardoor weer tal van kunstmatige werk verschaffingen straks volkomen Illusoir zullen maken. Zulke oritiek ligt voor de hand. Men denke toch niet, dat de Duitse he regeering deze gevaren niet zelve gezien heeft. Maar men beantwoorde liever de vraag, wat zij dan anders tegen de verschikkelijk-drei- gend geworden werkloosheid had moeten beginnen! Zij heeft dan toch maar bereikt, dat ruw gezien deze werkloosheid van bijna 7 tot ruim 2 mlllloen teraggeloopen ls. en dat de werkgevers ln zware lasten, de werknemers in even zware vermindering van werk en loon berusten om millioenen half verwaarloosde, zedelijk eil lichame lijk ondermijnde mede-landgenooten weer aan de productie te doen deelnemen en van het vreeselijk juk der overbodigheid te bevrijden. Het is ons altijd als een groote onjuistheid voorgekomen, dit probleem al leen te zien in nuchtere getallen, en niet het minstens even belangrijke moreele resultaat in de weegschaal te werpen. Positief is verder de strijd geweest tegen particularisme en feudaHsma, tegen onder linge verdeeldheid der Duitache landen en landjes, die Duitschland eeuwen lang tot spot' van de geheele wereld gemaakt had. De antipathieën, die Hitier gewekt heeft door tal van maatregelen op cultureel ge bied. hebben den waarnemer ln het bui tenland helaas veelal blind gemaakt, voor deze enome prestatie der staats-eenheids- vorming, een probleem, dat zelfs eén Bis marck niet heeft kunnen oplossen. Prac- tlsch ls reeds na twee Jaren natlonaai- sociallsme een Beleren, een Saksen, een Mecklenburg, een Oldenburg in Duitsch Rijksverband als land met eigen regeering en eigen parlement niet denkbaar meer. Nog bestaan hier en daar in naam lande lijke ministers; maar zij leven nog slechts bij de genade van het rijksministerie van blnnenlandsche zaken, dat eiken dag weer wat van die laatste resten uit den particu- laristlschen tijd wegknabbelt om straks het ideaal van een Rijkseenheld. niet' meer uit landen tezamengesteld. maar in nleuwom- grensde Gouwen onderverdeeld, bereikt te zullen hebben. In de geschiedenis zal dit werk zeer stellig als een daad van gewel dige beteekenis blijven voortleven. En nu weet ik wel, dat een overtuigd natlonaal-soclalist onmiddellijk zou opmer ken. dat met deze drie groote successen het positieve, dat Hitler bereikt heeft, nog lang niet volledig opgesomd ls. Ja, het valt niet te loochenen, dat de heeren en dames „Nazis" feitelijk vrijwel alles, wat hun be weging deed en doet. als voorbeeldig en wereldschokkend beschouwen. Al dadelijk de „weeldbeschouwlng". waarmede men hier alles verdedigt en alles verontschuldigt Die grondslag heet te zijn voor het. doen geboren worden van den „Duitschen mensch" als blijkbaar iets geheel-nieuws, Ben-Aklba ten spijt! Die basis wordt voor een geheel nieuwe en bewust-eenzijdlge, aan Sparta-ldealen herinnerende opvoe ding der jeugd (waaover ik u onlangs ge- scheven heb). En die ook handleiding is voor bewust-afwijkende begrippen op het gebied van de Kunst en van het Recht. Maar wie. als schrijver dezes, zeer beslist weigert, het natlonaal-sociaüsme in deze consequenties te volgen, moet op deze plaats een scheidingslijn trekken. Vooral ook in een jaaroverzicht, dat als korte balans bedoeld is. Wat Hitler als .Duitsch Recht" wenscht in te voeren en gedeeltelijk reeds inge- voerd heeft, is drijfzand van het aüerge- vaarüjkste karakter. Het beginsel dat Recht ls, wat door den Rechter in aan leuning aan de „volksondervinding" als zoodanig gevoeld wordt, en dat dus niet de letter maar de geest van ,de wetgeving den nationaal-socialistischen Rechter moet voorschrijven te vonnissen, naar het na tuurlijke rechtsgevoel van de massa", is naar ons gevoelen het begin van het einde van elk rechtsbegrip; en voert al dadelijk tot een lsoleerlng van een onder zulk „nationaal recht" levend volk van de ge meenschap der volken op aarde. Wat voorts Hitler op cultureel gebied voor alleen-zaligmakend houdt, uitgaan de van het- beginsel, dat alleen die kunst waarde heeft, die in zijn ideeën gedrenkt is. en dat de persoonlijkheid en de poli tieke betrouwbaarheid van den kunstenaar eerst moet vaststaan, alvorens men zijn werken au sérieux neemt en openbaar wenscht te dulden is voor de ndet- Hitlerianen het begin.van een periode van achteruitgang, die consequent doorgevoerd in vtolledige onbehulligheid moet onder gaan. Inteelt in het groot, met alle ver nietigende gevolgen. En ook de uiterst pijnlijke wrijvingen., die het Hitlerisme tusschen staat en kerken •heeft uitgelokt, en die reeds tot een voor den staatgevharlijke ondermijning van an derzijds bereikte eendrachtigheid gevoed heeft, kan men moeilijk op het actief- conto van deze wefkwaïrdige beweging- schrijven, Anti-semitisme, onvastheid in de econo- misèhe politiek misgrepen bi) de benoe ming van hooge ónder&anyoerders al te gToote lankmoedigheid jegens corrupte ele menten. inconsequente maatregelen als gevolg van botsingen tusschen programma tische beloftes en practisch bereikbare doe len hebben er het hunne toe btlgedragen om een balansafslulting voor oogen te zien. die ons dwingen, de dingen anders te be- oordeeien, dan de idealisten In Hitler's aanhang. Daarover nog het een en ander in een slotbrief over het oude jaar! ROLAND. J. S. te L. Voor mededeelingen be treffende de salarieering van het K L.M.- personeel dient U zich tot de K L M. zelf te wenden. IN DE LAKENHAL. Breitner en Verster. I. Toen mij, tien jaar geleden, in den herfst van 1924, het even onverwachte alS uitzonderlijke voorrecht ten deel viel, door onzen dlepbetreurden Floris Verster i te worden ultgenoodlgd, een bezoek aan zijn atelier te brengen, waar ik twee werken mocht bewonderen, die den volgenden dag naar hun bestemming zouden worden ver zonden, en de schilder mij vervolgens nog een paar van zijn vroegere werken had laten zien, opende hij de deur van een zijvertrek en wijzende op een groote figuur, zei hij met vereerlrig iri zijn stem: „En dit is Van Breitner; dat ls heel mooi." Verster was in 't algemeen 'geen vriend van veel wóórden. Ip de diepe besloten heid van zijn pelnzehden geest leefde een wondere rijkdom van gedichten en droo- men. En daarom voelde men steeds ach- •ter zijn; korte opmerkingen den achter grond van het diepe, bezonnen denken. Daardoor had elk zijner opmerkingen een innerlijke beteekenis, dié 'den toehoorders fascineerde. Zijn vereering van" Breitner was de ge tuigenis, ervan, dat 'de eene hooge geest den ander volkomên begreep, hoe zeer temperament en wijze van uiting overi gens verschilden. Breitner, de stormachtige, de hevige colorist, die de dramatiek in werkelijkheid gaf in zijn zware, navrante kleurvisioenen en wiens gepassioneerde ziel slechts een enkele maal tot rust kwam bij een inge togen stilleven. Breitner, met zijn donker pessimisme, dat fliettemin uitstraalt ln een geweldige heroiek. Wij kunnen ons begrijpen, dat deze uitersten: Breitner en Verster elkaar in veie opzichten raakten. De vier Jaren oudere Breltnér heeft hier te Leiden ln „Ars Aemulae" aan Verster nog les gegeven. Wij,zien daar aanvanke lijk bij Verster denzelfden breeden toets, het zoeken van overeenkomstige kleurhar- monieën, een verwante impressionistische ■visie. Doch tegelijkertijd openbaart zich het karakteristieke onderscheid van persoon lijkheid. Breitner schildert het artillerie- paard in volle stroomende actie; Verster schildert het in rust. Breitner schildert bewegende figilren in het rosse avond licht, dat plekt en'brandt over het groote stads-rumoer; Verster schildert een een zamen. stilstaande!) jager, die spiedt over het stille duinlandschap. Zoo zouden wij door kunnen gaan. Wat wij op deze tentoonstelling zien van Breitner, een vijftal werken slechts, alle stukken met portret of figuur, ls wel vol doende om de tegenstelling te doen op vallen. Daar is in de eerste plaats dat hautaine zelfportret, zelfbewust, uitda gend. Een impressie in hartstochtelijk élan neergesmeten. Men moet tot Frans Hals teruggaan om iets te vinden, dat met denzelfden zwier en koninklijken overmoed is ge schilderd. Ontworsteld aan den storm van het geestelijk bewustzijn is het niet een nauwkeurige zielsanalyse, zooals we die vinden bij de portretten van Jan Veth en Haverman; het is zuiver impressionistisch; het is een "tempetgmeht, een wil'; het is de exploisle. van een schoonheidsbezetene. Er ls verder een schilderij van fabrieksl meisjes en een groot vrouwelijk halfnaakt, in rulgen zwier met verbluffende over tuiging neergezet. Meesterlijk ls ook het vrouwenportret uit 1898. En dan hebben we tenslotte nog de grondwerkers, eën on derwerp. waarin men in Breltners dagen niets schilderachtigs zag. doch dat hem weer de gelegenheid gaf, het zware werken van de wToeters en wramers in de stugge aarde in een donker gamma dramatisch te vertolken. En nu Verster. Daar is van hem in de eerste plaats dat groote werk van ,-,De Steenbikkers" uit 1887. Twee mannen en een vrouwtje zitten te steenbikken. Hier is al dadelijk in de handeling van dezé-'oudjes geen drama tiek doch eerder de berusting, met het schamele werk nóg een mager stuk brood te verdienen. Hier de gloed van de zon, die als een zegening over het geheel gaat. Zeker, het ls nog volop impressionisme, het is alles opgenomen in een ietwat nevelige goudsfeer. Doch de stilleven-com ponist kondigt zich, reeds aan ln verschil lende partijen van het groote doek. Kijk naar de verspreide steenbrokken, fijn rood, oranje en bruin met grijze kalk- vlekken. Hoe tintelt het warme rood van een stuk pasg'ebroSen dakpan. Hoe fijn gedifferentiëerd is het prach tige coloriet. En- toch is het alles met breeden streek gepenseeld, een techniek, die in wezen nog aan Breitner herinnert, doch hoe ver staat de leerling hier overi gens van zijn meester af. Hij staat in volrijpe scheppingskracht, al heeft hij dan nog niet in volstrekten zin zich 2elf ge vonden. Nu begeven we ons naar No. 11, „Na den Regen", een avondlandschap bij Kor- tenhoef uit 1890. Ook dit is nog impressio nisme,- Over den weg, nog glimmend van den regen, bewegen zich enkele figuren, aangegeven door sobere toetsen. Rechts is het donkere silhouet van een oude boe renwoning met: wat kale boomen, die staan na te druilen. Links ls de. flauwe bulging van de vaart. De lucht is nog vol van grijze regenwolken. Doch aan den horizon licht het goud van de onder gaande zon en straalt haar laatste gloed naar boven, waardoor zich boven het dak van de woning een visioenaire kleurkracht uit. Het ls een stemmingsbeeld van een Hollandsch landschap op het moment be trapt en vastgelegd. Het ls een impressie, waarin echter het schouwende element overweegt. Het toevallige en tijdelijke er langt meer van beperkt tijdelijke waarde. Het is Verster. doch ondanks de magi sche kleurkracht nog niet de volledige Verster. Dien zién wij pas te voorschijn komen uit de verscheidenheid zijner uitingen. Dien zien wij reeds zuiverder in No. 16, het „Buurtje te Oegstgeest". een oud ze- valletje aan den Wijttenbachwac. a, t helaas ln 1926 werd gesloopt. Dit is een van de werken van Verster, die mij persoonlijk.buitengewoon aanspre ken en bekoren. Het oude 17de eeuwsche huis met zijn ln zijn eenvoud zoo zeld zaam mooie en evenredige gevelstructuur; met ultgemetsêlderi tpppïlaster en de aar dige verdeeling van de drie vensters; de fraaie ontlastlngsboog met radiaal ge plaatste sluitsteenen boven het opkamer- venster, de groepeering van het huls met het poortje en dé deelen van twee andere hulzen, dat alles is prachtig vah lijn en compositie. Verster heeft dat geteekend met was- krljt, steentje voor steentje, met het, door weer dlchtgevoegde scheuren, eenigszins onregelmatige metsel verband; het dak, vlakje na vlakje, met de groen uitgesla gen pannen, het aardige korfboogpoortje met het roode pannendak er boven; de zware, gegroefde geknotte linde, aan welks kale dunne takken nog enkele dorre blaadjes trillen. Met een zeldzame liefde) en ingetogenheid, met een spanning, waaraan alle uiterlijke hartstocht rry 13, is dit geteekend. Een beeld van rust en vrede; een gra cieuze fijnheid van klankharmonie, waar bij men aan Mozart denkt. Een droom van innigheid en'mijmer en tegelijkertijd een' klaarheid, die in wezen mystiek is. Zoo ergens, dan heeft Verster hier dé hooge geestesverfijning, de diepe bezon kenheid van den Delftschen Vermeer be reikt, en mag dit wonder van sublieme schoonheid op één lijn wórden geplaatst met het beroemde „Straatje". Wanneer zal de tijd komen, dat "Verster algemeen wordt erkend als een der groot sten onder de grooten? als de geestelijke evenknie van de oude Hollanders? En niet alleen van deze. Niet naar den uitings vorm, dié in alle eeuwen verschillend is, doch naar het pure wezen vinden We bij Verster de adoreerende schouwing van Rafaël ln diens zuiverste werken Naar het wezen vinden we bij hem het kinder lijk geluk van Fra Angelico. In wezen is hij een laatgeboren Middeleeuwer, die zijn lyrische zielsmijmeringen uit aan de reali teit van zijn eigen tijd. In 1500 zou hij Madonna's en heiligen hebben geschil derd; nu zocht hij zich te uiten aan de intieme dingen der werkeüjkheid, die heelden werden van zijn teederste droo- men. In een slotartikel zullen wij trachten nog enkele lijnen van zijn zielegang uit te stippelen. WEEKBLADEN. Het winternummer van „De Groene Am sterdammer" verscheen onder den titel „Dictatuur?" Prof, mr. A. C. Josephus Jitta: „Dictatuur en de Nederlandsche traditie". Emil Ludwig schrijft over: „Aan- I teekenlngen over dictatuur". Voorts arti kelen van M. Kann over „Wat is eigenlijk dictatuur?"; M. Y. Ben Gravrlel „Isa Saoed, dictator ln de woestijn," prof. dr. D. Cohen: „Dictatuur ln de Oudheid"; mr. j Joh. Huyts „Dictatuur van het proleta- riaat", alsmede de gebruikelijke rubrie- I ken, Kerstverhalen enz. AANBIEDING HULDEBLIJK AAN DE NAGEDACHTENIS VAN ARNOLD SPOEL. Op den dag, dat wijlen Arnold Spoél 75 jaar zou zijn geworden, is diens geschil derd portret aan het bestuur van liet Ge bouw, voor Kunsten en Wetenschappen te Den Haag aangeboden. Te dien einde was een commissie gevormd door de besturen van de Haagsche afdeellng der Ned. Ver. voor den Volkszang, het bestuür van het Haagsche Volkszangkoor en de Commissie van toezicht op het Kon. Conservatorium voor muziek. De ondervoorzitter van de Haagsche afdeeling van de Ver. voor den Volkszang dr. C. H. P. Meyer, heeft wegens uitstedigheid van den voorzitter mr. D. Fock hierbij het woord gevoerd en het werk van Arnold Spoel met waar deering herdacht. Namens het bestuur van het Gebouw antwoordde mr. Hijmans, diè het portret eerbiedig aanvaardde. Het zal een blijvende plaats in den foyer krijgen als herinnering voor duizenden, die van Spoel's werk hebben genoten en als aan sporing tot voortzetting hiervan voor de jonge generatie. Namens de familie heeft de heer W. van der Hilst het comité en de directie van het Gebouw dank gebracht voor de aan de nagedachtenis van Spoel gebrachte hulde. i MIJ. NEDERLAND. MARNIX VAN ST. ALDEGONDE, uitreis, 23 Dec. van Sabang. MADÓERA, 22 Dec. van Batavia n. Amst. POELAU BRAS, thuisreis, 24 Dec. van Sa- bang. POELAU TELLO, uitreis, pass. 22 Dec. Ouessant, HOLLAND—BRITSCH INDIë LIJN. GIEKERK, thuisreis, 23 Dec. te Bimlipa- tam. HOLLAND—AUSTRALIË UJN. MELISKERK uitreis, pass. 24 Dec. Vlissin- gen, van Antwerpen. KON. HOLL. LLOYD. GAASTERLAND, uitreis, 24 Dec. te Ant werpen. DIVERSE STOOMVAARTBERICHTEN. JONGE ANTHONY, 22 Dec. van R'dam te Algiers. MANVANTARA, naar Kopenhagen, pass. 22 Dec. Gibraltar. SELENE, naar R'dam, pass. 23 December Gibraltar, APOLLONIA, 22 Dec. van Port Said naar Constanza. MAMURA, 22 Dec. van Curacao te Rio Ja neiro. THEMISTO, 22 Dec. vih Gefje te Durham. ALPHARD."21 Dec. vai5 R'flajn te Rio Ja neiro. BOEKELO, Sluiskil n. Savona, pass. 24 Dec. Viissingen. ALUDRA, 24 Dec. van Fremantle te Hull. KATWIJK, 23 Dec. van Hull té Bordeaux. WINTERSWIJK, 24 Dec. van Rouaan te Blyth. - i JONGE JACOBUS, R'dam n. Tunis, pass. 23 Dec. Ouessant. JONGE JOHANNA, naar Barcelona, pass, 23 Dec. Ouessant. TELA, 21 Dec. van Macclo n. Havre. TARA. naar Montevideo, pass, 24 Dec., Ouessant. - MINNEWATER, 22 Dec. van R'dam te B_ Aires. SIRRAH, 22 Dec. van R'dam te Rio Ja-r neiro. VRIJDAG 28 DECEMBER 1934. Hilversum 301 M. 8;00 Vara, 12.00 Avro, 4.00 Vara, 8.00 Vpro, 11.00 Vara 8.00:; Gram.-pl. 9.30: P. J. Kers: Onze Keu ken, 10.00: Morgenwijding Vpro .10)15: Dr. H. Brugmans: Marx 10.35: Trio Guaroni o. 1. van L. Cohên 11.00: De clamatie R. Numan 11.15: "Vervolg trio- concert 11.45: Gramofoonpl. 12.00 Kovacs Lajos en zijn orkest en Gram:-pl. 2.00: Voordracht Clandine Witsen—Ellas 2.30: Omroeporkest o. 1. van N. Treep' en Gram.-pl. 4.00: Kniples 4.45: 'ra-', moföonplaten '5;00: Kinderuurtje 5.30: „Orvitropia" o. 1. van J. v. d. Horst 6.00: Gram.-platen 6.15: „De Zonne kloppers" o. 1. van G. Steyn 6.45: Gram platen 7.00: De Füerefluiters O. L van E. Walis 7.30: Dr. H. Brugmans: Marx 7.50Gram-pi. 7.57 Herh. SOS-Ber. 8.00: Hofstad-Strijkkwartet 8.30: „Het Loflied" spel van A. v. d. Leeuw, bew. Verhagen 9.30: Vervolg concert 10.00: Vaz Dias - Vrijz. Godsd. Persbu reau 10.15: Declamatie 10.45: Gra mofoonpl. 11.00: Jazzmuziek (gram.- platen) 11.30: Gram.-pl. Huizen 1875 M Algemeen Programma, verzorgd door den Kro. 8.00—9.15 en 10.00, Gramofoonpl. 11.3012.00 voor zieken en ouden van dagen 12.15: Gramofoonpl. - en schlagermuziek 4.15: Orkestconcert, lezing en gram.-pl. 7.15: Lezing 7.35: Gramofoonpl. 8.00: Vaz Dias Gramofoonpl. 8.30: Orkestconcert 9.15: Voordracht 9.35: Vervolg concert 10.20: Gram.-pl. 10.30: Vaz Dias 10.35: Schlagermuziek 11.15: <^ram.-pl. - 11.30—12.00: Schlagermuziek. Droitwich 1500 M. 10.3510.50:. Morgen wijding 11.05: Orgelspel R. New —11.50 Het New Victoria Cinema Orkest o. I. v. S: Phasey 12.50: BBC-Dansorkest o. 1. van H. Hall 1.35: Gramofoonpl. 2.35: Het Birmingham Hippodrome Orkest o. 1. van Peil 3.35: Causerie 3.55: Nor thern Studio Orkest o. 1. van Morrison 4.35: E. Colombo en zijn orkest 5.35: Medvedeff's Balalaika-orkest 6.20: Berichten 6.50 en 7.35: Lezing 7.55: „The Kentucky Minstrels", negerrevue 8.55: BBC-orkest m. m. van solisten 9.50 Berichten 10.20: „The Carth of Death", spel van M. Helweg 11.0512.20: Harry Roy en zijn Band. Radio Paris 1648 M. 7.20 en 8.20: Gram - platen 12.50: Goldy-orkest 8.20: Zang 10.50: Dansmuziek. Kalundborg 1261 M. 11.201.20: Concert u. h. Bellgv.ue-Strandhotel 2.204.20: C.. Rydahl's 'orkest 7.30,1 Fransche mu ziek o. 1. van Réeseh 8.10: Zang en declamatie 8.55:. Omroeporkest 'o. 1. v. Reesen 9.35: Schubert-liederen 9.55: Omroeporkest o. 1. van Reesen 10.20 11.50: Dansmuziek. Keulen 456 M. 5.20 en 6.35: Gramof Jpl. 9.50: Concert 11.20: Omroepkleln- orkest o. 1. v. Eysoldt 1.35: Schramm'el- concert 3.20: Concert 4.20: Zang 6.20: Volksmuziek 7.35: Uit Leipzig: Dresdensch Philh. Orkest o. 1. van Blu- mer 8.20: Radiotoneel 8.55: Gram- platen 10.2011.20: Orkestconcert o. 1. v. MIska. Rome 421 M. 8.05: Gevar. concert. Brussel 32^ en 484 M. 322 M.: 1220 Gra- mofoonplaten -1.302.20: Omroeporkest o. 1. van André en Gram.-pl. 5.20: Gra- mofoonmuziek 6.50: Salonorkest o. 1. van Walpot 8.20: Symphonieconcert m. m. v. orkest en solistqn 10.30: Vlaam- sche volksliederen 10.4511.20: Gramo- foonplaten 484 M.: 12.20: Salonorkest o. 1. van Walpot 1.302.20: Gramofóon- platen - 5.35: Operaconcert - 6.35: Gram.- platen 6.50Kamermuziek 8.29: Voor Oud-Strijders 9.35; Radiotooneel 9.55: Omroeporkest o. 1. van André 10.30: Gram.-pl. 10.4511.20: Accor- deonmuziek. Deutschlandsender 1571 M. 7.35: Popu lair concert uit Leipzig ol 1. v. Th. Blumer 8.20: Het Berlijnsch Philh. Orkest o, 1. van Carl Schuricht 9.20 en 10.05: Be richten 10.20: Politiek maandoverzicht 10.4511.20:. Concert uit Bremen. GEM.. RADIO-DISTRIBUTIEBEDRIJF EN DE R. O. V. RADIO-CENTRALE. Voor Vrijdag 28 December. lste programma: Hilversum van 824 u. 2e programma: Huizen van 824 uur. 3e programma: 8.0012 20: Een der Duitsche zenders 12.20—14.20: Luxem burg 142014.50: Londen Reg. 14.5Q 15.20: Kalundborg of Luxemburg - 15.20 —16 20: Keulen 16.20—17.35: Londen Reg. 17.35—19.35: Brussel Fr. 19.35 —20.20: Leipzig 20.2023.00: Parijs Radio 23.00afl.: Weenen, 4e programma: 8.058.50: Parijs Radio 10.35—18.20: Droitwich 18.20—18.50; Stuttgart 18.50—20.00: Londen Reg. 20.0023.00: Locale uitzending. (20 uur) mej. M. Bik (piano), de heer Jac. Kroon viool de heer L C. Veerman (cello). Ii Trio No. 3 van Hay dn. II. Trio (zonder opus) van Beethoven, daarna gramofooh- müziek. (22 uur) The Blue Rhythm" Boys, o. 1. v. den heer Jac. Smit plm. 23.00 afl.: Droitwich. De uitzending der- R. O. V. geldt -niet voor het locale Leidsehe programma; in de plaats hiervan., omvat programma 5 der R. O. V. den geheelen dag Daventry Wijzigingen voorbehouden. 88

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1934 | | pagina 11