Dobbelmann lekker...man! „ZONNESTRAAL' 75lte Jaargang LEIDSCH DAGBLAD, Vrijdag 5 October 1934 Vierde Blad No. 22865 GEMENGD NIEUWS. L SMOKKELARIJ VAN MENSCHEN NAAR DE VEREENIGDE STATEN. Complot ontdekt te Rotterdam en Antwerpen. Den laatsten tijd heeft de Rotterdamschc Rivierpolitie een uitgebreid onderzoek In gesteld Inzake het clandestine vervoer van personen naar de Vereenigde Staten. Hlerbii ls gebleken, dat Roterdam en Ant werpen centra waren van een wijdvertakt complot van smokkelaars, waarbij voorts vpornamelijk aangesloten waren schepelin gen van Amerikaansche vrachtbooten. Te Rotterdam was een vertrouwensman van het complot, die gegadigden die naar Amerika wilden maar geen offioieele toe lating konden krijgen, met de smokkelaars in verbinding bracht, waarvoor hij dan (honderd gulden berekende. De gesmokkelde persoon moest dan bo vendien driehonderd dollars betalen waar voor men hem als verstekeling op een Amerikaansche boot verborg en tijdens de reis verzorgde, zonder dat de officieren dat merkte, om hem in Amerika, zonder dat de Imigratie autmoriteiten dit konden belet ten. aan wal te brengen De menschen. die hier te lande aan deze praktijken meededen, zijn volgens de wet wel niet strafbaar, maar nu men achter hum praktijken ls gekomen, kan toch in den vervolge verijdeld worden, dat men schen op clandtstine wijze te Roterdam aan boord van Amerikaansche schepen worden gebracht. Wel is aan het licht gekomen, dat vóór de ontmaskering van dit complot een vrij groot aantal menschen op deze clandistine wijze vanuit Roterdam en vanuit Antwer pen naar Amerika is getransporteerd. DOOR HOOGSPANNING GETROFFEN. Gistermiddag te ongeveer half vier is de monteur van het provinciaal Electrisch Bedrijf van Noord-Holland, A. V., wonen de te Haarlem, terwijl hij werkzaamheden verrichtte in het hoogspanningskabel huisje beneden aan de Zeestraat te Zand- voort, door den stroom getroffen, door dat hij een hoogspanningskabel van 10.000 volt aanraakte. Dr. C. J. Tichelaar verleende den onge lukkige, die op verschillende plaatsen van het lichaam ernstige brandwonden had bekomen, de eerste hulp. Per ziekenauto is de man naar het St. Elisabethszieken- huis te Haarlem overgebracht. Zijn toe stand is zorgwekkend. INBREKERS BETRAPT. Een hunner aan de politie overgeleverd. Gisteravond bevond de winkelier in le derwaren A. zich met zijn geheele gezin in zijn zaak aan den Crooswijkscheweg te Rotterdam. Twee mannen hebben daarvan gebruik gemaakt om zich met een valsche sleutel toegang te verschaffen tot de wo ning van den winkelier, die boven den winkel ls gelegen. De heer A. hoorde, toen hij in den win kel was, boven loopen en stelde een on derzoek in. Een der inbrekers wist te ont snappen en met den ander, die niet zoo vlug weg kon komen, raakte de heer A. slaags in het trapportaal. Met behulp van een voorbijganger en van de inmiddels gewaarschuwde politie, gelukte het den man te overmeesteren en te arresteeren. In de woning van den win kelier bleek reeds het een en ander over hoop gehaald te zijn, doch de gelegenheid om iets mee te nemen schijnt nog te heb ben ontbroken. en daarin de kachel te wikkelen, waar na hij het geheele geval naar den goot steen, welke zich eveneens in de achter kamer bevond, sleepte om zoodoende te trachten met de waterkraan de vlammen te dooven. Daarbij brandde hij zich ern stig aan hoofd en hals. De brand breidde zich inmiddels uit en de brandweer moest ingrijpen. De tweede verdieping alsmede de zolder brandden geheel uit. De oude man werd in een zie kenhuis verbonden. MOTORBAKFIETS DOOR TREIN GEGREPEN. Een 31-jarige man gedood. Gisternamiddag te 5 uur heeft op den onbewaakten overweg Delmerweg-Wan- delboschweg te Tilburg een doodelijk on geluk plaats gehad. De 31-jarige bakker H. A. Korthout, wonende Peilijzerstraat Tilburg, kwam per driewielige motorbak fiets van den Wandelboschweg gereden. Op den onbewaakten overweg aldaar werd hij door den uit Breda komenden trein gegrepen en ongeveer 50 M. meegesleurd. De man moet op slag dood zijn geweest. De motorbakfiets werd totaal vernield. Het uitzicht op dezen overweg is kan beide zijden geheel vrij. De man was gehuwd en vader van eenl- ge kinderen. BRANDWONDEN BEKOMEN. Toen een petroleum-kachel in brand geraakte. Gisteravond omstreeks tien uur heeft een brand gewoed in het perceel Binnen Bantammerstraat No. 24 te Amsterdam. Op de tweede verdieping had de 67-ja- rige bewoner H. Jansen zijn petroleum kachel aangestoken, waarna hij even naar zijn dochter aan den overkant der straat was geloopen. Toen hij echter na eenlge minuten terugkwam zag hij, dat de ge heele oliekaohel een vuurkolom gelijk was. De bewoner had nog de tegenwoordig heid van geest, het vloerkleed te grijpen HAAGSCH MOTORJACHTJE UITGEBRAND. Men meldt ons uit Zevenhoven: In de rivier De Kromme Mijdrecht op ongeveer 1 K.M. ten Noorden van het pontveer Sluitkade is het motorjachtje Rampi, afkomstig uit 's Gravenhage, in brand geraakt en vrijwel geheel verwoest. Aan boord was een ongeveer 20-jarig jongmensch. Hij had, om een boterham te nuttigen, de motor even afgezet en was aan de oever in het riet gevaren. Toen hij den motor weer zou aanslaan, ontstond op onverklaarbare wijze een ex plosie, met het gevolg, dat in een minimum van tijd het geheele Jachtje in lichter laaie stond. Daar het ongeval gebeurde in een ge heel onbewoond gedeelte van de gemeente, stond de bestuurder machteloos tegenover de snel om zich heen grijpende vlammen. Inmiddels aangekomen voorbijgangers hielpen tenslotte de resten van het jachtje op den kant te trekken. Van de boot, zoowel als van de inventa ris, is slechts weinig overgebleven. De bestuurder kon zich nog bijtijds in veiligheid stellen. Verzekering dekt de schade. BRAND. In de Waardsstraat te Helmond is gister middag door onbekende oorzaak brand uitgebroken in het suikerwerkfabriekje van den heer P. van Riet. In korten tijd stond de geheele fabriek in lichte laaie. Het licht brandbare mate riaal, zooals suiker, stroop enz. ging totaal verloren. De brandweer bestreed het vuur met één straal. De heer van Riet was niet verzekerd tegen bedrijfsschade. Eenige arbeiders worden door denbrand werkloos. Gistermiddag omstreeks drie uur ont stond brand in de woning van den stille venden bakker D. de Boer te Eext (Dr.) In een minimum van tijd stond de geheele woning 1a lichterlaaie. Zij brandde dan ook tot den grond toe af. Een naast de woning gelegen schuur kon door het door tastend optreden van de brandweer be houden blijven. Van den inboedel kon niets worden gered. Een varken kon tijdig in veiligheid worden gebracht. De oorzaak van den brand is vermoedelijk kortsluiting De schade wordt door verzekering gedekt. De bewoners waren bij het uitbreken van den brand afwezig. BUITENLANDSCH GEMENGD. LAZARE BLOCH OVERLEDEN. De ex-financier Lazare Bloch, geschei den echtgenoot van Madame Hanau, die, zooals men zich herinneren zal, met haar betrokken was in de affaire van de „Ga- zette de France", is overleden. o DE BRAND OP DE „MORRO CASTLE." Op last van den scheepvaartraad der Ver. Staten zal het stoomschip „Oriente" van hetzelfde type als de „Morro Castle", be nevens de stoomschepen „Siboney" en „Oribaza" in beslag worden genomen, in dien zij zich onder zijn jurisdictie be vinden. Deze maatregel is genomen in verband met den eisch tot schadevergoeding inge diend door miss Helen Sherman, execu- trice testamentaire van het echtpaar Greisner, dat bij den ramp van de „Morro Castle" om leven ls gekomen. DE LINDBERGH-AFFAIRE. In een opschrijfboekje van Hauptmann, dat aan de justitie was in handen geval len, is een schets gevonden van een lad der, overeenkomende met die, welke ge bezigd was bij de ontvoering van het kindje van Lindbergh. Ook andere noti ties, die men in het boekje aantrof, ver sterkten het vermoeden, dat Hauptmann bij de ontvoering betrokken was geweest. De justitie van den staat New Jersey de ontvoering en moord waren gepleegd in dien staat acht het thans mogelijk op het voorhanden zijnde materiaal de veroordeeling van Hauptmann wegens moord te verkrijgen. De dienst der houtvesterijen in de Ver. Staten heeft verklaard, dat het hout, dat gebruikt is om den touwladder te maken, waarmede men in het huls van Lindbergh is geklommen, afkomstig is van de werf van Bronx, waar Hauptmann vroeger werkzaam was. De justitie heeft medegedeeld, dat men in een koffer van Hauptmann gedetail leerde kaarten heeft gevonden van het gebied waar zich het landgoed van Lind bergh bevindt. RECLAME-870i IBIS SHAG LICHTE PIJPTABAK Rookt Dobbelmann's Tabak on (44 n andore WRAAK VAN EEN AFGEWEZEN MINNAAR. In het dorp Lofaesti in West-Roemenië heeft een reusachtige brand gewoed. Tij dens een bruiloft stichtte een afgewezen minnaar van de bruid brand in het ge bouw, waar de bruiloft werd gevierd. De gasten konden zich ternauwernood in vei ligheid brengen. Het vuur breidde zich snel uit tot andere huizen. Ongeveer 30 huizen werden een prooi der vlammen alvorens men het vuur meester werd. FRANSCH GEZANT BIJ AUTO ONGELUK GEWOND. De Fransche ambassadeur te Bern, graaf Clauzel, werd bij een auto-ongeval ernstig aan voorhoofd en knieën gewond. Per ambulance-auto werd de ambassa^ deur naar het hospitaal te Bern overge bracht. o TYPHOON TEISTERT PHILIPPIJNEN. Een typhoon heeft in het Noorden van het eiland Luzon groote schade aangericht Telegraaf- en telefoonverbindingen zijn verbroken, terwijl het spoorwegverkeer is lamgelegd. Het is nog niet bekend, of biji de catastrophe ook menschenlevens te be treuren zijn. DE FILM-ARBEID VAN HAROLD LLOYD Er hebben zich voor Harold Lloyd nieuwe productie-mogelijkheden geopen baard, na de verfilming van Kelland's „best seller", „The Cat's Paw". In deze film, welke zal worden uitgebracht onder den naam „De Strooman" (The Cat's Paw"), zien we den komiek in een nieuw soort rol. Zoolang Lloyd reeds zelfstandig films vervaardigt, heeft hij nog nimmer gewerkt naar een bestaand boek. Lloyd had ver schillende redenen, waarom hij z'n scena rio's liever zelf schreef. Hij was n.l. de meening toegedaan, dat, wanneer hij too- lieelstukken of populaire romans ging verfilmen, hij zou moeten afstappen van de onverwachte, grappige momenten, welke hij zoo belangrijk achtte voor het speciale genre, dat hij steeds bracht. Aangaande dit principe hebben Lloyd's Ideeën een belangrijke verandering on dergaan. De oorzaak hiervan was, dat hij een film wenschte te maken, welke geheel zou afwijken van het oude thema. Dit nieuwe genre houdt meer rekening met het verhaal, wat spel, plaats van han deling en dialoog aangaat, waar in de vroegere Lloyd-films de zoo overbekende grollen en grappen de eerste plaats in namen. Deze verandering heeft echter niet het verminderen van het aantal lachwekkende situaties in „De Strooman" ten gevolge gehad, doch zij volgen elkaar nu in meer logische volgorde op. De vermaarde komiek wordt in zijn hu moristische sketches terzijde gestaan door een keur-collectie artisten met Una Mer kel aan het hoofd. FRANSISKA GAAL. De temperamentvolle Hongaarsche actrice en zangvogel Fransiska Gaal is deze week te bewonderen in de film Früchtchen (Popje), waarin zij tezamen met Herman Thimlg triomfen viert. Onder de verdere medespelenden be vinden zich George Barbier, Nat Pendle ton, Grace Bradley, Alan Dinehart, Grant Mitchell, Fred Warren, Warren Hymer, J. Farrell MacDonald, James Donlan, Edwin Maxwell, Frank Sheridan, Fuzzy Knight en Vince Barnett. De regie is in handen van Sam Taylor, die ook verscheidene voorgaande produc ties van den komiek regisseerde, terwijl de dansnummers onder leiding staan van Larry Ceballos. De muziek is gecomponeerd door Harry Akst en Roy Turk. Onthoudt u goed! „I 'm just that Way", wantalle radio-omroepmaatschap- pijen over de geheele wereeld, zullen dit liedje uit „The Cat's" Paw" wel uitzenden. Het is een liedje, dat door Harry Akst etn Roy Turk speciaal voor Harold Lloydjs nieuwste film is gecomponeerd, het wordt gezongen door Grace Bradley. Degenen, die het reeds gehoord hebben, zijn ervan overtuigd, dat het in zal slaan en men verwacht, dat het de eerstij plaats zal innemen onder de meestver- kochte muziek van het jaar. Voor een Westersch publiek is Chi- neesch gewoon Abracadabra, of het 't Kantonneesche- of Mandarijnendialect is. Volgens het Chineesche gouvernement, is het Mandarijnen-dialect de officieele taal van het Hemelsche Rijk, terwijl Kanton- neesch niets anders is, dan een der vele Chineesche dialecten. Tezamen hebben deze spraakverschillen Harold Lloyd, de vervaardiger van „The Cat's Paw" naar Clarence Budington Kel land's beroemden roman, menigen slape- loozen nacht bezorgd. Lloyd was niet zoo heel erg in zijn schik, toen ér beslist werd, dat hij, ten koste van de accuratesse in „The Cat's Paw", een vrij nauwkeurige studie moest maken van het Kantonneesche dialect. Hij was echter vrij erg ontstemd, toen de vertegenwoor diger van het Chineesche gouvernement in Los Angelos hem er opmerkzaam op maakte, dat hij het Mandarijnen-dialect moest spreken, wanneer hij wilde, dat de film de goedkeuring van de Regeering in China zou wegdragen. Alhoewel beide dialecten Chineesch zijn, is er evenveel verschil tusschen het Mandarijnen en Kantonneesch als tusschen Fransch en Duitsch. Lloyd begon direct met de studie van het Mandarijnen-dialect en had dit juist, onder den knie, toen er een overeenkomst werd gesloten met den Chineeschen Vice- consul, inhoudende, dat de komiek het Mandarijnen-dialect zou spreken in de scènes, welke in China spelen en het Kantonneesch, wanneer de film hem naar Amerika verplaatst De reden hiervoor is, dat 80% van de Chineezen in Amerika alleen het Kantonneesche dialect spreken en verstaan. Bij het begin van deze film gooide Lloyd een oud vooroordeel tegen het ge bruik van uitgegeven boeken als onder- I werp voor zijn komische films over boord. Hij kocht „The Cat's Paw", een roman van Clarence Budington Kelland. nadat deze als feuilleton maanden achtereen was verschenen en daarna in romanvorm het licht had gezien. Het gegeven had ge schreven kunnen zijn, speciaal voor Lloyd, zoo nauwkeurig schijnt het overeen te komen met de wenschen van den komiek. „The Cat's Paw" begint, waar Lloyd het vijf jaar oude zoontje is van een Ameri- kaanschen missionaris in China. Hij leert hier de philosophie en wijsheid van het Oosten kennen. Hij blijft in China tot hij 27 jaar is en keert dan naar de Veree nigde Staten van Amerika terug, waar hij verzeild raakt in een aantal avonturen, dat „The Cat's Paw" niet alleen geheel doet verschillen van vroegere Lloyd-films, doch tevens, zooals men tijdens de op namen reeds kon vermoeden, nog komi scher maakt. HOE EEN PORTRETFOTOGRAAF DE „STARS" ZIET! Het is moeilijk voor een vrouw om betoo- verend te zijn voor haar dienstmeisje, en voor een man om een held te zijn in de oogen van zijn bediende maar er is waarschijnlijk niemand in Hollywood, die de zwakten en hoedanigheden van be roemde filmartisten beter kan beoordeelen dan de portret-fotograaf. Dagelijks houdt (hij zich gedurende vele uren in een kleine kamer met stars bezig, alleen met een „stille" camera, om de batterij van tempe rament of betooverende schoonheid te aanschouwen. En dan denken een heeleboel directeuren uit Hollywood nog, dat zij een moeilijk baantje hebben", zegt Clarence Sinclair Bull, die portrettist voor de Metro Goldwyn Mayer studio's is geweest gedurende tien jaren, om beroemdheden van het witte doek te fotografeeren. „Tijdens een opname moet de man aan de camera tegelijkertijd een goed causeur, cameraman, gooohelaar, requisiteur en gedachtenlezer zijn. Hij mag nooit het contact met zijn „slachtoffers" verliezen, en moet tevens al het mogelijke doen om hen te doen vergeten dat ziji poseeren." Onder de sterren, die getuurd hebben in de „Bull-lens" zijn Greta Garbo, Jean Har low, Norma Shearer, Joan Crawford, Marie Dressier, John en Lionel Barrymore, Ma rion Davies, Wallace Beery, Ramon No- varro, Karen Morley, Clark Gable, Robert Montgomery, Jackie Cooper, Jimmy Du rante en honderden anderen. Garbo is, volgens Bull, hèt ideaal van alle personen, die gefotografeerd moeten wor den. Zij beschouwt het poseeren om gefo- i tografeerd te worden als een deel van haar gewone studio-plicht. De specifiek Garbo- expressies worden alleen maar bereikt door veel concentratie, en de actrice zal veel houdingen voor de camera probeeren om de beste resultaten te kunnen verkrijgen. Zij past zich zeer snel aan, en heeft een uit stekend begrip van gratie en houding. Zij houdt niet van ultra-moderne achtergron den en hoort graag gramofoonmuziek of radio gedurende het poseeren. Marion Davies wijdt twee volle dagen aan portretmaken, en verdeelt haar pose in twee groepen, één dag voor mode-foto's en voor close-up-„koppen", den volgenden dag voor portretten en andere studies. Zij houdt er van om gefotografeerd te worden met die ren, en er zijn al heel wat foto's van haar genomen tezamen met haar dashond, of met prachtig rijdende paarden, dicht bij haar flat aan het strand. Zij houdt van licht en gedempte muziek tijdens de opname. Ultra-moderne achtergronden en cos- tuums worden gebruikt, wanneer opnamen van Joan Crawford worden gemaakt. Zij werkt bijna altijd met muziek. Zij houdt Een aardige foto van Gustav Fröhlich, die men achter zijn bierglas haast niet her kent en de bekende Fransche actrice „A nnabella", in de film „Zonnestraal", die hier deze wee k vertoond wordt. ervan om zich tijdens een opname op te maken, en staat dikwijls naast de camera, wanneer de fotograaf haar probeert te vinden in den lensspiegel. Menschen om haar heen leiden haar aandacht van het poseeren af, en zij geeft er dan ook de voor keur aan om gedurende een opname alleen te zijn. Zij heeft een zwak voor gardenia's en poseert dan ook, wanneer het maar even mogelijk is, met een bloem. Een „geestelijk" plan om het maximum aan energie voor ieder hoekje van de camera te verkrijgen wordt door Norma Shearer gemaakt. Zij bestudeert poses, waarvan zij hoopt, dat zij van belang zul len zijn voor den fotograaf, en neemt gaarne wenken aan. Jean Harlow is tijdens opnamen zonder eenige vermoeienis, en steekt gewoonlijk ver uit boven den fotograaf om ongewone houdingen uit te werken. Zij staat er altijd op, dat haar platina blonde haar gedurende een opname goed uitkomt om beter zijn echt-zilveren kleur te toonen. De Barrymores zijn erg ongedurig tijdens het poseeren. Lionel gunt zich geen tijd, rent het studio binnen, zit vijf minuten voor de camera, en neemt in dien tijd twaalf of vijftien verschillende houdingen aan. John Barrymore beschouwt portretten als een deel van studioroutine. Hij kan op staanden voet elk soort expressie geven en heeft een heldere kijk op camerahoeken. Hij heeft, net als zijn broer Lionel, de nei ging om zich te haasten, en er wordt tij dens de opname dan ook geen tijd verspild. Wallace Beery houdt van portretten met vischhengels en geweren Als het gesprek op visschen komt, wordt hij aangenaam gestemd, maar wanneer hij eraan herinnerd wordt, dat zijn vrouw de grootste visch ving, ooit door de Beery-familie gevangen, is zijn terneergeslagenheid groot. Wanneer Jaokie Cooper in het portret studio komt, zijn de camera's en overige requisieten in gevaar! Wanneer hij een maal zit, dan vliegt Jackie als een wervel wind door de poses, en legt in elk portret veel energie. Hij draagt een oud pistool aan zijn riem tijdens de opname. Clark Gable geeft graag iedere verlangde uitdrukking. Hij houdt ervan om in een leeren buis en sporttrul te poseeren, heeft een hekel aan avondkleeding. Boven alles haat hij het om „aardig" te lijken op een portret. Robert Montgomery overstelpt den foto graaf voortdurend met vragen over camera's. Wanneer Buil zegt, dat hij een bepaalde pose aardig vindt, zal Montgo mery van zijn stoel opspringen en hem vragen om voor de camera te gaan zitten, zoodat hij het effect door de lens kan zien. Hij houdt ervan om na een uur onder de lichten sandwiches en verfrisschende dran ken te laten halen. Ramon Novarro is een veteraan onder de gefotografeerden en van hem zijn meer foto's gemaakt dan van eenig ander M.G.M.-acteur. Dagen van te voren bereidt hij zich reeds voor voor iets ongewoons. Hij werkt tijdens de opname volledig mede, en verruilt de eene houding voor de andere met een verbluffende snelheid. Lee Tracy denkt, dat twee of drie opna men van hemzelf voldoende zijn, en wil al weggaan, voordat de opname is begonnen. Hij moet dan ook het portret-studio bin nengeloodst worden, en van iedere opname worden overtuigd. In tegenstelling met de publieke opinie is Jimmy Durante zeer serieus tijdens een opname. Hij denkt voortdurend aan zijn beroemd profiel, en laat nooit een gewone gezichtsfoto maken. Hij vraagt den foto graaf altijd, of zijn houding goed is, of hij eruit ziet als zichzelf, of zijn houding niet gek is enz. Hij rookt graag een sigaar op een foto, tenminste als de fotograaf dit toestaat. „Om karaktertrekken naar voren te bren gen, is het gaan zitten om een foto te nemen zooiets als het gaan naar een tand arts", zegt Buil, „alleen, het is pijnloosl"

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1934 | | pagina 13