Eerste steenlegging eener koelcel
te Rijnsburg.
758le Jaargang
LEIDSCH DAGBLAD, Vrijdag 13 April 1934
Vierde Blad
No. 22718
Durf der Veilingvereeniging „Flora".
GEMENGD NIEUWS.
FRIESCHE BAA110,13 en 15 ct
Steunt met Uw gaven
het Leidsch Crisis-Comité,
o
Foto Bleuzé.
De eerste-steen-legging der koellnrichting van de veilingvereeniging „Flora" te
Rijnsburg geschiedde door prof. dr. E. van Slogteren. Links van hem de architect,
de heer T. Kraan uit Oegstgeest.
Gisterenmiddag had op het terrein ach
ter het gebouwencomplex der Veilingver
eeniging „Flora" te Rijnsburg de eerste
steenlegging voor de te bouwen koelcel
ats. Aanwezig waren o.a. Burgemeester
Bosschieter, Wethouder Schoneveld, prof.
ran Slogteren van Lisse, de architect de
heer T. Kraan van Oegstgeest, het bestuur
van „Flora" en afgevaardigden van diverse
Teillngsvereenigingen, boerenleenbanken
tnz.
De Voorzitter van het Veiling Bestuur,
de heer F. Kralt heette allen hartelijk wel
kom en zette het doel der cel, n.l. voor- en
doorkoeling van bloembollen, waardoor de
tloel wordt vervroegd, uiteen.
De kosten dezer koelcel worden goedge
maakt door de hoogere prijzen, die voor
deze vroege bloemen bedongen kunnen
worden. Deze zijn geraamd op f. 55.000;
men hoopt In Augustus met den bouw ge
reed te zijn. Spr. memoreerde nog uitvoe
rig de stijgende omzet der veiling, blijkend
uit de cijfers over het eerste kwartaal
1933. Hartelijk dank bracht hij prof. van
Slogteren voor zijn vele waardevolle advie-
een.
De eerste steenlegging geschiedde door
prof. dr. E. van Slogteren, directeur van
het laboratorium voor bloembollenonder-
zoek te Lisse, in het In aanbouw zijnde ge
bouw.
Prof. v. Slogteren verrichtte de steenleg
ging met een met bloemen versierde truf
fel, hem aangeboden door den architect,
den heer T. Kraan uit Oegstgeest.
Prof. v. Slogteren sprak waardeerende
woorden tot het bestuur van „Flora",
dankte voor de vriendelijke woorden door
de heeren Kralt en Kraan tot hem gericht
en wees op den moed en de voortvarend
heid der Rijnsburgers.
Dat zij deze nieuwe kans aangrijpen om
hun product te verbeteren, dient hooge-
lijk gewaardeerd te worden. Spr. is reeds
sinds 17 jaren bezig zich de noodige ken
nis der bolgewassen eigen te maken. Hij
hoopte, dat deze eerste koelinrichting door
vele andere gevolgd zal worden en dat de
hier genomen proef mag slagen. Zeker
heid omtrent de uitkomsten kan spr. niet
geven; wel mag men verwachten, dat op
een zeker tijdstip de gekoelde bollen ver
der zullen zijn dan zulks zonder het koe
len het geval zou zijn; ook de kwaliteit
zal beter uitvallen.
Men krijgt zoodoende een voorsprong op
de concurrentie. De toekomst van Rijns
burg mag men, dank zij energie en op
timisme der bewoners, met vertrouwen te
gemoet zien.
De burgemeester van Rijnsburg de heer
Bosschieter wees vervolgens op de snelle
ontwikkeling van het veilingwezen te
Rijnsburg en huldigde het vooruitziende
beleid van het Bestuur. Ook in deze moei
lijke tijden is weer het initiatief genomen
om door den bouw der koelcel te komen,
tot meerderen groei en bloei van Flora!
Tenslotte sprak hij de beste wenschen
voor de toekomst uit en hoopte op zicht
bare resultaten in het komende seizoen.
Nadat de heer Braun uit Noordwij k het
woord had gevoerd, bracht de heer Kralt
alle sprekers dank, waarna men nog
eenigen tijd gezellig bijeen bleef.
DOOR EEN AUTO GEGREPEN.
Op den Nieuwen Rijksweg nabij de
kruisslng van de Vredelaan te Laren heeft
gistermiddag een ernstig ongeval plaats
gehad. De 38-jarige mevrouw de Graaff,
wonende te Laren, reed op het rijwielpad.
Zonder om te kijken stak zij plotseling
den weg over. met het gevolg dat zij door
een auto, bestuurd door den heer J. uit
Utrecht werd gegrepen. Zij werd eenige
meters meegesleurd. Het slachtoffer bleef
in bewusteloozen toestand op den weg
liggen. Per brancard is mevr. G. naar het
St. Jans Ziekenhuis overgebracht.
Een geneesheer constateerde een ge
broken arm, een gebroken schouderblad
en ernstige hoofdwonden, benevens in
wendige kneuzingen. De toestand van het
slachtoffers ls ernstig. De auto is in be
slag genomen.
VANDALISME.
Gedurende een aantal weken reeds
maakt een vandaal de markten te Rotter
dam onveilig. Hij heeft de gewoonte met
een scherp mes damesmantels stuk te
snijden, waarbij hij zeer voorzichtig te
werk gaat. Tot nu toe heeft men hem niet
kunnen betrappen. Gisteren heeft hij
zeven slachtoffers gemaakt. In de plaat
selijke bladen wordt tegen den man ge
waarschuwd. De politie zoekt hem.
BRANDEN.
Gisteravond omstreeks 9 uur brak een
zware brand uit in de woning van den heer
L. van Loon te Huissellng bij Ravenstein.
De brand ontstond in het achterhuis, waar
in een klompenmakersbedrijf werd uitge
oefend. In de groote voorraad hout, spaan
ders en klompen, vond het vuur gretig
voedsel en weldra sloegen de vlammen over
naar het woonhuis, dat met stroo was ge
dekt.
De bewoners, die zich reeds te ruste had
den begeven, konden zich ternauwernood
redden.
Toen omstreeks 10 uur de brandweer uit
Ravenstein arriveerde, was het pleit reeds
beslecht. Het pand en heel de inboedel en
inventaris waren in vlammen vergaan. Ook
eenige varkens en een partij kippen kwa
men in het vuur om.
De inboedel was laag verzekerd. De oor
zaak van den brand ls onbekend.
Te Best is de hout-opslagplaats van den
heer Louwers door onbekende oorzaak een
prooi der vlammen geworden. De belen
dende perceelen konden worden behouden.
Verzekering dekt slechts ten deele de
schade, die aanzienlijk is.
Uit het politie-onderzoek is gebleken dat
de brand te Waalwijk, waarbij vijf woon
huizen, een schoenfabriek en vier land-
bouwschuren in vlammen zyn opgegaan,
ontstaan is, doordat een 9-jarige jongen
bij een schuur met brandende lucifers
heeft gespeeld. De jongen heeft bekend.
BUITENLANDSCH GEMENGD.
ONTPLOFFING IN KRUITFABRIEK.
Gistermiddag is in een hal van een
kruitfabriek in Vonges bij Dijon, waar
jachtkruit werd vervaardigd, een ontplof
fing ontstaan. Een 41-jarig arbeider werd
gedood, een ander gewond. De explosie was
zoo hevig, dat het dak van de fabriekshal
werd vernield en de vensterruiten van de
nevengebouwen werden versplinterd.
SPADA WEIGERT VOEDSEL.
De beruchte Corsicaansche bandiet
André Spada, die een week geleden van de
gevangenis te Ajacclo naar Marseille was
overgebracht voor een onderzoek van zijn
geestelijke vermogens, heeft sedert zes
dagen geen voedsel tot zich genomen.
Hij verkeert voortdurend in een toestand
van godsdienstige exaltatie en doet den
geheelen dag niets anders dan bidden. In
de gevangenis te Ajacclo was zijn gedrag
den laatsten tijd eveneens zóó eigenaardig
dat men besloot een nieuw onderzoek naar
zijn geestvermogens te doen Instellen.
Thans zijn eenige medische deskundigen
aangewezen om hem te observeeren.
NASPEL VAN EEN MIJNONGELUK.
Voor het parlementsgebouw te Praag
speelden zich gisteren opgewonden scènes
af. 88 weduwen van slachtoffers van het
mijnongeluk bij Ossegg waren met 78 kin
deren naar Praag gekomen om de hun toe
gezegde, maar nog niet uitbetaalde, onder
steuning uit de particuliere inzamelingen
op te eischen. Een sterk politlecordon ver
hinderde de vrouwen het parlement te
betreden, waarbij het tot een handgemeen
kwam. Verscheidene vrouwen vielen in
onmacht, evenals een aantal kinderen.
Na geruimen tijd gelukte het de rust te
herstellen, nadat een delegatie van tien
vrouwen tot den president van de Kamer
werd toegelaten. De vrouwen vertelden
dat zij sedert het ongeluk één keer 200
kronen en voor hun kinderen onder 14 jaar
150 kronen hadden ontvangen. Zij eischten
nu de verdeeling van het geheele ingeza
melde bedrag.
DE TSJELJOESKIN-BEMANNING.
Van Oesjakoff den leider der reddings
expeditie, is bericht ontvangen, dat nog
22 schipbreukelingen van de „Tsjeljoeskin"
gered en naar Kaap Vankarem overge
bracht zijn. Op de ijsschots bevinden zich
thans nog slechts zes personen. Ook deze
zullen waarschijnlijk spoedig in veiligheid
worden gebracht.
Nader wordt gemeld:
Volgens een bericht uit Moskou zijn
thans ook de laatste zes leden van de be
manning van den ijsbreker Tsjeljoeskin
in veiligheid gebracht De geredde beman
ning zal zoo spoedig mogelijk naar Moskou
worden gebracht, waar zij op zijn vroegst
begin Juni zal aankomen. Er zal den man
nen een plechtige ontvangst worden bereid.
DE KUNSTDIEFSTAL TE GENT.
Nog geen spoor.
In de zaak van den diefstal van een der
paneelen van het beroemde altaarstuk De
Aanbidding van het Lam Gods in de St.
Baafskerk te Gent is nog geen klaarheid
gekomen. De politie van het parket te
Gent heeft haar opsporingen voortgezet
en verschillende personen ondervraagd.
Een dezer personen is in dienst geweest
van een tante van den kanunnik van der
Gheyn, den conservator van de kunst
schatten van de Gentsche Kathedraal. De
man zou zich vroeger al eens te Kortrijk
aan het stelen van een schilderij van An
ton van Dijck hebben schuldig gemaakt.
Het is dus zeer goed mogelijk dat de dief
niet in het buitenland, maar heel wat min
der ver moet worden gezocht.
Volgens een ander gerucht zou het ge-
RECLAME.
9288
Een goede gevel siért
het huis.
Ziet ge een blij geïicht
dan is de gevel een
pijp, gestopt met
stolen paneel zich nog altijd in de kerk
bevinden en ergens verborgen zijn. Men
heeft daarom nogmaals de kerk in allé
hoeken doorzocht, zonder resultaat.
Bevestigd wordt, dat in den rijkscatalo
gus, opgemaakt door de directie van het
Belgisch Koninklijk Museum, het verdwe
nen paneel met een waarde van 12 mil-
lioen francs staat ingeschreven, terwijl
dezelfde catalogus aan het geheele drie
luik een waarde toeschrijft van niet min
der dan 250 mlllioen.
Hoewel de minister van Openbaar On
derwijs en Schoone Kunsten, Lippens,
thans in het buitenland vertoeft, heeft zijn
departement een onderzoek Ingesteld naar
de wijze waarop de Aanbidding van het
Lam Gods in de Gentsche Kathedraal
wordt bewaard. Ook in den ministerraad is
gewezen op de verregaande nalatigheid
van de geestelijkheid der St. Baafskerk die
het nimmer noodig heeft geoordeeld de
talrijke schilderijen en andere kunstvoor
werpen welke van deze kerk een waar
museum maken, des nachts te doen bewa
ken. Het is niet onmogelijk dat de regee
ring zelf maatregelen zal treffen teneinde
hetzij door overbrenging van het Lam
Gods naar een museum te Gent of te
Brussel, of door een andere afdoende wijze
herhaling van dergelijke diefstallen te
voorkomen. (Vad.)
BEDELAARS NAAR CONCENTRATIE
KAMPEN.
Het vraagstuk wat te doen met de hon
derden beroepsbedelaars, die tot dusver de
straten van Madrid onveilig maakten, is
door de autoriteiten opgelost door eenige
concentratiekampen voor deze menschen in
te richten. Meer dan 600 bedelaars zijn
reeds geïnterneerd in een kamp. dat voor-
loopig te Guadalajara is ingericht. Binnen
kort zullen nog eenige kampen op de Bale-
caren worden ingericht.
Sedert 1 Maart zijn reeds meer dan
1500 bedelaars uit de straten der hoofd
stad verwijderd. In dezelfde periode zijn
van gemeentewege bijna 127.000 gratis
maaltijden verstrekt, terwijl meer dan
14.000 personen In de gemeentelijke te
huizen onderdak hebben gekregen. Deze
maatregelen worden door de bevolking zeer
toegejuicht, daar de bedelarij een ernstige
plaag in de hoofdstad was geworden.
De in de concentratiekampen geïnter
neerde bedelaars zullen worden verplicht te
werken, doch zij zullen voor hun werk
worden betaald.
DE NIEUWE CITY FILM PRODUCTIE.
Wij ontvingen een opgave van de City
film-productie seizoen 19341935; 25
filmwerken staan op het nieuwe pro
gramma, Behalve de film „Ich kenn dich
nicht, und liebe dich" met Willy Forst en
Magda Schneider noemen wij„De Pic
colo van Dalmassi-hotel" met Dolly Haas
en Harry Liedtke; „Anny en Anny", met
Anny Ondra; .Maskerade", onder regie
van Willy Forst met Olga Tschechowa en
Hans Moser; „Die Stimme der Liebe" met
Marcel Witrisch, Kurt Vespermann en
Maria Biesing; „De Non van Sint Veith"
onder regie van Thea von Harbou met
Hertha Thiele. Theodoor Loos en Rudolf
Klein Rogge; de weensche film „Früh-
Hngs Stimmen" onder regie van Paul Fejos
met Adèle Kern van de Weensche Staats-
opera en Szöke Szakall; „Das Lied vom
Glück" met den bekenden tenor Herbert
Ernst Groh; „De Dubbelganger", naar den
gelijknamigen roman van Edgar Wallace
met Gerog Alexander en Gerda Maurus;
„Carnaval der Liefde" met Herman Thi-
mig en Lien Deyers; „De Liefdesdiplo-
maat", spelend ten tijde van Keizer Frans
Joseph, waarin Georg Alexander en
Grethe Theimer de hoofdrollen spelen;
„Een Bruiloft aan de Wolfgangsee" met
muziek van Robert Stolz: „Sehön ist es,
verliebt zu sein" met Herbert Ernst Groh
en Karin Hardt enz.
BRIGITTE HELM.
Onlangs slenterde ik 's middags om 'n
uur of één door de schijnbaar uitgestorven
U.F.A.-atellers. Plotseling hoor ik van verre
muziek. Door gangen en hoeken, over trap
pen en trapjes ga ik de geluiden achterna.
Waar zou ik terecht gekomen? Plotseling
ik in een hoek van de groote geluids-
lilmhal, afgedekt door coulissen, die daar
toevallig staan. Wat zie ik? Een reusachtig
groote gobelinstoel en daarin een blonde,
slanke vrouw: Brigitte Helm, die een be
langrijke rol vertolkt in de nieuwe U.F.A -
"lm „Goud" Zij heeft haar oogen gesloten
®n het hoofd in den nek; zachtjes tikt zij
met den voet de maat van de tango mee.
ivoor haar op een kleine houten kist staat
een koffergramofoon. Voorzichtig ,om de
kunstenares niet te storen, zet een tooneel-
knecht steeds een andere plaat op, en
zoo brengt mevrouw Brigitte haar mid
dagpauze door.
„Het zou me interesseeren, indien u mij
iets over uw rol in deze film zou willen
vertellen."
„Ja, weet u, de rol, die ik speel, is voor
mij iets heel aparts. Ik ben hierin de zeer
zelfstandige dochter van een zeldzaam
rijken vader. Ik ben van mijn prilste jeugd
gewoon, mijn leven zóó in te richten, zoo
als het mij het beste lijkt. Ik studeer, doe
aan eiken mogelijken tak van sport, reis
veel en bekommer mij overigens in het ge
heel niet om de wereld. Nu ben ik juist
van een wereldreis teruggekomen en vind
In het huis van mijn vader logé's. De
gasten van mijn vader interesseeren mij
heel weinig, en Ik bemoei me met deze in
dringers zoo weinig mogelijk. Door een
toeval echter luister ik een gesprek af, dat
mijn vader met een heer voert. Ik heb
aanleiding aan te nemen, dat de man, die
op het oogenblik onze gast is, niet veel
goeds voor heeft. Men gevoel voor recht
vaardigheid komt hiertegen in opstand,
en nu rust ik niet «erder, voordat ik dezen
man heb leeren kennen. Het ongeloofelijke
gebeurt, ik, de moedige globetrotter, raak
op het eerste gezicht verliefd. Maar mijn
liefde wordt niet beantwoord. Denk u eens
in, ik noodig hem uit bij mij thee te komen
drinken. Weerspannig en kwaad, wil hij
absoluut niet begrijpen, dat ik hem wil
bijstaan en hem voor intriges wil waar
schuwen. Hij wil niet begrijpen, dat ik, de
vreemdelinge, hem wil helpen tegen mijn
eigen vader. Hij blijft zwijgzaam en neemt
na korten tijd afscheid. Ik ben echter met
den wensch bezield, hem te helpen.
Mijn plan gelukt, ik heb hem geholpen, en
bij een tweede bezoek bij mij thuis, ls hij
het, die mij voor mijn bijstand bedankt. De
vonk is ontbrand, ook hij is op mij ver
liefd. Maar hij blijft zijn meisje trouw,
ergens bulten wacht zij op hemWe
reiken elkaar tot afscheid de hand. Hij
gaat naar zijn meisje en mij blijft slechts
zijn herinnering.
De kleine gramofoon speelt een harts
tochtelijke wals, en weemoedig klinkt zij
door de kamer.
„Deze rol ls zeer zeker eigenaardig en
het einde in deze film is origlnieel. Wie is
uw partner?"
„Mijn partner is Hans Albers, en u zult
van hem toch wel vasthoudendheid en
trouw verwachten."
In de hal begint een druk heen-en-weer-
geloop.
„Ziet u," zegt Brigitte Helm, „zoo ver
vang ik mijn middageten door muziek. Dat
is voor mij de beste ontspanning en het
geeft mij nieuwe kracht voor mijn werk."
Direct daarop beginnen de opnamen
weer.
o
PAUL WEGENER REGISSEERT.
Wat is het toch. dat het zoo moeilijk
maakt over Paul Wegener te schrijven?
Men zit tegenover hem, ziet hem. hoort
hem spreken, weet zooveel van hem, heeft
blijvende indrukken aan hem te danken
en toch durft men niet graag een
oordeel over 41" persoonlijkheid te vor
men. Zijn persoon maakt een zeer ge
sloten indruk.
Na vele jaren treedt hij weer op als
filmregisseur. De UFA-film „Die Freundin
eines grossen Mannes" met eJssie Vihrog,
Theodoor Loos, Hans Brausewetter, Harry
Frank en Hedy Heising, is de eerste ge
luidsfilm, die Paul Wegener geënsceneerd
heeft, en wel het voorspel voor een nieuwe
periode van zijn roemvolle kunstenaars
loopbaan.
Wegener, de „golem", de regisseur, de
artist, de Boeddha, de student van Praag,
de natuurvorscher en verzamelaar
veelvuldig zijn de indrukken en herinne
ringen, die in onze gedachten de verschil
lende stadia niet zoo makkelijk, en dan
is intusschen een nieuwe generatie opge
komen, die niets meer van de stomme-
iilm weet. Maar ook voor haar is de naam
Paul Wegener een vaststaand begrip van
iets, dat uit het Duitsche theater- en film
leven niet weg te denken is. Het is moei
lijk, de menschen en de rollen, waaraan
zijn naam verbonden is, te scheiden. De
man, die hier zit, met het breede gezicht,
dat is de golem. En deze zoo naarvoren
tredende jukbeenderen, de vreemd schuin
staande oogen behooren bij den levenden
Boeddha uit die beroemde stommefilm. Het
wezen van den man met het Mongoolsche
gezicht en zijn hartstochtelijke liefde voor
de Aziatische cultuur (zijn verzamelingen
en wetenschappelijke studiën zijn bekend
en beroemd) stralen kracht uit. kracht,
die zich uit in het opzoeken van de fijnste
menschelijke gemoedsbewegingen in een
lol, die het demonische geloofwaardig
weet te maken, kracht, die bij het leiden
van de artisten. in zijn hoedanigheid van
regisseur, indruk maakt. Maar overal is
deze kracht doordrongen van geest, ner
gens heeft zij een ruwe uitwerking, steeds
wordt zij bestuurd door een grooten wil.
Voor de artisten, die onder zijn leiding
werken, een gelukkige combinatie en, zoo
als zij allen met nadruk zeggen, een groote
gebeurtenis. Kalm, met enkele woorden
zegt hij. hetgeen belangrijk is een regis
seur, die weet, wat hij wil. Maar deze wil
dwingt hij den artisten niet op, iedereen
laat hij zijn eigen ontwikkelingsmogelijk
heden ontplooien.
De stap tot geluidsfilm-regisseur leek
hem niet zoo moeilijk toe. „Bedenk u toch,
dat ik meer dan twintig stommefilms heb
gemaakt, deels als auteur, regisseur en
hoofdrolspeler in één persoon. Intusschen
is de techniek zoover gevorderd, dat het
veel eenvoudiger is, regie te voeren dan
vroeger. En-aan dialoog-regie ben ik door
het tooneel al lang gewend. Waarom ik
niet eerder naar de geluidsfilm ben ge
gaan? Ik was zoo lang op een tournée in
het buitenland, dat ik eerst langzaam weer
aansluiting gekregen heb. Deze film, „Die
Freundin eines grossen Mannes" speelt
zich af in het theater-milieu, en daarmee
„PARIJS DANST."
René Clair's „Parijs Danst" (,Le 14 juil-
let") met de bekende actrice „Annabella"
is hier deze week te zien. De sfeer van
Parijs wordt in deze film mooi getroffen,
gelijk Clair zulks deed in zijn „Sous les toits
de Paris". Hierboven ziet men „Anna
bella" in een der aardige scène's, genie
tend van haar „ijsco". Haar tegenspeler
is Georges Rigaud als taxichauffeur. Nog
werken in deze film o.a. mee Raymond
Cordy, beroemd uit „A nous la liberté" en
Paul Olivier; zij beiden zorgden voor geest
en humor in dit echt Parijsche verhaal.
ben ik zeer goed vertrouwd. Het is een
comedie, en misschien zal men er ver
wonderd over zijn, dat ik zulk een thema
behandel. Maar ik ben van meening. dat
men elke opgave, onverschillig van welken
aard, als opgave moet aannemen, en zich
er geheel en al in moet verdiepen. De
allereerste wet van de film moet altijd zui
verheid van stijl zijn. En ik heb getracht,
een comedie in ruiveren stijl te maken."
Het is zijn eerste geluidsfilm. En dit keer
heeft Paul Wegener geen nieuwe wegen be
treden. maar men kan zeer zeker verwach
ten, dat hij dat doen zal. Want deze man
verbindt met een fanatieke liefde voor de
film een onwankelbaar geloof aan zijn
toekomst en interesseert zich altijd voor
nieuwe technische ontwikkelingsmogelijk
heden.
Binnenkort zal ook Nederland zijn eerstë
product, „Die Freundin eines grosses Mam.
nes" kunnen zien.