HEDEN IS HET LENTE] PEEK CLOPPENBUfti J. M. KROL, BREESTR AAT149 Nieuwe Voorjaarsmodellen M. A. M. VAN N00RT D0EZASTRAAT 19-21 Van Palmzondag tot Paschen. UT ALTIJD IETS APARTS VOORJAARS-ARTIKELEN "Tpffl N.V. v.h. Fa. BERNARD, Vischmarkt hoek Koornbrugsteeg, Tel. 479 Ziet onze enorme keuze in de LUNCHROOM AUTOMATIEK LEIDSCH DAGBLAD - Zesde Blad Woensdag 21 Maart 1| Het volksgeloof over de Goede of Stille Week. COSTUUMS, DEMI-SAISONS, REGENJASSEN, KINDERKLEEDING EMAILLE SCHOONMAAK TUIN-ARTIKELEN lllHlillllllllllllllHHIIIl llllllllllllllllllllllllill IIHIIIH lllllllllllilllllllllllllllllll llllllllllltllllllllllllllllllllllll BANKETBAKKERIJ ZEILWEDSTRIJDEN DOOR DE ENGELSCHE MARINE BU WEYMOUTH. Palmzondag ontleent zijn naam aan de herdenking van Christus' intocht in Jeru zalem onder hosannah-geroep en palmge- wull. Vandaar ook. dat in de middeleeuwen toen het volk gaarne aanschouwelijk voorgesteld zag, hetgeen ln de Evangeliën stond geschreven, de zoogenaamde palm- processies ln zwang kwamen. Het middelpunt vormde de persoon, die Christus moest voorstellen, gezeten op een ezel. Soms stelde men zich te vreden met een houten beeld en een dito ezel, welke werd gedragen of getrokken. Zoowel in de Noordelijke als in de Zuide lijke Nederlanden was het gebruik bekend en de Vlamingen noemden het ook wel .Ezelsfeest". In Utrecht en Amsterdam vinden we er melding van gemaakt. Ook in Antwerpen, Thlenen en Leuven hadden palmprocessies plaats en in laatstgenoemde stad kwam het soms tot vechtpartijen tus- schen de gegadigden, die er allen prijs op stelden den ezel voort te trekken! De gewijde palmen werden door de ge- loovigen mee naar huls genomen als be scherming tegen bliksem ziekten en onge lukken; in sommige streken wierp men ze op het vuur tijdens een onweer. De palmboomen, die ln deze processie werden meegedragen, waren niet zelden met koekjes, vruchten en allerlei lekker nijen behangen en het klinkt wel wat vreemd, dat de kinderen soms moeite de den ze te plunderen. Wij moeten hier echter ln aanmerking nemen, dat een ver menging heeft plaats gehad van twee ge bruiken: palmprocessie en Meiboom. Palm zondag viel samen met het begin van het lentefeest en zoo drong de verkleinde Mei boom de palmprocessie binnen evenals we in den zoogenaamden „palmpaasch". waar mee de kinderen in verschillende streken op Palmzondag loopen, het domein van den Meiboom betreden. Kalfdag of Maandag na Palmzondag wijst ongetwijfeld op een lentegebruik. Hier was het minder bekend, maar wie in Brugge en elders dien dag het laatst in de school kwam. was ,,'t kalf" en werd uitge lachen en geplaagd Vermoedelijk hebben we in het kalf het embleem te zien van den winter, die nu haast heeft afgedaan gelijk hij op andere plaatsen zooals bij het Sechselauten in Zurich, in den vorm van een pop wordt verbrand. Schorselen- of Schortelen-Woensdag heet in Vlaanderen de Woensdag ln de Stille Week. Schorsen of schorten betee- kent inkorten en ook uitstellen. Van dien dag af tot Paschen wordt o.a. het kloklui den gestaakt en volgens het volksgeloof was het op Woensdag, dat Judas aan de Joodsche priesters het voorstel deed Jezus over te leveren voor dertig zilverlingen. Witte Groene of Soppendonderdag heeft ook wel eenlge verklaring noodig. De eer ste naam is in ons land het meest in ge bruik en is waarschijnlijk ontstaan naar de witte gewaden, welke de priesters op dien dag dragen Het volk gaat in zijn naamgeving meestal direct af op hetgeen het ziet. De tweede naam is overgenomen uit het Dultsch (Gründonnerstag) en is terug te brengen tot het gebruik in de middel eeuwen om de boetelingen die gedurend den vastentijd buiten de kerk gesloten waren nu wederom toe te laten De Latijn- sche benaming dies viridium d.i. groene dag Zou h'eroo eveneens wtfzen omdat de boet»"n-en d!e tot dan toe In eee«te!ltke betekenis dood wa-en nu wederom groene tw'i-en (virld»s> der k=-k geworden wa-en So-rendon-serdag wi(*t on het Vlaam- scbe gebruik dien dag witteb-ood met mede (een drank door gisting uit honing verkrezenl te eten en het brood hierin te doooen of te soppen. Te Rupelmonde bestaat nog een oude gewoonte, waarbij de pastoor en de kerk meesters verplicht zijn naar het stadhuis te gaan en onder de buiten verzamelde menigte eenige manden met Apostelbrok- ken (stukken brood) leeg te werpen. In Engeland bestond vroeger het gebruik, dat de koning de voeten waschte van zoo veel armen als hij levensjaren telde, welk gebruik na 1754 werd vervangen door een uitdeeling van de zoogenaamde Maundy- penny. (De Engelsche naam voor Witte Donderdag is n.I. Maundy Thursday). De voetwassching heeft nog altijd plaats door den paus bij dertien priesters. Ook Keizer Frans Josef te Weenen hield het gebruik in eere en Koning Alfons van Spanje heeft zoolang hij regeerend vorst was, deze ceremonie op Witten Donderdag steeds vervuld. Het kindergeloof zegt dat de klokken, die tot Paschen zwijgen op bedevaart zijn naar Rome en terugkeeren met de Paasch- eieren: Op Witten Donderdag Gaan de klokken naar Roomen Al over hagen en boomen En Paaschavond komen ze thuis. Goede Vrijdag was vanouds de groote vastendag van den veertigdaagschen vas ten. Alle werk moest dan rusten, vooral de arbeid van timmerlieden en smeden ter nagedachtenis aan s Heeren kruisiging. Visschers zouden niet in zee steken, want volgens het volksgeloof zou de vangst toch niet slagen. Een bijzondere kracht wordt op dien dag toegekend aan bloemen en gewassen; vruchtboomen. die dan begoten worden, zullen veel ooft schenken en wie b.v. violier zaait, zal dubbele bloemen krijgen. Eieren op Goeden Vrijdag gelegd zouden bescher men tegen den bliksem en in het zaad koren gemengd zijn ze een voorbehoedmid del tegen het „zwart". In Vlaanderen werd deze dag vroeger vooral gekenmerkt door boetprocessies In Antwerpen b v. hield men om drie uur een omgang over de stadsvesten en de weg was juist zoo lang als die welke Christus had afgelegd van het gerechtshof van Pilatus tot op den Kalvarieberg. Paaschzaterdag was voor de kinderen de groote dag van het eieren-zoeken, die door den Paaschhaas achter boomen en strui ken zijn gelegd. Vanouds was het ei het zinnebeeld van vruchtbaarheid en ontkie mend leven en de Paaschhaas. dien we in dezen tijd bij de suikerbakkers zien uit gestald. troont, daar als overblijfsel van deze oude symboliek. Paschen is nu in aantocht en de lange vasten ten einde. De dommeldemette De vasten is uyt. Kyrie eleison! Te Paschen zullen wij eieren eten, Soo is de vasten vergeten Kyrie eleison! Dat zongen de kinderen vroeger langs de deuren en hun lied werd beloond met geld of eieren Te Mechelen in B-abant werd de vasten u'tzeklopt'Vast°n derult Paschen derin!" zert Guido Gezelle De kantwerk sters klODten od hun kussens wanneer de Paaschk'nvv-en luidden en in Leuven en andere steden liep de straatieuzd rond bonzend op de deuren der huizen. In de omstreken van Contrlch (Antwerpen) plachten de knechts te middernacht met De natuur steekt zich in een nieuw gewaad en ook voor U wordt het tijd tot aanschaffing van nieuwe kleeding over te gaan. Waar zoudt gij Uw kleeding beter kunnen koopen dan bij ons Nergens vindt U dien i eleganten pasvorm, die moderne stoffen, die enorme keuze in alle maten en die solide, onberispelijke afwerking, voor de prijzen, die U bij ons betaalt. Vergelijk slechts onze aanbiedingen in enz. en U zult onom wonden verklaren: BKEESTRAAT LEIDEN Complete Keukenuitzetten 21-DEELIG Rood met goudbies 15.00 Grijs gewolkt 18.50 Groen met goudbies 21. Blauw met goudbies 21. NEDERLANDSCH FABRIKAAT I Pakket 10-deelig 2.25 Luiwagen 0.29 Stoffer 0.17'/» Stofblik 0.11 2 Dweilen 0.25 Spons 0.17'/» Zeemlap 0.55 Werkemmer 0.39 Werkborstel 0.12'/» Mattenklopper 0.18'/i 2.25 Spaden 0.85 Hark met steel0.49 Schoffel met steel 0.79 Tuinstoelen 1-80 Tuintafels 4.20 Tuinbanken 6.75 GROOTE SORTEERING TUINPARASOLS. SCHOENMAGAZIJN TELEFOON 2032 een bezemsteel op de deur te kloppen en te roepen: .Pachen er in en vasten er uit". Die het eerst geroepen had, kreeg den volgenden dag twee of vier eieren meer dan de anderen. Met Paaschavond begon vroeger het ker kelijk en het burgerlijk Jaar,, tenminste in sommige landen De Paascheieren zijn dan tevens als Nieuwjaarsgift te beschouwen. In Vlaanderen en ook in Ierland stond men met Paschen vroeg op om de zon te zien dansen ter eere van Christus' Ver rijzenis. Bij Paschen hoorde ook een feestgebak, een wittebrood, dat men Paaschbrood noemde Een Amsterdamsche keur van 1699 bepaalt cat hef Paaschbrood moet pchevken worden van b'oem en tarwemeel. In Den Bosch was de Paascb-mlk bekend dien de bakkers aan bvn beste k'anten ten geschenke zonden T= Rop*e'a°re kent men ook thans nog de Ai'eluiakoeken" evenals de uitdrukking: .,'t Zit nen Alleluiakoek in den oven, elk ne zalige Paschen". W. 8.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1934 | | pagina 24